RoboRace – závody robotických formulí na elektřinu!

Závody Formule E, elektrických formulí, které se jely 2014-15 v metropolích celého světa, brzy získají významný „upgrade“. RoboRace má být šampionát robotických elektromobilů.

Elektrické formule Formula E na startu spolu s doprovodným vozidlem – elektromobilem BMW i3
foto: Formula E

Formula E a společnost Kinetik ohlásily, že společně uspořádají závody elektrických formulí nazvané RoboRace. Šampionát má začít už v roce 2016.

Na vývoji robotických elektroformulí dnes pracují přední světoví výrobci aut, technologické firmy a univerzity. Závody se uskuteční jako součást klasického šampionátu Formula E, pojedou se na stejných okruzích po celém světě.

Startovní rošt nabídne 10 startovních pozic pro stejný počet týmů. Každý z nich bude vybaven dvěma robotickými závodními auty. Závod by měl trvat zhruba hodinu.

Všechny týmy budou bojovat se stejnými vozy. Rozdíl bude spočívat právě v „robotických řidičích“. Tedy umělé inteligenci a jejích algoritmech.

Cílem celého snažení je dostat závoďáky nad úroveň lidských řidičů a dosahovat rychlostí až 300 km/h. Denis Sverdlov, zakladatel společnosti Kinetik, věří, že v budoucnosti budou všechna závodní auta na světě asistována umělou inteligencí a poháněna elektřinou.

RoboRace má být právě oslavou těchto revolučních technologií a zcela nového stupně inovace, které se lidstvu podařilo dosáhnout. Půjde o globální platformu, která umožní přehlídku nejlepších robotických technologií.

Jedním z partnerů závodů RoboRace bude i nová společnost Charge. Ta je financována Kinetikem a vyvíjí revoluční hybridní pohony pro komerční nákladní auta. Do závodů proto dodá tahače a další servisní vozidla.

Formula E

33 Comments on “RoboRace – závody robotických formulí na elektřinu!”

      1. Robotické auto nemůže
        Robotické auto nemůže zachránit spoustu životů a to z několika důvodů. Za první je to stále jenom stroj, takže se může kdykoliv něco mechanického nebo elektronického pokazit. Tak třeba jako el. spotřebiče. Dneska ti pračka a podobné stroje vydrží kolem 10 let. a to ji musíš ještě párkrát reklamovat. Další věc, je řízení robotických vozidel nebo autopilotů. Jo dneska ti dokáže udržet auto podle pruhu na silnici, ale např. v našem městě je spousta silnic bez středových nebo okrajových pruhů. Takže tady je to nefunkční. Za další podmínky jako je např. mlha, hustý déšť apod. ohromně omezí jakékoliv kamerové čidla na sledování. Těch důvodů je velké množství. Prostě to není možné!

        1. By mě zajímalo jak jste na
          By mě zajímalo jak jste na ten nesmysl přišel. Jakákoli statistika vám dává důkaz přesně opačný.
          Nejvíc nehod má na svědomí člověk, lidská chyba je největší nepřítel veškerého řízení.
          Tam kde vše řídí technika je pravděpodobnost chyby, nebo poruchy minimální o proti chybě, nebo poruše člověka.
          Sam píšete že pračka vydrží 10 let. Ale to je sakra hodně. Na to že většinou ta pračka těch 10 let jede bez jakékoliv údržby a servisu!
          Sam píšete a dokazujete jak jsme v robotické řízení pokročili! Vždyť kdo by před 10 lety čekal že budou sami auta parkovat, přejíždět z pruhu do pruhu. A pře 20 lety by se tomu, vám podobní lidi, jen smáli. A dnes už ta budoucnost, které vy byste nevěřil je, stává se skutečností.

          Stejně tak nikdy nemůžete přeci teď říct že nikdy nebude možné aby auto samo řídilo i v naprosto neznámém prostředí na špatné značených silnicích nebo za mlhy a deště.

          Radar vám nic neříká?

          Když ještě nebyl radar tak taky nemohli řídit lodě v mlze protože prostě neviděli potom co si někdo řekl že to musí jít i jinak přišli a vymysleli radar.

          S vaším přístupem kdyby si každý řekl že to není možné tak ještě stále svítíme loučema a žárovku by se nikdo ani nepokusil vymyslet.

          Dneska se auto umí udržet v pruhu, zítra, pozítří už bude umět i na silnici bez pruhů.

          1. Zní to dobře, ale nebude
            Zní to dobře, ale nebude to opravdu fungovat. Prvně něco k těm radarům. Například radary na měření rychlosti které používá PČR stojí kolem jednoho milionu. Pravidelně ho musejí kalibrovat. Takže pokud bude mít průměrný občan 26 000 tis. hrubého, těžko si připlatí ještě k ceně auta 1 mil. a pak pravidelné seřizování a kalibrace. Další věcí je, jaká by byla škodlivost rádiových zařízení v takovém měřítku. Dále je v různých počítačových systémech software, do kterého můžou vstoupit hackeři, a program změnit. V případě automobilu velmi nebezpečné! No a s tou pračkou to osobně máme tak, že se opravovala v záruce, několikrát po záruce a proto jsme pořídili novou. Prodavač v obchodě uvedl, že pračka je dneska tak na těch 7 let při troše štěstí. Takže pořizovat si nové auto každých 10 let, tak na to už musíte být pořádně bohatý při ceně vozidla s nejnovějším systémem ta za 1,5 mil. Já jsem zastánce pokroku, ale v jiném směru. Bezpečnější vozidla-to ano!! Ale více airbagů, použití vysokopevnostních materiálů, kvalitnějších pneumatik. Ale hlavně větší počet elektromobilů, vozidel na CNG apod. Dále bych používal pokud možno solární systém na střeše vozidla pro dobíjení baterií ve vozidle a zvyšovaní jejich dojezdu, technologie pro snížení škodlivin ve vozidlech apod.

            1. S tím dobíjením ze
              S tím dobíjením ze střechy to zatím daleko nepokročilo. Na VŠB-TUO je v provozu P106 s obyčejným FV panelem na zahrádce a při slunečném dni udělá dojezd navíc cca 10 km. Je to ale starý elektromobil s původními bateriemi a dojezdem okolo 60 km, takže je i těch 10 km dost.
              Ostatně když si vezmu 365 dní v roce a přeženu to jako všechny slunečné, tak 3.650 km ujetých zdarma ze střechy auta není vůbec k zahození. Bráno přes můj Peugeot Ion s +-130 km reálného dojezdu na 16 kWh je to 449 kWh elektřiny, v nejnižším nočním tarifu za 2,50 Kč nějakých 1.123,- Kč. Ano, majitelé spalováků mi hned řeknou – to není ani 1 nádrž! – jenže my co jezdíme nádrž za 0-80,- Kč (1 kWh za denní sazbu 5,- Kč) už říkáme min. 14 nádrží. A to se vyplatí!

              1. No díval jsem se na koncept
                No díval jsem se na koncept nového VW Tiguan a ten měl na střeše systém na sluneční energii k dobíjení baterií. Tam by potom záleželo na ploše, protože by dle mého mohla být pokryta nejenom střecha, ale i přední kapota a u sedanu i zadní část kufru. A v provedení combi to už by byla nějaká plocha!!

            2. Tak nějak vás absolutně
              Tak nějak vás absolutně nechápu. Na jednu stranu říkáte, že nejste proti pokroku, ale na druhou stranu hned v první větě řeknete, že něco není prostě možné.
              To je přeci špatně, ne? To přeci není pravda.

              Naopak všechno je možné když se chce.

              Když byste řekl lidem v době, kdy neznali telefon, že budou jednou volat do nějakého sluchátka a že budou mluvit s člověkem na druhé straně zeměkoule, tak vás pošlou do blázince. Potom kupodivu se to stalo skutečnosti. Nejdřív byly velké telefony a dnes máme miniaturní krabičky, které ne jen telefonují, ale jsou to minipočítače s výkonem, který by strčil do kapsy i obrovský sálový počítač ze 70. let.

              Tím vám opět vyvracím vaši doměnku, že by nějaký blázni chtěli instalovat do auta radar který potřebuje PČR. Ty mají úplně jiné potřeby na takové zařízení.

              Navíc dnes máte v autech už tolik snímačů, v některých jsou i radary, lidary, kamery, čidla, senzory infra, ultra, sono a kdoví co všechno, pomocí kterých zjišťují kde jsou, kam jedou jak rychle apod, že je toho až příliš.

              Samozřejmě v jednoduchosti je síla a čím složitější systém tím větší pravděpodobnost chyby.
              Ohledně crackování softwaru aut, se můsíte strachovat už teď, protože spousta aut má už v sobě operační systém, který jde jednoduše cracknout. A že se to bude stávat o tom není pochyb. cracnout se dá dnes všechno.

              Dnes je jen otázka softwaru a podle mne relativně krátké doby, než se plně autonomní řízení uvede do praxe.

              Já to naopak vítám, hrozně se těším (doufám, že se toho ještě dožiji) až sedu do elektromobilu řeknu autu odvez mě domů a dám si dvacet….

              Takovýhle autonomní řízení zachrání o hodně víc životů než dnes, kdy vesměs většina nehod jsou zaviněny lidskou chybou. Technická závada je v tom poměru velmi zanedbatelná.

              Neříkám, že to bude zítra, k tomu autonomnímu řízení je ještě dlouhá cesta, ale první vlaštovky už jsou realizovaný takže už to není scify, už je to reálná technologie, kdy se už jen čeká na uvedení do reality a čeká se na překonání byrokracie a také hlavně myšlení lidi, kteří se bojí všeho nového, co by jim mohlo ulehčit práci.
              Viz názorný příklad jak musel jednu dobu chodit chlapík s červeným praporkem před autem. Nebo jak si mysleli, že při větší rychlosti jak 30 km/h člověku praskne hlava, nebo tak nějak….

              Chce to jen trochu zapjit fantazii a je možné všechno, otázka je kdy.

              Možná bych vám věřil, kdybyste řekl, že není možné jet rychlostí větší než rychlost světla. Ale i o tom například já pochybuji a věřím, že jednou to lidstvo překoná, ale to je dnes obrovská scify, jako ve 10. století mobilní telefon.

              1. Tak teď to nechápu zase
                Tak teď to nechápu zase já! Když dojde s vozidlem(které bude řídit samo), ve kterém si budete právě dávat dvacet k dopravní nehodě v rychlosti 40km/h a více tak dojde u člověka k daleko větším a devastujícím zranění, než u člověka který je na náraz připravený. Tělo se před čekaným nárazem zatne a svalstvo drží kostru a hlavu v daleko bezpečnější pozici než při zcela nečekaném nárazu. Takže o bezpečnosti v tomto případě (vozidlo řízené řidičem) nemůže být pochyb. Odborníci na slovo vzatí sami uvádějí, že v budoucnosti asi 20 let by to mohlo být možné, že by v některých případech vozidlo mohlo jezdit bez pomoci řidiče. A najednou taky píšete, že už dnes je toho( radary, lidary, kamery, čidla, senzory infra, ultra, sono) až příliš!!!! Hlavně je důležité si uvědomit, kolik procent z lidské populace by na tak drahá vozidla vůbec měla finanční prostředky. Podívejte se např. na Indii. Tam jezdí dva dospělí a za nimi dvě děti na mopedu určeného pro dva. Ti lidi nemají na to, aby si pořídili helmu na hlavu a podle Vás by si měli koupit robotické auto? Ty lepší vozidla, které můžete vidět na Českých silnicích jsou z 95 procent firemní. A teprve po 5 letech s najezděnou hromadou km si je může koupit nějaký průměrně finančně situovaný řidič. A to koupí vozidlo, v kterém musí spoustu věcí opravit, vyměnit a seřídit. A toto je ta spolehlivost a technická vyspělost vozidel? No jí to vidím tak, že by měli nesmysly jako robotická auta úplně vypustit z hlavy a věnovat se něčemu daleko rozumnějšímu a něčemu, co lidstvo posune kupředu a nebude vracet zpět!!

                1. Přijde mi že vymýšlíte
                  Přijde mi že vymýšlíte něco jen abyste něco našel. K 1. odstavci je to, že nejdřív musí k té nehodě dojít. A to je u automaticky řízeného auta velmi nepravděpodobné ve srovnání s autem řízeným člověkem. A mimochodem v autě nejede jen řidič ale i ostatní cestující kteří jsou ve stejném stavu o kterém píšete takže je to naprosto irelevantní něco takového dávat jako protiargument.

                  Ohledně radarů a lidaru jste si to vyložil špatně. To melo byt upozorneni pro vás, e jste se bál tě složitosti u autonome řízeného auta, která podle vás zapříčinit poruchy a crecnuti systému. Tak jsem Vam jen chtěl tím říct že to už je dnes v autech, tak, e byste se měl bát už dnešních aut.

                  No další argument o ceně těch aut. Je taky úplně zcestný. Vždyť to funguje úplně stejně jako s jakoukoli inovací na autě! Když začínali airbagy tak se taky nejdřív dávali jen do luxusních a drahých aut. Dnes jsou airbagy ve standardu snad v každém autě. Stejně tak to je i s automatickým řízením. Dnes je to v těch drahých limuzína h zítra se to bude postupně stávat standardem v každém autě.

                  Nechápu proč trochu ne přemýšlíte.

                  Je videt že už dochází argumenty. Když sem pletete to že někdo nemá peníze na nové auto. To s tématem vůbec nesouvisí.

                  A co byste si představoval za lepší věc která posouvá lidstvo do předu než automaticky řízené auto?

                2. Se spoustou věcí nemáte
                  Se spoustou věcí nemáte pravdu! Tak třeba airbag. Ano má ho skoro každé nové auto ale kolik? Mají většinou dva nebo čtyři. Zbytek je za příplatek, a aby jste jich měl ve vozidle třeba těch to tak to už je větší balík peněz. Proč se ve standardu nedává těch deset. Takový nožní airbag existuje, ale například ve Škoda Fábia ani ve Škodě Octavie jej nenabízejí. Jednu dobu hodně frčela ochrana pro chodce, že se pyrochnickýma patrolama vystřelí o kousek kapota. V základních modelech nižší střední třídy ji taky skoro nikdo nenabízí!! Kolik vozidel má v žákladu třeba vyhřívané přední sklo, nebo vyhřívané sedačky, nebo vyhřívaný volant? I multifunkční volant je ve spoustě modelů za příplatek. Včera jsem hledal na navigace v automobilu pojišťovnu ministerstva vnitra-neúspěšně. Prostě jsem ji tam nenašel. Takže klidně by výrobci na navigacích mohli ještě zapracovat. Hlídání tlaku v pneumatikách také nemá mnoho vozidel ve standardu. Teda možná nějaké kolem 1,5 mil. má, ale to už se bavíme o drahých autech. Další věc, ve které by se dalo věnovat úsilí je v bezpečnosti vozidel a hlavně v prodloužení dojezdu elektrických vozidel. Za optimální bych považoval dojezd kolem 700 km. Dnešní el. vozidla jezdí kolem 150 km na jedno nabití. Teda vyjímkou je Tesla, která má dojezd kolem 400 km. Ale ta stojí 2 mil. a momentálně na toto vozidlo nemám finanční prostředky. Ale stále by ten dojezd i u Tesly mohl být více alespoň 600 km.

                3. Přijde mi, že jste mi
                  Přijde mi, že jste mi akorát potvrdil to co jsem psal.
                  Airbagy dávají ve standardu 2 až 4, ale ještě před takovými 10 lety nebyli vůbec, nebo jen například 1 ve standardu pro řidiče. Postupem času to zvýšili až na 4. Podle mne za pár let už to bude standard klidně i těch 6.
                  Vždyť je to vidět v historii, většina toho co je za příplatek se postupem času stává standardem.

                  Je to vidět ne jen v automobilech, ale všude kolem. Například ve vlaku ve druhé třídě dnes najdete už i elektrické zásuvky, které jste dříve mohl mít jen v 1. třídě.

                  Ohledně hlídání tlaku v pneu, to samozřejmě mnoho aut nemá, protože je to ještě relativně novinka a do standardu si to najde cestu později, i když možná kvuli zákonům to tam bude dřív něž si myslíme.

                  Na Teslu se přiznám taky nemám, ale myslím, že cca ještě 2 roky, a moje další auto už nebude spalovák ale elektro. Dnes ještě stále nechávám „dožít“ svoje 10 let staré auto, abych ho mohl nahradit elektrikou. nebudu kupovat další spalovák, když čekám na elektro.
                  Mě by třeba bohatě stačilo 200-300 km. Aby člověk ujel bez zastávky alespoň do z Prahy do Brna. A přesně tohle nabídnou další ohlášené verze elektromobilů, které tu budou „co nevidět“.

                  A pak už stačí jen cca 10-20 rychlonabíječek rozmístěných logicky po republice a dojezd 600 km nepotřebuji.
                  Pro menší auto jako je Leaf, bohatě stačí 300, Modelu S by těch 600 km slušelo, ale podle mne to není už až tak důležité.

                4. Jenom technická
                  Jenom technická připomínka… Senzory tlaku pneu jsou povinné u aut vyrobených od 11/2014. Je to přesně tak jak píšete. Dříve třeba vůbec nebyly pásy, pak byly i na zadních sedadlech, pak musely být navíjecí i v autobusech atd… A pokud můžu z osobní zkušenosti ohodnotit autopilota v tesle, tak asi následovně. Člověka zatím samozřejmě nenahradí, ale obrovský přínos k bezpečnosti je už jen ten, že on hlídá vás a vy jeho. Jste na to prostě dva. Často mě upozorní na něco co přehlédnu a můžu to řešit v klidu a ne jako dřív dupnout na brzdu. U dlouhých cest pozoruju daleko menší stupeň únavy než dříve. Ono držet se dvě hodiny na dálnici v pruhu je v celku jednoduché, ale pro člověka i docela únavné…

                5. Dobrý večer.Senzory tlaku
                  Dobrý večer.Senzory tlaku v pneu. jsou sice povinné asi od data co píšete, ale týká se to pouze Evropské Unie. Ve spoustě dalších státech vyrábějící vozidla tomu tak není! Z rádia jsem zaregistroval informaci o vrstvě nějaké hmoty která by byla součástí předního skla vozidla a toto čelní sklo by nezamrzalo ani v mrazech. Dále moderní nanotechnologie, která zajišťuje samo opravující se lak na vozidlech a zčásti brání jeho zašpinění, tak toto vidím jako směr, kterým se ubírat. Pokud jste řidičem Tesly, měl bych na Vás otázku. Nebylo by pro vás důležitější, aby u vašeho vozidla Tesla byl zvýšen dojezd např. na 900 km? Při cestě na dovolenou do Itálie jsem totiž potkal jednu nebo dvě Tesly a v duchu jsem si kladl otázku, jak řeší nabíjení při tak velkých vzdálenostech! V cizím prostředí bych byl např. se zbytkovým dojezdem kolem 90 Km značně nervozní! V kapacitách baterií bych také viděl ještě obrovské možnosti jak se zlepšovat. A to nemluvím o vozidlech která najedou pouze kolem 160 km. Děkuji za odpověď!

                6. Ohledně dojezdu musím
                  Ohledně dojezdu musím říci, že 400km není vůbec málo. Zvláště pro nás, co začínali na autech s dojezdem kolem 100. Když pojedu delší trasu, stejně musím občas udělat pauzu, protože nejsem robot. Potřebuju občas jíst, pít a chodit na záchod. Tak si jen pro zastávku vyberu místo, kde lze doplnit energii, ideálně Supercharger. Tam mám nabito dřív, než se najím. V horším případě využiju chademo, kde to bude trvat 1,5 hodiny, ale přežiju to. Obzvláště když jedu na dovolenou tak nemám důvod spěchat. Nebudu investovat do dojezdu, který bych využil dvakrát do roka. Stejně tak jako si nekoupím náklaďák kvůli tomu, abych se jednou za čas mohl pohodlně přestěhovat.

                7. To je přesně ta legrace,
                  To je přesně ta legrace, kterou neustále vysvětluji všem lidem, co mají problém s dojezdem elektrických aut. Kolikrát v roce jedete více než 100 km denně? Většina neujede ani 50 km denně, na což jim stačí nabíjet 1x za 2-3 dny v práci nebo doma přes noc. A max. 2x do roka jede na dovolenou někam dále. Což by mohli samozřejmě řešit vzhledem k rostoucí síti rychlonabíječek elektromobilem také. Nebo si jednorázově půjčit spalovák – jedno zda plyn, naftu nebo benzín. Pokud tedy nelétají. Turecko, Bulharsko, Egypt, Španělsko, Francii a dále nemá cenu řešit autem. I to Chorvatsko a Itálie už je na hraně.
                  A bát se v cizím prostředí o Superchargery – to nehrozí. Zatímco u rychlonabíječek se jedná většinou o 1 stojan a pokud někdo dobíjí před Vámi, máte smůlu, většina Superchargerů obsahu 6 a více nabíjecích stojanů. Prostě Tesla si na elektromobilitu nehraje, ona ji opravdu dělá.

                8. Ano, to já říkám taky
                  Ano, to já říkám taky vždycky. Když budu chtít jet na vzdálenější dovolenou a být tam co nejrychleji, tak tam poletím. V době, kdy jsem měl auto s dojezdem 130km, které se nedalo nabít rychleji, než za 6 hodin Tak jsem s ním najel za rok 16.000km a se spalovákem jen 4.000. Teď už spalovák nemám vůbec, prostě by mi byl na nic.

                9. No ono s tím dojezdem máte
                  No ono s tím dojezdem máte v něčem pravdu. Ano 400 km je velmi dobrý dojezd. Ale vozidla cenově kolem 1 mil. korun mají dojezd daleko menší. Dojezd podle automobilek BMW I3 – max 200 km, VW Golf max 190 km, Nissan Leaf max 199 km. A potom se budete pohybovat v reálném provozu se zapnutou klimatizací, rádiem, denním svícením, budete nabíjet z nutnosti za jízdy mobil a máte dojezd kolem 140 km! Stále si myslím, že jsou tu rezervy co zlepšovat!

                10. Dojezd je dle mého názoru
                  Dojezd je dle mého názoru přeceňovaný a lidé se na něj zbytečně fixují. Ano, v našich podmínkách je ideální auto co má dojezd 120 km i v nejtužší zimě. To bohužel Leaf a spol nesplnují. Ale kdybych bydlel na Slovensku, kde mají opravdovou síť rychlonabíječek, no nevim, jestli bych měl teslu…

                11. Jenomže bydlíme v ČR, kde
                  Jenomže bydlíme v ČR, kde zatím síť dobíjecích stanic není tak velká a tak to musíme brát jak to je. Je spousta zemí co je na tom v tomto ohledu podstatně hůř. Aby bylo pro mě elektrické auto opravdu praktické a mohl bych občas jet do Prahy a zpět, tak bych při mojí vzdálenosti od Prahy 290 km tam a 290 km zpět potřeboval opravdu vozidlo, který má ten dojezd kolem 500 km. Proto by se odborníci měli ubírat hlavně tímto směrem a vůbec se nezabývat robotickým řízení vozidel, který je nepotřebný! Protože jinak budeme stále žít ve znečištěném prostředí pokud se elektrická vozidla nebudou více zlepšovat a nabízet větší dojezdy a nižší cenu!

                12. 350km stačí (s rezervou),
                  350km stačí (s rezervou), s dobíjením v Praze. Asi tam nepojedete na otočku.

                13. No 350 km, je vcelku dobrý
                  No 350 km, je vcelku dobrý dojezd ale když tam jedete pro někoho pouze na tu otočku na letiště(jezdí se občas pro tetu) tak jak to myslím já, tak to pořád není ono. Když ještě zůstanete uvězněni třeba na 3,5 hodiny v koloně kvůli nehodě, tak může být problém. Ano šlo by se v Praze samozřejmě zastavit v restauraci na jídlo a hodinku nabíjet. Ale pořád myslím, že je lepší mít větší rezervu hlavně v případě že vezete děti a rodinu.

                14. Samozřejmě s Vámi
                  Samozřejmě s Vámi souhlasím. U nás je to špatné, Zrovna včera jsem jel s nissanem 650km po naší krásné zemi, kde čez provozuje tu „nejkomplexnější síť nabíjecích stanic“ Vždy když tuto tolikrát omílanou marketingovou frázi čtu, tak se mi otvírá kudla v kapse. Anebo je to myšleno tak, že mezi slepými jednooký králem? Ale na druhou stranu já nejsem člověk který by se vzdával. Kdyby v naší zemi fungovala elektrika jen 3 hodiny denně, stejně bych si koupil televizi a prádlo bych nepral na valše. Kvůli doufám dočasné absenci infrastruktury nebudu jezdit na fosílie. Není kam se ubírat, auta s větším dojezdem dávno jsou. Když může mít starý trojkový golf s vyměněnýma bateriema o kapacitě cca 25kWh reálný dojezd 260km, proč by ho nemohl mít leaf? No protože nissan prodává hlavně spalováky a kdyby nebylo tesly asi by ještě s 30kwH baterií počkal.

                15. Vozidlo Tesla je z
                  Vozidlo Tesla je z automobilového pohledu hodnocené jako vozidlo velmi povedené. Dobrá pojďme se bavit trošku o výbavě vozidla Tesla, jehož cena se pohybuje kolem +- 2,5 mil. Ve výbavě tohoto vozidla jsem například nenašel spoustu vybavení, které by mělo dle mého názoru vozidlo v dnešní době mít. Např. Boční airbagy vzadu, kolenní airbag pro řidiče, kolenní airbag pro spolujezdce, asistent rozpoznávání únavy řidiče, vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo, vyhřívání zadních sedadel, asistent rozjezdu do kopce, hlídání mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, adaptivní tempomat apod. Kolik z těchto položek vozidlo Tesla, v kterém jezdíte popřípadě vlastníte má? Děkuji za odpověď.

                16. Následující asistenty,
                  Následující asistenty, které zmiňujete Tesla má:
                  vyhřívaný volant, vyhřívání zadních sedadel, asistent rozjezdu do kopce – nepotřebuje z principu , hlídání mrtvého úhlu, rozpoznávání dopravních značek, automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, adaptivní tempomat fungoval už před tím, než byl rozšířen o autopilota a na rozdíl od většiny aut umí úplně zastavit a znovu se rozjet. Vyhřívání čelního skla bych v autě které topí okamžitě asi nevyužil. Dělám to spíš tak, že topení zapnu mobilem a než dojdu do garáže mám auto vyhřáté komplet včetně sedaček. U normálního auta bych třeba nezávislé topení v garáži zapnout nemohl.
                  Airbagy se přiznám že nevím, ale v autě, které v nárazových testech deklasuje značky jako volvo a saab se cítím vcelku bezpečně.

                17. Vyhřívání čelního skla
                  Vyhřívání čelního skla je potřebné, když stojí vozidlo na mraze několik hodin a ne pro vozidlo v garáži.Vyhřívání čelního skla je na trhu minimálně k od roku 1997(Ford Mondeo) a ani v dnešní době nepatří do základní výbavy. Spousta modelů vozidel ho nenabízejí ani jako příplatkovou výbavu. Vyhřívaný volant jsem u žádného testovaného modelu nenašel ale možná ho Tesla Model S má. U modelu Tesla je taky obrovské množství příplatkové výbavy! Takže se musí tak jako skoro u všech vozidel připlácet množství peněz a vozidlo dovybavit. Z čehož plyne, že v základní výbavě vozidlo nemá skoro nic z dnešních moderních technologií. A to se Tesla Model S nabízí v podstatě ve třech stupních nabídky. U Tesly se připlácí za pohon všech kol kolem 111000 Kč. A pohon všech kol samozřejmě zajišťuje bezpečnější jízdní vlastnosti vozidla za ztížených klimatických podmínek. Připlácí se za pneumatický podvozek, autopilota, zimní paket a dokonce i za alarm, který je na trhu snad 30 let.

                18. Pokud máte pocit, že lze
                  Pokud máte pocit, že lze za tyto peníze koupit lepší vozidlo tak je to jednoduché, prostě si teslu nekupujte a můžete být spokojený. Samozřejmě že čelný sklo není potřeba rozmrazovat v garáži. Ale pokud stojíte venku a zapnete elektrické topení tak vám rozmrznou komplet všechny skla. Můžete i na dálku, aby jste nemusel čekat ty tři minuty. Stojím si tedy za prohlášením, že vyhřívání předního skla u elektromobilu není potřeba. To je potřeba u aut které dokážou vyrábět teplo až dlouhou dobu po nastartování, tedy především u nafťáků. Navíc takové sklo je dražší a budete víc nadávat, až vám do něj vlítne kamínek. Vyhřívaný volant máte pokud máte zimní paket. Tj. vyhřívání volantu, trysek ostřikovačů, rozmrazovač lišt stěračů a vyhřívání zadních sedadel. Já jsem si za to ale nepřiplatil, Protože auto vyhřívám celé, ne jen volant a na zadních sedačkách vozím a ještě min 5 let budu vozit jen dětskou sedačku. Co se týče pohonu 4×4 tak u jiných aut je to většinou v základu? A u kterého jiného auta vám tato záležitost nezvedne spotřebu? Jestli chcete kritizovat příplatek za alarm, tak to na mě působí dojmem něco najít za každou cenu, u některých značek si připlácíte i za autorádio a stejně je lidi kupujou jak zběsilý.
                  Já bych se ptal asi následovně:
                  Které auto za tyto peníze udělá stovku pod 5s?
                  Které auto za tyto peníze má takto srandovní náklady na provoz? Víte kolik stojí jen servis u takové A6?
                  Které auto za tyto peníze má v ceně internetové připojení po celém světě i s prohlížečem na 17″ displayi?
                  Měl jste někdy auto s vestavěnou navigací? Víte kolik chtějí za upgrade map? Já si radči u hondy koupil novou navigaci na sklo, protože mě to vyšlo levněji. A v dodávce jsem z tohoto důvodu vestavěnou navigaci přímo nechtěl, protože jsem se na to informoval a bylo to obdobné.

                19. Automobil který zrychlí z
                  Automobil který zrychlí z 0 na 100 pod 5 sekund nepotřebuji. Ve městě jestli není jinak povolena rychlost může člověk stejně jezdit 50, mimo obec 90 a na České dálnici max. 130 km/h takže mi bohatě stačí vozidlo které jede kolem 180 km/h. Auto s vestavěnou navigací občas řídím. A vestavěná navigace v tomhle vozidle mi nevyhovuje a to byla velmi drahá, protože mi nejvíce chybí čísla popisné! Kolik stojí servis Audi A6nevím, pouze jsem se jen ze zajímavosti ptal na první garanční prohlídku u Audi A1 s 1.2 l turbomotorem a ta byla o dost dražší než u Škody Fabia. Ale ten kdo si koupí A6 by měl mít finanční prostředky i na servis. Vesměs tyto vozy kupují stejně firmy, teprve následným prodejem se tyto vozidla dostávají do osobního vlastnictví lidí. Tesla model S je každopádně úžasné auto jak po stránce designu, tak technologicky ale spíše jsem poukazoval na to, že jsou zde věci za které se musí bohužel tak jako u většiny lidí připlácet. Když se bavím o pokroku a na co by se měli výrobci zaměřit je to, využít technologie které už jsou vynalezeny a dávat je také do nových vozidel. Viz. nepoužívat vlečnou nápravu do vozidel středních tříd. Dokonce se v některých státech prodává vozidlo Tata Nano, které nemá ve výbavě ani airbagy!! No to je hrůza!

                20. Asi už nevím jak reagovat.
                  Asi už nevím jak reagovat. Když srovnáváte teslu s A1 s motorem 1,2 tak k tomu není co dodat. A6 jsem zmiňoval protože ta skoro lze s teslou srovnávat. A také tvrdíte, že u auta není důležité zrychlení, OK asi nepotřebujete bezpečně předjíždět. Oproti tomu absence vyhřívání zadních sedaček jste prezentoval jako problém. Máte prostě jiné pořadí hodnot. Maximální rychlost jsem nikde nezmiňoval.

                21. Kdyby jste si četl moji
                  Kdyby jste si četl moji reakci, tak by jste zjisti že Audi A1 s Teslou nesrovnávám. Kdybych chtěl srovnávat Teslu model S s jiným vozidlem, tak to udělám třeba s novou Škodou Superb III nebo s BMW I8 popřípadě s Audi A3 e-tron. A kdybych srovnával dojezd Tesly S na jedno nabití tak to bych klidně mohl udělat i se Škodou Felicie 1.3 l, protože ta dojede na jednu nádrž dál než Tesla model S!

Napsat komentář