Vláda otevřela cestu dotacím pro elektromobily

Právě dnes česká vláda schválila Národní plán čisté mobility. Ten má pomoci zlepšit kvalitu ovzduší tím, že připravuje půdu pro podporu alternativních pohonů, zejména elektromobilů a .

Česká vláda připravila cestu k dotacím pro nákup elektromobilů
foto: BMW

Jedním z nelegislativních úkolů Ministerstva průmyslu a obchodu vyplývajících z nedávné aktualizace Státní energetické koncepce je předložení Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM).

Ten nyní konečně schválila vláda. V obsáhlém dokumentu jsou vyjmenována nejrůznější opatření, která mají podpořit prodej aut s alternativním pohonem v České republice. Zaměřuje se zejména na elektromobily a již dobře uchycený stlačený zemní plyn (CNG).

Mimo jiné se jedná o:

  • Dotace na nákup vozů s nízkými emisemi
  • Podpora výstavby infrastruktury
  • Zvýšení poplatků za registraci aut s vysokými emisemi
  • Zvýhodněné parkování
  • Zvýhodnění při nákupu dálniční známky
  • Důraz na vozy s alternativním pohonem při státních a komunálních zakázkách

Auta na plyn (CNG, ale i ) už dnes v celé Evropě i České republice představují zcela životaschopný byznys. U nás je to zejména díky příchodu Škoda Octavia G-TEC.

Pro srovnání, celkem u nás jezdí už přes 10 000 aut na stlačený zemní plyn, ale pouze něco kolem 600-800 elektromobilů. Ročně se zde prodá zhruba 200 elektromobilů oproti více než 2500 aut na plyn (a toto číslo rychle roste).

Jako zcela klíčovou proto vnímáme spíše podporu elektromobility a navazující infrastruktury. Schválení Národního plán čisté mobility otevírá cestu k nedávno diskutovaným dotacím pro nákup elektromobilů.

Doufejme, že podobně to v budoucnu – při tvorbě konkrétních opatření – uvidí i úředníci a zákonodárci. Jistý náznak už se objevil, když bylo údajně upuštěno od předchozího plánu mít plošnou dotaci na všechny typy alternativ. Pro elektromobily by dotace mohla dosáhnout 150 000 Kč až 200 000 Kč.

MPO

47 Comments on “Vláda otevřela cestu dotacím pro elektromobily”

  1. Zdravím
    Zdravím elektronadšence,
    mám prozbu,ví někdo o možnoti nákupu Fiatu 500e v čechách.Podělte se o skušenost jestli ji máte s tímhle mrňavým krasavcem.

    Já zatím mám skušenost jen z elektrickou vysokozdvižkou v práci Toyota,máme funglovku a je skvělá,jeji příjezd nejde pomalu slyšet,ale jak se rozjede tak nádherně piští,ten zvuk ji propůjčuje čerpadlo.

      1. Takže další díl
        Takže další díl seriálu, kde ukážete, jak jezdit dálkové trasy s elektromobilem je komplikované, za což může ČEZ, protože na trase nemá síť rychlodobíječek…? Kritiku rychlodobíječek ještě chápu, ale nějak mi není jasný, proč se svěřepě snažíte s elektromobilem jezdit za této situace denně několik set kilometrů a pak na to napsat elaborát…
        Neberte to zle, chápu nadšení i zapálení pro věc, ale kdybych byl zástupce ropné lobby a chtěl jsem ukázat, jak je elektromobilita na prd, tak udělám něco podobného jako Vy a napíšu o tom podrobný článek…
        Když si to přečte někdo, kdo Vás nezná, tak si klade otázku, jestli elektromobilitě chcete pomoct a nebo naopak uškodit…

  2. na http://www.greenway.sk je moc
    na http://www.greenway.sk je moc pěkná aktivita – varianta využití „plánované“ několika miliardové pokuty pro VW za tzv. dieselgate, který se následně rozšířil i na beziňáky.
    Danou pokutu nenechat utopit někde ve státních rozpočtech, ale donutit VW k investici těchto peněz do vývoje a výroby elektromobilů. Dostat na silnice a do nabídky 1 mil. EV. Takové množství by mělo obrovský vliv na jejich cenu, aktivitu ostatních automobilek a následně i síť dobíjecích stanic. Netřeba žádných dotací. Mě se to moc líbí.

  3. dotace 200tis na
    dotace 200tis na elektromobil je naprosta drzost. ja, co jezdim verejnou dopravou, auto nemam, mam tri deti a rozhodne by nejake potesilo, ale nemam ho proto, ze jsem presvedceny ze nejvic pro ekologii udelam, kdyz si zadne neporidim. nemam ho proto, ze je drahe. kdyz budeme dotovat 200tis na elektromobil, stejne si ho neporidim, protoze bych potreboval auto s dojezdem alespom 450km, to zatim na trhu neni a kdyz bude, bude porad drazsi nerentabilni. leda ze by se dotace zvedly na dvojnasobek. … ted kdyz opravdu potrebuji auto, tak si ho proste pujcim, pripadne jedu taxikem. ja, co rocne najezdim kolem 10tis km v peti lidech, z toho autem kolem 1500 navic s plne obsazenym vozem. ja budu prispivat ze svych dani 200 tisic nekomu na teslu, pripadne bmv i3 ve kterem bude obsazenost 1,5 cloveka na auto max. a on bude mit svkely pocit co dela pro ekologii. a bude ucpavat silnice me, ktery sedim v tramvaji casto ve stejne fronte. nechutne. nereknu pul slova na pomoc pri vystavbe dobijecich stanic, navratne dotace, zvyhodnene pujcky na rozjezd biznisu, atd. budiz. ale tohle je proste nefer.

    1. To mi nerikej ze sis jeste
      To mi nerikej ze sis jeste nezvykl? Rika se tomu stat. Ten jedine co dela je, ze bere Pepovi a dava Petrovi. Ja byt tebou bych se vic nez nad nejakou 200tis dotaci na elektromobily rozciloval proc mi kazdy mesic stat krade z vyplaty 50%? Na si ale uz zamestnanci zvykli, tak to proste je a zivot jde dal. Co se tyce me tak nejlepsi je prestat nadavat a resit to po svem, cekam te na Belize je nas tu uz dost.

      1. brilantni argumentace. a
        brilantni argumentace. a skevla, proc je spravna 200tis dotace na elektromobil. sklanim se nad vasi logikou. kdyz jim stat prispiva na jizdenku na autobus, tak at me prispeje tretinou ceny vozu s nejdrazsi technologii na trhu. uzasne. navic nikde neni napsano, ze zrovna elektromobil je ta spravna a jedina cesta. cest je vice. ano. verejna doprava dotovana je. ale jednak s tim take nesouhlasim ale hlavne silnice, dalnice, obchvaty, nadjezdy prejedzdy tunely a nevim co vsechno se rozhodne nestavi kuli verejne doprave. stavi se kuli enormnimu narustu individualni dopravy. spotrebni dane na benzin, pripadne dalnicni nalepky to rozhodne neufinancuji. takze nevim kdo tady na koho doplaci. divat se z osobniho vozu na lidi v buse a mit o nich predstavu jak na ne prispivate je slusna davka najivity, nebo hlouposti.

        1. Já jsem taky zásadně
          Já jsem taky zásadně proti jakýmkoli dotacím a proto mi vadí pokrytecké vymezování uživatelů veřejné dopravy, do které zahučí každý rok mnoho miliard na dotacích, proti nějakým jednorázovým akcím na podporu EV, které notabene stejně asi ani v té výši možná ani nebudou. Nemluvě o tom, že to má být financováno vyšší zdaněním vozů s vysokými emisemi a s tím teda nemám principiální problém.

          Otázka kolik vlastně z peněz vybraných na spotřební dani, DPH s pohonných hmot, dálničních známkách, mýtném a dalších poplatcích jde skutečné zpátky do dopravní infrastruktury by mě samotného velmi zajímalo. Na rozdíl od vás si ale spíš myslím, že zpět do infrastruktury toho jde jenom část a zbytek se rozpustí ve státním rozpočtu.

    2. Podívejte, o mně je
      Podívejte, o mně je známo, že dotace považuji za legalizovaný zločin, protože jsou placeny z námi státu nedobrovolně placených daní (pod hrozbou vězení – viz trestní zákoník krácení daně a jiného poplatku, aby tam dostali i sociální a zdravotní pojistné, které ovšem pojistným není, jen sociální a zdravotní daní).

      Rád využívám veřejnou dopravu a vždy žasnu, kolik jsou schopni politici a úředníci za ni utratit. Ať jde o MHD nebo o České dráhy. Ovšem dotujeme i aerolinky. Proto jsem vždy raději, když ty peníze dostanou rovnou lidé (nejlépe samozřejmě, kdyby jim je vláda nebrala vůbec) a sami se rozhodnou, kterou z nabízených alternativ zvolí.

      U MHD mám totiž kromě její nákladnosti ještě druhý problém, že už 3 roky vozím děti ráno do školy autem (2 roky elektromobilem). Protože uznáte zajisté sám, že je nemravné konat 11 km cestu s přestupy a nenavazujícími spoji v 3.největším městě republiky 60-70 minut (jen díky těžkým aktovkám ji nejezdí na kole).

      Ano, být rychleji postaveny dotované rychlonabíječky, bylo by to taky OK. Jenže v podání polostátního ČEZu jich za 2 roky vidíme náhodně pohozených po vlasti české 9. V podání soukromého subjektu na Slovensku jich už rok a půl funguje 15 podél hlavních tahů napříč celou zemí.

      A když si k tomu postavíte fakt, že jen na rozjezd spalovací automobilky Hyundai šlo z veřejných peněz 5 miliard přímo firmě a 10 miliard vrazily stát, kraj a města do dopravní infrastruktury, tak to, co nám milostivě vrchnost zatím jen slibuje v desetitisících, když tomu přiložíme svoje statisíce, je v podstatě výsměch. Ale jak říkám, raději si svoje daně vyhodím oknem sám.

        1. Zdravi obcanu statu bych
          Zdravi obcanu statu bych jako jedno z nejnutnejsich ucelu byl ochoten pripustit. Zvlast v SM kraji. Podrobnosti o cistote ovzdusi viz. chmi cz. Jo a vyprdnete se na komentare o tematu stehovani narodu jinam za cistsim ovzdusim nebo praci, vyrobit proletariat bez majetku to uz jsme zazili a nebylo to zrovna nejprijemnejsi obdobi pro onen proletariat.

  4. Už jsem to napsal u jiného
    Už jsem to napsal u jiného článku, ale podle mě by pro začátek stačili pouze 2 veci:

    1) postavit cca 10 skutečných rychlodobiječek s alespoň 4 zásuvkami a stáním pro 4 auta na důležitých trasách.

    2) dočasnou úlevu na dani z koupě elektromobilu pro všechny stejnou, hlavně ne žádné přímé dotace nebo povolení parkovat zdarma, či jezdit v pruhu pro autobusy, všechny dotace vytváří jen zlo a závist sousedů

    Na vyse uvedený nepotřebuji žádné evropské dotace na to stačí „par“ peněz, ale hlavně to konečně udělat a ne o tom jen kecat.

    1. Naprostý souhlas! Jestli
      Naprostý souhlas! Jestli zas nějakej chytrák dostane evropské dotace a místo toho aby postavil těch pár posr*ných dobíječek začne vymýšlet úlevy co nic neřeší a akorát jen ve zdejším Čecháčkově způsobí hromadu závisti, tak děkuju pěkně! Co takhle v rámci úspor zbourat 98% benzínek aby to každej Čecháček měl 30 km na benzínku? Když rovný podmínky, tak rovný podmínky!

    1. Je pravda, že nejsem
      Je pravda, že nejsem příznivcem dotací, ale když by konečně mohli dávat zase jednou trošku smysl, tak nevěřím tomu, že to dopadne. Určitě bych využil jak plánované dotace na fotovoltaniku na střechu tak na nákup EV. Jinak EV je v současnosti do určité míry také na biopalivo, hlavně když teď na polích část řepky nahradila elektřina,..ehm tedy chci říct kukuřice:-)

              1. Ano většina to asi tak
                Ano většina to asi tak dělá! Ono je pravdou, že snížit výkaz danového přiznání se dá různě. Znám malého podnikatele, jenž už před lety dokázal přejít u svých tří firemních vozidel přejít z nafty na CNG, a firemní zisk mu nijak neklesl. Rodinní příslušníci používají elektroskutry a pokud by se našla vhodná vozidla tak by i dále přešel z CNG na elektro, nemusel by platit plyn a spotřebu el. by zahrnul do běžné kalkulace firmy. Dojezd vozidla by mu stačil pouze dvě stě km na jedno dobití.

                1. Nu asi by Mercedes-Benz BED
                  Nu asi by Mercedes-Benz BED byla pro ně i významná firemní reklama. Zatím své výrobky a zboží rozváží Renaulty Kango CNG. Až k nim ted půjdu pomoci zkusím to panu majiteli nabídnout, možná by zetáčci měli i důvod firmu vést dál stejně úspěšně jako současný zatímní majitel.

              1. Záleží co děláte. Pokud
                Záleží co děláte. Pokud provozujete například malo/velkoobchod, tak samozřejmě ten 1M obrat nutný pro povinné přihlášení k DPH překročíte velmi rychle a k tomu všechny ty papírovací orgie, co se k s tím pojí. Otázka je, do jaké míry je na toto vhodná právní forma zrovna OSVČ, kde mimo jiné ručíte veškerým svým majetkem a ne třeba s.r.o.. Takových OSVČ je ale menšina.

                A pro samotné odečtení plného DPH z kupní ceny je vyžadováno, aby vozidlo bylo provozováno výhradně k podnikání a to je potřeba doložit knihou jízd. A rovna po tomhle se FÚ vozí docela rád.

                1. Ano souhlasím, je to jak
                  Ano souhlasím, je to jak píšete. V praxi to ovšem funguje jinak a rozhodně se nejedná o nějaké podvody kde by se člověk každý rok klepal esli na něj nedojde daňová kontrola.

                2. O klepání jsem nic
                  O klepání jsem nic neříkal. Jenom se snažím tlumit naivní představy některých lidí, že stačí být OSVČ a všechno si hned zázračně odepíšete z daní a ještě to necháte užívat někoho jiného. Tak to prostě nefunguje.

                3. Bohužel představy tohoto
                  Bohužel představy tohoto typu nebo že si to dá „podnikatel do nákladů“ atd., jsou velice rozšířené. Viděl bych za tím typicky českou vlastnost – závist.

                  Mě osobně by ani 100t(spíš tak polovic – DPH se vrací v poměru užití soukromé/firemní) vratka na DPH nevyvážila všecky ty starosti s registrací k DPH.

            1. od noveho roku se budu
              od noveho roku se budu snazit abych opet nebyl platcem, a pokud to nahodou nedopadne tak proste ucetne poputuju o 200km „niz“ do Nemecka

              jsem osvc, jsem platce a auto mam „bez dane“ a uzivam ho pro soukrome ucely, vpodstate prevazne pro soukrome ucely, zadny problem v tom neni a vlastne nikdy skoro nebyl (problemem bejvavalo N1 a nesmyslna kmniha jizd v appirove podobe, to us je ale par let minulost) problem je dnes spise jista osoba ktera z podnikani v CR dela tak byrokraticky slozitou a nebezpecnou vec, ze bejt platce se v tomhle state od 1.1.16 stane ruletou kdy za chybu druhe strany muzete platit i desitky tisic na pokutach spravci dane, jiz ted vpodstate spousta z nas odvadi DPH anis by mela treba proplacene faktury a stat s tim nic nedela a spise hazi dalsi klacky pod nohy, holt kdys je to slozite, tak se jde o dum dal 🙂

              vpodstate kdokoliv kdo v CR splni zakonnou podminku pro platcovstvi diky obratu za 12 mesicu nad 1 mega, tak se mu vetsinou vyplati si ucetnictvi prevezt k sousedum, misto 10-20 tisic za ucetniho pak plati 500 ecek v Nemecku kde ma mnohem mensi birokracii

Napsat komentář