Tesla Autopilot je venku. Co všechno umí?

Automobilka Tesla Motors vypustila update firmwaru v7.0, který obsahuje funkce Autopilot. Podívejte se co všechno umí.

Update firmwaru v7.0 pro elektromobily Tesla Model S (resp. Tesla Model X) obsahuje kromě funkcí Autopilot také úpravu uživatelského rozhraní auta.
foto: Tesla Motors

Asi největším překvapením pro nás je, že Autopilot dokáže sám od sebe měnit jízdní pruhy! Je to vidět například v novém videu magazínu Jalopnik, jehož redaktor se projel v Tesla Model S P90D vybaveném Autopilotem.

Update je prozatím k dispozici všem americkým majitelům elektromobilů Tesla Model S. K evropským a asijským majitelům se dostane během následujících několika týdnů.

Autopilot je možné nahrát pouze do těch verzí Model S, které byly vyrobeny od září 2014. Teprve ty jsou totiž vybaveny všemi potřebnými senzory. Co dalšího nového Autopilot umí?

Varuje vás před možnou boční kolizí, dokáže sám zatáčet uvnitř jízdního pruhu, sám zatáčet v případě nouzové situace, sám měnit pruhy, pochopitelně upravovat rychlost a automaticky parkovat s řidičem na palubě. Podle výrazu redaktora Jalopniku na zmíněném videu je autonomní řízení Tesly opravdu překvapivě pokročilé.

I přesto ale , šéf Tesly, přezdívá aktuální verzi Autopilota jako „Autopilot 1“, řekněme „veřejná beta“. Software je totiž propojený se všemi ostatními Teslami a neustále se učí nové věci, a tím i zlepšuje.

Auto dokáže samo vyhledat parkovací místo a paralelně do něj zaparkovat. „Tesla Autopilot osvobozuje řidiče od těch nejúnavnějších a potenciálně nebezpečných aspektů silničního cestování,“ říká Tesla ve své tiskové zprávě. Zároveň ale přiznává, že „skutečně robotická auta jsou ještě pár let vzdálena“.

Tesla přirovnává svého Autopilota k autopilotům, které využívají piloti za ideálních podmínek ve vzduchu. Řidič je nicméně stále zcela zodpovědný a schopný ovládat auto.

tisková zpráva

133 Comments on “Tesla Autopilot je venku. Co všechno umí?”

  1. http://www.novinky.cz/auto
    Au

    http://www.novinky.cz/auto
    Autopilot chybuje ve sněhové kalamitě

    Tesla jde podle Muska spíš postupnými kroky s vědomím, že řídící software zatím není úplně spolehlivý. Potíže má například při sněhové kalamitě.
    Časem se ale autopilot zdokonalí, nepochybuje Musk. „V dlouhodobé perspektivě bude lepší než člověk. Nikdy nebude unaven, nebude mít chuť se napít, nikdy se nebude s nikým v autě hádat a bude se vždy plně věnovat řízení,“ citovala BBC amerického podnikatele.
    Pro Evropu bude Tesla rozesílat novou verzi softwaru v příštích týdnech.

  2. Také si kapku
    Také si kapku zabrečím,
    info tohoto druhu si přečtu a toť vše.
    Zajímá mne to,fandím tomu ale mám pocit že je to jenom pohádka pro běžné lidi.Švára si pořídil bavora X3 r.v. 2006,stálo ho 260000 kč.Nic jiného nedělá jen ho leští a pomalu v něm jezdí bez bot aby se neušpinilo.Co by to s ním asi udělalo,jak by si koupil auto za 700000 kč. Asi si umíte představit,kde je Fáčko na el. v ceně do 350000 kč???

  3. Tak pokud máte adaptivní
    Tak pokud máte adaptivní tempomat s hlídáním jízdních pruhů a parkovacého asistenta, tak máte to, co nabízí Tesla. Určitý problém vidím v tom, že se musí stahovat software, napojení auta na net podle mě není zase tak zabezpečené, jak si myslíme.
    Jinak problém asi bude v počasí- déšť, sníh, náledí.
    Dokáže se autopilot vyhýbat výmolům na silnicích a malým překážkám?

      1. To vím, do Tesly se v
        To vím, do Tesly se v Norsku, kde žiju, podařilo nabourat hackerům, ale odpojit brzdy ne, ale zablokovat nápravu při jízdě ano. Jde o to, že až auta budou spojena s netem, aby si stahovala aktuální provoz a vyhodnocovala optimální trasu, tak je bude možné hacknout. A hacknout comp ze kterého tohle píšu a auto je sakra rozdíl. Proto bych snad raději u aut, autobusů a náklaďáků raději řešil vše v servisu. Internet je dobrý sluha, ale zlý pán- stejně jako oheň 🙂

          1. Bylo to na podzim roku 2014,
            Bylo to na podzim roku 2014, takže článek je v … 🙂 Byl to kluk, kterému letos bylo 15 a hacknul mimo Tesly ještě Toyotu, BMW a Audi. U všech 3 posledních dokázal odpojit brzy.
            Byl tu už i případ hacknutí autobusu MHD, muselo se odpojit on-line posílání dat z provozu výrobci.

          1. S tím souhlasím, proti
            S tím souhlasím, proti vývoji nic nemám. Mě se líbí jednotlivé systémy aut, které zvyšují bezpečnost. Třeba adaptivní tempomat s hlídáním jízdních pruhů je perfektní věc, ještě nějak dořešit to, aby systém včas předal řízení řidiči, když si nebude vědět rady (počasí, špatné vodorovné značení…). Ale tyto systémy pracují bez napojení na internet, takže se do nich nabouráte prakticky jen pokud to auto fyzicky napojíte na PC a to v jízdě není možné.
            Ale jakmile je tam možnost napojení na net, tak tu tohle nebezpečí prostě bude a čím víc jsme závislí na netu, tím víc jsme také zranitelnější. A vozidla se pohybují na veřejných místech a jejich hacknutí může mít výrazně fatálnější následky, než když Vám někdo hackne třeba chytrou TV nebo mobil.
            Ostatně ty 3 hacknuté autobusy v Norsku mohly mít výrazně horší následky, než jaké nakonec byly.

            1. Vsechno co je napojene k
              Vsechno co je napojene k internetu je potencialne hacknutelne.

              Ale o to vic se mi libi pristup Tesly. Oni podnecuji hackery aby se snazili nabourat do jejich auta a za objeveni chyby vyplaceji honorare $10.000 + vase (tymove) jmeno na jejich strankach (link).

              Dale pak maji system navrzeny tak, aby byl co nejvice odolny proti hackerum – kriticke systemy jsou oddeleny od mene kritickych a ty dale od nekritickych. Coz ma vyhody jak v bezpecnosti tak i v tom, ze muzete restartovat nekriticky system i behem jizdy – uz jsem parkrat zkousel 🙂

              1. To nedělají jenom
                To nedělají jenom automobilky, ale i výrobci různých softwarů. Problém je v tom, že tak jak roste závislost na netu, tak stále více armád světa zakládá kybernetické jednotky (jedny z nejlepších má Rusko, Čína a překvapivě i Severní Korea). Hackeři těchto jednotek se asi těžko budou účastnit takovýchto soutěží.
                Jinak Tesla je sice pěkné vozítko, ale příšerně drahé i na norské poměry a osobně mě nejvíce vadí jeho hmotnost- na zahradě to za chvíli rozryje půdu (je tu dost často mokro a půda je rozmočená) a pak mě vadí životnost baterií. Ono je sice po 7-8 letech lze v pohodě vyměnit ovšem když stojí 70-80% ceny auta, tak je to docela pálka. Z tohoto důvodu se tu část veřejnosti začíná stavět proti elektroautům kriticky, protože výroba těch baterií zrovna ekologická moc není. Ale výhoda Norska určitě je, že elektrickou energii dokáží vyrobit jen z obnovitelných zdrojů- voda,vítr a v malé míře slunce.

                1. mate mylne predstavy o
                  mate mylne predstavy o zivotnosti a cene baterii. Uz jen to ze Tesla dava zaruku delsi nez je vase predpoved svedci o vasi neznalosti.

                  A 70-80% ceny vozu? To jako fakt muze v dnesni dobe jeste nekdo myslet vazne? Nerekl bych kdyby to nekdo rekl pred 10 lety, ale dnes? 😀

                2. Tesla dává 8 letou záruku
                  Tesla dává 8 letou záruku na baterie, ale nikoliv na to, že je nabiji na kapacitu, jaká byla při koupi nového auta. Šalamounsky mě odpověděli, že baterie půjdou 8 let nabít. Pokud ne, dostanu nové zdarma. Jakou ale budou mít kapacitu nabití po 8 letech nebo po určitých kilometrech asi Tesla tají, nejen ta, na tuto otázku nikdo z norských prodejců el. aut odpovídat nechce.
                  Baterie jsou suverénně nejdražší část auta. Ostatně ta velká hmotnost, která ničí příjezdové silnice k domům a samotné pozemky je toho jen dokladem.

                3. Nechtějí odpovídat?
                  Nechtějí odpovídat? Možná proto že tu odpověď neznají, jelikož baterku nikdy neměnily. Ničí silnice? To jste trochu mimo… Když si vezmete že tesla má kola o 20% širší než běžný kombík tak ten plně naložený kombík bude na zem působit určitě větším tlakem…

                4. Jenže plně naloženým
                  Jenže plně naloženým kombíkem nejezdíte denně. Většinou jste v autě jen Vy a Vaše pracovní diplomatka. Ta Tesla má tu vyšší váhu denně. Mimochodem Tesla uvádí na svých norských stránkách ceny o zhruba 100.000 nok nižší, než pak máte zaplatit- zbytek je úspora při denním dojíždění mezi okresem Bærum a Oslo.
                  Tesla model S 85D (v naprostém základu) je nabízena za 565.000 nok, ale zaplatit musíte 655.000 nok, zbytek je ta úspora- podle mě matení zákazníků…
                  Superb je (v naprostém základu) za 310.000 nok. Volba je jasná, zatím je to velmi drahé.
                  PS: článek je o autopilotu- tak ten můžete v Tesle mít, ale za dalších 19.100 nok + stažení softwaru (to je zadarmo).

                5. No tak jestli jste schopen
                  No tak jestli jste schopen srovnávat teslu se škodovkou, tak to je jasné, to máte pravdu.
                  Edit: A proč by jste si kupoval superba v základu, kupte trabanta. To je asi srovnání na stejné úrovni.

                6. Tesla a Superb mají co se
                  Tesla a Superb mají co se týče vybavení a různých asistentů velmi podobné parametry. Pohony jsou samozřejmě rozdílné. Nebo ještě jinak, Tesla nenabízí oproti Superbu nic navíc. Interiér a exteriér je věcí vkusu každého z nás. Zejména interiér Tesly je rozdílný od ostatních aut, proto jí její příznivci staví do role auta budoucnosti, ale na zkušební jízdě uměla Tesla to, co ten Superb. Mimo toho raketového rozjezdu, ale ten stejně nelze využít v běžném provozu.

                7. Pokud napíšete, že tesla
                  Pokud napíšete, že tesla oproti superbu nenabízí nic navíc, tak skutečně nevím co na to napsat.

                8. Já jsem si obě auta za
                  Já jsem si obě auta za zkušebních jízdách vyzkoušel, dal jsem pokaždé stejnou trasu a mimo toho, že mě ta Tesla fakt zatlačila do sedačky, když jsem to na venkově zkusil, mě ničím jiným neuchvátila (pořád nechápu jak se automobilky chlubí zrychlením z 0 na 100km/h, je snad jedno, jestli je to za 4s. nebo za 8, stejně to maximální zrychlení prakticky nejde využít v běžném provozu). Ten monitor je pěkná věc, ale upřímně, stejně na tom nemáte za jízdy moc času něco ladit.
                  Nejvíc jsem se těšil na ty všechny asistenty, ale v podstatě i ten Superb má to samé, takže na dálnici, při dobrém počasí a viditelnosti se řídí sám, stejně jako Tesla.
                  Sedačka mě přišla dobrá v obou vozech, ovládání pohodlné v obou vozech, akorát, že já raději manuál, což na elektru nejde.
                  Jedině, že Tesla jezdí levněji, ale ani ten Superb si nevzal moc- už si to nepamatuju přesně, ale když jsem mu pustil sem tam žilou, tak jsem se dostal na něco přes 5,5 litrů na 100km. Navíc bych si asi pořídil CNG verzi, pokud bude.
                  CNG verze mě snad 15 let vydrží, otázka je, co bude s baterkami v Tesle za 15 let.
                  No a za jednu Teslu mám 2 Superby nebo jiná podobná auta.

                9. Sorry, ale tohle snad nejde
                  Sorry, ale tohle snad nejde srovnávat. Komfort jízdy je u Tesly mnohonásobně vyšší. Ať už kvůli absenci hluku, nebo kvůli chování motoru, který má výkon k dispozici kdykoliv a okamžitě a nečeká na převodovku, turbo a další nesmysly. Navíc nemusíte moc řešit garančky, respektive jsou skoro zadarmo. A dále se pak mýlíte s tou cenou baterie. Řekněme, že by ji bylo nutné vyměnit po 220000 km. To se totiž stalo teď u Nissanu Leaf. Cena za výměnu kompletní baterie byla u Nissanu 4000 Euro. Jelikož v Nissanu má baterie 24 kWh, tak na Teslu byste teoreticky potřeboval 3 až 4. Jednoduchým násobením se dostaneme na cenu kolem 12 až 16 000 Euro za novou baterii v Tesle. Tedy kolem 10 % ceny nového auta… Nevěřím, že by někdo nechal Teslu stát, protože má vadnou baterii…

                10. A dodal bych, že 100%
                  A dodal bych, že 100% nebude nutné ani po 8 letech a 200000 km nutné měnit celou baterii. Některé sady článků na tom pravděpodobně budou natolik dobře, že bude stačit vyměnit přibližně polovinu té baterie a budete zpátky na 95 % nominální kapacity.

                11. Tesla a obecně
                  Tesla a obecně elektromobily jsou tišší, ale zase na druhou stranu mě tolik nevnímají chodci a cyklisté, když jezdím s tím naším Citroenem v práci. Slyšel jsem, že v Kalifornii chtějí, aby ta auta „uměle hlučela“, ale nevím co je na tom pravdy.
                  Výkon je k dispozici u el. aut hned, ale opravdu je potřeba sešlápnout pedál a mít tam kilo za 3 sekundy? Kde to využijete?
                  Baterka- pokud by to bylo za 14.000 €, tak to máme asi 130.000 nok- nacpu tolik peněz do motoru a převodovky běžného auta? Toť otázka, zatím to tak nevypadá ani náhodou.
                  Obecně třetina el. aut je již vyřazených, ale kolik je z toho Tesel nikdo neví.

                12. Chodci se sluchátky na
                  Chodci se sluchátky na uších vás neuslyší ani kdyby jste jel Hummerm H1.
                  Od 20km/hod už je hluk od pneumatik stejný jako u jakéhokoliv moderního auta se spalovacím motorem.

                  A ta třetina odstavených elektro aut je blbost na entou.
                  Možná počítáte všechny ty výrobcem sešrotované EV1 a další.

                13. Chodci se sluchátkama a
                  Chodci se sluchátkama a cyklisti jezdící na červenou, těm nepomůže nic. To je pravda.

                14. Zalezi na tom, co
                  Zalezi na tom, co porovnavate. S Teslou nejde porovnavat Superb. Porovnatelne je treba Audi A8 s benzinem V8 4.2. Pak se s vami klidne vsadim, ze udrzba castku za novou baterii jeste znacne presahne. Vy tu porovnavate nesrovnatelne. Ano Superb zatim rozumneho elektro konkurenta nema. Ale pokud nejezdite daleko, nepotrebujete Teslu. Cezmete novy Leaf s 30 kWh baterkou. 200 km na tom na Norskych cestach v pohode date.

                15. Problém je s venkovem v
                  Problém je s venkovem v zimě. Běžně se totiž silnice uzavře a čeká se na pluh a za ním pak všechna auta projedou. Pak se silnice zase po určité době zavře a znovu se čeká na pluh. S benzínem nebo CNG mám v autě pořád teplo, ale s elektrikou se tu můžete dost spálit. Navíc mají automaty na sněhu a náledí velké potíže s jízdou.

                16. Moc prosím, uvědomte si,
                  Moc prosím, uvědomte si, že elektrická auta nemají automatickou převodovku. Oni prostě mají jen jednu rychlost, tudíž na sněhu budou mít ještě lepší vlastnosti než nějaký manuál. Oni prostě NEŘADÍ. Ani automaticky ani manuálně.

                17. Neřadí a zároveň si
                  Neřadí a zároveň si nemůžete podřadit a pomoci si tak s bržděním motorem. Jediné, co sem tam pomůže, je pustit pedál jízdy, pak se přejde do brzdy a auto rekuperuje, ale to je občas kontraproduktivní- ne ta rekuperace samotná :-). Loni to byla docela sranda s těmi Citroeny. Ale Tesla je těžká, ta by v zimě mohla sedět líp.

                18. Pak se přejde do brzdy a
                  Pak se přejde do brzdy a rekuperuje? A nemůžu si podřadit? Tak to nevím co budu dělat. Musím se nad tím hluboce zamyslet. Teda spíš nad tím, jak někdo může něco takového napsat.

                19. Upřímně, když jsme ta
                  Upřímně, když jsme ta auta poprvé do práce dostali, tak jsem sjížděl z dálnice a pedál jízdy zcela pustil, protože jsem předtím v takovém autě nikdy neseděl. Chudák ten za mnou 🙂
                  Ale Vy jste, při vší úctě, na sněhu a ledu s tím elektrickým autem toho mnoho nenajezdil, já ano a jednoznačně na sněhu a ledu manuál. Nejsem jediný, kdo preferuje manuál v zimě. Někteří kolegové jezdí v zimě se svým autem na služební pojížďky, než se služebním elektrickým.
                  Nesrovnávejte těch pár zimních dní v ČR a v Norsku. To prostě nelze. A způsob jízdy ve zdejší zimě je tím pádem diametrálně odlišný, dokonce se v autoškolách učí, že ten, kdo chce jen papíry na automat, tak by v zimě raději neměl nikam autem jezdit.
                  Profesionální řidiči (C+D) pak podstupují výcvik v jízdě na ledě na speciálních dráhách.

                20. Tak za prvé, já jsem z
                  Tak za prvé, já jsem z vysočiny, takže my tu občas v zimě pod kopcem nečekáme na pluh, ale na frézu. A když opravdu sněží tak pokud nemáte čtyřkolku, tak ani nevyjedete z parkoviště. A samozřejmě pokud má auto převodovku tak je na sníh a led lepší manuál, protože vás nepřekvapí něčím co nechcete ale řídíte si to sám. Ale pokud auto převodovku nemá, tak nemusím citlivě podřazovat ale stačí mi citlivě pustit plyn a brzdím jak potřebuju

                21. Tak to oba pocházíme ze
                  Tak to oba pocházíme ze stejného kraje. Vzpomínám na Vysočinu rád. Ale tamní zima se srovnávat se zdejší nedá. Zrovna dneska mrzlo ráno, už začínají být námrazy, ale ve městech ještě sníh není.

                22. U nás už letos taky po
                  U nás už letos taky po ránu mrzlo, zima bude asi tuhá. Nicméně nebylo mým cílem srovnávat zimy ale říci, že na sněhu jsem se něco najezdil. A to jak s automatem, tak s manuálem dokonce u totožných aut a 4+4 roky. Takže když budu celkově hodnotit užitnou hodnotu tak manuál bude na posledním místě, na druhém automat (s tím se dá taky naučit aby poslouchal) a ač s elektrickými auty jezdím nejméně (cca 2 roky) je to to nejlepší co může být.

                23. Pokud tomu dobře rozumím,
                  Pokud tomu dobře rozumím, tak trakce se u konvenčních i elektrických aut přenáší obvykle na 1 nápravu. Kola buď zrychlují nebo brzdí nebo nepřenáší žádný moment. Nevidím důvod, proč by na tom měly být elektromobily hůř. Rozdíly tu ale jsou v tom, jak je systém nastaven. Elektromobil se chová jako automat – nějaký algoritmus, program řídí, kdy se přenáší jaký moment na nápravu. Pokud se dnes chová elektromobil na sněhu/ledu hůř než manual, je to o nastavení software a nebo o možnostech, jakými může řidič kontrolovat zrychlení/zpomalování. Ze spalováků vím, že když podřadím, tak co to asi bude dělat na přední nápravě. U elektromobilu si jako řidíč asi tak jistý nebudu. Určitě by existovaly mnohem lepší ergonomičtější způsoby řízení výkonu vozu než pedály, ale z historických důvodů tomu tak je a dlouho zůstane. Tady se ale hodně projevuje, že elektromobil je ještě vývojový mladíček a trpí na některé neduhy. Za pár desítek let i v možnostech ovládání dospějí a třeba budou mít manual (minimálně na přání sofwarový) a spousty další featurek oproti spalováku.
                  Rozdíl ještě vidím v rozložení hmotnosti. Zatímco u spalováků je nejtěžší motor, po kterým bývá hnaná náprava, u elektro aut je těžiště níže a obvykle vír rozprostřené mezi nápravy. Má to spoustu výhod, ale možná na sníh/led to úplně výhodné není. Pokud to bude 4×4, pak to bude bez diskuse u elektro lepší co se týče trakce.

                24. Nezlobte se, ale nemohu
                  Nezlobte se, ale nemohu souhlasit z prohlášením, že elektro auto se chová jako automat. Jedním pedálem ovládáte plynule výkon motoru a zároveň, když ho pouštíte tak se výkon postupně snižuje až do bodu 0 od kterého když pokračujete v pouštění pedálu tak přecházíte opět plynule do režimu generátoru a čím dál víc proudu pustíte pedálem do baterek, tím víc to klade odpor a tím pádem brzdí kola. Kdy se co přenáší na kola řídím já svojí nohou.

                25. Já bych si dovolil lehce
                  Já bych si dovolil lehce oponovat. Dle mých zkušeností většina elektromobilů pedálem akcelerátoru ovládá točivý moment motoru.

                26. No samozřejmě já se to
                  No samozřejmě já se to snažím psát selsky abych byl snadněji pochopen. I když nejsem expert na elektromotory umím si představit, jak to zhruba funguje AC motor. Řízení frekvence a tak….

                27. Nic proti, já jen že na
                  Nic proti, já jen že na chování vozidla v tomto kontextu to má docela podstatný rozdíl 🙂

                28. Tohle neplatí třeba u
                  Tohle neplatí třeba u Nissanu Leaf, který se bohužel jako automat chová, za což má u mě velké významné mínus.

                29. Opravdu? Tak s ním
                  Opravdu? Tak s ním zkušenosti nemám, to přiznávám a myslel jsem, že je to to samé, co eNV200 se kterým mám najeto 24.000 km. Tak v tom případě mám štěstí, že ani jedno ze tří aut se kterými jsem jezdil nebo jezdím se tak nechová. Každopádně tesla nic takového nedělá. Takže jako fakt při brždění motorem může leaf třeba cuknout, jo?

                30. Ne, necuka. Po rozjezdu uz
                  Ne, necuka. Po rozjezdu uz samozrejme neradi, ale po pusteni brzdy se sam rozjede.

                31. Po puštění brzdy se
                  Po puštění brzdy se pomaličku rozjíždí i Peugeot iOn.
                  Záleží asi na zvyku, poprvé mne to zaskočilo, teď by mi to chybělo 🙂

                32. Mě tedy ne. Tuhle fičuru
                  Mě tedy ne. Tuhle fičuru vůbec nechápu. Je to přežitek z automatů. Pokud se chci rozjet, tak prostě sešlápnu akcelerační pedál, ne? Takhle to má BMW i3 a je to naprosto dokonalé. V tom autě v podstatě nepotřebujete brzdu, vystačíte si kompletně s jedním pedálem.

                33. Aha tak takhle to bylo
                  Aha tak takhle to bylo myšleno… No osobně mi tahle fičurina vyhovuje. U tesly se to dá nastavit, ale taky to tam mám zapnuté. Ani jsem nikdy nezkoušel, pokud je to vypnuté, jestli to má třeba tendenci popojet po puštění brzdy dozadu. Proč bych měl při popojíždění v koloně nebo při parkování přešlapávat z pedálu na pedál…

                34. Nevim jak jezdite daleko,
                  Nevim jak jezdite daleko, ale novy Leaf si na topeni moc nevezme. Vubec bych se toho nebal. A lze to rezim nezavislym topenim na naftu ci benzin.

                35. To lze. První el. auta to
                  To lze. První el. auta to tak měla, ale pak jste neměl ty výhody. Tzn. musel jste při koupi platit DPH, platit proud za nabíjení, platit za parkování a platit mýtné. Jen auta čistě na elektriku mají tyto výhody. Ani hybrid nemá tyhle výhody, protože spaluje. Nevím jaké výhody mají majitelé el. aut v ČR, ale pokud tohle nezávislé topení nevadí, tak bych si ho pořídil.

                36. Chcete mi říct, že
                  Chcete mi říct, že nezávislé topení domontované do auta třeba později a jedoucí na benzín vám zruší všechny výhody? Tomu nevěřím.

                37. No podle zákona na ty
                  No podle zákona na ty výše vyjmenované výhody nemáte právo, pakliže má auto jiný zdroj energie než elektřinu.
                  No ale pokud si tam domontujete třeba to přídavné topení a servis to na Vás asi těžko bonzne, (tomu je to jedno, pokud teda v zákoně není, že to musí hlásit) tak pak výhody neztratíte, protože o tom nebude nikdo vědět. Ale pozor, aby při nějaké blbé náhodě na to úřady nepřišly- pak jste okradl norský stát -a teď beze srandy- to je tady dost závažný problém. Zastupuji tu teď jednoho Čecha, co podváděl a nevyvíjí se to pro něj vůbec dobře.
                  Ale o některé výhody už tato auta asi přijdou- nebudou smět jezdit v pruhu vyhrazeném pro MHD a na státních silnicích budou platit mýta, mýto do měst si rozhodnou dotčená města. Stát už také nechce umožňovat nabíjení zdarma- ve Švédsku se už platí za nabíjení. Ale DPH se zatím nebude uplatňovat minimálně do roku 2018.
                  Problém je, že Norsko je nejdůležitější trh pro tato auta a pokud se jejich prodej tady zastaví, tak může odvětví zkolabovat.

                38. Tak u leafa bych možná
                  Tak u leafa bych možná obavy trochu měl. Když je větší zima, tak rozběhnuté topení bude brát odhadem kolem 1,5kW Což by v tomto případě bylo 6% kapacity za hodinu. Záleží pak jakou dálku ještě jedete a jak máte zrovna nabito. U tesly to je daleko menší problém, tam by to bylo míň než 2% kapacity za hodinu. Navíc pokud nejedu a nepotřebuji odmlžovat skla vystačím si nouzově s vyhříváním sedačky. U klasického auta se také může stát, že mi dojde benzín. Nebo co se nám tu poblíž stalo, že se v zafoukaném autě přiotrávily z vlastního výfuku.

                39. Nikdy jsem to nepozoroval,
                  Nikdy jsem to nepozoroval, ale přijde mi to hodně optimistické. Tipoval bych spotřebu kolem 3 kWh, čili tak 10-20 km dolů. Ale i tak je to samozřejmě zanedbatelné. Akorát mi nejde do hlavy proč měli sedačky na plno. Letos ještě nebyla taková zima, abych snesl víc jak 15 min vyhřívání na 1. ze tří stupňů… Trošku úsměvné mi přijde ten závěr s tou rekuperací. Ono při popojíždění v kolonách menší rychlostí se toho moc nenarekuperuje. A už vůbec prohlásit, že by se dojezd nesnížil vůbec je hovadina. I kdybych se rozjel na nějakou normální rychlost a zastavil se přes motor, stejně mi minimálně 30% energie nikdo nevrátí.

                40. Tak popořadě… pokud si
                  Tak popořadě… pokud si koupíte slušného benzíňáka, tak vás chodci v malých rychlostech slyší asi jako by jste jel elektromobilem, dokud je neminete a nekoukaj vám do výfuku. Teda když si koupíte škodovku, tak to jste slyšet z dálky, to je pravda.
                  Výkon – podle vašeho přístupu jsou obecně výkonnější auta zbytečná, co k tomu dodat… Asi jen ať se rozhlédnete kolik po silnicích jezdí výkonných aut, často daleko dražších než tesla.
                  Strašení baterkou – no zase je potřeba srovnávat srovnatelné auto, kde stojí sada brzdových kotoučů 35.000, žhavící svíčky 18.000. Turbo 250.000. výfukový díl 15.000 atd. Když servisní práce u superba vyjde na 1290/hod kolik to bude asi u takové A8?
                  A fakt by mě zajímalo, kde jste přišel na to, že třetina EV je už vyřazená. Takováto hláška je sama o sobě nesmysl. To bych já mohl napsat že spalovacích aut už je vyřazeno sto krát víc, než jich dnes jezdí a budu mít pravdu.

                41. První elektrické auto v
                  První elektrické auto v Norsku dostalo RZ EL 10001 pak EL 10002 atd. až do dnešních zhruba EL 77000. Takže od roku 2009 jich je 67000. Ale z registru jich bylo prvních 22.000 odhlášeno. Neví se jen, jestli nečinně stojí v garážích, nebo jsou po poruchách či jim „došly“ baterky. Odhad je, že nejvíce aut stojí právě kvůli baterkám.
                  Nemám nic proti výkonným autům, jen mě přijde zbytečné uvádět a chlubit se lepším zrychlením z nuly na kilo, jak to dělá většina automobilek. V praktickém ježdění podle pravidel SP to nevyužijete. Já to v Tesle zkusil, byl to hukot, to jo, pěkně mě to zmáčklo do sedačky, ale při běžném provozu to potřeba není.

                42. A uvedomujete si, ze ty auta
                  A uvedomujete si, ze ty auta jsou pravdepodobne jen prodana, pripadne vyvezena do EU?

                43. Prodána možná do EU, ale
                  Prodána možná do EU, ale kupovat ojeté el. auto je ekonomický nesmysl. Navíc z Norska, kde trpí solením v zimě kastle. Pokud by byla prodána tady, tak by nadále byla v evidenci pod jiným majitelem.

                44. Není to nesmysl. Často ta
                  Není to nesmysl. Často ta auta mají málo najeto a jsou mnohem levnější díky obřím dotacím…

                45. vazne nevim proc se tolik
                  vazne nevim proc se tolik resi hluk elektromobilu nebo spis jeho absence?
                  Jak casto vas srazi cyklisti ktere neslysite stejne jako ty EV?

                46. Asi tak, jen bych dodal že
                  Asi tak, jen bych dodal že cyklista je slyšet daleko méně, protože má jen dvě velmi úzké gumy. A aby bylo EV málo slyšitelné, předpokladem je dokonalý povrch bez kamínků, písku atd…

                47. Děkuji za vaše
                  Děkuji za vaše příspěvky. Je fajn slyšet i odlišné názory od někoho, kdo se na elektro auta dívá z jiného prostředí a s jiným přístupem. O tom jsou diskuse, slyše i odlišný názor/odlišnou zkušenost než je ta má.
                  Elektromobil je super v tom, ja je jednoduchý (je složen jen z mála částí). Tyto části jsou ale o to dražší. Nejdražší je bezesporu baterie. Nová baterie do nového auta zase tak drahá procentuálně není. Horší je ale kupovat baterii do auta 5 let starého. To už je ta investice na velké zvážení.
                  U spalováků je drazší provoz a servis (garančky), ty z člověka vytahají taky dost peněz, obzvlášť, když si člověk vše nechá dělat ve značkových servisech. Obávám se, že doba, kdy motor u osobáku naběhal 500 tis. km a byl pořád v pohodě je dávno pryč. Dnes je to samé turbo, downsizingované odlehčené komponenty, spousta čidel a všechno je to celkově takové mnohem fajnovější na péči. Znám případy lidí, kteří natankovali horší naftu a hned je to stálo 30 tisíc nebo případy, kdy vám na vyletí ojnice na dálnici blokem motoru. To je oprava taky potom na zvážení.
                  Obojí má svoje. Osobně si myslím, že Norsko není nejvhodnější pro elektro auta a prodávají se tam hlavně kvůli dotacím, které překrucují trh.

                48. Podle mě to tu má smysl,
                  Podle mě to tu má smysl, protože elektřina se tu vyrábí jen z obnovitelných zdrojů. Ale jak píšete- s masivními dotacemi je jen 3,75% aut elektrických. Bez dotací by ten trh s elektroauty dozajista zkolaboval. Ono neplatit 25% DPH už udělá hodně. Největším nepřítelem těch aut je tu zima, jak samotné řízení, tak výrazně nižší dojezd.

                49. Myslim, ze mate chybu v
                  Myslim, ze mate chybu v cislech… pres 20% novych aut je elektrickych.
                  Dotace/Ulevy nemaji vliv na jiz existujici populaci spalovaku, pouze na nove.
                  Kdyby se prodavalo 100% novych aut jako EV, stale by jste tvrdil, ze na trhu maji jen 3,75% ?

                50. 3,75% veškerých aut
                  3,75% veškerých aut registrovaných v Norsku je elektrických. 18% všech prodaných nových aut v tomto roce je elektrických. Vede Nissan Leaf.

                51. a to se vam zda „jen“ ?
                  Pri

                  a to se vam zda „jen“ ?
                  Pri zivotnosti auta zhruba 20 let byste potreboval jeste asi 15-17 let aby se to dostalo na tech 20%.

                  Dulezite je kolik se jich proda ne kolik jich je v populaci, ta se totiz meni pomalu.

                52. Tak uvidíme co se stane až
                  Tak uvidíme co se stane až Norsko zruší ty výhody. Už dneska to rozpočet pociťuje a zejména rozpočty měst, kde mýto sponzoruje MHD a právě kde je těch aut nejvíce. Politici se shodují, že MHD má mít přednost před auta ať jsou ta elektrická či samojezdící, protože jeden člověk v autě prostě potřebuje více místa a toho se nedostává. Takže mýto, možnost jezdit vyhrazenými pruhy pro autobusy, bezplatné parkování a nabíjení se asi zruší (je to na jednotlivých městech) a pak uvidíme, zda si auta našla cestu spotřebitelům.
                  Včera starosta Kristiansandu prohlásil, že výhody těchto aut jeho město vyjdou na 7 milionů ročně a to jenom na ztrátě z parkovného.

                53. souhlasim, osobne jsem pro
                  souhlasim, osobne jsem pro zruseni jizdy v pruzich pro autobusy i parkovani nebo nabijeni zdarma. Jak je to s mytem nevim.

                54. Nevěřím, že jste někdy
                  Nevěřím, že jste někdy jel v tesle. To by jste podobné koniny nepsal. Pokud je pro vás lepší manuální řazení, tak je pro vás hledisko komfortu někde v pozadí a nemůžete ocenit, že se to neklepe, nevibruje, nechrochá. Když šlápnete na plyn tak nečekáte a jede to. A o zrychlení mluvíte jako by jste nikdy nepředjížděl, nebo nejel z vedlejší na hlavní. A považovat u auta, které nemá rychlosti za mínus že to nemá kvedlačku, to je už z technického hlediska úplná krávovina. Jeden náš zákazník má naftového Fluence. Jednou jsme se byly projet mým Fluence Z.E. Ač se jedná o totožné auto pouze s jiným pohonem, tak ještě půl hodiny kroutil hlavou a nepobíral, jak obrovský rozdíl mezi nimi co se týče komfortu je.

                55. To je způsobeno i větší
                  To je způsobeno i větší hmotností. Ta jízda je potom podstatně plavnější a taková plynulejší.

                56. Jel jsem v ní, v Oslu jsou
                  Jel jsem v ní, v Oslu jsou tři prodejci, jeden blízko mého bydliště, zkušební jízda je zdarma jen je ji třeba rezervovat. Jel jsem na sever od Osla do oblasti zvané Maridalen. Podívejte se na Googlu maps, jak to tam vypadá.
                  Auta se spalovacími motory neumí sice zrychlit jako Tesla, ale ono to zrychlení nevyužijete v běžném provozu. Při předjíždění mě stačí podřadit a správně pracovat s převodovkou a řazením- že to neumíte není bohužel můj problém- ostatně 90% řidičů to neumí. Navíc v zimě, která je v Norsku poněkud krušnější než v ČR, je manuál výrazně lepší na ovládání auta, ale Vy sem raději nejezděte, když Vám to dělá potíže 🙂
                  Hluk- v interiéru je Superb o něco hlučnější, zvenku jsem ocenil, že je auto více slyšet, on je problém, že jak jsou ta auta tišší, tak také Vy nejste slyšet.
                  Líbilo se mě projet s CNG pohonem, tam to bylo ještě tišší než s benzínovým motorem a palivo ještě o něco levnější. CNG bude asi mé příští auto.
                  Jinak Fluence Z.E. tu zrovna dobré jméno nemá 🙂

                57. wut? manual je ve snehu
                  wut? manual je ve snehu lepsi nez elektro?
                  A ze to 90% ridicu neumi? No tak aspon je to elektro vhodnejsi pro 90% lidi 😀
                  A co se tyce hluku, ja mam zkusenost, ze elektromobil od nejakych 20km/h je slyset stejne jak moderni tichy spalovak nebo hybrid.

                58. Tesla letos v Norsku prodala
                  Tesla letos v Norsku prodala pres 3200 aut, skoro bych si tipnul, ze to je vic nez tech Superbu (Skoda celkove 5500) 🙂
                  Ale je to taky dano tou podporou samozrejme…

                59. V roce 2014 byla Tesla
                  V roce 2014 byla Tesla druhé nejprodávanější el. auto. Letos to bude slabší, protože pád norské koruny a současné posilování dolaru už se musí promítnout do cen. Ale ta podpora dělá hodně- už jenom těch 25% DPH, co nemusíte platit délá u ceny 600.000 pěkných pár desítek tisíc.

                60. Chápu, že v Norsku si
                  Chápu, že v Norsku si Teslu koupí i lidé, kteří by si auto této velikosti/kategorie nekoupili a pak je na ně moc velká a těžké, protože si jí koupili třeba jen proto, že chtěli elektromobil, co má hodně bezpečnou energetickou rezervu pro sněhové kalamity a jiný elektromobil prostě nebyl. Až bude větší konkurence/víc modelů, bude to zase lepší.

                61. Baterie- Tesla tu není
                  Baterie- Tesla tu není nováčkem, takže už mají zkušenosti od svých zákazníků s bateriemi a jejich kapacitou po určitém času.
                  V práci máme služební el. auta, po 4,5 letech provozu se nabijí asi o 30% méně než na začátku. Nevím jaké tam používají baterie, jak moc jsou jednotlivé baterie v jednotlivých značkách rozdílné.
                  V Norsku je 67.000 el. aut od roku 2009, první třetina již nejezdí, naprostá většina z nich kvůli bateriím.

                62. Pokud víte o třetině
                  Pokud víte o třetině nejezdících elektroaut v Norsku a jejich majitelích, pak udělejme byznys. Dovezeme je všechna do ČR, tady osadíme novými bateriemi a máme trh s ojetými elektromobily jak vyšitý, když jich má být přes 20 tisíc. Dnes je jich v ČR registrováno sotva 1 tisíc.

                63. Já nevím, kde se
                  Já nevím, kde se nachází. Ale dobře- Nissan Leaf (jednička na trhu) stojí asi 250.000 norů. Za 4 roky ji třeba koupím od někoho za 75.000 norů. To je asi 250.000 CZK. Nová baterka? Kolik by koštovala? Karoserie poničena od solení, vyvaření a tak za kolik? Prodá se to pak v ČR? Jak je to s DPH v ČR při dovozu auta, které nezaplatilo DPH v Norsku?

                64. Co je to za ubožáka,
                  Co je to za ubožáka, který má na Teslu a nemá pár korun na zpevněné pásy na příjezdi do garáže?

                65. Jde o to, že v Norsku hned
                  Jde o to, že v Norsku hned za většími městy začíná divočina. Úzké silnice, kde se kolikrát nevyhnou ani dvě auta. Takže se tam nesmí parkovat. Příjezdové silnice ke shlukům domů jsou pak jen vyježděné cesty a dlouhé i několik kilometrů. Takže ten, kdo nemá dům přímo u silnice je musí chtě nechtě použít. A zpevňování několika set metrů takové cesty sakra něco stojí. V zimě tu dost sněží, zbytek roku zase prší, takže povrch těchto cest je po většinu roku mokrý a to ta výrazně vyšší hmotnost jen zhoršuje.
                  Kdyby šlo jenom o to odbočit ze silnice a nechat si vyasfaltovat kus dvorku, tak na to každý majitel Tesly má, to samozřejmě.

                66. Jó to je daň za bydlení v
                  Jó to je daň za bydlení v přírodě. A kdo si neumí zpevnit dva příjezdové proužky pro svého auto miláčka, má smůlu. Vždyť není problém je vyložit i obyčejnými polínky.
                  Ale jak se říká v ČR po minulém týdnu – dobře Vám v Norsku tak, když kradete evropské děti. 🙂

                67. Ale ta příroda je
                  Ale ta příroda je překrásná, ale auto spíš nějaký offroad než Teslu, bohužel.
                  PS: znám českého právníka, co tu ten případ dělá. Bohužel to není jen zvůle norských úřadů, ale chyba je především na straně obou rodičů. Dost možná by to odebráním skončilo i v ČR. Ale chápu, že článek o ukradených českých dětech v Norsku se dobře prodává 🙁

                68. Vazeny anonyme z Norska.
                  Vazeny anonyme z Norska. Norsko krade deti cele Evrope, zrovna novy pripad za Slovenska. Ukrajina, Rusko, Polsko. Polaci byli chytrejsi a „teroristickou“ metodou deti ukradli zpet a odvezli do Polska. Asi jedina moznost dovolat se v Norsku v těchto pripadech prava.Veci se uz několikrát zaobyval EP. Nepatri to sem, ale když uz jste si nabehl…

                69. No mám na stole případ,
                  No mám na stole případ, kde jeden Čech pro změnu šidil na daních. Norsko chce zabavit jeho dům v ČR na který si vydělal v tom Norsku, kde ale zcela vědomě podváděl při placení daní. Jelikož má Norsko smlouvu s EU o vzájemné pomoci, tak český stát ten dům bude muset exekučně zabavit, prodat, poslat Norsku, co mu vykutálený Čech dluží a zbytek mu dát.
                  Tak za pár měsíců až let už vidím zase ty srdceryvné články na netu, jak zlí Norové ukradli poctivému, pracujícímu a čestnému Čechovi dům a považte, dům v Česku.
                  Škoda jen, že Češi jsou vlastenci jen při sportu a v tomhle případě, ale při dodržování zákonů v zemi, kterou si DOBROVOLNĚ zvolili jako místo svého pobytu už to s tím vlastenectvím a poctivostí moc nepřehání.
                  Ale myslím, že tohle sem fakt nepatří.

                70. Pane norsky anonyme, jdete s
                  Pane norsky anonyme, jdete s timhle uz DO PRDELE a bezte se ukajet nekde jinde !!!

                71. Když se vrátím k autům-
                  Když se vrátím k autům- pokud chcete žít v Norsku a přivést si sem auto z ČR tak není problém, ale do 6ti měsíců jej musíte přehlásit na norské značky. Což ovšem s sebou nese povinnost platit povinné ručení v Norsku (je dražší, protože lékařská péče a škody jsou dražší), poplatek za přístup k silniční síti a při přihlášení i poplatek za emise, takže přihlásit čoudící vrak je vlastně tak drahé, že je lepší koupit nové auto.
                  Jedinou vyjímkou je, pokud máte uznaný status „pendler“. O ten si musíte požádat a autem pak musíte pravidelně odjíždět z Norska do své domovské země. Protože jste ten pendler.
                  A zase jeden Čecháček- o pendlera nežádal, protože na to jebe, značky měnit nebude, protože snad už platí dost velký daně a vůbec, co mu má kdo přikazovat, začal obecně plkat cosi o komunismu atd. …
                  No česká RZ je tu krapet nápadná, mýtné brány Vás prostě sejmou, takže za pár měsíců po lhůtě měly norské úřady dost důkazů proti němu. Stálo ho to nakonec 60.000 norskejch, určitě by se ty peníze daly využít mnohem smysluplněji, ale kdo chce tam pomozme mu tam. Ale na úřadech už byl krotký jak beránek a o komunismu a zlých Norech necekl ani slovo 🙂

                72. Nesmysl. S Norskem nemá ČR
                  Nesmysl. S Norskem nemá ČR uzavřenu smlouvu o vymáhání přestupků, takže výše uvedený příklad s domem je nesmysl. A co se týče podobných hovadin, tak to opravdu hraničí s komunismem. Norsko není v EU, takže nasrat do ruk a nepustit k vodě.

                73. Nejedná se o přestupek,
                  Nejedná se o přestupek, ale závažné porušení zákona. Neplacení či krácení daní, navíc v jeho případě zcela úmyslné, je jedním z nejzávažnějších trestných činů. Jelikož je trestné i v ČR, tak obě země, dle příslušných dohod, budou spolupracovat na zajištění majetku tak, aby Norsko dostalo své peníze zpět.
                  Pokud chcete ulejt někam peníze, tak do zemí EU rozhodně nee. Platí to i opačně.
                  Nikdy jsem netušil, že budu z komunismu utíkat do komunismu:-)
                  Co je vůbec komunistického na tom, že země chce platit daně ve správné výši a včas a pokud ne, tak si je tvrdě (ty nedoplatky) vymáhá?
                  Konec konců dotyčný si tady zlomil komplikovaně ruku a péči zdarma a 100% nemocenskou, kterou ještě mohl trávit v Česku, si pochvaloval. Platit daně už ale moc ne. Řekl bych typicky východní.
                  Jdu si lehnout, třeba v jeho případě přijdu na nějakou polehčující okolnost, ale nějak mě pořád nenapadá na jakou. Tahle práce mě fakt už nebaví 🙁

                74. Komunistický byl ten druhý
                  Komunistický byl ten druhý případ, kdy nepozornost způsobí likvidační pokuty. A co se týče vašeho klienta, může být zcela v klidu. Než by došlo k nějakému výkonu žádosti Norska v dnešní době pohrdání vším Norským díky případu Michalákové, tak umře stářím 😉 😀

                75. Co se týče toho převodu
                  Co se týče toho převodu auta na norskou RZ, tak dotyčný byl upozorněn dopisem, aby buď auto odstěhoval nebo přehlásil. Dostal na to jen 2 týdny, ale předtím na to měl celých půl roku. No když nereagoval co byste dělal Vy? Nechal to být? To by pak ani Norové nedodržovali zákony a nařízení a vznikla tu jakási anarchie.
                  Jinak při komunikaci a výkonu nařízení mezi Norskem a EU jsou určité časové normy. V jeho případě se ještě uvidí, co přesně Norové budou chtít od ČR vědět a pak bude hodně záležet na tom, jaká vlastně bude škoda. Do určitého limitu to nejde k soudu a lze se domluvit se splacením dlužné částky přímo finančáku. Od určité částky už to musí k soudu a to by byl problém. On chce nadále pracovat v Norsku, takže snad změní své výkřiky, trochu sklopí hlavu, doplatí to, co má a přijme mírnější trest. Pokud začne vykřikovat, že peněz z ropy mají dost a kradou děti, takže tu daně platit nebude, tak to bude mít možná i následky vyhoštění- i když to by bylo zajímavé, protože po 5ti letech smíte být vyhoštěn jen pokud představujete pro zemi bezpečnostní hrozbu- a je okrádání státu takovou hrozbou?
                  Ale dost buďme optimisté a snad mu to dopadne uspokojivě.

                76. 80% ceny? Tak to bych si
                  80% ceny? Tak to bych si hned jednu bez baterí koupil na hraní.

            2. Ano to by asi šlo
              Ano to by asi šlo zařídit, i když jednoduché to nebude. Aktualizace SW jsou jedny z nejzabezpečenějších procesů probíhajících na síti. Nedostalo se ke mně žádné sdělení typu „hackeři haknuli a podstrčili opravnou záplatu pro Windows“. Jinak by to byl dobrý námět pro poručíka Colombo. Robotické auto se zřítilo z útesu poté, co vývojář firmy na robotická auta a budoucí vyděděný synovec těsně před sepsáním nové závěti upravil a odeslal zazobanému strýčínkovi do vozu nový opravný balíček… :-]

              1. Tak zacílit na konkrétní
                Tak zacílit na konkrétní auto asi bude dost těžké, ale na skupinu aut (na nějakou značku), to se stát asi může. Cílem by bylo vyvolání naprostého chaosu a praktické zastavení tepny ekonomiky- tedy dopravy. Tohle totiž asi budou konflikty budoucnosti- proč posílat někam, byť neoznačené tanky a vojáy, když pár hackerů může ovládat desítky tisíc aut, semafory, vlaky…. To je výrazně efektivnější a ještě ani nikdo pořádně neví, odkud útok přišel a kdy přijde další.

                1. Není to tak jednoduché.
                  Není to tak jednoduché. Všechno zanechá určitou stopu. A pokud ho chytnou, bye. Pro mě je to námět na detektivku nebo na fantasy. Neberte všechno tak vážně.

                2. Aktualizací softwaru by asi
                  Aktualizací softwaru by asi nemělo být nebezpečné, ale stal se tu případ u autobusů MHD, kdy tyto, on-line vysílaly výrobci své provozní parametry (třeba spotřebu, kolikrát řidič otevřel dveře, kolikrát sešlápnul brzdu a plyn…). Dřív se to dělalo tak, že bus dojel do garáže, tato data se stáhnula a v raru se to poslalo mejlem výrobci. Jelikož je Norsko pokryto 4G signálem, tak dnes stačí vozidlo vybavit nějakým modemem a ono ty údaje posílá on-line do Německa k výrobci. Po čase si řidiči začali stěžovat, že třeba stojí na stanici a najednou autobus přidá plyn na plno- ale naštěstí nejede, protože dveřní brzda jej nepustí. Pak se stalo, že několika autobusům vypnul motor za jízdy- u automatu, že by chcípnul motor? To už je trochu nebezpečné, protože automaticky přestane fungovat posilovač řízení a brzd. A vrchol všeho byl, když řidič vykuřoval na konečné a autobus se nastartoval a odjel (bez něj). Ne daleko- zastávka byla v zálivu, takže autobus přeskočil obrubník a narazil do stromu. Lidi v něm nebyli.
                  Ale všechny výše uvedené vozy neměly žádné mechanické závády při prohlídce na dílně. Takže jeden IT (takový svérázný chlapík, který mluví tou svou počítačovou mluvou :-))) podrobil zkoumání modem a řídící jednotku a potvrdil, že se tam na 99% někdo dostal a dokázal ovládat některé funkce v autobuse. Ovšem vystopovat pravou IP adresu se nepodařilo, ví se jen, že útočník či útočníci použili falešnou adresu (prý si lze „vypůjčit“ IP adresu pro zakrytí identity, nejsem IT takže nevím) domova důchodců ve Fredrikstadu.
                  Ty modemy byly nakonec fyzicky demontovány a od té doby autobusy nemají žádné takovéhle problémy.
                  Takže riziko napadení asi existuje, nevěřím, že při dodání to Němci neměli zabezpečené.
                  PS: z banky mě v roce 2012 zmizel denní limit 9.900 norských korun, ač mám antivir od banky a přes mobil se vůbec nepřipojuju- přesto se hackerům podařilo se dostat na můj a nejen můj účet.

                3. Zařízení, které jen
                  Zařízení, které jen sbírá a odesílá udaje o počtu událostí, těžko někdo donutí k ovládnutí vozidla. Byla tam snad nějaká funkčnost, že by přišla disketa z Německa a obsah se přehrál do vozu?

                  Při dvoufaktorovém ověřování (přes SMS) nelze ovládnout účet, aniž by útočník ovládnul i smartphone.

                4. To zařízení sbíralo
                  To zařízení sbíralo provozní data a on-line přes net je hned odesílalo k výrobci- podle mě zbytečně, těžko asi v Reichu někdo seděl u compu a pozoroval, že autobus č. 1026 právě po 34 zavřel dveře. Achilova pata toho systému byla, to připojení k netu.
                  Teď jsou ty systémy odpojené, ale až bude jezdit autobus bez řidiče, tak dispečer s ním bude muset nějak „mluvit“ v případě nenadálých změn trasy apod. To si myslím, že by mohlo být nebezpečné, aby s tím busem „nemluvil“ třeba někdo, kdo nemá. Plus pak vyřešit chování těch čidel a senzorů ve zdejším počasí.
                  Banka tenkrát byla napadena útokem hackerů, sama to přiznala a peníze všem vrátila, ti, co byli napadení dostali raději i nové karty a staré byly okamžitě blokovány.

                5. Když o tom tak
                  Když o tom tak přemýšlím, tak nemožné to zřejmě není. Stávají se různé pády, ale aby začaly mizet peníze z účtů se neděje tak často. Osobně si myslím, že banka měla špatné zabezpečení, banky jsou jedny z nezapečenějších institucí a i u vozidel bude muset být podobná úroveň zabezpečení, ne-li větší.

                  Jinak s tím modemem to věřím, pokud tam byla podpora nejen pro sbírání dat, ale i pro některé funkce, může být problém, opět ale myslím, že úroveň zabezpečení byla nízká. Nejspíš někdo špatně vyhodnotil míru rizika.

                6. Jo, chyba byla u banky a i v
                  Jo, chyba byla u banky a i v zabezpečení těch vozidel. Problém je, že boj s hackery je zatím- a možná pořád bude- nikdy nekončící boj: vymyslím lepší úroveň zabezpečení, hackeři za nějaký čas vymyslí nový způsob útoku.
                  Proto bych k internetu věcí, což bude i auto připojené na net, přistupoval výrazně opatrněji než k připojení k netu na tomhle počítači. Přece jenom data zálohujete, škody způsobené napadeným autem se vrátit nedají.
                  Mimochodem letos v březnu se v Norsku otevřelo centrum zabezpečení dat. Sídlí v jeskynním systému, který je hlídán armádou. Není připojen k vnějšímu světu a veškeré státní instituce tam zhruba 1x za měsíc vloží nová dat tak, aby v případě napadení se tato mohla použít a ta záloha nebyla starší než ten jeden měsíc. Má to chránit stát proti obrovskému útoku proti důležitým institucím což je asi rozumné, když se dnes víc a víc věcí vyřizuje a eviduje přes net. Až budu kupovat domek, tak pozemková kniha už bude celá digitalizovaná a takhle bude nějaká záloha.

                  PS: na dovolené v ČR, pořád se dají nosit kraťasy:-))))

  4. neni pravda ze sam od sebe
    neni pravda ze sam od sebe meni pruhy…
    uzivatel mu k tomu musi dat pokyn a ani v takovem pripade neni 100% zajisteno ze zmeni pruh (napr kdyz by hrozila srazka s jinym vozem anebo by to bylo velmi tesne).

    EDIT: hmm, kurnik, mozna to fakt umi menit jizdni pruhy samo… ale tomu neuverim dokud to neuvidim 😀 V tom videu je strih a neni z toho jasne jestli dal ridic povel blinkrem anebo ne.

                1. OK. Věc nazoru..Ja radeji
                  OK. Věc nazoru..Ja radeji vse pravou a z displeje..

                2. Jenže páčku nebo čudlík
                  Jenže páčku nebo čudlík nahmátnu poslepu, aniž bych musel spustit oči z vozovky (či právě psané veledůležité SMS).
                  Kdežto na displej se musím podívat, jestli tam mám momentálně správnou stránku a na ní se ještě trefit na tu pravou položku.

                3. Je otázka casu, kdy delate
                  Je otázka casu, kdy delate tyhle věci v novem aute naslepo…

                4. no jen abychom se nedockali
                  no jen abychom se nedockali ze i volant bude jen na displeji 🙂
                  Ikdyz u autonmnich aut bych se tomu uz mozna ani nedivil…

                5. Mmno, když se tak nad tim
                  Mmno, když se tak nad tim zamyslim, je mozne to ocekavat, nemusi to byt zadna fixe..Ale to uz budu prdet do hliny…

Napsat komentář