Francie chce vyrábět elektromobil za 6500 eur

Francouzská ministrině životního prostředí Ségolène Royal, která mimo jiné vymyslela šrotovné na diesely výměnou za dotaci pro elektromobil, chce jít ještě dál. Požaduje po tamních výrobcích levný elektromobil s cenou do 6500 eur.

Může se hybrid mezi Renault Twizy, Renault Zoe a Bolloré Bluecar stát lidovým francouzským elektromobilem?
foto: Renault

Svůj záměr ohlásila ministrině životního prostředí Francie Ségolène Royal na pařížské klimatické konferenci COP 21. Chce, aby tamní (francouzští) výrobci přisli na trh s elektroautem, které bude stát do 6500 eur.

To je dnes přitom obvykle cena jen samotné baterie elektromobilů jako je Nissan Leaf nebo BMW i3. Nejblíž má ke splnění cíle Royalové domácí .

Ten nabízí elektromobily Renault Zoe, a elektrickou dodávku Renault Kangoo Z.E. Nejlevnější cena za kterou lze Twizy získat se ve Francii pohybuje kolem 7650 eur.

Francouzský „lidový elektromobil“ by mohl být čímsi mezi Zoe a Twizy. Ségolène Royal navrhuje, aby byl levný elektromobil využit ve službě veřejného sdílení automobilů Autolib a později se dostal do běžného prodeje.

To jednak zajistí základní odbyt pro automobilku, která jej bude vyrábět, a zároveň umožní vůz dimenzovat přesně pro městskou dopravu. V současné době vyrábí elektromobily pro službu Autolib francouzský průmyslový koncern .

Je pravděpodobné, že bude do vývoje a výroby nových levných elektromobilů zapojen také, ve spolupráci s Renaultem a . Tento koncept podle všeho přímo podporuje i francouzský stát.

38 Comments on “Francie chce vyrábět elektromobil za 6500 eur”

    1. O Twizy jsem uvažoval i
      O Twizy jsem uvažoval i já. U mě zase hrála roli pasivní/aktivní bezpečnost (nikde jsem se nedočetl nic o airbagách nebo nějakých crash testestech). Taky mi vadila maximálka omezená na 70 km/h.
      Na moje dojíždění do práce, kdy beru stejně jenom nějakou svačinu a brašnu s notebookem by 2 místa bohatě stačily. 🙂
      PS. Já myslel, že dělali verzi i s plně zavíranými dvěřmi… možná jsem se mýlil.

          1. Je ale smutné, slučovat
            Je ale smutné, slučovat dva druhy dopravních prostředků! Twizi je vysloveně městským vozidlem. A co se týká plnohodnotných dveří a topení. Zeptám se jinak – jaké plnohodnotné dveře a topení měl Velorex at tří kolový hadrák nebo modernější čtyřkolka. Twizi je spíše kategorií dálníků motoauta než plnohodnotného automobilu. Ale jako městské vozítko je nepřekonané. Osobně by jsem recesistům přál vyměnit Trabanty za Velorexy a zažít spanilou jízdu z Plzně do Košic nebo do Dubrovníku.

            1. Pane proc manipuzlujute
              Pane proc manipuzlujute demagiogicky a jeste tak trapne?

              Lide na ktere odepisujete jsou spokojeni se vsemi parametry, jenom jeden jim vadi nepouzitelnost v zime, casti podzimu a jara. Vy to srovnavate s hadrakem s 60let? Proc to nesrovnate rovnou s konskym potahem, tam nebyla ani strecha a lide jezdili…

              Kdyz uz to vase „neprekonane twizi“, pak je pouzitelne prave ve Francii, ale jaksi bych doporucoval se podivat jake tam maji pocasi (a prosim, vim ze v alpach je horsi jak u nas, ale zbytek francie…).
              Ono nebylo pro podnebi prekonane, uz kdyz ho dali na papir, protoze od zacatku bylo nepozitelne…

              P.S. jo videl jsem dokument jak jezdili na Aljasce na kolach pri extremnim zavode, ale nemam vase mysleni/logiku, abych na tomto zaklade obhajoval jezdeni na kole v -40 jako standart pro dojezd do prace… Jasne nekdo jezdi v zime ve velorexu, ale co kdybyste mu dal otazku „zda by dojizdel do prace pravidelne“…

  1. Twízy,je docela zajímavá
    Twízy,je docela zajímavá varianta dopravy,jejím mínusem je 2 místa a 0,0 kufru.Netuším jak se tváří blatníky na sníh a led,jsou moc natěsnané ke kolům.Ale něco mezi Twízy a Zoe,to by už mohlo mít praktičné použití!Dotace jsou jistě nanic jako forma, ale to je asi na dlouhou trať.Proto je fajn že se hnul lístek a teta něco koumá!Jiní na to kakakakáo,proto jí držím palce!

  2. Skvele! Soudruzka ministryne
    Skvele! Soudruzka ministryne sdeli lidu, co si preje vyrabet a kolik to bude stat. Lide se na to slozi a pak si muzeme poslechnout na kolik procent se plni plan petiletky a hledet k svetlym zitrkum pri zvedajici se vlajce RVHP, ehm tedy – Evropske Unie. Socialismus kvete ve Francii (potazmo i ve zbytku Evropy), ale doufam, ze se to po volbach zmeni a levice pekne svizne odejde (alespon ve Francii). Ta totiz zabiji prirozene fungovani trhu. Dotace, ci srotovne nejsou nicim jinym, nez-li ze vykrademe srajtofli jednomu a prerozdelime obsah druhemu, pricemz se pekna porce nasype do korytka dalsim prizvnikum, kteri se na celem projektu hezky zivi. Je smutne takhle videt rozvoj elektromobilismu, resp. jakychkoliv novych technologii v dnesnim svete 🙁

      1. Dotace jsou komunismus.
        Dotace jsou komunismus. Jakakoliv dotace je zlo. To uz tady jednou bylo a pamatuju si moc dobre, ze to nefungovalo. Treba jste moc mlady na to, abyste to zazil, to je mozne. To, ze je Francie socialismem prolezla je jasne. Bohuzel zelene myslici lide jsou socialisti od prirody. Jen doufam, ze jich u nas nikdy nebude dost na to, aby se to sem dostalo taky. Tohle zpet fakt nechci!

        1. Váš problém je, že
          Váš problém je, že přesně nevíte co tady bylo. Neumíte si zdůvodnit proč je to teď lepší než dříve. Pokud bude příliš takto neinformovaných lidí. Budeme na nejlepší cestě zpět. Trochu to vysvětlím, aby jste neměl pocit, že vás jen kritizuji: Používáte pojmy kterým nerozumíte – dotace, komunismus, zeleně myslící lidé, socialismus. Nemám možnost vám to tady vysvětlovat, tak jen lehce naznačím: hlavním rozdílem mezi dnešní dobou a dobou „komunismu“ je neefektivní a nespravedlivé řízení společnosti. Snad jsem vám pomohl.

          1. Jej, jsem také
            Jej, jsem také neinformovaný.
            Prosím, moc prosím o vysvětlení jak se pozná „neefektivní a nespravedlivé řízení společnosti.“ a pokud mohu být ještě ochytřenější i vysvětlení jak se pozná efektivní a spravedlivé řízení společnosti.

            Prosím o vysvětlení na dotacích. A pokud možno i ve všeobecnocti, nejen v elektromobilech

              1. Drahý Luboši,
                budete asi

                Drahý Luboši,

                budete asi muset připustit, že blbé dotazy jsou je a jen na hodně blbé příspěvky.

                Pokud mohu hodnotit tak váš příspěvek byl tak blbý, že jakýkoli dotaz byl jen slabým odvarem blbosti.

                Je mi líto pasuji vás na nejhloupějšího přispěvatele.

      2. Ono je zásadní problém
        Ono je zásadní problém spíše nefunkčnost soudnictví a vymáhání práva, než to, že trh neumí zohlednit ničení životního prostředí. On to zohlednit umí. protože je postaven na svobodě jednotlivce a ta končí tam, kde začíná svoboda jiného. Trh by ničení životního prostředí zohlednil třeba tak, že bych se já zachoval tržně a nenechal si ničit své zdraví bezohlednými jedinci a žaloval je.
        Například souseda za to, co mu jde z komína na můj pozemek nebo veřejný prostor nebo co se valí z jeho auta. A stát by prostřednictvím justice neodkladně zasáhl. Zakázal sousedovi topit sračkama pod tučnou pokutou s řádnou vymahatelností a jeho auto poslal na přísnou neúplatnou STK. Jenže nic z toho žalobou nedosáhnu. A pokud nefunguje soudnictví a vymahatelnost práva, pak nemůže fungovat ani trh. To je celé prokletí států EU.
        Trh funguje vždy, jen se mu nesmí překážet. Pak se přijímají obezličky typu dotací jako řešení důsledků, ne příčin problému.

        1. Vždyť jistě znáte ten
          Vždyť jistě znáte ten vtip jak funguje dotační politika, je to jednoduchý algoritmus:

          Když se to hýbe zdaň to.
          Když se to stále hýbe, zdaň to více.
          Když se to přetane hýbat, dotuj to.

          bool dotuj (float *hybe, float dan)
          {
          while(*hybe > 0)
          {
          *active = *active * 1-dan; /*dan should be between 0 and 1*/
          }
          return TRUE;

          }

          Problém se zohledňváním by nastal když se do toho začnou montovat nátlakové skupiny jako třeba greenpeace, které svými akcemi mohou způsobit mnohem více problémů, než vyřeší.

          Dalším problémem jsou infrastrukturní dotace, na toto téma jsem se nedávno hádal s partou libertariánů z USA, kterým nějak nešlo vysvětlit že jejich milované mnohaproudé higways potřebují na opravy a stavbu mnohem více peněz než železnice kterou považují za socialistické zlo hodné odstraněn. Přestože proti dálnicím stojí tak desetinu, při zhruba polovičním záboru (širá trať) půdy.

          Uznávám že jsou to složité problémy a NIMBYismus se do určité míry hodí, ovšem akce typu pražáci blokují hitlerovou dálnici v Mikulově, nebo Tuvalu protestuje proti Prunéřovské velkoelektrárně, mi příjdou trochu nemístné.

      3. Podla mna trhovejsi sposob
        Podla mna trhovejsi sposob by bol obmedzovat spalovaky dalsimi normami a prisnejsimi limitmi a bez milosti pokutovat za nesplnenie az im dojde, ze nez vyvijat technologie pre splnenie tychto limitov je lepsie a lacnejsie prejst na elektromobilitu. Peniaze z dotacii by som vyuzil hlavne na vyskum novy baterii, lebo tie su alfov a omegov celeho problemu. Sice sa ich parametre mierne zlepsili ale stale nie su take ake by sme ocakavali aspon ako minimum.

      4. Trh by to uměl zohlednit,
        Trh by to uměl zohlednit, ale k tomu by musely psrávně fungovat, i u nás, zájmová sdružení, spolky a mnoho dalšího, co je v současném dotačním bo… svinčíku skoro nemožné, hlavně je problém přerušená tradice od roku 39 do 89, to je skoro 50 let, proti první republice je stav tristní. Pak by lidé, jako součást trhu, mohli vytvořit dostatečný tlak k tomu aby se některé věci neprovozovaly. V USA napřílad jsou tyto skupiny schopné vytvořit tlak dostatečný k tomu aby se něktré eleketrárny uzavíraly.

        Dále pak by byl mnohem větší tlak v případě nástupu jiných technologií než jaký můe být vyvozen v případě dotací, které paradoxně mohou zajistit zaseknutí se se starými technologiemi, protože jsou na ně, na rozdíl od nových, dotace. Případně centrální nařizování povede ke kličkám, jako se stalo v případě žárovek, kdyby byl zvolen volnější přístup a počkalo se hloupé tři roky, jako jinde ve světě, pochybuji, že by si lidé našli tu okliku s průmyslovými žárovkami, jenže v ten moment kdy bylo nařízení zavedeno tu byly v podstatě jen nepříjemné studené CFL.

        Mnohem efektinější způsob jak adresovat problémy s žp je pomocí daní, z jednoho porstého důvodu, nikdy nemůžete předpovídat vývoj technologií, dnes schválíte dotaci na technologii A za půl roku máte technologii B, která by byl i lepší, levnější třeba o 25%, ale dotace zajistí že se pokračuje s technologií A, protože je možno ji pořídit s 80% spoluúčastní státu, přestože je již zastaralá. TOmu bychom mohli říkat imperativní přístup.

        Naopak daň bude přístup deklarativní, například budeme chtít omezit spotřebu nějaké komodity, například uhlí, takže se na něj dá třeba dň 100%, to je deklarace „snižte spotřebu uhlí,“ a výsledek je snížení spotřeby uhlí, ale už je jedno jestli to bylo přechodem na plyn, ropu, nebo něco jiného, třeba technologii s vyšší účinností nebo oze. A když pak bude cíl omezit spotřebu ropy, pak se zase dá zavést daň na ni.

        Naopak pokud by se navalily obrovské dotace na něco tak to může způsobit výše zmíněné problémy, jako je používání zastaralé technologie. Navíc odpoadá neefektivní krok přerozdělování, to může vést k poklesu jiných daní, myslím že každý by byl rád, pokud by se omezil státní aparát a dotační svinčík a došlo k poklesu zbylých daní o nějaká procenta. Jneže to by znamenalo také vyschnutí vydatných penězovodů některým lidem.

        Tedy zde pokud chtejí ve Francii primárně odstranit pohon na ropné látky, pak mají zavést vyšší daň na ropná paliva a zrušit na alternativní, jinak pokud to bude dotace na nějaký produkt, ještě navíc takový jako je ono vozítko a specifika budou nápadně úzká jen pro ten (třeba tesla nebo leaf by se tam nevlezly), pak je to prachsprostá dotace automobilek z veřejných peněz.

      5. Dalším příkladem kde
        Dalším příkladem kde selhaly dotace je nám všem známý solar dovdop, který má neblahé dopady na mínění lidí a zavdává důvody, ospravedlnitelné, pro odmítání připojení dalších elektráren do sítě. Místo takových dotací měly a stále mají, být odstraněny překážky pro fyzické osoby a instalace na budovách. Například existovala (nevím zda to stále platí) nutnost sjednat si živnostenské oprávnění pro provoz elektrárny a další nepříjemnosti. Navíc tato vysoká cena v minulosti jen vedla k tomu že se stavěly FVE na polích, na druhou stranu je otázka jestli to že se pole nechá 20 let ladem nebude pro ně nakonec dobře. Další krok který se mohl udělat by bylo že by, když by nešlo daň zrušit, šlo požádat o vrácení DPH z těchto komponent, to by srazilo cenu FVE asi o 20%.

        Dalším místem kde selhávají dotace ba jsou přímo škodlivé, jsou bioaliva. ČR byla dlouhá destiletí cukrovarskou velmocí, hustota cukrovarů na jižní Moravě tomu odpovídala, Židlochovice, Hodonín, Hrušovany n/J, Břeclav – Kuffner, Břeclav – Moravská rafinerie cukru (původní Kuffnerův), Pohořelice, Slavkov, Ždánice a nevím kde ještě.
        Dále oblasti Moravské vysočiny byly bramborářské. Obé jde převést alkoholovým kvašením na líh, tento líh se ve Švédksu přidává do benzínu, pokud by se nezaváděly dotace na řepku, jsem si jistý že by zemědělci nešli do této prokleté plodiny, ale zůstali u řepy a šlo by se u náse cestou lihu a benzinových motorů, pokud se týká toho že už by se šlo do biopaliv. Nehledě na to že metylestery oleje se přidávají do nafty a jak se zjišťuje naftové motory nejsou to pravé ořechové. Zde například dotace způsobují vyčerpávání půdy, nepříjemnosti pro lidi – alergie na řepku, pro včelstva a pro ornici. Viděl jsem již v řepkovém poli po dešti vymleté brázdy.

        Abych ale na dotace jen nedštil síru, projekt zelená úsporám jistý smysl dává.

        1. Nezdá se mi, že by dotace
          Nezdá se mi, že by dotace nějak selhaly, naopak splnily svůj účel:
          -ČR splnila jako celek závazek EU v zastoupení OZE v en.mixu
          -spadly ceny FV technologií snad až na desetinu, takže jsou nyní dostupné i pro běžného člověka, jinná věc je otázka návratnosti.
          -slevnily všem konečnou cenu EE, i přes zvýšení poplatku na OZE, padly ještě více ceny siloviny, takže ve výsledku platíme všichni mín.

          Že dotace selhaly by snad mohl tvrdit jen čez – přišel o obrovské zisky.
          Další věci jsou fámy, propaganda a různé lži – je zde mnoho zájmových skupin, které všechny sledují své rozmanité cíle a tomu přizpůsobují manipulaci s pravdou a dělají si z FV segmentu fackovacího panáka.

          1. Podle mne selhaly v tom
            Podle mne selhaly v tom smyslu že nebylo možné snižovat jejich výši zároveň s klesající cenou komponent, samozřejmě jen špatně dnes zjistíme jestli to bylo dotace->poptávka po FV -> lepší technologie ->stavby, nebo Lepší technologie->datace->poptávka po FV -> stavba.

            Navíc u nás selhaly i v tom symslu že vytvořily náladu proti těmto zařízením a byly nastaveny tak že umožnily zneužití a spekulace, to je podle mne selhání dotační politiky. Cenu hlavně sráží německé větrné elektrárny, ovšem severní moře je jednou z nejlepších oblastí pro tyto zdroje na světě.

            Ideální stav by byl ten že bez vážnějších problémů by každý mohl instalovat svou vlastní solární elektrárnu na svůj dům a tím snížit svou závislost na síti a případně se vyplácel jen rozdíl mezi dodanou a odebranou elektřinou, místo toho tu vznikli solárí baroni a celé odvětví bylo v očích mnoha lidí diskreditováno a komplikace pro lidi zůstaly.

              1. Pokud to chcete brát takto
                Pokud to chcete brát takto pak ano, neselhaly, to by si za ně místo FVE museli koupit třeba auta, což vzhledem k mechanismu ebylo možné. Pokud se na to ale podíváme z trochu jiného úhlu pak to bylo selhání celého mechanismu. Nehledě na to že vybrat peníze a přerozdělit je je nákladnější než je ponechat lidem a přesvědčit je o instalaci FVE nebo zateplení jiným způsobem. Například již zmíněným odstraněním daně, nebo odstraněním nepřímých dotací jiných zdrojů, které povedou k jejich zdražení.

                Pokud se ještě vrátíme k tomu jak se mělo dosáhnout onoho podílu OZE, měli jsme na výběr FVE, VTE, (M)VE a BPS, Přičemž třeba u MVE kapacita 250MW produkčně odpovídá asi 500MW u FVE. Pokud by byly odstraněny nepřímé dostace nebo zavedeny penalizace (např. daň 250Kč/t uhlí) a zároveň zmírněna legislativa případně byly vytvořeny další mechanismy, mohli jsme skončit s oněco lepším stavem.

                Navíc nebyly vyčerpány před nimi ostatní mechanizmy, které mohou podporu zajistit, například odstranění legislativních překážek, nebo vracení daní za komponenty.

                Pokud bych se podíval na situaci ohledně nasazení alternativních paliv v dopravě, ze strany EU byly protežovány MEŘO a spol, to vedlo mimo jiné k ekologickým problémům v jižní Americe, když došlo k rozšíření plantáží palmy olejové. Pokud by nebyly zavedeny dotace na jeden konkrétní typ paliv, ale spíše byly podniknuty kroky k nástupu alternativ, což mohla být ročně rostoucí spotřební daň z ropy, zrušení daňové povinnosti na elektromobily, podpora dálkové osobní železniční dopravy (různě, zlepšením infrastruktury, umožněním konkurence), lidé by našli způsob jak toho dosáhnout co nejvýhodněj.

                Když to přeženu tak by se třeba ukázalo že nejlepší, nejekonomičtější by bylo nechat kdeco zarůst křovím a to pak pálit v elektrárně a jezdit na elektřinu. Jenže dotace lidi nutí k jízdě na bionaftu, protože uměle snižujícenu procesu, jenže ve skutečnosti mohou brzdit rozvoj mnohem efektivnější elektromobility (Tím že jsou od lidí odčerpány prostředky, které by jinak mohli využít na nákup EV).

                Roky si třeba náš stát myslel že lidi naláká na vlaky Praha – Ostrava dotacemi, kupodivu se jako mnohem lepší ukázal nástup RegioJetu, jezdí na vastní riziko a cena je nízká v porovnáním s tím co bylo, poplatky za infrastrukturu shodné pro RJ a ČD. Na Slovensku ZSSK ruší některé spoje IC protože prostě nejsou sto RegioJetu konkurovat a do vlaků to táhne více lidí, tolik že budou nasazeny od ledna soupravy o 14 vozech. (Kdy jste naposld viděl osobní vlak o 14 vagonech?) Kupodivu to není dotace co tam lidi natáhlo.

                Aby dotace skutečně byly k něčemu a s postupem času neškodily či nepůsobily jako brzda dalšího rozvoje, musí být dostatečně průžné, ale takové dotační programy vám nikdo neprohlasuje. A pokud není možné vytvořit takové programy je možná lepší jít cestou nedotací a odstraňování překážek, protože jinak opět hrozí zneuřití a katastrofální průšvich.

                O tom že díky NZU dojde k instalacím na střechách pochybuji, čistě z toho důvodu že ČEPS a následně jednotlivé regionální energetiky „dělají krávu“ a s odvoláním na vyčerpání kapacity blokují připojení dalších zdrojů do sítě. To spíše se budou předělávat otopné systémy a systémy ohřevu vody. O dotacích fyzickým osobám se snad uvažovat dá, ale dotace do podnikání budou deformovat trh, pokud se budou lít peníze do děravých sttních podniků, podniků spekulantů apod. nadělají více škody, než užitku. Obávám se že případ v článku zmíněného dálníku je jedním z nich.

      1. konsky povoz je pripustny
        konsky povoz je pripustny dopravny prostriedok este aj dnes.
        kone mozete nahradit jednosmernym motorom a sadou 10 12V 180A baterii. neexistuje legislativa ktora by vam branila sa takto prehanat po cestach do 40 km/h.

        nezabudnite na vystrazny trojuholnik a osvetlenie v noci.

        na korbe si v zime mozete zalozit napriklad vatru,
        a popri jazde si vychutnavat opekane spekacky,
        zial budete sa musiet venovat riadeniu, nakolko autopilot,
        v stelesteni ziveho kona, bude nahradeny moderným myslenim.

        1. Nu myslím že by mě to asi
          Nu myslím že by mě to asi neprošlo, ale takhle jsem to nemyslel, když se podívám na dnes vyráběná auta (klasická) tak tam moc užitečných pokrokových technologií a materiálů nenacházím. Ale je mě jasné, že dnes je zájem jen na tom prodat co možná nejdráže načančaný „povoz“ co se pokud možno za pár let rozpadne.

Napsat komentář