První elektrický solární bagr na světě mají Švýcaři

Na ženevském veletrhu Palexpo byla nedávno vyhlášena cena Solarpreis 2015. Vyhrála ji firma Affentranger Bau AG se svým elektrickým bagrem Suncar.

Švýcarský elektrický bagr Suncar
foto: Affentranger Bau AG

Elektrický bagr Suncar je dílem stavebního podnikatele Markuse Affentrangera a jeho firmy Affentranger Bau AG. Na vývoji stroje spolupracovala s výrobcem stavební techniky Huppenkothen a také technickou vysokou školou ETH v Zürichu.

Jde o světově první elektrický šestnáctitunový bagr. Nabízí výkon 75 kW nominálně (max. až 167 kW). Za rok spotřebuje místo 150 000 kWh jako běžný dieselový bagr spíše něco kolem 30 000 kWh.

Švýcarský elektrický bagr Suncar

foto: Affentranger Bau AG

A tuto energii do bagru Markus nabíjí ze své střešní solární elektrárny. Baterie elektrobagru má kapacitu 190 kWh a stroj díky ní vydrží pracovat až devět hodin.

Zatímco běžný dieselový bagr za osmihodinový pracovní den spotřebuje 80 litrů nafty, tento elektrobagr spotřebuje 240 kWh. Nabíjení probíhá během obědové přestávky.

Švýcarský elektrický bagr Suncar

foto: Affentranger Bau AG

Základem pro elektrickou přestavbu byl bagr Takeuchi TB1140. Z něho byly vymontovány dieselový motor, nádrž a výfukový systém. Na jejich místo byl dosazen elektromotor a baterie.

Za rok ušetří elektrický bagr svému majiteli 21 000 CHF na pohonných hmotách (525 000 Kč). A samozřejmě desítky tun emisí. Proti dieselovému motoru má elektromotor 96% účinnost. Životnost baterie do poklesu na 80 % kapacity je 10 let.

Affentranger Bau AG

23 Comments on “První elektrický solární bagr na světě mají Švýcaři”

    1. Jo, a co dodržování
      Jo, a co dodržování nějakých bezpečnostních předpisů na stavbě a v blízkosti takového stroje. A co by se asi dělo při poruše bagru (izolační pevnosti) a při narušení inženýrských sítí, uložených v zemi. Ty by bylo výbuchů plynu a vyhořelých energetických zařízení a informačních sítí. A těch možných mrtvých.
      To bych chtěl vidět, kdo by takové nasazení stroje na stavbě schválil a zodpovídal za jeho provoz – určitě by to skončilo u soudu jako trestný čin veřejného ohrožení.

  1. Bagr není dílem pana
    Bagr není dílem pana Affentrangera, ale studentů ETH, které vedl pan Dyntar. Pokud by Vás to zajímalo více ,tak přes rok staré video je zde. http://www.srf.ch/player/tv/schweiz-aktuell/video/solarbagger?id=682546ac-2856-4621-a75b-5e6c1304b55e
    S panem Dyntarem jsem v úzkém kontaktu a tak pokud někdo bude mít zájem tak know-how máme a přestavíme bagr jistě levněji.

    1. Pred tukanim do klavesnice
      Pred tukanim do klavesnice se doporucuje cist a pak myslet. V clanku stoji … za osmihodinovy pracovni den … spotrebuje 240kWh. Uz podle vykonu motoru neni mozne spotrebovat 240kWh behem jedne hodiny. Mozna neznate jednotky vykonu, energie atd. Tak priste nekydejte takove hlouposti.

  2. Jenom mě zajímá, jak si s
    Jenom mě zajímá, jak si s tímhle fešáci budou vylepšovat bagrohodiny… diesel normálně ráno načutne, nechát to hodinku na stavbě smrdět a dělat randál, dá si sváču, párkrát kopne a de se na oběd a 4 motohodiny v kapse.

    Elektrobagr.. bez smradu a ten klídeček. Já ho chci taky!

  3. Tak to je bomba!!!!! Nikoli
    Tak to je bomba!!!!! Nikoli vlastní solární pracovní vozidlo, ale to kdo se na vývoji, výrobě a realizaci podílel. V ČR se v SPŠ spokojíme s obmněnou Fabie a vydáváme to za úspěch století. Švýcaři kromě bankovnictví dokáží nejen solární bagr ale i Solar Impulse II !!!

    1. Zatím stále Solar Impulse
      Zatím stále Solar Impulse stojí po své 8.rekordní etapě (8924km) Nagoya – Hawaii od 3.7.2015 na Hawaii.
      Tento měsíc by měl startovat na druhou polovinu cesty kolem světa s cílovou stanicí Abu Dhabi. Tak snad již má nové baterie osazeny a do dvou let tak ten náš svět obletí.

      1. Ano sany, ale někdo musí
        Ano sany, ale někdo musí být prvním. A tak se mezi ty první zařadili vzdělaní a ekologicky myslící Švýcaři. Jistě v elektromobilitě také není pouze E. Musk a Tesla, ale i běžné majetné automobilky, které si uvědomují, že zaváháním firma zaostane. Je pravdou, že podobná firma jako je Tesla snad ani neexistuje. A to samé se dá aplikovat i na plyn a vodík. E. Musk je tedy jediným čistým průkopníkem, doby kdy svět bude muset se obejít bez ropných produktů, včetně plynu.

Napsat komentář