Hodnota Volkswagenu se propadla o třetinu, Winterkorn se omluvil

Kauza falešných emisních měření Volkswagenu v nabrala takřka neuvěřitelné rozměry. Hodnota koncernu VW se propadla o třetinu. Zástupcům firmy hrozí kriminál. Množí se konspirační spekulace.

Martin Winterkorn, šéf koncernu Volkswagen, zveřejnil veřejnou omluvu za skandál způsobený falšováním výsledků při měření emisí. Některé dieselové vozy Volkswagenu byly vybaveny speciálním algoritmem, který poznal, že se odehrává měření a posílal pak na do měřících přístrojů jiné výsledky, než jakých auta dosahovala ve skutečnosti.
foto: Volkswagen

Akcie německého koncernu Volkswagen se ze 170 eur propadly k nejnižší hodnotě 104 eur. To vytvořilo pro řadu investorů skvělou příležitost k nákupu. Jenže martýrium spojené s emisním skandálem tím zdaleka nekončí. Ba spíš naopak.

V New Yorku byl před dvěma dny odhalen nový Volkswagen Passat. Události se měli zúčastnit i dva vysoce postavení manažeři koncernu – Heinz-Jakob Neusser a Herbert Diess. Oba účast zrušili.

Ba co víc, prodej všech dieselů s logem VW v USA byl přerušen. Automobilka přiznala, že se problém může týkat až 11 milionů vozidel. Vyhradila proto 6,5 mld. euro na případné pokrytí ztrát.

Hovoří se také o tom, že manažeři VW by mohli být trestně stíháni. Martin Winterkorn, šéf VW, musel po přiznání viny a omluvě přidat ještě další video-omluvu. V ní potvrdil, že vyšetření celé záležitosti a spolupráce se státními orgány je pro koncern prioritou.

Navíc Winterkorn dodal, že ho celá záležitost obrovsky mrzí – koncern podle něj zradil důvěru milionů lidí, jak zákazníků, tak spolupracovníků a celé veřejnosti. Právě Winterkornovo křeslo je nyní podle analytiků v sázce. Na druhou stranu, německé noviny hlásí, že Winterkorn rezignovat nehodlá.

Je to totiž jen pár měsíců, co přežil „převrat“ ve vedení Volkswagenu zorganizovaný Ferdinandem Piëchem, jednou z největších osobností automobilového průmyslu. Winterkornova smlouva ale vyprší až koncem příštího roku. Dnes se má sejít rada společnosti a rozhodnout o jeho osudu.

Jak bude vypadat Volkswagen a potažmo i další evropské automobilky za rok a půl? Kdo budou jejich majitelé? A jak se bude veřejnost stavět k dieselovým motorům, potažmo alternativám jako jsou elektromobily a plug-in hybridy?

Tohle všechno jsou otázky, na které zatím umí odpovědět jen křišťálová koule. K volání po prošetření skandálu s emisemi se po USA přidal také její věrný spojenec, Velká Británie, a existuje nebezpečí, že se záležitost přelije i do dalších zemí. Prošetření nařidila už Jižní Korea.

Možné kroky naznačila také i samotné Německo. Zapojila se i německá kancléřka , která řekla, že „doufá, že fakta budou stole co možná nejrychleji“.

Autobloggreen

41 Comments on “Hodnota Volkswagenu se propadla o třetinu, Winterkorn se omluvil”

  1. Zajima me jake je zneni te
    Zajima me jake je zneni te emisni normy. Pokud tam byrokrati napsali ze merici cyklus odpovida presne urcenemu vzoru a ze auto/motor nesmi prekrocit v tomto cyklu urcite limity, tak by melo byt vse v poradku.
    Ono je to porad stejne, byrokrati jsou hloupy a neumi neco stanovit tak aby to melo vseobecnou platnost. At to jsou dane, nebo jine zakony, vzdy se to da vcelku jednoduse obejit. Tak at ted nefnukaji.

  2. Tak a teď prosím
    Tak a teď prosím přeměřit raději všechny ostatní firmy, ostatně myslím že je chyba, když se toto neprovádí automaticky u náhodně vybraných aut, sice by to bylo drahé, ale mělo by to mnohem větší smysl.

    Tak si říkám že snad je lepší mít vprostřed města uhlí spalující, řádně kontrolovanou a odsířenou, elektrárnu, třeba jako byla Špitálka v Brně, která vyrábí proud pro elektromobily, než flotilu „ekologických“ VW. 🙂

    Nafta hlavně patří jako do záložních agregátů (pokud nemůže být z nějakého důvodu použit plyn) nebo těžkých strojů, či na lokální železniční tratě, ne do aut, která se pohybují po silnicích ve městech. Ve všech těchto případech je tomu člověk mnohem méně vystaven než když to musí čuchat stále.

    Čistě ze subjektivního hlediska mi příjdou emise s množstvím sazí z nafotvých lokomotiv méně jedovaté než automobilové po kterých zůstává jedovatá pachuť a pálení v nose.

  3. Pametáte si prepočty ako
    Pametáte si prepočty ako je vlastne elektrické auto neekologické a koľko znečistenia sa pri jeho výrobe a pri výrobe elektrickej energie na jeho pohon vyprodukuje?

    Tak teraz si to porovnanie emisii s autom s naftovým motorom vynásobte ŠTYRIDSIATIMI !!! Naftová lobby podvádzala…

    Zároveň každý kto má firemné auto a môže si účtovať len spotrebu podľa technického preukazu a lamentuje nad tým, že to vôbec nezodpovedá skutočnej spotrebe tak ten dôkaz o oveľa vyšších emisiách spalovacích motorov mal už dávno a nemusel čakať na usvedčenie spoločnosti VW :o)

    1. I bez toho, jen z
      I bez toho, jen z účinností a možnosti rekuperace je vidět, na naší síti a na Francouzské, Norské, Rakouské, že jsou elektromobily mnohem účinnější než spalovací auta.

      Jediné co by mohlo být problém je znečištění z produkce lithia, ale pokud je kontolované, tak i to bude pro lidi mnohem méně nezebzpečné než spalovací a zejména naftový pohon.

  4. Není to tak černobílé.
    Není to tak černobílé. Pokud si dobře pamatuju, Ferdinand Piëch byl šéfem VW, když němci zavřeli svou fungl novou linku na výrobu elektromobilů CityStromer v Eisenachu (bývalý Wartburg). Ta by bývala mohla do dnešního dne vyrobit řádově milióny čistých elektromobilů. Šéf Piëch tehdy prohlašoval něco v tom smyslu, že bohudík končí tato pomýlená slepá ulička a VW bude dále vyrábět už jenom „pořádná auta“, jaká má běžný němec rád.

    No a pan Winterkorn jistě o žádném falšování nevěděl. On totiž „jenom“ nařídil vývojářům – udělejte si to jak chcete, ale tyhle normy splnit musíte. A nesmí to nic stát, protože akcionáři, to víte, jsou nenažraní trotlové…. 🙂

                1. ….Jeho tým testoval vozy
                  ….Jeho tým testoval vozy VW Passat, VW Jetta a BMW X5. U posledního byly emise zcela v normě, dokonce mírně

                  novinky.cz/ekonomika/381441-americky-inzenyr-hlasil-problem-s-motory-volkswagenu-uz-pred-rokem.htmlnižší…. :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD Božínkuuu :)) prej rezignace….

                2. No bylo by nejlepší
                  No bylo by nejlepší skoncovat s RAKOVINOMETNÝM DIESELEM

                  kcc-hho.webnode.cz/diesel-jed/
                  kcc-hho.webnode.cz/ropa/rakovina/

      1. ANO máš pravdu, jsou i
        ANO máš pravdu, jsou i jiná média, která dané téma mnohem lépe zpracovává ;D

        auto.cz/emisni-tdi-vw-kapotou-duvod-strachu-89259
        auto.cz/skandal-vw-emisemi-kde-zakopany-pes-89244
        auto.cz/volkswagen-dieselgate-vysetrovani-rozsiruje-3-0-tdi-89257
        auto.cz/naridi-ministerstvo-dopravy-kontroly-motoru-tdi-u-nas-89261
        auto.cz/video-sef-volkswagenu-omlouva-kauzu-dieselgate-89251
        auto.cz/kauza-emisemi-tyka-11-milionu-aut-vw-setri-mastnou-pokutu-89243
        auto.cz/prodeje-koncernu-vw-group-srpnu-klesly-5-4-89233
        auto.cz/akcie-vw-skandalu-emisemi-padaji-20-procent-89231

        PS: kdy že zmizí ten pitomí reklamní obrázek??
        hybrid.cz/prvni-milion-prodanych-aut-do-zasuvky

Napsat komentář