Tesla prodala přes 100 000 aut, u Superchargerů jsou fronty

Automobilka Tesla Motors prodala někdy během 4. čtvrtletí 2015 elektromobil s pořadovým číslem 100 000. Mezitím se ale u některých nabíječek Supercharger tvoří fronty.

Největší fronty elektromobilů Tesla Model S se o nedávných svátcích tvořily u nabíječek Supercharger v Kalifornii. Tento stát je domovem Tesly a zároveň oblastí s velmi vysokou koncentrací elektromobilů Tesla.
foto: Lump/Tesla Motors Club

Během 4. čtvrtletí 2015 dodala automobilka Tesla Motors přes 17 200 elektromobilů a za celý rok lehce přes 50 000. Celkový počet prodaných aut značky Tesla Motors tak dosáhl zhruba 107 000.

Naprostá většina těchto vozů jsou elektromobily Tesla Model S, několik málo stovek jich připadá na Tesla Model X. Výroba Modelu X se teprve začíná naplno rojíždět.

Robustní růst ovšem naráží na první problémy. Síť rychlonabíječek Supercharger v totiž jednoduše nestačí pokrývat poptávku.

Ačkoliv Tesla síť průběžně rozšiřuje, během nedávných svátků se u vybraných nejvytíženějších stanic v USA tvořily dlouhé kolony. A se stoupajícími prodeji se tyto situace nejspíš budou opakovat čím dál častěji.

Podle postižených řidičů se u některých stanic tvořily až 15 aut dlouhé fronty. Řidiči pak museli na nabití čekat až dvě hodiny. Tesla si je problému vědoma a už minulý rok rozeslala majitelům svých aut dopis ve kterém je žádá aby nevyužívali Superchargery při lokálních projížďkách.

To se ale celkem pochopitelně mnoha majitelům elektromobilů Tesla Model S nelíbilo. Je pravděpodobné, že Tesla bude muset nejvytížnenější stanice prostě rozšířit.

Kromě toho pracuje i na rozšiřování své sekundární sítě nabíjecích stanic zvaných Destination Charge.

37 Comments on “Tesla prodala přes 100 000 aut, u Superchargerů jsou fronty”

  1. to je ako jazdit autom na
    to je ako jazdit autom na vodu po pusti.
    na pusti je vidno domacke vozitka ktore maju velky solar namiesto strechy, bez baterii. pohladajte si to na yt.

    preto si myslim, ze buducnost s BEV autami je tazko predstavitelna, je iba mozna, a podla toho ako sa tvaria vlady, tu bude aj vodikova ekonomika, cize HEV auta, a tie budu vo vacsine, a postupne vytlacia BEV, ak sa rozsiria min tolko co teraz BEV.

    1. A jak by jste hodnotil
      A jak by jste hodnotil podobnou frontu u Globusu Ostrava o svátečních víkendech? A to je hned pár set metrů další benzínka a pár kilometrů další benzínka a pak další a další a další…… . A o tom to je. Žádná infrastruktura nevládne špičkové stavy, dokud nemá dostatečnou rezervu.
      Když je SC v ČR 0, na Slovensku 0, v Polsku 0, v Maďarsku 0, těžko se divit, že podobná situace jako o svátcích v Americe vzniká občas i na SC v nejbližší Vídni.

      1. mi, tu, nezmozeme nic. sme
        mi, tu, nezmozeme nic. sme iba divaci. to co pride urcia innostrannci ze zapadu. maximalne sa zmozeme na umelohmotne lyzicky a nerozbitne sklenicky, co nie su zo skla.

        zaujimalo by ma, kde udelali soudruzi chybu.

        podla mna sme tu vsetci to, co si nechceme nikto priznat, narod mentalov co len p…..u, podporuju zapad peniazmi nakupom ich ruzovej buducnosti a ak nieco niekto tuna u nas dokaze, aj tak do 2 r. skrachuje, lebo viete, tym ze sme svetova spicka to nebude.

        kto chce uspiet musi ist do ju es ej, na pieskovu plaz do Kalifornie.

  2. A vy se divíte, kdyť Tesla
    A vy se divíte, kdyť Tesla umí tohle?? http://oenergetice.cz/elektrina/elektromobilita/aktualizace-pro-teslu-model-s-prinasi-samovolne-parkovani-a-vyjizdeni-z-garaze/

    Dyť ta „herka“ už is i sama zaparkuje a podle muska si ji prej přivoláte i z jiného města…

    Taky bych rád čekal frontu, jen ty finance nějak nestačí…

    Až příště potkáte auto bez řidiče, tak se nedivte 😀 😀 😀

  3. Osobne si myslim, ze velky
    Osobne si myslim, ze velky problem je aj v tom, ze iba SC nabija dostatocne rychlo a nikomu sa nechce stat tie iste dve hodinky ako v tejto kolone napr. pri chademo nabijacka, co nabija asi 1/3 rychlosti SC. Je najvyssi cas vytvorit novy standart chademo 2, ktory nabija aspon 100kW DC lepsie vsak 150kW.

      1. To je sice divne (ved SC
        To je sice divne (ved SC nabija 120kW a chademo 50kW) ale aj polovicna rychlost je malo. Technologicky sa to da spravit aby to dobijalo ako SC. Celkovo nemoze byt elektromobilita zavysla na SC. Chce to novy standart chademo s 2x rychlejsim dobijanim nez je existujuci, ak uz taky aj nie je.

          1. Ovšem teoreticky. Prakticky
            Ovšem teoreticky. Prakticky třísystémové stojany Combo/Chademo/Mennekes ČEZ Hornopolní 378V 98A, tedy výkon 37 kW místo inzerovaných 50 kW. A Teplárna Vítkovice 396V 52A, ubohých 20 kW místo inzerovaných 50 kW. V průběhu dne navštíveny opakovaně s nabitou baterií pod 50 i nad 60%, ale beze změny.

            1. Už jsme to tu řešili
              Už jsme to tu řešili několikrát, že udávaný výkon DC dobíjecích je jmenovitý = dosažitelný pouze za jmenovitých podmínek.

              Chademo standard: 15-500V a 125A(zcela běžně se ale montují stanice pouze se 105A)

              Tj. pokud je ta ČEZ nabíječka pouze 105A, tak těch 378V 98A je podle mne zcela v pořádku. A těch 396V 52A se již zase velmi pravděpodobně nachází v CV fázi nabíjení vaší baterie, kde nabíjecí proud velmi rychle klesá a tím i výkon.

              Tj. nabíječka funguje správně když s hodně vybitou baterii začnete nabíjení a během pár desítek sekund vyleze proud někam ke 100A (pro 105A nabíječku) a kolem této hodnoty začne oscilovat. Tento proud by se pak měl udržet někam k 395V, po jejímž dosažení začne velmi rychle padat. Okamžitý výkon při nabíjení je tak becně vysloveně nešťastný ukazatel.

      2. na zacatku kdyz je jeste
        na zacatku kdyz je jeste baterie schopna polykat velky vykon, tak CHAdeMO skutecne dobiji jen 1/3 rychlosti – presneji mensi nez 1/3 ryclosti.
        Ovsem postupne jak se schopnost baterie dobijet snizuje, SC se musi limitovat zatimco CHAdeMO ne protoze to stejne vic neda. Pokud by jste chtel nabit jen prvnich 100km dojezdu, pak je CHAdeMO skutecne 1/3.

        Pokud ale nabijite celou baterii, pak se ten rozdil postupne snizuje.

          1. Jednak že bude volná,
            Jednak že bude volná, druhák že pojede jak inzerují. Prakticky třísystémové stojany Combo/Chademo/Mennekes ČEZ Hornopolní 378V 98A, tedy výkon 37 kW místo inzerovaných 50 kW. A Teplárna Vítkovice 396V 52A, ubohých 20 kW místo inzerovaných 50 kW. V průběhu dne navštíveny opakovaně s nabitou baterií pod 50 i nad 60%, ale beze změny.

    1. do budoucna je to asi
      do budoucna je to asi nemine, protoze pokud by se Model 3 prodaval dobre, tak sit Superchargeru by byla totalne nedostatecna, take by bylo treba nekterym jedincum ukazat, ze nechat auto prez noc u stojanu a branit tim ostatnim v dobijeni proste neni to prave, takze nejak rozumne zpoplatnit treba cas straveny u SC, kuprikladu 10 minut za dolar

      1. Záleží na ohleduplnosti,
        Záleží na ohleduplnosti, i mezi elektromobilisty se jistě najdou prasata a se vzrůstajícím počtem bude vzrůstat statisticky i počet těchto neurvalců. Osobně pokud jsem přítomen při dobíjení v autě a dojede někdo s v časové tísni a já mohu, přeruším nabíjení a nechám ho nabít. Pokud jsem mimo auto a ono umí uzamknou nabíjecí zástrčku v autě (jedno zda pomalou či rychlou), tak třeba na Nissanu Leaf je knoflík na úplné uzamknutí (používáte vlastní kabel, nechcete si ho nechat ukrást) nebo uzamknutí do ukončení dobití.
        Tak jsem třeba mohl nabíjet na rychlonabíječce CHAdemO v Popradě, kde se majitelé nabíjeného Leafu zdrželi v příjemné kavárně. Ale už měli nabito a knoflík byl v pozici Odemknout po nabití. Tak jsem mohl kabel z jejich vozu vyjmout, dát do svého Ionu a na stojanu svým kódem spustit nové nabíjení. Takže majiteli Leafu ze zmíněného článku bych proti těmto neurvalcům doporučil používat onen knoflík. A nebylo by o čem psát.

          1. Na spalovací ignoranty jsou
            Na spalovací ignoranty jsou elektromobilisté zvyklí. Dnes na místě u pomalé nabíječky ČEZu teplárna Ostrava-Vítkovice služební spalovací vůz samotného ČEZu. Kupodivu – stejně jako Vámi zmínění policajti – taky nenabíjel. Pak jdete na vrátnici a žádáte vyvolání dotyčného. Ten do pár minut patřičně nasupený dojde a s nadávkami přeparkuje. Totéž obchodní centrum Nová Karolina, kde to už hlídá samotná ochranka.
            Jediné omluvy jsem se dočkal od chlapce, parkujícího večer u rychlonabíječky ČEZu Hornopolní Orchard Ostrava. Jen si něco zapomněl v práci, tak zaparkoval na prvním volném místě. Stejně jsem ale musel na recepci blízké budovy, tam podle vstupního terminálu zjistili, kdo poslední dobou vešel do budovy a zavolali mu. Když máte malé městský elektromobil, co z 0 na 80% dobije na funkční rychlonabíječce CHAdeMO s výkonem 50 kW za 20 minut, každá minuta zamrzí.
            Ovšem dnes to byla přehlídka ČEZka v praxi, hodina sem, hodina tam. Hornopolní 378V 98A, tedy výkon 37 kW místo inzerovaných 50 kW. A Teplárna Vítkovice 396V 52A, ubohých 20 kW místo inzerovaných 50 kW. V průběhu dne navštíveny opakovaně s nabitou baterií pod 50 i nad 60%, ale beze změny.

  4. no neni se cemu divit kdys
    no neni se cemu divit kdys se na internetu daji najit clanky/prizpevky kde se majitele Tesel priznavaj k tomu ze vyuzivaji jen nabijeni na Superchargerech a radsi nez aby nabijeli doma v garazi, tak proste dojedou 10-20 mil k Superchargeru

    bejt Teslou tak Superchargery naopak v nekterych mistech jiz prilis nerozsiruju, protoze by pak kvuli nekterym jedincum muselo vzniknout tech Superchargeu az moc, prodeje jim to myslim moc neohrozi, tak jako tak budeou s vyrobou a porodeji nekde u sveho maxima 🙂

Napsat komentář