Prodej elektromobilů v Evropě stoupl o 50 %

Už v půlce roku jsme psali, že v prodejích elektromobilů Evropská unie přebírá žezlo po USA. Za rok 2015 se v Evropě celkem prodalo přes 75 000 elektromobilů, což je nárůst o 50 % proti roku 2014.

Elektromobil Nissan Leaf, nejprodávanější elektromobil na světě, nedávno oslavil 5. narozeniny.
foto: Nissan

Podle francouzské elektromobilní asociace Avere France se za 11 měsíců roku 2015 prodalo v Evropě celkem 76 301 elektromobilů. To představuje proti roku 2014 nárůst o 48,5 %.

Tři čtvrtiny těchto prodejů se odehrály v (viz. Každý čtvrtý elektromobil prodaný v Evropě je v Norsku), , a (v tomto pořadí), tedy největších a nejbohatších trzích Evropy. Zdaleka největší počet si připsalo Norsko s 22 388 elektromobily.

auto elektromobil Nissan Leaf prodeje 2015

Graf vývoje prodejů elektromobilů v Evropě od roku 2013 do roku 2015 (bez prosince).
foto: Avere France

Na pátém místě je , pak , , , , , . Podrobnosti viz. graf výše. Zajímavé je podívat se na Francii, kde se v letech 2013 a 2014 prodalo téměř stejné množství elektromobilů.

Prosinec už výše uvedenými statistikami zřejmě nijak výrazně nezamává a Evropa se tak může těšit z dalšího roku, ve kterém rostly prodeje elektromobilů o desítky procent. A nejinak tomu bude – navzdory velmi nízkým cenám pohonných hmot – i během následujících let.

A my se těšíme, až se na trh dostanou novinky jako Tesla Model 3, Chevrolet Bolt nebo nový Nissan Leaf.

Tyto elektromobily s dojezdem přes 300 km na jedno nabití by měly v letech 2017-2018 posunout prodeje čistě elektrických aut o řád výš. Mimo jiné i díky všeobecně lepšímu povědomí o této technologii a výrazně kvalitnější infrastruktuře nabíječek v rámci celé .

tisková zpráva

183 Comments on “Prodej elektromobilů v Evropě stoupl o 50 %”

  1. Libi se mi porovnávání
    Libi se mi porovnávání nákladů elektro vs benzin.
    Uvedu jiné náklady benzínových at. Skoda Octavia najeto 120tis.km výměna půlky motora cana 90tis. Nissan Pathfender 130tis.km pretrzeny rozvodovy retez oprava motoru 180tis.
    Superb výměna DSG 70tis.Kč pri najatých 150tis km. Hlava válců Fabie výměna v zaruce cena 50tis. Turbo Smart najeto 130tis km cena 25tis.
    Argumentovat, že baterky odejdou za 8let a cena bude xxx Kč je prostě úplně hloupé.
    Benzínové, nebo naftové auto ma po 8letech zniceny katalyzátor, filtr pevnych casti, spojku, turbo a pravděpodobně mnoho dalších součástek. A výkon to auto uz taky nemá stejné jako když bylo nove.
    Někdy stačí poslouchat na parkovišti tyto stará auta jak to v nich hrk hrk hrka když jedou.
    Ano idealni auto jezdí na vodu a pořizovací cena je 100tis.
    Dle filozofie by bylo nejuspornejsi auto Dacie lpg 1,2 motor. Stojí nejméně a spotřebu ma 6litrů na 100km.
    Proč tedy nejezdime Dacii??b

  2. Tak ještě aby se v Norsku
    Tak ještě aby se v Norsku tolik elektromobilů neprodávalo žejo. Zatimco přístup v ČR k elektromobilitě je poměrně vlažný v Norsku prostě přijdou a dají elektromobilům tyhle všechny výhody:

    „osvobození od daně při nákupu,
    daně z přidané hodnoty,
    parkování zdarma,
    osvobození od plateb za zpoplatněné silniční úseky
    a možnost využívat jízdního pruhu vyhrazeného pro autobusy.“
    Od příštího roku budou od daně osvobozen
    „leasing elektromobilů
    a nákup baterií.“

    Tak to si myslim by nejeden z nás přemýšlel nad koupí elektromobilu!

    Zatímco v Praze se teda hecli a nabídnou elektromobilům parkování zdarma (možná) 😀
    (viz E15.cz )

    Tak pak se nemůźem divit…Doufám, že už se v ČR někdo umoudří a alespoň nějaké výhody zavede, abysme obdobné statistiky podpořili i my…

      1. někdy jo a proto tu máme
        někdy jo a proto tu máme diskuzi a spoustu schopných rukou ano díky kdy potom stačí CTRL+C a CTRL+V 🙂

        pěkněj fajruňk no NEDIV ME SE, přeci jenom lítá tam 120kW … jedna z tisíce … to je v pořádku, VŠAK NE NADARMO JE SOUČÁSTÍ každé ZÁRUKY na TESLA MODEL S i Elonova speciální : „Záruka na škody nesprávného nabíjení baterie / ohni i v případě chyby řidiče“ 😉

        kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-model-s/

      1. Pane prosim vás, vy byste
        Pane prosim vás, vy byste mohl být v tomhle znalý : náhodou víte jaká úskalí v ČR obnáší uveřejnit na mapu dobíječek domácí 380V/16A konektor pro použití na zavolání??

        google.com/maps/d/viewer?ie=UTF8&om=1&msa=0&z=7&hl=cs&mid=zKQCDB56MJv4.kx_q-PAk3ezY

        1. Děkuji za důvěru a
          Děkuji za důvěru a děkuji Vám, že nabídnete majitelům elektrovozidel možnost nabíjení. Sám takovou zásuvku 400V 16A zveřejňuji od 4/2009 viz http://mujweb.cz/podkrovnibyt/dobijecistanice.htm + samozřejmě ve všech možných veřejných mapách, např. https://chargemap.com/ a na Vámi zmíněné ASEP.
          Úskalí není žádné, protože jde o občanskou výpomoc za náhradu a neslouží to k vydělávání peněz. Co se volajících zájemců na Váš telefon týče, tak za 6 let nás kontaktovali jen 2 (slovy dva). Důvod – nejsme na exponované trase a nabízíme jen pomalé nabíjení. V okolí je navíc nabídka rychlého i pomalého nabíjení za paušál či zdarma velká.
          Kolik lidí si dobilo u nás na venkovní 230V 16A v době, kdy jsme nebyli doma netuším. Je k dispozici nonstop a platba je dobrovolná ponecháním drobných v poštovní schránce. Zatím tam nic neleželo :-).

          1. Jé supr děkuju. Víte co,
            Jé supr děkuju. Víte co, uvažuju o tom zřízení a zanesení do mapy ale slyšel jsem že díky zákonům či čezu boco v týdle zemi jsou nějaké obstrukce ohledně tohodle uveřejnění nabíjení. A tak mě zajímají informace praktický někoho kdo už to má zařízený. Tak říkáte že pokud zásuvka slouží pro občanskou výpomoc za náhradu a neslouží to k vydělávání peněz … tak se to nemusí nikde hlásit po úřadech?? nejsou s tím problémy ani od dodavate elektřiny?? atd atd.. ?? Někde nějaké www stránky s informacemi krom emailu na p.Marušince jak zakládat tudle veřejnou zásuvku nevíte by nebyly? Na Asepu jsem KUPODIVU nenašel NIC 🙂

                1. Je to tak, jde o
                  Je to tak, jde o dobrovolnickou práci. Tak to berte. Ovšem já jsem za ně rád, protože před 3-4 lety, kdy jsem začal uvažovat o pořízení elektromobilu, to byl de facto jediný zdroj informací. Plus elektromobily-os.cz.

            1. Kulatá červená 1 fáze
              Kulatá červená 1 fáze 5kolík 400V 16A. I ten starší 4kolík stačí, dokonce i 3kolík co mají karavanové zásuvky v kempech.
              Ono je to pak stejně o redukci nebo o koncovkách dobíjecího kabelu a o tom, co zvládne palubní nabíječka Vašeho elektromobilu. Můj Peugeot Ion umí palubní nabíječkou jen 3,6 kW, takže za hodinu z 230V 16A nabije jen 3,6 kWh.
              Na rychlé nabíjení má druhou zásuvku CHAdeMO a tam umí zpracovat (respektive nabíjecí stojan komunikovat s bateriemi vozu) i výkon 50 kW. Takže pokud rychlonabíječka funguje jak má a dává mezi 40-50 kW výkonu, tak za 20 minut mám z 0 na 80% a jedu dál. Pokud je další rychlonabíječka daleko, postojím celých 60 minut, protože nabít zbylých 20% baterie trvá 40 minut. Kvůli riziku přebití, přehřátí a požáru.
              Shrnuto jakákoliv zásuvka po trase je dobrá, čím rychlejší a běžnější standard, tím lepší. Já sebou na cesty vozím silnější kabel 230V 16A (volitelně 8-16A) s běžnou domácí zástrčkou – místo výrobce m dodávaného 230V 10A – a redukci z červeného 5kolíku 400V 16A na 230V 16A běžnou domácí zástrčku. Plus 20m prodlužovačku 230V 16A bežná domácí zástrčka s krytím IP 45 do deště, kdyby byla zásuvka daleko a třeba venku. A zatím jsem nabil všude, kam jsem přijel. Penzion, benzínka, kemp, restaurace, letní zahrádka, rodinný domek, chatka…..

  3. EV s dojazdom 300+ km
    EV s dojazdom 300+ km myslite údaj výrobcu alebo reálna prevádzka?. Už leaf 30 kwh ma papierový dojazd 250km.Lenze všetci dobre vieme ze to je slušne povedané prestrelke. Údaj z USA.. 105-107 míľ je blizsie pravde,a v zime to bude ešte menej to isté po diaľnici. Takže reálne Leaf 30kWh..170km,.120km diaľnica a zhruba toľko aj zima. Na reálnych 300km potrebujete tak 55-60kWh batériu a to Leaf2..ani Bolt mat nebudú.Budme realisti.. Leaf 2 sa asi nedostane cez 40-45Kwh, to isté Bolt. Jedine Tesla 3..ale ta bude v EÚ ťažko pod 45 000 eur.

    1. No Leaf2 a Bolt asi ne, ale
      No Leaf2 a Bolt asi ne, ale ten nedávno představený koncept od Nissanu již měl funkční vzorek 60kWh baterie o velikosti jen o 10% větší než v Leafu. Čili jak to dnes vlastně chodí, ten nejvíc proklamovaný problém (zde technologie baterií) téměř žádným problémem není, jde pouze o byznys.

      1. Ano, výkon se uvádí v kW,
        Ano, výkon se uvádí v kW, nicméně my v Ostravě ji v posledním měsíci nevidíme ani na Orchardu, ani na Teplárně Vítkovice. Obě mají dle ČEZ serveru elektromobilita.cz výkon 50 kW CHAdeMo, ale když tam dobíjíme skoro prázdný Nissan Leaf nebo Peugeot Ion, tak mají s bídou 19-23 kW. Už jsme to opakovaně reklamovali, k nápravě zatím nedošlo.
        Takže u takových „rychlonabíječek“ budete s dvojnásobnou baterií rychlonabíjet ne 2x, ale 4x déle :-(.

      1. to neni pravda…
        Bateri se

        to neni pravda…
        Bateri se ze zacatku nabiji rychle a postupne klesa nabijeci vykon!
        Pokud tedy zdvojnasobite kapacitu baterie, vice nez dvojnasobnou dobu muzete nabijet plnym vykonem na stejne nabijeci stanici (pokud se nezacne stanice prehrivat). A cas tedy vzroste mene nez na dvojnasobek.

    1. Ta nabíječka má výkon 44
      Ta nabíječka má výkon 44 kW. 44kWh by byla kapacita. Jeden příklad z praxe: Abych dojel v zimě z HK do Prahy, musím nabít skoro plnou, což trvá cca 45 minut. Když bych měl ale baterku s dvojnásobnou kapacitou bude mi stačit nabít na 50%, což zvládnu za 20 minut, protože mi ještě nebude klesat výkon. A to bude to největší plus…

                1. kterou zanedbatelnou vyjimku
                  kterou zanedbatelnou vyjimku mate na mysli?

                  -Mercedes Benz ED? (11kW)
                  -Renault Zoe? (43kW)
                  -Tesla Model S? (11/22kW)
                  -Tesla Model X? (11kW)
                  -Smart ForTwo ED? (22kW)

                2. Mě to původně přišlo
                  Mě to původně přišlo jako omyl, ale on Model X fakt nemá možnost DualChargeru? Ví se něco o tom proč?

                3. dva duvody:
                  -Udajne prilis

                  dva duvody:
                  -Udajne prilis malo lidi si ten DualCharger davalo u Modelu S.
                  -Malo mista, v Modelu X uz neni pod zadnima sedackama jako u Modelu S, ale je natesnany nastojaka hned za nabijeci zasuvkou.

                  Konec koncu, ve statech jako Nemecko nebo Kalifornie to opravdu uz celkem postrada smysl. Bohuzel v tech ostatnich statech, kde to smysl jeste dava je DualChargeru skoda.

                4. Paráda, díky za další
                  Paráda, díky za další podrobné vysvětlení…

                  ono to asi i dává smysl, přeci jen Tesla bez sítě SC je asi jako iphone bez rychlých mobilních dat odkázaný pouze na wifi. Navíc v USA předpokládám že dualcharger téměř vždy vyžadoval zásadní zásah do rozvodů v domácnosti.

                5. hele experte co znamená
                  hele experte co znamená Renault Zoe? (43kW) ??

                6. Chameleon charger v Zoe
                  Chameleon charger v Zoe skutečně dovede dobíjet příkonem až 43 kW.

                7. nějaký odkaz byste prosím
                  nějaký odkaz byste prosím pěkně měl, kde ste to četl?

                8. člověče pomoz si
                  člověče pomoz si sám

                  image.slidesharecdn.com/2013renaultzoepresskit-130226142237-phpapp02/95/2013-renault-zoe-presskit-13-638.jpg?cb=1361888592

                9. neschopnost zdejších
                  neschopnost zdejších týpků Jolinar/Josef co se učitelství týče je dohybriduvolající 😉

                  myrenaultzoe.com/index.php/zoe-description/charging/

                  translate.google.cz/

                10. hele Anone, to znamena ze se
                  hele Anone, to znamena ze se dokaze nabijet vykonem 43kW AC. Nikoli DC.

                11. to je k neuvěření, to je
                  to je k neuvěření, to je 2x tolik co dual u modelu s …. jaks na to přišel?

                12. lemple línej
                  lemple línej namachrovanej

                  myrenaultzoe.com/index.php/zoe-description/charging/

                13. no vida, ze jste to
                  no vida, ze jste to zvladl… gratuluji
                  treba mi uz konecne budete v budoucnu verit a nebudete se muset ptat jak jsem na to prisel.

                14. Myslel jsem Zoe. Nejsem
                  Myslel jsem Zoe. Nejsem odborníkem na elektroauta, jen jsem si něco přečetl o Leafovi a překvapilo mě, že základ dobíjení je jednofáz 10A, na 16A si musím dokoupit čipový kabel. Na 32A si musím dokoupit extra nabíječku za asi 25 tisíc a pokud bych chtěl nabíjet třífázově, tak nějaká firma vyrábí externí zařízení za 150 tisíc. To jsou tedy ty vaše debaty za kolik se ojedou brzdový desky dost šměšný. Já bych elektroauto bral, protože jsem pro něj ideální příklad. Z garáže 30 kilometrů do práce a pojíždky po Praze. Jenže za 750 tis. Co stojí Leaf mám auto střední třídy a peníze na 200000 Km ( bez brzdových destiček) Počítat něco za osm let a 200tis Km je out of range. Určitě někdo najdete víc a nebo má auto déle. Já mám auto čtyři roky a nový nárazník vepředu a dva vzadu z povinného ručení viníka a šrám na dveřích od neznámého pachatele. Sám mám beznehodovost přes třicet let. Pokud budu mít prosperující firmu a odpočet DPH, tak jdu do elektriky hned, co si budeme povídat, jako chlapi si rádi hrajeme, ale zatím jsem volil cestu LPG a jsem zvědav kam vývoj povede.

                15. Takto bráno to moc opravdu
                  Takto bráno to moc opravdu nevychází: Ale Leafa stáhnete i na nižší cenu(i k 600t), chce to jen hledat a vyčkat. Pak pokud to výjde, tak dalších 200t snad odepíšete díky dotaci.

                16. Tajně doufám že něco
                  Tajně doufám že něco okolo 400 se najde. Zatím netlačím na pilu. Přece jenom mám auto jako spotřebák a prostředek a nepotřebuju si tím něco léčit. Musím ale občas čuchat co z některých spalováků vychází a měl bych dobrý pocit že v tom nejedu.

                17. Mrkněte na Zoe. Dá se
                  Mrkněte na Zoe. Dá se koupit za 300000 Kč s daní z Francie a k k tomu za přibližně 130000 Kč 5letý pronájem baterie. Dle mě super. A nemusíte se starat o zastarávání baterie, tu vám Rencek dodá kdyžtak novou.

                18. Obecně usměrnění 3
                  Obecně usměrnění 3 fází dá vysledně menší zvlnění a samozřejmě možnost odebírat větší výkon. Bohužel netuším zda je SC „pouhý“ chytřejší zdroj nebo skutečně nabíječka. S jistým rizikem hoření by se dalo leccos ubastlit na koleně.

                19. SC je plnohodnotná DC
                  SC je plnohodnotná DC nabíječka jako je Chademo nebo CCS. Tesla si navíc tak trochu přidělala problémy sama sobě tím, že 60kWh a 85kWh baterie mají jiné napětí a tedy i SC musí umět pracovat s napětím v určitém rozsahu stejně jako Chademo/CCS. Tedy jedná se vždy o zdroj regulovaného DC proudu, ale i napětí.

                  Dále bezpečnost před úrazem el.proudem vyžaduje pro HV baterie (cokoliv nad 60 VDC) galvanické oddělení jak od sítě, tak od kostry vozu. Na kostře vozu je akorát přítomen -pól 12V palubní baterie a tato je navíc vždy při nabíjení uzemněna přes nabíjecí konektor AC i DC.

                  Jinak moderní trend konstrukce DC dobíjecích stanic je sestavit je z několika paralelně zapojených (obvykle 10kW) modulů, zasunutých v racku. Tím je pak umožněno jednak budoucí navýšení výkonu stanice bez nutnosti celou elektroniku vyhodit a zároveň v případě poruchy jednoho modulu může stanice dál fungovat se sníženým výkonem.

                  Takto by ostatně měly být koncipovány i SC, tedy sestava 10kW modulů (odvozených od palubních nabíječek Modelu S).

                  Ano na koleně se to ubastlit dá s otázkou jestli to vyhoří dříve anebo později 🙂

                20. Vždycky jdete do rizika. I
                  Vždycky jdete do rizika. I když to sekáte sériově

                21. To jsem si myslel taky.
                  To jsem si myslel taky. Výrobce to má posichrovaný čipovými kabely. Ze solárních panelů to taky nepůjde přímo, ale pře měniče kde budete mít ohromné ztráty.

                22. Zas taková tragedie to
                  Zas taková tragedie to nebude: ongridy mají účinnost až 97proc(berme tedy 95) a 1f nabíječky kolem 90proc, tedy celková účinnost z panelů do aku dělá 85 proc.

          1. Přeci jen bude lepší
            Přeci jen bude lepší dobíjet v klidu v noci a pak jet Prahu na otočku bez ztráty času rychlonabíjením.
            Ale vy už jezdíte (což je super), já bohužel stále bouchám čtyřma cilindrama.

            Jsem rád, že v Čechách jsou nadšenci do EV. Díky ním jím jednou budu také jezdit.

                1. Určitě, život je otázka
                  Určitě, život je otázka priorit. Já si počas nabíjení vyřídím to u čeho bych jinak stejně seděl v kanceláři. A dřív když jsem se vracel s dodávkou z plzně kde jsem byl se zbožím, tak jsem tankoval za 3000. Pokud je to pro vás zanedbatelná částka tak chápu. Ale člověk s průměrnou mzdou 26.287 korun na to musí vydělávat 18 hodin. Takže z mého pohledu například raději jeden den strávím 5 hodin po nabíječkách a pak si můžu vzít dva dny neplaceného volna, které strávím s rodinou.

                2. Nepředpokládám, že máte
                  Nepředpokládám, že máte průměrnou mzdu. Protože člověk s průměrnou mzdou si normálně EV dovolit nemůže. Leda by dědil nebo dal Sportku. 🙂

                3. Novy asi ne, ale na nejaky
                  Novy asi ne, ale na nejaky starsi bez problemu dosahne.

                4. To je ta největší sranda,
                  To je ta největší sranda, že teď mě celkové měsíční náklady na nové auto včetně leasingu vyjdou na míň než dříve když jsem jezdil s nafťákem. Ale to si málokdo dokáže zpočítat a tak jsem zvyklý na to, že jsem označován za boháče co neví co s penězma. A když někomu řeknu, že od té doby co nabíjím doma auto platím míň za elektriku, tak taky nechápe…

                5. Je to tak. Přesně vím o
                  Je to tak. Přesně vím o čem píše. Najezdit 2000km za měsíc stojí na pumpě cca 5000kč. Najet je elektomobilem je za mnohem méně peněz, jen to stojí trochu času na rychlonabíječce. A i ten čas se dá rozumně využít.
                  V noci spím, v noci nabíjím. V noci nabíjení znamená méně platit ve dne za phm.
                  Zatím co ty spíš, já šetřím.

                6. Nepředpokládáte
                  Nepředpokládáte správně, tak jako dvě třetiny obyvatel

      1. Základní model 24kWh by
        Základní model 24kWh by zdražovat neměl, ten čeká na jaře spíš slevnění, jakmile nastartuje prodej verze 30kWh – ta má být dražší o cca 100.000 Kč (cca 60.000 za 6kWh baterky navíc, zbylých cca 40.000 jde na vrub vyšší výbavě Acenta). Co se týká modelu 2017 s předpokládaným dojezdem přes 300km, tak cena bude určitě srovnatelná s konkurencí, tj. Teslou Model 3 a Chevrolet Bolt, takže určitě přes mega.
        Nečekáte doufám EV s dojezdem 300km za cenu Dacie Logan, jak tuhle v jiné diskuzi požadoval jeden diskutující. Pořizovací cena EV je a ještě dlouho bude vyšší než cena spalováků. Kompenzují to mnohem nižší náklady na provoz a zejména údržbu.

          1. Právě na to koukám –
            Právě na to koukám –
            Leaf
            100% elektrický pohon
            Dojezd až 199 km
            Parkovací kamera
            cena od 715 300,-

            Na tom se nic nezměnilo.

            EDIT:
            Máte pravdu, v ceníku dole už je 730.000.

            EDIT2:
            Pozitivní je, že cena verze Acenta 30kWh není původně uváděných 895.000, ale 858.000.

            EDIT3:
            K těm 730.000 u verze Visia 24kWh: buď si Nissan teď nastřelil o 15tis. víc, aby mohl na jaře slevnit, anebo si řekli, že od listopadu 2013 nezdražovali – cena 715.000 zůstala stejná, i když ČNB zk*rvila kurs koruny skokově z 25Kč/Eur na 28Kč/Eur, tak teď to „srovnali“. Toto prosím berte jen jako čistou spekulaci.

            EDIT4:
            Jinak pokud je ve Vašem hledáčku Leaf Visia 24kWh, tak máte pořád možnost koupit ho za ceny v rozmezí 666.900 – 729.900 (podle výbavy).

            1. Nevím pravý důvod
              Nevím pravý důvod zdražení základní verze. Pokud to je kurz koruny, tak souhlas, může to být ono (také jen hádám). Načasování je ale velmi chybné. Kurz je (jak píšete) už roky jiný a zdražení přišlo v době kdy bych čekal, že základní verze naopak zlevní a na její místo půjde lepší verze. To se nekonalo. Zřejmě má Nissan velké sebevědomí.

              Já bych radši chudáka (třeba i bez klimatizace – i když topení už taky bude přes TČ a pak je tam klima automaticky) za 500.000 než nadupaný model za šílenou cenu.

              Koukám po ojetinách (a vzhledem k dojezdu ještě dlouho budu). Nové leda s dotacema za těch max. 500.000Kč (30kWh).

                1. Můžete mít pravdu. To je
                  Můžete mít pravdu. To je to sebevědomí. Tesla prodá co vyrobí a zřejmě nezdražuje. I když jde o byznys tak podle mne Musk má vyšší cíle. Možná je to naivní, ale on chce podle mne zachránit planetu. Nebo aspoň lidstvo. I takový lidé jsou mezi námi. Ne každý myslí jen na sebe.

                2. ha ha ha ha ha ha ha
                  ha ha ha ha ha ha ha ha

                  naivita nasa krasna, vitame ta v tento den, bud ty pre nas taka jasna, ako sluzime zlu lebo len sprosti ako tago sme len.

                3. Něco na tom být může.
                  Něco na tom být může. Pokud by šel po mamonu, tak je dááááávno za vodou. Řekl bych, že chce, aby tu po něm něco zůstalo…

                  …třeba PayPal, Tesla Motors, SpaceX, moderní raketové motory, moderní řídící a navigační systémy, systémy pro svařování rozměrných tenkostěnných dílů. I kdyby to teď hned zabalil, tak je tady ještě tisícovka techniků, kteří v jeho společnostech vyrostli a jsou špičkou ve svých oborech.

                  A co vy? Máte se čím pochlubit?

                  Když jsme u toho, tak po mě tady zůstane leda tak prd a pár zmagnetizovaných plošek, co za 10 roků nepůjdou spustit, nehledě na to, že to ani to nebude mít smysl.

                4. No já si dokonce myslím,
                  No já si dokonce myslím, že PayPal mu vydělal dost už kdysi. On vzal peníze a vložil je do smysluplných projektů.
                  Nedává je (zřejmě) na úplatky nebo jimi neskupuju drobné zemědělce …

                5. ja programujem v abape a
                  ja programujem v abape a pracujem napriklad aj pre ministerstvo obrany, doma mam 3d tlaciaren a obcas si nieco vyrobim, velmi som chcel skusit funkcny dc motor, tak som si ho nakreslil, vytlacil, omotal, a veselo sa toci, lenze to sa da aj z lega a tak podobne.

                  v minulosti som sa svojsky zaoberal vytvorenim umeleho vedomia (nie inteligencie) vytvorenim aktivnej struktury. to som bol nastrocny.

                  mam maly byt na dozivotnu hypoteku, nizky prijem, zijem v panelaku v malom meste nedaleko hlavneho, ale mam svoj klud a vnutornu pohodu.

                  uz som stary nez aby ma vnutorne mozog odmenoval ked nieco tvorim, tak moc netvorim lebo ma vystavila aj praca.

                  podla mna nie je co, vynajst, je to vec nahody, z nefinancovanych zdrojov, ak po niecom tuzim, je to novy objav ktori tu uz davno nebol, nie co posunie cele ludstvo, to o com sa tu bavime su prepacne mi za vyraz „..“, k nicomu to nevedie, iba z kaluze do kaluze.

                  Posledny super vynalez pocitace a internet, v case ked som s tym prisiel, to u nas na SR nepodporoval nikto, bol som za kokotika co sa zaobera pocitacmi, taky ten jebo jediny z triedy, vseci z toho mali srandu, ze diiiig pocitace to co je jaka blbost… chapete ?

                6. Po mě toho hmotného a
                  Po mě toho hmotného a nebiologického také moc nezůstane. Snažím se dělat dobře svoji práci. Trochu mě štve, že k tomu nemám podporu vedení (Německo). Ale už jsem pochopil, že když chci něco dokázat, musím to udělat sám. Případně s pomocí podřízených.

                7. ja vas vazne lituji… ta
                  ja vas vazne lituji… ta vase zavist vas jen nici…

                  Kdyby Muskovi slo jen o penize, tak by se nesnazil koupit 2 vyslouzile interkontinentalni balisticke rakety od rusu a poslat je na Mars s malym sklenikem. Tim by jen prodelal.

                  Kdyby slo Muskovi jen o penize, tak by neinvestoval do automobilky na elektromobily, ale radeji by znovu udelal dalsi internetovou firmu, kde byly mnohem lepsi vyhledy na vraceni investice.

                8. sleduje vlastne ciele, ludia
                  sleduje vlastne ciele, ludia su len prostriedok. sa zobud.

                9. uooaaahh, to jsem se krasne
                  uooaaahh, to jsem se krasne vyspal…

                  A jake jsou jeho „vlastne“ ciele? Dopravit lidi na Mars? Prejit na obnovitelne zdroje (a spotrebice) energie?

                  Ale jsem rad, ze jste se uz taky probudil a uz netrvate na tom, ze mu jde jen o penize, ale o vlastni cile. Coz souhlasim… A jsem za to rad, protoze moje vlastni cile se shodiji s temi jeho.

            2. Řekl bych, že ekonomicky
              Řekl bych, že ekonomicky realné v současnosti jsou vlastně jen dvě varianty. Budto ojetina z max. roku 2013 do 350t kč. Nebo nové s dotací. Ovšem zde je třeba asi počítat s tím, že se auta 5let nezbavíte a nebude jej možno vyměnit za EV s vyšším dojezdem. Dotace bodou pravděpodobně s podmínkou 5let auto neprodávat.

                1. Dotovat ojeté EV z pohledu
                  Dotovat ojeté EV z pohledu státu je problematické v tom že ta dotace by pak nešla výrobci na další podporu elektromobility.

                2. No jde o to o co půjde
                  No jde o to o co půjde státu – chce nalít prachy automobilkám (ty to nepotřebují) nebo pročistit vzduch v ČR.

                3. Viděl bych to tak, že
                  Viděl bych to tak, že stát sleduje víc věcí. Pořád pláče nad vysokým stářím aut. Takže dotace budou jen na nová auta, aby snížili průměrné stáří. Spolu s tím mi celkem rezonuje podmínka sešrotování starého spalováka. Navíc pokud by dali dotaci na ojetá, tak by museli zajistit, aby při dalším prodeji nový majitel opět nežádal dotaci.

                4. Máte pravdu.
                  S tím trochu

                  Máte pravdu.
                  S tím trochu souvisí otázka z daleké budoucnosti. Až budou EV majoritní, kdo bude daněn místo daně za benzín a naftu.

              1. Jedna vlaštovka jaro
                Jedna vlaštovka jaro nedělá. Když jsem se ptal naposled při servisce v Pardubicích, tak mi bylo řečeno objednání v prosinci, dodání v únoru. Na detaily jsem se neptal, ale předpokládám, že při objednání se neplatí celá cena, ale jen záloha (u mě to bylo 10%), zbytek spolu s uzavřením kupní smlouvy až při dodání.

                1. Tak, ono je to asi jedno.
                  Tak, ono je to asi jedno. Jsem už celkem pevně rozhodnutý, že v létě něco koupím. Bohužel ještě vážně nevím co. Kandidáti jsou velmi různorodí. Od Ionu a jeho klonů, přes Leaf, i3 (protože se mi vážně skvěle řídí), Zoe po Amperu a Outlander PHEV. Dost mě láká ta Ampera, ale vážně nevím, jak je to u ní se spolehlivostí.

                2. Asi jste měl na mysli
                  Asi jste měl na mysli tohoto krasavce.
                  Jinak nechci Vám do toho kecat, ale já osobně, pokud bych se měl znovu rozhodnout, tak znovu jedině čisté elektro, tj. bez spalovacího motoru, a to i za cenu omezeného dojezdu, ale hlavně žádné svíčky, filtry, oleje, výfuky, převodovky, spojky, emise atd. atd. atd. Tzn. žádný hybrid, žádný prodlužovač dojezdu, žádný kompromis.
                  Jediné, co bych (možná) změnil by bylo to, že jsem měl (možná) ty 2-3 roky počkat a rovnou koupit EV s větším dojezdem. Na další EV nemám a ještě dlouho mít nebudu. Ale kdyby to šlo, tak zmizí před barákem jeden dnes už skoro zbytečný čmoud. 😉

                  EDIT:
                  Známý se před časem Ampery zbavil. A za velice dobrou cenu – bohužel dobrou jen pro kupujícího. 😉

                3. Jo, to bude on. Být ta cena
                  Jo, to bude on. Být ta cena s DPH o 100kkč menší, šel bych do něj… Uvidíme. Amperu bych právě kupoval ojetou z Nizozemí. Ty ceny jsou super nízké. Nevím tak úplně proč.

                4. S největší
                  S největší pravděpodobností proto, že jejich majitelé si chystají kasičky na EV s dojezdem 300+. Jakmile přijdou tyto EV na trh, tak ty Ampery budou za slušnou cenu zcela neprodejné. Tak se snaží, dokud to jde. Ampery za v přepočtu cca 1.3 mega si určitě nepořizovali lidi, kteří mají hluboko do kapsy. Takže ti určitě skočí po EV 300+, ať už budou za 1 nebo 1.5 mega.

                5. jejich cena klesa protoze na
                  jejich cena klesa protoze na trh vstupuje novej Volt s mnohem lepsima jizdnima parametrama a rekneme libivejsim designem a zpracovanim, a pokud nebude na nem postavena nova Ampera, tak si prodeje v EU jiste nenecha ujit samotny Chevrolet, prvni generace Volt/Ampera se tak stavaji celkem nekonkurenceschopne a musi se s cenou proste dolu, nepomaha tomu ani fakt ze nova generace je celkem drazsi asi o $3500

            1. Moje kalkulace: pro jetý
              Moje kalkulace: pro jetý Leaf (cena 400.000Kč) vychází návratnost oproti benzinovému spalováku (Fabia I, 1,4MPI) při ročním nájezdu 30.000km na cca 8 let. Zlevnění benzínu to jen prodlouží.
              Ale je pravda, že se ta investice za tuto dobu celá vrátí. Co nevím je, kolikrát budu muset měnit baterii. Což je zásadní otázka. Cenu 1kWh počítám 2,80Kč.

              Těch 15 let výše jsem hodně podstřelil. Realně to bude tak 25let.

              1. Mohu poprosit o
                Mohu poprosit o podrobnější kalkulaci? Tj. mimo náklady za „palivo“ také jaké jste počítal náklady za servis, další náklady (povinné ručení…) a předpokládané prodejní ceny obou vozidel po 8 letech (doufám tedy, že jste nepočítal stejné u aut s dvojnásobným rozdílem pořizovací ceny)?
                A dále prosím na kolik si ceníte přidanou hodnotu elektromobilu (tichý, ekologický provoz, pružné zrychlení…), nebo je to čistě o ušetření za palivo?
                Děkuji.

                1. Náklady na servis
                  Náklady na servis související s tím, že moje Fabia není elektromobil jsou minimální. Většinou jsem opravoval věci co má každé auto (např. přední náprava, brzdové kotouče a pod.).

                  Povinné ručení je cca 2500Kč ročně. Za 8 let je to tedy zhruba 20.000Kč, nevím kolik bych platil za EV, i kdyby to byla 0, je to zanedbatelná položka.
                  Neřeším prodej vozu po 8 letech – já auta dojíždím co to jde (Fabii je 13 let a koupil jsem jí 3letou).

                  Přidaná hodnota EV je super (ticho, nesmrdí to), ale to moc s ekonomickým hlediskem nemá co dělat. I když pro mne osobně je to motivace.

                  Myslím, že smysl má ojetina do cca 400.000Kč s rozumným dojezdem (200km a více i v zimě).

                2. Uvažoval jste mimo jiné
                  Uvažoval jste mimo jiné třeba i to, že brzdové kotouče a destičky se u EV díky rekuperaci opotřebovávají méně?

                3. Brzdové destičky jsem
                  Brzdové destičky jsem měnil za 20 let provozu asi 5x, náklady cca. 500Kč/výměna. Kotouče pouze jednou. Pro mne finančně zanedbatelná položka. Beru že přidaná hodnota je nemuset výměnu absolvovat, ale to s financemi nemá nic, to je o pohodlí.

                4. No, jak to tak čtu, tak
                  No, jak to tak čtu, tak 2500 sem, 2500 tam, všechno zanedbatelné položky. Ale ono z halířů se skládá talíř a všemi zmiňovaná baterka ze stokorun. Pokud se toto nebere v úvahu, tak žádná diskuze na téma jestli se to vyplatí nemá smysl. To je jako kdybych pořád xkrát tankoval za 300 a tvrdil, že to je to tak zanedbatelná položka, že ji nemá smysl uvažovat.

                5. 400.000Kč se mi nejvíce
                  400.000Kč se mi nejvíce vrátí díky ohromné úspoře za palivo. Ostatní je zanedbatelné. Jestli to návratnost zkrátí o půl roku tak je to moc. Pořád platí, že za 8 let (teoretická doba návratnosti) se bude určo měnit baterka. Otázka je kolikrát. Za těch 8 let najedu cca 250.000km.

                6. Porovnáváte
                  Porovnáváte neporovnatelné. Ano, pokud berete auto čistě jako prostředek dopravy z bodu A do bodu B a nehledíte na pohodlí, jízdní komfort, komfort údržby apod., pak máte pravdu. Nicméně úspora bude i jinde. Povinné 1000 Kč, to je ročně úspora 1500 Kč. Za osm let 12000 Kč. Výměna oleje a filtrů (palivový a vzduchový), které elektromobil nemá, to je ročně minimálně dalších 1000 Kč za materiál. Tedy 8000 Kč (a to pouze pokud si to uděláte sám). Na brzdách by to znovu udělalo cca 5000 Kč za těch 8 let. Celkem už jsme na 25000 Kč ušetřených za provoz. Tedy 1/5 nové baterie při dnešních cenách Eura. Nová baterie stojí 5000 Euro. Vydrží 200000 km, pak většinou odejde (rozuměj, poklesne pod 80% kapacity, je to velmi individuální, neodejde celá, některé články budou třeba na 95 %, některé na těch 80 %).

                  Dodal bych ještě, že porovnáváte 15 let starou Fábii a 2 roky starého Leafa. Kupte si dnes 2letou Fábii a 2letého Leafa. Zaručuji vám, že náklady na údržbu té nové budou úplně v jiných dimenzích než u té jedničkové.

                7. Ano, jednou budu muset svoji
                  Ano, jednou budu muset svoji 13,5 roku starou Fabii vyměnit za něco jiného. Pak se dá všechno znovu zvážit. Protože 3 roky stará Fabia III (zatím není) bude třeba za 150.000(?). Se všemi neduhy (především spotřeba). Pak mohu vzít 400.000 – 150.000 a hned se mi výrazně zkrátí návratnost Leafu.

                  Ale pro mne je zásadní ten dojezd. A ten řešíme jinde v této diskuzi.

                8. 1000 krát nic umořilo osla!
                  1000 krát nic umořilo osla!

                9. Jezdím tak, že brzdy skoro
                  Jezdím tak, že brzdy skoro nepoužívám, takže ani moc neměním. Ale chápu, že to tak nemá každý. Nicméně opět jsou náklady nízké.

                10. zakladni problem je ze Fabia
                  zakladni problem je ze Fabia 1.4MPi a Leaf jsou neporovnatelna auta, vybava Leafu je proste na urovni soucasne Fabie 3 generace z vrcholu nabidky, porovnavate 13 stare auto proti autu co je na trhu 4-5 let

                  a dale tam mam par dost silenych nesrovnalosti, uvadite ze najedete asi 30kkm rocne, cos dela za 8 let 240 tisic km, dale pak ze za 20 let jste menil desticky jen 5x a kotouce jen 1x, to jako fakt, takze na destickach v prumeru najezd 120 tisic a na kotouce v prumeru 300 tisic km? tak tomu nebudu verit ani ve snu, natoz v realite, proste nesmysl, spise jste se auta zbavil kdys tyhle casti byli davno po smrti a musel je menit tech chudak co s tim jezdil po vas, a nebo to slo rovnou na vrakac ne? 😀

                  a ted ke kalkulaci, 20 tisic povazujete za zanedbatelnou polozku? no uzasny 😀

                  takze si tech 8 let spocteme pri 25kc za litr a 5kc za kWh (realne to bude prumer do 2-3kc, zaprve domaci elektrina je levnejsi, CEZ ma tarif pro elektromobilisty, takze pak ma levnejsi elektrinu i sama domacnost, a pak se da „tankovat“ na CEZ nabijeckach za pausal, ted nevim asi okolo 180 kacek za mesic? kdyz se tak treba 5x za mesic nabije plne leaf, tak 1kWh vyjde u tech stojanu na 0.6 koruny), kde prumerne spotreby zadame jako 6l/100 a 15kW/100, to na 240 tisicich km dela 360tisic vs 180 tisic, rozdil tedy 180 tisic jen na palivu (a to jsem celkem slusne nadrzoval benzinu jak spotrebou tak cenou), v realu by rozdil na palivech byl mezi 200-250 tisici korunama, a ted teprve by se mela zacit pocitat udrzba, a neverim ze Fabie se za 8 let a 240 tisic km nebude porouchavat, klidne bych se vsadil ze jen servis za ten najezd bude dalsich 150 tisic, olej kazdy rok, filtry kazdy rok, svice, rozvody, bude toho hodne i v pripade ze auto bude spolehlive a bude se menit jen spotrebak souvisejici s motorem, prevodovkou a spojkou, realne jsme tedy na 300-400 tisicich rozdilu v korunach za 8 let ale spise mnohem vice 😉

                11. Omlouvám se za dlouhý
                  Omlouvám se za dlouhý komentář. Asi jej ani nikdo nebude číst celý. 🙂

                  Srovnávám auto, kterým jezdím a se kterým jsem spokojen s autem o kterém zatím jen teoreticky uvažuji, protože jeho dojezd je zatím stále malý. Staří ani výbava auta mě moc nezajímá. Moje Fabia je žebrák (výbava tuším Comfort). Tempomat jsem si nechal dodělat a jinak je to základ (nemá ani klimu). A já víc nepotřebuji. Víc techniky – víc se toho může rozbít. A pokud něco nepotřebuji a nebo se to vysype a já to neopravím, protože to nepotřebuji, tak proč do toho cpát peníze? Takže pokud se v Leafy vysype navigace, neva, mám telefon s Googlem.
                  Jestli vám vadí, že jsem počítal odhad nájezdu za 8 let 250.000km, což za 8 let po cca 30.000km nedá (je to 240.000km), tak se nezlobte, ale jste hnidopich.
                  20 let auto nemám. Jak bych mohl auto staré 13 let vlastnit 20 let? Mám jej 10 let. Mělo 117.000km když jsem jej pořídil. Brzdové kotouče jsem měnil 1x. Brzdové obložení nevím kolikrát. Moc to nebylo. A ano, mám najeto cca 298.000km. Pořád jej vlastním a ještě tak rok nebo dva vlastnit budu. Roční náklady (bez paliva) cca 23.000Kč (včetně gum, pojištění, atd.). Vedu si pečlivé záznamy.
                  Ano, 20.000Kč je vzhledem k jiným výdajům (pořízení cca 400.000Kč) zanedbatelné. Ale můžeme (část) započítat, ať se kvůli tomu nepřeme. Otázka je jakou část. Destičky budete ojíždět i u EV.
                  Vývoj ceny elektřiny během následujících 8mi let si netroufám odhadovat. Ještě před tak dvěma lety všichni při kalkulaci návratnosti tepelného čerpadla počítali s každoročním nárůstem ceny elektřiny o několik procent. Mě ČEZ zatím jen zlevňuje (3Kč, 2,80Kč rok na to a letos to bude ještě méně). Mám přímotopnou sazbu a cena je celková výsledná cena 1kWh. Neřeším VT/NT, protože u přímotopné sazby jsou rozdíly cen minimální.
                  Můj odhad mé úspory na palivu je cca 1,8Kč / km, tedy ročně cca 54.000Kč. Za 8 lety tedy 432.000Kč. Jenže jak jsem psal, nevím kolikrát budu muset otočit baterii (za cca 140.000Kč?). Pokud klesne dojezd na 9 dílků z 12 (Leaf), pak už mi ta baterie bude k ničemu. Ona mi bude k ničemu ještě dříve. 🙁
                  Nevím jestli se zbytečně nepřeme. Já chci EV. Ale nekoupím si jej abych na tom prodělal kalhoty. Proto jsem také zatím nepořídil tepelné čerpadlo. Radši jsem si k elektrokotli koupil za 1.100Kč 3f elektroměr abych zjistil jak levné TČ musím pořídit abych se mi investice vrátila než vyprší záruka. A zatím takové TČ na trhu není.

                12. Kolik potřebujete dojezd?
                  Kolik potřebujete dojezd? Pokles všech 10 dílků baterie = 80% kapacity baterie. Nový Leaf se 30 kWh baterií podle mě musí dnes s trochou invence vystačit skoro každému, kdo auto používá na běžné cesty po republice s rodinou. Mě by vystačil. Baterie opravdu vystačí minimálně na těch 200000 km při vašem používání. Jedna už se v ČR měnila (byla to jedna z těch původních chemií), stálo to 5000 Euro a měnil to mám dojem taxikář při 250000 km.

                13. Potřebuji jistý dojezd
                  Potřebuji jistý dojezd 80km i v zimě. A samozřejmě bych rád měl i rezervu. To s novým autem dám, i když většina cesty (odhadem 90%) je po dálnici. Je také pravda, že 130 nejedete pořád ani na dálnici.

                  Odpověď by mi dalo půjčené auto (TrendPark), ale potíž je v tom, že zkoušet to třeba 3 dny vyjde dost draho. 🙁

                14. Odkud jste? Tohle zvládne i
                  Odkud jste? Tohle zvládne i ojetý starý Leaf před rokem 2013. Natož ten novější s TČ. Když se budete na dálnici trochu krotit třeba na 120, zvládne to v pohodě. Kdybyste byl od Hradce, zastavil bych se s i3.

                15. V i3 jsem jednou seděl. Je
                  V i3 jsem jednou seděl. Je to pecka. Ta cena tomu sedí. Na rozdíl od e-Golfu. Hanba VW!

                  Cením si moc vaší nabídky, ale já musím testovat něco o čem mohu do budoucna uvažovat. A i3 to rozhodně nikdy nebude. Vždyť ty kola se snad vyrábí jen pro i3! Jaká je cena jedné nové pneu?
                  Ale jak jsem psal, je to opravdu MOC hezké auto. A že na to nedám při koupi vozu. 🙂

                16. BMW i3 je taková úlitba
                  BMW i3 je taková úlitba spalovací automobilky elektromobilům, spousta věcí na něm je originálních. Ty pneumatiky prý stojí – někde to tu na diskusi dohledáte, jinak na teslaclub.sk v popisech elektroaut – kolem 20 tisíc jen 4 pneu bez ráfků, ventilků, nahození a vyvážení. V podstatě jsou to speciálky jen pro i3.
                  Ale upřímně – pokud někdo vyhazuje za nového bavora 1-2 miliony, tak manželce za milion to městské popojíždědlo pořídí. A cenu pneu řešit nebude. Přejme jim to.

                17. Máte pravdu! Je ale
                  Máte pravdu! Je ale každopádně dobře, že se to prodává! Je to konkurence eGolf i Leaf. I když cena je trochu vyšší, zvláště oproti Leaf 24kWh.

                18. Cena zimní sady je 27000,-
                  Cena zimní sady je 27000,- včetně DPH. U dealera je tam mají vystavené s cenovkou.

                19. Tak to Vám dá v zimě i
                  Tak to Vám dá v zimě i můj 2 roky starý Peugeot Ion, 6 let stará koncepce elektromobilu. Právě si to užívám – lítání 90-130 km/hod.plus topení ve 4 lidech v až -10 C s autem, co stálo několik hodin venku(typicky návštěva známých nebo rodičů, kdy vyjedu z +16 C garáže do -10 C venku, dojedu pár desítek km na místo, tam to stojí 3-6 hodin a jedu zpět). Dojezd max. 80-100 km.¨
                  Co se ceny zapůjčení týče, zkuste se domluvit s Autobond Nissan Praha Kolbenova ulice. Ostatně přístupní jsou i v AutoIn Pardubice a zkušenost zatím nemáme s Brňáky. Většinou zdarma zapůjčí na 2-3 dny, typicky na víkend.

                20. ten zanedbatelny vydaj 23
                  ten zanedbatelny vydaj 23 tisic je ale treba kazdy rok za rok jak pisete, takze za 8 let je to 184 tisic, takze srovnavate vpodstate jednorazovej vydaj pri koupi auta s dlouhodobyma vydajema na komplet servis a udrzbu, z takoveho pohledu je tedy porizovaci cena toho auta vpodstate taky bezvyznamna, proste kdys se ta suma rozlozi na 8 let tak je to „zanedbatelnych“ 50 tisic 😀

                  a jestli mas peclive zaznamy tak proste secti vsechno vcetne zanedbatelnych vydaju, teprve pak se dostanes na komplet naklady na provoz 😉 proste naklady na provoz auta je kada jedna jedina koruna ktera se do provozu auta vlozi, ja si taky kazdou minutu sve prace vydelavam „zanedbatelnych“ 8 korun, za 8 let je to ale nezanedbatelnych asi 7.5 milionu korun 😀

                21. Není to zanedbatelný
                  Není to zanedbatelný výdaj! To jsem doufám, nikde nenapsal. Ale jen část z této sumy bude ušetřena přechodem na EV. Zdaleka ne celá částka!

                22. a jeste nakup nove baterky,
                  a jeste nakup nove baterky, vydrzi nejakych 250 tisic km, takze pokud najezdis za 8 let 240 tisic a dane auto bude mit rekneme 100 tisic pri koupi, tak baterky vtmenis jednou, a jejich cena v te dobe jiste nebude 140 tisic, za 3-4 roky odhadem pod 100 tisic ale spis jeste mene, cena baterii stale klesa, navic v te dobe jiz budou fungovat i firmy ktere budou delat reps tech stavajicich, tak jako u vseho ostatnoho na dnesnich autech

                23. Ano s tím souhlasím. Cena
                  Ano s tím souhlasím. Cena baterií by měle klesat. I když bude stabilní, tak inflace to zlevní.

                24. Myslím, že za 8 let budou
                  Myslím, že za 8 let budou elektromobily tak daleko, že to bude jak dneska otázka, zda se vyplatí výměna baterie v Nokii 3310 – ano, jde to, je to levné, ale reálná prodejní cena asi nebude větší než ta baterka.
                  Doufám, že v tu dobu budou běžné elektromobily nižší třídy s dojezdem přes 500 km a tedy při 2000 nabíjecích cyklech výdrž baterie milion km.

                25. ja ve svem smatrphonu
                  ja ve svem smatrphonu baterii jiz menil, rozhodne se me to vyplatilo za 230 korun vic nez si kupovat novej telefon za 10-12 tisic, kor kdys me ten telefon vyhovuje a umi vse co od smatrphonu pozaduju

                  predesle auto jsem prodaval jako 16 lete, fungovalo bezvadne, jezdilo se v nem pohodlne a nebejt toho ze jsem chtel zkusit konecne vlastnit hybrid, tak bych ho neprodal, proste dokud se me ta vec nezacne porouchavat a vyhovuje me, tak proc bych se toho zbavoval kdys neni nejaky zajimavy duvod, ani soucasne elektromobily me nijak nenadchavaj abych kvuli nim prodal soucasne auto a myslim ze jeste tak 10-12 let to tak bude, vyjimkou je jen srdcovka v podobe Tesly, ale 3 mega na auto proste zatim nemam

                26. Proc byste mel u EV ojizdet
                  Proc byste mel u EV ojizdet desticky,kdyz v 90% pripadu brzdite jen motorem (rekupereci)?

                27. Třeba kvůli těm 10% … 🙂
                  Třeba kvůli těm 10% … 🙂

                28. Takže Vám destičky
                  Takže Vám destičky vydrží 10x déle než u spalováku = po celou dobu životnosti vozu.

                29. Motorem lze kupodivu brzdit
                  Motorem lze kupodivu brzdit i u spalováku. Takže životnost může být i téměř stejná.

                  Životnost brzd silně závisí na stylu jízdy, ale i při stylu brzda/plyn nebude rozdíl výrazný protože rekuperace má omezený výkon. Nicméně protože elektromobil či hybrid brzdí vždy nejefektivněji zatímco spalovák dle rozhodnutí řidiče (které nemusí být vždy nejlepší), tak u průměrného řidiče spalováku budou destičky odcházet rychleji. Ale 10x ?

                30. Zkoušel jste jezdit třeba
                  Zkoušel jste jezdit třeba s i3? Při nastavení silnější rekuperace nemusíte na brzdu v podstatě nikdy ani sáhnout.

                31. Ano, ale jen než se motor
                  Ano, ale jen než se motor začne dusit, protože jeho otáčky jsou již příliš nízké. Já jsem schopen brzdit rekuperací mnohem efektivněji.

                32. Musí se při brždění
                  Musí se při brždění motorem spalováku podřazovat 🙂
                  Dokonce má brždění motorem vliv na úsporu paliva, při otáčkách většinou nad 2000ot/min se uzavře přívod paliva dodávaného pro udržování volnoběhu. Takže je to taková trochu „rekuperace“.

                33. Ne, do nádrže se nevrátí
                  Ne, do nádrže se nevrátí ani jediná kapka paliva.

            2. Ještě k té Tesle: jetou
              Ještě k té Tesle: jetou koupíte za 1,5mega (mobile.de, 85kWh). To bych musel být padlý na hlavu abych kupoval Leaf s pořád výrazně menším dojezdem za řekneme 1,2mega. Nehledě na to, že než vyjde Leaf 2017 mohou se ojeté Tesly přiblížit 1meg. Já nekupuju nová auta. Nejsem tester automobilek ani na to nemám peníze.

              1. Na tom něco je.
                Ovšem má

                Na tom něco je.
                Ovšem má to jedno velké ALE.
                Souvisí to s tím, že ještě nikdo mi nevysvětlil, proč např. panu Kubišovi zmizel jeden dílek indikátoru stavu baterky při cca 47.000km, kdežto my máme najeto přes 64.000km a pořád nic, dokonce podle Leaf Spy máme SOH=97%.
                Že by na to měl vliv způsob provozování? Mám na mysli to, že Leaf p.Kubiše absolvoval mnohokrát více předváděcích jízd včetně předvedení max.zrychlení, což u našeho Leafa samozřejmě nebylo.
                Z tohoto úhlu pohledu bych se bál ojetiny – nevím kdo a hlavně jak s ní jezdil. Co je menší zlo – být testerem automobilky, nebo testerem bazaru?

                1. Pokud budu jednou kupovat
                  Pokud budu jednou kupovat ojetý EV tak zkušební jízda bude jízda reálného dojezdu. Jinak nemám zájem. Nedá se nic dělat, lepší způsob neznám.

                2. Jasně, test reálného
                  Jasně, test reálného dojezdu ze 100% nabití do zastavení. Ovšem to je test okamžitého aktuálního stavu. Ale nic to nevypovídá o trendech, o bližší a vzdálenější budoucnosti. Bohužel taky nic lepšího neznám. Možná nějaký test v oficiálním servisu – diagnostika baterky atd. A aspoň u Leafa bych se připojil do OBD zásuvky a zkontroloval bych parametry na Leaf Spy: SOH, Remain atd.

                3. Nějaké to riziko jsem
                  Nějaké to riziko jsem ochoten nést. Tak je to vždy při koupi ojetiny.

                  Možná koupit ojetinu s tím, že baterii koupím hned novou… tedy řádně olítanou ojetinu. 🙂

                4. Pan Kubiš má ale tu
                  Pan Kubiš má ale tu nejstarší verzi, kde byly nějaké kompromisy u použitých článků a jejich managementu. Vzhledem k tomu, že od té doby prošlo obojí hned několika upgrady, nelze z toho usuzovat vlastně nic.

                5. Že by ta nejstarší verze
                  Že by ta nejstarší verze byla 2x horší než současná? Soudím podle ujetých km, kdy k tomu u něj došlo a u mě dosud nedošlo. Tomu se mi nechce věřit. Zvlášť když záruka je stejná a Nissan ji dával a dává i zpětně.

                  EDIT:
                  Taxík Nissan Leaf v GB s najetými 160.000km a 1.700 rychlými cykly nabíjení byl nasazen do provozu v červenci 2013. To by mě zajímalo, jak je na tom s battery managementem a upgrady on.

                6. Může jít i o „vadu z
                  Může jít i o „vadu z výroby“.

                  Ale Nissan měnil chemii článku v roce 2013 kvůli problémům článků s teplem v USA, takže toto bude asi nejlepší vysvětlení.

                  Tuším od roku 2015 dává Nissan do Leafa „ještěrku“ baterky.

                  Co vše se dá pomocí LEafSpy vyčíst?
                  Máte placenou verzi nebo fre?

                7. Mám verzi Pro –
                  Mám verzi Pro – doporučuji. Zobrazuje nabití baterie (SOC), zdraví baterie (SOH), ujeté km, napětí na jednotlivých párech článků, teplotu (max, min, průměr), počet rychlých a pomalých nabíjecích cyklů – to má jak verze Lite, tak i Pro. Verze Pro má navíc průběh nabíjení – nabíjecí charakteristiku, napětí, proud a výkon při nabíjení, výkon topení i klimatizace, zbývající energii v baterii apod. Viz popis na Leaf Spy Pro – Electric Vehicle Wiki. Pro mě dost důležitý parametr je GIDs – od cca 6% dolů je přesnější než SOC. Mám vyzkoušeno, že při cca GIDs=1,8% a Remain=0,4kWh naskočí želva, při cca GIDs=1,4% a Remain=0,3kWh auto vypne.

                  „Ještěrka“ baterky – přiznám se, že o tom slyším poprvé. O co se jedná?

                8. eHonza: měl bych na tebe
                  eHonza: měl bych na tebe dotaz, tuším že i Leaf umí nastavit „nějakým posuvníkem“ jen částečné nabíjení baterie třeba 80%. Nemáš někde naměřené hodnoty ukončovacího napětí, třeba právě pro 80% nebo 90%? Respektive jestli pak proběhne i celý CC-CV cyklus?

                  Třeba u Tesly jsem vypozoroval, že při nabíjení na SC (je k přečtení okamžité napětí baterie) to částečné nabití funguje tak, že třeba 80% posuvníku odpovídá nějakým 395V, kde ale okamžitě po dosažení této hodnoty napětí dojde k ukončení nabíjení a tedy se již nekoná CV fáze. Ta probíhá jen při nastavení posuvníku na 100%.

                9. Ano, Leaf má možnost
                  Ano, Leaf má možnost nastavení nabíjení na 80%. Hodnotu napětí změřenou nemám, ale až budu nabíjet na 80%, tak to můžu změřit. Mám vyzkoušeno, že při dosažení 80% je nabíjení ukončeno okamžitě. Když se poté rozjedu, tak to hned klesne na 79%. Při nabití na 100% to chvíli trvá, než to klesne na 99%.

                10. dík, to je přesně ono.
                  dík, to je přesně ono. Jinak jestli tomu dobře rozumím 🙂 tak Leaf má možnost nastavit jen 80% nebo 100% (nic mezi tím)?

                11. Ano, buď 80% (režim
                  Ano, buď 80% (režim dlouhá životnost baterie), nebo 100% (režim dlouhý dojezd). Nic mezi tím.

                12. Mám s úplně jiným autem
                  Mám s úplně jiným autem stejnou zkušenost. Po nabití a vybalancování na 100% (19kWh) ujedu přes 7,5 km, než klesne ukazatel na 99% (včetně jednoho prudkého 0,8 km dlouhého stoupání). Když není vybalancováno tak ukazatel klesne o procento už po pár stech metrech.

                13. To už nepovažuji za zcela
                  To už nepovažuji za zcela standardní. Vždyť čistě matematicky byste pak měl mít dojezd 750km.
                  Nevím, jestli to s tím nějak může souviset, ale jednou se mi stalo toto: nabíjel jsem v Pardubicích na dojezd do Brna. Nabíjení skončilo na 91%, ale potřeboval jsem víc, tak jsem to zapnul znovu. Na 92% to trvalo nekonečně dlouho, nějakých 8-10min, 93% už jsem se nedočkal, nabíjení bylo ukončeno po asi 15-20min. To obvykle takhle nedělá. Tak jsem jel a dojel. Ale pak se mi asi 2x stalo, že jsem na pomalé nabíječce nabil na 100% a těchto 100% tam bylo i po ujetí 16km na úseku, který si vezme min.7%. Ale i druhý den to trvalo asi 10km, než to padlo na 99%. To se stalo 2x, chtěl jsem to dokonce řešit v servisu, ale než k tomu došlo, tak se to z nějakého neznámého důvodu srovnalo a od té doby už je to tak, jak jsme zvyklí.
                  Fakt zvláštní.

                14. No já bych se tomu ani
                  No já bych se tomu ani nedivil. Jedna věc je HW management baterie, který by měl být při každém nabíjení stejný a druhá věc je magie ohledně počítání kilometrů / procent následného dojezdu.

                  Moje původní dotaz narážel na to, že u chemií NCA, MNC a LMO se v CV části dobíjení do baterie dostane ještě dalších 15-20% energie. A to bez ohledu na to jestli je nabíjecí napětí nastaveno na 4,1V nebo 4,2V. (pouze u LFP chemie bývá energie dodaná v CV režimu zanedbatelná do cca 5%). Bez CV fáze pak po zatížení článku dojde k většímu poklesu napětí, než když CV fáze proběhla a to bude jedním z důvodů, proč ukazatel začne u 80% padat rychleji(kdyby u těch 80% CV fáze také proběhla, tak by chování ukazatele bylo zřejmě skoro stejné jako u 100%).

                  Jinak obecně vyladit ukazatel kapacity u BMS není žádná sranda a běžně v tom bývá zamíchán nějaký algoritmus sledující předchozí používání vozu, takže občasné nesmyslné hodnoty jsou zatím celkem běžným jevem, který se nevyhýbá ani Tesle.

                15. „lizard” battery – Např.
                  „lizard” battery – Např. tady: tomshardware.com/reviews/nissan-leaf-sl,4081-4.html

                16. Aha, takže nikoli
                  Aha, takže nikoli „ještěrka“ (jedné) baterky, jak jsem to po přečtení vnímal já, ale ty „ještěrka“ baterky (množné číslo), resp. „ještěrka“ baterka (jednotné číslo). To je takový slovní oříšek jako třeba „kolik třešní, tolik višní“. 😀

                  Jestli tomu rozumím, tak v r.2013 udělal Nissan jeden upgrade BMS (to je ten obrázek na začátku vpravo Post-Upgrade s PDM, kterou máme i my) a v r.2015 udělal další upgrade, jehož výsledkem je „ještěrka“ baterka. Nissan nebude prozrazovat další detaily, takže se o tom de facto nic moc dalšího neví. Tedy kromě toho, že nová baterka má B mode, který rekuperuje a tedy i brzdí EV intenzivněji (jako to má třeba VW e-UP).

                17. Ano Nissan je tajemný jak
                  Ano Nissan je tajemný jak hrad v Karpatech, nějaké náznaky se dají vyčíst i na mynissanleaf.com

Napsat komentář