Elektromobil jako zásobárna energie: Nissan zkouší pilotní projekt

Elektromobil se má stát domácí „zásobárnou energie“ umožňující uskladnění energie z obnovitelných zdrojů a její uložení ve vozidle. Nissan spustí ve spolupráci s italskou energetickou společností ENEL pilotní projekty chytré sítě.

Jednoduché schéma nově vyvíjené technologie přenosu energie z elektromobilů Nissan Leaf směrem do rozvodné sítě – Vehicle to Grid (V2G)
foto: Nissan

Nissan oznámil na 21. konferenci Spojených národů o změnách klimatu (COP21) v Paříži vývoj novátorského systému Vehicle to Grid (V2G), který umožní řidičům využívat vozidlo jako individuální „zásobárnu energie“ s možností ukládat, využívat nebo vracet elektrickou energii zpět do sítě.

Nissan spustí pilotní projekty chytré sítě ve spolupráci s nadnárodním výrobcem a distributorem energie, společností ENEL.

V rámci tohoto významného partnerství se společnosti Nissan a ENEL zavázaly spolupracovat v následujících oblastech:

– uvedení této revoluční technologie na evropský trh
– širší využívání použitých baterií z elektromobilů ve stacionárních aplikacích
– návrh a vyhodnocování možností nabídky balíčků mobility a dostupné energie

auto elektromobil Nissan Leaf Vehicle to Grid V2G

(klikněte pro zvětšení)
foto: Nissan

Technologie Vehicle-to-Grid dovoluje uživatelům převzít kontrolu nad tím, jaký druh energie spotřebovávají – mohou se tak vyhnout vysokým tarifům ve špičce a naopak generovat v době špičky pro domácnost další příjem.

S využitím speciální obousměrné nabíječky a systému správy energie, vyvinutého ve spolupráci společností Nissan a ENEL, je možné nabíjet elektromobil Nissan Leaf, když je nízká poptávka a levnější tarify.

Následně lze energii uskladněnou v baterii vozidla využívat v domácnosti, když jsou tarify vyšší, případně i dodávat energii zpět do sítě a získat pro domácnost další příjem.

„Pro naše zákazníky není nabídka výhodného řešení nic nového –Nissan LEAF je v tomto bezkonkurenční, když nabízí mobilitu s náklady už od tří centů za kilometr. Nyní, se zavedením technologií chytré sítě, dáváme motoristům kontrolu nad jejich energetickým mixem – stimulujeme větší využívání obnovitelných zdrojů energie a nabízíme významnou finanční motivaci těm, kteří na elektrický pohon přecházejí,“ komentují novinku zástupci automobilky Nissan.

Nissan – světová jednička v prodeji elektromobilů s více než 200 000 prodanými vozy Nissan LEAF po celém světě – začíná novou kapitolu v knize mobility s nulovými emisemi a naplňuje potenciál svých elektromobilů díky technologii společnosti ENEL pro obousměrnou dodávku energie.

tisková zpráva

33 Comments on “Elektromobil jako zásobárna energie: Nissan zkouší pilotní projekt”

  1. Možná budu se svým asi do
    Možná budu se svým asi do jisté míry extrémním názorem osamocen, ale za sebe říkám: Pokud mi někdo nedá baterku do Leafa zadarmo, tak ze své těžce zaplacené baterky nedám ani watthodinu zpět do sítě. Ano, budu se nabíjet klidně i z obnovitelných zdrojů a budu zásobárnou energie, ale pouze a jen pro potřeby využití této energie k pohonu EV.
    Podle mě nemá smysl „energii uskladněnou v baterii vozidla využívat v domácnosti, když jsou tarify vyšší, případně i dodávat energii zpět do sítě a získat pro domácnost další příjem“, když si tím přivodím rychlejší smrt baterky a veškeré takto získané další příjmy utopím nákupem nové baterky. To se asi páni výzkumníci a vědátoři totálně zbláznili. Jak říkám, pokud mi tu baterku někdo nedá zadara.

      1. Já myslím, že pan eHonza
        Já myslím, že pan eHonza naráží na nešťastnou prezentaci dané technologie, kdy 99% z nich adoruje právě možnost dodávat energii do sítě v rámci smartgrids.

        Přitom jediný rozumný důvod pro použití této technologie mi osobně přijde pouze to zásobování domácnosti při výpadku. Pokud to ale má mít větší uživatelský komfort než drátem do oka, tak by k tomu musel být za elektroměrem hybridní měnič co umí automaticky nahodit ostrovní provoz.

        1. Zásobování domácnosti
          Zásobování domácnosti při výpadku. To je sice pěkná věc, ale kolikrát do roka a na jak dlouho tenhle výpadek nastane? Mám ledničku a mrazák, které to ustojí 24hod. Pokud by měl být výpadek delší (v obrázku v článku se uvádí 2 dny), tak budeme všichni řešit zásadnější věci než maso v mrazáku. Jestli nás takto vizionáři připravují psychologicky na časté výpadky sítě, tak „potěš koště“, toho se nechci dožít. ;-/
          V předchozím příspěvku jsem zmínil pouze baterku. Ovšem aby to fungovalo podle představené vize, tak ano, byl by potřeba zmíněný hybridní měnič za elektroměrem. Kdo mi ho dá? Distributor elektřiny? Já do něj rozhodně nemíním investovat. A kam ho dá? Před mé dveře do stoupačky v 3.patře paneláku, kam už se nic nevejde? Nebo na patě domu a dá elektroměr na patu domu? Protože rozhodně bych nehodlal zásobovat při výpadku celý barák.
          Čili to je vize, která možná sedí pro rodinné domy a pro ty, kteří do toho chtějí investovat, a to ještě za předpokladu, že baterka bude zadarmo nebo za pusu a měnič taktéž. Jinak by bylo lepší mít na rodinném domku fotovoltaiku a baterky ve sklepě. Baterku EV bych do toho vůbec netahal.

          Když čtu článek ještě jednou, tak asi stěžejní budou první 2 body:
          – uvedení této revoluční technologie na evropský trh (čili vývojáři mají o na práci)
          – širší využívání použitých baterií z elektromobilů ve stacionárních aplikacích (ano, použité baterky demontované z EV ano, ale proboha ne tu, co mě má spolehlivě vozit po silnici a být pokud možno kdykoli nabitá a připravená vyrazit)

          1. Mě toto využití baterie
            Mě toto využití baterie přišlo celé jako nesmysl už když to Nissan prezentoval přede 2roky na veletrhu.
            Ale záleží na podmínkách, v současnosti je to pořád nesmysl. Předpokládá to razantní snížení cen baterií a opravdu výdrž několik tisíců cyklů, aby to nesnižovalo dojezd v čase reálné životnosti auta. Dál je nutnost mít smart-grids a možnost nakupovat EE v záporných cenách(už se občas takové ceny na trhu vyskytují) a pak prodávat ve špičkách při nedostatku a nejvyšších cen.

            1. Já si to dovedu představit
              Já si to dovedu představit u vozu s baterií 60 a více kWh, ne u svého bobka s 16 kWh, kdy potřebuji především dojezd. Proto teď v rámci Nové zelené úsporám řeším doplnění FVE na RD o východní a západní střechu (tedy krytí špiček spotřeby kdy odjíždíme do školy / práce nebo se vracíme z ní) doplněné o solidní baterii, kam půjdou přebytky ze všech 3 střech. Ty budu využívat po setmění pro provoz RD, v případě vysokého nabití i pro dobíjení baterky autíčka. Pokud to půjde zkombinovat i s nákupy levného proudu mimo špičku, nebráním se tomu. Zatím sníženou sazbu D27d Elektromobilita využívám denně v čase 22-06 hodin nejen pro nabití auta, ale pro celou domácnost. Jsem po roce a půl v situaci, kdy už „nočního“ proudu nakupovaného ze sítě spotřebujeme cca 60% z celkové měsíční nakupované spotřeby v domě. Pokud bude možnost přebytky slušně prodávat do sítě mimo RD (dnes to jsou u přetoků ze Zeleného bonusu haléřové platby za 1 kWh), nebráním se tomu, ale musí to mít smysl.

              1. Uvažuju podobně přidat k
                Uvažuju podobně přidat k FVE se ZB další FVE z NZU, nicméně je dost pravděpodobné, že budou licenční problémy s koexistencí obou FVE na jednom RD. Máte tohle už nějak prověřeno?

                Minimálně bude problém s oddělením přetoků z FVE se ZB od přetoků z FVE z NZU. S akumulátory rovněž počítám, ale budou to nicd, litiové by se nezaplatili.

                1. Z odpovědi na můj dotaz na
                  Z odpovědi na můj dotaz na SFŽP k programu NUZ vyplývá, že nemám nic stavět předem. Mám podat žádost a tam popsat jak si to představuji. Oni tuto konkrétní věc posoudí a pak se dozvím, jak dalece je to schůdné. Stavět až po schválení. Jde o 100 tis. Kč možné podpory, tak je poslechnu. Můj dotaz jim přišel dost odborný :-).

                2. Pokud si přečtete ten
                  Pokud si přečtete ten dokument(novazelenausporam.cz/file/476/zavazne-pokyny-pro-zadatele-rd_3_vyzva.pdf ) s podmínkami k NZU, tak ze strany SFŽP to na problém nevypadá. Píšou tam, že lze kombinovat různé dotační tituly- citace:
                  „Podporu lze poskytnout i na opatření prováděná na rodinném domě, na který je
                  nebo byla individuálně poskytnuta
                  podpora ze státního rozpočtu nebo jiná
                  podpora z dalších veřejných zdrojů, NE VŠAK NA STEJNE POLOŽKY nebo dříve
                  podpořená opatření. V případě podpory z více veřejných zdrojů je žadatel
                  povinen tuto skutečnost oznámit Státnímu
                  fondu životního prostředí ČR (dále
                  jen „Fond“) nejpozději před závěrečným vyhodnocením žádosti“
                  Potíže by mohly být nejspíše z druhé strany – z počítání a prodávání přebytků. Předpokládám, že nebude košer prodávat přebytky z FVE(NZU) společně s FVE se ZB, jelikož nebudete mít nejspíš FVE(NZU) licencovanou k prodeji EE.

                3. Košer, nekošer – ale z
                  Košer, nekošer – ale z překompenzovaných ročních desítek miliard státních dotací by tak mohl být jednoduše až jejich dvojnásobek.

                  A kdopak to vše zaplatí – no přeci hloupí odběratelé EE bez ZB a NZU.

                4. Jo, tak to by bylo ono – ZB
                  Jo, tak to by bylo ono – ZB akumulovat, a pak ho ještě za pořádnou cenu znovu prodat!

                  To zase bude podvodů a navíc i s dotacemi!

          2. Je to neštěstí, navíc
            Je to neštěstí, navíc ten hybridní měnič by měl mít alespoň 10kW, aby to když už mělo alespoň snahu utáhnout celý dům. A takovou legraci dnes prodávají za 150tis Kč.

            Na druhou stranu věřím, že v oblastech kde i dnes mají ostrovní režim s vlastní výrobou elektřiny to může dávat smysl.

  2. No sakra, to je nápad. Tak
    No sakra, to je nápad. Tak mne napadá, proč by vlastně elektromobil nemohl v garáži fungovat, jako záložní zdroj energie.
    Nejde mi o to nyní někde získat v dobíjecí stanici zadarmo elektřinu a pak jí doma spotřebovávat, ale přeci, když si budu doma dobíjet v garáži svůj elektromobil, tak v případě výpadku elektriky v zimě budu mít ve svém elektromobilu uloženo nějakých 30 kWh (nový Nissan Leaf) a mám tak minimálně na 1 den zajištěný chod domácnosti i v případě nějakého delšího výpadku…
    Už aby to bylo…

    1. Pozor ! Vehicle-to-grid bude
      Pozor ! Vehicle-to-grid bude stejně jako hybridní měniče používané v západní Evropě díky místní bezproblémové legislativě založený na grid-tie (síťovém) měniči a nebude v případě výpadku veřejné sítě fungovat.
      Všechny měniče založené na bateriích TESLA a LG Chem (Fronius, SolarEdge, SolarCity) to mají taky tak. Umí dodávat do sítě, případě ze sítě dobíjet, ale jakmile síť vypadne, chcípnou taky. Není to ostrovní systém a baterie má vysoké napětí. Nedoporučuji připojovat vlastní ostrovní měniče !

      1. To nefungování v
        To nefungování v případě výpadku sítě je úmyslné z důvodu bezpečnosti. Tedy když máte v domě zkrat aby Vás nezabila dále do sítě proudící elektřina, jen z jiné strany. Nebo aby v případě prací na vedení, když vypojí ulici na transformátoru, nezabila elektromontéry elektřina proudící do drátů z Vašeho domu z Vaší FVE. Nebo když hoří, aby hasiči, když klasicky vypnou zvenčí přívod plynu, elektřiny a případně vody do objektu, nebyli zasaženi při hašení elektřinou z Vaší FVE. Protože FVE dává elektřinu jakmile se rozední a až do tmy.
        I tak mám v domě veškeré rozvaděče, měnič i sloupek s elektroměrem označeny výstražnými samolepkami Pozor, zpětný proud. Samozřejmě by se mi líbilo tuto ochranu volitelně zrušit a v době poruchy dodávky elektřiny fungovat jako ostrovní systém, ale je to riziko.

        1. No, a jaký je problém v
          No, a jaký je problém v chytré síti, tedy pokud je opravdu chytrá, zavést vypínací a blokovací podmínky?
          Pokud je zkrat v domě, tak vypnout a blokovat zapnutí všech přívodů, tj. jak ze strany sítě, tak i ze strany FVE případně domácí baterky.
          Pokud je zkrat v síti nebo v případě prací na vedení, tak opět vypnout a blokovat napájení i ze strany domu do sítě.

  3. Pokud máte někdo zájem
    Pokud máte někdo zájem již dnes, tak doc.Horák na http://saze.vsb.cz/ již takový nabíječ / vybíječ pro rodinný dům má nějaký pátek k dispozici hotový a funkční s koncovkou CHAdeMO (kterýžto kabel s koncovkou byl nejdražším komponentem celé krabice velikosti cestovního zavazadla).
    Vyroben v laboratoři univerzity, kde mj. dávají dohromady i nabíjecí stanice http://saze.vsb.cz/index.php?page=fotos&gn=nabstojany&lang=cz. Jejich síť zatím zahrnuje kromě VŠB-TUO i Český Těšín a Přerov. Kontakt viz http://saze.vsb.cz/index.php?page=lide&lang=cz

      1. Kontaktujte prosím přímo
        Kontaktujte prosím přímo doc.Horáka, technické parametry opravdu neznám. Nezajímal jsem se o to detailně, protože mám jen Peugeot Ion s 16 kWh baterií a potřebuji ho denně. To opravdu není moc na skladování, když bych třeba odpoledne dojel s 3 kWh, dobil z vlastní FVE chybějících 13 (ovšem i tu mám jen 3,6 kWp, takže jsem rád, že z ní dostávám plynule 2,2 kW výkonu a pouštím je do auta přes pomalejší kabel 230V 10A, dodávaný standardně od výrobce) a pak přes noc část z nich upotřebil. Ráno by mi totiž chyběly na ježdění. Musel bych velmi dobře plánovat, třeba ve smyslu druhý den jedu jen do kanceláře, kde mohu auto pověsit na nabíječku a budu tam pár hodin sedět, tak mohu auto přes noc použít jako baterku. Jinak bych zůstal s autem po nočním bateriovém nasazení bez elektřiny pro jízdu.

Napsat komentář