Elon Musk poražen: raketu z vesmíru vrátil zakladatel Amazonu

Společnost SpaceX chtěla být první, kdo úspěšně dokáže přistát s vesmírnou raketou zpět na zemi. Předběhla ji ale konkurenční Blue Origin, kterou založil šéf Amazonu Jeff Bezos.

Vesmírná raketa New Shepard společnosti Blue Origin, kterou založil Jeff Bezos, šéf a zakladatel Amazonu.
foto: Blue Origin

Jako velké překvapení aktuálně přišla z zpráva společnosti Blue Origin. Ta oznámila, že se jí podařilo úspěšně vypustit raketu do výšky 100 km.

Ještě důležitější ale je, že se stejnou raketou dokázala opět přistát na zemi. Stroj s názvem „New Shepard“ (po prvním Američanovi ve vesmíru, Alanu Shepardovi) přistál ve vesmírném středisku v západním Texasu.

Vesmírná raketa Shepard je menší než Falcon 9 konkurenční společnosti SpaceX. Dokáže vyvinou max. tah 110 000 liber, tedy asi 10x méně než Falcon 9.

Blue Origin slibuje, že bude schopna dopravovat na oběžnou dráhu až šest astronautů. Jeff Bezos, zakladatel Blue Origin, slibuje, že už brzy bude možné rezervovat si lístky.

Blue Origin

37 Comments on “Elon Musk poražen: raketu z vesmíru vrátil zakladatel Amazonu”

    1. Určitě?
      Jeff Bezos chce do

      Určitě?

      Jeff Bezos chce do kosmu. Vesmírný závod Blue Origins bude stát přes 200 mil. USD

      Společnost Blue Origins sídlí na mysu Canaveral nedaleko vesmírného střediska NASA. Ve stejné oblasti minulý týden otevřel montážní závod na soukromé vesmírné rakety též Boeing. Obě firmy čerpají státní dotace státu Florida, který na přilákání leteckého průmyslu utratila již 2 mld. USD.

  1. Aj tenhle nadpis ukazuje
    Aj tenhle nadpis ukazuje desivou neznalost kosmonautiky. Srovnavate pristani stupne, ktery defakto doleti na hranici atmosfery a jde k zemi volnym padem s pristanim prvniho stupne ktery stoupa balisticky, kde k separaci dochazi pri Mach 10 a musi aktivne brzdit. Pricemz mnozstvi energie ktery je na to treba roste s 2 mocninou, takze pri stejne efektivite motoru musite brzdit desetkrat vetsi hmotu s lodi ktera je desetkrat vetsi To je jako srovnvat Cmelaka a Boing 747 🙁

    1. Mno, nezlobte se, ale musím
      Mno, nezlobte se, ale musím si rejpnou i do vás. Rozlišovat mezi pojmy loď a raketa je to první, co by se měl každý zájemce o kosmonautiku naučit 😉

      Jinak rozdíl mezi čmelákem a Boeingem bude přeci jen několikařádově větší než mezi New Shepardem a Falconem. Když už, tak spíš jak rozdíl mezi Turboletem a Boeingem 😉

  2. ale no tak Pane Horcik…
    ale no tak Pane Horcik… vite jaky je rozdil mezi objeznou drahou a hranici vesmiru?

    Na dosazeni pomyslne hranice vesmiru Vam staci vystoupat do vysky 100km. New Shepard se pri tom dostal na rychlost 3.7 Mach

    Na dosazeni orbity krome vysky musite navic zrychlit na zhruba 25 Mach (30 Mach pro GTO)

    Jinymi slovy, Blue Origin se dostali za hranici vesmiru a vratili se zpet. To ale pred nimi zvladl take Space Ship One 21. cervna 2004. Tedy pred vice nez jedenacti lety. A krom toho nejspis i dalsi o kterych nevim.

    Blue Origin (a stejne tak Virgin Galactic – SpaceShipTwo) slibuje par minut stavu beztize na hranici vesmiru, ale ne na objezne draze jak mylne uvadi clanek…

    chjo 🙁

    EDIT: tak prvni kdo prekonal hranici vesmiru (100km) ve znovupouzitelne okridlene rakete byl udajne Joseph A. Walker v cervenci 1963.
    Kazdopadne smekam pred Blue Origin, ale na rekordy jdou trochu pozde.

    1. Tak tady jde asi primárně
      Tak tady jde asi primárně o vertical takeoff a vertical landing, v kterém je Blue Origin skutečně první co se dosažení hranice vesmíru týče (která je ovšem tak trochu uměle stanovená).

      Jinak i Blue Origin plánuje postavit raketu pro vynášené nákladů (a možná i astronautů) na orbit za využití nově vyvíjeného motoru BE-4 a dost pravděpodobně bude také znovupoužitelná. Ale to je zatím hudba budoucnosti.

      1. jiste, proti tomu ja nic
        jiste, proti tomu ja nic nemam.
        Ja jen, ze si to redakce vylozila jako porazku Elona Muska, aby nachytala co nejvic kliknuti na clanek. A neznalost rozdilu mezi hranici vesmiru a objeznou drahou je vskutku smutna (viz posledni odstavec).

        A konec koncu, myslim ze 100km hranice mohli ve SpaceX dosahnout i s castecne natankovanym F9R. Ale to pro ne neni dulezite, protoze jejich cilem neni vynaset turisty na 4 minutove zazitkove jizdy ve stavu bez tize. Proto nechapu proc z toho redakce dela zavod? A kdyz uz, tak podle me zavod, ktereho se ucastni Blue Origin a Virgin Galactic.

        1. V tomhle nutno omluvit pana
          V tomhle nutno omluvit pana Horčíka, závod z toho dělají skoro všechna média na světě, která s touhle zprávou přišla, protože v nich sedí lidé, kteří toho o kosmonautice moc neví. Navíc to přiživila sama Blue Origin, která to prezentuje jako svoje vítězství.
          Jen opravdu odborné weby o tom píší tak, jak to skutečně je, např. český kosmonautix:
          http://www.kosmonautix.cz/2015/11/new-shepard-uspesne-pristal/

            1. Elon nedělá humbuk ale
              Elon nedělá humbuk ale prostě o každém kroku SpaceX informuje včetně neúspěchů. To je právě ten zásadní rozdíl mezi ním a Bezosem.
              Já bych zase klidně mohl napsat, že Bezos je obyčejný připosránek – pochlubí se něčím jen tehdy, když se mu to povede. O neúspěších pomlčí, aby nemusel snášet kritiku 😉
              Tohle opravdu není první pokus o znovupřistání New Sheparda. O těch neúspěšných Blue Origin neinformovalo.
              Jinak Bezosovi fandím a myslím si, že jeho BO je vedle SpaceX nejprogresivnější soukromá kosmická firma, ale rozhodně bych ho nijak nestavěl nad Muska. Oba mají zcela rozdílný přístup k prezentaci svých firem a ani o jednom se nedá říct, že je lepší. U SpaceX víme o všem, u BO skoro o ničem. Na druhou stranu vždy takhle po čase něčím překvapí a to má taky něco do sebe 😉

            1. Nemyslím si, že
              Nemyslím si, že pravděpodobnost je mizivá. Naopak si myslím, že pravděpodobnost úspěšného znovupřistání je u nějaké další mise vysoce pravděpodobná 😉

              Jinak nevím jestli vám to neuniklo, ale Falcon 9 byl v podstatě kompletně přepracován a to včetně úpravy motorů.
              Na to, kolik se na něm udělalo práce, je ta pauza docela krátká. Vezměme si např. Orbital ATK, který má od havárie už víc než rok a Antares dodnes nelétá a ještě asi půl rok nepoletí. I když je faktem, že ta situace je u něj poněkud složitější.

          1. SpaceX se nesnaží vrátit
            SpaceX se nesnaží vrátit raketu z oběžné dráhy. Snaží se vrátit první stupeň (ze dvou) rakety, která dopravuje náklad na oběžnou dráhu. V tom je obrovský rozdíl. SpaceX původně uvažovalo i o návratu druhého stupně rakety, ale vzhledem k tomu, že by musel mít tepelnou ochranu (asi podobnou jako raketoplán) pro návrat do atmosféry od toho upustili.

            Co se týká uvádění rychlostí 3,7 Mach vs. 25 Mach tak to Elon asi použil pro laiky kvůli lepší představě. Fyzikálně je to nesmysls.

            1. O jakém fyzikálním
              O jakém fyzikálním nesmyslu tu mluvíte? To, co Musk zmínil není nic jiného než obyčejná 1. kosmická rychlost.

              Jinak je fakt, že k separaci prvního a druhého stupně dochází také v výšce cca 100 km, nicméně ty rychlosti jsou opravdu výrazně odlišné a stejně tak manévr, který musí udělat první stupeň Falconu je složitější. Zkrátka to, co předvedlo Blue Origin s New Shepardem je sice obdivuhodné, ale jedná se o nižší ligu ve srovnání s tím, o co se snaží SpaceX.

              1. Mach je jednotka rychlosti
                Mach je jednotka rychlosti vztažená k rychlosti zvuku v níž se těleso pohybuje a ta je ve vakuu nulová (mění se s nadmořskou výškou v závislosti na teplotě).

                1. kosmická rychlost je cca 7,9 km/s. Takovou rychlost žádné člověkem vyrobené těleso v hustších vrstvách atmosféry, pro které se obvykle používají jednotky Mach, nedokáže vydržet (shořelo by). Proto mi přijde zavádějící jednotky Mach zmiňovat

                Přesně jak píšete, trajektorie New Sheparda se od trajektorie Falconu podstatně liší.

                Tím se samozřejmě nijak nepokouším zlehčit úspěch Blue Origin, velmi mne potěšil.

                1. Tak chápáno přísně
                  Tak chápáno přísně definičně to nesmysl skutečně je, nicméně lze pochopit Muska, že takhle napsal. Machovo číslo je všeobecně známá veličina pro rychlost zvuku a většina to ví, i když třeba neví, že je to nějakých plus mínus 1200 km/h. A tudíž pro představu je mnohem vhodnější, než udávat přesné hodnoty v km/h, u kterých si nikdo bez počítání nepředstaví, kolikrát je to víc než rychlost zvuku.

                  Jinak ani ve 100 km není vakuum, atmosféra sahá až do vzdálenosti 35 000 km od Země. Je ale fakt že hustota je už tak nízká, že se zvuk takovým prostředím nešíří. Nicméně ještě do cca 80 km je atmosféra schopná zvuk přenášet (rychlost je jen o málo menší než u povrchu – 1160 km/h), takže taková suborbitální raketa letící na hranici vesmíru stejně většinu své cesty letí prostředím, v kterém se machovo číslo dá stanovit.

                  Btw. Těleso letící 1. kosmickou rychlostí u povrchu země by se vlivem obrovského odporu vzduchu spíš dřív rozpadlo než shořelo.

  3. Tak to je velký úspěch.
    Tak to je velký úspěch. Jen mě překvapuje, že mohli přistávat na pevnině. SpaceX tuším z bezpečnostních důvodů museli přistávat do moře a proto ty plošiny a snahy trefit se na ní. Myslím, že kdyby mohli přistávat na téměř ideální rovině, tak by se jim to taky povedlo. Ale třeba se mýlím…

    1. Pěkné video a určitě
      Pěkné video a určitě pokrok.

      Ale je to zhruba takové jako srovnávat model letadla s letadlem. Ano oba dokážou letět.

      Uvědomte si, že tahle raketa je navržená pro zvednutí kabiny do 100km (oficiální hranice vesmíru) a následnému přistání. Najde se spousta lidí, kteří za takovýto zážitek rádi zaplatí. Ale není schopná dostat na oběžnou dráhu ani jeden satelit.

      Falcon 9 je na druhou stranu od počátku určen pro dopravu nákladů na stabilní oběžné dráhy – a navíc se pokouší raketu posadit na pohybující se podklad. Takže je to technicky o řád složitější problém. Ale až to vyřeší, potom budou schopni dopravovat na oběžnou dráhu skutečné kosmonauty a to poměrně levně.

      1. Pro mne jako jedince, který
        Pro mne jako jedince, který disponuje alespoň základní znalostí historie je vždy utrpením číst prorocké bláboly o temné přítomnosti a ještě temnější budoucnosti. Zkuste si něco nastudovat o světě před 50 či 100 lety a současnost vám bude připadat jako zlatý věk a budoucnost jako ráj na zemi.

Napsat komentář