Elektromobil se má stát domácí „zásobárnou energie“ umožňující uskladnění energie z obnovitelných zdrojů a její uložení ve vozidle. Nissan spustí ve spolupráci s italskou energetickou společností ENEL pilotní projekty chytré sítě.
foto: Nissan
Nissan oznámil na 21. konferenci Spojených národů o změnách klimatu (COP21) v Paříži vývoj novátorského systému Vehicle to Grid (V2G), který umožní řidičům využívat vozidlo jako individuální „zásobárnu energie“ s možností ukládat, využívat nebo vracet elektrickou energii zpět do sítě.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektromobil může fungovat jako domácí elektrárna
Nissan spustí pilotní projekty chytré sítě ve spolupráci s nadnárodním výrobcem a distributorem energie, společností ENEL.
V rámci tohoto významného partnerství se společnosti Nissan a ENEL zavázaly spolupracovat v následujících oblastech:
– uvedení této revoluční technologie na evropský trh
– širší využívání použitých baterií z elektromobilů ve stacionárních aplikacích
– návrh a vyhodnocování možností nabídky balíčků mobility a dostupné energie
foto: Nissan
Technologie Vehicle-to-Grid dovoluje uživatelům převzít kontrolu nad tím, jaký druh energie spotřebovávají – mohou se tak vyhnout vysokým tarifům ve špičce a naopak generovat v době špičky pro domácnost další příjem.
S využitím speciální obousměrné nabíječky a systému správy energie, vyvinutého ve spolupráci společností Nissan a ENEL, je možné nabíjet elektromobil Nissan Leaf, když je nízká poptávka a levnější tarify.
Následně lze energii uskladněnou v baterii vozidla využívat v domácnosti, když jsou tarify vyšší, případně i dodávat energii zpět do sítě a získat pro domácnost další příjem.
„Pro naše zákazníky není nabídka výhodného řešení nic nového –Nissan LEAF je v tomto bezkonkurenční, když nabízí mobilitu s náklady už od tří centů za kilometr. Nyní, se zavedením technologií chytré sítě, dáváme motoristům kontrolu nad jejich energetickým mixem – stimulujeme větší využívání obnovitelných zdrojů energie a nabízíme významnou finanční motivaci těm, kteří na elektrický pohon přecházejí,“ komentují novinku zástupci automobilky Nissan.
Nissan – světová jednička v prodeji elektromobilů s více než 200 000 prodanými vozy Nissan LEAF po celém světě – začíná novou kapitolu v knize mobility s nulovými emisemi a naplňuje potenciál svých elektromobilů díky technologii společnosti ENEL pro obousměrnou dodávku energie.
Možná budu se svým asi do
Možná budu se svým asi do jisté míry extrémním názorem osamocen, ale za sebe říkám: Pokud mi někdo nedá baterku do Leafa zadarmo, tak ze své těžce zaplacené baterky nedám ani watthodinu zpět do sítě. Ano, budu se nabíjet klidně i z obnovitelných zdrojů a budu zásobárnou energie, ale pouze a jen pro potřeby využití této energie k pohonu EV.
Podle mě nemá smysl „energii uskladněnou v baterii vozidla využívat v domácnosti, když jsou tarify vyšší, případně i dodávat energii zpět do sítě a získat pro domácnost další příjem“, když si tím přivodím rychlejší smrt baterky a veškeré takto získané další příjmy utopím nákupem nové baterky. To se asi páni výzkumníci a vědátoři totálně zbláznili. Jak říkám, pokud mi tu baterku někdo nedá zadara.
Pane eHonzo, máme váš
Pane eHonzo, máme váš dosti kategorický příspěvek chápat tak, že při větším výpadku el. sítě raději necháte zkazit všechno jídlo v mrazáku a lednici, než abyste výjimečně zálohoval domácnost z baterie e-auta?
Já myslím, že pan eHonza
Já myslím, že pan eHonza naráží na nešťastnou prezentaci dané technologie, kdy 99% z nich adoruje právě možnost dodávat energii do sítě v rámci smartgrids.
Přitom jediný rozumný důvod pro použití této technologie mi osobně přijde pouze to zásobování domácnosti při výpadku. Pokud to ale má mít větší uživatelský komfort než drátem do oka, tak by k tomu musel být za elektroměrem hybridní měnič co umí automaticky nahodit ostrovní provoz.
Zásobování domácnosti
Zásobování domácnosti při výpadku. To je sice pěkná věc, ale kolikrát do roka a na jak dlouho tenhle výpadek nastane? Mám ledničku a mrazák, které to ustojí 24hod. Pokud by měl být výpadek delší (v obrázku v článku se uvádí 2 dny), tak budeme všichni řešit zásadnější věci než maso v mrazáku. Jestli nás takto vizionáři připravují psychologicky na časté výpadky sítě, tak „potěš koště“, toho se nechci dožít. ;-/
V předchozím příspěvku jsem zmínil pouze baterku. Ovšem aby to fungovalo podle představené vize, tak ano, byl by potřeba zmíněný hybridní měnič za elektroměrem. Kdo mi ho dá? Distributor elektřiny? Já do něj rozhodně nemíním investovat. A kam ho dá? Před mé dveře do stoupačky v 3.patře paneláku, kam už se nic nevejde? Nebo na patě domu a dá elektroměr na patu domu? Protože rozhodně bych nehodlal zásobovat při výpadku celý barák.
Čili to je vize, která možná sedí pro rodinné domy a pro ty, kteří do toho chtějí investovat, a to ještě za předpokladu, že baterka bude zadarmo nebo za pusu a měnič taktéž. Jinak by bylo lepší mít na rodinném domku fotovoltaiku a baterky ve sklepě. Baterku EV bych do toho vůbec netahal.
Když čtu článek ještě jednou, tak asi stěžejní budou první 2 body:
– uvedení této revoluční technologie na evropský trh (čili vývojáři mají o na práci)
– širší využívání použitých baterií z elektromobilů ve stacionárních aplikacích (ano, použité baterky demontované z EV ano, ale proboha ne tu, co mě má spolehlivě vozit po silnici a být pokud možno kdykoli nabitá a připravená vyrazit)
Mě toto využití baterie
Mě toto využití baterie přišlo celé jako nesmysl už když to Nissan prezentoval přede 2roky na veletrhu.
Ale záleží na podmínkách, v současnosti je to pořád nesmysl. Předpokládá to razantní snížení cen baterií a opravdu výdrž několik tisíců cyklů, aby to nesnižovalo dojezd v čase reálné životnosti auta. Dál je nutnost mít smart-grids a možnost nakupovat EE v záporných cenách(už se občas takové ceny na trhu vyskytují) a pak prodávat ve špičkách při nedostatku a nejvyšších cen.
Já si to dovedu představit
Já si to dovedu představit u vozu s baterií 60 a více kWh, ne u svého bobka s 16 kWh, kdy potřebuji především dojezd. Proto teď v rámci Nové zelené úsporám řeším doplnění FVE na RD o východní a západní střechu (tedy krytí špiček spotřeby kdy odjíždíme do školy / práce nebo se vracíme z ní) doplněné o solidní baterii, kam půjdou přebytky ze všech 3 střech. Ty budu využívat po setmění pro provoz RD, v případě vysokého nabití i pro dobíjení baterky autíčka. Pokud to půjde zkombinovat i s nákupy levného proudu mimo špičku, nebráním se tomu. Zatím sníženou sazbu D27d Elektromobilita využívám denně v čase 22-06 hodin nejen pro nabití auta, ale pro celou domácnost. Jsem po roce a půl v situaci, kdy už „nočního“ proudu nakupovaného ze sítě spotřebujeme cca 60% z celkové měsíční nakupované spotřeby v domě. Pokud bude možnost přebytky slušně prodávat do sítě mimo RD (dnes to jsou u přetoků ze Zeleného bonusu haléřové platby za 1 kWh), nebráním se tomu, ale musí to mít smysl.
Uvažuju podobně přidat k
Uvažuju podobně přidat k FVE se ZB další FVE z NZU, nicméně je dost pravděpodobné, že budou licenční problémy s koexistencí obou FVE na jednom RD. Máte tohle už nějak prověřeno?
Minimálně bude problém s oddělením přetoků z FVE se ZB od přetoků z FVE z NZU. S akumulátory rovněž počítám, ale budou to nicd, litiové by se nezaplatili.
Z odpovědi na můj dotaz na
Z odpovědi na můj dotaz na SFŽP k programu NUZ vyplývá, že nemám nic stavět předem. Mám podat žádost a tam popsat jak si to představuji. Oni tuto konkrétní věc posoudí a pak se dozvím, jak dalece je to schůdné. Stavět až po schválení. Jde o 100 tis. Kč možné podpory, tak je poslechnu. Můj dotaz jim přišel dost odborný :-).
Pokud si přečtete ten
Pokud si přečtete ten dokument(novazelenausporam.cz/file/476/zavazne-pokyny-pro-zadatele-rd_3_vyzva.pdf ) s podmínkami k NZU, tak ze strany SFŽP to na problém nevypadá. Píšou tam, že lze kombinovat různé dotační tituly- citace:
„Podporu lze poskytnout i na opatření prováděná na rodinném domě, na který je
nebo byla individuálně poskytnuta
podpora ze státního rozpočtu nebo jiná
podpora z dalších veřejných zdrojů, NE VŠAK NA STEJNE POLOŽKY nebo dříve
podpořená opatření. V případě podpory z více veřejných zdrojů je žadatel
povinen tuto skutečnost oznámit Státnímu
fondu životního prostředí ČR (dále
jen „Fond“) nejpozději před závěrečným vyhodnocením žádosti“
Potíže by mohly být nejspíše z druhé strany – z počítání a prodávání přebytků. Předpokládám, že nebude košer prodávat přebytky z FVE(NZU) společně s FVE se ZB, jelikož nebudete mít nejspíš FVE(NZU) licencovanou k prodeji EE.
Košer, nekošer – ale z
Košer, nekošer – ale z překompenzovaných ročních desítek miliard státních dotací by tak mohl být jednoduše až jejich dvojnásobek.
A kdopak to vše zaplatí – no přeci hloupí odběratelé EE bez ZB a NZU.
Jo, tak to by bylo ono – ZB
Jo, tak to by bylo ono – ZB akumulovat, a pak ho ještě za pořádnou cenu znovu prodat!
To zase bude podvodů a navíc i s dotacemi!
Můžu se zeptat kde bych se
Můžu se zeptat kde bych se dočetl o plánovaných dotacích na FVE? Chtěl bych příští rok něco dát na na střechu po rekonstrukci, mám cca. 80m2 45st. přesně na jih bez zastínění, tak mě to přijdete škoda nevyužít. Díky.
http://www.novazelenausporam.
http://www.novazelenausporam.cz/zadatele-o-dotaci/rodinne-domy/3-vyzva-rodinne-domy/ bod C 3. a 4.odrážka
Díky, pokusím se tím
Díky, pokusím se tím nějak prokousat.
Je to neštěstí, navíc
Je to neštěstí, navíc ten hybridní měnič by měl mít alespoň 10kW, aby to když už mělo alespoň snahu utáhnout celý dům. A takovou legraci dnes prodávají za 150tis Kč.
Na druhou stranu věřím, že v oblastech kde i dnes mají ostrovní režim s vlastní výrobou elektřiny to může dávat smysl.
Jak to ma Nissan se zarukou
Jak to ma Nissan se zarukou na ty baterie, kdyz se jeste nabiji a vybiji i bez jezdeni? Standardni zaruka je 8 let nebo max. 100.000 km. Kdyz se baterka jednou denne nabije a vybije bez jezdeni, odpovidalo by to u 30kWh modelu ca. 200 km jizdy.
to máš fuck, duležitý je
to máš fuck, duležitý je mít prachy, na novou! 😀
No sakra, to je nápad. Tak
No sakra, to je nápad. Tak mne napadá, proč by vlastně elektromobil nemohl v garáži fungovat, jako záložní zdroj energie.
Nejde mi o to nyní někde získat v dobíjecí stanici zadarmo elektřinu a pak jí doma spotřebovávat, ale přeci, když si budu doma dobíjet v garáži svůj elektromobil, tak v případě výpadku elektriky v zimě budu mít ve svém elektromobilu uloženo nějakých 30 kWh (nový Nissan Leaf) a mám tak minimálně na 1 den zajištěný chod domácnosti i v případě nějakého delšího výpadku…
Už aby to bylo…
No jasný, však přesně o
No jasný, však přesně o tohle se bojuje. To už tady mělo být dávno, stejně jako Solar na každý střeše
youtube.com/watch?v=W1bIhKrwzoY
Ano krásný odkaz a
Ano krásný odkaz a komentář k reportáži – další vesměs pozitivní pohled na Teslu.
stejně jako Solar na
stejně jako Solar na každý střeše baráku jako mají v Americe (SolarCity Corp) holt zabedněný zaprděný zabržděný zaprodaný €jrososialsmus multikundy :DDD No hlavně nevolit modrý ptáky jarábáky vykouřený vopíčáky :DDD
Pozor ! Vehicle-to-grid bude
Pozor ! Vehicle-to-grid bude stejně jako hybridní měniče používané v západní Evropě díky místní bezproblémové legislativě založený na grid-tie (síťovém) měniči a nebude v případě výpadku veřejné sítě fungovat.
Všechny měniče založené na bateriích TESLA a LG Chem (Fronius, SolarEdge, SolarCity) to mají taky tak. Umí dodávat do sítě, případě ze sítě dobíjet, ale jakmile síť vypadne, chcípnou taky. Není to ostrovní systém a baterie má vysoké napětí. Nedoporučuji připojovat vlastní ostrovní měniče !
To nefungování v
To nefungování v případě výpadku sítě je úmyslné z důvodu bezpečnosti. Tedy když máte v domě zkrat aby Vás nezabila dále do sítě proudící elektřina, jen z jiné strany. Nebo aby v případě prací na vedení, když vypojí ulici na transformátoru, nezabila elektromontéry elektřina proudící do drátů z Vašeho domu z Vaší FVE. Nebo když hoří, aby hasiči, když klasicky vypnou zvenčí přívod plynu, elektřiny a případně vody do objektu, nebyli zasaženi při hašení elektřinou z Vaší FVE. Protože FVE dává elektřinu jakmile se rozední a až do tmy.
I tak mám v domě veškeré rozvaděče, měnič i sloupek s elektroměrem označeny výstražnými samolepkami Pozor, zpětný proud. Samozřejmě by se mi líbilo tuto ochranu volitelně zrušit a v době poruchy dodávky elektřiny fungovat jako ostrovní systém, ale je to riziko.
No, a jaký je problém v
No, a jaký je problém v chytré síti, tedy pokud je opravdu chytrá, zavést vypínací a blokovací podmínky?
Pokud je zkrat v domě, tak vypnout a blokovat zapnutí všech přívodů, tj. jak ze strany sítě, tak i ze strany FVE případně domácí baterky.
Pokud je zkrat v síti nebo v případě prací na vedení, tak opět vypnout a blokovat napájení i ze strany domu do sítě.
Tak to je třeba se optat
Tak to je třeba se optat jinde. Tak chytrý nejsem. Možná bude síť chytřejší 🙂
To bude ve smart grids
To bude ve smart grids muset, jinak by to jako domácí záložní zdroj při výpadku sítě nefungovalo… a to bych se na takovou síť s prominutím vyprd. 😉
CENZURA JEDEEE!!
CENZURA JEDEEE!!
Pokud máte někdo zájem
Pokud máte někdo zájem již dnes, tak doc.Horák na http://saze.vsb.cz/ již takový nabíječ / vybíječ pro rodinný dům má nějaký pátek k dispozici hotový a funkční s koncovkou CHAdeMO (kterýžto kabel s koncovkou byl nejdražším komponentem celé krabice velikosti cestovního zavazadla).
Vyroben v laboratoři univerzity, kde mj. dávají dohromady i nabíjecí stanice http://saze.vsb.cz/index.php?page=fotos&gn=nabstojany&lang=cz. Jejich síť zatím zahrnuje kromě VŠB-TUO i Český Těšín a Přerov. Kontakt viz http://saze.vsb.cz/index.php?page=lide&lang=cz
Netušíte jestli zpětný
Netušíte jestli zpětný tok energie z baterie je vlastnost přímo CHAdeMO protokolu (tedy každý vůz s CHAdeMO by to „měl“ automaticky umět), nebo k tomu musí být výrobcem zvlášť upravena BMS vozidla?
Kontaktujte prosím přímo
Kontaktujte prosím přímo doc.Horáka, technické parametry opravdu neznám. Nezajímal jsem se o to detailně, protože mám jen Peugeot Ion s 16 kWh baterií a potřebuji ho denně. To opravdu není moc na skladování, když bych třeba odpoledne dojel s 3 kWh, dobil z vlastní FVE chybějících 13 (ovšem i tu mám jen 3,6 kWp, takže jsem rád, že z ní dostávám plynule 2,2 kW výkonu a pouštím je do auta přes pomalejší kabel 230V 10A, dodávaný standardně od výrobce) a pak přes noc část z nich upotřebil. Ráno by mi totiž chyběly na ježdění. Musel bych velmi dobře plánovat, třeba ve smyslu druhý den jedu jen do kanceláře, kde mohu auto pověsit na nabíječku a budu tam pár hodin sedět, tak mohu auto přes noc použít jako baterku. Jinak bych zůstal s autem po nočním bateriovém nasazení bez elektřiny pro jízdu.
Jestli tomu dobře rozumím,
Jestli tomu dobře rozumím, tak doc. Horák sestrojil mobilní CHAdeMO. Nebyly by k tomu nějaké podrobnosti? Na webu http://saze.vsb.cz/ jsem o tom nic nenašel.
Kontaktujte prosím přímo
Kontaktujte prosím přímo doc.Horáka, technické parametry opravdu neznám.
vypada to temer jako
vypada to temer jako technologie z roku 2009 acpropulsion.com/products-v2g.html