SpaceLiner: z Evropy do Austrálie za 90 minut?

Německá agentura pro výzkum vesmíru DLR přišla s nápadem na nový mezikontinentální letoun. Ten by zároveň mohl znamenat revoluci v dopravě nákladu na nízkou oběžnou dráhu.

Koncept SpaceLiner vzniká v německých výzkumných laboratoříc
foto: DLR-SART

SpaceLiner, jak se nové suborbitální nadzvukové letadlo nazývá, se skládá ze dvou částí. Je poháněno raketovými motory. Během jedné hodiny dokáže přepravit až 50 pasažérů z Evropy do nebo za 90 minut z Evropy do Austrálie.

Do značné míry připomíná SpaceLiner americké/ruské raketoplány. Podobně jako ony se totiž SpaceLiner skládá jak ze samotného letounu, tak i nosné rakety. Narozdíl od raketoplánů je ale nosná raketa SpaceLineru schopna znovu přistát.

Kromě pasažérů by ale SpaceLiner mohl být schopen dopravovat na nízkou oběžnou dráhu také náklad. Vzhledem k tomu, že půjde o letoun schopný znovu přistát a během krátké doby opět odstartovat. SpaceLiner má dosahovat výšky 80 kilometrů a rychlostí přes Mach 20.

Jako palivo využívá SpaceLiner tekutý vodík a kyslík. Pohání jej celkem 11 raketových motorů – devět na nosiči a dva na samotném letounu. Ty by měly zvládnout celkem 150 až 300 startů za rok.

5 Comments on “SpaceLiner: z Evropy do Austrálie za 90 minut?”

  1. Problém je obrovská
    Problém je obrovská spotřeba. Pokud by ale skutečně spaloval jen H2 a O2, nemuselo by to mít zase až takový dopad na životní prostředí. Dájí se vyrábět elektrolýzou. Určitý dopad to ale mít určitě bude – budou vznikat NOx, protože teplota spalování je vysoká. Ve troposféře/stratosféře je ozónová vrstva a různé další vrstvy, vysoká frekvence letů je bude částečně promíchávat a narušovat.

Napsat komentář