Norsko: světový premiant prodeje elektromobilů

Norsko opět potvrdilo svůj unikátní světový status mekky elektromobility. Prodej nových elektromobilů v sprnu 2015 dosáhl počtu 2166. K tomu přibylo i 468 nových plug-in hybridů.

Nové Suzuki Vitara se hned po svém uvedení na norský trh zařadila mezi deset nejprodávanějších tamních vozů. Škoda, že není k dispozici jako elektroauto.
foto: Suzuki

V Norsku se od začátku roku 2015 do konce srpna prodalo už 17 589 elektromobilů. Proti stejnému období roku 2014 je to nárůst o 41 % (12 449). Nejprodávanější je tam elektromobil Volkswagen e-Golf (7306, včetně e-Up!), na druhém místě Tesla Model S (3116) a na třetím Nissan Leaf (2372).

Mezi plug-in hybridy jednoznačně vede Mitsubishi Outlander PHEV se 1452 prodanými kusy celkem. Druhá je značka Volkswagen (1325) a třetí Audi (1265). Za výše uvedené období se tedy celkem prodalo v Norsku 4128 plug-in hybridů. O úctyhodných 277 % více než za prvních osm měsíců roku 2014.

Za prvních osm měsíců roku 2015 se zatím v Norsku prodalo 99 390 nových aut. Jen během srpna to bylo 12 604. Jen pro zajímavost, 17 % z toho byly elektromobily, 3 % plug-in hybridy. Za celý je poměr podobný – 17,7 % elektromobilů, 4 % plug-in hybridů.

16 Comments on “Norsko: světový premiant prodeje elektromobilů”

    1. Je pravda, že CHAdeMO
      Je pravda, že CHAdeMO nabíječky taky po Evropě rostou jak houby po dešti, nicméně jarní elektrická rallye po evropských metropolích dopadla zajímavě.
      Zatímco Nissan hledal po trase i v koncových městech vždy CHAdeMO, musel k němu zajíždět a modlit se, aby na něm někdo nenabíjel, Renault Zoe se silnou palubní nabíječkou 11 kW jezdil po Mennekes zásuvkách a červených průmyslových 5kolících. Těch bylo neskonale více.
      Nissan měl sice silnější příplatkovou palubní nabíječku 6,6 kW, ale pořád to byla prakticky polovina vůči Renaultu, takže by dobíjel na zmíněných zásuvkách 2x déle, z 0 na 100% 4 hodiny oproti 2. Na CHAdeMO sice nabil Nissan za 30 minut z 0 na 80%, ale než ho našel plus projeté kilometry, tak ho Renault vždy předjel.
      Je fakt, že zatímco CHAdeMO má třeba Wien energies ve Vídni jen 2 stojany, tak Mennekes např. v podzemím parkovišti vedle univerzity byl 8x, v nadzemních garážích u Prátru 8x v každém ze 3 pater. A takových parkování je po Vídni mnoho. Tady Renault Zoe s krátkým zastavením na hodinu (jednání, nákup, oběd) dobije půl baterie, kdežto Nissan s příplatkovou nabíječkou jen čtvrtinu.
      Poznámka na závěr – obě auta samozřejmě musela mít navíc koupený silnější kabel s Mennekes nebo 5kolík koncovkou. Standard je totiž k autu dodáván jen do běžné domácí zásuvky. Renault Zoe se v ČR neprodává.

          1. Tak za prvé ty
            Tak za prvé ty rychlonabíječky jsou DC, takže tím odpadá nutnost mít nabíječku v autě na AC, za druhé taková nabíječka není zrovna malá a levná záležitost a za třetí 43 kW je u Mennekesu v podstatě strop, zatímco u DC nabíječek Chademo a Combo to půjde zvýšit na 100 kW, nemluvě o SC.

            Ale podle mě by každý EV měl mít povinně na palubě aspoň 22 kW nabíječku, protože 32A zásuvku lze vyvést opravdu u každé benzínky.

            PS. Ano, opravdu tak prťavé auto má 43 kW nabíječku, která ovšem jednak nemá moc dobrou účinnost při nižších proudech a jednak aspoň co vím, je docela poruchová.

            1. Za prvé, ano to je pravda,
              Za prvé, ano to je pravda, ale ještě jsem neviděl EV bez palubní nabíječky. A za druhé otázka je o kolik dražší a větší je takováto 43kW místo 7kW. Co se týče velikosti zde odkaz:
              http://www.evmeerkat.com/cz/renault-zoe-ev-and-its-chameleon-charger-bye-bye-plug-at-home-connector-good-plan/

              Potvrzuji z vlastní zkušenosti, že 22kW nabíječka je obrovské plus, minimum aby nissan zůstal do budoucna konkurenceschopný je třífázová 11kW. (3x16A má v evropě doma skoro každý, naproti tomu 32A skoro nikdo)

              PS: Ano, nízká účinnost je problém, na tom se dá ale zapracovat, pokud by to řešily jako tesla, že je to ve skutečnosti 6, nebo 12 (teď nevím přesně) menších obvodů, tak je to v poho. Navíc, se vám nestane, že při poruše nenabíjíte vůbec, ale jen vám klesne proud. Také můžete v pohodě nabíjet třeba ze dvou fází.

              A ještě bych vyslovil názor, že v současné době dává ještě DC rychlonabíjení smysl, ale až bude po republice jezdit 100.000 EV tak je podle mě nereálné aby tu bylo tolik DC stojanů. Už teď počet na jedno auto hrozně klesá. Osobně bych si za 43kW nabíječku připlatil. Pořád bude daleko levnější stavět infrastrukturu AC zásuvek a hlavně nebudou vyžadovat skoro žádný servis a nebudou neustále v poruše.

                1. Ano, tak to bude, díky za
                  Ano, tak to bude, díky za upřesnění.

                2. btw: vcera jsem cetl zvesti,
                  btw: vcera jsem cetl zvesti, ze Model X bude mit jednu nabijecku na 60A (v USA) misto dvou po 40A.
                  Tezko rict jak to bude v Evrope a taky mozna to je jen nepodlozena fama.

                3. Tak mozne je vsechno ale
                  Tak mozne je vsechno ale nepride mi to logicke, davat do vetsiho auta mensi nabijecku. Spise bych cekal, ze by v zakladu byla 60A a za priplatek druha. Ale mozna vzhledem k typicke hodnote americkeho domovniho jistice to smysl dava. Potom bych ocekaval pro evropu 3x25A coz je vlastně naše typická hodnota jističe v domácnosti.

                4. JJ, pokud by do zakladu dali
                  JJ, pokud by do zakladu dali 3x25A bylo by to sice logicke, ale me osobne by to zklamalo… Pak je taky logicke proc se uz Dual Charger v Modelu S neda nakonfigurovat v tovarne a musi se dovybavovat az v servisu. Nechame se prekvapit. Snad se dozvime ted 29. zari pri odhaleni Modelu X.

                  PS: 3x32A > 3x25A 😉

                5. Ohledně té nabíječky by
                  Ohledně té nabíječky by to tak teoreticky mohlo být. Mě to tenkrát docela překvapilo, když zmizela z konfigurátoru, ale pak jsem si říkal, že to buď lidi tolik neobjednávají, nebo to chtějí nechat servisům, kteří za to účtujou o 800 EUR víc. U mě to byla po tech.paketu jediná příplatková položka za kterou se rozhodně zaplatit u EV vyplatí.

  1. Najskor ma prekvapil predaj
    Najskor ma prekvapil predaj e-Golfu (7.300) vs. Leaf (2.300), ale potom som si uvedomil že v Norsku su to „iba“ druhe auta do rodiny, tzv. nakupne tašky a tak sieť CHAdeMO nie je pre LEAF skoro žiadna výhoda v segmente aut do mesta a blizkeho okolia.

    Kto chce plnohodnotne EV v Norsku, kupi Teslu s SC pripadne konektorom pre CHAdeMO.

    1. A co většina Čechů a
      A co většina Čechů a Slováků používá jako druhé auto na cestu do zaměstnání a za nákupy. Nepatří náhodou mezi ně Š100-110, Š105-120, případně Trabant nebo Moskvič. Nevím kdo je na tom lépe Norsko, ČR, SR. A co se týká Tesly, přál by jsem všem Čechům i Slovákům, aby jejich finanční možnosti jim tento nákup umožnil. Ale zatím v obou státech je toto možné pouze procentu občanů.

Napsat komentář