V Paříži vyjedou taxíky na vodík

Společnost Hyundai dodala francouzské taxi službě STEP, která se specializuje na automobily na elektropohon, pět vozů ix35 s pohonem na vodíkové palivové články.

Auta na vodík Hyundai Tucson Fuel Cell budou v Paříži fungovat jako taxi
foto: Hyundai

Dodávka vozů přichází ve chvíli, kdy se v Paříži otevírá první čerpací stanice na vodík. Nákupem pěti vozů ix35 Fuel Cell získala společnost STEP největší flotilu vozů taxi s vodíkovým pohonem.

Ta se má stát součástí vozového parku s ekologickým pohonem, který bude sloužit v regionu hlavního města Francie. Celá flotila se má rozrůst během příštích pěti let až na několik set vozidel. Vše bude souviset s rozvojem sítě čerpacích stanic.

Provozní ředitel Hyundai Motor Europe Thomas A. Schmid k tomu poznamenal: „Tento společný průkopnický projekt Hyundai Motor a STEP přináší do ulic Paříže udržitelnou mobilitu. Taxíky ix35 Fuel Cell poskytnou nejen čisté řešení pro město, ale také praktický, pohodlný a spolehlivý způsob přepravy pro řidiče i cestující v tomto krásném městě.“

Ve srovnání s taxíkem s dieselovým pohonem s emisemi CO2 135 g/km, který ročně v Paříži ujede 100 000 kilometrů, ušetří vozy ix35 Fuel kolem 70 tun CO2 ročně ve výfukových plynech. Jedinou emisí z výfuku na ix35 Fuel Cell během jízdy je totiž vodní pára.

Využití těchto vozů v taxislužbě má také ukázat obyvatelům a návštěvníkům Paříže jejich spolehlivost a praktičnost v reálném provozu.

Počet vozů ix35 Fuel Cell na evropských silnicích se tak vyšplhá na 250. V současné době je ke koupi či k pronájmu ve třinácti evropských zemích.

tisková zpráva

39 Comments on “V Paříži vyjedou taxíky na vodík”

  1. A premýšľate trochu
    A premýšľate trochu ekonomicky?? Vodík sa v prírode takmer vôbec nevyskytuje, jediná možnosť získania ho vo veľkom je rozklad vody elektrolýzou. VEĎ vody je dosť všakáno… Avšak motor na VODÍK ej v podstate spalovací motor, a pracuje s účinnosťou 30-35%, ak od toho odpočítame straty pri výrobe vodíka elektrolýzou (teplelné) dostaneme sa možno niekde na 25%. Pritom ELEKTROMOTOR je stroj vysoko účinný s účinnosťou 80-90%, ak od toho odpočítame straty pri nabíjaní avybíjaní akumulátorov dostaneme sa možno niekde na 75%. VÝSLEDOK: AUTO JAZDIACE NA VODÍK SPOTREBUJE V KONEČNOM DOSLEDKU 3-krát VIAC ELEKTRICKEJ ENERGIE AKO AUTO JAZDIACE PRIAMO NA ELEKTRINU. HEHE.

    1. V těch autech žádný
      V těch autech žádný „motor na vodík“ není. Je to normální elektromobil, který namísto z baterie čerpá energii z palivového článku, ve kterém se rozhodně nic nespaluje ani netočí. Tím neříkám, že je to dobře nebo špatně, jenom upozorňuju na zásadní rozdíl tohoto technického řešení. Většina lidí si stále myslí, že auto na vodík je po LPG/CNG akorát další auto na plyn.

    1. tak vam pridam do sbirky
      tak vam pridam do sbirky jeden, at se mate na cem. cim vic se o elektromobilitu zajimam, tim vic zacinam byt presvedcen, ze ciste elektromobily bez nejake formy hybridizace jsou za soucasnych technologii nepouzitelna zalezitost. a nejblizsich 10 let se nic nezmeni. a spis vic, nez 10. proto se dotuji a zustavaji v kruzich nadsencu, pripadne jeste lepe, bohatych nadsencu. myslim, ze kazdy z nas, co cteme tyhle radky mame dobre spocitano, kdy a jestli se nam elektromobil vyplati. hlavne dva argumenty se mi zdaji byt nespravne:
      1, reci o tom, ze se do vyvoje baterii malo investuje neberu. do vyvoje baterii se investuje az az, ale v postate neni nic, co by stalo za rec pro ucely elektromobility. je mi to trochu lito, ale bohuzel tohle musim konstatovat. baterky jsou drahe maji malou kapacitu, zivotnost a dlouho se dobijeji. a na jejich vyvoji mozna automobilovemu prumyslu az tak nemusi zalezet, ale cely elektrotechnicky prumysl je na nich zavisly. vsechny ty mobily, notebooky a nevim co jeste maji baterku jako jednu z limitujicich soucastek. a tam je to klicova vec. mobil na benzin je trosku nepouzitelny. auto na benzin je v pohode. takze tlak na vyvoj baterii je. i kdyz ne z automobiloveho prumyslu. baterky jsou proste porad malo pouzitelne pro ucely dopravy.
      2, dalsi vec je argument, ktery tvrdi, ze tesla se svyma dvoumilionovyma autama to prorazi, protoze to zafinancuji bohati nadsenci a pozdeji se to dostane mezi davy. nedostane. tady totiz nejde o zadnou novinku. tady jde o baterky, ktere tu bezne jsou. proste li-ion. v kazdem mobilu. neni to nic, co se zlevni tim, ze vyvoj zafinancuji bohati, splati se to a zlevni a bude to mit kazdy. on uz to ma kazdy totiz ma. ale je to tak drahe, ze jenom tam, kde je to jinak nejde – v mobilu. nezlevni. presneji zlevni minimalne. ani gigatovarna nas z toho nevytrhne.
      to je duvod proc si myslim, ze hybridizace ma smysl. hybridizace s vodikem ? why not. je to jedna z cest. a spominany hyundai, nebo toyota mirai hybridy jsou. nejake baterky mit budou. otazka jenom zustava jak velke je maji mit.
      a zaverem. ciste doprave fandim, benzin mi smrdi, nafta taky. bydlim ve meste, vim o cem mluvim. ale snazim se najit pragmaticke reseni. zemni plyn, pozdeji vodik, nebo neco jineho, treba troleje 😉 muzou byt pouzitelnejsi varianty nez sny o tom, ze vsichni budeme jezdit na baterky. za techle technologii nebudeme. je to drahe a myslim, ze na to nemame ani kdyz to budeme dotovat. rad bych se mylil.

          1. tak mi prosim, jako
            tak mi prosim, jako prumernemu cechovi, predvedte vase propocty. jezdim do prace vzdalene 30km, jednou za mesic k rodicum 200km na navstevu, treba 2x do roka nejaka ta dovolena. dejme tomu s najezdem kolem 300km/den a treba 2x do roka mimoradna jizda take 300km/den. mam dve deti a doma nemam problem s dobijenim elektromobilu. cerpacku na cng mam 50km vzdalenou, ktera neni cestou, takze to odmitam. tak tedy premyslim o benzinove oktavce, ale vy me urcite presvedcite, ze vase e-alternativa je lepsi. prosim o propocet. dekuji.

            1. Já Vás především
              Já Vás především nehodlám v žádném případě přesvědčovat. Když budete chtít, tak si zdůvodníte cokoli, tedy mimo jiné i to, že se Vám EV nevyplatí a s tím se nedá nic dělat.

              Nicméně pokud jste mě požádal o kalkulaci, tak tady je začátek:
              – práce: denně 2 x 30 = 60 km, ročně 200 x 60 = 12.000 km
              – rodiče: 1x za měsíc 2 x 200 = 400 km, ročně 12 x 400 = 4.800 km
              – dovolená: 2 x 300 x 2 = ročně 1.200 km
              – mimoř.jízda: 2 x 300 x 2 = ročně 1.200 km
              Celkem za rok 19.200 km.
              Je to tak, nebo jsem někde udělal chybu?

              Za kolik máte elektřinu?
              Máte noční proud?
              Pokud ano, za kolik?
              Pokud ne, uvažujete o tom, že byste si ho pořídil?
              Za kolik Kč/km uvažujete, že by Vám jezdila ta Oktávka?
              Kolik má taková Oktávka náklady na údržbu po 30.000, resp. 60.000km (servisní prohlídky v autorizovaném servisu apod.)?

                1. Pokud nemáte šajn, kolik
                  Pokud nemáte šajn, kolik by Vás stál provoz té Oktávky, jak vůbec můžete argumetovat v otázce, zda se provoz benzínové či elektrické varianty vyplatí či nevyplatí???
                  Takže předpokládám, že jste se jen rozhodl mi to neulehčit, ale to nevadí.

                  Náklady na „pohonné hmoty“:
                  Oktávka:
                  – průměrná spotřeba 6,5l/100km (1.2 TSI 77 kW 5-stup. mech.)
                  – průměrná cena benzínu 28,36Kč/l (dle Kurzy.cz k 30.12.2015)
                  – náklady na benzín 1,84 Kč/km
                  Nissan Leaf:
                  – průměrná spotřeba EV 15kWh/100km
                  – cena elektřiny 3Kč/kWh
                  – náklady na elektřinu 0,45Kč/km
                  Z toho vychází úspora 1,39Kč/km

                  Náklady na pravidelnou údržbu – tady nevím, kde bych to hledal, tak použiju své vlastní údaje z Toyota Verso, po ujetí 60.000 km
                  Verso – 20338 Kč
                  Nissan Leaf – 4659 Kč
                  Z toho vychází úspora 0,26Kč/km

                  Celkem tedy úspora 1,39 + 0,26 = 1,65 Kč/km, ročně při Vašem nájezdu 31.680 Kč.

                  To vypadá na první pohled nezajímavě. Ovšem pokud byste měl noční proud, tak můžete klidně uvažovat, že byste měl nabíjení EV prakticky zdarma. Že to vypadá jako nesmysl? Ale to jen na první pohled. Pan Radovan to tu někde uváděl – porovnal náklady na elektřinu v normálním tarifu před pořízením EV a náklady na elektřinu s NT, kdy nabíjel elektromobil – náklady na elektřinu se mu prakticky nezvýšily, protože na NT mu jelo nejen nabíjení EV, ale i celá domácnost. Já jsem na tom podobně, i když z jiného důvodu. Mým hlavním výdajem za elektřinu jsou paušály ČEZ.

                  Takže pro tento případ můžeme uvažovat úsporu 1,84 + 0,26 = 2,10 Kč/km, ročně při Vašem nájezdu 40.320 Kč. Opět by se dalo říct „nic moc“.

                  A teď si představte jednu věc, kterou drtivá většina výpočtářů – teoretiků vůbec neuvažuje, protože o ní nemá tušení, protože si to prostě nevyzkoušeli na vlastní kůži. Uvedu jeden příklad obecný a jeden příklad naprosto konkrétní – mou vlastní zkušenost. My jsme měli s benzíňákem před pořízením EV roční nájezd cca 12.000 km. Dnes máme roční nájezd s EV cca 33.000 km, čili 2,75 násobek. Něco podobného uváděl v jedné z prezentací i J.B. Straubel z Tesly – nájezd s EV se u jejich uživatelů oproti autu s klasickým motorem zvýšil – tuším uváděl hodnotu 1,5-1,8. Řekněme dvojnásobek.

                  Takže by to u Vás mohlo vycházet 80.640 Kč za rok. Za 5 let přes 400.000 Kč.
                  To už by pro Vás zajímavé bylo?

                  Jistě, už to slyším – BATERKA. Momentálně něco kolem 140.000 Kč, když Nissanu věnuji tu starou. Ale už to někdo u nás měnil? Nissan dává na baterku 24kWh záruku 100.000 km (což u mě nastane při 33.000 km/rok dřív než za 5 let), na baterku 30kWh dokonce 160.000 km (přitom ta baterka je plusmínus stejná, jen je větší). Myslíte si, že by Nissan šel do takové záruky, kdyby hrozilo, že statisticky vzato třeba 30% nebo 50% baterek odejde třeba při 130.000 nebo 150.000 km? Tady na Hybrid.cz byl článek o taxikáři z USA, který po ujetí 160.000 km a 1.700 cyklech rychlého dobíjení má baterku v lepším stavu než 85% (neubyla mu ještě ani jedna čárka na indikátoru).

                  Klidně můžete namítnout, že Vy takové razantní navýšení nájezdu mít určitě nebudete. Nejsem děd Vševěd ani nemám křišťálovou kouli, takže Vám nebudu tvrdit, že určitě budete. Ale troufám si to odhadnout s velkou pravděpodobností na základě vlastní zkušenosti. Některé cesty jsme s benzíňákem vůbec nepodnikli – namátkou Safari ve Dvoře Králové nad Labem, nebo na lanovku do Pece pod Sněžkou a mnoho dalších – prostě proto, že to bylo moc daleko a náklady na PHM relativně moc vysoké. Tak se prostě nejelo. Nebo jsme místo toho jeli do ZOO do Hodonína nebo do Brna – zvíře jako zvíře, že? 😉 Mám také dvě malé děti a ty díky EV poznaly spousty míst, kam by se nepodívaly. A neměly by spousty zážitků, které takto mají – právě proto, že neřešíme, kolik to stojí, ale prostě jedeme, protože chceme. Třeba příští rok se chystáme na Stezku korunami stromů v JČ. Tam jsme dosud s EV nejeli, protože nabíjecí infrastruktura je pro nás z JM tímto směrem nedostatečná. Ne že by se to nedalo dojet, ale trvalo by to moc dlouho. Další věc – nevím, jakého věku jsou Vaši rodiče, ale moji jsou 75+. Zatím se ještě drží, ale přijde doba, kdy k nim budu muset častěji. Dá se předpokládat, že i Vás to časem čeká. A tak bychom mohli pokračovat dalšími příklady.

                  Teď klidně můžete říct, že i já jsem si dokázal to, co jsem dokázat chtěl. A máte samozřejmě pravdu. Je to jako s tím rozdílem mezi optimistou a pesimistou – oba mají půl flašky rumu, přičemž pesimista tvrdí, že je poloprázdná, kdežto optimista, že je poloplná. Takže to neberte jako nějaké přesvědčování, ale spíš jako námět k zamyšlení. Já už totiž nikoho nepřesvědčuji. Jak říká jeden můj kámoš: „Užívejme si toho, dokud je nás málo.“ Věčně to asi nebude trvat, EV půjdou asi s cenami dolů, ovšem je otázkou, jak se postaví stát ke zdanění elektřiny pro EV. V krátkodobém horizontu by byla asi zajímavá dotace 150.000-200.000 Kč na EV – pokud to vůbec bude pravda, čemuž já osobně příliš nevěřím.

                2. tohle je na hybridu snad
                  tohle je na hybridu snad prvni prispevek, na ktery si nedovolim odpovedet hned. budu se na nej muset vyspat. a par krat si jej jeste precist. jsem rad, ze jsem vas k nemu vyhecoval. a dekuji moc za vas cas a ochotu. ale az se vyspim a promyslim odpoved, tak to bude uz urcite v pristim roce, takze preji vseho dobreho. a dekuji.

                3. I Vám veselého Silvestra a
                  I Vám veselého Silvestra a vše dobré v novém roce. 🙂

                4. – průměrná spotřeba EV
                  – průměrná spotřeba EV 15kWh/100km (Leaf)

                  Pokud se plazíte, tak spotřebu budete mít 15kWh/100km, já počítám spíše 25kWh, protože chci jezdit po dálnici 130km/h.

                  Mluvíte o nárustu nájezdu – já nechci jezdit víc jen proto, že mám EV. Jezdím ročně cca 30.000 a víc (1,5x) rozhodně jezdit nehodlám.
                  Nerad jezdím – jezdím jen proto, že musím.

                  Také cena za 1kWh – jsem na 2,80Kč. Jak se přiblížit k 0,00Kč nemám tušení. Krást nehodlám!

                  Také mluvíte o záruce – záruka Nissan je tuším 9 z 12 dílků. Pro mne bude EV nepoužitelný (30kWh Nissan) už při 10 dílkách. Takže s tou zárukou se za mne mohou jít vycpat.

                  K těm dotacím – zatím žádné nejsou. Není moc o čem se bavit.

                5. 15kWh/100km není plazení,
                  15kWh/100km není plazení, ale jízda s dodržováním rychlostních limitů dle Silničního zákona, tj. v obci 50km/h, mimo obec 90km/h. To, že se u nás běžně lítá o plusmínus 10-20km/h víc, to neberu jako argument. Pokud chcete jezdit po dálnici, tak to bude samozřejmě víc než 15kWh/100km. Předpokládám ovšem, že Vámi uvažovaná dálnice nezačíná 100m od Vašeho domu a nekončí 500m od obvyklých cílů Vašich cest. Takže bych to tipoval něco mezi 15 a 25. Navíc je otázkou, kterou dálnici máte na mysli. Pokud D11 HK-Praha, tak ano. Pokud D1, tak minimálně Brno-Jihlava to absolutně nemá smysl, to je šílenost, ne dálnice. Z tohoto důvodu počítám 15kWh/100km, protože jezdím po dálnici jen z donucení. První rok jsme třeba vůbec neměli dálniční známku.

                  Pokud jezdíte 30.000+, tak nemusíte vůbec uvažovat nárůst nájezdu, ten Váš bohatě stačí. Ani my nejezdíme víc jen proto, že máme EV, abychom to matematicky dotáhli na nějakou imaginární hranici, kdy sse to „vyplatí“. Já třeba jezdím do práce. Busem bych za to dal tam a zpět 40Kč/den, klasickým autem by to bylo 60Kč/den – proto jsem do práce nejezdil autem. Ovšem EV to mám za 0 a ještě se nabiju za paušál ČEZ. Taktéž nehodlám krást.

                  Přiblížit se k 0 a nekrást – už to tu popisoval někde pan Radovan – stačí si zřídit noční proud, na který jede celá domácnost… a přestože se nabíjí EV, tak celkové náklady se nezvýší, nebo minimálně. Tedy samozřejmě za předpokladu, že ho dosud nemáte. 2,80Kč/kWh nevypadá jako sazba za NT, ten bych já měl za 1,99Kč/kWh. Nebo počítáte půměr VT, NT?

                  Dotace – v tom s Vámi souhlasím. Věřit tomu budu, až to bude schváleno… jestli k tomu vůbec kdy dojde. V tomto ohledu jsem hodně velký pesimista.

                  EDIT:
                  Když je dnes ten Silvestr a blíží se nám Nový rok, tak se pokusím tuto diskuzi trochu odlehčit.

                  K nesporným výhodám používání EV alespoň pro mě patří tyto dvě, které je ovšem obtížné vyčíslit v kWh/km nebo v Kč/km:

                  1) Od té doby, co máme EV, tak častěji navštěvujeme tchýni. Ať si to každý přebere podle sebe, jestli je to výhoda nebo ne. Každopádně děti častěji vidí babičku a já s tím taky nemám problém. 😀

                  2) Ušetřím i za návštěvy na ušním. Rád si v autě pouštím muziku – typicky Le-mixy od brněnského DJe PMC alias Aleše Pudivítra. V EV jsem si navykl na určitou hlasitost a pak jsem nedávno přesedlal do spalováku a chtěl jsem mít ten samý požitek. No, málem mi to utrhlo uši, když jsem měl přehlušit ten řvoucí spalovací motor, nehledě na to, že toto si můžu dovolit jen když jedu sám. Rodina by mi to zatrhla. Takže EV mě pravděpodobně uchránil před nevratným poškozením sluchu. 😀

                  EDIT2:
                  Všem veselého Silvestra, hodně štěstí a zdraví v novém roce, ať se vám všem daří, elektromobilistům plný proud a hodně najetých elektrických kilometrů bez nehod.
                  A jdu přesedlat na jiné „ampéry“. 🙂

                6. Pane eHonzo, teda vy jste
                  Pane eHonzo, teda vy jste mě dal.
                  Já, důvěřivý trouba, jsem si zkušebně pustil to vaše „muziku – typicky Le-mixy“.
                  Čekal jsem „podraz“, ale tohle předčilo veškeré očekávání. Dva pokusy na několika místech – pro mne osobně DĚS a HRŮZA. Já jsem orientován spíš Mózartově, Bétovenově a podobně.  🙂
                  Díky za vaše příspěvky, s těmi souhlasím.

                7. Tak to se omlouvám, že
                  Tak to se omlouvám, že jsem Vás tak vyděsil, mělo to být spíš na odlehčení. Holt každý máme jiný vkus. 🙂 Já jsem bývalý DJ, tak mi to zůstalo. 🙂

                8. tak tedy abych splnil, co
                  tak tedy abych splnil, co jsem slibil: z vasich vypoctu plyne nekolik zajimavych poznatku.
                  1, v pripade, ze zmenite tarif, muze nastat situace, ze elektromobil dobijite prakticky zadarmo. ono se to ocekavat da, nicmene pri prvnim vypoctu to cloveka hned nenapadne. na druhe strane s navratnosti elektromobilu to nezamava vyrazne.
                  2, kdyz mate nizsi naklady, vase vyuziti sluzby stoupne. to take hned cloveku nedojde, nicmene take je to logicke. kdyz si tarif u telefonniho operatora zmenim z 200kc na neomezeno, je naprosto logicke, ze delka hovoru stoupne. takze vyssi najezd je logicky. otazka by mohla znit jak se k tomu postavit ekonomicky. jako ekonoma ve firme s vozy s jasnym najezdem by ste me timhle nepresvedcil. tohle navic ve vasich vypoctech s navratnosti uz zamavalo vyrazneji. (ve prospech elektromobilu). ale ok. beru. navratnost se zvysi. treba dvojnasobne.
                  pokud tedy pocitam spravne, ten vas nissan leaf se vam vrati za nejakych 5 let za podminky ze s tim najezdite rocne 30tisic kilometru. cim mene najezdite, tim horsi navratnost samozrejme.
                  a ted ja: vec, se kterou jste jeste nepocital, je vysledny stav. mobile.de mi zadne elektromobily s najezdem nad 150tisic neukazuje, ale i kdyby ukazoval, neukaze mi cenu elektromobilu se stejnym najezdem za 5 let. a cenu novych take ne. ja si dovolim tvrdit, ze cena elektromobilu z pohledu dnesni doby klesne vic, nez klesne cena vozu se spalovacim motorem. (ocekavaji se nove modely, zlevneni ceny soucasnych, ceny benzinu neodhadne nikdo) to muze velice lehce zpusobit, ze se navratnost prodlouzi, stejne ze se navratnost prodlouzi do nekonecna, a dejme tomu ze to muze zpusobit, ze ceny se nijak vyrazne nezmeni, pripadne ceny elekromobilu v porovnani s cenami spalovacich vozu stoupnou. co ma jiste take nenulovou pravdepodobnost. jinymi slovy nikdo poradne netusi kde budou ceny vozidel a pohonnych hmot za tech vasich 5, mych 7 let. snizene moznosti dojezdu jsme pro jistotu neprobirali vubec. z toho celeho mi vyplyva, ze pro par nadsencu proc ne, ale pro prumerneho cecha, o kterem byla rec, tohle zatim rozhodne neni. kdyz mam najezd kolem 10tis km, tak prave naopak, muzu s jistotou tvrdit, ze navratnost neni. rad budu sledovat tuto oblast i nadale a cekat a doufat, ze se situace zmeni. nicmene ted to na elektromobil pro prumerneho motoristu opravdu nevidim.

                9. Ano, ekonoma ve firmě s
                  Ano, ekonoma ve firmě s jasným nájezdem bych nepřesvědčil, v tom máte pravdu. Máte pravdu i v tom, že pokud máte nájezd kolem 10tis km, tak návratnost není. A nakonec opravdu nikdo neví, co bude – nejen ceny PHM, ceny nových a ojetých aut, ale i třeba nějaké extra zdanění EV nebo elektřiny, které by eventuálně mohlo hrozit, kdyby třeba 50% řidičů přešlo na EV a stát by měl obrovský výpadek ve výběru spotřební daně z PHM. Nebo může nastat i to, že pod tlakem zlevňování a rozšiřování EV můžou klesnout i ceny klasických aut. Takže potom i když by se Vám nevyplatil EV, tak byste z rozvoje elektromobility mohl mít užitek i Vy.
                  Díky za diskuzi a přeju pěkný den. 🙂

                10. take diky za diskusi, ktera
                  take diky za diskusi, ktera ma uroven a preji hodne stastnych e-kilometru 😉

                11. Já vám také děkuji za
                  Já vám také děkuji za diskuzi.
                  Myslím že by to stálo za článek, nebo vložení do fora.
                  To pro další hledající.
                  Děkuji.

                12. elektroforum.cz – tam by
                  elektroforum.cz – tam by tato diskuze mela byt shrnuta. Mela hlavu i patu, i kdyz „rs“ se snazil provokovat – v dobrem slova smyslu 😉 tak „eHonza“ daval zpet argumenty a drzel se tematu. Diky moc!!

      1. Já si dovoluji nesouhlasit.
        Já si dovoluji nesouhlasit. Elektroauto do měst má smysl už teď. Náhradní baterie do Leafu stojí 130 tis. a s daní se mění za 200 tis. Městské auto nestojí víc než čtvrt mega se vším tím haraburdím jako motor, převodovka, výfuk, katalizátor, chladič a co všechno mají spalováky. Elektro auto není složitější než automatická pračka (pár plechů, řídící jednotka a elektromotor) jejíž průměrná cena je deset tisíc. Auto je větší, tak budu počítat cenu deseti praček- sto tis. plus baterie dvě stě tis, to je při sta a teď mě řekněte co stojí půl mega, o co je Leaf dražší?

        1. jednak by leaf, kdyby byl
          jednak by leaf, kdyby byl klasicky spalovak, nestal 250 tisic. dejme mu cenovku 350 tisic. tady uz jsme ubrali petinu z rozdilu. ale lepsi otazka je porovnani ceny elektropohonu a spalovaciho motoru. elektropohon je 130tis za baterky plus dejme tomu nejakych 50 tis na motor a prislusenstvi, takze aby se vam to libilo, tak dejme, ze 130+50 je 150tisic za elektropohon s baterkama na dojezd 130km. u spalovaku stejne kategorie bych za motor a prislusenstvi nedal vic, nez 50tisic. rozdil 100tisic by snad mohl byt akceptovatelny. to v podstate sedi s vasima propoctama. za elektromobil by si clovek mel priplatit 100tis oproti klasickemu spalovacimu pohonu. tedy otazku:“co stojí půl mega, o co je Leaf dražší?“ by chtelo preformulovat na otazku co stoji 300tis o co je Leaf drazsi? no, nekdo to musel dat dohromady, prodava se to vseliajkym eko organizacim, nadsencum statnim institucim, ktere jsou ochotne platit, tak asi proc ne. ale to je v podstate jedno. otazka je. kdo si je dnes ochotny priplatit 100 tisic, za to, ze auto ma omezeny dojezd a nekonecne dlouhou dobu „tankovani“ s nizsimi naklady na provoz? moje odpoved je, ze makokdo. jsou pripady, kdy se to vyplati. ale je jich opravdu malo.

          1. V Leafu jsem jel a nepřijde
            V Leafu jsem jel a nepřijde mě jako moc extra auto. Je ale fakt, že auta trochu podražila. Bydlím u Prahy a denně dojíždím, roční nájezd cca 25 tis. Ideální pro eauto. Já jsem to vyřešil před čtyřmi lety novým Seatem Ibiza z Jarova za 240 tis. benzín 1,4 16V Litá kola, klima, el. okna, tempomat, prostě normální příjemné auto na dojíždění a mnoho studených startů. To by se dieselu asi moc nelíbilo. Hned jsem si nechal namontovat LPG (BRC). Když budu počítat, že s Leafem budu jezdit zadarmo a s Ibizou budu počítat jen cenu LPG, v současných cenách plynu se mě kryje cena u pumpy s počtem najetých kilometrů, to znamená kilometr za korunu, tak bych musel najet půl mega kilometrů abych byl s Leafem na nule. A to je silný argument. Když k tomu připočtu nulovou podporu elektromobility státem a problémy s nabíjením, je to v současnosti jasné.

            1. Seat Ibiza nemůžete
              Seat Ibiza nemůžete srovnávat s Nissanem Leaf. Právě jsme Ibizu o je velikostně o něčem jiném, de facto Fabia. Leaf je pětidvéřová Oktávka. O výbavě nemluvě. Určitě tam nemáte vyhřívaná všechny sedadla, navigaci, automatickou klimatizaci atd. atd.. To mohu říci z vlastní zkušenosti, stály nám Ibiza a Leaf jak vedle sebe, tak v garáži. Ibizu jsme měli dlouho a Leaf zkoušíme s přestávkami celý rok 2015.
              I ty počty musíte poupravit. Jednak připočítat cenu LPG do pořizovací ceny Vaší Ibizy, jednak bude docela drahý garanční servis. Ta koruna za kilometr za palivo u LPG odpovídá. U Leafu navíc ani ta pořizovací cena nebude ceníková, ale třeba 600 tisíc a méně. Je to o šikovnosti koupě. Ovšem na druhou stranu v době vaší koupě, před 4 lety, byl Leaf cenově výše a provozně toho dne umí taky daleko více. Ať Vám LPG auto slouží a je fajn, že také jezdíte alternativou k benzínu či naftě.

          1. Že by se Paříž se
            Že by se Paříž se nepoučil z Charlie, ani z Divadla, a nyní dělá další somarinu

            Mimochodem zachytili ste a co si myslíte o možné Vodíkové budoucnosti lidstva?
            leva-net.webnode.cz/products/vodikova-budoucnost-lidstva-prevratne-zasedani-vedecke-rady-ruske-akademie-ved-exkluzivne/

    1. Jsou dva druhy vodíků. Ten
      Jsou dva druhy vodíků. Ten pro použití ve spalovacích motorech je relativně levnější, potřebuje však tlakové či kryogenní nádrže. Provoz je pak stejně drahý vzhledem nutnosti kontrol. Vodík má malé molekuly, proleze skoro všude, materiál křehne a účinnost spalovacího motoru je pořád pouze 20% v praxi.
      Ten druhý vodík, pro palivové články, které mají také malou účinnost , jsou drahé atp. , je mnohem dražší, protože musí být hodně a hodně čistý.
      Osobně to vidím jako mnohem komplikovanější způsob pohonu, vhodný pro SHELL a jeho distribuci.
      http://www.elektromobily-os.cz „do Nového roku pod plným proudem“

Napsat komentář