V Česku extrémně roste zájem o CNG auta i elektromobily Tesla

Během prvního pololetí roku 2015 Česká republika zažila boom v oblasti prodeje aut na CNG, ale i elektromobilů. Skvěle se vedlo zejména značkám , Volkswagen a Tesla Motors.

Elektromobil Tesla Model S se v Česku prodává stále lépe. Celkem zde jezdí už přes 70 těchto elektroaut.
foto: Tesla Motors

Auta na stlačený zemní plyn () si za prvních sedm měsíců roku 2015 připsala celkem 1688 prodaných kusů. To z nich činí nejoblíbenější alternativu s podílem 1,25 % na nově prodaných vozech.

Králem této kategorie se stala automobilka Škoda Auto s 1113 prodanými kusy. Převážnou většinu z nich pochopitelně tvoří Škoda Octavia G-TEC. Druhý je s 302, který zahájil celoevrpskou ofenzívu alternativ, včetně CNG. Třetí je (103), čtvrté Audi s novinkou A3 Sportback g-tron (82), pátý s povedeným sportovcem Léon TGI (69) a nakonec (12) a (7).

Auta na jsou druhou nejoblíbenější alternativou. Za prvních sedm měsíců se jich prodalo 960 kusů a mají podíl 0,71 %. Nejvíce prodala (761), Opel (156), (23), Fiat (17) a nakonec i kusově Volkswagen (2) a (1).

Zajímavý je pohled do kolonky elektromobilů a plug-in hybridů (česká statistika bohužel mezi nimi nerozlišuje). Tady jednoznačně vede Volkswagen s 81 nově registrovanými vozy. V nabídce má dnes přitom elektromobil Volkswagen e-Up! a nový Volkswagen e-Golf, jehož test brzy přineseme.

Na druhém místě je Nissan s elektromobilem Leaf a 44 kusy. Třetí je Tesla s celkem 42 elektromobily Tesla Model S. Čtvrté BMW s 15 kousky, převážnou většinu z nich bude tvořit městský elektromobil BMW i3. Osm elektromobilů prodala značka Smart (ED) a po dvou elektromobily Mercedes-Benz a Kia (Soul EV). Celkem se tedy u nás prodalo 194 elektromobilů za prvních sedm měsíců roku 2015, které tvoří 0,14 % celkový prodejů.

Lépe jsou na tom hybridy, kterých se prodalo 525 a mají 0,39 %. Hybrid má dnes v nabídce každá větší značka, ale přesto vede s 218 a s 89. Následuje překvapivě s 59, s 56, BMW se 40, s 19, a po 10. Zajímavé je s 11 kusy, což je nejspíš plug-in hybrid Mitsubishi Outlander PHEV.

Alternativy za první půlrok a měsíc 2015 tvořily 2,5 % nově registrovaných vozů v České republice. Pro srovnání, ještě před rokem to bylo 1,8 % s tím, že růst je viditelný zejména u zemního plynu, ale také elektromobilů.

SDA

16 Comments on “V Česku extrémně roste zájem o CNG auta i elektromobily Tesla”

      1. Řeší se to v tomto
        Řeší se to v tomto vláknu na TMC, která má za dva dny 39stran. Zdá se, že ta jedna nešťastná větička nadzvedla ze židle spoustu lidí, kteří navíc asi ani nejsou ti „viníci“.

        Ta věta zní: „As a frequent user of local Superchargers, we ask that you decrease your local Supercharging and promptly move your your Model S once charging is complete.“ Přitom jak v diskuzi, tak i mne ihned napadlo, že stačilo tu větu začít „If you are…“

        Výchovný účinek by to mělo stejný(= vůbec žádný) a přitom by to nenasralo hezkou řádku lidí. Navíc to mohli takle poslat všem a ne jen lidem vybraných na základě nějakého divného algoritmu.

        Tady si i já myslím, že tohle se vážně nepovedlo. 🙁

  1. Vážení,
    mám trochu

    Vážení,
    mám trochu pocit, že je v článku několik nepřesností:
    – stagnace u prodejů elektromobilů? Za celý rok 2014 registrováno cca 200, letos jen za prvních 7 měsíců také téměř 200… To mi nepřijde jako stagnace.

    – Plyn (myšleno CNG) je bohužel opěvován a marketingově hodně tlačen. Slova dělají své, ale uvidíme, jaký bude další vývoj… Jinde v Evropě se CNG nedaří, jen my tady v ČR zase jdeme nějakou „svojí“ cestou…

    Fajn den všem…

        1. V době kdy ještě uhlí
          V době kdy ještě uhlí neexistovalo tak to CO2 bylo také v ovzduší, lidé tu sice nebyli, ale život tu byl. Je tedy nějaká šance na přežití i když spálíme všechny fosilní zdroje. A jednou ty fosilní paliva stejně všechny shoří. Když je nespálí člověk tak shoří při neustálém posunu litosférických desek nebo jiné katastrofě. Spekuluje se také o tom že výbuch na Sibiři způsobil obrovský výron metanu, A hydráty metanu v mořích prý také moc stabilní nejsou. Takže když se postupně odtěží, tak to nebude taková nárazová katastrofa. Metan má větší skleníkový efekt než C02 z jeho spálení. Takže spalovat zásoby zemního plynu je z tohoto hlediska výhodné a mělo by být „povinné“. A tedy větší problém než spalování fosilních zdrojů je v tom, že díky činnosti člověka tyto fosilní sklady přebytečného uhlíku průběžně už prakticky nevznikají (tak jak tomu bylo v minulosti) a koloběh CO2 už není z velké části uzavřený.

          1. porovnavate deje, ktere se
            porovnavate deje, ktere se odehravaji na uplne jinem casovem meritku… zmeny CO2 v ovzdusi v minulosti probihaly v radech statisicu let, zatimco ted se zdvojnasobi za pouhych ~100 let – tady je ta vami popsana narazova katastrofa. Ne pri pomalych prirozenych dejich jako v minulosti.

            Pri neustalem posunu litosferickych desek neni nutne, ze dojde k jejich uvolneni, stejne tak se muzou dostat jeste hloubeji… Opet se jedna o super pomale deje. I kdyz odkryjete vsechno uhli na svete tak to jeste nicemu nevadi – zacne to vadit az pri jeho spaleni.

            A nakonec, metan je sice vice sklenikovy plyn, ale v atmosfere stejne zreaguje za pritomnosti kysliku a slunecniho zareni a skonci jako CO2 + teplo.

            1. Pokud se uhlí dostane
              Pokud se uhlí dostane hlouběji (větších teplot) začne se rozkládat a hořet pod zemí tak jako například v Centralii. Na povrch budou unikat ještě jedovatější a skleníkovější plyny než které vyházejí z moderních kotlů.

              Ano metan v atmosféře pomalu „shoří“, ale proč to teplo nevyužít?

              I když přestane spalovat uhlí tak není koloběh uhlíku a CO2 uzavřený museli bychom obnovit všechny pralesy, močály a rašeliniště kde se uhlík ukládal z ovzduší pod zem jak ve formě uhlí nebo metanu. Katastrofu můžeme pouze zpomalit a oddálit stopkou spalování uhlí, tedy alespoň něco.

              Tím se ovšem nechci nijak zastávat spalování fosilních zdrojů, jsem proti tomu. Narážím jen na to, že cena fosilních zdrojů je daleko vyšší než teď a pokud jednou budeme skutečně chtít zabránit nějaké katastrofě tak není vyloučeno že to uhlí budeme muset znovu z CO2 vyrábět a ukládat pod zem. Pokud neobnovíme přirozenou tvorbu těchto skladů (neobnovíme není místo). A teprve v této době se ukáže skutečná cena dnešního těženého uhlí a to i s úroky. Zatím žijeme jen na dluh, i když s rozvojem OZE se to pomalu zlepšuje.

Napsat komentář