Hybridní cestování po Česku

Po vlastech českých, moravských a slezských, není ani v roce 2016 jednoduché pohybovat se elektromobilem. Tedy pokud nemáte Tesla Model S s dojezdem ve stovkách kilometrů. Ukážeme vám proto jak na to.

Elektromobil Nissan Leaf carsharingové služby eMuj.cz
foto: archiv autora

autor: Ing. Radovan Burkovič

Zvláště pak přesuny mezi Čechami a Moravou – a je jedno, zda-li po D1 nebo vrchem pod horami – jsou díky neexistenci sítě logicky rozmístěných rychlonabíječek problém. Ovšem ani pohodový přejezd ze severu Moravy na jih se dnes nekoná.

Olomoucko je rychlonabíječkami nepolíbené. Pokud ovšem nehodláte cestovat poněkud krkolomněji Brno – Vyškov – Valašské Meziříčí – Ostrava. Jsou dokonce v ČR i regiony, kde rychlonabíječka prostě není ani jedna.

Namátkou Jižní Čechy. Vydat se do nich znamená počítat s dlouhým pomalým nabíjením a plánovat více, než obvykle. Nejlépe přejezd mezi dvěma místy a noční nabíjení. Nebo jen hvězdicové výlety do okolí z místa s možností nabíjet.

Komfortně a levně

 
Co však už zažít v ČR můžete, je – díky soukromé konkurenci a neziskovým projektům – tzv. „Hybridní cestování“. Má to ještě své mouchy, ostatně co nemá, ale dá se na ně spoléhat a funguje to. Užívat si ho mohou zejména občané bydlící podél páteřní vlakové trasy Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha.

A také ti kdo bydlí ve větších krajských městech jako Brno či České Budějovice. Ano, mám na mysli kombinaci elektromobilu, elektrického vlaku a kola. To posledně jmenované u nás zatím v elektrické verzi – jako třeba ve , či – není, ale možná je to také jen otázka času.
 
Protože naše silniční síť, posetá úseky pro výcvik Armády České republiky, u nás vypadá, jak vypadá, a díky masivnímu čerpání dotací z se u nás současně staví doslova všude, je občan postaven před dilema: Jak se pohybovat po republice mimo kolony, uzavírky, objížďky a zmíněné výcvikové prostory, kde trpí nejen on, ale hlavně jeho vůz?

Mimo hlavní tahy

Tedy pokud opravdu nemá pro tankodrom svůj tank v kombinaci s vrtulníkem, aby se vyhnul kolonám. Nejde-li je objet souběžně polem či lesem. Na mnoha místech sice může využít pohodlnější autobusovou dálkovou dopravu, jenže ta zmíněnou silniční síť využívá také.

A to se všemi zmíněnými zápory. Jinde to jde lépe vlakem. Ten také trpěl – zejména v minulých letech – důsledky čerpání masivních dotací. Přes doznívající, tu a tam modernizované úseky, je to o něco snesitelnější.

Bavíme se o zpožděních z důvodu oprav, kdy se na některých úsecích elektrický vlak, pádící jinak krajinou 160 km/hod., plouží sotva městskou padesátkou. Jinde jej předjíždějí souběžně jedoucí cyklisté.
 
Cestujíce po zemi milované všemi směry a do všech regionů, jsem často nucen používat automobil. Ale už několik let to beru jako poslední možnost. Ano, jsou místa, kam se rozumně hromadnou dopravou prostě dostat nedá. Zejména časově.

Chybné plánování

Úsek, obvykle pár posledních kilometrů, zabírá díky přestupům a jinak vedeným trasám místních linek hodiny. Obvykle, pokud tam nejezdí hromadně místní lidé, nikdo z (nez)odpovědných neplánoval, že by tam chtěl dojet i někdo mimo region. Řešitelná je taková situace zapůjčením dopravního prostředku v okolí. Je-li kde.

 
Pokud se pohybujete v rámci krajských měst, či kolem páteřní vlakové trati, máte vyhráno. Obvykle zjistíte, porovnáním třeba mapy.cz a jízdních řádů tří dopravců – Českých drah, Leo Expresu a Regiojetu – že dojet na místo hromadnou dopravou není žádný problém. A na místě si pak ještě můžete vybrat, zda dále pěšky, , na kole, autem z půjčovny či taxíkem.

Například trasu Ostrava-Praha dle mapy.cz autem zvládnete přes Olomouc 372 km po D1 ideálně za 3,5 hodiny. Vrchem 354 km přes Svitavy za 4 hodiny. Ovšem denně se přesvědčujeme, že je to iluze. Ranní špička, rekonstrukce, opravy, objížďky, zpomalení, dopravní nehody, to všechno znamená v lepším případě desítky minut navíc.

Vlakové pohodlí

Ani nemusíte nikam vyjet, stačí poslouchat dopravní informace v rozhlase. Jak pak člověk vypadá v cíli, po 4 a více hodinách řízení, je asi každému jasné. Při spotřebě vozu kolem 7 litrů benzínu za +/- 30 Kč litr vydá za palivo 781 Kč. I při – jen státem dle vyhlášky o cestovních náhradách – uvažovaném opotřebení vozu 3,70 Kč/1 km, pak dalších 1376 Kč. Celkem 2157 Kč.

Vlakem je to různé dle dopravce a druhu dálkového vlaku – obvykle z hlavního nádraží Ostrava na hlavní nádraží Praha 3 až 3 a půl hodiny. Ceny začínají na 190,- Kč za osobu a místenku (příklad Regiojet Standard, kupé pro 6 osob, kožené či plyšové polohovatelné sedačky i podhlavníky, možnost vybrat si i dětské či tiché kupé, služby stevarda, zásuvky 230 V, v ceně denní tisk a časopisy, balená voda, italská a americká káva, jablečný mošt, čaj z čerstvé máty, wi-fi, zábavní palubní portál, sluchátka k zapůjčení, parkování na vybraných nádraží zdarma, nabídka dalšího občerstvení a doplňkového prodeje z menu).

Při nákupu předem nebo v akcích mohou být ceny ještě nižší. Ano, dle komfortu můžete vydat za jízdenku i tisícovku (příklad Premium LEO Expres, 6 míst v oddělené tiché části vlaku, luxusní kožená sedadla lze sklopit do spací polohy, služby stevarda, v ceně tříchodové obědové menu servírované na porcelánovém nádobí nebo výběr z jídelního lístku, nabídka alkoholických i nealkoholických nápojů zdarma, lampička u každého místa, teplá přikrývka, wifi, palubní zábavný portál, palubní informační portál, rozšířená nabídka časopisů a novin, na nočním spoji zdarma spací sada). Ale do 2 tisíc výdaje za auto budete mít vždy daleko. O komfortu jízdy a dalších službách v ceně jízdenky nemluvě.

Domů autobusem

Pro jízdu z domu na nádraží můžete samozřejmě zvolit MHD, ale při brzkých ranních odjezdech se kromě léta většina spolehne na auto (ideálně elektromobil). U některých vlakových dopravců budete mít v ceně jízdenky pro svého miláčka 24 hodin parkování zdarma (jinak od 150,- Kč výše). Třeba patrové automatické garáže (ještě mít na parkovacím platu pomalé nabíjení a bude to dokonalé).

Pokračujete jedním z elektrických vlaků po plně elektrifikované trati. Už cestou si můžete objednat u všech dopravců jejich smluvní taxi, bude Vás čekat při příjezdu na místě. I zde je možnost elektrovozu (třeba projekt Liftago nebo Uber).

auto elektromobily Nissan Leaf carsharing emuj.cz

Aplikace Liftago
foto: Liftago

Nebo zvolit místní půjčovnu, i v nich mívají či auta (třeba Sixt 499,- Kč na 24 hodin). To vše díky wi-fi online, byť s půjčovnou to chce – na rozdíl od taxi – komunikovat pár dní předem. Ostatně, i vlakovou jízdenku jste si koupili přes internet nebo rovnou z aplikace dopravce ve svém mobilu.

Sdílení kol i aut

V rámci Brna můžete zkusit sdílení elektromobilů (carsharing) Emuj.cz. Nastupte si do kteréhokoliv auta chcete, jezděte jen hodinu nebo celý den. Auta mají nabitou baterii, jsou pojištěná. A to bez vstupních poplatků.

Nebo se v 6 městech ČR můžete stát členem projektu Rekolo.cz, ideálního pro pohyb po městě. Zvláště pak v rovinatých Pardubicích nebo Olomouci. V Praze parkují růžová rekola dokonce v teple vestibulu ve stojanu hned u pokladen (roční členství paušálně 700,- Kč, lze koupit i kratší).

Ve svém mobilním telefonu máte aplikaci, která Vám ukáže další volná rekola. Včetně pěší navigace k nim. Pak už jen naťukáte číslo z rámu rekola a obratem dostanete kód k odemknutí zámku. Rekolo pak zamčené odložíte kdekoliv na své trase. Bude připraveno pro ostatní.

Hromadnou dopravou po městě

MHD je samozřejmě k dispozici také. Jízdenky můžete zakoupit už u stevardů ve vlaku nebo zase díky wi-fi online z mobilu. Tam – nebo nejnověji i v obrazovkách zabudovaných v opěrce sedadla před Vámi – si zvolíte i trasu a zjistíte spoje.
 
Myslíte, že do menších měst to bude problém? Autem dáte Mladou Boleslav z Ostravy přes Olomouc 321 km v ideálních podmínkách za 4 hodiny. A stát to bude podobně, jako ta Praha, zhruba 2000 korun. Ranní vlak Leo Expres do Kolína s přestupem na rychlík Českých drah to zvládne za 4,5 hodiny a 309,- Kč.

A Regiojet, v kombinaci s přestupem na Intercity Českých drah v České Třebové a pak na rychlík v Kolíně, dokonce za stejné 4 hodiny a 396,- Kč. Na místě pěšky, taxi nebo MHD.
 
A že jste o hybridním cestování takhle nikdy nepřemýšleli? Nic jiného ale není ani Park+Ride, které často možná nevědomky mnozí z nás využívají.

Tedy když při jednodenní služební návštěvě Prahy zaparkujete zdarma spalovací auto v Obchodním centru Černý most a dále po městě používáte elektrické metro. Na Můstek do centra Prahy za 20 minut a 24,- Kč.

vlastí

16 Comments on “Hybridní cestování po Česku”

  1. Exempla tractum…
    Exempla tractum… (příklady táhnou)

    Děkuji za pěkný článek. Dovolím si rovněž přidat svůj postřeh k tématu. Ač mám také elektromobil, takže mohu levně i ekologicky cestovat kamkoliv, pro delší cesty často upřednostňuji vlak (a občas i autobus), neboť delší jízda mne zmáhá. Ať uz ale cestuju čímkoliv, problém „poslední míle“, tedy pohyb v cílové destinaci, pak řeším skládacím kolem (Birdy od Riese&Müller, http://www.velorama.cz). To jsem plánoval též elektrifikovat, ale neplánovaně mne to tak „chytlo“, že zatím si to užívám „normálně“.

    Co mne ale zvlášť těší – že jsem tím už stihl nakazit celou rodinu a taky pár přátel. Žena mi moje první Birdy po vyzkoušení v podstatě zabavila s tím, že „to je konečně přesně to, co chtěla“ (aniž by kdy něco takového zmínila…)), takže jsem si musel záhy kupovat druhé. No a děti se rozhodly vyřešit cesty do školy a po městě dvěma koloběžkami (také skládacími) Mibo Royal (mibo.cz). No a ve škole už stihly „nakazit“ pár dětí a také dvě paní učitelky, které teď jezdí do školy rovněž na skládacím kole….. ))

    1. Zatím jsem děti ještě na
      Zatím jsem děti ještě na koloběžky nedostal, byť se jim na posledním Veletrhu hraček ty s velkými koly moc líbily.
      Já proháním elektrické kolo Agogs CityGo od ekolo.cz.
      Jen je pro mně hrozně drahý provoz – ve středu další defekt, už asi pátý a opět na zadním kole, což sám díky motoru v zadním kole nevyměním.
      A ještě zvláštní defekt. Vyjel jsem, částečně ještě po břečce, a podhuštěné přední kolo. Vrátím se zpět, dofoukám rychle nožní pumpu a znovu vyjíždím. 10 m od domu najednou zezadu svist vzduchu a zadní kolo prázdné. Zda v té břečce byl nějaký hřeb nebo co, to nevím. Ale musel jsem odtlačit kolo zpět domů a osedlat benzínový automobil. Jelikož elektromobil byl v terénu s manželkou a MHD už bych termín schůzky díky trojímu přestupu nestihnul. O skoro 3/4 hodiny. Tak jsem tam byl spalovacím autem o 20 minut dříve a o 176,- Kč dráže (22 km tam a zpět, celkové náklady provozu dle dlouhodobého sledování 8,- Kč / 1 km). Jinak MHD by to vyšlo jednotlivými lístky na +-50,-Kč.

      1. To znám dobře…)), ale
        To znám dobře…)), ale možná znám i řešení Vašich trablů.

        Já začal intenzivně jezdit na skládacím kole po městech a zhruba v této době najednou – totéž co Vy: Téměř co jízda, to defekt, většinou vzadu. Žena totéž. Naštěstí jsem se o tom zmínil mému „dvornímu dodavateli“ těchto drandítek panu Bláhovi z velorama.cz. Vysvětlil mi, že to není smůla, ale malinká zrníčka písku, kterým se sypou ulice. Ta jsou doslova zamačkávána do pláště a pod tlakem dalších jím postupně protlačena skrz, až narazí na tvrdě nahuštěnou duši a….. Na příčném řezu je to pěkně vidět. Pro jízdu hlavně v předjaří to je hotové neštěstí.

        Řešením je nejezdit po posypu, tedy počkat, až ho komunální služba uklidí (květen – červen…). Nebo přezout na pláště Schwalbe Maraton, které mají v sobě vrstvu, neprostupnou pro ta droboučká zrníčka. Tyhle pláště jsou sice dost drahé, ale dopřál jsem si je aspoň na zadní kola a ty původní nechal na předek. Rozhodně jsem dobře udělal a Vám mohu doporučit totéž. Jako mávnutím proutku záhada zmizela a já prostě jen jezdím….. 🙂

        1. Díky za tip pro mne i
          Díky za tip pro mne i ostatní. Jakmile jsem zavezl kolo k mému dvornímu dodavateli do topkolo.cz, tak mi Schwalbe obratem doporučil i s jakousi vnitřní 6násobnou ochranou plus zesílením boků. Ostatně stávající už byl dost sjetý, tak jsme ho ani nenechávali na přední kolo. S lepší duší a prací se to vlezlo do 720,- Kč. Což je ovšem z hlediska spalováku půlka nádrže a z hlediska elektromobilu málem 3/4 půlročního paušálu za čip ČEZu k jejich nabíječkám.

  2. Pěkný článek o tom ,
    Pěkný článek o tom , jak je důležitá fungující hromadná doprava.A taky není moc obvyklé, aby někdo uváděl, že auto jede nejenom na benzín (sazomety nesnáším) ,ale že má auto taky náklady další -opravy, pojistky, gumy, technické ,údržba ,dálniční známky, drobné havárie, příp. pokuty.Mě to dlouhodobě dělá v průměru na více autech , jestli si dobře vzpomenu, 3,75Kč/km.Pravda , auta jsou více jak desetiletá.Nemluvě o tom , jaké riziko člověk podstupuje jako řidič.Moje dcera jezdí vlakem čtyři a půl hodiny trasu, co je autobusem za dvě a půl.Celkem ráda , vlak Regionova je pohodlný, vytopený , poloprázdný.Teď si u mne docela šplhnula dobrou filozofií , když pravila-je to sice delší, ale NENÍ KAM SPĚCHAT!!!S dostupnou , moderní hromadnou dopravou je to u nás bída.Když vidím , co u fabriky stojí aut , kterými za měsíc dělník-majitel projezdí osm stovek na palivu ,ale ve skutečnosti dva-dvaapůl tisíce aniž by měl započteno, že si jednou bude muset koupit další auto.Můj příbuzný mi na to tuhle povídá- můj čas je drahý a v uspořené době sedí u bedny , nebo meškadla…Pro HROMADNOU DOPRAVU je u nás obrovský prostor.
    Jinak nabíjení u mne v Budíškovicích, dokud to utáhnu , zdarma.Loni 2015 cca 22 elektroaut.

    1. Vážený pane, máte u mne
      Vážený pane, máte u mne veliký obdiv za to, že umožňujete zdarma nabíjet elektromobily – je málo těch, kteří jsou schopni pro dobrou věc pustit nějakou tu korunu – a je jedno, jestli to bylo loni 22 elektroaut, nebo více.
      Přeji hodně úspěchů v podnikání.
      S pozdravem
      pitii

  3. Pane Radovane, článek je
    Pane Radovane, článek je to pěkný, takový až dlouhý…  🙂
    Jen bych se příště vyvaroval odkazů na zdejší plátek.
    Mám na mysli odkaz na zastaralý článek o brněnském elektro carsharingu emuj.cz plný dnes nepravdivých s realitou nesouvisejících informací.
    Bylo by asi lepší dát odkaz přímo na

    stránku firmy

    než na zastaralý článek.

    1. Děkuji za pochvalu.
      Děkuji za pochvalu. Vždycky to chci napsat kratší a pak se mi to nějak vymkne :-).
      Odkazy už jsou dílem redakce, takže bude muset do budoucna sama zvážit, zda odkaz už není příliš zastaralý pro kontextové zveřejnění. Každopádně je to podnětná připomínka.

      1. Ty odkazy redakce jsou
        Ty odkazy redakce jsou přímo ostudné.
        Zrovna teď na mne vybafla dole jedna letitá:
        „Elektroskůtr – za kolik, jaký a kdy koupit?“
        s datumem vydání „07 Únor 2011“. Vždyť to je přímo informační pravěk!
        Pokud na to klikne někdo hladový po informacích a radách neznalý zdejších nešvarů tak se nestačí divit.
        A že tady takových „aktuálních“ článečků je  🙁

  4. Za mě moc pěkně napsaný
    Za mě moc pěkně napsaný článek včetně důležitých informací (například o nabídce Leo Expresu).
    Bohužel my v Brně, rádoby ve středu republiky, jsme na tom poněkud hůře. Z Brna do Prahy jezdí pouze autobusy a sem tam nějaký ten vlak ČD (takže taky nic moc). Jsou situace, kdy i 8 hodin nenajdete místo v hromadné dopravě, abyste se dostali z Prahy do Brna.
    Když vezmu své CNG vozy, například Passata. Jedu Brno-Praha 2 hodiny i s uzavírkami (v létě), spotřeba 4,3kg/100km (při 26,50Kč/kg co bylo v létě, teď máme 24,50 = 1,15Kč/km = cca 500Kč za palivo. Přidám amortizaci 1,50Kč/km a jsem sotva na 1.000Kč tam i zpět. Student Agency (jediná přijatelně pohodlná varianta z Brna) je 210Kč/osobu/1 cestu. Když jedeme 2, nahodím na spolujízdu volné auto a za 100Kč vždy někoho najdu a jsem na svým. A nemusím řešit jízdenky a podobně. Reálně mám otestované, že Brno (Líšeň) – Praha (Děkanka-Kavčí hory), 4 dospělí plus věci na zápas, tam i zpět 425Kč za CNG.
    Když vezmu Octávku, jedu ještě o 0,15Kč/km méně. A jakmile pojedu sám, klidně vezmu Citigo, kde v palivu jedu za 0,75Kč/km.

    Nechci být pesimista, ale bez dotací na elektřinu, a myslím tím i na nabíjení (proč nemohou elektroauta nabíjet „zelenou energii“ zdarma podporovanou státem, ne soukromníky; nejenom pořizovací cenu, budou elektrická auta stále pase.

    Chcete pomoct dálkové přepravě? Proč nemáme autovlaky? Milerád se v Brně „nalodím“, dám si ve vlaku jídlo, kávičku a v Praze mě to vykopne a budu pokračovat dál. I pitomé 3 hodiny mi na dálkové cestě pomohou, odpočinu si, utratím peníze za jídlo či další služby, a v cílovém místě budu mít své auto (dotáhnout to do dokonalosti a přes troleje nabíjet elektroauta-klidně za příplatek) ve své výbavě a ve svém stavu. Češi nejsou na CarSharing připraveni, myšlením.

    Pardon za rozepsání se. Dobrá terapie 😀

    1. Také děkuji za
      Také děkuji za pochvalu.
      Tím, jak je doprava v ČR stále i třetí desetiletí po listopadu 89´v moci korupčnických politiků napříč stranami, máme vlastně jen jedinou ukázku jak to jde jinak. A na všech ostatních trasách se na to kašle zvysoka. Nedávno jsem si užil skoro 3 hodiny na cestě Ostrava-Brno, když ve stejnou dobu se u Vyškova opravovala dálnice a současně i železniční koridor. Tak nás v Hulíně přeložili ze zpožděného vlaku na autobusy, které se v koloně zapojily do kolon u objížděk. Tragédie. Pak logicky všichni volí auta a znám lidi středního věku, co 25 let nejeli vlakem, ti mladší třeba doposud nikdy. Takže pšenka nepokvete pak ani carsharingu nebo půjčovnám kol atp..

      1. Nemůžete zase celou
        Nemůžete zase celou dopravu hodnotit dle jednoho dvouměsíčně opravovaného úseku, který bohužel navazoval na druhý. Taky jsem na trase Vyškov-Brno ztvrdnul v koloně hodinu, ale nyní jezdím Ostrava-Brno za hodinu a půl při dodržení všech limitů.
        Zkuzme být objetivní. Alespoň trochu 😉

Napsat komentář