Podíl nových registrací CNG autobusů v ČR vzrostl na čtvrtinu

Nejméně 26 % všech nově registrovaných autobusů v ČR bylo v roce 2015 s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). V roce 2014 to bylo asi 10 %.

Autobusy na stlačený zemní plyn ()
foto: Český plynárenský svaz

Jen v městské a příměstské hromadné dopravě přibylo nejméně 355 CNG autobusů, celkově jich v hromadné dopravě jezdí nejméně 880. V roce 2014 bylo registrováno 102 nových CNG autobusů a to představovalo téměř 10 % ze všech nových registrací autobusů v ČR. Podobně tomu bylo i v předešlých letech.

„V roce 2015 ale přibylo jen v městské a příměstské hromadné dopravě nejméně 355 CNG autobusů z celkového počtu nově registrovaných 1350 autobusů, což představuje více než čtvrtinu ze všech nových registrací autobusů v ČR. Jen v městské a příměstské dopravě jich tak jezdí dnes nejméně již 880,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

Celkově vzrostly v loňském roce registrace nových autobusů o 27,24 % (z 1 061 ks na 1 350 ks, tj. o 289 ks). Vliv zcela jistě na toto zvýšení měly právě i CNG autobusy, resp. poskytnutí dotací na výměnu nejstarších a životní prostředí nejvíce znečišťujících autobusů městské hromadné dopravy za ekologické bezprašné autobusy na CNG.

„Nicméně někteří dopravci, jako např. ČSAD Tišnov a jiní si dnes pořizují CNG autobusy i bez dotací a i tak se jim ušetřené náklady bohatě vyplatí a navíc šetří životní prostředí,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.

„Snažíme se vycházet dopravním podnikům vstříc a jsme rádi, že CNG autobusy ve městech stále více přibývají. Podniky s 30 autobusy ušetří ročně přes deset milionů korun,“ dodává Jiří Šimek. V ČR dnes jezdí 19 892 autobusů (stav k 30. 9. 2015) a jejich průměrné stáří je 14,34 roku. Přitom průměrné stáří autobusů v Evropské unii činí maximálně 11 let.

Podle ČPS, který sleduje vývoj CNG a pravidelně zpracovává statistická data z této oblasti, jezdí v ČR zatím jen asi 4,5 procenta CNG autobusů ze všech, resp. 880 CNG autobusů v asi 40 městech. Ve světě dnes jezdí již téměř 782 tisíc CNG bezprašných autobusů.

tisková zpráva

6 Comments on “Podíl nových registrací CNG autobusů v ČR vzrostl na čtvrtinu”

    1. Osobně si o CNG i LPG
      Osobně si o CNG i LPG myslím, že je to dobrý dočasný mezistupen. Stlačený zemní plyn i propan butan jsou media neobnovitelná. Budoucnost pohonných medií bude jedině v elektřině a bio plynu. Je faktem, že dnešní majitelé spalovacích motorů a CNG-LPG vozidel asi jejich životnost dožijí. Razantní a vážné uvažování o změně media příjde nejdříve za pětadvacet až padesát let.

      1. No odhady zdrojů :
        No odhady zdrojů : zemního plynu je asi na 250 let. Ropy na více než 100 let a uhlí na 1000 let. Z hlediska lidského života nemá smysl se zabývat tím, jestli fosilní zdroje dojdou nebo ne. Celá doprava je jednoznačně přechodná technologie, protože budoucnost je teleport))
        Jinými slovy řídil bych se tím , co je aktuálně výhodné dnes je to CNG a LPG. Za 10 let to může být třeba elektřina, ale také benzín nebo nafta. Z pohledu ČR je výhodné část CNG z topení převést do dopravy a omezit tím spotřebu ropy. Jinak moje příští auto bude el. mobil, koupím ho ne proto, abych ušetřil, ale abych tím podpořil výrobce těchto vozů což vyjadřuje můj postoj ke státům typu Saudská Arábie.

    2. Určitě to bude
      Určitě to bude překlenovací most, ale hodně velký, jelikož plynu je hodně.
      Sám jezdím na LPG (roční nájezd činí cca 25-30tis.) s tím, že jakmile jsem vozidlo koupil, cca po 3/4 roce jsem ho nechal předělat. Podotýkám, že je to můj první vůz.
      Jak se píše i jinde, LPG ti sníží emise o cca 10-15%, takže špínu ve vzduchu to moc nevyřeší (ale je to menší zlo, než diesel). Navíc u mojeho auta (resp všech po r.v. 2005) auto při provozu na LPG nesmrdí, jako stará škodovka, nebo rolba na zimním stadionu. A náklady? Ty jsou směšné. Tankovat za 12-13,- aktuálně je pohoda. Doufám však, že příští vozidlo už bude elektromobil. Pokud ne, tak tovární CNG vůz, benzín dává smysl jen částečně, za to diesel v dnešní době nedává smysl u osobních aut vůbec. Navíc výroba CNG je jednodušší, než LPG či benzínu.

Napsat komentář