Autosalon Detroit 2016: vodíkové auto Audi h-tron quattro

Z Audi přišla obří 20stránková tisková zpráva týkající se nového konceptu vodíkového auta Audi h-tron quattro. Automobilka jej aktuálně prezentuje na autosalonu Detroit 2016 (NAIAS).

Koncept auta na vodík Audi h-tron Quattro na autosalonu Detroit 2016
foto: Audi

TISKOVÁ ZPRÁVA

VE ZKRATCE

Technika

– Pohon s palivovými články a doplňkovým lithium-iontovým akumulátorem pro podporu akcelerace a rekuperaci kinetické energie
– Palivové články páté generace, nové materiály pro ještě vyšší účinnost
– Dojezd až 600 kilometrů na jednu náplň palivových nádrží, spotřeba cca jeden kilogram vodíku na 100 km, kompletní naplnění nádrží za cca čtyři minuty
– Výkon sady palivových článků: až 110 kW, krátkodobé zvýšení výkonu až o 100 kW, maximální točivý moment celé soustavy více než 550 N.m
– Zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 7 sekund, nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 200 km/h
– Elektrifikovaný pohon všech kol quattro: jeden elektromotor vpředu i vzadu, inteligentní řízení poháněcího ústrojí pro dokonalou souhru všech agregátů
– Tři nádrže na vodík s celkovou kapacitou cca šest kilogramů při tlaku 700 barů
– Podvozek s adaptivním sportovním vzduchovým odpružením (adaptive air suspension sport) a 22“ koly
– Technika pro autonomní jízdu a parkování, centrální řídicí jednotka asistenčních systémů (zFAS)

Aerodynamika a design

– SUV se sportovním designem, nízký pás prosklené plochy, splývající záď
– Délka 4,88 metru, šířka 1,93 metru, výška 1,54 metru, pět dveří
– Hodnota cx = 0,27, pečlivě řešené a zpracované detaily: kamery místo vnějších zpětných zrcátek a pohyblivé aerodynamické prvky na spodní straně, bocích a zádi karoserie
– Aeroakustické vlastnosti na nejvyšší úrovni
– Světelný design s prvky na přídi a zádi, světlomety Matrix Laser
Největší solární střešní panel na světě ve výbavě automobilu, výkon až 320 W, resp. dodatečný dojezd až 1000 km ročně

Interiér

– Optimalizované uspořádání: velkorysý prostor pro čtyři osoby, velký zavazadlový prostor s objemem 500 litrů, „asistent v zavazadlovém prostoru“ pro optimalizované a rychlé uložení zavazadel
– Tepelné čerpadlo pro velmi účinnou klimatizaci
– Progresivní design interiéru, fúze ovládacích a zobrazovacích konceptů
– Audi virtual cockpit curved OLED jako panel sdružených přístrojů
– Přenosný zábavní systém pro cestující vzadu s přístroji Audi tablet OLED
– Volant s dotykovými plochami na ramenech
Připojení k internetu prostřednictvím LTE, široká nabídka funkcí z oblasti konektivity

TISKOVÁ ZPRÁVA

DLOUHÁ VERZE

Nová koncepční studie Audi h-tron quattro concept se může pochlubit dlouhým dojezdem, rychlým čerpáním paliva a sportovními jízdními výkony.

Její poháněcí ústrojí kombinuje velmi účinné palivové články s výkonem až 110 kW a výkonný akumulátor, který krátkodobě zvyšuje výkon až o 100 kW. Načerpání vodíku do nádrží trvá přibližně čtyři minuty a tato zásoba vystačí k ujetí až 600 kilometrů.

auto autosalon Detroit 2016 NAIAS Audi h-tron Quattro koncept auto na vodík

foto: Audi

Technická studie prezentuje rovněž novou techniku pro autonomní jízdu a parkování, kterou Audi uvede do sériové výroby již v roce 2017 v nové generaci luxusní limuzíny A8, která bude dalším velkým krokem vpřed.

Audi h-tron quattro concept je dalším milníkem na cestě do budoucnosti mobility. Audi disponuje všemi druhy alternativních pohonů, ať se jedná o čistě elektrický pohon napájený z akumulátoru, hybridní systém s možností vnějšího nabíjení, spalovací motor nebo palivové články. Díky tomu může nabízet svým zákazníkům po celém světě na míru střižená řešení.

Audi h-tron quattro concept je blízkým příbuzným koncepční studie Audi e-tron quattro concept. Značka se čtyřmi kruhy vystavila tuto studii s čistě elektrickým pohonem poprvé na IAA 2015.

Obě studie jsou postaveny na druhé generaci modulární platformy pro vozy s motorem uloženým podélně (MLB evo). Tento koncept je mimořádně flexibilní. Díky tomu využívají oba vozy, navzdory odlišné technice, téměř identickou podvozkovou skupinu.

Audi h-tron quattro concept představuje pátou generaci techniky palivových článků značek Audi a Volkswagen. Lehčí materiály snížily hmotnost a zvýšily výkon, zrychlily reakce, prodloužily životnost a zvýšily účinnost.

Palivové články překonávají s účinností více než 60 % všechny druhy spalovacích motorů. Sada tvořená 330 individuálními články je uložena vpředu.

Tři nádrže na vodík jsou uloženy pod prostorem pro cestující, resp. pod zavazadlovým prostorem, nijak však neomezují interiér. Při tlaku 700 barů pojmou dostatek vodíku pro zajištění dojezdu až 600 kilometrů.

Každá nádrž je vyrobena z několika vrstev – vnitřní vrstva z plynotěsného polyamidu je obalena vrstvami z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny a z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny. Kompletní naplnění nádrží trvá podobně jako u vozu se spalovacím motorem přibližně čtyři minuty.

Silná podpora: Akumulátor nabízí výkon až 100 kW

Ideálním doplněním sady palivových článků o výkonu až 110 kW je kompaktní lithium-iontový akumulátor s optimalizovanou výkonovou charakteristikou. Akumulátor s hmotností necelých 60 kg je umístěn pod prostorem pro cestující, což je výhodné z hlediska těžiště.

auto autosalon Detroit 2016 NAIAS Audi h-tron Quattro koncept auto na vodík

foto: Audi

Poskytuje výkon až 100 kW, který lze krátkodobě využívat k výrazné podpoře akcelerace. Při zpomalování je do akumulátoru ukládána energie získávaná rekuperací. Audi h-tron quattro concept disponuje celkovým točivým momentem 550 N.m, který umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za necelých sedm sekund. Nejvyšší rychlost je omezena na 200 km/h.

Dva elektromotory jsou napájeny elektrickým proudem z palivových článků a vysokonapěťového akumulátoru. Elektromotor o výkonu 90 kW je uložen vpředu, elektromotor pohánějící zadní nápravu dosahuje výkonu 140 kW. Technická studie nabízí díky tomuto konceptu elektrifikovaný pohon všech kol quattro.

Inteligentní řízení obou zdrojů hnací síly zohledňuje aktuální jízdní situaci, přičemž klade velký důraz na nejvyšší míru hospodárnosti. Mezi důležité příspěvky k hospodárnosti patří rovněž tepelné čerpadlo pro klimatizaci interiéru a velký solární střešní panel, který svým výkonem až 320 W zajišťuje dodatečný dojezd až 1000 kilometrů za rok.

S nulovými celkovými emisemi díky vodíku z obnovitelných zdrojů, jehož výrobu zajišťuje závod Audi e-gas ve Werlte
V kombinovaném cyklu (NEDC) činí spotřeba paliva přibližně jeden kilogram vodíku na 100 kilometrů.

Audi h-tron quattro concept má nulové emise nejen z lokálního, ale i z globálního hlediska, pokud je čerpaný vodík vyráběn s využitím elektrického proudu z obnovitelných zdrojů. Značka se čtyřmi kruhy dosahuje tohoto cíle ve výrobním zařízení Audi e-gas v severním Německu.

První průmyslové zařízení typu „power-to-gas“ na světě používá od roku 2013 elektrický proud z větrných elektráren k elektrolýze, během níž je voda štěpena na kyslík a vodík. V současnosti vzniká z tohoto plynu v dalším kroku, reakcí s CO2, Audi e-gas, syntetický metan pro Audi A3 g-tron a A4 g-tron s pohonem na .

Pomocí tankovací karty e-gas nakupuje již dnes mnoho zákazníků Audi e-gas ve stávající síti plnicích stanic CNG, a jezdí tak s téměř neutrální bilancí emisí CO2. V budoucnosti však bude možné využívat i vodík k ekologickému pohonu vozidel s palivovými články.

Srdce pro autonomní jízdu: zFAS

Audi ukazuje koncepční studií h-tron quattro concept, jak emocionální může být autonomní jízda. Studie je vybavena veškerými technologiemi, které značka Audi vyvinula pro autonomní řízení – radarovými senzory, novou videokamerou, ultrazvukovými senzory a laserovým scannerem.

Asistenční systémy jsou v současnosti řízeny většinou prostorově vzájemně oddělenými řídicími jednotkami. Audi v budoucnosti přejde na centrální systém, v němž jsou všechny dostupné informace senzorů předávány do centrální řídicí jednotky asistenčních systémů zFAS (zentrales Fahrerassistenzsteuergerät).

Řídicí jednotka zFAS vypočítává v reálném čase kompletní model okolí vozidla a tyto informace poskytuje asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu, které dokážou plnit úkoly řidiče při parkování nebo v popojíždějící koloně při jízdě na dálnici rychlostí až 60 km/h.

Audi již mnoho let vykonává v této oblasti průkopnickou práci a poprvé uvede tuto techniku do sériové výroby v roce 2017 ve výbavě nové generace luxusní limuzíny Audi A8.

Elegantní a aerodynamický exteriér

Vnější design pětidveřové technické studie kombinuje estetiku s aerodynamikou. Audi h-tron quattro concept má vnější délku 4,88 metru a šířku 1,93 metru, ale výšku jen 1,54 metru. Jeho silueta s extrémně nízkými bočními okny a směrem k zádi výrazně se snižující linií střechy zanechává dynamický dojem ve stylu kupé.

Ladná ramenní linie vytváří nad koly nepřehlédnutelné hranaté kontury, které poukazují na elektrifikovaný pohon všech kol quattro. Široké podběhy kol a hranaté boční prahy umocňují robustní charakter vozu.

Na dlouhém dojezdu a mimořádné hospodárnosti má významný podíl hodnota součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,27. Aerodynamické prvky na bocích, spodní části vozu a zádi optimalizují obtékání karoserie vzduchem ve vyšších rychlostech. Kamery nahrazují vnější zpětná zrcátka a rovněž přispívají k vyšší úrovni aerodynamiky a hospodárnosti.

Světlomety technické studie jsou rozděleny na dvě části. V horní části je světlo vytvářeno novou technologií Matrix Laser s extrémně vysokým rozlišením. Spodní část, která koresponduje s lamelami v masce chladiče Singleframe, tvoří „světelný podpis“.

Kromě bílých světel pro denní svícení v charakteristickém tvaru vyzařují ploché prvky OLED (Organic Light Emitting Diode) do stran a nahoru homogenní modré světlo. Pod nimi jsou umístěny dva velké otvory pro přívod chladicího vzduchu.

Do prahu je vložena světelná lišta s technologií Matrix LED, z níž začne vycházet rovněž bílé světlo, jakmile se řidič přiblíží k technické studii s klíčkem dálkového ovládání. Pokud se vůz pohybuje v režimu autonomní jízdy, dává to najevo modrým světlem z bočních horizontálních linií.

Podobně jako přední světlomety jsou i zadní světlomety složeny ze dvou prvků. Do horních zón je integrováno vždy devět červených jednotek OLED, které zajišťují funkci koncových světel. Další tři jednotky OLED jsou umístěny pod nimi.

Interiér definovaný fúzí stylistického řešení a ovládacího konceptu

Uspořádání studie Audi h-tron quattro concept umožnilo vytvořit prostorný, komfortní interiér pro čtyři osoby a zavazadlový prostor o objemu 500 litrů. Při nakládání pomáhá inteligentní software, který dvěma malými senzory zjistí rozměry jednotlivých zavazadel a na displeji, umístěném v oblasti vstupního otvoru do zavazadlového prostoru, zobrazí optimální pořadí nakládání.

Interiér studie Audi h-tron quattro concept působí lehkým a světlým dojmem. Jeho stylistické řešení harmonicky splývá s ovládacím a zobrazovacím konceptem. Tři velké displeje před řidičem využívají technologii OLED, jejíž tenké fólie lze téměř libovolně tvarovat.

Centrální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit curved OLED je doplněn dvěma dotykovými displeji. Pomocí displeje na levé straně ovládá řidič světlomety a systémy pro autonomní jízdu.

Velký displej na pravé straně slouží k ovládání multimediálních a navigačních systémů a navíc zobrazuje provozní údaje poháněcího ústrojí. Doplňkovou ovládací úrovní je volant, na jehož ramenech jsou umístěny konturované dotykové plochy.

Páka voliče jízdních režimů se nachází na konzole středového tunelu. Před ní jsou další dva displeje OLED – pro zobrazování stavu poháněcího ústrojí, klimatizaci a volně programovatelné informační funkce. Přední displej umožňuje ovládání pomocí gest. Zakřivené displeje v přední části dveří plní funkci digitálních vnějších zpětných zrcátek.

Oba cestující vzadu sedí na pohodlných individuálních sedadlech. Pomocí přístrojů Audi tablet, vybavených rovněž displeji OLED, si mohou vyměňovat data s řidičem. Tablety jsou koncipovány jako přenosný zábavní systém pro cestující vzadu.

tisková zpráva

9 Comments on “Autosalon Detroit 2016: vodíkové auto Audi h-tron quattro”

  1. Ale hlavně nechápu proč
    Ale hlavně nechápu proč vodík. Dnes je jasné, že souboj vyhrává akumulátor. Vždyť samotný palivový článek má účinnost jen 60%.
    Pak problémy s vodíkem jako takovým. Vodík má malé molekuly, které dokážou „projít“ téměř vším, takže narušují strukturu materiálu ve kterém jsou skladovný, teď ještě ten tlak co musí ta nádoba vydržet, plniček, které zvládnou takový tlak je málo a jsou drahé.

    Nevím proč jen mě to přijde zbytečné?

    Teda alespoň pro dnešek, neříkám, že někdy v budoucnosti se to neotočí. Stejně jako s akumulátory, taky jim to trvalo 100 let, než se dali použít do automobilů.

    Ale na vodík prostě ještě není ten správný čas. Teď jasně vedou akumulátory. Už snad všechny automobilky to pochopili a začínájí vyrábět elektromobily na auku. vodík je dnes pouze v experimentální fázi.

    1. vodik proto, protoze na to
      vodik proto, protoze na to maj od Nemecke vlady obrovske dotace a take proto ze kdyby nahodou se to ujalo (sice se to neujme, ale to nevadi) tak vodikovej pohon je tak slozitej, ze si s nim budou servisaci lamat hlavu a lidi s tim proste budou muset do autorizovaneho servisu, navic se to musi celkem casto serizovat a je to nachylne na cistotu, aneb idelani kara co se servisovani tyce, do servisu proste prijede 1-2x za rok 🙂

      1. Ano tankování za 4 minuty
        Ano tankování za 4 minuty je výhoda, ale tam to také končí.

        Pak jsou samé nevýhody:

        složitost
        účinnost
        výbušnost
        drahý servis
        závislost na plničkách
        složitá manipulace, skladování distribuce
        malý dojezd (jen málo plniček jsou schopné natlakovat 700 barů vodíku, takže o proti baterce s dojezdem 400-500 km je 300-400 km dost málo, resp. žádná výhoda)

        Nevím, ale já rozhodně 4 minuty oželím, kvůli levnému provozu, téměř zadarmo, servisy opravy jsou take skoro žádné, servis vodíkové technologie je dost složitá, neumí ho každý servis, elektřikářů je mnohonásobně více než lidí co rozumí vodíku.

        Prostě všechno svědčí proti vodíku.

        Ale jak jsem říkal, kdo ví, jestli v budoucnu nenajde člověk něco co vodík, nebo obecně palivový článek, vylepší natolik, že bude stačit si okupit malou bombičku v trafice na rohu vložit do auta a jet. Ale zatím je to hodně vzdálená scify.

        Musel by přijít někdo další jako Musk, který by tomu tolik věřil a byl schopen udělat to co on a narvat do toho hodně peněz. Tj. zlevnit technologii, vyřešit všechny problémy se skladováním, s bezpečností, se složitostí až po stavbu kvalitních plniček po celém světě v dostatečném množství a hlavně s levným zdrojem vodíku.
        Pokud tohle někdo nevymyslí, tak je vodík dnes ještě nepoužitelný.

Napsat komentář