Rusko: nabíječky pro elektromobily povinně na všech benzinkách

V Rusku oficiálně jezdí jen něco přes 500 elektromobilů. Přesto tamní prezident premiér Dmitrij Medveděv nedávno podepsal dekret, podle kterého musí být každá čerpací stanice vybavena do listopadu 2016 nabíjecí stanicí.

Elektromobilů Tesla Model S zatím jezdí v Rusku jen pár. Tamní obyvatelé mají nejspíš spoustu jiných starostí… a navíc i mnohem levnější benzin a naftu než např. v Evropě.
foto: Tesla Motors

Majitelé čerpacích stanic budou muset pokrýt veškeré náklady na instalaci nabíjecích stanic ze své kapsy. Jenže vzhledem k tomu, že dekret podepsaný 27. srpna nijak nespecifikuje typ nabíjecí stanice, může nakonec jít o pouhou zásuvku v krabici (nebo i bez ní).

Nabíjecí stanice pro elektromobily překvapivě nejsou v Rusku, zejména v Moskvě a okolí, až tak raritní záležitostí, jak bychom si mohli myslet. V Moskvě se dnes nacházejí celkem čtyři CHAdeMO rychlonabíječky.

Automobilka Tesla Motors navíc plánuje příští rok rozšířit své rychlonabíječky Supercharger právě až do Ruska, lépe řečeno do Moskvy.

Jedním z provoozvatelů sítě nabíječek a zároveň prodejcem elektromobilů v Rusku je společnost Revolta Motors. Výrobu elektromobilů ale zvládá i domácí automobilka AutoVAZ, konkrétně jde o model EL Lada.

Od roku 2011 se jich ale prodalo 49 kusů. Malého městského Mitsubishi iMiEV e prodalo 217. Zbytek do zhruba 500 kusů elektromobilů které dnes v Rusku jezdí tvoří BMW i3, Nissan Leaf a pochopitelně Tesla Model S.

59 Comments on “Rusko: nabíječky pro elektromobily povinně na všech benzinkách”

  1. Hezký rozdíl v „diktátor
    Hezký rozdíl v „diktátor výnosem nařídí, poddaní za své vykonají“ oproti „demokratická vláda z daňových výnosů pro občany udělá“.
    Narážím tím na Estonsko, kde využili výnosy ze státem prodaných emisních povolenek a už od roku 2013 mají v zemi státem vytvořenou jednotnou síť 165 rychlonabíječek CHAdeMO s jedním standardem využívání a placení. Všechna města a větší vesnice, včetně hlavních tahů, jsou jimi osazeny ve vzdálenostech od 40 do 60 km. Placení je možné jak přímo v cenách od 2,5 do 5 Eur za nabití tak měsíčním paušálem 30 eur bez ohledu na počet nabíjení. Platba lze platební kartou nebo přes telefon.
    Instalace probíhala od léta 2012 do února 2013 a za tu dobu byly využity už více než 8.300 krát.
    http://www.kredex.ee/kredex/news/estonia-becomes-the-first-in-the-world-to-open-a-nationwide-ev-fast-charging-network/
    P.S. Taky Vám pak připadají PR akce našich gigantů typu ČEZ, EON, RWE či PRE s otevřením např. 7 rychlonabíječky ze 7 po 4 letech směšné?

      1. Zrovnávat výstavbu
        Zrovnávat výstavbu rýchlo-dobíječek v Estónsku o rozloze 45 226 km² a veľkostí 130. zemí na světě s výstavbou nespecifikovaných dobíjecích stanic na všech benzínkách v Rusku s rozlohou 17 128 426 km² a veľkostí 1. největší zemí světa, to může jen opravdu přemýšlivý člověk.

        1. Buďte si jistý, že nikdo
          Buďte si jistý, že nikdo neočekává, že by v Rusku někdo stavěl síť nabíječek i za Uralem kromě hlavních tahů, stačila by bohatě evropská část s 90 % obyvatel země.
          Navíc tu mluvíme o rychlodobíječkách. Na těch benzínkách v Rusku ale bude dost pravděpodobně jen 3f zásuvka, vzhledem k tomu že to musí provozovatelé platit z vlastní kapsy.
          A když se vám nelíbí srovnání s Estonskem, tak srovnejte třeba s USA 😉

          1. A halvně v sibiřské
            A halvně v sibiřské části RF jsou vzdálenosti takové že se tam snad ani jízda autem nemůže vyplatit, ne že by bylo nemožné z Moskvy do Vladivostoku dojet autem, ale i při existenci dálnice by to bylo krajně nepohodlné. Transsib má asi 9300km, vemte si dálnici, taková cesta je něco šíleného. Asi 72 hodin nepřetržité jízdy. Velká města od sebe vzdálena 500-1000km. To není pro EV dobré, navíc teploty mohou být extrémní.

            Ale jen osazení Moskvy by mohlo být přínosné, vždyť to je 10M lidí. Pokud by se odhodlali k dovozu nějakých vozů i třeba z Číny a nahradily by tak všechny možné lady a podobná vozidla.

            Když už jsme u toho srovnávání, tak RF vsadila na plynové elektrárny o pár let dříve než USA, jiné podmínky, nic víc.

            USA i RF mají stejný problém obrovské nic uprostřed svého území a u RF je to umocněno klimatem. Přičemž americká železnice mohla mít z východu na západ asi 4000 mil, což je 6400km a Ruská má 9288km.

            Popravdě si neumím ani na jednu z těchto vzdáleností jízdu autem představit.

            1. Naše geografie determinuje
              Naše geografie determinuje velikost našeho myšlení. Když se u nás jede 200km, tak pro nás je to dlouhá cesta! Pro Američana, Kanaďana, Inda, Číňané a Australané je to 2-hodinový „short trip“ za město. A když pro nás 500km je přes celou republiku, což je pro mnohé jak na kraj světa, tak pro ně je to 4-hodinový „middle trip“. Jsou mnohem zvyknutejši na 1000 km jízdy. Dělají je častěji. Ne jako mi – ti někteří šťastnější jednou raz ročně do Chorvatska.

              I těch amerických 6400km se běžně dělá, také mají velká města od sebe vzdálena 500 i více km. A dnes je to možné dokonce už i elektrickým autem.

              Umím si představit i těch Ruských 9300km, ačkoliv ty se již tak běžně (zatím) nedělají. A už vůbec ne západním autem.

              Do Magadanu vozem UAZ Patriot
              madeinrussia.cz/news/novinka-55-do-magadanu-vozem-uaz-patriot-515/

              UAZ Hunter na expedici do Mongolska
              madeinrussia.cz/news/novinka-52-uaz-hunter-na-expedici-do-mongolska-505/

              Balkan Tour II s automobilem UAZ
              madeinrussia.cz/news/novinka-66-balkan-tour-ii-s-automobilem-uaz-542/

              Afrika Tour 2013
              madeinrussia.cz/news/novinka-47-afrika-tour-2013-492/

              1. Já počítám cestu ne na
                Já počítám cestu ne na kilometrovou vzdálenost, ale na hodiny, takže kdybychom měli rychlovlaky, a měl jsem přejetou republiku za dvě hodiny, není to nic, přečtu si cca 60-100 stran v knížce, nebo tak, ale trckat se tam lokálkou celý den by mne minimálně přimělo zvážit zda takovou cestu potřebuji.

                Já si tak trochu neumím představit prosedět 72 hodin za volantem jenom abych se dostal z bodu A do bodu B. Navíc pokud bych to rozdělil na 12 jízdy a 12 odpočinku, tak to vezme šest dní.

                1. Ano Carlosi – stačí si
                  Ano Carlosi – stačí si vzpomenout na dovolenkové řidiče amatéry, jež trasu Praha Bibione jedou na jeden zátah. A nemají povinné zastávky jako „kamionáci“.

  2. Po roce 2016 možná Rusko
    Po roce 2016 možná Rusko vyjede se svojí vlastní konkurencí Muskovi Tesly. Zatím ale je spíše známé s konkurencí válečné techniky než konkurenceschopné dopravní techniky. Je sporná koupěschopnost Ruských občanů, a při cenách elektromobilů, se tento artikl bude stejně týkat pouze oligarchů a putinovců.

    1. To bych spíš věřil, že
      To bych spíš věřil, že se Rusko dřív rozpadne než že vyjede s nějakou konkurencí Tesly. Jedině, že by se nějaký ruský oligarcha rozhodl si najmout nejlepší mozky země a začít něco vyvíjet, ale při známé prostoduchosti ruských zbohatlíků se zálibou ve fotbalových a hokejových klubech a obřích jachtách bych o tom silně pochyboval. Nemluvě o současné politické a hospodářské situaci.

      1. Ano s tím naprosto
        Ano s tím naprosto souhlasím! V tom vidím právě lidský rozdíl mezi Rusem a Světem. Od dob Petra I , kdy ten se nejdříve jel inspirovat do vyspělé tehdejší už Evropy, aby si mohl nechat vystavět Petrohrad a Petrodvorce v západním stylu a západními staviteli, až po Italy jež prodali sovětům upraveného Fiata 124 (Vaz 2001) a Německého Siemense a Ruskou modifikaci jejich rychlovlaku. Nakonec jsou známé válečné krádeže Opelu(Pobeda) a Dodge (Zil).

      2. Raději ať se nerozpadá,
        Raději ať se nerozpadá, umíte si představit co by to znamenalo? Představte si to co se dělo se zbraněmi po kolapsu SSSR, ale na větší úrovni a hlavně i s těžkými, nemluvě o těch mezikontinentálních střelách a jaderných hlavicích.

        To poslední co bychom si měli přát je kolaps RF za současné světové situace. Nemusím doufám připomínat naši závislost na jeho plynu a to že jaksi výstavba přístavů pro LNG stojí a stojí, nebo jsem o jejich provozu nic zatím nezaznamenal.

        Pár let zpět nějaký oligarcha přišel s jakýmsi autem, ale jak dopadlo už nevím, nejspíš nedopadlo. Stejně jako ten procesor co chtěli dělat, asi částečný klon, primárně měl být pro vládní stroje (U každého procesoru nebo HW jehož výroba není plně pod vaší kontolou hrozí existence nějakých tajných instrukcí či zadních dvířek) ale taky nedopadl. Kdoví jak dopadne ten jejich nový ARM Baikal T1 nebo Elbrus 8S.

          1. Ano, ale jenom bude
            Ano, ale jenom bude zajímavé sledovat jestli se to dostane ven z Ruska nebo ne.

            Přímá konkurence asi nevznikne, ne v nejbližší době. Není to jenom o technologii, ale i o tom ten podnik úspěšně rozjet. A i kdyby se objevilo něco stejného nebo lepšího, bude trvat pár let než se to dostane do povědomí lidí, tedy širší veřejnosti.

    2. Tomu moc nevěřím. Ne v
      Tomu moc nevěřím. Ne v situaci, kdy má Rusko velké zásoby ropy a plynu a oboje je tam tak levné, že elektromobily nebudou ekonomicky dávat žádný smysl ještě dost dlouho. Nadšenci to nezachrání. Třeba já si hodlám pořídit elektromobil už jen kvůli tomu, abych nemusel smrdět nafťákem sobě pod okna a ve městě. Ale takhle zase tak moc lidí neuvažuje…

          1. Přesně tak. Hlavně že u
            Přesně tak. Hlavně že u nás v Praze a okolí budeme dýchat čistý vzduch. A nějaké znečištění vzduchu v severních Čechách nebo radioaktivní znečištění v jižních Čechách a na jižní Moravě nás vůbec nemusí zajímat. To je jen jejich věc, ne naše.

            1. Chyba bude asi v nastavení
              Chyba bude asi v nastavení výkupní ceny?? Nebylo by lepší řešení dát na každou střechu solární elektrárnu a úplně stejně ji na dálku odpojovat a připojovat přes HDO, tak jako se připojuje bojler, nebo přímotopy? Prodej do sítě za tržní cenu dle ceny na burzy tj. 0,7-1kč/kWh, nákup ze sítě třeba 3,5Kč/kWh? Rozdíl bych buď doplatil, nebo by se mi částka vracela? A v zásadě by na to stačila revize, chytrý elektroměr. To že ji tu nějaký podvodníci nastaví na 20Kč je prostě lumparna několika zájmových skupin.

            2. Chyba bude asi v nastavení
              Chyba bude asi v nastavení výkupní ceny?? Nebylo by lepší řešení dát na každou střechu solární elektrárnu a úplně stejně ji na dálku odpojovat a připojovat přes HDO, tak jako se připojuje bojler, nebo přímotopy? Prodej do sítě za tržní cenu dle ceny na burzy tj. 0,7-1kč/kWh, nákup ze sítě třeba 3,5Kč/kWh? Rozdíl bych buď doplatil, nebo by se mi částka vracela? A v zásadě by na to stačila revize, chytrý elektroměr. To že ji tu nějaký podvodníci nastaví na 20Kč je prostě lumparna několika zájmových skupin.

              1. Já také. Je to jen úhel
                Já také. Je to jen úhel pohledu. Někdo si za svoje peníze jede na dovolenou, někdo si zatepluje dům a někdo si dá na střechu solární panely. Někomu voní benzin, někdo má rád tichou jízdu elektromobilem. Někdo považuje za úsporné topit pet láhvemi, někdo uhlím. A teď si jen vyberte.

                1. Asi tak… Každý máme
                  Asi tak… Každý máme jiné priority a ty se mění i s věkem a zkušenostmi. Někdo si spoří na důchod a doufá, že pak třeba bude dostávat několik tisíc měsíčně navíc a někdo to vráží do technologií, které mu o několik tisíc měsíčně snižují měsíční náklady.

                2. 🙂 ePavel jake máš auto??
                  🙂 ePavel jake máš auto??

              2. Vis, proc jsem tam napsal
                Vis, proc jsem tam napsal „ekonomicky smysl“? 😉
                Presne kvuli tomuhle – jsou lide, co si to poridi z principu, jsou lide, co si to z principu neporidi, jsou lide, co si to poridit nemuzou (bydli v kralikarne), no a zbytek si to poridi, kdyz na tom neprojedou pr*el…

                Nicmene abych nikomu nekrivdil, zkusil jsem hledat.

                Podle tabulky tady (http://oze.tzb-info.cz/fotovoltaika/12162-fotovoltaika-v-ceske-republice-v-roce-2014) 1kWp instalovany doda za rok cca 1000kWh. Pred casem tu nekdo psal, ze 5kWp elektrarna je za 200.000 (nevim, nakolik je cislo realne, pri hledani jsem nasel spis skoro dvojnasobne castky – napr. http://1alphasolar.cz/produkt-475-hotova-elektrarna-fve-5-kw,-3f,-cgis-zelene,-bezramove-panely,-nemecka-kvalita). Aby se umorila za 10 let, musi prodavat 1kWh za 4Kc. A to pocitam, ze nemam zadne provozni naklady a balancovani site mi dela CEZ zadarmo.

                1. A jakou hraje roli cena
                  A jakou hraje roli cena panelu za 10 let, kdyz ho musim koupit ted? 😉 Nebo mi dodavatel 10 let pocka a pak bude akceptovat aktualni cenu? Asi ne, co…

                  Zbytek nikdo z nas netusi (kdo treba cekal soucasny propad ceny benzinu), takze soucasny stav je dobry odhad (nebo to povazuj za pozadovany prumer).

                  Mozna te to prekvapi, ale existuji i byty bez balkonu. A zjevne ve „spolecnem“ nebydlis, byva problem prohlasovat i opravy temer havarijniho stavu, natoz neco jako instalaci FVE. Nemluve o tom, ze tahle prazdna stena z obrazku bude nejspis na vychod nebo zapad, cili polovicni ucinnost (podle obrazku tady: http://www.ceska-solarni.cz/kalkulacka2011.php#) – cili potrebuju vykup alespon 8Kc/kWh, aby se to vubec zaplatilo…

                  EDIT: nasel jsem si puvodni clanek a neni to FVE, ale „ohrivaci“

                2. Někdo hledá důvody,
                  Někdo hledá důvody, někdo hledá způsoby. To že je problém domluvit se na opravě havarijního stavu svědčí o „hlouposti“ většiny majitelů. Já osobně bych z takového sdružení asi odešel, nebo bych o tom začal minimálně přemýšlet. Jakou roli hraje cena panelů teď a za deset let? Asi stejnou jakou roli hraje na panelovém domě zateplení teď, nebo za deset let. Obojí má šetřit spotřebu energie. A čím dříve se začne, tím dříve se zaplatí.
                  Tím chci jen říci, že i kdyby solární panely, nebo izolační materiály zůstaly na stejné ceně jako dnes, tak jisté je, že nezůstane cena práce na stejné ceně. Tím jen říkám, že levnější to jistě nebude. 🙂
                  Kdyby to bylo moc levné, tak si většina z nás udělá ostrovní systém a co by zůstalo ČEZu…vládě….?? Oni už dnes vědí, že i úsporné led světla jim berou peníze. Představte si, že máte na provozovně 160 zářivkových trubic, které svítí cca 9hoď denně. Teď máte takových provozoven pět. No a když ty trubice nahradíte led světlem a na střechu si přidáte solární panely, tak dáte za rok ČEZu o cca 800tis. To je jedno luxusní auto, které si nekoupí management ČEZu. Až na to přijdou u Vás v paneláku, tak pak třeba začnou přemýšlet jinak.

                3. No a někoho neodradí ani
                  No a někoho neodradí ani to, že bydlí v králikárně. Předci jenom na balkón se dají dát minimálně dva panely. Případně i paneláky mají střechu. Já mám výhodu, že pode mnou už jsou jen sklepy, takže jich tam mám 7. Moje 2kWp s 5kWh baterkama přišla na cca 130.000 Návratnost cca 14let, ale komfort zálohy atd… Kdyby prošla nová tarifní struktura, stačí mi i s rezervou jistič 2A i kdyby vůbec nesvítilo.

    1. jako je to levná instalace
      jako je to levná instalace pár zásuvek, to i v čechách ale protiváhou je zájem benzínek neinstalovat elektrifikaci + zákon omezující distribuci energie. Jinak je to velice jednoduchá věc, stačí nařízení vlády… jenže to by se muselo ve sněmovně makat :))) S takovým diktátem mají v tomhle v rusku výhodu 😀

    2. Nikdo nerozdava elektrinu
      Nikdo nerozdava elektrinu zadarmo, ani Rus. Takze ta nabijecka bude potrebovat nejake overene meridlo, dalkovy odecet ke kase atd. Tech 100-ecek na to asi nestaci.
      Mam ale divny pocit, proc by rusove podporovali EV. Zrejme to je hezke PR a nakonec na elekrinu z dobijecek uvali nejakou likvidacni dan…

          1. Přeji Rusku aby za sto a
            Přeji Rusku aby za sto a více let, Lomonosova universita, dokázala dohnat svět i v elektromobilitě! Oni totiž ropné produkty nejsou nevyčerpatelné. A Rusko nakonec snadněji může dopadnout než ropné blízkovýchodní státy, jež si tento případ uvědomují včas.

      1. A proc tak slozite?, staci
        A proc tak slozite?, staci nejaka jednorazova polozka jako za pouziti mycky. Napr. 50,-Kc, nebo podle typu auta a bohate to tu elektrinu zaplati.
        Zadny drahy, nebo slozity elektronicky system neni potreba.
        Ten vyzaduji jen birokrati treba v EU, aby se tam mohla dat cedulka placeno z dotaci eu a aby ty penize byly za neco videt, ze se jen tak neprohodili oknem.

    1. Sám jste si odpověděli.
      Sám jste si odpověděli. Jsou závislý Na-Prodeji a ne Na-Pálení fosilních paliv. Čím méně fosilních paliv spálí, tým více je mohou prodat jiným.

      Kděžto naopak Amerika – tzv. aubomobilovej národ, kde doslova úplně každý se poprvé v životě líbal na zadním sedadle auta a každá druhá žena přišla o svoji počestnost na přední kapotě v autokine – ta Amerika své fosilních zdroje skrblí a raději uměle vytváří konflikty pomalu ve všech oblastech světa bohatých na fosilie. Aby je pak mohla doma levně spálit ve svých velko objemovými motorech.

      Naštěstí i tam několik místních pochopilo, že tímto tempem technosféra rychle vyčerpá zdroje planety, jejiž rozměry jsou konečnené a ne nafukovací, a založili Tesla Motors, Coda Automotive, VIA Motors, nebo Zero Motorcycles atd. Pořád ale je to jako výstřel šípy z luku proti tankové armádě.

Napsat komentář