Pražský hrad hostil Kulatý stůl o elektromobilitě

Narodní spolek pro elektromobilitu uspořádal ve čtvrtek 19.11.2015 na Pražském hradě kulatý stůl na téma elektromobility. Akci zaštítil poradce prezidenta ČR.

Elektromobil Nissan Leaf u nabíjecí stanice.
foto: Nissan

Elektromobilita je nově se formujícím tržním prostředím, které přináší každému jednotlivci, městu i regionu mnoho výhod. Jakožto lokálně bezemisní doprava nezatěžují elektromobily životní prostředí v nejvíce ohrožených městských oblastech. Jsou tiché, snižují tak hlukové znečištění. Soukromým řidičům i firmám výrazně snižují provozní náklady.

Zahraniční zkušenosti ukazují, že pro nastartování trhu s elektromobily je vhodné, aby byla přijata pozitivní národní opatření na úrovni vlády. Může jít o dotace, daňové úlevy, ale třeba i tak jednoduchá stimuly jako je možnost zdarma parkovat ve vyhrazených zónách.

Expertního setkání na Pražském hradě se zúčastnili zástupci předních automobilek a firem působících v oblasti elektromobility. Mezi diskutujícími hosty se objevili zástupci firem Schneider Electric, BMW, Tesla Motors, Peugeot/Citroen, ABB, 3M, Škoda electric a dalších.

Cílem kulatého stolu bylo projednání strategických dokumentů v oblasti čisté mobility. Výstupy z jednání budou v rámci poradních orgánů předloženy prezidentovi republiky. Národní spolek pro elektromobilitu následně pošle dopis vládě ČR, ve kterém vyjmenovává kroky a opatření, která jsou potřebná pro to, aby se elektromobilita v České republice mohla skutečně začít rozvíjet – a tím přinášet pozitiva všem jejím občanům.

Účastníci se shodli na důsledné implementaci nařízení a aktivit Národního akčního plánu čisté mobility, který je předkládán na jednání vlády ČR. Téma elektromobility přináší strategické přínosy a synergický efekt napříč automotive průmyslem.

Podle jednání zástupců automobilek je klíčové mimo jiné definovat elektromobilitu jako vládní prioritu a strategický cíl stát se evropským lídrem. Dalším důležitým krokem je zrychlit legislativní procesy nutné pro vybudování základní infrastruktury dobíjecích stanic.

Narodní spolek pro elektromobilitu se snaží docílit v této oblasti jednoty a mezirezortní spolupráce, která se může stát se jednou z hlavních inovačních vizí a profilace České republiky v tradičních odvětvích. Důležité nicméně bude oddělit podporu elektromobility a připravované dotační výzvy od ostatních technologií, které nejsou s elektromobilitou srovnatelné, zejména CNG.

“Podařilo se nám uskutečnit tolik potřebnou diskusi lídrů v oblasti elektromobility i zástupců daších zúčastněných firem. Shodli jsme se na společných postojích v oblasti strategického rozvoje elektromobility, které budeme dále prosazovat,” řekl o setkání Zdeněk Žák, starosta Národního spolku elektromobility.

Elektromobilita je unikátní příležitostí pro konkurenceschopnost české ekonomiky v mezinárodním prostředí. Pomáhá posílit a integrovat tradiční silné stránky českého průmyslu. V dlouhodobém výhledu pomůže i energetické soběstačnosti naší země.

tisková zpráva

15 Comments on “Pražský hrad hostil Kulatý stůl o elektromobilitě”

  1. jak asi probíhá diskuse
    jak asi probíhá diskuse lidí, kteří o problému nic neví a strkají do toho nos…. „chlapi, může to být aktivita, na které si můžeme pěkně namastit kapsu a ještě budeme dobře ekologicky vypadat…!!“

    Na http://www.greenway.sk je moc pěkná aktivita – varianta využití „plánované“ několika miliardové pokuty pro VW za tzv. dieselgate, který se následně rozšířil i na beziňáky.
    Danou pokutu nenechat utopit někde ve státních rozpočtech, ale donutit VW k investici těchto peněz do vývoje a výroby elektromobilů. Dostat na silnice a do nabídky 1 mil. EV. Takové množství by mělo obrovský vliv na jejich cenu, aktivitu ostatních automobilek a následně i síť dobíjecích stanic. Netřeba žádných dotací. Mě se to moc líbí.

    1. Jakou dostanu dotaci na
      Jakou dostanu dotaci na eauto když zlikviduji tři V3Sky, které mám nevyužité na zahradě? Doufám že to bude 600 tis., nebo jen 3×200 tis. a budu muset koupit 3 eauta?

      ještě že jsem je nedal do šrotu. Takhle z nich něco trhnu – buď na dotacích já, nebo ten, komu je prodám (a levné nebudou!). A ještě od různých známých mohu ojetá stará auta a náklaďáky za pusu pro všechny zdejší zájemce nakoupit.
      A namastíme si kapsy všichni.

  2. mám elektromobilem najeto
    mám elektromobilem najeto asi 100 tisíc kilometrů. Místo dotace na nákup elektromobilu , což vyvolá závist a zlobu zastánců spalováků, by bylo lepší vybudovat v naší rozvojové zemi síť rychledobíjecích stanic ,jako je třeba na Slovensku.Stojan asi každých 80 kilometrů. Taky je divné ,že včera byla v Praze poloutajená schůze neznámého pana Žáka a jeho party a nebyla pozvaná třeba Asociace pro elektromobilitu České republiky. O čem se tam asi diskutovalo,bez zkušeností a znalostí problematiky elektromobility u nás? Zase z toho udělali politickou věc ,sliby, nereálné vize a plno planých keců.

    1. Píše se o tom rozsáhle
      Píše se o tom rozsáhle níže. Ovšem za zhruba 7 let, co se zajímám o alternativní zdroje energie, 4 roky o elektromobilitu a 2 roky co vlastním elektrokolo a elektromobil, jsem o žádné takové národní skupince lidí neslyšel. Že bych viděl nějakou jejich aktivitu, to už vůbec ne. Budu tedy rád, když nás praktiky něčím pozitivním překvapí. Ve stylu nové koště dobře mete.
      Osobně postrádám na hradní schůzce jména jako Vegr, Marušinec, Kubiš, určitě by přispěl prakticky a významně i Ditrich, Horák a mnoho dalších. Pan Žák by pak mohl dostát svému jménu ve stylu nomem omen a být v tomto ohledu jejich žákem.
      Ostatně jen klasická testovací otázka: Má elektromobil a používá ho? Anebo jel s ním někdy vůbec? Trochu mi to připomíná nedávnou debatu na ČT, kdy se Moravec zeptal Dana Beneše, generála ČEZu, zda jezdí elektromobilem, když je v pořadu takovým jejich zastáncem (měl zastupovat dle scénáře špinavé energie) a holedbá se, jak ČEZ je lídrem v elektromobilitě v ČR. Odpověď byla, po chvíli vytáček, že si ho občas půjčí. K dohledání v archivu ČT, bylo to cosi částečně vědeckého o konci energií, debatovalo se tematicky přímo v hale nejnovější uhelné elektrárny v ČR.
      Ale třeba se mýlím a budu na dění v ČR vyprovokované touto schůzkou koukat jak tele na nové vrata. Prezident s premiérem budou napříště sedlat jen Teslu Model X. Rychlonabíječky budou na 2.nádvoří hradu a za Strakovkou na nábřeží. Hned vedle Superchargerů s logem prezidentské kanceláře a státním znakem ČR :-).

  3. Souhlasím, jsou to děsný
    Souhlasím, jsou to děsný kecy.

    Přitom se není o čem bavit. Každý kdo se zajímá o elektromobili ví, že by pro začátek stačili pouze 2 veci:

    1) postavit cca 10 skutečných rychlodobiječek s alespoň 4 zásuvkami a stáním pro 4 auta na důležitých trasách.

    2) dočasnou úlevu na dani z koupě elektromobilu pro všechny stejnou, hlavně ne žádné přímé dotace nebo povolení parkovat zdarma, či jezdit v pruhu pro autobusy, všechny dotace vytváří jen zlo a závist sousedů

    Na vyse uvedený nepotřebuji žádné evropské dotace na to stačí „par“ peněz, ale hlavně to konečně udělat a ne o tom jen kecat.

    Nic víc nic min.

  4. Zdeněk Žák zdá se
    Zdeněk Žák zdá se vycítil příležitost v podobě evropských dotací a najednou se z něj a jeho spolku stane obrovský průkopník elektromobility, který bude ukazovat, kudy by měla kráčet. Poté, co se tomuto tématu věnovalo několik resortů rok a půl a dnes se na vládě schválil akční plán, tak na základě kulatého stolu vyplodí jakési lejstro pro prezidenta a bude vládě radit, aby svůj akční plán důsledně implementovala. To by je bez toho asi nenapadlo. To snad nemůžou myslet vážně…jaké jednoty chce jako dosahovat? Co to je za blábolení?
    Bohužel se nelze nezbavit dojmu, že jakmile se někde objeví evropské dotace, hned je spousta iniciativ, co bude mít nápady jak téma uchopit, zrychlit, zefektivnit atd.
    Nevšiml jsem si, že by národní spolek pana Žáka nějak systematicky pro elektromobilitu něco konkrétnído dělal…
    Pane exministře, zůstaňte raději zalezlý tam, kde předtím…

    1. Před týdnem jsem na
      Před týdnem jsem na konferenci v Loučni s panem Žákem mluvil. Nabízel jsem mu spolupráci v prosazování elektromobility, protože se o to snažíme od roku 1978. Pořádáme akce, zúčastňujeme se aktivně největších akcí a konferencí a to nejen u nás , ale i ve světě. Pan Žák se ani slůvkem nezmínil o tom, co chystá. Všechny akce jsme celá léta absolvovali na vlastní náklady a od nikoho nic nedostali. Od počátku vyhlášení akčního plánu na podporu čisté mobility jsme upozorňovali, že by se neměla zaměňovat alternativní paliva a čistá mobilita.
      Pokud se podpoří plynová auta, tak naprostá většina podpory půjde opět na plynová auta a ropný byznys. (viz „dobrovolná dohoda státu a CNG“) Plyn již byl dost statečně podpořen, elektromobilita nikoli.
      Jaromír Vegr předseda Asociace pro elektromobilitu z.s. (dříve o.s.)
      Pane Žáku, kdo byl pozván? Proč jste neobeslal nás, nejstarší a nejsilnější organizaci, která podporuje a prosazuje elektromobilitu již téměř 40 let?

      1. Je to jednoduché – pan
        Je to jednoduché – pan Žák ucítil příležitost se na tématu přiživit. Proč? Protože se budou připravovat dotační tituly a politická opatření…
        Uvidíte, jak se bude snažit vytěžit to, že je poradcem prezidenta. Najednou ho bude všude plno, bude u všeho chtít být, bud se cpát na různé akce, bude chtít připomínkovat dokumenty, vyjadřovat se k návrhům opatření (zejména těch dotačních) a bude se zaštíťovat tím, že zastupuje Hrad… Zeman své následovníky a patolízaly rád odmění, takže bude mít tlačenku z nejvyšších míst…
        Celá ta akce nedává smysl, neviděl jsem tam zástupce resortů, co mají akční plán na starosti, nevidím tam zástupce energetik a distributorů, kterých se elktromobilita bezprostředně týká atd.
        Pane Vegre – Vaše sdružení je pro něj konkurentem, takže se nedivte. On a jeho spolek se bude chtít pasovat do role zástupce odborné veřejnosti, bez ohledu na to, že na rozdíl od jiných si na tématu nic neodpracoval…
        Z lidí tohoto typu je mi akorát šoufl… Stačil mi způsob, jak se rozloučil s resortem – jako jeden z mála do mrtě využil možnost disponovat autem z řidičem – jak dlouho? půl roku? – po skončení ministrování…

        1. podle čeho chcete
          podle čeho chcete srovnávat, máme nejvíc členů, pořádáme nejvíc akcí, zúčastňujeme se největšího počtu výstav, konferencí,jezdíme největší elektromobilní rallye , držíme nejlepší elektromobilní rekordy u nás a 4 světové rekordy.
          V letech 87 až 90 jsme obsadili přední místa na mistrovství ve švýcarsku včetně toho nejvyššího. Kdo se tímto může pochlubit v rámci Evropy?

Napsat komentář