TEST: elektromobil Mercedes-Benz B ED – přes 200 km na jedno nabití!

Elektromobil Mercedes-Benz B ED jsme už v krátkém třídenním testu prověřili. Tentokrát jsme ale auto vyzkoušeli na delší dobu i delší trasy.

Mercedes-Benz B ED je menší MPV ideální pro rodinu
foto: Hybrid.cz

Mezi elektromobilem Mercedes-Benz B ED testovaným v květnu a aktuální týdenní zápůjčkou je jeden zásadní rozdíl. Zatímco starší test se věnoval americké verzi dovezené do ČR, tentokrát jsme si na týden vyzkoušeli verzi evropskou. Reálných rozdílů mnoho není. Jedním z nich je např. nabíječka bez loga Tesla. (původně testovaná verze byl dovoz z Německa, nikoliv z USA)

Elektromobil Mercedes-Benz třídy B ED („Electric Drive“) je produktem automobilky Tesla Motors a koncernu Daimler. Daimler v květnu 2009 koupil v tehdy začínající automobilce 10% podíl. Nedávno jej více než úspěšně se ziskem $780 mil. prodal. Byla to jedna z nejlepších investic co kdy automobilka udělala.

ZAJÍMAVOST: Mercedes-Benz třídy B ED není jediné auto cizí automobilky, pro který Tesla vyrobila elektrický pohon. Dalšími jsou např. Toyota RAV4 EV a Smart ForTwo ED třetí generace.

Výroba elektromobilu Mercedes-Benz třídy B ED začala 11. dubna v továrně v Rastattu. Od července 2014 je auto v prodeji v USA a od letošního února také v Británii. Prodeje se postupně rozšiřují do zbytku Evropy.

auto test elektromobilu elektroauta Mercedes-Benz B ED

foto: Hybrid.cz

ZÁKLADNÍ PARAMETRY

Rozměry (d-š-v): 4358 mm – 1812 mm – 1599 mm
Výkon: 132 kW/177 koní
Toč. moment: 340 Nm
Zrychlení (0-60 km/h): 3,9 vteřiny
Zrychlení (0-100 km/h): 7,9 vteřiny (6,8 ve sportovním režimu)
Max. rychlost: 160 km/h
Pohon: asynchronní elektromotor, přední náprava
Převodovka: jednorychlostní
Hmotnost: 1784 kg
Aerodynamický odpor: 0,28
Kapacita baterií: 28 kWh/31,5 kWh
Spotřeba (kWh/100 km): 16,6-17,9 kWh
Palubní nabíječka: 10 kW
Zavazadlový prostor (l): 501-1456

Excelentní dojezd

S elektromobilem Volkswagenu e-Golf jsme nedávno prakticky vyzkoušeli, že přejet elektromobilem z Prahy do Brna přes dálnici D1 už není tak velký problém. S vozem Mercedes-Benz B ED jsme to zvládli při stálé rychlost 90 km/h (tempomat) bez potřeby nabíjení!

Kouzlo samozřejmě spočívá ve využí funkce „Range PLUS“. Stisknutím tohoto tlačítka na středové konzoli umožníte autu, aby 36kWh baterii nabilo (a využilo) na 31,5 kWh namísto běžných 28 kWh. Dojezd pak po dálnici reálně činí 200 km, mimo město pak někde mezi 230 km až 240 km na jedno nabití.

auto test elektromobilu elektroauta Mercedes-Benz B ED

Tlačítko uprostřed slouží k aktivaci funkce Range PLUS
foto: Hybrid.cz

Daimler nicméně nedoporučuje tuto funkci „přebíjení“ baterie využívat příliš často, protože velmi pravděpodobně snižuje životnost baterie. Za zcela zásadní problém však považujeme absenci rychlonabíjecího standardu. Zatím není možné jej získat ani za příplatek, což vidíme jako zásadní mínus auta.

Absence stejnosměrného rychlonabíjení je vyvážena 10kW palubní nabíječkou. Díky ní je možné auto s pomocí wallboxu/nabíjecího stojanu dobít z nuly do plna už během zhruba tří až čtyř hodin (v závislosti na využití funkce RANGE PLUS). A to se vyplatí. Z domácí zásuvky budete auto nabíjet zhruba devět hodin.

Jízdní módy

V autě máte na výběr ze tří jízdních režimů (E+, E a S). Hospodárný režim plus (E+) snížení výkon na 70 kW a dosahuje tak velmi hospodárné jízdy s podporou konstantních rychlostí a konzistentního stylu jízdy, jakož i omezení maximální rychlosti na asi 110 km/h.

auto test elektromobilu elektroauta Mercedes-Benz B ED

foto: Hybrid.cz

Pak je zde hospodárný režim (E) snižuje výkon na 100 kW, ale pomocí razantního sešlápnutí přenáší do náprav plný výkon. A nakonec je k dispozici sportovní režim (S), který umožňuje po celou dobu využívat plný výkon; sportovnější ovládání akcelerace dále podporuje sportovní styl jízdy.

S bohatými možnostmi rekuperace (D+, D, D-) si lze navíc hrát s pomocí pádel za volantem. Aby auto poskytovalo naprosto plynulou akceleraci, používá vícestupňové planetární převodové ústrojí s integrálními hnacími diferenciály a pevným převodovým poměrem.

Maličkosti, které zamrzí

Během týdne, který jsme s autem strávili, jsme si tentokrát všimli některých dříve přehlédnutých maličkostí. Například nám chybělo osvětlení nabíjecího konektoru pro snazší zapojení do nabíječky v noci – ve tmě je opravdu složité se do zástrčky na autě trefit.

auto test elektromobilu elektroauta Mercedes-Benz B ED

foto: Hybrid.cz

Dále jsme si posteskli nad absencí sklapovacích postranních zrcátek, bezklíčkového otevírání dveří a startování pomocí tlačítka v základní výbavě. Všechno jsou to zdánlivé maličkosti, které ale nakonec při rozhodování o nákupu mezi už poměrně silnou konkurencí elektromobilů mohou mít váhu.

Ve standardní výbavě auta chybí také navigace, což dnes považujeme za klíčový nedostatek. Výše zmíněné prvky, plus spoustu dalších, jako je třeba asistenční systém pro udržení vozidla v pruhu, si pochopitelně můžete přiobjednat.

Nelehká volba

Mezi elektromobily s cenou kolem 1 milionu korun je dnes Mercedes-Benz B ED jednoznačně králem co se týká dojezdu. Nabízí také dostatek (zavazadlového) prostoru a velmi dobré jízdní vlastnosti. Kde ztrácí, to je výbava auta, kterou je nutné doplnit a absence rychlonabíjení. Základní cena elektromobilu je 1 020 000 Kč.

Aktuální zprávy hovoří o tom, že Daimler se zbaví Tesly a chce pro elektrické Bčko vlastní elektropohon s dojezdem 500 km. Odhadujeme, že do dvou let by mohl nový facelift být realitou a dojezd nabídne skutečně vyšší – tak, aby auto mohlo konkurovat novému Leafu, Tesla Model 3 nebo Chevroletu Bolt.

Zajímavé srovnání se navíc v tomto případě nabízí i s Mercedes-Benz B 200 NGD s pohonem na . S cenou 715 110 Kč totiž není plynová verze auta té elektrické až tak vzdálená.

Další testy elektromobilů

V magazínu Hybrid.cz už jsme za celou dobu naší existence vyzkoušeli většinu elektromobilů, které jsou dnes nebo byly v minulosti na trhu nabízeny. Od intenzivního testování premiérového Peugeot iOn, prvního dospělého plně elektrického auta na našem trhu, jsme přešli ke Smart ED. Následovaly test Nissan Leaf, Tesla Model S, Kia Soul EV, BMW i3 a v neposlední řadě také Ford Focus Electric.

vlastní

42 Comments on “TEST: elektromobil Mercedes-Benz B ED – přes 200 km na jedno nabití!”

  1. fakt som nad tým autom
    fakt som nad tým autom uvažoval a čakal na tento test. Možnosť dobíjania trochfáz považujem za kľúčovú a okrem Tesly a Zoe to myslím nikto ďalší nemá. Prídem k rodine na návštevu…..odpojím cirkulárku, zapojím auto a za 3hod auto do plna nabité…proste pecka. Baterky s reálnam dojazdom cez 200km super.

    A oni tam nemajú možnosť rýchlonabíjania????
    Čožéééé???????

    Neznášam mercedes…..kreténi, skoro dokonalé EV a oni spravia toto??????

    Naftová lobby má prsty kde až??
    Opat sa mi potvdilo aká je doležitá až kľúčová TESLA, bez nich by sme podobné komentáre písali ďalších 20 rokov.

    1. No dobře, tak tomu autu by
      No dobře, tak tomu autu by slušelo Combo mnohem více, než samotný mennekes. Ale kde to Combo využijete? Pokud žijete v Praze, tak máte jedno jediné Combo na celou Prahu a fronta na nabití /Duhová, ČEZ/ je průměrně jedna hodina. Potom tedy půl hodiny nabíjíte, ale mnohem efektivnější je za současného stavu využít jeden z mnoha mennekesů (těch jsou po Praze desítky) a nabíjet 10 kw, což žádný z těch e-golfů neumí.

      1. žijem na slovensku a
        žijem na slovensku a spoločnosť greenway aktuálne dopĺňa celú svoju sieť rýchlonabíjačiek CHAdeMO tak, aby mali všetky konektory rýchlonabíjania. Teda do roka tu človek plne využije všatky EV okrem Mercedesu, jak ironické, doteraz to bolo pre mna č.1, samozrejme na Teslu nemám.

        By ma zaujímalo čo predstavenstvo Mercedesu za takéto rozhodnutie dostalo…..jachtu? Villu pri mori v karibiku?
        Kto vie.

        1. Třeba dostali náboj do
          Třeba dostali náboj do schránky, jako v tom filmu…
          Ale stejně, v ČR dnes Combo efektivně využijete třeba v Hradci Králové. Na cestách ne, protože na cestách nejsou, v Praze také ne, protože je tam jen jeden (obsazený) stojan, takže díky bohu, že dal někdo do auta třífázovou nabíječku a prodává to v ČR.
          Ano v SR existuje nabíjecí infrastruktura, to je něco jiného.

  2. auto jen na snizeni
    auto jen na snizeni folotilovich emisi a zrejme s minimalnim planovanim realnich prodeju, a jejich reci o Becku s dojezdem 500km beru jen jako velice usmevny vtip, na tomhle Becku je tolik neduhu a zasitych levaren ze bych o nem neuvazoval us ani chvili, za o chlup vetsi peniz (6 tisic euro) je vpodstate Passat kombi GTE ktery udela radost jak elektrikarum kteri si s nim uzijou nejakych 40-50 na elektriku treba ve meste, tak tem co chtej obcas vyrazit i za mesto a se spotrebou okolo 3-4 litru benzinu dojed z te Prahy do Brna a treba i dal do Ostravy a zase zpet anis by navstivili pumpu, pritom vybavu a premiovost ma to auto daleko pred timhle Mercedesem

    jak se zprvu zdalo ze by Mercedes mohl do elektra zacit slapat jako prvni z Nemcu, tak to ted spis vypada ze se Mercedes drzi spalovaku a zazehu mnohem vic nez koncern ktery se elektru vyhejbal a ted do nej slape

  3. Doteraz sa vsetky Li-ion
    Doteraz sa vsetky Li-ion cely nabijaju CC/CV protokolom pricom prvych 70% nabijania je mozne 3 az 5x zvysit prud preto nove nabijacie protokoly budu CChigh/CClow/CV. Takisto tu mame pulzne nabijanie ktore testujeme a ktore o par rokov nahradi standard CC/CV.

    Problem Li-ion s kvapalnym elektrolytom je nizke LTN lithium transferance cislo ktore vyjadruje efektivitu trasnferu Li+ kationov vs. anion u LiPF6/EC/DMC je LTN 0.26 co sa da previest na 26% Li+ / 74% PF6- idealne LTN je 0.99 (solid state elektrolyty) pri takomto LTN je problem s koncentracnym gradientom polarizaciou elektrody tj. mate Li+ a PF6- kedze iba Li+ kona uzitocnu pracu tych 74% PF6 anion musi spatne difundovat aby prenieslo Li.

    Kedze grafit ma O.1V potencial voci litiu tak nabijanie musi bezat v bezpecnom potencialovom okne aby sa zabranilo vyluceniu litia do anody. Takze rychlonabijanie je problem stability anody kvoli nizkemu LTN ak teda pouzijete pevny elektrolyt s 0.99 LTN tak sa mozu zvysit nabijacie prudy ale treba riesit objemove zmeny ktore pre grafit anodu su 12% tj. rychle nabijanie bude vyzadovat lepsie pojiva ktore su schopne zabezpecit integritu anody. Este horsi pripad je kremik ktory ako anoda zvacsuje objem 270% alebo sira ako katoda ktora zvacsuje/zmrstuje objem 80%.

  4. Zásasndí je ta informace,
    Zásasndí je ta informace, že nemá možnost rychlonabíjení.
    To je největší nesmysl u elektroauta co jsem kdy slyšel. To v Mercedesu, nějaký ropný mafián musel hodně zatlačit aby to tam nedali.

    Úplně nepochopitelný. Zatímco ostatní i ty pidi-lowend auta si vesele dobijí na další cestu za pár minut, v luxusním Mercedesu bude muset čekat několik hodin, než bude moc přejet k další nabíječce? To jako myslí v mercedesu vážně?

  5. Ten rozšířený dojezd by
    Ten rozšířený dojezd by měl správně být standardem pro všechny letos prodávaná e-auta, technika na tu byla už před 2 lety. Nissan by pak měl chtít za 30kW verzi cenu stávajícího modelu a tu původní 24kW dále snížit, jinak ať se s tím jdou vycpat.

    Včera jsem s Priusem II.gen. s tempomatem nastaveným na GPSkových 105km/h předjížděl na D11 cca 15 km před HK vpravo se loudající bílý Nissan Leaf. Vedle kamiónů jediné vozidlo, co jsem snad tam předjel. Jeho tempoš tam musel mít 80 km/h, navíc tak tachometrových. Mně to v tomto režimu samotnému v autě bere reálných 4,6 l/100 km a přestože se mi jízda v několik dní zapůjčeném Leafu líbila, určitě bych nic takového teď nekupoval a za 0,75 mil Kč vyčkal na e-auta dojezdové třídy >200 mil, co hned 4 automobilky chystají na rok 2017 -> ten stávající závod o prodeje aut s dojezdem 90 reálných kilometrů se hodil na rok 2010, ne 2015! 🙂

      1. Ale já nemluvím přece o
        Ale já nemluvím přece o tom, že Leaf by to nezvládl, ale o tom, že už by se mohly pohnout i ostatní automobilky a nabízet proaktivně do milionu e-auta s dojezdem +200 km 130km/h rychlostí. Technika na to tu už je a dřevní doba nabíjení formou půjčování jedné fáze z okna, jízda na delší cestu 80km/h a přitom jít auto velké světové značky patřilo do let 2000-2010. Dnes už to chce více, přece nemůže být Přijď koncepčně z roku 2003 zajímavější univerzál???

              1. Ano, druhá generace má
                Ano, druhá generace má motor o obsahu 1,5 litru, ale i tak, nevěřím, že by to byla taková sekačka na trávu. Třeba ve Fabii 1,9 TDi při rychlosti 130 km/h neslyším ani tak hluk motoru (a že je uřvaný pořádně) ale spíše aerodynamický hluk a všechno okolo.

                1. Má se to tak že dvojkový
                  Má se to tak že dvojkový prius je aerodynamický velmi slušně vyladěný, takže hluk od zrcátek nepadá v úvahu. Jezdíme tachových 128, resp. z kopce víc, do kopce třeba méně. Komfortní jízda.

  6. O třech sudičkách.
    O třech sudičkách. První: budeš prestižní a důvěryhodný. Druhá: budeš mít dojezd větší než ostatní. Třetí: a nebudeš mít rychlodobíjení, aby si tě nikdo nekoupil. Gratuluji MB k odváźnému manažerskému rozhodnutí. Co přijde příště? Benzínový motor, do kterého se bude tankovat přes noc brčkem?

    1. No já bych v tom možná
      No já bych v tom možná nehledal žádnou vědu. Jelikož je kompletně celá elektrická výzbroj od Tesly, tak měli na výběr akorát SC. Protože Tesla tak složitou technologii jako je CCS nezvládá dodnes a Chademo redukce po letech intenzivního výzkumu přišla na trh snad až letos 🙂

        1. Já si také myslím, že to
          Já si také myslím, že to není úplně přesné. Ta největší výhoda ručičkového budíků je v tom, že se z nich dá vykoukat i rychlost změny měřené veličiny. Kdežto u číslicového zobrazení se rychlost překreslování často ještě úmyslně zpomaluje, aby se dala vůbec „přečíst“ nějaká střední hodnota.

          Třeba pro měření aktuálního výkonu i Tesla vykresluje ručičku, protože to je tak rychle měnící se hodnota, že z čísel by bylo poznat úplný prd.

          1. Pripoustim, ze u velicin, u
            Pripoustim, ze u velicin, u kterych me nezajima presna hodnota, jakozto vykon nebo otacky motoru klidne muze byt rucicka.
            Zatimco u hodnot kde chci znat presnou hodnotu jako je treba rychlost nebo cas tak davam prednost digitalnimu zobrazeni.

            V tomto kontextu naprosto nechapu jak muzou auta zamerne premerovat rychlost a ukazovat to digitalne 😀 Zlata Tesla co nepremeruje.

                1. Jo tak nějak v tomto duchu
                  Jo tak nějak v tomto duchu jsem to myslel 🙂

    1. 1. příběh prodává a
      1. příběh prodává a tohle zní lépe než jen ‚převodovka‘
      2. planetová převodovka je kompaktnější, zejména při velkých převodových poměrech (výhod je více, viz. wiki).
      3. PP je složitější, zejména pokud do ní vmontovali diferenciál.

      Pokud hodně zaspekuluji nad bodem 3, tak se to bude víc kazit a bude z toho větší vývar pro všechny okolo. Tedy mimo majitele, že…

        1. v současným celosvětovým
          v současným celosvětovým bysnysu s prodejem automobilů ukrajují elektromobily sotva 1% ?? takže zbývá za porcování 99% to ti je málo? víš kolik to je ještě růstovýho potenciálu pro elektromobily 🙂 spoppppustu kšeftu, takže pro teslu znamena opensouce podporu v ropácký přesile a klidně se s konkurencí podělí nepotřebuje sežrat všechno sama spíš výhodnější je pro ni když jí s tím další pomůže a by se svět vůbec elektromobilů nabažil. 2013 v usa neznamená že 2020 to bude standartem v bangladéži. Na to je potřeba výšit tempo rozvoje 😉

  7. To osvětlení nabíjecí
    To osvětlení nabíjecí zástrčky mi vrtá hlavou. V autě je elektrika kam se podíváš a oni šetří jednu LEDku s mikrospínačem a švoncem drátu.

    Ale spíš je to nenapadlo, vedení tím nejezdí a vývojáři na to nemají… a testují asi ve dne. Takže ‚smolík‘!

    Doplněno:
    Někde jsem četl, že dokonalost se skládá z maličkostí, byť dokonalost není maličkost. A tady to sedí.

Napsat komentář