Nová Kia Soul EV: dojezd možná přes 300 km

Automobilky jedna po druhé ohlašují navyšování dojezdu svých elektromobilů. Nissan Leaf, BMW i3, Volkswagen e-Golf už to mají jisté. Další na řadě je Kia Soul EV.

Zvládne update elektromobilu Kia Soul EV ujet přes 300 km na jedno nabití?
foto: Kia

Elektromobil Kia Soul EV zásadně překvapil na německém trhu, kde se stal nejprodávanějším elektroautem za rok 2015. Nedivíme se, je to opravdu dobré auto.

S trochou umu dokáže Kia Soul EV ujet v létě díky 27kWh baterii (využitelných, plná kapacita 30,5 kWh) až 200 km na jedno nabití. Jenže konkurence typu Nissan Leaf či Renault Zoe už dnes zvládá papírově až 250 km. Pokud chce Kia zůstat konkurenceschopná, bude muset také přidat.

Magazínu Autocar se nedávno podařilo update Kia Soul EV pro rok 2017 vyfotografovat. A nejen to, navíc zjistili redaktoři podrobnosti týkající se „vnitřních“ novinek jako je právě zvýšení dojezdu.

Otázká zní: o jak velké zvýšení půjde? Baterii vyrábí SK Innovation a už ta současná nabízí velmi dobrou energetickou hustotu 200 Wh/kg (192 článků, 8 modulů). Podle našeho názoru si Kia může dovolit jít v updatu až ke 37-40 kWh kapacity.

Tím by se s průměrnou spotřebou 14 kWh/100 km mohlo auto přiblížit k magické hranici 300 km dojezdu na jedno nabití. Takže Tesla Model 3 a Chevrolet Bolt by k sobě měly další slušnou konkurenci.

60 Comments on “Nová Kia Soul EV: dojezd možná přes 300 km”

  1. Kia Soul je malé auto, som
    Kia Soul je malé auto, som zvedavý kam 300km narvu. To je min. 55kWh pri striednmej jazde. Ale mne ako aj vacsine je to aj tak jedno, cena vysoka a prax bolestiva.

    V tejto suvislosti si rypnem, ked sa na T-X oprie kamienok o celne sklo, to bude celkom zabavne pre takeho SK/CZ majitela 🙂 ktory predal oblicku a minul peniaze frajerky aby si to auto kúpil.

    Uz viem. Lanovky. Natahajme medzi mesta lanovky, nebudeme tak casto potrebovat osobne auta.

  2. Problém není ani tak v
    Problém není ani tak v dojezdu, když většina lidí najíždí denně malé porce kilometrů, ale spíše v oné v ČR stále chybějí opakovaně slibované infrastruktuře.

    O víkendu jsme řešili, jak se z Ostravy dostat k motorestu U 9 křížů (195 km 2:01 hod., trasa autem po dálnici D1). Malým městských elektromobilem Peugeot Ion se 4 nabíjeními, ovšem na rychlonabíječkách. Konkrétně na chybějící v okolí Hranic na Moravě, na chybějící v okolí Prostějova, na existující soukromé ve Vyškově a na existující soukromé v Troubsku u Brna. Tedy při rychlonabíjení na 80%, které zabere u Peugeotu Ion na fungující nabíječce (výkon kolem 45 kW z inzerovaných 50) zhruba 20 minut. Takže místo 2 hodin spalovákem bych tam jel 3 hodiny 20.

    Ovšem protože ony zmíněné 2 nabíječky na střední Moravě zoufale chybí, pro propojení severu a jihu, musel bych dnes jet přes existující soukromou rychlonabíječku ve Valašském Meziříčí, existující soukromou pomalou v Hulíně, existující soukromou rychlonabíječku ve Vyškově a existující soukromou rychlonabíječku v Troubsku u Brna. Tedy 3 rychlonabíjení po 20 minutách a 1 pomalé 2 hodiny (dobít aspoň 7,2 kWh). Místo nejrychlejší trasy 231 km 2:48 hod. s přejížděním zpět na D1 bych musel jet trasu nejkratší, 202 km za 3:44 hod.. Samozřejmě žádné dálniční rychlosti, ale část cesty městečka a dědiny. Takže místo 2 hodin bych tam jel skoro 7 hodin.

    To vše autem, které k tomu nebylo stavěno ani určeno a bez potřebné infrastruktury. Ovšem třeba Nissanem Leaf by to už bylo o něčem jiném. Tomu by stačilo jet po D1 rychlostí kolem 100 km/hod. a rychlonabíjet jen ve Vyškově a v Troubsku (osobně vyzkoušeno). Při existenci rychlonabíječky v Olomouci pak Olomouc + Brno a mohl by jet dálničních 130 km / hod..

    No a když to vezmeme zcela prakticky, pak elektromobil se slušnou palubní nabíječkou s výkonem 11 a více kW a přístupná placená zásuvka 400V 32A na každé benzínce by byla nejjednodušším řešením. Dobijete vždy a všude a nemusíte nic budovat.

    1. Jenomze dojezd a
      Jenomze dojezd a infrastruktura jsou jen dve strany teze mince („pouzitelnosti“). A nemyslim si, ze je realne vybudovat infrastrukturu, ktera uspokoji velke mnozstvi EV s malym dojezdem.

      „přístupná placená zásuvka 400V 32A“ je resenim dokud budou EV exkluzivni zbozi (s nejvetsi pravdepodobnosti prijedes k prazdnemu nabijecimu mistu), v pripade 3, 5, 7… (nedej boze 100) EV jedoucich stejnym smerem a potrebujici nabit na podobnem miste trasy mas po zizalkach – viz ma simulace, co jsem posilal jinde.

          1. budoucnost je v indukcnim
            budoucnost je v indukcnim dobijeni primo na parkovacich mistech, takze problem dobijeni bude spise problem zaparkovani, navic nez tu bude alespon 5% zastoupeni EV, tak jeste par let ubehne, v CR je priblizne 5 milionu vozidel, takze v soucasnosti bude stav EV asi tak 0.02%?

            situace ze jede predtebou X dalsich mestskych elektromobilu a vsechny zastavej aby dobili prave tam kde je treba 5-10 zasuvek a vsechny budou najednou obsazene je tedy spise usmevna, jeste do te doby nez tu bude tolik tech elektromobilu, tak tu bude pravdepodobne i ta infrastruktura

            1. Indukcni nabijeni nic
              Indukcni nabijeni nic neresi, kdyz mam parkovaci misto, tak uz muzu zapojit i ten kabel 🙂
              Vsak pisu, ze dokud je EV luxusni zalezitost, tak problem neni, ten by nastal pri alespon trochu masovem nasazeni ( napr. „zakazeme spalovaky, ooo to bude skvele“) bez vyrazneho zvyseni dojezdu.

              Realne totiz budes mit na vhodnem miste D1 (abys nemusel nabijet vic nez jednou a zaroven dojel do cile) treba 3 pumpy, kazdou o 100 mistech. Porad je to daleko od patecni/nedelni spicky, takze bez poradneho dojezdu to nema reseni.

              1. kdys bude indukcni dobijeni
                kdys bude indukcni dobijeni na kazdem miste, tak ti bude fuk jestli tam jsou nebo nejsou zasuvky, proste zaparkujes a zacnes nabijet

                zakaz spalovaku je nerealnej, to neni politisky pruchozi ani ted ani v pristich 20-30 letech, postupne zvysovani EV na rekneme 20% aut je otazka klidne na 20-30 let, za tu dobu se toho jeste spousta zmeni, od kapacit akumulatoru, po rychlost nabijeni az po dalsi veci o kterych ani netusime

                1. Porad nevidim rozdil, jestli
                  Porad nevidim rozdil, jestli na pumpe bude 100 mist s indukci nebo 100 mist se zasuvkou (vic se tam proste fyzicky nevejde) 🙂 Teda krome brutalniho plytvani energii (a elmg smogu) pri indukcnim nabijeni… Zkratka ta pumpa odbavi za hodinu jen nejakych 200 aut.

                  To je, co se snazim rict, zakaz spalovaku je nerealny, ale ne kvuli globalnimu spiknuti (jak tu nekteri naznacuji), nybrz proto, ze za soucasneho stavu technologie je proste full-EV nepruchozi.

                2. a kdy se tech 100 mist jako
                  a kdy se tech 100 mist jako zaplni? a proc by se jako meli ty mista zaplnit?

                  neres situaci ze tu najednou jezdi tolik elektromobilu aby byli schopny zaplnit benzinku na dalnici, takova situace nenastane driv nez tu ty elektromobily opravdu budou, a ty elektromobily tu opravdu nebudou zedne na den, to je stejne jako by si kdysi Henry Ford rekl „nojo, ale kde ty lidi budou tankovat benzin do tech Fordu T?“

                  je to stejne nesmyslna otazka jako resti kde vezmeme tu elektrinu, a blba odpoved zni ze prece v zasuvce ne 😉

                  to co spekulujes je otazka desitek let, za tu dobu se zmeni strasna spousta veci

                3. Nezaplni, to je jen priklad
                  Nezaplni, to je jen priklad (neexistuji ani ta auta ani ty pumpy). Stejne jak jedna zasuvka a dve auta je priklad, jen bliz realite.

                  Radovan rika, ze resenim je dostatecna infrastruktura. Ja se tu snazim ukazat, ze dostatecna infrastruktura (pro vetsi nez male mnozstvi aut se soucasnym dojezdem) je nerealna. Zajimalo me to, napsal jsem si simulaci, par veceru jsem zkousel ladit chovani ridicu a stejne jsem uspokojive reseni nenasel (krom toho mit podel trasy zhruba tolik dobijecich mist, kolik je aut). Tot vse.

                4. vis v cem je jedna z
                  vis v cem je jedna z nejvetsich vyhod EV oproti autum na fosilni paliva? v tom ze s fosilnim autem jinde nez na benzince vpodstate nenatankujes(chces palivo, musis na benzinku), tvuj predpoklad tedy pocita s tim, ze vsichni budou dobijet na verejnych dobijecich mistech a nikdo doma, v praci, na parkovisti a pododne, prirtom mam dojem ze data z Tesly ukazali neco o tom ze na SC nabiji lide jen asi v nejakych desitkach procent, nekde se tu o tom dokonce psalo, snad 20-30% presne nevim, ale to cislo bylo prekvapive docela male i presto ze dobijeni na SC je „zadarmo“ abyla procenta byla dobijeni doma nebo na jinych mistech ktera Tesla nemuze monitorovat

                  takze se proste neda predpokladat ze vsichni co zrovna jedou budou dobijet na nejakem miste, ja treba po dalnici jezdim asi 60-80% svich cest, na dalnici ale netankuju, neb je to na dalnici extremne drahe, radsi natankuju nekde jinde

                  dalsi malej priklad, v Parizi existuje firma co pujcuje male elektromobily, maji jich dnes temer 4 tisice, dobijecich mist maji ale jen cca 1300, a je zajimave ze problem v tom neni, a to se bavime o uzce vymezenem protoru kde je mnohem vice aut ktere potrebuji nabijecky nez tech nabijecek a spolecnosti co ma vic nez 150 tisic unikatnich klientu/registraci

                5. To ze nabijim doma prece
                  To ze nabijim doma prece neresi, ze ani s plnou nedojedu do Brna a MUSIM nabijet.

                  A pro ucely tehle debaty neresime jizdy kolem komina/do prace/… (to vim, ze problem neni), ale ten proud aut, co jede v patek vecer na Brno a v nedeli vecer zpatky (kolem Humpolce nejakych 30000, pokud me pamet neklame, http://portal.dopravniinfo.cz/hustota-provozu-na-d1 ale neumim to posunout na vikend, je treba zkontrolovat ve spravny cas).

                  Zkus si prosim tu simulaci, doporuc strategii, ja ji zaprogramuju a rad se dam presvedcit, ze reseni existuje
                  https://dl.dropboxusercontent.com/u/12994143/carsim/index.html
                  I v default nastaveni (20 nabijecich stanic po 50 mistech, 1000 aut) se totiz pod 4 hod dost tezko dostava

                  Ta Pariz nebude dobry protipriklad, tam to v prumeru vyjde (3 auta na nabijecku, predpokladam, ze jsou po celem meste a jezdi se tak nejak cely den. Pha-Brno je smrst aut behem par hodin.

                6. Díval jsem se na tu
                  Díval jsem se na tu simulaci a opravdu je podivné, proč je tolik lidí nuceno systémem veřejné dopravy používat auto 2x týdně k přepravě z Brna do Prahy a zpět. To nebude problém kolik aut tam projede a zda budou mít kde nabíjet. To je problém proč tam tolik aut jezdí.
                  A odpovědí je zkorumpované byrokratické hejtmanství a ministerstvo. Na trase Ostrava-Praha, a proto ten děs v očích politiků a byrokratů a třeba v dnešním tisku první vystrkování růžků jak těm hnusným kapitalistům na dráze zatnout tipec, se krásně ukazuje jak to jde, když se nebrání konkurenci.
                  Najednou jezdí tisíce lidí vlaky a na auta pro trasu Ostrava -Praha či Olomouc-Praha zapomněli. Když dopravci ještě nabídnou parkování u nádraží v ceně jízdenky, tak není důvod jet autem dále. A když funguje městská hromadná doprava, tak ani tím autem z domu k nádraží. Teď jsem řešil cestu po ránu do Zlína a autem to po D1 ukazuje na 1:33 hod., pokud bude vše OK. Vlakem 1:42 hod. Plus 15 minut bus k nádraží a 8 minut pěšky od vlaku na místo jednání. Autem jen na palivu 600,- Kč, vlakem zpáteční ČD 233,- Kč a nějakých 30 autobus. K tomu 3,5 hodiny klidu na práci či četbu oproti 3 hodinám nervů při řízení v ranní a odpolední špičce.
                  Shrnuto je Vaše simulace správná, ale problém je jinde. Tolik aut tam nemá jezdit, je to nesmysl.

                7. To bez diskuze, jenomze to
                  To bez diskuze, jenomze to uz je jiny problem (navic politicky/spolecensky, ne technicky).
                  Je pravda, ze kdyz nejlevnejsi dostupne auto bude skoro za 3/4 milionu, tak to lidi do verejne dopravy nazene…

                8. Jeste me ted cestou na postu
                  Jeste me ted cestou na postu napadlo, ani ten vlak neni reseni – tech 30.000 lidi je cca 100 Pendolin (podle wiki 331 mist), dobre rekneme, ze vetsich vlaku to bude 50. To znamena behem 4h odpoledni spicky pridat kazdych 5 minut vlak. Vleze se to vubec mezi stavajici spoje?

                9. kolik z tech aut jsou mala
                  kolik z tech aut jsou mala mestska auticka? zase pocitas ze co auto to nekdo kdo musi dobijet, nepocitej vse jako 100%

                  co tak koukam na prodeje EV, tak na prvnich prickach prodeju jsou auta ktera spadaji spise do premie, proc by tedy rekneme za 10 let meli lidi ve 100% dobijet kdesi mezi Prahou a Ostravou kdys vetsina z nich tu cestu zrejme zvladne na bez nabijeni po ceste?

                10. Vsechna, co v nasem prikladu
                  Vsechna, co v nasem prikladu po te dalnici jedou? Protoze jina aktualne neexistuji (Tesly neresme, ty to daji bez dobijeni, takze je infrastruktura nezajima)

                11. to ze dnes jina neexistuji
                  to ze dnes jina neexistuji snad neznamena ze existovat nebudou, jak jsem psal resis neco co jeste ani nenastalo a pravdepodobne ani nenastane 😉 opravdu veris ze za par let s auty jako Bolt budou mit sanci se prodavat auta s dojezdem do 150km?

                  vis kolik meli dojezd benzinova auta na svem pocatku? stezi okolo 100km, a koukni se kde jsou dnes

                  proste resis nesmysl ktery jen tvou teoretickou vizi neceho co nikdy nenastane 🙂

                12. Ja nikde nerikam, ze to
                  Ja nikde nerikam, ze to modeluje soucasnou nebo budouci realitu. To je jen myslenkova hra na to, co kdyby naraz vsechna auta byla EV (se soucasnymi parametry). Samozrejme za deset let to bude uplne jinde a hromadne nasazeni uz nejspis nebude utopie.

                13. a proc takovej scenar kterej
                  a proc takovej scenar kterej stejne nikdy nenastane resis?

                14. Co ti na to mam rict?
                  Co ti na to mam rict? Protoze je to zajimavy problem 😉 A protoze to trochu souvisi s autonomnimi vozitky, kterymi jsem se zabyval na skole. A po pravde, protoze me trochu dere nekriticky obdiv cehokoliv bez realistickeho pohledu na vyhody/nevyhody.

                15. No, právě sám si
                  No, právě sám si odpovídáš – je to jako roubovat první kočáry na motory dneška. Prostě úskalí budou, ale nějak se pořeší hlavně zvýšením dojezdu na 300-800km s domácím nabíjením (3-15let) nebo si v mezidobí někteří koupí hybrid (100-200km). Prostě to co si simuluješ je jako jak zničit tank pazourkem.

                16. Uz parkrat se tu na me vrhlo
                  Uz parkrat se tu na me vrhlo x lidi, kdyz jsem rekl, ze si nemyslim, ze dnesni pazourek je plnohodnotna nahrazka pancerovky. Tak se snazim svuj nazor podlozit argumenty/dukazy – cili ukazat/nasimulovat, ze pazourek fakt tank nerozbije.

                  Za 5 let bude situace jina, at uz proto, ze se narizenim EU tanky zacnou vyrabet z tvarohu, nebo protoze nekdo najde pazourek s pridavkem antihmoty.

                17. Ano i ne. Pokud nejede
                  Ano i ne. Pokud nejede úplně na otočku, tak na D1(např. cesta Pha-Brno) na rychlonabíječce zadraho dobiju jen pár posledních(40)km abych dojel do Brna. V Brně potom se budu snažit v klidu i třeba pomalu dobít i někde z obyč.zásuvky, ale za podstatně nižší cenu. Takže budu rychlonab. blokovat jen pár minut – podobně jako stojan s benzínem.

                18. Je v tom rozdil. 100
                  Je v tom rozdil. 100 klasických zásuvek na stojánku prijde na půl milionu. 100 indukčních parkovacích míst na pět milionů, navíc z klasické zásuvky si vytáhnu 22 i více kW. Takže jako že bych zaparkoval v humpolci na benzínce a 8 hodin tam indukoval jo?

                19. To asi ne, ale bylo by to
                  To asi ne, ale bylo by to řešení třeba pro sídliště.

                20. Možná by to bylo
                  Možná by to bylo řešení, při současné účinnosti třeba v zimě na rozpouštění sněhu. Ale abych nabil 20kWh a 6 dalších jsem zaplatil jako ztrátu, to si fakt ten kabel raději připojím. Inu slovy klasika – je to sice dražší, zato horší účinnost.

            2. Jo ta budoucnost
              Jo ta budoucnost indukčního dobíjení mi silně připomíná budoucnost ve vodíků. Mluví se o tom už minimálně deset let a kolik vozů je tím vybaveno? A kolik že parkovacích míst bylo k dnešnímu dni vybudováno?

              Ano teoretické výhody jsou nesporné, ale v praxi je ta technologie pořád extrémně drahá a to jak část ve voze tak především ta ve vozovce. Silně pochybná je celková účinnost a spolehlivost tohoto systému v reálném provozu a v neposlední řadě se pokud vím dodnes mluvilo pouze o výkonech kolem 3,3kW.

          2. Stačí. Evmapa.cz už to
            Stačí. Evmapa.cz už to umí, stejně jako jiné produkty. Nebo Polyfazer – dostupná v AppStore i Google Play.
            Prostě taková aplikace, která obsahuje seznam nabíječek, umí k nim navigovat, řekne dopředu zda jsou volné či obsazené, otevírací dobu, typ zásuvek a cenu za kWh. Umožní spustit a ukončit nabíjení, ukazuje jeho průběh v kWh, penězích a třeba i včetně online grafu. Mohu platit vložením čísla platební karty online hned po nabíjení, pomoci promokódu či Premium SMS. Dostupná je historie dobíjeni včetně daňového dokladu pro tisk.
            Ale samozřejmě nesmí být v 300 tisícové Ostravě jen 2 rychlonabíječky a další 1 ve Valašském Meziříčí, 2 na Slovensku Žilině, 1 ve Vyškově u Brna, 1 v Pardubicích a 1 v polském Krakově. To je setsakra málo.

              1. Pořádné nabíjecí místo
                Pořádné nabíjecí místo nemá jednu rychlonabíječku, ale několik. A pokud už jen jednu, tak třísystémovou, kdy může jeden rychlonabíjet kabelem ze stojanu Combo či CHAdeMO a druhý pomaleji ze zásuvky Mennekes. To,co zatím předvádí zejména ČEZ, jsou roztroušené stojany. Oproti takovému Troubsku u Brna Netdatacomm nebo Rami Café Vyškov, kde je možností nabíjet hned několik, z více druhů zásuvek a dokonce i více kabely (Yazaki).
                Ale i ČEZ se lepší, to je nutno ocenit. Na novějších nabíjecích místech – příklad Teplárna Ostrava-Vítkovice, má 2 nabíjecí stojany. Naráz zde mohou nabíjet 4 elektromobily. 1 rychlonabíjet kabelem ze stojanu Combo či CHAdeMO (dle inzerce 50 kW), druhý a třetí pomaleji ze zásuvky Mennekes svým kabelem (dle inzerce 11 kW) a čtvrtý z běžné zásuvky svým kabelem (dle inzerce 3,6 kW). Pak už je to jenom na síle mojí palubní nabíječky ve voze a vybavenosti kabely či redukcemi k zásuvkám.

          3. A proč, je to přece o
            A proč, je to přece o penězích pokud majitel bude ochotný platit není problém aby na pumpách bylo rychlonabíječek třeba 20. Takže odbaví jedno auto za minutu. Problém je v tom ,že ta auta jsou drahá. Kdyby to stálo dejme tomu o 100 000 více než klasika , dá se o tom uvažovat, ale takto si to mohou koupit jen lidé co to kupují pro svoje potěšení a těch je ve společnosti příliš málo.

            1. Tak těžko říct, jaký je
              Tak těžko říct, jaký je příplatek, když neexistuje žádné auto jako spalovák a elektromobil ve stejné výbavě. 100 tisíc příplatek je podle mě se současnými cenami baterií reálný už dnes u auta s +-24kWh baterií a ještě máte v ceně „automat“, za který hromada lidí připlácí 50 tisíc.

              1. Mozna pro Golf/eGolf by se
                Mozna pro Golf/eGolf by se podobna vybava nasla, ale hledat se mi to nechce.
                Ale podle me je to stejne nezajimave, protoze u auta, jehoz jedine pouziti je denni jezdeni 30 km do prace, jdu typicky po cene (minimalizace nakladu) a ne po vybave (nepotrebuju kozene doplnky, dvouzonovou klimatizaci nebo entertainment system s velkym displejem). A takova EV proste dneska nejsou (resp. nejlevnejsi stoji trojnasobek, u vyprodejoveho ionu dvojnasobek oproti tomu, co koupim v benzinu).

                EDIT: muj soukromy nazor (proc neexistuje „holobyt“ EV) je, ze pomoci standardniho pouzivani „premiovych“ (predrazenych) doplnku si vyrobci kompenzuji aktualni naklady na elektro komponenty, cili u levneho modelu by cenovy rozdil rval jeste vic – dam tam doplnky v realne cene 10, ale u spalovaku je za ne priplatek 100 – mam 90 tisic k dobru. Resp. zakaznik ma pocit, ze to EV vlastne neni tak drahe, kdyz soucasti jsou doplnky za 100 tisic.

            2. No jak se to vezme, jednak
              No jak se to vezme, jednak mas fyzicke omezeni (vic mista na pumpe neni), dvak 20 mist resi 20 aut, ale pro 40 uz je zase problem. Predstav si jak by to vypadalo na pumpach, kdyby dnesni auta mela nadrz na 5 litru a tudiz vsechna jedouci Pha-Brno musela na natankovat v Humplolci (plus minus jedna pumpa)…

    2. jo je to zvlastni, treba
      jo je to zvlastni, treba Shelky, po cele zemi postupne modernizuji interier a na zachodech zacali slavne vybirat 15 kacek, proinvestovali miliony jen aby prilakali lidi co chtej utartit 15 korun za to aby se u nich mohly vymocit a pak s velkou paradou tech 15 kacek mohli utrarit v nejakym tom jejich obcerstveni, pritom kdyby na kazde Shelce bylo par 400C32A zasuvek a dobijeni zdarma pokud dotycny v jejich shopu/obcerstveni utrati alespon 200 korun, tak jim za cas ty zasuvky nebudou stacit

      ja tuze doufam ze PKN ten tah s Teslou vyjde a na vsech jejich benzinkach se postupne zacnou stavet nejen rychlodobijeci stojany, ale i prave jen obycejne levne zasuvky 400V32A

      bavil jsem se asi pred rokem s jednim clovekem co vede benzinku v „centru“ mesta, a zdelil me ze prodej benzinu a nafty je pro ne jiz jen cca 50%, zbylich 50% maj na prodeji ostatniho zbozi kterej s benzinkou nema vpodstate nic spolecneho a da se koupit i jinde a za mensi penize, benzinek je v CR nekolik tisic, tedy potencial pro nekolik tisic snadnych dobijecich mist presne tam kde to elektromobilsti potrebuji, proste na hlavnich tazich

    1. no, zrovna pro mě by těch
      no, zrovna pro mě by těch 300 už byla hranice, kdy bych do elektra šel. Tedy přesněji abych z Prahy dojel do Brna na jeden zátah, a do Ostravy s jedním nabíjením. Dálnice něco z nájezdu sežere, takže od těch 300 je to adekvátní.
      Do města pro mě nemá zatím elektro cenu – do práce autem nejezdím, jen nákupy, výlety a pak služebně Praha či ta Ova.
      Prostě v mém případě je současné elektro auto s dojezdem 130 na nákupy drahý špás a když s ním nedojedu ani do Brna…

      1. Jsou to takové místní
        Jsou to takové místní zvyklosti, jak počítat vzdálenosti, brát ty mezi většími městy. 300 km je už na jednu malou zastávku, 200 km moc ne. Protože jedouc 130 km/hod máte za sebou hodinku jízdy a pak už jen něco málo přes půlhodinku do cíle. To se nikomu moc zastavovat nechce. Máme to podobné mezi Ostravou a Brnem. I když obětovat půlhodinky v Olomouci či Jihlavě by určitě šlo a možná bychom se tak nehonili.

        1. je to tak, tak většina
          je to tak, tak většina uvažuje.
          Ale to není jen o obětování půl hodinky bohužel. Z domu k jediné nabíječce na D1 to mám 136 km, a to bych s elektrem po dálnici ani nemusel dojet. Pak je tam 1x Mennekes nabíječka. Jestli by byla volná a funkční, tak na dalších 110 km do cíle bych potřeboval nabíjet více než půl hodinu předpokládám. Rychlonabíječky chybí, bohužel.
          Ale stejně, preferoval bych to dojet na jeden zátah 🙂

    2. pro me je limit nekde u
      pro me je limit nekde u 400km, to je limit s jistou malou rezervou pro mou nejdesli cestu kterou nekolikrat rocne jedu, a to cca 350km, samo pokud by na dane trase byli i rychlonabijecky, tak by me stacilo i min, ale zel bohu v CR a hlavne na te trase nejsou a hned tak asi nebudou

      v soucasnosti tedy pro me jedine EV ktere by to splnilo je Tesla S, X nepocitam, je pro me neprakticke kvuli FW dverim

    3. Nesouhlasím. Nejčastěji
      Nesouhlasím. Nejčastěji jezdím k příbuzným cca 130km na sídliště, kde není jak nabít, nebo na víkend do přírody zhruba stejné vzdálenosti. Čili bych potřeboval alespoň 300km dojezd nebo velké množství strategicky umístěnách rychlodobíječek – to ale horší varianta, protože když děti usnou, nesmím stavět, jinak mě čeká brekot po zbytek jízdy.

      1. Jó na tenhle problém si
        Jó na tenhle problém si vzpomínám. Taky jsem to řešili tak, že přesuny se děly vždy v době obvyklé pro spaní dětí. Ovšem když si představíte na sídlišti nebo po cestě do přírody poblíž cíle rychlonabíječku, pak není co řešit. Děti už vstávají nebo se teprve chystají spát. Je to o infrastruktuře.

        1. Ano, v tom je možná
          Ano, v tom je možná přechodné řešení. Než vzdělanci výrobců elektromobilů dokáží navýšit možnost dojezdu svých výrobků. Mohly by fyzické osoby v rámci svého podnikání vybudovat infrastrukturu nabíjecích míst pro rozvoj elektromobility. A to je možnost rozšíření svých podnikatelských aktivit i pro vlastníky nájemných domů, hotelů a zábavních a nákupních center. Tím pádem otázka dojezdu bude druhořadou. A pro podnikatele velikost jistícího prvku také, zákazník to vždy zaplatí.

          1. Je zajímavé, že různí
            Je zajímavé, že různí „podnikatelé“ se sice pustili do fotovoltaické energetiky budováním slunečních elektráren, ale minimum do budování a provozu nabíječek a rychlonabíječek pro elektro vozidla. V tomto případě stejně jako u solárních elektráren nejde o stát ale o podnikatele. Podvody a průsery jež provázejí solelekrárny jistě mohou postihnout i nabíjecí stanice, legální transparentní podnikání rizika nesou vždy. Ono v dnešní době si Teslu nebo Leafa nebude kupovat občan s příjmem 15-20 tisíc kč.

              1. Ano Rovre – máte naprostou
                Ano Rovre – máte naprostou pravdu. Zkurvený človíček, zparchantělý komunistickým socialismem a neschopný seberealizace musí být vděčný RVHP a EU za berličku. Nakonec takto asi postupoval Jančura a Novotný, asi ale těžko E.Musk nebo Jobs. Ale je těžko představitelné, do jaké míry je úspěch VW,Siemensu, Mannu nebo Liebheru závislým na státní a eu podpoře.

      1. No ako vidim tu sa nudite
        No ako vidim tu sa nudite iba vy. Prispevok od anonyma ma pravdu aj ked iba ciastocnu. Na bezpecny dojazd potrebujete aspon 50kWh baterku. Treba totiz brat do uvahy, ze kazdym zvysenim kapacity baterie sa taktiez zvysuje hmotnost a teda spotreba urcite nezostane tam kde dnes, pokial nepouzijete inu bateriu s lepsim pomerom kapacita/hmostnost, o ktorej ale zatial neviem zeby existovala, resp. bola pripravena na hromadnu vyrobu a pouzitie. Treba si este pockat na EV s vyuzitelnou kapacitou nad 50kWh a moznostou velmi rychleho nabijania. Potom si to viem predstavit ako vhodne univerzalne auto. Podla mna je to otazka 2-3 rokov. Dovtedy budu existovat take medzikroky s kapacitami od 30-48kWh ale nad tym by som neuvazoval.

              1. Přidám také můj pohled
                Přidám také můj pohled na věc a myslím si, že nejvíce by pomohlo zlevnění EV. Kdyby stál současný Leaf 300tis. ,každý kdo dojíždí denně do práce jako například já cca. 25km jedna cesta, další cesty také do 50km, (na těch pár cest co jezdím dál bych si nechal staré auto) by si snadno spočítal že se mu EV vyplatí. Nebyli by potřeba dotace ani infrastruktura, která by se při větším počtu EV snadno rozšířila.

                1. Tak proč si nekoupíte C
                  Tak proč si nekoupíte C zero za 200 tis? Je na mobile.de

                2. Šetřím, musím ještě
                  Šetřím, musím ještě rok vydržet, do té doby doufám bude podobných nabídek dostatek.

      1. Také přidám myšlenku.
        Také přidám myšlenku. Kia má objem krabice 241l a určitě nebude mít lepší články než LG. Bolt má objem 285l. Tudíž tato zjednodušená úvaha by vedla až na 50kWh. Prakticky je ale třeba uvažovat, že Kia nemá skateboard, takže je třeba ještě započíst koeficient nevyužitelného objemu krabice, který srazí maximální osaditelnou kapacitu někam ke 40kWh. Na druhou stranu i pokrok z 30kWh na 40kWh by byl rozhodně chvalitebný.

Napsat komentář