Elon Musk: elektromobily s dojezdem 800 km do roku 2025

Proklamace , šéfa Tesla Motors a , nikdy neomrzí. Aktuálně řekl, že elektromobily s dojezdem 800 km by se mohly objevit do roku 2025.

Baterie elektromobilu Tesla Model S a Tesla Model X
foto: Tesla Motors

Na investiční konferenci společnosti Barron’s prohlásil Elon Musk, že očekává elektromobily s dojezdem 800 km do roku 2025. Zároveň zmínil některé detaily, které už naznačil dříve: například že bude potřeba více gigatováren.

Muskovy odhady jsou založeny na prokazatelném trendu dlouhodobého snižování ceny li-ion baterií. Od jejich uvedení začátkem 90. let minulého století se jejich cena průměrně snižovala o 7 % ročně (v poměru k jedné kWh).

Mark Reuss, šéf vývoje produktů automobilky GM, nedávno pro magazín Green Car Reports řekl, že cena baterií pro nadcházející levný elektromobil Chevrolet Bolt bude $145/kWh. Baterie a velkou část elektromobilu dodá jihokorejská společnost LG Chem.

Tesla v současné době do svých elektromobilů Tesla Model S montuje baterie s cenou $200/kWh nebo nižší. Přesná čísla nejsou k dispozici a odhady se liší. Pokud by cena klesala dalších 10 let o stejných 7 % ročně, bude v roce 2025 stát baterie pro dojezd 800 km méně, než dnes baterie pro dojezd 400 km.

Musk na konferenci Barron’s opět zopakoval také svůj nejnovější postulát. Totiž že Tesla by v budoucnosti mohla vyrábět „miliony aut“. A stát se díky tomu klidně větší než právě třeba General Motors.

K takovému cíli vede ale ještě poměrně dlouhá cesta. Firma aktuálně musí konečně pořádně rozjet výrobu nového elektrického Tesla Model X. A za dva až tři roky pak na trh uvést Tesla Model 3, svůj „levný elektromobil“ přímo konkurující Boltu a novému Nissanu Leaf.

54 Comments on “Elon Musk: elektromobily s dojezdem 800 km do roku 2025”

                1. Taky myslím 🙂 Já mám to
                  Taky myslím 🙂 Já mám to auto docela rád. A jelikož se o něj starám a nejsem hovado, tak z něj ani nejdou černé dýmy. Jsem ekolog, nekupuju si nová auta 😀

                2. No já nejsem „ekolog“
                  No já nejsem „ekolog“ jezdím autem, pálím elektřinu bůhví odkud, kupuju výrobky v supermarkeči …

    1. Nemám Teslu, ale já bych
      Nemám Teslu, ale já bych řekl že by to dát měla. Většinou v diskusích píšou majitelé, že se dá jezdit normálně cca 350 km, takže těch 650 by měla dát. Jen si myslim že Nabíjení by netrvalo jen 20 minut, ale určitě déle. Na 80 % se píše za cca 30 minut a vy budete potřebovat doplna, takže bych odhadoval minimálně 45 minut až 1 hodinu. Asi záleží ještě na stoupání/klesání na trase.

    1. Vie mi niekto povedať
      Vie mi niekto povedať prečo v elektromobiloch sa používajú litium-ionové batérie namiesto LiFeYPO4 batérií? Litium-ionové majú životnosť cca 5000 nabíjacích cyklov, kdežto LiFeYPO4 môžu mať pri vždy pri 80-percentnom dobíjaní životnosť až 12000 cyklov. Sú drahšie, ťažšie? Vysvetlí mi to niekto?
      Ináč myslím si že na elektromobilovú revolúciu a prechod k tomuto typu pohonu celkom stačí dojazd 400km. Lebo tak či tak pri batériách bude pôsobiť viac menej samovybíjanie počas nečinnosti elektromobilu – a pri viac kwh bude aj viac samovybíjania – a tým pádom viac „stratenej energie“…

      1. Odpověděl jste si v
        Odpověděl jste si v podstatě sám. LFP má principiálně mizernou specifickou hustotu uložené energie (až 3x horší) a tudíž od počátku bylo zřejmé, že do mobilních aplikací (vozidla, přenosná elektronika) je nevhodné. Jestli je u technologie LFP něco opravdu dobrého, tak to je její PR(propagace).

        Abych uvedl konkrétní příklad tak Tesla používá NCA články formátu 18650 s 12Wh, odpovídající cca 3350mAh při 3,6V. Naproti tomu dodnes nikdo do formátu 18650 nenacpal v LFP více než 1100mAh a to ještě při 3,3V, tedy 3,6Wh(pravda on se o to ani nikdo moc nesnažil, protože to nedávalo smysl, když už v době vzniku LFP umělo LCO 2500mAh= 9Wh). Tesla používá 7104čl o celkové energii 85kWh no a 7104 článků v LFP dává jen 26kWh!!!

        Vrchol v LFP je dnes sice v pouch provedení mnohem výše, nicméně stejně víc jak na 40kWh baterii by to stejně nedalo. Přitom by ta baterie byla stejně těžká, ne-li těžší.

        1. S tím PR jste to celkem
          S tím PR jste to celkem vystihl. Kolem žlutých Thundersky/Winstonů a jejich dalších různobarevných dvojčat bylo naplkáno tolik nesmyslů obratem přejímaných i jejich dealery, že z toho šla hlava kolem. Ujišťování tom, že články nepotřebují žádné BMS, nevadí jim přebíjení ani hluboké vybíjení dále absurdní čísla o počtech cyklů, množství C nebo ono legendární nikdy neexistující „elektrochemické balancování“ u 12V packů.

          Mimochodem, před několika týdny mi přišel spam od největšího výrobce čínských elektroskútrů, že do všech modelů už dávají NMC články úhledně škálovatelné do 72V/20Ah vyměnitelných packů s držátkem. A navrch za menší cenu.

          1. Tak tak, přitom já bych to
            Tak tak, přitom já bych to PR v komerční branži celkem chápal, ostatně PR od VW se s jeho čistoskvoucími diesely taky zrovna neupejpal.

            Ale mrzí mne, že přesně ty vámi zmíněné nesmysly převzala i spousta důvěryhodných institucí včetně těch v ČR a teď místo toho aby věc uvedly na pravou míru a trochu si nasypaly popel na hlavu, tak mlčí jako hrob. To má bohužel za následek opět vámi zmíněný fakt, že velká většina laiků a nadšenců dnes zná dokonale „zlatý grál baterií“ v podobě „LiFe(Y)PO4“ (opravdu je až neuvěřitelné jak tuto zkratku umí téměř každý dokonale napsat zpaměti), ale fakt že to je jen jedna z mnoha technologií Li-Ion, navíc s vlastnostmi výše uvedenými, se jim už těžko vysvětluje „když tahle instituce přeci říkala že …“

            1. Rozlišoval bych PR a
              Rozlišoval bych PR a vyloženě lživou propagandu. Bohužel na to dojelo i mnoho výrobců, kteří v dobré vůli tyto články osazovali, protože tomu věřili a pak na tom někteří vykrváceli, protože jim to zákazníci po pár cyklech naházeli na hlavu. Vzpomenu třeba svůj skútr, který se dodával s dvaceti 40Ah články v sérii bez jakékoliv kontroly napětí jednotlivých článků.

              Nebo jsem na nějakém srazu potkal člověka co měl krásného velkého Guewera, ale s 12V bloky. A nebožák je měl poctivě hlídané Acumonem, protože to udělal přesně podle doporučení jistého nejmenovaného dealera a nechápal, že ten Acumon dovnitř nevidí a ty články se mu dřív nebo později rozjedou a zničí. Myslím, že už tehdy si stěžoval na klesající dojezd a to to měl pár měsíců.

      2. Psalo se to tadu už
        Psalo se to tadu už mnohokrát, ale vždy se na to někdo opožděný musí zeptat znovu. Takže telegraficky:

        1. lifepo4 JE druh li-ion baterie.
        2. lifepo4 je po všech stránkách zastaralé proti těm článkům, co se montují do současných elektromobilů už někdy od roku 2009.
        3. ty počty cyklů, co jste uvedl, jsou naprosto nesmyslná hausnumuera.

      3. Jak správně uvedli níže,
        Jak správně uvedli níže, LiFePo4 jsou druhem Li-Ion baterií. A i když mají delší životnost, jak správně uvádíte, tak jejich další vlastnosti je značně znevýhodňují oproti alternativám. Třeba nejsou schopny velkého výkonu (přetížení odběru, maximálně 3C), prudce se zahřívají, rychlonabíjení by je zničilo, jsou těžké apod. Samovybíjením v řádu 2 týdnů dnešní moderní lithiové baterie v podstatě netrpí.

                1. +1 +1 +1
                  Nechápu proč

                  +1 +1 +1

                  Nechápu proč chce každém dobíjení za 5 minut. To je ten největší nesmysl to nikdo nepotřebuje. Bohatě stačí 20-30 minut na cca 80%. Přes E jak to umí současné rychlonabíječky.

                  Pokud jde o velikost a hmotnost tak v tom problém taky nevidím. Tesla která se už 2 roky vyrábí, tj vývojové je to cca 5 let staré auto má baterky na 350 až 400 km bezpečného dojezdu. Zvýšení na dojezd 500km tj zvětšení o 1/4 až 1/3 asi není tak neřešitelný problém. Zvlášť když s tím Tesla počítá.

                  Takže ano názor je úplně mimo realitu, přesně podle kočičího přísloví.

                2. Jenze tady neslo o to zda je
                  Jenze tady neslo o to zda je potreba to dobit do 5 min, ale ze to proste dnesni baterie za tak kratkou dobu nezvladaji.

                3. Baterie by to možná i
                  Baterie by to možná i zvládaly. Ale rozvodná síť to nedá. V případě 100 kWh baterie by dobití za 5 minut znamenalo dobíjení výkonem 12C, tedy 1,2 MWh. Najděte mi trafačku, která vám tohle zvládne a nestojí nesmysl.

                4. Přesně tak to je.
                  Přesně tak to je. Rozhodná síť tohle neumí, proto by tam musela být ještě akumulace např. V podobě nějaké baterky, která by to zvládla, nebo kombinace superkapacitoru, nebo jeste něco jiného.
                  Nevim to urcite, ale myslím, že SC mají vyrovnávací baterii. Takže se to tak i dnes dělá, rep. Tesla to tak dělá.

                5. Jo, přes vyrovnávací
                  Jo, přes vyrovnávací baterii by to asi šlo. Ale je to poměrně drahé řešení.

                6. SC maji baterii asi v ~5
                  SC maji baterii asi v ~5 lokalitach, Tedy mene nez 1 ze 100.

                7. Mozna by bylo potreba
                  Mozna by bylo potreba dohledat informace k tomu jak se da dobit baterie na 500 km jizdy za 5 min, kdyz jste psal, ze jsem mimo realitu.

                  Mimo realitu tu bude asi nekdo uplne jiny a jak dojdou argumenty tak se zacnou vypisovat kraviny.

          1. Upřesněte zadání. Pokud
            Upřesněte zadání. Pokud by tam baterie měla být přesně na ujetí 500km, tak nabít jí celou za 5 minut by znamenalo průměrně 12C. To zvládne slušnější LTO a už se to používá zejména v elektrobusech. Pokud by ta baterie byla na 1000km a nabíjela se tedy jenom do půlky, znamenalo by to 6C a to už by zvládly i kvalitnější NMC a NCA články. Ona totiž rychlost nabíjení je poměrná veličina vztažená ke kapacitě.

    1. Elektromobil s dojezdem
      Elektromobil s dojezdem 800km znamená 450km dojezd svižnou jízdou na německé dálnici. To se ještě bude hodit. 🙂 Za mě je první kapacita baterky, která příliš neobtěžuje ani při dálničním cestování 60kWh – 250km na jistotu. Bohužel nečekám, že budou tyhle auta i za dva roky pod milion. :-/

      Je to paradox – do města, příp. okresky stačí 30kWh, na delší cesty po dálnici už to chce těch 60kWh a víc.. Samozřejmě obdivuji místní fandy, kteří dojedou k moři i iOnem, ale to pro většinu není.

Napsat komentář