Německá agentura pro výzkum vesmíru DLR přišla s nápadem na nový mezikontinentální letoun. Ten by zároveň mohl znamenat revoluci v dopravě nákladu na nízkou oběžnou dráhu.
foto: DLR-SART
SpaceLiner, jak se nové suborbitální nadzvukové letadlo nazývá, se skládá ze dvou částí. Je poháněno raketovými motory. Během jedné hodiny dokáže přepravit až 50 pasažérů z Evropy do USA nebo za 90 minut z Evropy do Austrálie.
Do značné míry připomíná SpaceLiner americké/ruské raketoplány. Podobně jako ony se totiž SpaceLiner skládá jak ze samotného letounu, tak i nosné rakety. Narozdíl od raketoplánů je ale nosná raketa SpaceLineru schopna znovu přistát.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Evropská vesmírná agentura chce postavit základnu na Měsíci
Šéf Amazonu vypustil vlastní vesmírnou raketu
LightSail: vesmírná sluneční plachetnice brzy vyrazí na cestu
Kromě pasažérů by ale SpaceLiner mohl být schopen dopravovat na nízkou oběžnou dráhu také náklad. Vzhledem k tomu, že půjde o letoun schopný znovu přistát a během krátké doby opět odstartovat. SpaceLiner má dosahovat výšky 80 kilometrů a rychlostí přes Mach 20.
Jako palivo využívá SpaceLiner tekutý vodík a kyslík. Pohání jej celkem 11 raketových motorů – devět na nosiči a dva na samotném letounu. Ty by měly zvládnout celkem 150 až 300 startů za rok.
recyklovane napady z 60, 70,
recyklovane napady z 60, 70, 80 rokov
v 90 to vyzeralo ze mozno nastane restart civilizacie a zacneme mudriet.
zial
vsetko sa posralo a zijeme na preludnenej zemi plnej zla, nasilia a klesajuceho priemerneho iq
je na case, aby jste s tim
je na case, aby jste s tim konecne zacal neco delat jen nepindal v komentech 😀
Vylozme karty nastol.
Vylozme karty nastol. Neuzivil sa ani concord, preco by sa malo komercne uzivit toto? Je to dobre akurat pre armadu.
Nejbohatší 1% by to
Nejbohatší 1% by to určitě využilo, ale ti zase se budou bát o svůj kejhák.
Problém je obrovská
Problém je obrovská spotřeba. Pokud by ale skutečně spaloval jen H2 a O2, nemuselo by to mít zase až takový dopad na životní prostředí. Dájí se vyrábět elektrolýzou. Určitý dopad to ale mít určitě bude – budou vznikat NOx, protože teplota spalování je vysoká. Ve troposféře/stratosféře je ozónová vrstva a různé další vrstvy, vysoká frekvence letů je bude částečně promíchávat a narušovat.