Česká pošta začíná využívat elektromobily

Česká pošta se zapojila do projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ. Dva elektromobily bude státní podnik testovat po dobu šesti měsíců. Určeny budou zejména pro doručování balíků a listovních zásilek.

Elektromobil Nissan e-NV200 zapůjčený ČEZ pro České poště u nabíjecí stanice
foto: ČEZ

Od manažera útvaru čistých technologií ČEZ Tomáše Chmelíka převzal klíče od obou vozů Aleš Pospíšil, ředitel divize správy majetku České pošty.

Zajímavé posily pro jarní a letní sezónu hlásí flotila vozů České pošty. Při doručování zásilek by měly terénním pracovníkům sloužit nové dodávkové typy elektromobilů – Nissan eNV200 a Peugeot Partner Electric. Projekt Elektromobilita Skupiny je poštovní společnosti zapůjčí na šestiměsíční testování.

„Česká pošta má jeden z největších firemních vozových parků v České republice. Jejich provoz představuje značnou nákladovou položku v rozpočtu Pošty. Proto hledáme alternativy, které by byly z hlediska provozu levnější. Elektromobily jsou jednou z možností, jak snížit náklady na doručování našim zákazníkům. I proto jsme se zapojili do testování dvou automobilů v rámci programu společnosti ČEZ,“ řekl při předávání vozů Aleš Pospíšil, ředitel divize správy majetku České pošty.

„Jsme rádi, že elektromobily vyzkouší právě celostátně působící Česká pošta. Ve využívání a propagaci elektromobility tak jde příkladem dalším subjektům z oblasti infrastrukturních služeb, které patří mezi typické uživatele této formy čisté dopravy,“ uvedl Tomáš Chmelík, manažer útvaru čistých technologií ČEZ.

Nissan eNV200 je elektromobil se synchronním elektromotorem o výkonu 80 kW a spotřebou 16,5 kWh/100 km, který se může pochlubit objemem nákladního prostoru 3,1 m3 (ve verzi van 4,2 m3), dojezdem 170 km a zrychlením z 0 na 100 km/h za 14 vteřin.

Peugeot Partner Electric disponuje při pohotovostní hmotnosti 1715 kg dojezdem zhruba 140 km, průměrnou spotřebou 16,2 kWh/100 km a rychlostí do 115 km/h. Samozřejmostí u obou typů je jízda v tzv. ECO módu vhodném zejména pro provoz v městské aglomeraci.

V celé České republice v současnosti jezdí zhruba 900 elektromobilů, poslední tři čtvrtletí však signalizují rozvoj celého odvětví. Necelá čtyřicítka aut na elektrický pohon tvoří vozový park projektu Elektromobilita ČEZ nebo jeho partnerů.

Do konce letošního roku odhady počítají s prolomením hranice 1500 elektromobilů na českých silnicích. Elektromobily tak v ČR přestávají být atrakcí z kategorie technických zajímavostí a stávají se běžnou součástí zejména městského provozu.

tisková zpráva

17 Comments on “Česká pošta začíná využívat elektromobily”

    1. Mně neskutečně u našeho
      Mně neskutečně u našeho státu a jím řízených věcí, včetně polostátních firem, vytáčí ty třetí cesty. Cokoliv, co ve světě dlouhá léta funguje, se tady roubuje buď zcela nesmyslně, nebo násobně dráže nebo tak, aby se na tom nakradlo.
      Když se podívám na české policejní vozy, tak donedávna šlo jen o plech pod motor, rám před čumák a blikačku. Plus vysílačka dovnitř. Jediná změna oproti sériovému vozu. Pořádný policejní vůz, protože dotažený až z USA, měla jen městská policie malého městečka. A tak je to se vším.
      Česká pošta už pár let používá elektrokola, jenže když porovnáte kolo zaměstnance německé či holandské pošty s tím, co máme u nás, tak jde fakticky o běžný Agogs City Line. Jen minimální úpravy pro poštovní použití typu košů, brašen, vyvážení kola, oboustranného robustního stojanu, který naložené kolo udrží ve vzpřímené poloze atd.. Modlím se, aby to s elektromobily ve službách pošty nedopadlo podobně. Ostatně stačí porovnat speciální rozvážkové spalovací vozy UPS v ČR s tím, s čím jezdí Česká pošta. Opět nebe a dudy.

    2. nemyslím, že pošta
      nemyslím, že pošta cokoliv vymýšlí, jde jen o to, najít cestu, jak elektroauta nasadit do provozu a to není tak jednoduché, protože je potřeba vyhovět procesům, které tam při pořizování a provozu jsou nastavené – i když jsou třeba konkrétní lidi přesvědčeni o tom,že to je dobrý nápad, neznamená to, že to lze jednoduše provést, věci se musí soutěžit, nějak vyhodnotit atd. nikdo nechce udělat rozhodnutí, za který pak půjde sedět
      snad k tomu přistoupí nezaujatě a konstruktivně a vyzkouší si, že jim auto vyhovuje jak technicky (dojezdem, velikostí), tak i ekonomicky (tj. že provozní úspora pokryje vyšší pořizovací náklady) – pak podle mě nic nebrání tomu, aby si auta pořídili ve větším počtu… resp.jistě to bude mít řadu odpůrců z mnoha důvodu včetně šmelení s benzínem, ale ten, kdo odpovídá za fleet, má silné argumenty touto cestou jít a rozhodnutí pořídit auta obhájit – to je to, co potřebují a k čemu by jim testování mělo pomoct…

  1. celkem zajímavý objem
    celkem zajímavý objem zavazadlového prostoru u dodávky e-NV200 – celých 260L ??

    Trošku si zavěštím.
    Závěr testování po 1/2 roce: EV má nízké provozní náklady a malý dojezd proti spalovacím motorům. Navíc v ČR chybí všude použitelná nabíjecí infrastruktura.. 🙂

Napsat komentář