Na D1 jsou historicky první plničky CNG, postavily je Vítkovice

Největší ryze česká strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (VMG) zprovoznila první plničky stlačeného zemního plynu (CNG) na tuzemské páteřní dálnici D1. Zařízení je vybudováno v obou směrech na trase Praha – Brno u známého odpočívadla Devět křížů.

Platební možnosti na stanicích CNG Vitall skupiny VMG jsou velmi rozsáhlé: na veřejných plnících stanicích v rámci projektu BENZINA lze platit bankovními kartami, CCS kartami, všemi druhy CNG karet a samozřejmě hotovostí. U samoobslužných stanic CNG Vitall lze platit bankovními kartami a všemi druhy CNG karet.
foto: VMG

„Výdejní stojan je zařazen přímo mezi ostatní stojany s palivy čerpacích stanic BENZINA a tak, jak jsou řidiči zvyklí, je oboustranný, aby mohla CNG čerpat dvě auta současně. Běžný provoz začne už od pondělí,“ uvedl za skupinu Vítkovice Rodan Broskevič, ředitel dceřiné firmy VÍTKOVICE Doprava.

Výstavba a instalace technologie nejnovější stanice trvala pouhý měsíc, celková příprava výstavby zabrala zhruba rok a půl a zahrnovala i několik technických specialit.

„Délka plynovodní přípojky je více než půl kilometru. Při protlaku pod dálnicí jsme řešili problémy se stávajícími inženýrskými sítěmi v kombinaci se skalnatým podložím,“ vysvětlil obchodní ředitel VÍTKOVICE Doprava Martin Žák.

Kapacita plnění CNG stanic na obou stranách D1 u Devíti křížů je přes 250 m3 za hodinu. To znamená v přepočtu 20 automobilů naplněných na daném CNG stojanu za hodinu.

„Pro představu: délka plnění vozu OCTAVIA G-TEC trvá u naší technologie zhruba tři minuty od spuštění plnění,“ doplnil M. Žák. Provozní náklady jsou u CNG 0,75 koruny bez DPH na jeden ujetý kilometr.

V letošním roce obsadila skupina VMG svými plnícími stanicemi většinu krajů v ČR. V tuto chvíli jich provozuje 24 a další dokončuje. Síť s označením CNG Vitall skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (včetně stanic se společností BENZINA) bude letos čítat přes 30 plniček.

„Cílem je rovnoměrné pokrytí všech hlavních dopravních tahů přes naši republiku, příhraniční trasy jsou již dnes obsluhovány v blízkosti hranic s Polskem, Německem a Slovenskem,“ připomněl R. Broskevič.

V budování CNG plniček je skupina VMG úspěšná. Se společností BENZINA, tradičním provozovatelem nejrozsáhlejší sítě čerpacích stanic v České republice, má ve společné síti již 15 míst. Další zmíněné plničky provozují Vítkovice samostatně pod značkou CNG Vitall.

Skupina letos prodá okolo tří milionů kubíků stlačeného zemního plynu. Tempo prodeje se přitom zrychluje právě díky novým stanicím. V lednu byl prodej 115 000 m3. V září je už na objemu 250 000 m3, což představuje navýšení o 220 %. Loni za celý rok prodala skupina VMG přes milion kubíků CNG.

„Naší snahou je vytvořit pohodlné a komfortní prostředí pro řidiče, kteří se rozhodli využívat v současné době nejekonomičtější a nejekologičtější palivo. A to se daří,“ míní R. Broskevič.

Do dvou let rozšíří strojírenské Vítkovice působnost sítě CNG Vitall také v zahraničí, a to jak v sousedních zemích, tak například v SAE, kde zájem o tuto technologii na ekologické a ekonomické palivo rychle roste.

tisková zpráva

17 Comments on “Na D1 jsou historicky první plničky CNG, postavily je Vítkovice”

  1. Kdepak asi dělají soudruzi
    Kdepak asi dělají soudruzi z ČEZu s rychlonabíječkami chybu, když jich mají za 2 roky směšných 9, občas fungujících? Když dodnes nemají domluvu s žádným provozovatelem čerpacích stanic v ČR?
    A řádově menší Vítkovice Machinery Group v roce obsadily svými plnícími stanicemi CNG většinu krajů v ČR. V tuto chvíli jich provozují 24 a další dokončují. Síť s označením CNG Vitall skupiny VMG (včetně stanic se společností BENZINA) bude letos čítat přes 30 plniček.
    Že by problém spočíval v klasickém soukromý versus státní podnik? Něco jako České dráhy versus Regiojet?

        1. Přesně tak. Když si
          Přesně tak. Když si uděláme podle mapy ČEZ Elektromobilita malou inventuru slibů a skutečnosti, tak zjistíme, že mapa byla zaktualizována. Ovšem v tom špatném slova smyslu. Většina připravovaných (šedých) bodů je posunuta s realizací o 3-6 měsíců:
          – v Třinci chvíli přes letní prázdniny byla mobilní rychlonabíječka (s betonovým podstavcem, co používají na výstavy a akce), pak zmizela a je tam opět jen pomalý stojan Schuco/Mennekes
          – v Ostravě přibyl neplánovaně pomalý stojan Schuco/Mennekes trochu nelogicky v podzemí OC Nová Karolina, přičemž nahradil (stejně jako stojan PRE tamtéž) panely se zásuvkami s nabíjení zdarma, tedy vlastně změna k horšímu
          – Teplárna Vítkovice, Výstavní 1144/403, Ostrava stále hostí u sloupu na s elektrickým vedením jen Peugeot Ion v barvách ČEZu a za závorou, pomalý stojan Schuco/Mennekes zde měl být už ve 3.čtvrtletí 2015, nyní se na mapě dočteme 1.Q 2016
          – Motorbar U Hanky D1 – Exit 342, Bravantice 248, pomalý stojan Schuco/Mennekes zde měl být už ve 3.čtvrtletí 2015, nyní se na mapě dočteme 1.Q 2016
          – BMW Synot Auto, Tř. Tomáše Bati 400, Zlín, pomalý stojan Schuco/Mennekes zde měl být už ve 3.čtvrtletí 2015, nyní se na mapě dočteme 1.Q 2016
          – Olomouc a okolí na všechnmy strany od něj na mapě stále velké nic, ač je opakovaně slibováno
          – JEREX, Vevěří 210, Ostrovačice u Brna, pomalý stojan Schuco/Mennekes zde měl být už v 4.čtvrtletí 2015, nyní se na mapě dočteme 1.Q 2016
          – AUTO JAROV, Vídeňská 126, Praha 4 – Kunratice, pomalý stojan Schuco/Mennekes zde měl být už v 4.čtvrtletí 2015, nyní se na mapě dočteme 1.Q 2016
          – Burger King, Chodovská 3/228, Praha 4 – Michle, viz Auto Jarov výše
          – Žižkovská věž, Mahlerovy sady 1, Praha, viz Auto Jarov výše
          – Elektrárna Mělník, Horní Počaply, viz Auto Jarov výše
          – AUTO JAROV, Osiková 2, Praha, pomalý stojan Schuco/Mennekes zde má být ve 4.čtvrtletí 2015, tak uvidíme, zda se to stihne
          – Elektrárna Ledvice, Chudeřice 141, Bílina, pomalý stojan Schuco/Mennekes zde měl být už v 3.čtvrtletí 2015, nyní se na mapě dočteme 1.Q 2016
          – Elektrárna Prunéřov, Kadaň, pomalý stojan Schuco/Mennekes zde měl být už v 3.čtvrtletí 2015, nyní se na mapě dočteme 1.Q 2016.
          Shrnuto stavební sezóna 2015 skončila, přes zimu nic dělat nebudeme, počkejte si hezky na jaro 2016.

          1. Ja som jeho prispevok
            Ja som jeho prispevok pochopil asi inak nez vacsina ludi. Nami dychany vzduch bohuzial obsahuje dusik. Bohuzial preto, ze spalovacie motory a to je uplne jedno co spaluju, tvoria NOx a myslim, ze cim vacsia teplota spalovania tak viac NOx. Za to bohuzial teda moze ten dusik. CNG ma ale vyhodu v tom, ze sa spaluje efektivnejsie a nevznika tolko CO ci pevnych castic. Preto by som CNG ponechal v buducnosti na nakladnu dopravu, kde sa s NOx da lepsie vysporiadat a pevne castice nerobia taky problem. Pre osobnu dopravu by som volil bezemisny cyklus typu EV alebo s neskodnymi emisiami H2O (cize vodik) co je ale nezmysel po ekonomickej stranke.
            Idealne je zaviest dane na spalovaky a postupne ich zvysovat a opacne, z vynosov z tychto dani dotovat nakup a vyvoj EV. Cim skor sa zacne tym lepsie, lebo cely tento proces obmeny bude velmi zdlhavy.

            1. Já chápu většinu
              Já chápu většinu okolností, které nastávají s CNG, EV a spalovacími motory a i přesto, při dýchání zůstává podíl dusíku v námi vdechovaném a vydechovaném vzduchu konstantní a nemá s dýcháním nic společného. Byl to velmi špatně zvolený příklad. Se zbytkem lze souhlasit.

Napsat komentář