Nissan Leaf: dlouhodobý test v Moravskoslezském kraji

Elektromobil Nissan Leaf je nejprodávanější na světě. Prodalo se ho už kolem 200 000 kusů. Radovan Burkovič a jeho kolegové ho zkoušeli dva měsíce, během kterých najeli přes 4000 km.

Nabíjení elektromobilu u nabíjecí stanice Vysoké školy báňské v Ostravě
foto: archiv autora

autor: Ing. Radovan Burkovič

Díky pochopení zastoupení Nissan ČR a SR mají občané obou zemí možnost seznámit se světově nejrozšířenějším elektromobilem dříve, než se rozhodnou pro jeho koupi. Nejen na předváděcích akcích a jízdách, ale i při kratším či delším zapůjčení u jeho prodejců.

To dává potencionálnímu kupci šanci vyzkoušet si elektromobil na všech svých obvyklých denních trasách, případně i delších vyjížďkách. Za rodinou, přáteli, na výlet.

Spokojený elektromobilista

S kolegy jsme ho trápili skoro dva měsíce a vraceli po ujetí necelých 4 tisíc kilometrů s prvním sněhem a mrazíky v listopadu 2015. Bylo načase, letní pneumatiky nejsou pro tu dobu již vhodná volba.

Hodnocení kolegy lze označit jednoduše jako příspěvek spokojeného elektromobilisty. Podle něj je Nissan Leaf nejlepší střední třída elektromobilů. Je lepší než Peugeot Ion, Citroen C Zero, Nissan eNV-200, BMW i3, Mercedes-Benz B electric i Renault Zoe, které už zkusil. Ale nedosahuje pochopitelně standardu Tesla Model S

Ať je to dojezd, navigace nebo cestovní komfort. A to najel elektromobily už 80 tisíc kilometrů. Nissan Leaf dobře akceleruje, má levný provoz, je to plnohodnotný pětimístný rodinný vůz. Jezdil se spotřebou i pod 14 kWh/100 km. To je při jeho domácí platbě za elektřinu asi 40 Kč/100 km.

Stará navigace

Testovaný Leaf měl asi 2 roky starou navigaci a nepodařilo se mu přijít na to, jak ji aktualizovat nebo přehrát na novou verzi. To byl asi jediný problém, který řešil, když navigace některé nové silnice neznala.

Kolegova žena, která si po prvotním nesmělém vyzkoušení auto nakonec doslova uzurpovala pro sebe, hodnotí Nissan Leaf (oproti Peugeot Ion, který rodina tři roky používá) jako veliký pohodlný vůz s úsporným a rychlým topením.

Ovládání vozu je jednoduché, při couvání pomáhá zadní kamera, na sedačky lze bez potíží instalovat dětskou sedačku, kufr je svou velikostí vhodný i na velké nákupy. Auto se chová předvídatelně a poslouchá jako hodinky.

Snadné srovnání



Kolega může srovnávat i s jinými vozy Nissan Leaf, v dříve i později vyrobených verzích. Leaf ho vozil kromě ČR na Slovensku, v , ve , v i v . Může tedy posoudit i návazné služby pro majitele Nissanů Leaf, zejména rychlonabíjení CHAdeMO, které jsou potřeba pro bezproblémový pohyb elektromobily mezi městy.

Pro nás na Severní Moravě je pohodové cestování elektromobily jen směrem na Slovensko. Problém je dostat se vůbec elektromobilem na západ Evropy. Česká republika je zatím pořád ještě s rychlonabíjecími stanicemi nepřipravena na to, že elektromobily vůbec existují.

Dostat se ven z České republiky zabere elektromobilistovi nejvíce času. Není v podstatě kudy a jak. Pomalé stojany s nabíjením v řádu hodin mu nepomohou a rychlých, s nabíjením v desítkách minut, je jako šafránu.

Slovensko jako lídr


 Nejlepší nabíjecí síť je na , kterou vystavěl malý, soukromý Greenway. Je bezplatná, nabíjecí místa jsou od sebe vzdálená v rozmezí max. 80 kilometrů, nabíjení trvá asi půl hodiny.

Mezi lety 2013-2014 umístili Slováci podél hlavních tahů z Bratislavy přes Žilinu do Košic 15 rychlonabíječek CHAdeMO, často doplněných i běžnými zásuvkami nebo červenými průmyslovými pětikolíky.

auto elektromobily nabíjení nissan leaf VŠB Ostrava

Stylové nabíjecí stanice společnosti GreenWay na Slovensku.
foto: archiv autora

V průběhu let 2014-2015 zvýšili jejich počet na 20 a doplnili standard CHAdeMO všude i standardy Combo a Mennekes. Dnes pracují na projektu jednotně přístupné sítě ze Slovenska do západní Evropy, bohužel zatím jen přes .

Pro srovnání – polostátní gigant za stejnou dobu vybudoval chaoticky po ČR jen 10 rychlonabíječek.

Bezplatné nabíjení v zahraničí

V západní Evropě lze takhle bezplatně a rychle nabíjet se stojany CHAdeMO jen u prodejců Nissan. Jinak skoro v každém městečku je sice bezplatné, ale jen pomalé dobíjení. Avšak doslova u každého „řeznictví“.

auto elektromobily nabíjení nissan leaf VŠB Ostrava

Stanice pro výměnu baterií v elektromobilech společnosti GreenWay. Co se nepodařilo Better Place, jde v menším na Slovensku…
foto: archiv autora

Kolega může porovnávat i se svými cestami malým Peugeotem Ion, s nímž mj. navštívil i a . Nabíjení bylo zdarma, jídlo je tam v obchodech levnější, než u nás. Při spaní v autě vás cestování elektromobilem nestojí prakticky nic.

Já jsem Nissan Leaf v modré metalíze s bratislavskou SPZ zkoušel v podzimních plískanicích. Parkoval venku v nočních 2 °C. Přes den bylo max. 7 °C. Hned po ránu jsem vozil děti, takže klasicky jsme si všichni tři zapínali vyhřívání všech sedaček, volantu i topení automatickou klimatizací. To na 30 °C, aby se interiér rychle vyhřál.

Zima užírá dojezd

Topení v Nissanu Leaf nabíhalo ihned, jen „žralo“ podle ukazatele momentální spotřeby cca 2 kWh (palubní počítač v autě zobrazuje tuto spotřebu i v okamžiku, kdy nastartovaný vůz stojí). Ale testovaný vůz byla předváděčka ročník 2013 s najetými 16 tis. km. Tedy starší verze s ještě „nevymazleným topením“ a bez tepelného čerpadla.

Díky možnosti nabíjení doma i v práci jsem hlídat dojezd s ohledem na spotřebu topení nemusel. Při plném nabití totiž ukazoval počítač vozu dojezd jen 136 km, což je na vůz s papírovými 199 km dost tristní. Peugeot Ion tohle ukazuje a ujede v letních měsících, a to má papírově jen 150 km.

Přičítám to jednak nízkým venkovním teplotám, jednak té předváděčce, kdy přede mnou auto asi hodně proháněli. Palubní počítač si to pamatuje a podle minulých jízd kalkuluje dojezd.

Po týdnu ježdění po městě (převážně v rychlostech podle přepisů 50-90 km/hod.) se dojezd na plné nabití dostal i přes 150 km. Což je na jízdu s topením naplno slušné. Teploty nepřekročily přes den 9 °C a v noci 6 °C, auto parkovalo i nabíjelo výhradně venku.

Ohledně vlastností vozu mohu jen potvrdit kolegova slova. Auto se intuitivně ovládá, je hbité, v zatáčkách sedí díky bateriím v podvozku jako přibité, má velkou rezervu výkonu.

Ostatně, díky zrychlení jsem vyřešil v době testu několik krizových situací na silnici tam, kde bych ve spalovacím voze musel jen brzdit (a modlit se).

Rekuperace nahradí brzdy

Pohodlí a dostatek místa na všech sedadlech, slušný kufr. Vše na svém místě a přehledné. Venkovní vzhled auta je věcí vkusu. Snad jen z hlediska praktičnosti je zadní okno pro výhled malé a příliš to nedoženou ani malá vnější zpětná zrcátka. Ovšem couvání řeší kamera. A ani jedna za tří automyček nepronikla do všech záhybů karoserie.

Co mi po zkušenostech s jinými elektromobily vadilo, byla slabá rekuperace a brzdění motorem v režimu D, kdy ovšem auto příjemně raketově akcelerovalo. To bylo v režimu B slabší, ovšem rekuperace zde zase zcela nahradila používání brzdy.

Osobně bych ve voze přivítal už jen příplatkový tempomat, nejen kvůli pohodlí na čtyřproudovkách. Auto je dost citlivé na profil terénu a už při okem neznatelném klesání zrychluje, což je ve městě s limitem padesát docela problém, koledujete si o pokutu.

Pro delší cestování v ČR po trasách bez rychlonabíječek pak silnější příplatkovou palubní nabíječku 6,6 kW místo 3,6 kW. Ušetří se tím při nabíjení z červených průmyslových 5kolíků nebo zásuvek Mennekes polovina času, potřebného pro nabití baterie.

Spotřeba elektromobilu Nissan Leaf



Spotřebu Nissanu Leaf jsem porovnával nejen při ježdění po městě a výletech mimo něj, ale i při vracení elektromobilu. Při převozu z Ostravy přes Beskydy (Český Těšín, Třinec), Žilinu (rychlonabíjení Greenway) a dále po slovenské D1 přes Velké Bierovce (rychlonabíjení Greenway) do Bratislavy na Auto Impex.

Přes kopce Beskyd jelo auto s průměrem 25 kWh/100 km (při ceně elektřiny v denním tarifu 1,25 Kč/1 km, při nočním tarifu 0,625 Kč/1 km, fakticky jsem ale nabil před odjezdem zdarma).

Po dálnici ze Žiliny s průměrnou rychlostí cca 125 km/hod. jsem jel s průměrem spotřeby 26 kWh/100 km (denní tarif 1,30 Kč/1 km, noční tarif 0,65 Kč/1 km, fakticky jsem nabil zdarma v síti rychlonabíječek Greenway v Žilině).

Poslední úsek po dálnici jsem se už nechtěl zdržovat dalším rychlonabíjením, proto jsem zvolil úspornější rychlost cca 105 km/hod. a jel s průměrem 19,7 kWh/100 km (denní tarif 0,99 Kč/1 km, noční tarif 0,49 Kč/1 km, fakticky jsem nabil zdarma v síti rychlonabíječek Greenway Velké Bierovce).

Při mém předchozím měsíčním ježdění s topením, ale z 90 % po městě, kdy jen na čtyřproudovkách auto jelo do 90 km/hod., byla spotřeba jen 14,8 kWh/100 km (denní tarif 0,74 Kč/1 km, noční tarif 0,37 Kč/1 km, fakticky jsem nabíjel – až na pár nocí doma – vždy jinde a zdarma). Srovnání tak jasně ukazuje na velkou spotřebu Nissanu Leaf při dálničních rychlostech v kontrastu s městským ježděním.

Nissan Leaf – jasná koupě

A proč vyzvedával auto z Bratislavy kolega a vracel jsem ho tam já? Nebylo to z reciprocity, ale definitivně se rozhodl a koupil si ještě v průběhu testu v Praze krásný předváděcí perleťově bílý Nissan Leaf z března 2015. Tedy nejnovější verzi se spoustou vylepšení, včetně úsporného topení.

Prodal obratem svůj tříletý malý městský elektromobil Peugeot Ion a starý rodinný spalovací vůz plánuje vyměnit v roce 2016 za další elektromobil. Hodně mi tím připomněl slova německého nadšence.

Také začínal s Peugeotem iOn. Ale když přišel na trh Nissan Leaf, prodal ho a koupil si větší elektromobil. Podobně později prodal i Nissan Leaf a dnes jezdí v Tesla Model S.

Ovšem nejít mezitím do důchodu, kdy cestují se ženou po Evropě díky síti rychlonabíjecích stanic Supercharger a nabíjejí zdarma, u Leafu by zůstal. Pro jeho rodinu a potřeby mu stačil.

vlastní

75 Comments on “Nissan Leaf: dlouhodobý test v Moravskoslezském kraji”

  1. Pane Burkovic, Ja si ty vase
    Pane Burkovic, Ja si ty vase texty rad ctu, ale porad vic se mi prestavaji libit. Cekal jsem prakticke zkusenosti z provozovani Leafu, 4000 km odhali dost silnych i slabych stranek, pripadne nejaka doporuceni ohledne cestovani na vzdalenosti +- 120km (ted treba jezdim lyzovat, tam a zpet to mam dohromady cca 145km – ujel bych to s rodinou, aniz bych musel vsem navlekat vataky?), pripadne nejake postrehy k autu samotnemu, ale bohuzel – cca 80% textu je jen stiznost na to, jaka je to v CR bida s nabijenim. Mam-li byt uprimny uz mam tech (nejen) vasich stiznosti plne zuby, situace proste je, jaka je, neni nic divneho na tom, ze CEZ, ci jine firmy nemaji zajem zadarmo stavet stanice, zadrmo je provozovat a zadarmo nechat kdekoho cerpat energii a dokud to i pro ne nebude mit nejake ekonomicke vyhody, tak do toho nepujdou.
    Nezlobte se, ale tohle je proste jen snuska stiznosti, prinos pro zajemce o elektromobil zadny, neznaleho spise odradi. Promarnena sance 🙁

    1. To sice chápu, ale nejsem
      To sice chápu, ale nejsem tu od toho, abych pochleboval, podlézal nebo dokonce uváděl v omyl. Těch 4000 km byly reálně potřeby dvou rodin s dětmi, jezdili manželé i manželky, s dětmi i bez nich, do práce i na výlety. Výlety v mrazech do hor se nekonaly, nebyl sníh ani mráz.
      Cestování nad +-120 km má jednoduché doporučení – mějte v cílové destinaci možnost nabíjet, úplně postačí standardním k vozu dodávaným kabelem 10A 230V, čili každou hodinu nabít +-2,2 kWh. Jinak hojně využívat nahřívání všech sedadel a volantu, předehřev době nabíjení a pak topit málo, ale setrvale. Nebudou se Vám mlžit okna a nebudete mít pocit zimy.
      Postřehů k autu je tam myslím dosti, prostě dojdete k vozu s klíčky v kapse, tlačítkem na dveřích i odemknete vůz (nezávisle z obou stran i kufr), sednete do vozu a s nohou na brzdě stisknete tlačítko start, zařadíte D nebo B a jedete. Ovládání příjemné a pohodlné, brzdíte rekuperací, kromě malých zpětných zrcátek a zadního okna je z vozu slušný výhled, vše podstatné máte po ruce. Vůz je živý, dobře sedí díky nízkému těžišti s bateriemi v podlaze, sedadla pohodlná, 5místný, kufr dost velký na rodinné ježdění. Za jízdy ticho a pocit hladkého plynulého chodu. Dveře se otevírají v dostatečném úhlu, nastupuje se pohodlně. Dojedete na místo, zařadíte P a tlačítkem vůz vypnete. Po zavření dveří zamknete tlačítkem na klice nebo dálkovým ovladačem, jak libo. Pokud jste potřeboval couvat, tak parkovací barevná kamera s vyznačením zón zelená, žlutá, červená je dostatečně návodná a reaguje bezchybně.
      Stížnosti na dobíjení v ČR v textu jsou, protože je to realita a zvláště pak v okamžiku, kdy se tímtéž vozem pohybujete na Slovensku. Ukazujeme tím, jak to jinde jde. Ne jak to u nás stále nejde. Nikdo nechce nic zadarmo, situace je v ČR přinejmenším divná, protože s výjimkou Polska se v okolních zemích buduje o106 a lídry jsou právě energetické společnosti, které berou elektromobil jako další velký spotřebič s potencionálem výdělků do budoucna. A zákazníky jsou pro ně všichni, kdo dnes mají auto. Ekonomicky to pro ně znamená do budoucna stabilní odběr stálých zákazníků. To je pro ně ta hlavní výhoda, přitáhnout si a zavázat nové klienty. Jezdit lidi totiž nepřestanou, jen je otázkou, čím budou krmit auta. V zemích kolem nás tvrdí, že elektřinou, kterou si dokáží v těch zemích vyrábět. Jen u nás to jaksi na něčem vázne.

  2. Achjo, elektromobil by mne
    Achjo, elektromobil by mne zajímal, rád bych ho i koupil, jenže to má pár ale…
    Dojíždím do práce z Mladé Boleslavi na Chodov, takže velká část cesty po dálnici. Pokud nechci jezdit pomalu (tzn rychlostí kolem 130 km/h) a chci dobíjet doma, je to problém.
    Nechci během dne rešit nabíjení, někam běhat auto připojit, pak zas vyzvednout, chci prostě odpoledne odejít z práce a rovnou jet za rodinou. To znamená dojezd spolehlivě alespoň 160km i v zimě a to mi zatím žádný stávající elektromobil nenabídne (Tesla je cenově mimo…).
    Elektromobil bych si pořídil rád, ale až bude v tomto schopen konkurovat benzínovému autu, takže si ještě pár let budu muset počkat…

    1. Ukazuje mi to MB-CH určitě
      Ukazuje mi to MB-CH určitě min. 65 km jedním směrem a po D10, takže dálniční rychlosti. Pak ovšem spotřeba viz článek a oběma směry to s topením nedáte. Když současně vezmu v úvahu i to, že auto bude stát v CH a vychladne, respektive vymrazí se, tak doporučím najít místo na CH, kam to píchnete v době kdy jste v práci, do zásuvky. Postačí i 230V 10A (standardně dodávaný kabel k autu), za 8 hodin nabito +17 kWh. Lepší bude samozřejmě zásuvka s 16A jističem 230V 16A a přikoupit si silnější kabel, pak za 8 hodin nabijete z 0 do plna 24 kWh a můžete si auto nechat i předtopit/předchladit. Ideální by byla samozřejmě Mennekes zásuvka (výkon obvykle 11 kW) a silnější palubní nabíječka v autě (např. Leaf příplatková 6,6 kW), pak máte z nuly za 4 hodiny nabito i s topením/chlazením. Potřebujete opět dokoupit kabel nebo redukci. Případně mít k dispozici červenou zásuvku 5kolík, stačí i 400V 16A, dále viz Mennekes. Zkuste pohledat v místě kde pracujete, obvykle najdete a dohodnete se.
      Pokud budete spokojen i s komerčním řešením, pak 2 PREpoint nabíjecí stanice PRE http://www.premobilita.cz, Roztylská 2321/19,
      Praha-Chodov,Centrum Chodov – garáže v přízemní žluté části, AC – 1 ks 1x 16 A/230 V, AC – 1 ks 3x 32 A/400 V (Mennekes. A totéž Líbalova 2348/1, Praha-Chodov, před hlavní budovou Skanska . Nebo je v okolí i ČEZ se stejnou nabídkou zásuvek Technologický park, V parku 2294/2, Praha.
      Obecně není dálnice pro elektromobil žádné terno. Ona není při těchto dojezdech ani pro spalovák, protože pokud na ni vjedete hned z MB či CH a poletíte 130 km/hod., tak prvních 20 km, než se motor pořádně zahřeje, budete mít spotřebu o 100% vyšší, než udává (lži)výrobce. Oběma směry.

  3. Z článku:
    Topení v

    Z článku:
    Topení v Nissanu Leaf nabíhalo ihned, jen „žralo“ podle ukazatele momentální spotřeby cca 2 kWh.

    Máte asi na mysli 2kWh/100km navíc při topení. Bohužel Leaf nemá nic lepšího než hrubý odhad na ukazateli momentální spotřeby a úbytek km na počítadle dojezdu. Doporučuji aplikaci Leaf Spy Pro, ta ukazuje okamžitý výkon topení a dá se s tím celkem slušně pracovat. Typický příklad – sednu do studeného auta, nechci moc spotřebovat, tak nastavím teplotu na 16st.C v automatu. A to je chyba. Leaf v tomto režimu zapne topnou jednotku téměř naplno (podle teploty obvykle na 3-3.5kW) a ventilátor taky naplno (snaží se auto co nejrychleji zahřát). Výsledkem je proud studeného vzduchu, který kabinou jen prolétne. Lepší je zapnout topení na těch 16st.C a ventilátor dát ručně na 2-3 dílky. Topná jednotka si reguluje příkon podle ofuku, takže ve finále je stejně jako v prvním případě nakonec vyhřátá kabina, ovšem s menší spotřebou. Na to se dá sice přijít i obyčejným selským rozumem, ale na Leaf Spy Pro je to vidět na první pohled.
    Pozor na BT resp. wifi dongly do zásuvky OBD – musí být verze v1.5 a vyšší, jinak Leaf Spy hází chybu.

  4. Pche! Já si jezdím na LPG
    Pche! Já si jezdím na LPG a jsem nadmíru spokojen. Žádné další výmysly a zbytečnosti nepotřebuji. Natankovat mi trvá 5 minut, LPG stanice je dnes na každém kroku, nemusím řešit nějaké dojezdy. Tenhle boom bude za pár let ten tam a bude se jezdit LPG nebo CNG.

    1. Užívej, dokud stát
      Užívej, dokud stát neluskne prsty a nenastaví u LPG spotřebí daň jako u benzínu/nafty, což se stane dříve či později. A pokud vím, tak zatím solární panely co produkují LPG ještě nikdo neprodává 🙂 Netvrdím, že je špatné řešení dnes jezdit na LPG, určitě to ekonomicky dává smysl. U mě vždy ale vyhrává první filozofie a trend do budoucna než krátkodobá a často i praktická řešení.

  5. Moze sa autor clanku blizsie
    Moze sa autor clanku blizsie vyjadrit k info, ze Leaf je podla neho lepsi ako i3 a B-ed ?

    obe auta maju (ovela) lepsi vykon ako leaf a dojazd zrovnatelny alebo lepsi.
    tak iste … su aj drahsie.

    BMW je akurat 4-miestne a Mercedes nema rychlonabijanie … a dalej ?

    tak jasne, novy 30kwh leaf uz bude nieco zasa ine, ale to tu nebolo spomenute vobec…

    1. V podstatě jste si sám
      V podstatě jste si sám odpověděl. BMW i3 je 4 místné a užitkově více odpovídá podle mého testování Peugeotu Ion a WV eUP!. Výkon je sice pěkná věc, ale na to nemá baterku, to by rychle dojel, a ten nejvyšší dojezd je také diskutabilní. No a cena je úplně mimo mísu.
      U Mercedesu je také vysoká cena, výkon a baterie podobně jako i3. Plus chybějící rychlonabíjení je velký hendikep.
      Na 30 kW Leaf jsem zvědavý, zda těch 6 kWh baterie bude mít až takový vliv na dojezd. Uvidíme.

  6. Z ceho vsichni uzuzujete, ze
    Z ceho vsichni uzuzujete, ze Model 3 bude mit zdarma supercharging? Mimochodem uz tedka je v konfiguratoru pro Model S „Free long distance travel on Supercharger network“ – coz zavani nejakym zpoplatnenim, pokud me cestovani nebude vyhodnoceno jako jako „long distance“. Majitele luxusnich S a X by asi nebyli nadseni z fronty na Supercharger.

  7. Jak říkáte. Také raději
    Jak říkáte. Také raději našetřímna model 3.

    P. Burkovič při posledni navštěvě nabíječky u Špilberku byla jednak píchlá Tesla a druhak nám bylo sděleno že již dlouho to už zdarma nebude.

    Problém zpoplatnění je také Tesla redukce pro CHAdeMo, kdy majitelé „vycucnou“ až 70kWh..

    No bude to ještě zajimavé…

  8. Jak říkáte. Také raději
    Jak říkáte. Také raději našetřímna model 3.

    P. Burkovič při posledni navštěvě nabíječky u Špilberku byla jednak píchlá Tesla a druhak nám bylo sděleno že již dlouho to už zdarma nebude.

    Problém zpoplatnění je také Tesla redukce pro CHAdeMo, kdy majitelé „vycucnou“ až 70kWh..

    No bude to ještě zajimavé…

  9. Tak elektromobilisti
    Tak elektromobilisti zjistili, že když nebudou mít elektřinu zdarma, tak se jim to nevyplatí…
    To jsou ti provozovatelé zlí, že poté, co zainvestují zařízení, platí jeho správu a samotnou elektřinu, pak tu elektřinu nerozdávají motoristům zdarma.
    Přesně jsem čekal, že se ozve nějaký chytrák, který si koupí Teslu a bude to mít „zadarmo“.

    1. SC u Tesly neni zadarmo,
      SC u Tesly neni zadarmo, kazdy kdo si kupuje Teslu si to nabijeni „zdarma“ vpodstate predplaci, a to castkou cca 70 tisic korun ($3000) kdys se zacinala prodavat Tesla S tak to byla i „zaskrtavaci“ moznost za tusim $2500, takze zdarma je to az vpodstate po tom, co dany majitel dany budget ktery ma v cene auta vycerpa

        1. Na svete neni nic zadarmo,
          Na svete neni nic zadarmo, ale kdyz nekdo zaplati za Teslu cenu, ktera se mu zda primerena za to co dostane, tak pak je to nabijeni efektivne zadarmo. To same plati pro vsechny vyrobky, kde mate zaruku 24 mesicu. Jsou zarucni opravy podle vas zadarmo nebo ne? Vzdyt jste si je take musel predem zaplatit.

          1. smrt je zadarmo. a podla
            smrt je zadarmo. a podla slovenskeho prava, je zadarmo tusim aj voda (pravo na vodu). co to bolo este: pokial vas prijem nedosahuje istu hranicu, mate pravo neplatit pokuty za priestupky.
            mate pravo na stravu (ak nemate prijem, ste v zozname na zaklade ktoreho mate pravo na bezplatny pridel muky ci cosi take).
            rohliky v obchodoch su tak tusim dotovane (maju symbolickú cenu, normalne sa predpoklada ze si k nim nieco este kupite ak nie ste na mizine). to by mali byt nefinancne (nie z dani) z prebytkov statu (aj stat s niecim hospodari, statne lesy, ..).

            neviem presne ako sa praktizuje pravo na dostojny zivot.
            ale dostojna smrt, je taka ze stat ide vo vlastnej rezii ak nebostika nik nepochova 🙂

            v pripade vynimocneho stavu, ak vas povola stat, musite ist pracovat alebo bojovat (vykonavaci rozkaz). mozete, nemusite dostat zold.

            dobrocinnost je zadarmo (vacsinou pre deti).

        1. Pokud to neměla být
          Pokud to neměla být legrace, tak nemáte pravdu.
          Ta „koruna“ by zdaleka nepokryla náklady spojené s jejím výběrem, registrací pasažérů/šalinkart, tiskem a prodejem jízdenek, platy na tomto aparátu zaměstnaných lidí, provozem a údržbou jízdenkových automatů a značkovačů ve vozidlech atd.

                1. Ono to co je zadarmo,
                  Ono to co je zadarmo, zadarmo nikdy není. Vždycky to zaplatíme my, občané z daní. Stačí jenom aby to tak bylo „marketováno“. Toto jsou naše šaliny. Brňáků, my si je platíme a proto můžeme jezdit „zadarmo“. V tomto duchu.

                  To, že jsou lidé kteří ničí vybavení a chovají se jako hulváti, to je jiná věc. Řekl bych oddělená. S tím je potřeba pracovat i jinde, na školách v rodinách atp..

                  Přínos veřejné dopravy „zadarmo“ však vidím, v tom, že by určitá část lidí přestala přemýšlet co je vyjde levněji, jestli vzít auto a nebo skočit do šaliny. (méně vozů celkově a méně vozů pohybujících se / méně kolon i pro ty kteří zrovna z nějakého důvodu auto užívají).

                  I ti, kteří by zrovna jeli autem a třeba auto užívali primárně, by z toho vytěžili nižší hustotu dopravy i při stávající infrastruktuře (rozuměj, stejné množství betonu a asfaltu).

                  Nepřemýšlejte o tom co by dělali jiní, jak by to ničili. Spíš si představte, že zaplatíte ročně 500 Kč a ve svém městě máte veřejnou dopravu zadarmo. Co by to pro Vás znamenalo. Já bych to bral. 🙂

                2. V podstatě s váma
                  V podstatě s váma souhlasím, ale jedno úskalí jízdy“zadarmo“ mě napadá. Jsou to bezdomovci a opilci, kteří by hlavně v zimě chodili vyspávat do takových prostředků. Nebyla by legální páka je z DP dostat ven. Takže v tuto dobu by kapacita byla omezená a navíc volné místa by nebyla žádné terno ani na krátké vzdálenosti.

                3. S bezdomovci v Brně nemáme
                  S bezdomovci v Brně nemáme problém (nebo respektive nebudeme mít problém). Máme totiž propracovaný systém sociálního bydlení (schválený nedávno), to vážně, půjde na to hodně peněz, v zahraničí se to osvědčilo.

                4. Fungující sociální
                  Fungující sociální bydlení je téma na dlouhou diskusi, která ale tady nepatří. Hodně štěstí v Brně.

                5. Ksakru, že já v takové
                  Ksakru, že já v takové době nežil – pečení holubi přímo do huby…
                  ·
                  Ale konec srandiček.
                  A co třeba silnice, chodníky, parky, památky a jejich údržba, veřejné osvětlení, policie a zbyteček armády a spousta jiných a jiných. — Vím, platíme si je v daních.
                  Tak proč bych si měl myslet že zrovna MHD je zadarmo?
                  Stejně se převážná část nákladů hradí z našich daní – jízdné by na pokrytí nákladů zdaleka nestačilo.

                  Národ by duševně ozdravěl – žádné stresy z jízdy na černo, zapomenutí šalinkarty doma nebo neoznačení jízdenky…

                  Víte kolik by z těch prodavačů jízdenek, revizorů, účetních, tiskařů, údržbářů veškeré potřebné techniky, advokátů, vymahačů dluhů a šéfů těchto všech lidí mohlo být krásných úředníků nebo nezaměstnaných?

                  Když půjdete třeba na úřad který má kancelář ve 12. patře budete platit za výtah?
                  Asi ne. Tak proč by jízda šalinou měla být zpoplatněná? Vždyť je to přece něco podobného – také doprava, pouze v horizontálním směru.
                  Kde byste chtěl vytyčit hranici v přepravní vzdálenosti, kde by se už zpoplatňovalo?

      1. heh
        A co to jako je ta

        heh
        A co to jako je ta veřejná ekologická doprava.
        Pěkně se rozepiště, aspoň to zde pěkně rozebereme.
        Jen pro upřesnění, aby jste náhodou nešlápnul vedle – veřejnou ekologickou dopravou nejsou jízdní kola a pěší turistika jedinců.
        Tak do toho.
        heh

        1. A: nejsem politik. Jsem
          A: nejsem politik. Jsem normální borec, asi jako tady všichni.
          Veřejnou dopravu si platíme stejně.. města doplácí na MHD miliony Kč, ty jdou z našich daní. Třeba tady v Brně se dlouhodobě ví o tom že DPMB je černá díra a rozkrádá se kde může.

          1. Já bych byl za transparentnost (transparentní účty), v podstat stačí překlopit data co mají v účetním systému na internet aby se každý mohl podívat.. (omezení černých děr a malých domů). Tím by se naše „koruna“ z daní mohla vynakládat efektivněji.

          2. Určitě je lepší když se vozí více lidí jedním dopravním prostředkem (větším) než individuálně každý sám.

          3. Co se týká pohonu, budování tratí atp. to je na debatu. Z toho co vídím, bych raději nasadil větší počet „šalin“ (elektrobusů / tam kde to nejde CNG busů / vodíko busů ) zvýšil jejich komfort a nechal je lidi užívat „zadarmo“ – jak říkám, stejně to platíme z daní.

          4. Alternativní návrh, by bylo zavést novou daň, plošně pro občany města.. něco jako je za popelnici. Třeba 500 ročně.

          Jako výhodu vidím i jednodušší systém výběru peněz (žádný lístky, automaty na lístky, revizoři, účtování desetitisíců položek, ne to by odpadlo).

          No a pro turisty by to bylo také přívětivé. Prostě by to neřešili, takže bychom jich možná nalákali o pár procent více.

          1. Vy zijete v Brne a tam by se
            Vy zijete v Brne a tam by se to mozna hodilo. Ale co lide na venkove, kde autobus jezdi 2-3x denne. Ty by platili stejne a meli prd. To je ta sama kravina, jako televizni poplatky. V Brne mate vsechny kanaly a navic v HD kvalite a my na venkove mame pulku kanalu, zadne HD a navic problem se signalem a platime stejne jako Brnaci.
            At si kazdy plati co spotrebuje.

    1. Dobry den, také nerozumím
      Dobry den, také nerozumím tomu, ze není zmiňovaná Kia Soul Ev. Mam najeto 11 000 od 4/15, spotřeba do října 12,5 kwh/100km, nyní 14,1, když predtapim.23% mimo Prahu, na dálnici tempomat 105km. Dojezd po tesle největší, nabijecka 6,6 ve standardu.tč rovněž, pohodlnější než leaf.Navstevu rodiny v písku, na chatě bez problemu, v zimě nabijim cca 2 Kč, v lete fve. Podrobnosti dostal pan Tolar, Kia Čestlice.Janda

      1. Dobrý den pane Jando, budu
        Dobrý den pane Jando, budu velmi rád, když si najdete čas a popíšete své zkušenosti s Kia Soul EV. Osobně se ji teprve chystám potýrat, a proto ji zmiňuji jen velmi málo. Nejel jsem v ní ani ji neřídil. Autobond mi ji půjčit chtěl už na jaře, ale předchozí víkendový tester v pondělí složil zálohu a v úterý si ji koupil. Takže jsem ostrouhal. Pak dlouho čekali na dodávku dalších aut, proto je na ně nyní mezi zájemci řada a já nejsem takový sobec, abych jim ji na měsíc odvezl. To raději ať jich pár desítek mezitím díky předváděcím jízdám prodají. Dohodli jsme se na odložení testů zkraje roku 2016.
        Pokud podrobnosti pošle pan Tolar z Kia Čestlice, budu rád. Pokud by měl „odvahu“ půjčit mi vůz na měsíční testování, stavím se pro něj v Praze. To, co píšete, zní hodně dobře. Děkuji předem.

      1. Vážený pane
        Vážený pane Horčíku,byla to,mimo jiné,reakce na první odstavec článku,kde Kia jako konkurence Leafu nebyla uvedena,ale vlastně ona je ta největší.Pokud je zájem inforovat široce,treba by stalo zato vypsat všechna ocenění Kia za rok 14 a 15 a hezky i s parametry srovnat s Leafem,resp.opačně.V novem roce preji zdraví,mnoho nových čtenářů a na Kiu nezapominejte.

      2. Ještě jsem psal,proč
        Ještě jsem psal,proč resime využití Ev na cesty na dovolenou,tam se snad létá. Ev přece porizujeme pro jízdu po městě a blizkem okoli, pro manželku nebo na golf. Ale to spíše pro ty, co resi ty dojezdy. Vlastně pro nás důchodce také na cestu k doktorovi.

  10. Dobrý den,
    čte se to

    Dobrý den,
    čte se to hezky, ale ceny za jízdu elektormobilem jsou, slušně řečeno v prdeli.

    Nový ceník představila společnost GreenWay a také SMATRICS.

    U Smatrics je nyní cena za rychlonabíjení 0,40Eur/1minuta. Když tedy nabiju něco kolem 130Km za cenu 12Eur = 330Kč/130km dojezdu = 2,5Kč/km. Takže nejen, že na Brněnsku pohřbil elektromobilitu Tinka, ale v Rakousku to je Smatrics a na Slovensku již i GW (který má cenu myslím stejnou za 1 minutu strávenou na rychlo.). A to v zimě bude cena ještě vyšší, protože za delší dobu strávenou na rychlonabíječce ujedete méně kilometrů. Přitom společnost Smatrics má asi kolem 70% rychlonabíječek postaveno z dotací, takže nechápu tuhle nehoráznou cenu. Minulý rok byla cena u Smatrics „pouze“ 14Eur/měsíc, což bylo přijatelné. Nyní za 14Eur měsíčně dostanete „slevu“ z 0,40Eur/min. na 0,20EUR/min. Super, ale pořád to bude vycházet na 1,65Kč/km a stále se to NEVYPLATÍ oproti autu na CNG, nebo LPG.

    Já Vám mohu říci s čistým srdcem, že elektromobilem už znovu do Chorvatska rozhodně nepojedu, protože cena by byla vyšší než jízda autem na LPG (1,2Kč/km) a to je pro mě tedy nepřijatelný rozdíl. Elektromobil je můj koníček a jezdím elektromobilem rád, ale nyní se mně vyplatí jezdit jen vyloženě „kolem komína“ za nízkou cenu při nabití doma, ale na delší trasy tímto elektromobil ztratil úplně svůj význam. Již nemám ani nejmenší chuť překonávat nějáké další vzdálenosti, protože mě to bude ve finále stát nejen více času, ale i více peněz..

    Takže ANO, elektromobil je výborná věc a levná na provoz, ale jen, pokud jezdíte něco kolem 100km/den a nabíjíte pouze doma. Vydávat se na delší cestu nemá vůbec smysl.

    Doufám, že těmto „průkopníkům“, jako je Evcosi a Smatrics dojde, že tímto přichází o spoustu zákazníků a tím pádem bude návratnost delší. Nemluvě otom, že tohle počínání odradí od elektromobilů nemalou část lidí, a zůstanou opravdu jenom ti největší nadšenci, jako tomu bylo např. před 3 lety, kdy náš iOn byl snad druhej na Moravě.

    Toť můj poznatek k ceně nabíjení.

    1. Tak řešení je snadné.
      Tak řešení je snadné. Myslím, že většina lidí co se o elektromobily zajímá si v březnu předobjedná Model 3 , stejně jako já a pár mých známých. Pak už žádné rychlonabíječky člověka netrápí, protože nabijí na Superchargerech. A jak jste již psal, mezitím těmhle Smartricsum a GWčkam dojde, že tudy cesta nevede a cenu opět sniží, tak budem happy všichni 🙂 Je to jen takové prvotní oťukávání, ono si to celé sedne.

      1. Přesně tak, také budu
        Přesně tak, také budu objednávat Teslu 3 jen jak to bude možné. Původně jsem uvažoval o Kia Soul EV nebo Leaf/2016, ale z důvodů cen a složitosti nabíjení je jediná volba Tesla.
        Mimochodem GW slibovala doživotní nabíjení zdarma pro konkrétní vůz zaregistrovaný do jisté doby. To už neplatí?

        1. Ano, určitě máte pravdu,
          Ano, určitě máte pravdu, Tesla staví nabíječky po celém světě jen pro majitele Model S a Model X. Přece o to jde, dát jasně najevo, že Teslu zajímá jen 5% svých zákazníků a zbylých 95% co budou mít Model 3 se může jít bodnout. Proto Superchargery tolik Tesla propaguje a chlubí se jimi, aby pak mohla všem říct, máte smůlu jděte se bodnout! Skvělý marketingový plán odhlen! Nejste náhodou podnikatel roku? *Facepalm*

          1. ja som myslel ze nabijat
            ja som myslel ze nabijat moze kazdy, ale iba „predplateny“ nedostane kazdy mesiac fakturu.

            okrem toho, ako je rieseny predaj auta z druhej ruky ? to musi novy majitel nahlasit zmenu adresy ?

            teraz ma napada dalsia vec, kupa tesly znamena ze som smirovany ?

            Zmluva k nabijaniu je samostatna ?
            Pise sa v zmluve vyslovene toto ? : Dozivote nabijanie bez vyhrad ?
            Alebo sa jedneho dna majitel zobudi a pride mu uprava pravidiel ?
            Co presne stoji v dopise od Tesly s hlavickou „Nenabijajte tolko“
            v zmluve mate uvedene ze mozete iba obcas ?

            1. Nejak moc to komplikujes.
              Nejak moc to komplikujes. Koupis teslu zaplatis 2k$( model s/x v cene , model 3 nejspis jako priplatkova vybava) a muzes pouzivat superchargery na nabijeni na cestach jak chces. Pokud auto prodas tak u modelu s/x nic se nedeje, ty vzdy muzou nabijet bo cena byla zaplacena 1. Majitelem, pri koupi model 3 nejspis pokud majitel zaplatil muzes jinak musis doplatit ty(jen spekulace).
              Jinak vse je na dobre slovo podle me, tesla muze zitra vse spoplatnit 10$ a nebo ze vsech superchargeru udelat McDonaldy. Ja si ovsem rad vsadim na teslu a jsem si 100% jisty ze se to nikdy nestane, ale velice rad do tohodle „risku“ s muskem pujdu, velice.
              Jinak co se tyce mailu nekerym lide od tesly ze nadmerne uzivaji superchargeru, tak to bylo hlavne lidem co pouzivali superchargery misto nabijeni v garazi a zabirali misto lidem co potrebujou nabijet na cestach. Coz mi prijde naprosto legitimni a vporadku.

        1. Zaprvé, za ty 2 roky, než
          Zaprvé, za ty 2 roky, než se začne prodávat Model 3 bude v republice SC určitě víc. Zadruhé ikdyby nebylo, tak mi stačí SC v praze, abych se dostal z Brna do Prahy a z Prahy dál přes Německo do Evropy. Popřípadě z Brna (jsem z Brna) mám SC ve Vídni odkud je cesta do Evropy opět otevřená. SC beru hlavně jako jistotu pro dlouhé cesty po Evropě. Jinak budu dobíjet samozřejme doma v garži, připadně nějaké nouzvky po Brně jinýma nabíječkama.

    2. To jste mne s těmi
      To jste mne s těmi novinkami nepotěšil pane Richter. U nás na Moravě snad bude Evmapa konkurovat ČEZ. V Brně už k tomu dochází, když jeho stojan je za měsíční paušál (v rámci testovaní nyní stále zdarma) a ostatní chtějí platby za kWh. Ovšem až konečně u ČEZu doběhne výběrové řízení na nové nabíjecí stojany a jejich montáž na mnoho předem připravených pozic (prázdné betonové patky). Plus výměny pomalých za rychlé. Ale vleče se to. A nesmíme zapomenout na ABB nabíječku u Spilberg Office Parku, zatím také zdarma. V rámci ČR snad v budoucnu budou konkurovat i RWE a EON, kde zatím pouze – podle posledních prosincových informací – „uvažují o obchodním modelu elektromobility“. Tedy zda a jak se do toho z hlediska nabíječek vůbec pustit. Nejvíce by asi zamíchali kartami klasičtí prodejci paliv osazením svých čerpacích stanic rychlonabíječkami ve své režii.

      Na příkladu Rakouska a Slovenska je hezky vidět, že monopol je škodlivý všude a ve všem. A chovat se monopolně je velmi, velmi lákavá věc, ostatně jde o jednu z klasických tržních výhod. Možná majitelé těchto sítí chtějí ještě rychle vydělat, než Tesla začne prodávat lidové auto a zpřístupní mu své SC. Do té doby bude jediným smysluplným elektromobilem na delší cesty Tesly model S a X.

        1. Dejme tomu, že k Evmapa ve
          Dejme tomu, že k Evmapa ve smyslu rychlonabíječek trojsystému CHAdeMO/Combo/Mennekes poměříme rychlonabíječky ČEZu. Tak ČEZ doména střední a východní Čechy 7 kousků, 1 v Brně a 2 v Ostravě (obě v prosinci 2015 nechutně pomalé, stále 19-23 kW výkon max. místo deklarovaných 50 kW). Evmapa jen jižní Morava a jen 3 rychlonabíječky (2 Brno, 1 Vyškov), možná 4, když se přidá pan Kubiš ve Valmezu. U něj je aktuálně pouze CHAdeMO. Zatím ČEZ o dost vede.

            1. To se mi ovšem na Slovensku
              To se mi ovšem na Slovensku nikdy nestalo a nikdy jsem od nikoho takové stížnosti neslyšel.
              Podle fotek z posledního CHAdeMO dobíjení Nissanu Leaf 9.11.2015 tam vidím na trojsystémové rychlonabíječce GreenWay v OC v Žilině na počátku nabíjení 0.minuta, baterie 20%, údaj 372V a 106A, tedy výkon 39,4 kW. A po začátku nabíjení dále stoupne. Až po 38 minutách nabíjení při 92% nabité baterie klesne na 395V a 16A, tedy výkon 6,3 kW.
              Ve Velkých Bierovcach na trojsystémové rychlonabíječce GreenWay zase při 74% nabití baterie a uběhlých 19 minutách nabíjení 396V a 74A, tedy výkon 29,3 kW. Po 32 minutách při 93% nabití baterie pak 396V 26A, tedy výkon 9,9 kW. A po 38 minutách při 97% nabití baterie pak 395V 16A, tedy výkon 6,3 kW. Pak zastavuji nabíjení a podle displeje jsem za 40 minut dobil 19,2 kWh na 98% kapacity baterie. Což je průměrný výkon 28,8 kW, ovšem nutno brát v potaz skoro 100% nabití baterie a tedy pomalých posledních 20%.
              V Bratislavě u Nissanu Auto Impex dávám auto při vrácení s 5% baterie nabíjet na rychlonabíječce CHAdeMO a ukazuje při započetí v prvních 10 sekundách nabíjení 341V a 106A, tedy výkon 36,1 kW.

      1. Pane Radovane – ten článek
        Pane Radovane – ten článek je o novém Leafu který jste měl půjčený,a v minulosti jste se k němu už vyjádřil. Nepředpokládám, že je to ten s kterým jste podnikl dovolenkovou turistickou cestu po Moravě-Slovensku-Rakousku. Osobně jsem toho názoru, že vyjádření k Leafu vám plně patří. Čtu vaše příspěvky pravidelně. Jen je škoda, že zde nemáte následovníka v podobě majitelů Tesly nebo BMW. Podobných článků jako vy máte o Leafu tito majitelé nezveřejnují.

        1. Dovolenkovou turistickou
          Dovolenkovou turistickou cestu po Moravě-Slovensku-Rakousku jsem podnikl s ještě menším vozem a s menším dojezdem, mým vlastním Peugeotem Ion. S tímto Leafem se jezdilo opravdu normálně podle potřeb rodiny, smyslem testu byla reálná potřeba i reálná spotřeba a využití. A tomu plně (až na zmíněné 2 věci) vyhověl.
          Majitele BMW i3 by to chtělo, o tom žádná, ovšem majitele Tesly pana Kubiše v popisech zkušeností asi už nikdo nepředčí.

          1. To já vám za měsíc o BMW
            To já vám za měsíc o BMW i3 něco klidně napíšu. Teď ho mám na měsíc půjčené pak bude na půjčení zase volné (v Hradci). Nicméně dnes při -7 °C se tomu moc nechce. Dojezd při plném nabití už klesl až k 85 km (trochu to kecá, 100 km bych určitě ujel, kdybych jel někam dál, je v tom první blbnutí apod.), topení na 24 °C a vyhřívání obou sedaček tomu prostě nepřidá. Ale rychlonabíječka v Hradci to řeší.

            1. To by bylo výborné.
              To by bylo výborné. Každá zkušenost dobrá a po měsíci už je to dlouhá zkušenost.
              Tady v Ostravě byly jen předváděcí jízdy a jako šafránu. Pokud mne spojíte i s dealerem v HK, ještě lépe. Zkusil bych i3 také v dlouhodobějším testu.
              Ovšem s tím dojezdem v mrazu mi to hodně připomíná můj Peugeot Ion, což je 6 let stará koncepce elektromobilu koupená předloni nová za 439 tis. Kč, ne za milion. Taky teď děláme 80-100 km max., těch 80 když se topí a jezdí ve čtyřech po dálnici a 4proudovkách.

              1. Zavolejte panu Hamplovi,
                Zavolejte panu Hamplovi, telefon 601394973, rád vám měsíční pronájem zamluví. Stojí to 12000 Kč s DPH.

                Ten dojezd je taky způsoben tím, že mám tu těžší verzi s REXem. Sice se nemusím bát, že to někde vybiju a zůstanu viset, ale ono to víc žere. A nejsem si jistý, že v tom mám TČ, protože to je výbavový doplněk.

            2. No tak hlavně jestli vám
              No tak hlavně jestli vám to autíčko taky „z kopce funguje jako dynamo“. To jsem se nedávno dočetl o vlastnostech i3 na jedné předváděcí akci. Magna se tím myslím chlubila = dělají v ČR pro BMW díly pátých dveří i3, která se pak z nich montují v Lipsku.

    3. budoucnost ukaze ze tyhle
      budoucnost ukaze ze tyhle ceny neudrzi, klesa cena jak stojanu tak energi, takze se proste musi pockat az na dobu kdy jim ke stojanum nikdo ani nepachne, pak jim treba dojde jak nesmyslne ceny nastavuji 🙂

      do Moedelu 3 vkladam velke nadeje, a doufam ze Tesla treba jiz tento model obdari i jinou karosarskou variantou a bude tak na vyber treba mezi liftem a kombi, v US sice zbytecne, v Eu ale jedna z vyhod 🙂

    4. Nebyl bych tak skeptický.
      Nebyl bych tak skeptický. Takto nastřelené, resp. přestřelené ceny nebude většina lidí akceptovat. Většina lidí co jezdí s EV si ho nepořídila z rozmařilosti, ale i proto, že chce ušetřit. Do budoucna bude konkurence všeho druhu. Od obyčejných zásuvek v obchoďácích, kde již dnes obchodníci a hoteliéři začínají chápat, že tak jako dřív bezplatná wifi, tak do budoucna nabíjení v ceně jejich služby jim přivede zákazníky. Provoz takové rychlonabíječky něco stojí, takže na jednu stranu nemůže být zadarmo, na druhou stranu když tam jen poběží chlazení a nikdo tam nebude nabíjet bude ztrátová a to asi není cílem jejího provozovatele. Obzvlášte provozovatele, který tu nabíječku v minulosti koupil daleko dráž, než ji případná konkurence může pořídit nyní. Dříve či později se cena ustálí na konkurenceschopné úrovni. Jak to za pár let bude fungovat se můžeme jen dohadovat. Zda iniciativu například přeberou obchodníci s elektřinou ve kterých zajmu určitě je, aby lidé místo benzínu kupovali právě jejich komoditu anebo to budou novodobí elektro-čerpadláři. Na rozjezd by neškodila i podpora státu. Osobně jsem odpůrce dotací, ale pokud mohu získat příspěvek na nový kotel, tak proč ne elektřinu pro auto. Oboje by mělo stejný účel, aby se nám prostě lépe dýchalo a méně lidí zbytečně umíralo. Můj názor je ten, že nabíjení musí být nejvýhodnější doma v noci. Jinak nastupuje zneužívání veřejných nabíječek a omezení dostupnosti pro ty, kdo je skutečně potřebujou. Nabíjení na cestách musí být dostupné a cenově přijatelné. Pro mě je přijatelná cena zhruba cena za jakou maloodběratel nabije doma ve vysokém tarifu, tedy v současné době kolem 4-5 korun za kWh. Prostor pro marži může plynout z toho, že je velokodběratel elektřiny anebo třeba tím že rozumně spoplatní využití stojanu.

      1. Dobrý den,
        děkuji za

        Dobrý den,
        děkuji za reakci. Ano, doufám, že se situace postupem času umoudří. Ale ti, co třeba jen přemýšleli o elektromobilu si nyní třeba pořídí auto na CNG (protože nyní je zde situace taková) a nebudou měnit auto za 3-4 roky, jenom proto, že se situace umoudřila.. Jde mně také o tenhle faktor.

        Já letos rozhodně za tuhle cenu elektromobilem na dovolenou nepojedu, protože se to prostě nevyplatí (stejně asi pojedu, protože je to můj koníček a mám rád jízdu elektromobilem), ale to je ještě ve hvězdách. Podle toho, jaká bude situace v červenci a jestli bude i levnější alternativa nabíjení, ale to se bude muset zjistit. Já osobně jsem měl kartičku od Smatrics koupenou na rok, sice se to nevyplatilo, ale člověk si říkal, že podpoří něco dobrého a zároveň může bezproblému cestovat. Před asi 2 týdny postavila společnost Smatrics první rychlonabíječku kousek od hranic (z Brna 110km) na odpočívadle u McDonald’s směrem na Vídeň sjízdné v obou směrech), zaradoval jsem se a říkal si, jaká to cestování bude nyní paráda. Radost vydržela 2 týdny, než přišla zpráva o novém ceníku.. Jsem znechucen a zklamán..

        Hezký den

        Richtr

Napsat komentář