Stát chystá dotace pro elektromobily

Hospodářské noviny informují, že český stát chystá dotaci na nákup šetrných vozů. Počítá se s podporou hybridů, elektromobilů i aut na stlačený zemní plyn ().

Výše dotace pro elektromobil by v Česku mohla být údajně kolem 80 000 Kč, ale možná i víc
foto: Hybrid.cz

Státní příspěvek na nákup vozidla do 3,5 tuny s alternativním pohonem by měl platit zhruba od poloviny roku 2016. Jeho výše ale zatím není známa. Původně se počítalo s plošnou dotací 40 000 Kč na nákup kterékoliv alternativy.

To by ale příliš zvýhodnilo auta na CNG, takže od tohoto záměru bylo (naštěstí) upuštěno. Ministr životního prostředí Richard Brabec by podle svých slov chtěl urychlit především rozvoj elektromobility.

V zahraničí se výše příspěvku pohybuje v přepočtu od 80 000 Kč (Španělsko) až přes 270 000 Kč (, včetně šrotovného za staré dieselové auto). Zdaleka nejvíc se dnes prodává elektromobilů v Norsku, kde je jim odpuštěno několik daní a mají i řadu dalších výhod.

Podle iHNed.cz budou mít kromě domácností nárok na dotaci také živnostníci a malé firmy do 50 zaměstnanců. Stanovena bude i maximální pořizovací cena nového elektromobilu. Podmínkou bude dále ekologická likvidace vozu emisní kategorie euro 0 až euro 3.

121 Comments on “Stát chystá dotace pro elektromobily”

  1. V tomto případě, kdy jde
    V tomto případě, kdy jde v první řadě o zdavé ovzduší ve velkých sídelních celcích, není žádná dotace dost velká. Poškození horních cest dýchacích, pokles imunity, astma, karcinom plic, délka a kvalita života. Zdavotní dopady a následná péče jsou natolik velké a drahé, že se dotace i ekonomicky vyplatí.

    V Americe je dotace kolem 10 000$, takže dotace kolem sto tisíc, to by opravdu smysl mělo. U levnějších modelů by se cenový rozdíl snížil na přijatelno hodnotu. Musela by být ale splněna určitá kritéria. Například vlastnění stejného EV vozidla po dobu alespoň 5 let.

  2. Technická: všichni tu
    Technická: všichni tu tvrdí, že investice do infrastruktury dobíjení by byla pro rozvoj elektromobility užitečnější než dotace na auta, ale je tato domněnka potvrzená? Já ji nechci vyvracet, jen by mě opravdu zajímalo, jestli třeba počet elektromobilů na Slovensku roste nějak významně rychleji než u nás, když tam je infrastruktura lepší.

    1. No to je pravda, potvrzené
      No to je pravda, potvrzené to není. Vychází to spíš že zkušeností lidi co mají elektromobil.
      A já se k tomuto názoru přikláním také.
      Kdyby za ty peníze vybudovali v republice 20 rychlonabíječek s alespoň 3 stojany po 2 zásuvkách. Tak si myslim že by to dost lidí zase přesvědčilo ke koupi. AA hlavně by stavili i ty malé Elektromobili s dojezdem do 100km.

    2. Tesla současně s tím co
      Tesla současně s tím co nastartovala výrobní linku Modelu S, začala stavět „celosvětovou“ síť dobíjecích stanic. Já bych věřil tomu, že než nasypou stamiliony dolarů do dobíječek, provedli si dostatečnou studii o tom, co je klíčové pro prodej jejich elektromobilů. A kupodivu. Jejich elektromobily se prodávají a ty ostatní ne, snad s vyjímkou Leafu.

      1. Po roce a půl vlastnictví
        Po roce a půl vlastnictví elektromobilu bych si dovolil nesouhlasit. Pokud bych měl jistotu alespoň slovenského Greenway s 16 rychlonabíječkami na páteřní síti silnic v delších jízdách i po ČR (nehledě na ten Estonský desetinásobek 164 ks), už jsem prodal spalováky a mám jen elektromobily. Protože se jimi dostanu vždy a všude, bez ohledu na dojezd. Jen v těch malých městských typu Peugeot Ion, co ve vyšších rychlostech hodně žerou, budu vícekrát nabíjet, prakticky co 100 km.

  3. Co se da cekat od nasich
    Co se da cekat od nasich uredniku. ERU zverejnil na webu cenove rozhodnuti o platbach za hlavni jistic pro 2016.
    eru.cz/documents/10540/1659899/CR_ER%C3%9A_2016_tarify_151026.pdf/66507b24-7bbe-4643-8db1-b60fa88c199b
    Jak to vypada, sedeji tam samy yntelygenty. Pozor, pri cteni by se vam mohl zhorsit zdravotni stav.
    Nastesti se jedna o pouhou indispozici uredniku ERU.
    Chapu ze drou jako kone a proto berou takove platy a odmeny. Meli by to premysleni radeji prenechat konum, kdyz uz drou za ty kone.
    Nejak me to pripomina scitani procent toho vysokeho inteligenta ktery vyhodnocoval podil neplatnych podpisu v prezidentske komedii.

    Vzhledem k hloupostem co tam uvadeji lze ocekavat ze dokument brzy odstrani.

      1. To sice je pravda, ale toto
        To sice je pravda, ale toto předmětné CR je běžné CR o cenách plateb za elektřinu pro rok 2016 (tak jako každý rok je vydáváno v 11. měsíci předchozího roku). Takže úplně běžné a nevím, co je na něm nejasného.

        Velká úprava cen elektřiny s větší vazbou na hodnotu hlavního jističe by měla být až od roku 2017.

        1. Mylite se. To cenove
          Mylite se. To cenove rozhodnuti ERU je plne chyb. Kdyby jste necetl jen slova, ale vnimal obsah textu, videl by jste ten problem.
          Tady vam musi spadnout brada:
          (4) Složka ceny na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů energie:
          Složka ceny na podporu elektřiny z podporovaných zdrojů energie je: (4.1.)
          a) pro odběrná a předávací místa na území České republiky připojená k přenosové soustavě nebo k distribuční soustavě na napěťové hladině velmi vysokého napětí a vysokého napětí na základě sjednaného rezervovaného příkonu je
          95 549,27 Kč/MW/měsíc,
          b) pro odběrná a předávací místa připojená k distribuční soustavě na napěťové hladině nízkého napětí na základě jmenovité proudové hodnoty hlavního jističe před elektroměrem a všech distribučních sazeb podle jiného právního předpisu4) je
          21,98 Kč/A/měsíc.
          Cena je účtována provozovatelem přenosové nebo distribuční soustavy podle jiného právního předpisu5).
          Cena podle bodu (4.1.) písm. b) je účtována odběrným a předávacím místům (4.2.)připojených k distribuční soustavě jednofázovým připojením. Pokud je odběrné a předávací místo připojené k distribuční soustavě trojfázově, účtuje se trojnásobek ceny podle bodu (4.1.) písm. b).

    1. Určitě, lepší je podle
      Určitě, lepší je podle mě stejné peníze jako by se vyplatily 400 novým majitelům elektromobilů použít na výstavbu 30ks rychlonabíječek. A tím myslím pořádných za milion kus, třeba od ABB, které mají opravdu 50 kW a zvládají kontinuální provoz. To rozhodně rozvoj elektromobility podpoří víc, než zadotovat malou část pořizovací ceny automobilu. K čemu mi je o něco levnější auto, s kterým stejně nikam nedojedu

      1. Co je lepší nebo horší,
        Co je lepší nebo horší, toť otázka, na kterou si jinak odpoví stávající majitel elektromobilu a jinak ten, kdo se teprve chystá si ho koupit (a není ochoten platit relativně vysokou cenu za relativně malý dojezd). Netvrdím, že přímé dotace jsou lepší cesta. Jen jsem chtěl říct, že je to jedna z možností řešení, konkrétně třeba v té Francii (kde jdou asi i nemalé prostředky do výstavby infrastruktury). Ideální by byla kombinace přímých i nepřímých dotací. Ovšem toho se asi v české kotlině hned tak nedočkáme. Nakonec i ti Norové už se trochu z těch nepřímých dotací probírají a uvažují o jejich omezení.

          1. No, ono je to jaksi
            No, ono je to jaksi relativní. On by každý chtěl EV s cenou srovnatelnou s trochu dražším dieselem, dojezdem 300-400km, provozními náklady 0.10-0.50Kč/km a servisními náklady zhruba třetinovými oproti autu se spalovacím motorem. Všechno prostě nejde a není reálné. EV bude v dohledné době vždy výrazně dražší než klasické auto. Tedy alespoň dokud nedojde k jejich masivnímu rozšíření. Ovšem potom budou muset vlády – zejména ta naše 😉 – řešit masivní výpadek ve výběru spotřební daně z PHM, což může podmínky opět změnit, ani nechci domýšlet jak.

              1. Asi nenapíšu nic nového,
                Asi nenapíšu nic nového, většina majitelů EV to nejspíš zná.
                Když o tom diskutuji s lidmi (čili není to vyloženě můj osobní názor), tak většinou jde o kombinaci několika faktorů. V první řadě je většinou vysoká cena. Když ovšem dotyčnému řeknu, jak nízké jsou náklady na „pohonné hmoty“ a náklady na údržbu, tak přijde na přetřes dojezd vs. infrastruktura, což spolu úzce souvisí. Většinou to končí tak, že dotyčný by si EV nakonec i pořídil… kdyby nebyl tak drahý. Přitom znám lidi, kteří jsou ochotni dát klidně i přes milion za auto se spalovacím motorem. Ti zas upřednostňují dojezd.
                Mám z toho pocit (a to už je můj osobní názor), že dost lidí hledá, zdůrazňuji hledá důvody, proč EV NE. Možná je za tím obava z neznámého, nechuť si to spočítat, u části lidí malý předpokládaný nájezd, těžko říct, co všechno.
                Zpět k tomu, co jsem už psal. Nelze mít všechno najednou, jak by si to asi každý představoval – „normální“ pořizovací cenu, velkou baterku s dlouhým dojezdem, nízké provozní a servisní náklady. Je potřeba posuzovat celou věc jako komplex – spočítat a zvážit, co se komu vyplatí. My jsme si to spočítali a došli jsme k tomu, že ano. Zatím nám to naše dosavaddní praxe potvrzuje.
                Ještě k té ceně – předpokládám a asi nebudu daleko od pravdy, že s masivním nástupem EV, od kterého si dost lidí slibuje pokles jejich cen, dojde v důsledku toho s nějakým časovým zpožděním i k poklesu cen aut se spalovacím motorem. Takže v tomto kontextu budou asi EV ve srovnání se spalováky pořád relativně drahé, resp. dražší než by si přáli.

                1. Díky za shrnutí, hodně
                  Díky za shrnutí, hodně jsem přemýšlel, počítal a při současné pořizovací ceně a mém nájezdu 10tis. ročně se elektromobil nevyplatí. Je pravda, že jelikož se mě hodně líbí a baví mě nové technologie stejně pošetřím a pořídím si ho, ale pro lidi co řeší jen jak se dopravit do práce, na nákupy a pod. je to zatím cenově nezajímavé.

                2. Za jakou cenu jsi
                  Za jakou cenu jsi spočítal, že se vyplatí?

                3. Nájezd 10tis.km ročně je
                  Nájezd 10tis.km ročně je opravdu málo, to by nemělo smysl. To se nevyplatí ani diesel, jedině snad za cenu benzíňáku.
                  Na druhé straně musím upozornit na jeden fakt, který v teoretických a čistě matematických kalkulacích před koupí EV asi málokdo zohledňuje. Totiž to, že se mu pravděpodobně u EV zvýší nájezd oproti spalováku. Ono je rozdíl být zvyklý jezdit za cca 2Kč/km a najednou sednout do auta, kde i při domácím nabíjení za 4Kč/kWh a spotřebě kolem 15kWh/100km (čili bez uvažování vlivu nabíjení někde zdarma, jinde za paušál nebo na noční proud atd.) vychází 1km na zhruba 0.60Kč, takže provozní náklady rázem klesnou na cca 30% původních. V důsledku toho člověk pak vyrazí i tam, kam by s ohledem na náklady na PHM prostě nejel. Nám se roční nájezd oproti benzíňáku zvýšil téměř 2x. Přitom určitě nejezdíme samoúčelně, resp. jen kvůli nájezdu, aby se to matematicky vyplatilo, když už ten EV vlastně máme. Nejsme polykači kilometrů za každou cenu. A to pak už je o poněkud jiných číslech.

                4. S tím taky trochu
                  S tím taky trochu počítám, ale nekalkuloval jsem s tím, protože netuším kolik bych mohl najezdit navíc, že by to bylo téměř dvojnásobek mě nenapadlo. Každopádně mě ostatní výhody a vlastně i nevýhody EV lákají mnohem více než úspora.

                5. ano, se zvysenym najezdem
                  ano, se zvysenym najezdem mam taky zkusenosti 🙂
                  A dokonce to na nejake prednasce konstatoval JB Straubel z Tesly, ze ho to taky prekvapilo.

                6. Koupil by jste si ZOE?
                  Koupil by jste si ZOE? Předpokládejme že bude včetně baterie. Díky za odpověď.

                7. No, až na jednu malou
                  No, až na jednu malou výjimku s ním nemám prakticky žádné osobní zkušenosti. Takže spíš na základě toho, co se o něm dá dočíst, podle parametrů a fotek.
                  Asi bych si ho nekoupil. Do něčeho menšího než Leaf bych nešel, i když Zoe má 3f dobíjení, to je z mého pohledu snad jediná výhoda. Ta hodina na 22kW je lákavá. Ovšem zas na druhé straně nekompatibilita s CHAdeMO, podle fotek pouze 4-místný (ale můžu se mýlit), malý kufr, oficiálně se v ČR neprodává, není zde servis (Pardubice 143km je maximum, co jsem ochotný absolvovat). Kdybych měl do něčeho jít, tak by to musel být EV větší než Leaf. Ne že by nám Leaf nevyhovoval, ale je to minimum. Jak už jsem popisoval v jiných příspěvcích, elektromobil je pro nás rodinné auto, nikoli vozítko do města.

                8. Díky, já bych s velikostí
                  Díky, já bych s velikostí asi problém neměl, to CHAdeMO bude asi velká nevýhoda a menší baterie a výkon, jinak se mě líbí víc než Leaf.

                9. Pokud vím, tak model r.2016
                  Pokud vím, tak model r.2016 už bohužel má jen 22kW – to jsem měl na mysli. Uvažoval jsem totiž nový EV, nikoli jetý.
                  BTW jaké tam tečou proudy při 43kW? Při 22kW je to 3x32A. Takže při 43kW předpokládám 3x64A.

                10. u Greenway mají Mennekesy
                  u Greenway mají Mennekesy na 43kW, což je podobné jako CHAdeMO 44kW. Ano, mělo by to být 3x64A.

                11. To je škoda, jak rychle se
                  To je škoda, jak rychle se nabíjí při 22kW? Ani za příplatek nebude 43kW?

                12. Taky to zvažuji, ale
                  Taky to zvažuji, ale jelikož se v EV moc nevyznám, tak nevím. U spalováku jsem měl ojetinu vždy, a nikdy jsem neměl problém, ale v tom se docela vyznám a mám spoustu kamarádů co se tím zabývají. Co se týká elektriky tak jsou na mě složitý i blinkry. Navíc jak to sleduji, tak každý rok se EV posunou o značný kus dopředu.

                13. Dle mého názoru je teď
                  Dle mého názoru je teď nejvhodnější a nejpoužitelnější koupit ojetinu Leafu z roku 2013 a to ideálně z Francie nebo Nizozemí a nájezdem do 300000 Kč. Bez daně se na těch 400000,- dostanete v pohodě.

                14. Ano, to odpovídá. Já to
                  Ano, to odpovídá. Já to počítal na 15.000 km ročně a 439 tis. Kč za nový Peugeot Ion včetně 5leté záruky jsem v dubnu 2014 dal. Vyplatilo se.

                15. Moje zkušenost je, že
                  Moje zkušenost je, že naprosto drtivá většina běžných lidí vůbec netuší, že něco jako elektromobil nebo hybrid vůbec existuje, respektive znají to slovo, ale považují to za nějakou konkrétní značku auta. Pár jich sice v poslední době slyšelo nebo četlo o Tesle, hlavně v souvislosti s autopilotem, ale jsou to pro ně zprávy typu: „SONY představilo na veletrhu nový typ humanoidního robota“.

                  Menšina ví, že jde o pohon, ale buď je to nezajímá, nebo na to mají názor typu: „předražený ekonesmysl, který se nikdy neujme“, protože to četli v nějakém motoristickém magazínu. A teprve naprostý zlomek té menšiny ví alespoň o tom, že existují nějaké konkrétní modely na trhu a zlomek toho zlomku má nějaké povědomí o parametrech, cenách, dojezdech a dalších možnostech.

                  Pro masivní rozšíření je ale podstatná ta základní většina.

          2. Souhlasím, cenově je to
            Souhlasím, cenově je to jinde a bez nájezdu kolem alespoň 30000 ročně se nový Leaf cenově nikdy oproti pořízení srovnatelného benzínového auta asi nezaplatí. Nicméně pro mě má hodnotu i styl jízdy a pohodlí, které mi nabízí, takže do něj zřejmě půjdu stejně.

                1. A kde? Protože v ceníku
                  A kde? Protože v ceníku není. A samotnou baterii taky koupit nejde 🙁 To bych jinak koupil ve Francii Zoe bez baterie a koupil k ní baterii.

                2. jestli se nepletu tak ve
                  jestli se nepletu tak ve Svedsku nebo jinem severskem state… ale mozna se pletu, ale taky jsem o tom cetl ze se uz nekde prodava jako cele auto.

                3. No je to možné. Ale jako
                  No je to možné. Ale jako dovoz ze Švédska se mi vážně nevyplatí.

                4. Jo, to je. Ale za tuhle cenu
                  Jo, to je. Ale za tuhle cenu koupím nový Leaf s větší baterií…;)

                5. Dalo se očekávat že
                  Dalo se očekávat že nepůjdou s cenou výrazně dolů. Je ale pravda, že ZOE je přeci o něco hezčí. Škoda že je menší a má slabší aku.

                6. Tak. Mě jde o to, že Zoe s
                  Tak. Mě jde o to, že Zoe s pronájmem se dá koupit už za 10000 Euro. To mi přijde jako velmi solidní. Ale ten pronájem mě žere.

                7. To si těch 22kW nechají
                  To si těch 22kW nechají krásně zaplatit. Prostě ať děláte co děláte výrobce se o své peníze nenechá ošidit, až přijdou na to, jak vydělávat na servisu a pod i u elektromobilů, tak je budou moci prodávat levněji.

                8. No ono to není tak
                  No ono to není tak strašný. Nejlevnější pronájem je asi za 1300,- měsíčně. Ale i tak…

                9. Já myslel hlavně když si
                  Já myslel hlavně když si jí chcete koupit rovnou,… 1300/měsíc je 156tis. za 10 let to je v podstatě polovina než, když se koupí. Ale stejně by se mě nelíbilo kupovat si polovinu auta.

                10. To jo, jenže je to omezené
                  To jo, jenže je to omezené nájezdem 7500 km ročně. Za 15000 km už je to 2300,- měsíčně.

                1. To by platilo, pokud by se
                  To by platilo, pokud by se lithium používalo jen do baterií v autech. Přitom to není jeho primární využití i když jsou lithiové baterky, kam se člověk podívá… Používá se do různých slitin a hodně se přidává například do skla. Používá se úplně všude. Od Farmacie, přes kosmetiku až po chlazení reaktorů.

  4. Nesouhlasím s dotacemi
    Nesouhlasím s dotacemi stát má v ruce daleko efektivnější nástroj a to svoji firmu ČEZ. Skrze ní může elektromobilitu podpořit daleko více. Když bude někdo uvažovat o elektrickém autě, bude pro něj zásadnější, že mu stát přispěje 10% ceny, nebo že se s ním pak nedostane z HK do BRNA z HK do OSTRAVY atd? Že cesta z Prahy do Brna bude trvat 5 hodin, že každou chvíli bude stát frontu u nabíječky atd… Třeba brněnská nabíječka z fotografie je věčně v poruše…

    1. Už zase? Ta je snad
      Už zase? Ta je snad prokletá. Na webu ČEZu http://www.elektromobilita.cz/cs/o-nas/novinky/ ani na Facebooku o tom ani slovo.
      Tady je ovšem další do sbírky, tentokráte předem avizovaná: „Ve dnech 24.10.2015 a 28.10.2015. bude z technických důvodů uzavřena část Duhové ulice v Praze, proto bude nedostupná rychlodobíjecí stanice.
      Předem se omlouváme za nepříjemnosti a děkujeme za pochopení. Tým Elektromobility ČEZ“
      Čili máme 9 rychlonabíjecích stanic v ČR, tedy v podstatě funkčních je aktuálně 8, vyřazena přechodně je 1. Percentuálně vyjádřeno nám jich v Praze i Brně nefunguje celých 100%, celorepublikově 22%. Ale tohle mluvčí ČEZu nikdy neřekne.
      P.S. A jestlipak jede oblíbené padací Kladno a již seriálový Hradec Králové? To bychom už byli na 44% nefunkčnosti nabíjecí sítě.
      A do toho marasmu přispěchá stát, většinový vlastník ČEZu, s dotacemi na pořízení elektromobilu. Ví levá ruka, co dělá pravá nebo jde o další tunýlek?

      1. Jako sorry, ale snad i malé
        Jako sorry, ale snad i malé dítě si dokáže přeložit, že „z technických důvodů bude uzavřena část Duhové ulice v Praze, proto bude nedostupná rychlodobíjecí stanice“ znamená, že z nějakých důvodů, např. stavebních prací apod. bude uzavřen vjezd do části Duhové ulice, tedy že nebude přístup k rychlonabíjčce, tedy že to není problém rychlonabíječky jako takové. Takže dávat zrovna toto do souvislosti s poruchovostí nabíjecích stanic ČEZ je zjevný nesmysl. Čili to beru jen jako snahu kopnout si do ČEZu za každou cenu, což se stalo jakýmsi národním sportem.
        To, že jsou rychlonabíječky ČEZu poruchovější, je daň za to, že se ČEZ snažil vyjít vstříc majitelům EV s DC standardem Combo. ČEZ měl zvolit jednodušší variantu CHAdeMO + Mennekes a nebylo by co řešit. Jenže to by měli majitelé i3-ek, e-Golfů, e-UPů a ostatních EV se standardem Combo protáhlé ksichty jak Scary Movie a zase by kritizovali, že nemají kde nabíjet. Navíc pokud by byly rychlonabíječky ČEZ málo poruchové, jak by si asi všichni přáli, tak už by byly dávno začipované a využívat by je mohli jen zákazníci ĆEZ. A ne jako teď – úplně všichni a úplně zadarmo. Tak co byste vlastně chtěli???
        K rychlonabíjecí stanici u AAA Auto Brno. Párkrát jsem tam byl… a kdo viděl tuto stanici na vlastní oči, tak mi potvrdí, že k této stanici se lidi chovají s prominutím jako dobytci. Netvrdím, že to musí být majitelé elektromobilů. Tak dobitá tlačítka jsem nikde jinde neviděl. Ale taky za toto jistojistě může ČEZ, že?
        A nakonec se zeptám takto: Mohl by mi někdo najít v ČR jinou firmu – jedno jestli státem vlastněnou nebo soukromou – která provozuje víc nabíjecích stanic než je ČEZ, část zadarmo, část za symbolický paušál? Na to si vzpomeňte, až budete někdo vypisovat, kolik a jak rychle ČEZ sliboval postavit nabíječek a jaká je realita.

        1. To je opravdu silný
          To je opravdu silný argument, že je v podstatě fajn, že to nefunguje, protože pak by se za to muselo platit…
          To že jsou poruchovější není daň za to že mají dva standardy ale daň za špatný výběr dodavatele. Já kdybych byl majitelem takovéto nabíječky asi bych se s tímto vysvětlením nespokojil a výrobci ji už dávno hodil na hlavu. A proč by tam vlastně nemohli být dva plnohodnotné stojany, vždyť na počet EV aut by jich mohlo být 4x tolik. Nevím jak moc jezdíte elektrickým autem, ale když v jeden den musíte u jedné nabíječky čekat frontu a druhá nejde vůbec tak to je fakt super den. Opravdu bych si rád zaplatil a měl jistotu že domů přijedu v 17 a né ve 22 hodin. A co se týče tlačítek v Brně, jestli to taky nebude tím, že než tam nabijete tak to tlačítko při neustálém obnovování musíte zmáčknout 30x…

          1. Špatný výběr dodavatele?
            Špatný výběr dodavatele? A můžete mi prosím sdělit, jakého dodavatele byste doporučil eventuálnímu zájemci o výstavbu? V ČR jsem se zatím potkal pouze se rychlodobíječkami ABB a DBT. Na Slovensku v síti Greenway taky jen DBT. Stanice ABB jsou (nebo alespoň prozatím byly) příliš drahé, i když jsou super. Takže zbývá DBT, což je i případ ČEZ. DBT s CHAdeMO nebo CHAdeMO + Mennekes až na výjimky bez problémů fungují, ovšem trojkombinace CHAdeMO + Combo + Mennekes jsou poruchové a ani výrobce si s tím neví rady. Házet na hlavu můžete komu chcete co chcete, ovšem když není alternativa, tak si tím moc nepomůžete. Dva plnohodnotné stojany znamená přívod nikoli 50kW, ale aspoň 100kW a to už problém je. Jednak se zajištěním příkonu, jednak se stavebním místem atd. Elektrickým autem jezdím denně (cca 30.000km/rok) a podle mých zkušeností nejspolehlivější a zároveň nejméně obsazené jsou rychlodobíječky na čipovou kartu nebo na heslo čili s omezeným přístupem. Pravděpodobnost fronty je´mnohem menší. U volně dostupných rychlodobjíječek to je přesně naopak. Jistotu volné a fungující dobíječky nemáte dnes nikdy a nikde. To by musel někdo provozovat síť stanic, kde by byla možnost on-line ověřit aktuální dostupnost konkrétní stanice a to nemá ani Greenway.
            Není to můj argument, ale opravdu je to tak, volně přístupné rychlodobjíječky ČEZ – to je daň za to, že prozatím jsou relativně poruchové. V okamžiku, kdy by se podařilo minimalizovat poruchovost, ať u stávajících rychlodobíječek DBT, nebo eventuálně od jiného výrobce, tak by došlo k jejich začipování a tedy omezení přístupu pouze na zákazníky ČEZ.

            1. To je opravdu zajímavý
              To je opravdu zajímavý přístup. Jestlipak ty ABB stanice nebudou stát víc kvůli tomu, že fungují. Vy si koupíte chleba za poloviční cenu, i když se nedá jíst? Mimochodem má už Greenway na Slovensku stejné problémy po výměně za třístandardové nabíječky? Přívod 50 vs. 100kW – nemyslím si, že do budoucna bude stačit takováto kapacita. Jsem přesvědčen, že do budoucna tam bude muset být stejně přívod daleko větší, než 100kW, pokud to bude mít obsloužit všechny zákazníky. Proč pro teslu není problém stavět přívody pro 8ks 120kW stojanů a pro energetickou firmu je to problém pro 2ks 50kw. Mimochodem třeba na stanici v HK jsem minule nabíjel výkonem 37kW. Nejvíc co se u čez povedlo bylo kolem 44kW v Trmicích. Nechci čez přímo kritizovat. Pořád pár polofunkčních nabíječek je lepší, než drátem do oka. Ale u firmy takovéhoto formátu to prostě nechápu.

              1. Aniž bych chtěl odvádět
                Aniž bych chtěl odvádět pozornost od ČEZu, dám tu jeden příklad – Benzina Vystrkov, kousek od D1 u Humpolce. Už několik let tam měla stát rychlodobíječka, později komplex rychlodobíječek (snad 12ks, později 9ks) podle projektu p.Marušince. Ten to nakonec údajně prodal EOnu… a od té doby se nic neděje. Jen mi říkala paní na benzince, že tam něco vyměřovali, ale další skutek jaksi utek. Přitom pár metrů odsud má EOn trafostanici. A taky by se dalo říct – firma takového formátu, navíc nadnárodní.
                Nebo když chcete postavit stanici přímo u D1, musíte se domluvit s Ředitelstvím silnic a dálnic. Vidíte a taková firma takového formátu, navíc ovládaná státem… a kde nic, tu nic.
                Jak už jsem psal v jiném příspěvku, uvidíme, co předvede Tesla. Ano je to gigant a Elon Musk je pro mě „elektromobilní bůh“… ovšem uvidíme, jak dopadne při srážce s českým úředním šimlem. Nechci malovat čerta na zeď a doufám, že to nedopadne podobně jako tomu bylo u snah Czech Investu dostat do ČR montážní závod Tesly.
                Rozumějte, taky mi jako zákazníkovi ČEZ vadí nespolehlivost jejich rychlodobíječek a věřte mi, že lidem na ČEZu to vadí minimálně stejně tolik jako nám. Ovšem je otázkou, jestli jsou s tím schopni za daného stavu věcí okamžitě něco udělat. Neznám nic horšího, než na něčem makat a výsledky pořád nejsou uspokojující. Navíc nežijme v iluzi, core byznys pro ČEZ to není, takže formát firmy, ať je jakýkoli, na to nemá zas takový vliv. Já osobně jim držím palce, aby se v dohledné době podařilo všechny problémy vyřešit.
                A taky osobně vkládám velké naděje do Trendcharge Zlín.

                1. Mám na to prostě jiný
                  Mám na to prostě jiný názor. Srovnáváme tu dva produkty. To že je jeden za cenu 3x vyšší je podle mě proto, že tu není konkurence, co by ji stlačila dolů. Zřejmě ABB napůl řešení od DBT neberou jako konkurenci. A není to jen spolehlivost, ale i neschopnost kontinuálního provozu poddimenzováním výkonové části. Takže třeba teslu u ABB nabijete za 1,5 hod., ale u DBT za 3, protože začne omezovat výkon. O spolehlivosti svědčí i problém ve Valmez a vím ještě o jedné pražské firmě, které jednostandard od DBT dodnes nechodí jak by měl. DBT Nabíječky bych zařadil do kategorie hobby. Tedy umím si představit, že bych si ji koupil do mé firmy kde s ní budu nabíjet 2x za den a ne pro veřejnou nabíječku, kde se bude střídat jedno auto za druhým. Mimochodem není pravda, že by ABB nedělalo vícestandard: Terra multi-standard DC charging station 53, multi-protocol design supports CCS, CHAdeMO and AC. Dokonce dělá i pěkné vychytávky, kdy výkonovou část má mimo stojan a ten pak nepůsobí jako pěst na oko. Že greenway opravdu také používá trojstandard už tu psal i ozana… Já na něm nabíjel zatím 2x a zatím bez problémů. Rozdíl postavit jeden nebo dva stojany? O kolik je složitější žádat stavební povolení na jeden, nebo na dva? A o kolik je složitější do výkopu dát místo jednoho více kabelů? Vždy je nejdražší tu díru vykopat a zahrabat. A samozřejmě také držím čezu palce, ale jak hrozně dlouho se táhnou problémy se stanicemi od elmarku na mě působí divným dojmem.

              2. Musím to napsan nadvakrát.
                Musím to napsan nadvakrát. 😉

                Stanice ABB jsou dražší, protože si za ně firma ABB řekla tolik, co si řekla. Detaily jejich cenové politiky neznám, ale se spolehlivostí to IMHO nemá co dělat. Nebo myslíte, že DBT nabízí zákazníkům svoje stanice za poloviční až třetinovou cenu oproti ABB a pod čarou konstatuje, že ta cena je tak nízká proto, že jsou nespolehlivé? Takovou stanici by si samozřejmě nikdo nekoupil. Navíc ABB neprovozuje kombinované stojany. Relativně nejsložitější, co jsem od ABB viděl, je 2xCHAdeMO u sídla ABB v Praze, ale to jsou podle mě jen 2 stojany vedle sebe s odděleným ovládáním. Mimochodem jeden z nich je mimo provoz (tedy aspoň v úterý byl). Kdyby to byla dvojkombinace s jedním ovládáním, tak by byly mimo provoz s největší pravděpodobností oba.
                Co se týká Greenway, tak podle jejich webu nikde nemají trojkombinaci CHAdeMO + Combo + Mennekes(AC). Pokud vím, tak mají pouze jednoduché DBT stojany s CHAdeMO a k tomu externí zásuvky 3x380V/16A a 220V/16A. Takže v tomto ohledu není s čím srovnávat. Trojkombinaci jsem nikde jinde než u ČEZu neviděl.
                Jediné, s čím to mohu tak trochu srovnávat, jsou dvojkombinace ve Vyškově (firma RAMI) a ve Valašském Meziříčí (p.Kubiš), obě DBT CHAdeMO + Mennekes. Zatímco ve Vyškově jede pokud vím bez problémů, ve ValMezu s ní byly problémy, se kterými si ani výrobce nevěděl rady a které nakonec vedly k výměně stanice. Od té doby funguje OK.
                Co se týká 50/100kW – samozřejmě, že do budoucna to nebude stačit. Ovšem jak už jsem zmínil, postavit jeden stojan anebo více stojanů je rozdíl, nejedná se jen o vlastní přívod, ale o pozemek, stavební řízení a pravděpodobně i spoustu dalších věcí, o kterých my jako laici nemáme ani tušení. Pak už nejde o formát firmy.
                Vrátím se ještě k tomu přívodu. Na většině území ČR má ČEZ distribuci – s výjimkou JM a JČ kraje. A tam už to není jen o tom, že by ČEZ chtěl nebo nechtěl, protože na území JČ a JM je to na EOnu, jak se k tomu postaví.

                1. Ooops, díky za
                  Ooops, díky za upozornění, máte pravdu, na http://www.plug-in.sk/docu/zoznamLokalit.pdf to je uvedeno.
                  Pak ovšem nechápu, proč to nemají na http://www.plug-in.sk (z čehož jsem vycházel v předchozích příspěvcích). Tedy aspoň já to tam nevidím (díky zastaralému prohlížeči, jak jsem zjistil).
                  A na Slovensku jsem byl naposledy před rokem.
                  Takže beru zpět své poznámky o tom, že není s čím srovnávat.

                  EDIT:
                  Mluvil jsem s operátorem Greenway, provoz trojkombinací od DBT v jejich síti není také úplně bezproblémový, i oni vychytávají tzv. „dětské nemoci“, navíc jsou problémy se servisem (dodací lhůty, ceny náhr.dílů atd.). Ale vyvíjejí maximální snahu o udržení stojanů v provozu, i když to asi není vždy jednoduché. Také zkoušejí nabíjecí stanice od fy Efacec (obrázek je na konci PDF-ka).

        2. Co chceme ?
          Spolehlivou

          Co chceme ?
          Spolehlivou Fungující sít nabíjecích stanic.
          To jsem zvědavý. Jestli se podaří postavit slibovanou rychlo nabíjecí stanici (Supercharger stations Humpolec ?) do konce roku 2015? Kolik tam bude asi stojanů supercharger 6ks?
          http://www.teslamotors.com/supercharger
          Tesla motors už zprovoznila víc jak 3000ks rychlo nabíjecích stojanů na 536 stanicích.
          Příští rok se také může stát, že Tesla bude mít v ČR víc Rychlo nabíjecích stanic než ČEZ !(Humpolec,Praha,Olomouc 3×6=18ks ? )

          1. PS:
            Tesla motors už

            PS:
            Tesla motors už zprovoznila víc jak 3000ks rychlo nabíjecích stojanů na 536 stanicích. Ovšem nikde po světě nemusela bojovat s českými úředníky. 🙂
            BTW, jen tak z legrace mě napadlo – kdyby to měla být pravda, tak to už abych sháněl nějaký Supercharger-CHAdeMO adaptér, pokud něco takového existuje. 🙂

                1. To ale není SuperCharger,
                  To ale není SuperCharger, tohle je destination charger, čili značkový AC wallbox. V evropě na to ani nebude potřeba redukce, pokud má auto mennekes a bude to jen otázkou toho, jaké podmínky nabíjení určí majitel nabíjecího místa. Obvykle je to jen pro hotelové hosty apod. Třeba eGolf by si z toho vzal stejně jen 3,6kw za hodinu…

                2. e-Golf by si vzal 3,6kWh za
                  e-Golf by si vzal 3,6kWh za hodinu dobijecim vykonem 3,6kW…

                3. Obávám se, aby právě ta
                  Obávám se, aby právě ta roztříštěnost nabíjecích konektorů a nabíjecích karet nebyla záhubou elektroaut.

                  Je to jako kdybych musel řešit, zda když přijedu k benzince, mám její kartu, díky které si budu moci vyndat hadici ze stojanu a přemýšlet, jestli se mi ta hadice napasuje do hrdla nádrže…

                  Na tomhle by se mělo zapracovat, celosvětově… jinak elektromobilita asi nemá moc smysl..

                4. nikoli zahubou, jen
                  nikoli zahubou, jen zpomalenim rozvoje

                5. jiste pro dobijeni stridavym
                  jiste pro dobijeni stridavym proudem neni problem, rec je o stejnosmernem rychlonabijeni…

        3. Můžete si to přeložit i
          Můžete si to přeložit i tak, že si jako permanentně naštvaný zákazník, vystavený nabíjecímu monopolu ČEZ, hodlám vylévat zlost při každé příležitosti. Ovšem ty první 2 části věty jsou neodiskutovatelný fakt.
          ČEZ je totálně neschopný státní monopol. Protože když se uzavírá část ulice přímo u jejich sídla, tak snad vytáhnou ty mobilní rychlonabíječky na betonovém podstavci, co vozí na veletrhy a počátkem prázdniny jedna byla dočasně v Třinci (osobně ověřeno), natáhnou prodlužovací kabel tloušťky předloktí a jede se dál. Tak se milý pane chová podnikatel k zákazníkovi, když nemůže dočasně poskytnout službu. Jak se chová monopolista, to popisujete a kupodivu rozsáhle omlouváte.
          Slovenský Greenway – který neustále poskytuje dobíjení zdarma po celé zemi, na rozdíl od ČEZu, kde musíte mít paušálně placený čip na pomalé stojany a rychlé nejsou začipovány proto, aby na ně jezdilo co nejvíce elektroaut a testovalo je – nejenže přesně informuje o odstávkách nebo potížích – což pro inspiraci stále na ČEZ odesílám, abych jen nekritizoval, ale ukázal jim příklad dobré praxe – ale když předělával svoje nabíjecí stojany DBT CHAdeMO na trojsystém CHAdeMO / Combo / Mennekes, tak obratem buď zajistil zdarma pro své zákazníky v daném místě rychloabíječku jiného poskytovatele (typicky Žilina nebo Bratislava místní prodejny Nissan) nebo v místě jely alespoň zásuvky 230V 16A a 400V 32A.
          A pokud chcete příklad z ČR, tak do prázdnin 2015 jely několik let zdarma 2 soukromé nabíječky NetDataComm pana Tinky. V Brně Výstavišti brána č.9 ABB a v Troubsku u Brna DBT. Zpoplatnil je teprve nyní, když účty za elektřinu díky počtu nabíjejících Tesel na páteřním silničnímu uzlu začaly atakovat desetitisíce měsíčně. Zásuvky v jeho okolí – několik 230V 16A, 400V 16A i 400V 32A – jsou nadále zdarma. Osobně mnohokrát ověřeno, jsem nyní i registrovaný platící uživatel.
          Další Vámi uváděný stojan DBT u Rami CZ pana Mináře ve Vyškově je rovněž v pracovní době přilehlé kavárny zdarma, půjčí Vám tam kartu (je slušností si tam něco v době nabíjení koupit). Mimo ni za paušál. A je trojsystémový, jako má ČEZ a kupodivu bez problémů funkční, na rozdíl od všech ČEZáckých. Osobně mnohokrát ověřeno. I vedle něj stojí další zásuvky zdarma.
          Ve Valašském Meziříčí byl a je dodnes zdarma, původně rychlonabíjecí stojan DBT s CHAdeMO a Mennekes kabelem firmy Inchanet pana Kubiše na pozemku firmy Robe CZ. CHAdeMO zlobilo od začátku. Nyní je tam po výměně jen CHAdeMO a funguje pro všechny zdarma. Osobně ověřeny všechny stavy a u výměny jsem také byl.
          Výše zmíněným pánům patří velký veřejný díky za neustálou podporu elektromobility. Kdyby ČEZ dělal jen z 10% tak jak oni, už tady jezdí tisíce elektromobilů, ne tisíc. Morava je průjezdná elektromobilem jen díky jim.
          A co se týče těch ABB stojanů, co jsou dražší a fungují, ale podle Vás jen jednosystémové, tak stačí když vyjedete tím elektromobilem, kterým najezdíte ročně 30 tis. km, jak píšete, do Rakouska. Na multifunkční čerpací stanici ve Stockerau od firmy Ella uvidíte ABB s několika nabíjecími standardy. A vedle něj další stojany, vše pěkně pod stříškou a nedaleko benzínových, naftových a plynových stojanů. Nebo navštívíte některou větší dálniční Agip na jihu Rakouska, kde jim snad už chybí z paliv v nabídce jen letecký kerosin.
          Shrnuto budu ČEZ kritizovat do té doby, než se slova promění v činy. Nebo než někdo v ČR otevře jinou síť rychlonabíječek (třeba Trendpark) a já čip ČEZu radostně vrátím.

          1. Co na to říct?
            Co na to říct? Především díky za překlad. 🙂
            Ve spoustě věcí máte pravdu.
            Ano, Greenway je lepší než ČEZ, to je bez diskuze, tuhle síť můžeme Slovákům jen závidět všichni, nikoli jen ČEZ.
            Tomáš Tinka je taky lepší než ČEZ, bez něj by to v Brně nikdy nebylo tam, kde to je.
            Radek Minář / RAMI je taky lepší než ČEZ.
            Trendpark – možná jednou bude taky lepší než ČEZ.
            A úplně nejlepší je pan Kubiš, před kterým smekám a který má mou úctu za všechno, co pro rozvoj elektromobility v ČR dělal a dělá. A samozřejmě i on je lepší než ČEZ.
            Potom ovšem nechápu, co Vás vede k tomu, že sám sebe naprosto zbytečně „vystavujete nabíjecímu monopolu ČEZ“, jak píšete. Sice nechápu, o jakém nabíjecím monopolu to mluvíte, když jste mi tu vypsal výčet dalších x možností rychlonabíjení, ale to je jedno. Prostě nikdo Vám nebrání, abyste vrátil klíčenku ČEZu a skoncoval s ním teď a hned, s molochem jedním neschopným. Je to jen a jen Vaše volba. Že to jaksi nejde? A proč ne, když se chce, tak jde všechno – aspoň tak jsem to z Vašeho příspěvku vycítil, ale třeba se mýlím.
            A pokud máte dojem, že jen omlouvám ČEZ… Nikoli, jen se snažím nevnímat věci pouze povrchně a nesoudit jen podle důsledků, ale zkusit zjistit příčiny a ty vždycky nějaké jsou. Třebas například, že majitel nebo jednatel malé firmy nebo soukromá osoba, která jen ochotna nacpat do toho spoustu peněz z vlastní kapsy, je úplně v jiné pozici, než zaměstnanec velké firmy, který je vázán třeba Zákonem o zadávání veřejných zakázek a všech věcí s tím souvisejících. To není zaklínadlo, to je realita a garantuji Vám, že kdybyste si to vyzkoušel na vlastní kůži, tak byste možná změnil názor. Dokonce i Greenway je parta nadšenců, kteří své úsilí přetavili do založení firmy, která rozvoj infranstruktury a nabíjení (zatím) zdarma dotuje z jiných aktivit. Nemají za sebou ministra finací, který po nich chce hospodářské výsledky a dividendy pro akcionáře za každou cenu. To prosím zkuste zvážit, až zase budete nadávat tomu totálně neschopnému státnímu monopolu. Nikdo po Vás nechce, abyste změnil své názory a stal se nekritickým zastáncem ČEZu (jak Vám možná připadám já). Nakonec i kritika může znamenat přínos. Ovšem při vědomí, že některé věci změnit lze, jiné však bohužel ne.
            Co se týká jednosystémových stojanů ABB, to bylo myšleno tak, že jsem po cestách po ČR v rámci těch mých 30.000km/rok 🙂 zatím viděl pouze jednosystémové. Určitě to nemělo znamenat, že žádné jiné nikde na světě neexistují. Omlouvám se, v Rakousku jsem nebyl, šedesát mi není… ale moje rodina zatím neměla tu potřebu vyrazit do Rakouska. Ale třeba se to brzy změní.
            Přeju pěkný elektrický den. 🙂

            1. Za ty roky už by snad ČEZ
              Za ty roky už by snad ČEZ mohl splnit alespoň ten úvodní slib o 120 nabíjecích stanicích, ne?

              A je to dost velká firma, aby nemusela vypisovat výběrová řízení na cokoliv jiného než dobíjecí stojany samotné a všechno okolo dělat vlastními silami. Vytvořit skupinu, která to bude řešit od projektu, přes po kopání výkopu až po zapojení stojanu na místě snad není zase takový problém.

              1. Mohl… ale ruku na srdce,
                Mohl… ale ruku na srdce, za ty roky, co Vy nebo já chodíme k volbám, kolik z námi volených politiků splnilo své sliby do posledního písmenka. Já za sebe si troufám tvrdit, že ani jediný. Aby mě někdo nekamenoval, že uhýbám od tématu nebo se z toho nějak vylhávám – chci tím říct jen to, že ten slib na počátku byl podle mě hodně nadnesený a z dnešního pohledu nerealistický a možná je to dnes jasné už i lidem na ČEZu. Když ovšem budeme pořád dokoločka bazírovat na tom čísle, tak sice můžeme, ale to je tak asi všechno, samo o sobě to nic neřeší.
                Co se týká výběrových řízení a vůbec fungování, tak zřejmě nevíte, jak to chodí ve velkých firmách. Dnes se jde formou outsourcingu – činnosti, které lze, se vyčlení do vznikající firmy, případně se svěří již existující specializované firmě. Určitě kvůli tomu nevznikne na ČEZu parta kopáčů nebo betonářů, to by nikdo neobhájil ani omylem. Dnes se to řeší tak, že se vybere generální dodavatel, který zajistí akci od porojektu přes realizaci až po uvedení do provozu. Takže asi tak.

      1. Já myslím že by i naši
        Já myslím že by i naši poslanci rádi odpustili daně, jenže které? Jediná u které to jde je silniční a ta už dávno odpuštěná je. DPH odpustit nejde kvůli EU. Jedině snad že by ta dotace byla stanovena právě ve výši DPH, což je ale zas pro státní aparát účetní peklo.

        1. Souhlasím s tím, že
          Souhlasím s tím, že podpora na nákup je kravina.
          Mě by bohatě stačilo, kdyby se „upsali“ na to, že pět let nebudou dávat spotřební daň na plyn.
          Nemusím platit silniční daň.
          Co takhle dálniční známky zdarma? Parkování na placených parkovištích zdarma? (toto už by bylo trochu bolavější, ale věřím, tomu, že by se stát byl schopen se soukromými subjekty domluvit).
          Toto by dle mého i stačilo pro lidi.

          Pro firmy je třeba trochu větší podpora. Není problém plyn a elektriku vrazit do nižší sazby DPH. Na to EU nemůže říct půl slova, to si stále zatím řešíme sami.

          A už motivujete naprosto všechny.
          Mě jako podnikatele zajímají vozy na CNG už jenom kvůli silniční dani, že nemají filtr pevných částic a provoz je u některých i na polovině standardní ceny.

  5. No konečně, že by se i
    No konečně, že by se i konečně u nás protrhly ledy? Jen nechápu, proč chtějí zároveň trestat ty lidi, kteří se doposud ekologicky chovali???
    Nechápu totiž, proč bude podmínkou odhlásit zároveň staré dieselové auto. Takže ti, kteří si budou chtít například koupit své první auto, tak dotaci nedostanou, protože neprokáží, že zároveň sešrotovaly staré vozidlo na diesel… A ti, kteří doposud jezdili v dieselu, tak za přechod dostanou příspěvek…. Nerozumím tomu.

        1. A už jste v ČR četl
          A už jste v ČR četl nějaký zákon, který by systémově neobsahoval korupci nebo nenabádal k obcházení kvůli získání nějaké výhody nebo vypořádání se se s nesmyslnou státní buzerací? Já tedy ne.
          Když už výše uvedené nenajdu přímo v zákoně, vždy je v něm zmocnění pro příslušné ministerstvo nebo úřad vydávat podzákonné normy – vyhlášky, nařízení, normativy, regulace. A tam už se zlojedi, jak jim říká Karel Janeček, najdou a vyřádí, aby finance a výhody dotekly kam mají a postihy postihly jen konkurenci. Pozor, mám na mysli tohoto Janečka: Mgr. Karel Janeček, MBA, PhD. je český matematik, podnikatel, pedagog, bojovník proti korupci a mecenáš. Byť se zjevně o milovníka elektromobility zrovna nejedná 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=GPejhIaXqGU&feature=youtube_gdata_player. Ovšem zřejmě na jejich nástup sází Karel Janeček investuje do těžby lithia. Spoléhá na nástup elektromobilů http://www.tezkyprachy.cz/karel-janecek-investuje-do-tezby-lithia-spoleha-na-nastup-elektromobilu/

      1. To stačit nebude. Při
        To stačit nebude. Při posledním šrotovném byla podmínka, že jste auto vlastnil alespoň 2 roky. A to do registru vozidel žádný známý ze šroťáku naštěstí nenapíše.
        Jinak co jsem tak četl různé názory, musím dát za pravdu těm, že rozvoji elektromobilů by víc pomohlo, kdyby se rozšířila síť dobíjecích stanic, které by navíc vyšly levněji.
        Ale hlavním důvodem má být odstranění špinavých aut z českých silnic, kterých u nás jezdí víc, než je zdrávo.

    1. No můžete to brát takto,
      No můžete to brát takto, ti co jezdili před tím se starou šunkou, tak teď změní vozidlo k lepšímu a ti co žádné auto neměli, tak i když si pořídí „eko“ auto, tak stejně zatíží živ. prostředí než když ho neměli 🙂 Jinak v Německu i Francii myslím, že to fungovalo/funguje, že musíte mít auto min. 6 měsíců na sebe, jinak smolík. Takže zas tak jednoduché obejít to asi nebude. Uvidíme co vznikne. a ještě vemte ty co už si auto draze zaplatili nebo zaplatí dřív než to vejde v platnost.

Napsat komentář