V České republice mají řidiči letos možnost tankovat už u dalších 31 nových veřejných CNG stanic a Česká republika tak právě překročila první stovku.
foto: Český plynárenský svaz
Dochází k ještě rychlejší výstavbě než v loňském roce, kdy přibylo 26 CNG stanic za celý rok. Na konci roku 2016 by mohlo být v ČR už 150 až 160 veřejných CNG stanic, do roku 2030 pak (jak uvádí i vládou 20. listopadu schválený Národní akční plán čistá mobilita) nejméně 300 stanic. Procentuální nárůst spotřeby CNG odhaduje Český plynárenský svaz letos také zcela jistě ještě vyšší, než v předešlých dvou letech.
• Meziroční nárůst registrací nových osobních CNG vozů na celkových registracích (1-9/2014 a 1-9/2015) byl 100 %
• Meziroční nárůst spotřeby CNG se letos odhaduje vyšší než v předešlých letech
• Za 15 let, v roce 2030, by mělo být v ČR více než 300 veřejných CNG stanic a
250 tisíc CNG vozidel
• V roce 2016 by 10% všech prodaných Octavií mělo jezdit v ČR na CNG
• Zvyšování počtu vozidel na CNG je součástí Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM)
Do listopadu přibylo jen letos na českých silnicích více než 3 tisíce CNG vozidel, dnes už jich jezdí u nás přes 12 tisíc. Za první polovinu letošního roku přibylo 2 krát tolik vozidel, než v předešlých 2 letech vždy za celý rok. Za 15 let by mělo jezdit v ČR kolem 250 tisíc CNG vozidel.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Státy EU musí podpořit výstavu infrastruktury pro CNG, elektromobily
Na D1 jsou historicky první plničky CNG, postavily je Vítkovice
Řidiči, kteří si pořídí vozidlo na CNG, mají v ČR už více než 100 veřejných stanic, u kterých mohou CNG natankovat.
„Rádi bychom, aby během příštích 5 let přibylo v ČR více než 100 dalších CNG stanic, v roce 2030 již celkem bylo motoristům k dispozici pak 300 stanic a palivo CNG a LNG mělo nejméně desetiprocentní podíl na spotřebě pohonných hmot v ČR,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS).
V ČR se v poslední době potkalo několik příznivých faktorů a to zásadním způsobem rozšířilo využívání stlačeného zemního plynu (CNG) pro dopravu.
„Spotřeba CNG narůstá v ČR již dva roky po sobě o 40 procent ročně a letošní nárůst spotřeby CNG odhadujeme ještě vyšší. Jezdí tu už více než 12 tisíc CNG vozidel, poslední 2 tisíce přibyly jen za půl roku, ale stále je to podíl pouhých 1,25% na celkových registracích nových osobních vozů. Je ale velmi pozitivní, že firmy, živnostníci, ale i dopravní společnosti nebo taxislužby obnovují i celé své vozové parky za vozy na CNG,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS.
Jen Škoda Auto plánuje, že by v roce 2015 mělo 10 % všech prodaných Octavií v Česku jezdit na CNG (Škoda Octavia G-TEC). Auta na alternativní pohon při svých nákupech bude preferovat i státní správa (NAP CM).
Přestárlá vozidla v ČR (starší 20 let) tvoří přibližně 1/4 vozového parku. Podle údajů TŰV SŰD činí průměrný věk osobních automobilů v EU 8,3 roku, v ČR ale dokonce 14,2 roku.
Tato přestárlá vozidla sice mají velmi malý proběh kilometrů (asi 6 % z předpokládaného celkového proběhu všech osobních automobilů), ale emitují 40 % všech nebezpečných škodlivin (oxid uhelnatý, uhlovodíky, oxidy dusíku apod.), jimiž je zatěžováno ovzduší v ČR.
V ČR tak nezbytně dochází k obměně velmi starých vozů a vozy na alternativní palivo CNG jsou dnes nejlepší ekologickou i ekonomickou volbou.
„Vozy na CNG mají dnes nulovou silniční daň, poloviční náklady na palivo, umožnění vjezdu do ekologických zón center měst, podle vládou schváleného Národního akčního plánu se uvažuje nejpozději do roka rovněž o úlevách na dálničních známkách, možnosti rychlejšího odepisování aut, příspěvcích na koupi vozu a nepochybně CNG vozy budou mít ještě mnoho dalších výhod,“ dodává Jiří Šimek z ČPS.
K rozvoji CNG přispěla v ČR už i velká města, která se rozhodla právě převést z velké části vozidla městské a příměstské dopravy na zemní plyn. Nyní jezdí v ČR jen v městské dopravě nejméně ve 45 městech například již více než 820 autobusů na CNG. Velké flotily vozů si ale již pořizují už i soukromí dopravci, taxislužby, autoškoly, ministerstvo vnitra aj.
Tak by mne zajímalo, proč
Tak by mne zajímalo, proč neklesají ceny CNG, když se cena plynu odvíjí od ceny ropy a ta už je dnes opravdu hodně nízko… pod 40 US/ barel.
Dokonce už začíná ekonomika mluvit proti CNG:
příklad:
Mám auto s naftovým motorem Seat Leon 66 kW – průměrná spotřeba 4,5 l /100 km – naftu tankuji u Tank Ono za 23,90 kč/l. To je 103 Kč/100 km.
Uvažoval jsem o koupi nového Seatu leon na CNG – spotřeba 3,5 kg/100 km. Nejblíže mohu tankovat v Lounech -cena 26,50kč/1kg. To je 92 kč/100 km. Takže moc velký rozdíl už v tom není….A navíc nedostatek tankovacích míst na CNG… Nevím nevím….
LPG poměrně věrně
LPG poměrně věrně kopíruje ceny ropy a v současnosti je už pod 13Kč za litr. To znamená 1km pod korunu.
Ano, máte rozhodně pravdu.
Ano, máte rozhodně pravdu. LPG kopíruje cenu ropy, ale CNG nikoli.
A to je dost dobrý důvod
A to je dost dobrý důvod jít do LPGčka než do CNG. Jen pokud by jste měl doma plničku, ale to se na jedno auto nevyplatí. LPG je všude a nové vstřikovací systémy fungují naprosto spolehlivě.
To je skvělá zpráva.
To je skvělá zpráva. Ještě pár čerpaček a bude se dát dojet od jedné k druhé a ještě si třeba po cestě něco zařídit 🙂
Tohle je názorná ukázka,
Tohle je názorná ukázka, kdy tohle začne řešit třeba ČEZ. Až mu poteče do bot a bude zoufale potřebovat nový odbyt. Plynařům taky kolabuje byznys. Spotřeba zemního plynu klesla za posledních 10 let skoro o 30%, baráky se zateplujou, plynové elektrárny jsou nekonkurenceschopné.
takovýto článek snad ani
takovýto článek snad ani nedávat nebo do složky „co se nepovedlo“
spíš než toto oznámení bych uvítal ino že v CR je 100 nabíjecích stanic co fungují a zvládnou nabíjet větším výkonem než obyčejná 400 V zásuvka
CNG / LG je svinstvo o nahrazuje ropné deriváty plynýmy, s lehce nižšími hodnotami v jedné oblasti a doplněné o jiný mix ne zrovna zdraví prospěšných derivátů
Vážený PeřeK, mohl byste
Vážený PeřeK, mohl byste být v druhém odstavci Vašeho příspěvku konkrétnější (samozřejmě mířím k těm derivátům)? Zjišťoval jste někdy problematiku skleníkového efektu metanu? Permafrost Sibiře roztává a zemní plyn ukrytý pod touto vrstvou je vhodné spotřebovat, i když se Vám to nepozdává. Doporučuji Vám do kuchyně naftový sporák, třeba byste byl k zemnímu plynu přístupnější.
ABSURDNÍ ČECHÁČKOVSKÁ
ABSURDNÍ ČECHÁČKOVSKÁ KRAVINA !! CELOSVĚTOVĚ SE MÁ ZACHRAŇOVAT KLIMA PLANETY SNIŽOVÁNÍM EMISÍ A TO PROSTŘEDNICTVÍM ELEKTROMOBILŮ, VĚTRNÍKŮ V BALTU, SOLÁRKAMA NA STŘECHÁCH A VYROVNÁVACÍMA BATERKAMA V GARÁŽI.
A NIKOLI NADÁLE PRODUKOVAT TRAPNÝ SPALOVACÍ POPELNICE CO ZAS A JENOM SPALUJÍ PALIVO DÍKY KTERÉMU VZNIKÁ TEPLO A EMISE A TO OHŘÍVÁ GLOBÁLNÍ KLIMA PLANETY
CNG POPELNICE ZAS A JENOM VYUŽIJÍ ZE SPÁLENÉHO CNG JEN 30% ENERGIE NA KOLA A 60% ENERGIE VYHODÍ V ODPADNÍM TEPLE = 30% CHLADIČ + 30% VÝFUK
AŤ ŽIJE ELON A POKROKOVÁ AUTOMOBILKA TESLA !!
€JROSOSIALISTICKÝ CNG NECHŤ SE JDE VYSRRR 😉
Vypni si capslock.
Vypni si capslock.
prooč?
prooč?
BALZÁM NA
BALZÁM NA €JROSOSIALISTICKÝ CNG ŠOLICH VOBLBOVÁK €JROVOTROKŮ
youtube.com/watch?v=W1bIhKrwzoY
protože řveš (majuskule =
protože řveš (majuskule = křik)
no samozřejmě, to má taky
no samozřejmě, to má taky účel 🙂
Zkuste se na to podívat
Zkuste se na to podívat trochu z jiné strany. El. mobily jsou a budou příštích 10 let velmi drahé, pro většinu lidí a firem nedostupné. Pokud by měla u nás zavládnout el. mobilita ekonomicky by nás to položilo. Navíc polovina spotřeby ropy tvoří nákladní doprava a tam el. mobily fakticky neexistují. Kdežto CNG vozidla jsou ekologické a ekonomicky přijatelná. Může se zdát, že přecházíme od jedné závislosti k druhé, protože plyn se u nás také netěží, ale není to tak. My neumíme ropu ničím reálně nahradit než plynem. Ale plyn umíme nahradit ve vytápění budov tepelnými čerpadly a úsporami. Pokud poběží jak úspora plynu ve vytápění budov tak jeho rozvoj v dopravě celkově spotřeba plynu klesne a ještě se zbavíme části spotřeby ropy. Pokud by většina vozového parku přešla na hybridy a plyn. Byla by spotřeba ropy třeba na 15% současné bez zvýšení spotřeby plynu. Proto je přechod na CNG dobrý.
no to jsou samozřejmě
no to jsou samozřejmě populistický keci „velmi drahé, pro většinu lidí a firem nedostupné“ blablablablabla. Jistě že pokud se společnost jako celek k kroku neodhodlá budou emobily drahý, však na to taky hraje CNG loby hej. Každopádně tihle srabi co nevidět uvidí, jak se začne měnit klima, počasí, žádný jaro leto podzim zima, neúroda a choroby plodin a jak se jim to šetřílkovství či spíše vlezdoprdelství CNG ekonomicky vyplatí 😀 Hochu, jediná šance je investice do budoucnosti a talentů jako to dělá Elon, nikoli €jrošolich a budoucnost tobě a podobným ukáže. JAK SI KDO USTELE, TAK SI TAKY LEHNE, ŽÁDNÝ SLITOVÁNÍ 😉
http://cdn.meme.am/instances/
http://cdn.meme.am/instances/57894428.jpg
Klima se mění, měnit
Klima se mění, měnit bude, měnilo se vždycky. Pokud Vám jde o emise CO2, pak el. mobil zapojený do naší el. sítě nebude mít reálně nižší emise CO2 než auto na CNG. Budoucnost patří fosilním palivům. Minimálně příštích 15 let. v Některých regionech (třeba JV Asie) stoupne využívání fosilních paliv během příštích 20 let 5x. Od fosilních paliv se celosvětově začne ustupovat až mezi lety 2025- 2030, ale ne kvůli CO2, ale kvůli nedostatku levného uhlí v Číně a Indii – což jsou nejlidnatější státy světa.EU tlačí na odchod od fosilních paliv jen proto, že jich má sama málo. ČR snižuje svoje emise od roku 1987 ze stejného důvodu – kdy těžba uhlí 2 polovině 80 tých let dosáhla svého vrcholu dnes je na 37% toho co jsme těžili tehdy a bude už jen klesat a klesat prolomení limitů na Bílině byla zhruba 18 měsíční těžba uhlí v 80tých letech , teď se to bude těžit pomalu pro teplárny 30 let. Tomu také odpovídá trvalý pokles emisí CO2 u nás. Až se do stejné situace jako jsme byly my v roce 1987 dostane větší část lidstva začnou klesat emise a to bude někdy za 15 let. O kolik a jak rychle to záleží na vývoji techniky
Tomu to nevysvětlíš. On
Tomu to nevysvětlíš. On tady umí akorát primitivně řvát a nadávat.
Děkuji za příspěvek.
Děkuji za příspěvek. Mám radost, že zdravý rozum stále žije. Ještě bych dodal, že CNG (CH4) umíme rovněž vyrobit pomocí fotovoltaiky, kde následné skladování plynu je mnohem ekologičtější než skladování elektřiny v bateriích.
hybrid.cz/nissan-prodal-uz-vi
hybrid.cz/nissan-prodal-uz-vice-nez-500-elektromobilu-taxisluzbam
ekobonus.cz/ekologicka-doprava/elektromobilita/7-zemi-kde-je-nejvyhodnejsi-poridit-si-elektromobil