Volkswagen se zaměří na elektroauta, nový Phaeton bude elektromobil

Koncern Volkswagen se otřásá v základech. Po podvodu při měření emisí („dieselgate“) se hodnota automobilky propadla a šéf Winterkorn odstoupil. Teď VW ohlašuje nová „strategická rozhodnutí“ díky nimž se více zaměření na elektromobily a plug-in hybridy.

Volkswagen Phaeton má být prvním zástupcem nového „elektromobilního“ směru automobilky Volkswagen
foto: Volkswagen

Z tiskové zprávy ve které Volkswagen ohlašuje nová strategická rozhodnutí je nejpatrnější jeho snaha šetřit. Nový šéf Matthias Müller musel svolat 11 milionů aut a ani přesto stále není celá kauza u konce. Ani zdaleka.

Volkswagen ohlásil mimo jiné vývoj standardizované architektury pro osobní a lehká nákladní elektroauta. Volkswagen chce mít tedy specializovanou obdobu MQB v oblasti elektromobility.

Dr. Herbert Diess, nový předseda správní rady, řekl: „Značka Volkswagen se repozicuje pro budoucnost. Budeme efektivnější, zaměříme naše produkty i technologie novým směrem a připravujeme půdu pro pokročilé technologie urychlením vývoje v oblasti šetrnosti.“

Mění se také strategie u dieselů. V Evropě a Severní Americe se budou instalovat pouze dieselové motory s SCR (Selektivní katalytická redukce) a AdBlue.

V rámci vývoje nové architektury Modular Transverse Toolkit se automobilka výrazněji zaměří na vývoj plug-in hybridů, elektromobilů s dojezdem 300 km a 48V mild-hybridů. Zároveň bude snižovat spotřebu u aut, benzinových i dieselových vozů.

Pro vzdálenější budoucnost pak začne vyvíjet sadu nástrojů MEB, které umožní navrhovat nejrůznější typy vozidel s dojezdem 250 až 500 km čistě na elektřinu.

Prvním zástupem nového směru Volkswagenu má být nový, plně elektrický Phaeton. Nejspíš se tak postaví proti Tesla Model S.

Phaeton byl poprvé představen na 2002. Není ale považován za příliš úspěšné auto. Elektrický pohon by mu mohl dodat onen potřebný šmrnc… Otázka zní: kdy?

tisková zpráva

41 Comments on “Volkswagen se zaměří na elektroauta, nový Phaeton bude elektromobil”

  1. Kecy v kleci. VW se
    Kecy v kleci. VW se zaměří, Audi očekává, Seat nic, Škoda nic, BMW zavádí, MB uvede…… sem tam vylezou s něčím předraženým a nepoužitelným.
    Renaulty Twizy, Zoe a Kangoo se vyrábějí, prodávají a jezdí už několik let. Nissan Leaf se dočkal 5.generace a šestá má nabídnout větší baterii a dojezd. Mitsubishi iMiev/Citroen C Zero/Peugeot Ion potkáváte 6 let běžně na silnicích. Peugeot Partner je několik let v nabídce také, výměnný systém baterií pro Citroeny Jumper rovněž. Uvedené značky jsou už i jako ojetiny za nižší ceny v bazarech.
    Čtení o zářných zítřcích nabízeli dlouho komunisti a prodávají dnes socialisti. Tam už jsme 40 let byli a 25 let se toho marasmu snažíme marně zbavit.

    1. souhlasím. Jen doplňuji,
      souhlasím. Jen doplňuji, že vedení VW asi nic jiného prohlašovat nyní nezbývá. VW se podle mě vůbec EV věnovat nechtěli – viz. investice do motoráren v D i CZ v posledních cca dvou letech. Prostě potřebují prodávat diesely, aby se jim ty investice vrátily “ bo by je akcionáři vyměnili“. A mnohokrát uslyšíme, jak ty skvělé spalovací motory plní emisní třídu 6 nebo 60 – ať už budou spalovat cokoli. Myslím, že si ještě hodněkrát počtem, jak VW se v „budoucnu“ chce věnovat EV…. Možná mezitím už budu mít 2. nebo 3. EV od jiného výrobce….

  2. No, hlavně jsem zvědav, za
    No, hlavně jsem zvědav, za kolik dokážou ty elektromobily nabídnout.
    Podle tabulek na insideEVs.com stál v r. 2014 v USA Nissan Leaf $29000 a VW e-Golf $35000 (ceny bez vlivu dotací a daň.zvýhodnění). V polovině roku 2015 už web uvádí cenu Golfa na úrovni Nissanu. Zřejmě snaha VW posílit postavení v USA, ještě před plným propuknutím dieselgate…
    U nás, pokud vím, stále přetrvává (ne)poměr Nissan : Golf = 715tis. : 930tis.
    A miniauto e-Up, začínající na 600tis., to je prostě směšné. Pokud měla e-CitiGo začínat na částce jen o pár desetitisíc méně, nedivím se, že to Škoda vzdala 🙁

    1. Střednědobá budoucnost
      Střednědobá budoucnost patří hybridům – Prvních 50km na el. energii pak autonomní hybridní pohon. Běžný majitel ušetří 80% PHM. V současná doba rozvoji alternativ nepřeje, cena ropy je na minimu díky těžbě v Americe. Pokud Američani vydrží současnou cenovou válku a jejich těžba se nesníží bude ropa levná klidně i 5 let, protože při vzestupu cen bude těžba v USA rychle růst což podkope poptávku od vývozců. Navíc v Číně je lepší poměr mezi el. mobilitou a ropou ve prospěch el. mobility , takže jejich spotřeba ropy neporoste zdaleka tolik jak se dříve čekalo a pokud skutečně cena el. energie z FV panelů se v Číně dostane pod cenu uhlí což se předpovídá, pak čína se svými pouštěmi a produkcí FV panelů bude moci snížit spotřebu uhlí pro energetiku což povede k větší produkci PHM z uhlí což dále sníží růst poptávky po ropě ze strany Číny . Snižovat poptávku po ropě bude i Evropa, kde mnoho států využívá velké procento ropy mimo dopravu. Takže kromě Indie nebude žádný lidnatý stát, který by rychle navyšoval dovozy a nahradil výpadek USA šance na levnou ropu je proto poměrně veliká , nakonec samozřejmě boom těžby v USA ustane a postupně převáží poptávka ze strany Asie a ropa půjde opět nahoru. To už, ale VW bude prodávat své hybridy , které dnes plánuje..

      1. srovnáváte provozní
        srovnáváte provozní náklady a to s vámi souhlasím. Pokud ovšem ještě porovnáme servisní náklady, požitek z jízdy, jízdní komfort a další vymoženosti EV- potom i v případě srovnatelných provozních nákladů bych asi už jiné jak EV nechtěl. Navíc u Hybridů přicházíte o to nejlepší z EV – žádný servis, oleje, filtry, rozvody, prohlídky jen minimálně, žádné vibrace, nemuset nikdy k pumpě atd. atd.

        1. Mám hybrida, v garáži bez
          Mám hybrida, v garáži bez elektřiny vzdušnou čarou 165 m od bytu, elektřinu není možné zavést. 50 km plug-in hybrida by mi na dojíždění do práce a zpět stačilo.

          Dobíjet budu:

          a) pomocí dvousetmetrové prodlužovačky z okna bytu do garáže;
          b) pomocí třicetimetrové prodlužovačky z okna bytu do auta parkujícího před domem;
          c) u 30 km vzdálené veřejné nabíječky.

          Děkuji za vaše vyřešení mého problému …

          1. návody máte od kolegů
            návody máte od kolegů níže + elektřina při troše úsilí jde opravdu zavést téměř všude, včetně garáže. Další var. je dobíjet třeba v práci, v obchoďáku, od známého (měření není problém)atd. Ale uznávám, že už tam není ten komfort jako při dobíjení doma.
            Jen drobnost: někde jsem četl, že v paneláku u nás bydlí cca 25% populace u které uznávám, že používání elektromobilu můžu být trochu komplikace. Pokud v takovém případě nenajdete vlastní řešení nebo to nebudete chtít řešit, pak bohužel budete muset jezdit dál se spalovacím motorkem a čekat až to za Vás vyřeší někdo jiný…

            1. Takové „knížecí rady od
              Takové „knížecí rady od kolegů níže“ jsou na prdinec. Na parkoviště před barákem máme cca 50 metrů vzdušnou čarou. A to jen z přední strany paneláku, zadní strana se tam káblem vůbec nedostane. Chce mi někdo z pánů radilů vysvětlit, jak mám „prostě hodit prodlužku z okna dolů“? A takto koncipovány jsou možnosti v celém našem a nejen našem sídlišti v Brně. Zřízení antoníčka u parkoviště vám nikdo nedovolí a nemáte nikdy jistotu, že vůbec na „našem“ parkovišti zaparkujete – kdo dřív přijde…

              1. Když se chce, všechno jde.
                Když se chce, všechno jde. Byl tady v diskusi nedávno člověk, který si háže tlustý kabel ze 4.patra a dobíjí elektromobil na parkovišti před domem. Byl tady další, co si v domě domluvil ve sklepě podružný elektroměr a přes okýnko protáhnul kabel do plechové zamykací krabice venku, v níž má zásuvku. Zaparkuje vedle a natáhne kabel. Také je možné si místo před domem natrvalo pronajmout, je to různé podle majitele parkoviště a v případě obce radnice. No a když to přeženu, tak si dejte na garáž fotovoltaiku, do garáže baterku a máte ostrovní výrobnu i úložiště na elektřinu pro svůj plug in hybrid nebo elektromobil.

                1. Pane Radovane, „Když se
                  Pane Radovane, „Když se chce, všechno jde.“ Ano, ale výsledný efekt musí něčím předčít a pokrýt náklady a námahu spojené s provedením, jinak to nedává smysl.
                  To, že se někde něco napíše v diskusi, ještě automaticky neznamená, že to vždy musí být pravda. Připouštím, že je možné spustit nouzově kábl z balkónu, ale to předpokládá možnost zaparkovat těsně u baráku, což u nás nehrozí (dokonce to mám i změřené a vím kde bych koupil patřičnou prodlužku). Na nejbližší místo na parkovišti to máme od domu cca pětadvacet metrů přes frekventovaný chodník. JENŽE, kde je záruka, že dané místo bude volné? V domě je 64 bytů a na parkovišti 39 míst a je to veřejné, takže tu parkuje kdokoliv z okolních domů, kde to mají ještě horší (32 bytů a cca 12 míst na parkovišti. Kdo se vrací večer má smůlu neboť nechává auto třeba o zastávku dál. Totéž platí o „zamykací krabice venku“. (bavíme se o prodlužce na dobití, ne o parkování jako takovém).
                  Pokud se nepletu, tak jméno vaší ulice je 26. + jméno měsíce. Na mapách jsem před vaším domem a chápu, že máte naprosto zkreslené představy o možnostech u nás. (není to závist, jsem sám a bydlení v paneláku mi naprosto vyhovuje)
                  Pronajmutí parkovacího místa je nemožné, pouze invalida. Garáž na kterou bych dal fotovoltaiku nemám a není v rozumném okolí k sehnání.
                  Přečtěte si, prosím, co jsem psal nad vámi panu Zbyňkovi ať tu nejsou duplicity.

                2. Tak to jste docela „v
                  Tak to jste docela „v koudeli“, jak se říká :-). Na sídlišti v Ostravě jsem strávil prvních 15 a poté ještě dospěláckých 5 let života, kdy jsem mj. privatizoval formou družstva takový hezký paneláček se 145 byty a 32 místy na parkování. V podstatě neřešitelné. Komanči sice v roce 1970 okopčili baráky z francouzského Nice, ale bez podzemních garáží pod domy. To venkovní parkoviště mělo být jen pro návštěvy. Chválím Vám používání emuj.cz, Peugeot Ion je fakt príma autíčko do města. A Leaf i mimo něj. Být ve Vaší situaci tak asi kombinuji skládací koloběžku na popruh přes rameno s MHD a emuj.cz.
                  Já se už zařídil s rodinným domkem, včetně veřejné nabíjecí zásuvky před domem na mém parkovišti, jak jste si správně našel. Včetně fotovoltaiky na jížní střeše a solárního ohřevu vody na jihozápadní. Momenbtálně řeším druhý elektromobil a náhradu spalováků.

                3. Skládací el. koloběžku
                  Skládací el. koloběžku mám Nitro scooters XE1200, jen bych ji při váze 34 kilo nechtěl vláčet na rameni moc daleko. (otestovaný dojezd na jedno nabití 40 km i při mé jateční váze 111 kilo na 195 cm výšky)
                  Už to mám nacvičený – sednu na koloběžku, dojedu k autu, hodím ji do kufru, jezdím, pak auto vrátím a na kolbrndě zase domů.
                  iOn je vozítko parádní (jen tomu chybí na střeše faje – jezdil jsem 20 roků s trolejbusem).
                  Kdyby to bylo moje, tak klidně obětuji zadní sedačky (stejně žiju a jezdím sám) a nechal bych tam dát další baterky pro zvýšení dojezdu.
                  Při mém malém ročním nájezdu je carsharing ideální řešení; a když je to v elektrice tak to nemá chybu. Snad jen že se zatím auto musí vracet do města.

                4. Dobře vymakané. Ten
                  Dobře vymakané. Ten dlouhý dojezd viz předseda sdružení Elektromobily Vegr – sériový starší Peugeot 106 ve verzi cargo, tedy dvoumístný a vzadu rovné plato, pod nímž je spousta baterek. A dává s tím i 500 km. Takže kontaktovat ho a zkusit něco takového dovézt.
                  To vracení do města postupně padne, jak se bude emuj.cz rozšiřovat. Když začínalo rekolo.cz, taky to bylo jen v centru, bez ohledu na město.

              2. máte dvě možnosti:
                a) tak

                máte dvě možnosti:
                a) tak jak to zatím děláte vy tzn. hledat důvody proč to nejde a čekat
                b) hledat řešení a jen doplním k uvedeným možnostem: pronájem garáže nebo garážového stání lze i nekryté, viděl jsem i dobíjet EV v zahrádkářské kolonii nebo u novinového stánkem (nyní tam prodávají zeleninu) a u samoobsluhy, pronájem nebo nákup zahrady, malého pozemku s možností ele. přípojky atd. atd. Pokud musíte mít auto přímo u vchodu do bytového domu, tak ano – možnosti se tenčí, ale varianty jsou…
                Ještě koukám, že jste z Brna. To bych se být Vámi doopravdy styděl. Na rozdíl od jiných obcí, kde to lidi nemají jednoduché, máte přímo ve městě několik veřejných obyčejných i rychlonabíjecích míst – rozhlédněte se kolem sebe

                1. Pane Zbyňku, přiznávám,
                  Pane Zbyňku, přiznávám, jsem z Brna a hrozně se „doopravdy stydím“ že jsem po úvaze dal pryč své staré auto aby zbytečně na parkovišti nepřekáželo a jsem natolik sobecký a nemyslící blb (za jakého mne zřejmě považujete) a využívám raději služby carsharingové společnosti https://emuj.cz/ půjčující výhradně el. auta. (Peugeot iOn je špica vozejk, nedám na něj dopustit)
                  Ty vaše chytré řeči „o hledání důvodů“ mne pobavily. Netuším, kde a jak bydlíte (potažmo jaké můžete mít zkušenosti s bydlením ve velkém městě na sídlišti). Až budete mít čas, tak si zapněte mapy.cz a najděte si třeba Brno – sídliště Bohunice, nebo v témže městě sídliště Kohoutovice (a jiná), dejte si letecký pohled a podívejte se jak daleko jsou paneláky od parkovišť a uvědomte si, že ta vzdálená parkoviště jsou všechna veřejná a nějaké zaručené „vlastní“ místo na nich naprosto nehrozí, takže nabíjení před domem se nekoná. Další vaše návrhy už nemám sílu vyvracet.
                  Přečtěte si, prosím, co jsem psal pod vámi panu Radovanovi ať tu nejsou duplicity.

                2. A co v práci, tam by se
                  A co v práci, tam by se zásuvka nenašla?

                3. už důchodec 🙂
                  Nejde mi o

                  už důchodec 🙂
                  Nejde mi o rady jak JÁ mám nabíjet (jak správně psal pan Zbyněk, v Brně máme zatím kliku).
                  Chtěl jsem jen podpořit „Nikoloki, Ne, 2015-10-18 08:27“, že někdy a/nebo někde schůdné řešení není.
                  Jenže někteří mají pocit, že sežrali Šalamounovo … a velice chytře a sofistikovaně a nezištně atd. bez špetky povědomí o konkrétní situaci rádi poradí. Prý četli na internetu, že někdo…, tak tu neověřenou informaci hodí tonoucímu místo záchranného kruhu a ještě mají pocit dobře vykonané práce.

  3. VW by teď potřeboval
    VW by teď potřeboval úspěch. Něco jako byl svého času Brouk. Má někdo u ‚véček‘ schopnosti, pravomoci a koule na vývoj něčeho takového?

    Historii automobilismu nepsali vozy pro horních 10000. Vzpomeňme Ford T, Renault 8, Citroën 2CV, Austin Rover Mini, Trabant … i koncern se má o co opřít: Brouk a Transportér T2.

    Ps: koneckonců zadání Brouka znělo:
    Jednoduchý vůz, schopný přepravit dva dospělé a tři děti rychlostí 100 km/h a to za 990 říšských marek (průměrný plat byl 32 marek týdně). A od konce války do roku 2004 se jich vyrobilo přes 21 milionů…

    1. A vzpomeňme na Teslu Model
      A vzpomeňme na Teslu Model S. Anebo toto auto nepsalo historii, resp. budoucnost? Jde o to jestli u VW už pochopili, že kdo chvíli stál, už stojí opodál. V minulosti už tu byl VW Golf citystromer, tenkrát s olověnými bateriemi, takže mohl být jako sériovka klidně levnější než benzíňák. Ale všechno je to o peňezích.

    2. „vw Brouk“
      Tak se poohlédli

      „vw Brouk“
      Tak se poohlédli co konkurence a ošlehli Tatru.
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_97
      O Golfu se zase říká, že je inspirována prototypem Trabantu 603, který se nikdy nedostal do výroby a výkresová dokumentace se záhadně ztratila.
      https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf

      http://www.scilogs.de/go-for-launch/125-jahre-automobil-vw-golf-in-der-ddr-erfunden/

      1. Ta bachorka o Golfu jako
        Ta bachorka o Golfu jako kopii Trabanta je davno ze sveta.
        Golf je koncepcne odvozen od aut AUDI a NSU. Predchudce Golfu byl VW K70. Trochu neforemni auto, ktere melo vsechny prvky ktere zdedil pozdejsi Golf. Predchudcem K70 byl NSU Ro80. Revolucni auto s wanklovym motorem. Obe firmy uz davno vyrabely auta podobneho konceptu. Napriklad AUDI 60 ze 60-tych let, ktery je zase odvozen od DKW. Tady se jedna uz o zapadni AUDI a DKW, ktere vznikly po valce v Ingolstadtu.
        Trabant vzniknul take z firem AUDI a Horch tech puvodnich na vychode. Obe firmy komousi v DDR ukradly vcetne planu na nova auta.
        Jinak malokdo vi, co AUDI znamena. Zakladatel automobilky se jmenoval Horch. A kdyz o svou firmu prisel, zalozil novou ale jmeno Horch nemohl pouzit. Zalozil firmu AUDI, protoze nemecky Horch=latinsky Audi.

    3. Pokud je pravda, že byl
      Pokud je pravda, že byl tenkrát průměrný plat 32 marek týdně, tak na auto musel pracovat něco málo přes 7 měsíců. Vycházím-li z dnešního průměrného platu 26 tis, tak by to nové dostupné auto muselo stát u nás 186 tis. Za tyhle peníze dostupný elektro mobil ještě dlouho nebude a ani si nemyslím, že by způsobil takovou revoluci. Auto dnes není nedostupné, kdo ho chtěl, tak ho má. Možná ne tak nový, ne tak úsporný, ale má.
      Větší revoluci než elektromobil by určitě udělal plně autonomní roboticky řízený vůz. Obrovsky by se zvětil okruh zákazníků – tímto autem by mohly jezdit děti nebo i senioři, kteří dnes řídit sami nemohou. To by byl panečku trh.
      Větší problém však nastane s kapacitou silnic a parkovišť.

      1. Kapacitu ciest a parkovisk
        Kapacitu ciest a parkovisk by to prave riesilo. Bolo by totiz omnoho menej zaparkovanych aut, ktore nikto nepouziva a 23/24h denne len cakaju na svojho majitela. Ked budu autonomne auta zdielane ako „taxiky“, tak ich bude treba omno ho menej, menej ich bude parkovat popri cestach a ziskame tak aj nove jazdne pruhy v uliciach.

      1. Omyl – pokud by jste něco
        Omyl – pokud by jste něco věděl o výrobním programu VW, a nežvanil nesmysly tak by jste věděl, že VW e- up, a VW Golf e, je v nabídce automobilky už nějaký rok! Takže v tomto případě se dá spíše mluvit o náhradě a rozšíření nabídky a výroby za naftáky. Což u tak velkého a úspěšného koncernu s tak vysokým počtem profesních vzdělanců pozitivem. Možná se elektromobilita zásadněji projeví i u Škodovky a Seatu.

        1. Sice nevím absolutně
          Sice nevím absolutně vůbec nic o výrobním programu VW, ale IMHO elektrický Phaeton je v plánu M.I.N.I.M.Á.L.N.Ě od roku 2013, kdy se „zavřela voda“ nad EV Škoda Octavia Green E Line. IRONIE SAMOZŘEJMĚ. 😉 Nebo že by projekt elektrické Škodovky zabili ti profesní vzdělanci v souvislosti s nástupem e-Golfu a e-Upu, které by byly v koexistenci se Škodovkou neprodejné? 😉 😉 😉
          Jinak doufám v jediné, co z celé VW kauzy vzejde, bez ohledu na to, jestli to VW přežije nebo ne, případně v jakém stavu skončí: Doufám, že konečně i v Evropě nastane konec éry, kdy výrobce lže v dokumentaci nejen o emisích, ale i o spotřebě – ono to nakonec spolu souvisí. Je prostě nepřípustné, aby si zákazník koupil auto s papírovou spotřebou 5l/100km a v reálu to bude jezdit o 2-2.5l víc. Stejně tak u elektromobilů, kdy se uvádí dojezd podle měkké normy a v normálním provozu se toho nedá běžně dosáhnout. To říkám jako spokojený provozovatel Nissanu Leaf, který do toho šel s vědomím, že 190km na jedno nabití 24kWh baterky je nesmysl.

          1. přesně moje řeč. S
            přesně moje řeč. S poznámkou plně souhlasím. Navíc Leafa mám taky a dost jsem se nasmál (nic jiného mi nezbylo) když jsem si v příručce přečetl, že podle normy xy je spotřeba Leafu cca 15kWh na 100km. Ovšem podle úplně stejné normy xy je jeho dojezd 199km. Zvláště je prča, když ze 24kWh baterie lze reálně využít cca 20kWh. To by znamenalo spotřebu cca 10kWh/100km. Tohle jde, ovšem rychlostí cca 30-40km/h a nesmí být kopec (nahoru). Ty evropské normy jsou opravdu veselé.

        1. tak samozrejme, sak do
          tak samozrejme, sak do koncernu VW patri celkem velka plejada znacek , je to VW, Audi, Porsche, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Skoda, Seat, Man, Scania, Ducati a delaji tusim i motory pro male lode

          otazkou je na jake urovni ten koncept Porshe je, protoze prvni prototypi se stejne vetsinou stavej uplne jinak nez na produkcnich dilech, bejvaj to jen ukazky designu a jakasy myslenka techniky a casto ani nejsou funkcni, a pokud ud bejvaj funkcni tak se stavej spise na ramy podobne zavodnim, snaze se na tom rychle meni design vnejsich dilu

Napsat komentář