Do Chorvatska za 15 euro? Elektromobilem Nissan Leaf!

Vyrazit elektromobilem na dovolenou do zahraničí je dnes pro mnohé nepředstavitelné. Ale jde to a dokonce i když nemáte Tesla Model S. O své zkušenosti se s námi podělil Tomáš Richtr.

Elektromobil Nissan Leaf není auto stavěné pro dálkové cesty. Ale zvládne je.
foto: archiv autora

autor: Tomáš Richtr

Na letošní léto jsem si naplánoval dovolenou v Chorvatsku, konkrétně na Istrii, do měst Rabac a následně Poreč. V čem se tato klasická cesta měla lišit? Rozhodl jsem se vzdálenost cca 720 km zdolat elektromobilem Nissan Leaf.

Jelikož spousta lidí má vůči elektromobilům stále předsudky a netroufá si s nimi dále než do města a okolí, rád bych se s Vámi podělil o mé zážitky a zkušenosti. Doufám a věřím, že mnohým budou mé poznámky inspirací pro příští dovolenou.

Přestože jsem cestu dopodrobna naplánoval, místy bylo třeba improvizovat. Nakonec však vše dobře dopadlo a zmiňovaných 720 km do Rabacu jsem ujel za cca 17 hodin i s nabíjením (a menším zaspáním při nabíjení v Klagenfurtu).

Pro nejsnadnější cestování po Rakousku je nezbytná nabíjecí karta společnosti Smatrics, která provozuje nespočet nabíjecích míst a k nim patří i rychlonabíjecí stanice na nejdůležitějších dopravních tepnách v Rakousku.

Tuto kartu lze objednat na webu www.smatrics.at a měsíční tarif činí 14,99 EUR. Dalšími významnými společnostmi jsou ELLA AG a KELAG. ELLA AG má dvě rychlonabíjecí stanice, jedna je umístěna ve městě Stockerau asi 30 km před Vídní a druhá je v městečku Brunn am Gebirge, těsně za Vídní.

Společnost KELAG provozuje celkem tři rychlonabíjecí stanice. První ve Völkersdorfu, další asi 35 km po dálnici směrem na Slovinsko ve městě Klagenfurt am Wörthesee a poslední je umístěna ve městě Villach, zde jsem ale nebyl.

Slovinsko na plánované trase nemá žádné rychlonabíjecí stanice, je tedy třeba využít klasické nabíjení. Doporučuji se zaregistrovat na www.elektro-crpalke.si. Na těchto nabíjecích stanicích je možno platit přes SMS (musíte být ale registrováni).

Vyjížděl jsem z vesnice Mokrá – Horákov (asi 20km od Brna) v 18:15, směr Laa an der Thaya v Rakousku. Z Laa jsem pokračoval podle GPS (NAVIGON – adresy uvedené v závorce jsou uvedeny tak, jak byly zadávány do mobilní navigace) do města Stockerau.

Když jsem dorazil k rychlonabíjecí stanici společnosti ELLA AG, nastal první zádrhel. Ač jsem zde již mnohokrát nabíjel, od 1.7. 2015 je k nabíjení potřeba karta (kartu si můžete objednat na www.ella.at), kterou jsem samozřejmě neměl. Jelikož jsem s takovou komplikací nepočítal – a co si budeme vykládat, na spotřebu jsem zrovna nejel, Nissan ukazoval dojezd 25 km a já začínal litovat, že jsem nezvolil cestu klasickým spalovákem.

Odmítl jsem se vzdát a v mobilní aplikaci CHARGEMAP jsem hledal nejbližší rychlonabíjecí stanici, ta se nacházela 30 km od stávající polohy. Věděl jsem, že s “klidnou nohou” bych to s Nissanem Leaf mohl zvládnout, protože “není nula jako nula” (při probliknutí dojezdu na tři vodorovné čárky není potřeba zoufat, protože se dá ujet dalších asi 25 km, o čemž jsem se sám přesvědčil), ale moc se mi do takové akce nechtělo.

Už jsem startoval, když ke stanici dojel vůz Renault Zoe, s přítelkyní jsme se po sobě podívali a měli jasno – musíme ho ukecat! Z vozu vystoupil mladý muž z Rakouska a naši situaci (díky bohu) pochopil a nechal nás nabíjet na jeho ELLA – karte. S naším zachráncem jsme si počas nabíjení vyměnili zážitky s elektomobily a informace o nabíjení v Rakousku a Česku (z Česka toho moc nebylo).

Také jsem mu několikrát poděkoval za záchranu a s 87 % a jeho přáním “Good Luck” jsem vyrážel dál. Jelikož jsem nepočítal, že se na mě usměje štěstí podruhé, musel jsem změnit plány, a místo nabíjení v Brunn am Gebirge u společnosti ELLA AG, jsem jel do Vídně k Burger Kingu, kde je rychlonabíjecí stanice Smatrics (Gaudenzdorfer Gürtel 77 – Wien).

Po takovém šoku přišlo občerstvení vhod, a tak jsem jsem si čekání zkrátil posilněním v Burger Kingu na dlouhou cestu, která mě ještě čekala (pozor, ač je to nepochopitelné, rychlonabíjecí stanice funguje jen v čase otvíracích hodin BK).

auto elektromobil Nissan Leaf

Foto č.1
foto: archiv autora

Nissan Leaf byl nabitý na 96% a já jel k další rychlonabíječce od Smatrics na odpočívadle u města Schottwien (Schottwien,Neunkirchen – ENI [Foto č.1]). Vzdálenost z Vídně do města Schottwien byla 85 km, dojezd jsem měl 116 km, takže jsem věděl, že to zvládnu.

Cesta byla bez problémů, dorazil jsem s dojezdem 35 km. Nabíjecí standardy jsou na této rychlonabíječce CCS a CHAdeMO. Nabíjel jsem asi 40 min. S 96% kapacity baterie byl reálný dojezd kvůli kopcům pouze 100 km, ovšem do dalšího cíle, a to do města Graz (Štýrský Hradec), lépe řečeno k dalšímu odpočívadlu s benzinkou OMV za Grazem, to bylo 121 km.

Dálnice byla zpočátku stále do kopce a kilometry ubývaly rychleji než normálně. Začínal jsem být nervózní a pomalu jsem si chystal záložní plán pro nabíjení někde u silnice. Potom se ale dálnice zlomila a dalších 75 km se jelo takřka po rovině nebo z kopce, takže jsem v pořádku dojel i s menší zajížďkou k další rychlonabíječce společnosti Smatrics.

auto elektromobil Nissan Leaf

Foto č.2
foto: archiv autora

V Rakousku směrem ke Slovinsku již jejich poslední rychlonabíjecí stanice, dole v Rakousku přebrala štafetu společnost KELAG. Občerstvení u OMV bylo nutností, protože cesta vypadala, že je nekonečná. (Neue Welt/ Neue-Welt-Gasse (8010 – Graz) [Foto č.2]).

V Grazu opět nabito na 90%, 145 km dojezdu a vzdálenost k rychlonabíjecí stanici ve Völkermarktu byla 107 km. Jelo se dál a to k první nabíjecí stanici společnosti KELAG, od mladíka ze Stockerau jsem věděl, že jsou všechny jejich stanice zdarma a nepotřebuji žádnou kartičku.

Přijel jsem k rychlonabíječce, která je opět na odpočívadle, hned naproti je MCdonald’s (IGP Süd Völkermarkt 19 (9111 Völkermarkt) [Foto č.3]). Při pročítání tohoto článku si mohu jen povzdechnout a říct “kéž by byla nějáká schopná společnost i v ČR, která by vystavěla takovou síť rychlonabíjecích stanic, aby mohl každý majitel elektromobilu cestovat všude a rychle. JE TO BÍDA.

auto elektromobil Nissan Leaf

Foto č.3
foto: archiv autora

Jelikož bylo něco kolem čtvrté hodiny ranní, bylo vše zavřené. Dobil jsem tedy pouhých 40 km abych mohl bez problémů dojet k nedaleké a bohužel poslední rychlonabíjecí stanici na mé cestě.

Dorazil jsem do města Klagenfurt am Wörthesee a našel nabíjecí stanici na ulici (Arnulfplatz 2, viz. úvodní foto). Zde jsem věděl, že kolik zrekuperuji a nabiji, o tolik pro mě bude cesta přes Slovinsko, kde jsou pouhé dvě rychlonabíjecí stanice, a to u Mariboru a asi 50 km od sebe (nepochopitelné).

Od slovinské společnosti Dravske elektrarne Maribor mám informaci, že do roku 2016 by zde mělo být 26 rychlonabíjecích stanic – tak jsem tedy zvědav, co z toho bude. Při nabíjení na mě padla únava, asi na 2 hodiny jsem usnul a nabil tedy Leafa na 99 %. Teplota baterií se stále držela jedno políčko od červeného chlívečku.

Vyrazil jsem směr Slovinsko, venku již bylo denní světlo a když jsem před sebou spatřil hory, které budu muset přejet, málem jsem dostal infarkt. Naštěstí zde také platilo heslo “jak do kopce tak také z kopce” a hory jsem přelétl téměř jako střela (legrace, v koloně zamnou při rychlosti 50 km/h bylo asi 8 aut a jejich řidiči nevypadali zrovna nadšeně, nicméně jsem se uklidňoval tím, že oni nebudou ti, kdo stráví 3 hodiny nabíjením).

Jízdou z kopce se ztracené kilometry zrekuperovaly a cesta po dálnici byla taktéž z kopce, “hlidal jsem záda” kamionům, abych měl co nejmenší odpor vzduchu. Vše probíhalo dobře, naplánováno bylo nabíjení Typ 2 – Mennekes (3,7 kW).

Protože jsem měl větší dojezd, než jsem při plánování předpokádal, pokračoval jsem dál (nechtěl jsem zbytečně zajíždět do centra Lublaně kvůli provozu) a to do města Vrhnika (Tržaška cesta 2).

Zde nabíjel Peugeot iOn, ale neměl jsem přístup k internetu abych se mohl registrovat na zmiňovaném webu www.elektro-črpalke.si, takže při zaslání SMS pro nabíjení s vhodným kódem přišla odpověď, že nabíjení nelze uskutečnit.

Jelikož jsem měl poměrně velkou rezervu, rozhodl jsem se zamířit k další nabíjecí stanici zaznačené na portálu: chargejuice.com a to do města Pivka (Kolodvorska cesta 51). Při příjezdu nahlásila navigace “dorazili jste do místa určení”, ovšem kde nic – tu nic, jen pouho pouhé pusto někde v kopci.

Na fotce z nabíjecí stanice byl vidět tank, šel jsem se tedy zeptat na vrátnici k vojenskému areálu, zda o tom vrátný nebude něco vědět. Poslal nás asi 200 m zpět, kde bylo po pravé straně (při cestě nahoru) Muzeum vojenské techniky.

Na parkovišti byla nabíjecí stanice, avšak byla potřeba karta od personálu muzea. A protože nic nemůže jít hladce, muzeum otevíralo v 10:00 a bylo právě 8.30. Čekat zbytečně další hodinu a půl pro mě bylo nepředstavitelné, neboť už tak brzo ráno byly tropické teploty a já už se viděl u vody.

Sjel jsem tedy o pár metrů níže, k místní pile, a žádal o elektřinu za nějaký poplatek (již nebyl čas na hrdinství, měl jsem dojezd 17 km). Pán neuměl anglicky, tak jsme se domlouvali rukama nohama a on mě ujistil, že ve měste Ilirska Bistrica, hned na hlavní silnici na čerpací stanici PETROL, je nabíjecí stanice pro elektromobily.

Čtyřikrát mne ujistil, že je to pouze 8 kilometrů. Tak jsem neváhal a jel. Ovšem po několika kilometrech jsem stále nebyl v cíli, dojezd pouhých 12 kilometrů a po zapnutí GPS jsem viděl cifru 18 km. Nabízely se dvě možnosti – vrátit se a prostě se “mistrovi přes vzdálenost” vnutit s kabelem, nebo doufat, že bude cesta stále z kopce a snad nebudu muset tlačit.

Řekl jsem si, že už jsem skoro tam, to prostě zvládnu a nabiju se na benzince. Po nejdelších “8” kilometrech v životě jsem se objevil u benzinky, nadšený, že se konečně nabiju. Ale opak byl pravdou, nabíječka nikde. Na benzince byla pouze zavěšená reklama na nabíjecí stanice pro BMW i3. S přítelkyní jsme se rozdělili a šli hledat dobré duše, které by nám poskytly zásuvku.

Celý nervózní (ale především zoufalý) jsem přišel k majiteli pneuservisu, kerý je součástí čerpací stanice, a ten mi ochotně nabídl zásuvku na jak dlouho budu potřebovat. Jelikož zde bylo zdarma i připojení k internetu, nabíjel jsem asi dvě hodiny a u toho hledal další nabíjecí stanice po cestě k vodě.

auto elektromobil Nissan Leaf

Foto č.4
foto: archiv autora

Z dojezdu 0 km jsem nabil za 2 hodiny s mým nabíjecím kabelem (www.r-evc.com) 75 km z obyčejné zásuvky a rozhodl jsem se, že budu pokračovat dál, jelikož do města Lovran (Trg Slobode 2 [Foto č.4]), kde je veřejná nabíjecí stanice (Typ 2 – 16A) zcela zdarma, to bylo 40 km.

Dorazil jsem, nechal auto nabíjet a šel jsem se po náročné ceste osvěžit na přilehlou pláž. Po dvou hodinách polehávání a koupání se v moři jsem přišel k autu a z 60 km dojezdu bylo něco přes 115 km.

Do cíle, kterým bylo město Rabac, to bylo z města Lovran 45 km po pobřeží, takže samý kopec, ale rezerva dojezdu byla opravdu více než dostačující. Vše šlo podle plánu a já dorazil do apartmánu, ve kterém jsme si domluvil nabíjení s dojezdem 50 km.

Suma sumárum, cesta mne vyšla na 15 EUR (plus dálniční známky potřebné i pro cestu klasickým automobilem) a pár hodin jízdy navíc.

vlastní

91 Comments on “Do Chorvatska za 15 euro? Elektromobilem Nissan Leaf!”

  1. Hybrid.cz jsem objevil před
    Hybrid.cz jsem objevil před několika dny. Je to zajímavé čtení plné podnětných informací. Mám rád nové technologie a v dopravě zvláště, a je třeba říct, že je to s nimi vždy těžké, protože jsou z počátku vždy drahé. A povětšinou podceňované a vysmívané. Jak rád bych se už teď vozil v Tesle model S! Jenže za ty peníze je to a ještě dost let bude jen hračka pro majetné. Totéž Nissan Leaf. Nebo Prius. Kdo si může dovolit dojíždět denně 50 km za prací, kde si vydělá průměrných 27 000 Kč hrubého, v autě za minimálně sedm set tisíc? Mám garáž a v ní malý sportovní třídveřový hatchback o výkonu 105 koní a hmotnosti necelých 1 100 kg. Stál mě nový 330 000,- Kč. Jenže do práce v něm nejezdím. Na to mám elektrokolo. Děti dospěly a autem jezdit nemusím. Užívám si je jen na výlety a dovolené, a myslím, že moje auto bude ještě dlouho čekat na elektrickou konkurenci, která by mi poskytla stejnou zábavu za stejné peníze. Ne že bych se na to netěšil. Být dnes k dispozici pěkné srovnatelné auto s elektrickým pohonem, dojezdem 500 km a cenou tři sta tisíc, koupil bych si ho. Nezbývá než čekat.

  2. Děkuji kolego Richtere za
    Děkuji kolego Richtere za popis cesty na jihovýchod Evropy.Vidím , že to jde. Já vloni IONem vyrazil z Ostravy do Španělska a cesta na jihozápad je hodně jednoduší.Tam jsou na dobíjení připraveni a stojany jsou u ,, každého řeznictví“.Najel jsem skoro 7 tisíc kilometrů , poznal spousty ochotných lidí a hodně pěkných míst ve Švýcarech , Německu , Francii i Španělsku. Nemám bankovní kartu , byl jsem bez navigace , mobilu a internetu.Spal jsem v autě , peníze za jídlo jsem utrácel tak jako bych je projedl i v naší rozvojové zemi a za dobíjení jsem zaplatil celkem asi 500 korun.Musím jen dodat , že čeho jsem měl sebou hodně ,tak to byl čas.Nespěchal jsem nikam a byl to pro mě nezapomenutelný zážitek.Kdo nepozná požitek jízdy elektromobilem – nepochopí to.

  3. Prečítal som si. Potvrdil
    Prečítal som si. Potvrdil som si názor, že dotedy, ako si raz (možno) kúpim čisté elektro, stihnem ešte asi zjazdiť aj nejaký ten plug-in hybrid…

    Nateraz to, ale tak či onak istí LPG… Prečo? Auto mám za 8000 Euro + LPG prestavba 1000 Euro… Cena jazdy 720 km pri súčasných cenách 0,45-0,6 Eura za liter LPG je okolo 25-30 Euro… A mám to bez stresov, lebo aj keď sa mi náhodou minie LPG, tak to benzín v nádrži istí… Zatiaľ teda nemám žiaden dôvod na zmenu.

      1. Dá sa to aj takto pochopiť
        Dá sa to aj takto pochopiť ;-).

        Keď už sme ale prešli do tejto všeobecnej až filozofickej roviny, tak naozaj zastávam názor, že nie každý vývoj nutne vedie dopredu ;-).

        Pokiaľ to, čo sa vyvinie má viac horších vlastností, ako lepších, ako to, čo existuje, tak je podľa môjho názoru zostať pri pôvodnej technológii úplne racionálny názor.

        Nemusím mať každý výkrik poslednej módy len preto, aby som uspokojil svoje ego. Radšej si počkám, kým sa technológia vyvinie do stavu, kedy naozaj vyrieši nejaké reálne problémy bez toho, aby viac problémov spôsobovala.

        Napr. také plugin hybridy už k tomu v mojom prípade nemajú ďaleko.

  4. Ďakujem za skvelý článok
    Ďakujem za skvelý článok aj motiváciu! Keď sa chce, ide to! Mňa tých 17 hod. vôbec neodradilo, páči sa mi také dobrodružstvo s leafom… Ja mám leaf zhruba mesiac a najazdila som cez 3000 km. Zatiaľ som veľmi spokojná a verím, že infraštruktúra bude napredovať. U nás je to v pohode, v Rakúsku tiež a chystám sa poskúšať aj ďalšie okolité krajiny.

    1. Pokud jste dle jazyka ze
      Pokud jste dle jazyka ze Slovenska, pak se registrujte na webu teslaclub.sk a budete v obraze ohledně rychlonabíječek v okolních zemích. Aktuálně přibylo pár z Polska a je tam odkaz i na síť na Ukrajině (byť tam je prý dnes lépe jezdit tankem, bez ohledu na druh paliva). Dostanete se i knám na Moravu přes Žilinu do Ostravy nebo přes Valašské meziříčí na Olomouc či Brno.

          1. Dobrý deň, ďakujem pekne,
            Dobrý deň, ďakujem pekne, určite sa ozvem. Je to super, keď mi má kto poradiť, predsalen ešte je tých leafov málo a je to dobrý pocit, keď už niekto cestu prešiel pred nami a nemusím si nabíjačky krvopotne zháňať na vlastnú päsť a takto aj viem, že sa to prejsť dá. Myslím, že váš článok pomôže viacerým elektromobilistom. A odporcovia elektromobilov nech si chodia spaľovákmi, nikto im to neberie 🙂 Prajem pekný deň!

  5. Možná na Vás článek
    Možná na Vás článek působí jako něco odstrašujícího, ale já osobně jezdím elektromobilem rád a nervů moc nebylo, bylo to spíše dobrodružství. A jelikož už vím kde a jak mohu jet, tak koncem září plánuji cestu ještě jednou třeba na 5 dní. Jelikož cesta TAM byla téměř pořád z kopce, jsem si jistý, že ji za max. 14 hodin zvládnu. A to jak jsem již psal ji můj kamarád ujel spalovákem za 9 hodin, taže si myslím, že rozdíl 5 hodin není zas až tak velký.. 🙂

      1. Z HK vyjedete s plným autem
        Z HK vyjedete s plným autem po nočním nabíjení. Můžete cestou něco přidat v Pardubicích na rychlonabíječce Nissanu. Dále po přejezdu Vysočiny v Troubkách u Brna, pak Stockerau a dál už to znáte. My z Ostravy bychom jeli do Vyškova, pak ještě museli nabít v Brně a teprve Stockerau.
        Ale pořád se bavíte o Nissanu Leaf. Na dlouhé jízdy je Tesla.
        Pokud ovšem pojmete jízdu na dovolenou jako třeba loni my, tak kvůli ještě slabšímu dojezdu Peugeotu Ion se stavíte s dětmi v Prostějově na koupališti, než se Vám elektromobil na běžné zásuvce dobije do plna. Samozřejmě z Ostravy tam jedete pohodově okreskami, protože dálnici by nedal, takže předtím už byl oběd v jedné vesničce. No a pak Brno BVV rychlonabíječka a večer jste ve Vranově u přehrady. Kde jsme díky dlouhé uzavírce museli nouzově hledat nabíjení, ale v hotelu nás nechali než jsme u nich povečeřeli. přes noc se pak auto dobilo před penzionem, kde jsme bydleli. Ona představa přes noc do Chorvatska 14 dní grilování a přes noc zpátky je tak trochu o ničem.

          1. Přesně tak, jen tam musí
            Přesně tak, jen tam musí být kde dobít na cestu zpět. Takže obvykle se vykašleme na celou ČR a vyrazíme přes Beskydy na Slovensko, kde mají od loňského května síť rychlonabíječek Greenway podél všech hlavních tahů co 50-80 km a ještě zdarma k tomu. Tam se totiž nekecá, tam se i pro elektromobilitu něco opravdu dělá. Západní Slovensko máme projeté, nejdále jsme byli ve Vysokých Tatrách nad Popradem.

          1. Nehodlám zasahovat do
            Nehodlám zasahovat do vaší při pánové, ale my elektromobilisté neteslisté řešíme i těch 10 km. Třeba Ostrava má napříč 20 km, takže jestli vyjíždím z jednoho nebo z druhého konce a mám se zase zpátky vrátit, tak to může udělat i 40 km rozdíl. A pokud jsem ještě 10 km za Ostravou, tak už se bavíme o 60 km. Což s malým městským Peugeotem Ion s papírovým dojezdem 150 km, běžným v létě okolo 130, brát v potaz musím :-(.

  6. Nevím,jestli účel tohoto
    Nevím,jestli účel tohoto článku byl navnadit či odradit. Mě ale bohužel na pěkných pár let odradil. Kdyby se mě ráno někdo zeptal na názor na elektromobily, byl by pozitivní, nyní je neutrální až mírně záporný (dočasně). Jedinou výhodu momentálně vidím v ceně dopravy, ta je prostě úžasná, ale vše okolo je prostě opruz 🙁 Dojezd, délka nabíjení, nedostatek nabíječek (i kdyby byla jedna nabíječka na každé okresní město, je to podle mne málo v případě, ze se k nabití zrovna sjede několik aut najednou), potřeba mít desítky různých karet a registrací na to, abych si mohla v klidu natankovat, atd., to vše mě prozatím spolehlivě na pár let odradilo 🙁 Zatím mi to připadá jako záležitost pro „masochisty“, kteří jsou ochotni trpět desítky nevýhod kvůli jedné či dvěma výhodám. Když jsem článek četla, cítila jsem skoro upřímnou soustrast s dotyčným řidičem. Jednou jsem v Německu zažila situaci, kdy jsem jela skoro na výpary a navigace mi ukazovala ještě 50km k nejbližší benzínce. Něco takového mi stačilo zažít jednou, představa, že bych to dobrovolně zažívala dvakrát do měsíce, mě docela děsí. Pokud bych si dnes byla nucena vybrat, tak spíš asi hybrid, než elektromobil (Passat GTE se mi líbí) :/

    1. Záleží na tom, k čemu
      Záleží na tom, k čemu vůz používáte. Spousta rodin má už dnes dvě auta, jedno na dojíždění do práce a jízdy po městě a druhé na delší cesty. Univerzální řešení obvykle nejsou moc ideální, protože musí dělat kompromisy. A elektromobily jsou zatím obecně určeny na krátké cesty do 100 km, což stačí na 90 % cest běžné rodiny. Zvlášť s trochou plánování.

      Tenhle článek je extrémní případ masochisty, který chtěl prostě ukázat, že to jde a normální uživatele tím spíše odradí, než že by je přilákal.

      1. Máte elektromobil? Asi
        Máte elektromobil? Asi pochybuji, jinak by jste to chápal trošku jinak.
        Člověka, který natankuje za 2,5 tisice a pak ujede 1000km to možná odradí, ale lidem, kteří mají elektromobil tento článek pomůže a možná se vydají na stejnou cestu.

        Já jsem osobně spokojený. Cesta šla mnohem lépe než jsem čekal. Za cestu jsem ušetřil odhadem něco kolem 4000kč a to dilky tomu, že jsem jel celkově asi o 15 hodin déle (tam i zpět). Ukažte mně, kde si vyděláte 4000kč za 15 hodin a můžeme se bavit dál 🙂

          1. Znám spousty podnikatelů,
            Znám spousty podnikatelů, co raději cestují elektromobilem než spalovákem… Každý jsme jiný..

            A berte to tak, že ne pro každého má čas takovou cenu.. Obzvlášť když jede na dovolenou.

            Já sepisoval tento článek asi 2 hodny ve svém volnu PRO LIDI, KTERÉ TO ZAJÍMÁ a kteří vlastní elektromobil. Chtěl jsem jim ukázat, že se dá dojet kamkoliv, když člověk není líný a cestu si naplánuje.
            Takže pokud Vám to nic neříká, já Vás to číst nenutím.

            Za 1,5 roku co mám elektromobil jsem ušetřil na PH asi 50.000Kč, protože jsem hold cestoval o trochu déle než Vy se spalovákem. A to už je nějáká částka ( a to nepočítám servis, který by po 30tis.km proběhl asi 2x což je dalších min. 10 tis. Kč)

            1. Však já vám to neberu a
              Však já vám to neberu a trochu vás i obdivuji. Kdybych neměl závazky, vydám se na podobnou cestu i sám s manželkou :-).

              Taky bych podotkl, že pro spoustu lidí sice není rozhodující čas, ale starosti a obavy je spolehlivě odradí. Třeba moje manželka začíná panikařit, když nemá jiné východisko, než se spolehnout na dobrou vůli neznámých a cizích lidí 🙂 Což samozřejmě většinou není žádný problém, ale pro spoustu lidí je to nepříjemné.

              Myslím, že by mohlo být velmi zajímavé vzít třeba Leaf a vyrazit na cestu „kolem světa“. Objet s tím Evropu, Asii, Ameriky… Musela by to být životní cesta za poznáním cizích krajů 🙂

              1. Pane Josefe, myslím že
                Pane Josefe, myslím že Tomáš psal článek za účelem podělit se o své zkušenosti s ostatními majiteli elektromobilů, kterým by tyto poznatky mohly jednou přijít vhod. Samozřejmě se na to díváme každý jinak, jsou lidé kteří budou vždy hájit spalováky, lidé kteří nedají dopustit na elektromobily a lidé, kteří jsou otevřeni více možnostem.
                Možná byste se na to mohl podívat z toho pohledu, že mu třeba nešlo o to dojet na místo v rekordním čase, ale prostě dokázat (ať už sobě nebo ostatním), že to prostě jde. Což myslím, že dokázal. A když je někdo nadšenec do elektromobilů, je mu jedno, že stráví pár hodin navíc něčím, co ho vlastně baví, stejně jako si nadšenec do modelů letadel radši svoje letadýlko slepí než aby si úplně stejné koupil již zhotovené.
                Vždycky najdete něco, v čem bude spalovák lepší než elektromobil, stejně tak jako pro jiného bude zase elektromobil v něčem jiném vyhrávat nad spalovákem.. Nikdo neříká, že by se mělo všude jezdit elektromobily, jen je zde ukázka, že to už pomalu ale jistě jde. A je na každém z nás, abychom si zvolili to, co je pro nás přijatelnější. 🙂

                1. Však já také nekritizuji.
                  Však já také nekritizuji. Pouze mám dojem, že pokud si to tady přečte nějaký člověk, který není zrovna zapálený do elektromobilů a hledá informace, tak ho tyto informace odradí na dalších 10 let.

                2. No to je právě ono. Já
                  No to je právě ono. Já jako jeden z největších problémů propagace elektromobility vidím v tom, že není důsledně oddělováno to co elektromobilita jako technologie dnes dokáže a to co nám servírují výrobci vozidel jako vrchol jejich umu.
                  ____

                  Takže výhled do budoucna má dvě roviny:

                  1) v roce 2020 tu klidně můžeme mít technologii na dojezd ~550km EPA (~650km NEDC) u vozu velikosti Model 3 i S a je téměř jisté že Tesla ji ihned implementuje do svých vozů.
                  2) Otázka zní, jestli ji v roce 2020 uvidíme opět pouze i Tesly, nebo ji už konečně budou nabízet i ostatní automobilky.

              1. Proč zrovna úředníka?
                Proč zrovna úředníka? Plat přes 100 tisíc je v Praze běžný třeba u programátorů v pobočkách zahraničních firem a to jde o stovky, možná tisíce pracovních míst.

                Ale hlavně ta kalkulace je zcela nesmyslná. U elektromobilu s obrovskými fixními náklady vzít jenom cenu za nabíjení (a to ještě na polovině míst tu elektřinu vyžebrat), je prostě nesmysl. Vezmte si předpokládanou životnost toho auta, naježděné kilometry a pak mluvte o ceně.

                Elektromobily jsou fajn a kdyby autor napsal, že kolem Brna jezdí Leafem a do Chorvatska si na týden půjčil spalovák, neřeknu ani popel. Ale jestli chce někdo machrovat nesmyslnými čísly, můžu stejně tak říct, že do Dánska jsem dojel zcela zdarma stopem za podobnou dobu. Ale nebudu tvrdit, že to je normální způsob pro běžného člověka.

                1. Ale, ale proč
                  Ale, ale proč manipulujete, jenom proto aby jste měl vždy pravdu?

                  Co si prohlédnout histogramy mezd programátorů v praze? Co si prohlédnout histogramt platů v praze bez ohledu na obor? Najednou se zjisti, že vámi uvádění plat má pár lidí…

                  Pokud má někdo už tyto prachy pak má Teslu s dojezdem 450km a nebyví se o Leafu a jeho nevýhodách jako Vy, takžře opravdu nevěřím, že tento plat máte…

                  Vážím si lidí co něco dokázali a holou prdel nemají jako Radovan, ale na druhé straně jsou lidé jako Vy co se sebe dělají hogofogo, ale jenom s toho co řeknou je vidět, že skutek utek a přitom holá prdel…

                  P.S. kdybych se mýlil, tak určitě nejste tak zapšklé, že nemáte na elektromobil, ale již ho jako nadšenec vlastníte, anezapšklé chudé by jste psal „doufám, že se slevní“ apod….

                2. Jak jste přišel na to, že
                  Jak jste přišel na to, že manipuluji? Neříkám, že každý to má, ale není to zas tak velký problém. Já osobně jsem odmítl práci řadového programátora za 90-100 hrubého ve firmě, která má jen v Praze cca 200 lidí, protože prachy nejsou všechno.
                  Navíc v komentáři, pod kterým tahle nesmyslná debata vznikla se píše „Ukažte mně, kde si vyděláte 4000kč za 15 hodin“ a na to já říkám, že vydělat 266 Kč/hod není nic neobvyklého, když jen uklízečka v domácnosti má 160-170/hod.

                  Nevím, jak jste přišel na to, že jsem zapšklý. Elektromobil nemám, protože s nájezdem cca 8.000 km ročně, z toho polovinu po dálnicích to nedává ekonomický smysl, i když srdcem bych ho chtěl. Proto mám pár akcií Tesly a doufám, že časem se ceny nových elektromobilů s reálným dojezdem alespoň 200 km dostanou někam k miliónu a já si tak za půl miliónu nějaký ojetý pořídím.

                  Nijak mi nevadí, když pro někoho je ideálním způsobem dovolené jezdit od nabíječky k nabíječce a jsem rád, že je o tom ochotný napsat, ale protože je to už několikátý článek zde, který uvádí nesmyslné částky jako kompletní náklad na cestu někam, když realita je jiná.

                  Strávil jsem už hodně času vysvětlováním lidem, že náklady na provoz spalovacího auta nejsou jen cena benzínu, ale komplet náklady (cca 5-6 Kč/km) u běžného vozu, tak mi připadá nesmyslné argumentovat u elektromobilu částkami v desítkách haléřů za km a pominout přitom fixní náklady v jednotky či menších desítkách Kč.

                3. Aha tak uz ne 1000 Kc na
                  Aha tak uz ne 1000 Kc na hodinu? Tech 100000 Kc hrubeho vychazi hodinove cca. 555 Kc a protoze hrubeho se nenazeru tak v cistem je to cca. 394 Kc. Ale tak hlavne, ze nam tu nelzete.

                4. Protoze tech 1000 na hodinu
                  Protoze tech 1000 na hodinu jsem nepsal ja, ale jiny Anonym.

                5. Řekněte mi, proč jste
                  Řekněte mi, proč jste ztrácel svůj drahocenný čas čtením něčeho, co Vám nic neříká? Jste na Hybridu, nečekejte, že se zde dočtete, že elektromobily jsou sice fajn, ale člověk si raději půjčí spalovák. To se na mě nezlobte, ale Váš komentář je naprosto směšný.

                  Ne každý má k elektromobilitě takový vztah jako například právě autor článku, to je jasné, ale kvůli tomu, že máte na věc jiný pohled snad nebudete dělat z někoho jiného pomalu vandráka. Každý má právo na svůj názor, ale Váš příspěvek je spíše urážlivý. Jak dospělé.

    2. Přesně jak píše kolega.
      Přesně jak píše kolega. Kdo si kupuje elektromobil kvůli jedné dálkové cesty ročně do klišé Chorvatska, tak buď Tesla nebo viz cesta pana Richtera Leafem. Kdo přemýšlí o denním používání auta k dopravě +-120 km, tak pro toho je nabídka elektroaut za přijatelné ceny dostatečná.
      My máme druhý rok malý městský elektromobil Peugeot Ion, dnes překročí 20 tis. km. A plná spokojenost.

      1. Abyste si nemyslel, že jsem
        Abyste si nemyslel, že jsem nějaká elektrohaterka, tak právě naopak. Mým snem je mít malý aktivní dům (který za rok více energie vytvoří než spotřebuje), vedle něj mít garáž s nabíječkou, v ní mít auto s dlouhým dojezdem typu Tesla a nějaké elektrokolo. Ale to je hra snů/budoucnosti, momentálně bydlím v paneláku, takže by byl pro mě zbytečný i ten hybrid.
        Jen tvrdím to, ze i když se mi princip líbí, zatím je tam spousta (zbytečných) překážek, které by mě momentálně od koupě odradily. Až budou všechny veřejné nabíječky rychlonabíječky (čekat u benzínky hodiny se mi nechce), až bude existovat jen jedna standardizovaná koncovka, až člověk nebude muset řešit, zda není konkrétní nabíječka určena jen pro konkrétní vozy, až bude existovat jedna standardizovaná platební karta pro všechny nabíječky (nebo alespoň možnost zaplatit hotově či přes SMS bez nesmyslných registrací), tak budu uvažovat o elektromobilu. Do té doby je to jen pro nadšence, kteří jsou ochotni akceptovat nepohodlí. Já jsem do té fáze zatím asi nedospěla 🙁

        1. Moc Vám přeji, aby se Vám
          Moc Vám přeji, aby se Vám ten sen splnil. Částečně ho žiji a je to fajn – klikněte si na můj nick.
          Pokud je to pro Vás vhodné a používáte denně MHD, zkuste třeba zatím elektrokolo. I skládačku, vejde se do výtahu nebo lze jen vyndat baterii a tu brát dobíjet sebou. Je i člověk, kterému z požárních důvodů nedovolili parkovat ve sklepě paneláku spalovací skútr. Tak si koupil elektroskútr. Je i ten, co má jen vyhrazené placené parkovací místo před činžovním domem a dohodl si s družstvem zamykací krabici se zásuvkou ze sklepa a jednou měsíčně podle podružného elektroměru družstvu platí za elektřinu. Prostě když se chce, všechno jde.
          Také si můžete koupit na balkon na zábradlí sadu od i4wifi a mít svoji malou fotovoltaickou elektrárnu.
          Ale všechno je to o potřebách, zda to využijete.

  7. Dobrodružství to bylo
    Dobrodružství to bylo určitě zajímavé, ale nevím, jestli bych chtěl strávit na cestě, kterou vozem se spalovacím motorem zvládnu do 8 hodin, celý den. Navíc ve značném nepohodlí a přes noc, abych nemusel používat klimatizaci. Je mi sice 29, a jako skaut zvládnu ledacos, ale moje rodina už to takhle nevidí. Je to prostě o kompromisech.

    1. Jo, jo, Supercharger je
      Jo, jo, Supercharger je věc! Je poslední ještě pořád v Terstu nebo už i níže?

      Jinak jak říkají majitelé Tesly na srazech elektromobilů – nevím, co bych Vám na cestě na dovolenou popisoval. Nabitým autem vyjedu z domu, po +- 300 km opustím ČR a u prvního Superchargeru dám kafe. Pak u dalšího Superchargeru dám oběd a pak už jsem v hotelu a auto se pomalým nabíjením přes noc doplní. Prostě není o čem psát :-).

      1. Je to skutečně tak minuly
        Je to skutečně tak minuly týden jsem byl Teslou v Amsterdamu a cestování mezi superchargery a navíc v Německu je slast. Sice reálný dojezd při rychlostech nad 200km/h klesá pod 300km ale Rychlost nabíjení na superchargerech je prostě nádherná a navíc všechny na kterých jsem nabíjel mají poblíž restaurace.

  8. Děkuji za skvělý
    Děkuji za skvělý článek.
    Bohužel mě utvrdil, že takto to prostě nepůjde. Vy jste jel 17 hodin to, co já jezdím za 6, když si představím s dětmi jedu na začátek Chorvatska 17 hodin, mrazí mě neskutečně po zádech.
    Stačilo mi, když jsem s vozem na CNG jel místo 8 mi hodin, 12 a už jsem přemýšlel, jestli mi ta úspora stojí za to.
    Uznávám, jak zde napsal kolega, jakmile bude mít elektromobil dojezd okolo 300km, již to bude mít cenu se tímto zabývat. Ale 115km je žalostně málo na takovou cestu.

      1. Já jsem přesně čekal,
        Já jsem přesně čekal, kdy se najde nějaký rejpal, který bude chytat za slovíčka. Je mi jedno, jestli 7; 7,5 nebo 8. Pořád to není 17. Už vidím manželku, jak je štěstím bez sebe, že co hodinu (pro rýpaly až hodinu a půl) budu na hodinu (pro rýpaly na 40 minut) stavět a nabíjet auto jenom proto, abych ušetřil pár stovek.

        Jinak samozřejmě je důležité, odkud jedete. Pokud jedete z Prahy, tak jenom do Brna můžete jet i 3 hodiny. Pán jel z Mokrá-Horákov, já jsem přímo z Brna a když Vám řeknu, že těch 9 hodin jezdím do Novalje včetně trajektu, tak mi stejně neuvěříte. A to mi nikdo nikdy nezvracel. 🙂 12 hodin tam jezdíme dokola s autobusem se všemi pauzami.

        A znovu, záleží, odkud jedete, já jsem byl v Rijece přes Rupu s Passatem CNG včetně jednoho tankování za 8 hodin. A to jsem neporušil ani jeden předpis.

            1. Škoda Octavia II 2014
              Škoda Octavia II 2014 (1,6TDI/81kw), která je dle mého srovnatelná s Leafem dle ceníku stojí 551.000Kč. (kolem 435 tis bez daně)
              Nissan Leaf stál před rokem 536.000Kč bez daně. Těch 100.000Kč mám za 2,5 roku zpět jen v PH, ale to je hold pro člověka se spalovákem nepochopitelné.. Přijeďte do Brna, nechám Vás si elektromobil ozkoušet. Já osobně Vám mohu říct, že se nyní lidem u čerpacích stanic jen směju, když vidím ty ceny za 1l.

              1. S Leafem je srovnatelný ale
                S Leafem je srovnatelný ale také Megan, který stojí do 360000,- Ono záleží, co si vyberete. A i když Leaf má třeba lepší výbavu, tak kus auta je to v podstatě stejný (až na hmotnost). Navíc Octavii s naftou si nekoupíte místo Leafa. Místo Leafa byste si měl pořídil Octavii s 1,2 TSi a ta je cenově trochu jinde.

                1. Já to bral jizdní
                  Já to bral jizdní vlastnosti a celková velikost a hlavně motorově Leaf ma 80kw elektromotor a Octavia aby byla srovnatelná „motorově“ tak jsem vybral 1.6 (81kw).nTak Megan je rozdíl cenově 170 tis. I to se člověku vrátí než se mu auto „rozpadne“.

                2. Ok, já se nechci hádat.
                  Ok, já se nechci hádat. Někomu to vychází výhodně, někomu ne, ono hodně záleží na způsobu využívání. Mimochodem, beru vás za slovo, moc rád bych se s Leafem svezl, hodlám si malý elektromobil zanedlouho pořídit na dojíždění do práce a nákupy a jízdy tak do těch 100 km, tak bych to rád zkusil.

                3. Máme na firmě i Peugeot
                  Máme na firmě i Peugeot iOn, tak až budete mít cesu kolem Brna, mail na mě t.richtr@r-evc.com a napište, já Vás rád svezu, nebo i nechám projet ať vidíte, jak vše funguje :))

                4. Já bych trochu brzdil, co
                  Já bych trochu brzdil, co se týče jízdních vlastností. Ano, tichost, nějaký ten odpich tam taky je. Ale já jsem člověk, který využívá auta k podnikání, ano, jsem dopravce. A potřebuji sednout a jet. Tzn mám odvést to a tam to? Dnes jsem najezdil jenom po Brně 120km a ne dvakrát v šertném tempu. Kdybych měl někdy ve tříčtvrtinách přemýšlet, kam to na hodinu odstavím a nechám třičtvrtě hodiny nabíjet, tak se asi odstřelím.
                  Pohodlí je jedna věc, ale praktičnost je věc druhá.
                  Jak jsem řekl, dejte mi auto s garantovaným dojezdem 250km na nabytí a budu elektromobilitu taky propagovat. Ale abych co 120km na třičtvrtě hodiny stavěl a dobíjel, to patří opravdu spíš do sekce „dobrodružný“, ale rozhodně ne „účelný“, ani „praktický“.
                  A klidně se můžeme potkat, bydlím v Brně a můžeme si o tom popovídat. V tuto chvíli elektromobil není pro každého, spalovák ano. Cena? To je věc druhá.

                5. Dodám, jako dopravce jsem
                  Dodám, jako dopravce jsem před třema hodinama potřeboval jet fofrem za šoférem, který zapomněl papíry doma. Sedl jsem do auta a u Humpolce jsem ho dohnal. Zvládl bych toto s Leafem? Peugotem iOn? Golfem? Stěží. (Teslu teď nebudeme řešit)

                6. Všechno je to o
                  Všechno je to o potřebách, zda to využijete, zda Vám to vyhovuje. Někomu stačí tablet, jinému notebook, další nechápe, jak se oba mohou obejít bez pohodlí stolního PC, ten diskomfort! Vždyť se s tím nedá dělat!
                  Ovšem kolega elektromobilista ze Svitav má elektrododávku Nissan eNV200, rozváží denně a je spokojen.

                7. Ano, se stabilni trasou je
                  Ano, se stabilni trasou je to nadhera.To same s par adresama.
                  Ja kdyz mel auta na balikovce, jesnou najeli 100km a po druhe 250 na te same trase. Musel se tocit dvakrat ze svozu a zakaznikovo bylo jedno, v cem to odjelo.

                8. A ještě dodám malý
                  A ještě dodám malý detail. Bydlím na sídlišti. Nejbližší garáž vůbec k pronájmu pouze s 230V mám kilometr pěšky. Kancelář mám doma v bytě. Když potřebuji někam jet, sednu, a jedu. Poradíte mi, jak to mám udělat s elektromobilem? Když ta garáž mě bude stát 1500-2000Kč/měs? Vyplatí se mi to potom vůbec?
                  Nemám nic proti zarytým elektromobilistům, ale úplně jsem na trní a vytáčí mě do běla, když si myslí, jak je to všechno jednoduchý a jak se nám „smějou“ na benzinkách, ale vůbec si neuvědomují, že to taková prdel není. (argument: „postav si jako podnikatel barák.“ prostě neberu.)

                9. A jeste kdyz uz jsem u toho
                  A jeste kdyz uz jsem u toho a mozek zacal pracovat.
                  Mluvite o dennim dojizdeni do prace. Souhlasim. Uspora neskutecna. A jak to budete resit, kdyz Vam dite bude mit ve skolce/skole uraz?Ja se spalovakem odvezu dite k doktorovi, domu a pripadne se vecer otocim pro zbytek rodiny. Kde budu u doktora nabijet (ne kazdy ma v praci hodne sefy, kteri dovoli natahnoit zasuvku)?A co kdyz od doktora nedojedu, protoze mi to vychazi tak tak?Nebo pojedu domu pro spalovak abych to vsechno objel?A ten cas mi bude dite delat co?
                  Pokud se jedna o idealni konstalaci hvezd, ano, je to mozne.Ale naproklad my mame v rodine dva nemocne prarodice, kazdy bydli v Brne jinde, dvakrat do tydne se musi jezdit ke kazdemu, naprosto necekane a u nich nabijet neni kde.A kdyby bylo kde, neni cas cekat trictvrte hodiny.
                  Casto vozim zakazniky z firem. Umrel jsem jenom na vyberu vozu.Ukazte mi elektromobil, ktery zvladne zatahem Brno-Praha-Brno, Brno-Wien-Brno nebo alespon Brno-Olomouc-Brno (centrum-centrum).
                  Ano, kdyz jedu po Brne, mohu vzit elektromobil(opet-Jaky?Zakaznik je zvykly na Octavku a Superba s Passatem), mimo Brno mohu vzit spalovak. Takze mam rict zakaznikovi pred hotelem, kdyz ho dovezu z prace a on si da nahoru jenom veci a jedeme neplanovane do Prahy: „Moment, musim pro druhe auto, za trictvrte hodiny jsem zpet?“
                  Mam pocit, ze si to velice casto malujete jako Hurvinek valku bez premysleni nad nenadalymi situacemi, ktere se resi velice tezko bez podpory v praci, doma, znamych a bez pohodli. Zde moto: „Vsexhno jde.“ Tezko bude platit.

  9. Přiznejme si, že ta vaše
    Přiznejme si, že ta vaše cesta je poněkud dobrodružná. No ale, až budete mít rodinu, tak se mezitím síť zahustí, takže to zase půjde lépe. Jak je vidět, o ničem jiném, než o dostatečně husté síti nabíječek to není a tak, jak se bude prodlužovat dojezd, nebude muset být síť tak hustá. Vlastně si síť nabíječek a dojezd jdou naproti.

  10. Keď bude mať Nissan Leafe
    Keď bude mať Nissan Leafe alebo nástupca reálny dojazd asi 250Km čiže asi 42kWh akumulátor. Potom bude takéto cestovanie úplná pohoda. Vaša jazda bola skutočne miestami znepokojujúca no zvládli ste to za skutočne smiešny poplatok.
    Používali ste stále klimatizáciu ? Alebo ste občas vypínali aby ste došli ?
    Samozrejme takémuto jazdeniu fandím samotná jazda je úžasné komfortná a zábavná mám odskúšané: Tesla S P85+ , Tesla S P85, Nissan Leafe, Volkswagen E-Up, BMW i3 – ako spolujazdec.

  11. Výborně pane Richtere!
    Výborně pane Richtere! Tleskám. Ukazujete lidem, jak to jde. Zkušenosti k nezaplacení a hlavně praktické. Ne jen z webu, kde to mnohdy vypadá virtuálně zcela jinak (do růžova, i do černa).
    Letos jsme elektrickou dovolenou jako loni s naším malým městským Peugeotem Ion se 4člennou rodinou nedělali. Těžko na něj naskládat 4 bicykly, byť třeba v Indii odvezou na kole to, co u nás ani dodávka :-). Naše rok staré zážitky z ČR, Rakouska a Slovenska na hybrid.cz v třídílném článku zájemci také najdou http://www.hybrid.cz/elektricka-dovolena-aneb-1179-km-za-pul-euro-dil-1. My třeba ještě u Ella ve Stockerau nabíjeli zdarma a bez karet.

    Možná by nebylo od věci dostat na hybrid.cz článek zaměstnance ČEZu, který má se svým soukromým Nissanem Leaf za sebou prvních 40 tis. km a cudně se o tom zmínil 30.7.2015 v časopise svého zaměstnavatele. Ten neváhal pochlubit se na FB https://www.facebook.com/fandime.elektromobilum. Když jsem po cestě do Prahy minulý týden viděl to množství vlaků, nacpaných novými spalovacími vozy našich i cizích automobilek, tak je jasné, že elektromobilita to bude mít ještě dlouho těžké. Ovšem nedivme se ropákům, snaží se zabrat maximum trhu na co nejdéle dopředu, vždyť nejvíce vydělávají na servisu. Průměrné stáří aut je u nás 14 let. Takže dnešní spalovací auta z těch vlaků budou brázdit silnice ještě v roce 2029.

  12. Když to tak čtu, tak za
    Když to tak čtu, tak za patnáct Euro docela dobrodružství. Zatím ale nic pro mne, když člověk jede na dovolenou a ne expedici, tak s rodinou preferuji aby to frčelo a abych byl v klidu a „nemusel být zoufalý“. Náklady na LPG mne zatím nedrtí, tak snad za pár let budou cesty elektromobilem praktičtější.

  13. Jak jsem to četl, tak jsem
    Jak jsem to četl, tak jsem si říkal: „Klasické pionýrské časy.“
    Nejednotné standardy, teorie (internet) se neshoduje s realitou, improvizace, řídká síť dobíječek, …
    Ale už to jde, už je nastartovaná ta pozitivní zpětná vazba a bude to (snad) rok od roku lepší.

  14. Parada, klobuk dole! Vdaka
    Parada, klobuk dole! Vdaka za zdielanie nevsednej skusenosti. Opet dokaz, ze ked sa chce tak to ide, len skoda tych problemov a stresu… Verim ze za do 2 rokov bude cestovanie po Europe s elektromobilom uplne bezproblemove (so zbierkou nabijacich kariet) a jedine s cim bude treba pocitat budu 30 minutove pauzy na dobijanie 😉 Do roka by som chcel tiez kupit Leaf a urcite si s nim niekedy prejdem aj tuto cestu k moru.

    1. Protože za rok a půl jsem
      Protože za rok a půl jsem takových cest s problémy a stresem podnikl několik různými elektromobily a většina byla bohužel po ČR, tak Vám dávám plně za pravdu. Tu sbírku karet, čipů a pin kódů už mám a je to stále o plánování a spoléhání na funkci a dostupnost nabíjecího stojanu. Jedno zda rychlého či pomalého.
      Prozatím, snad s výjimkou rychlonabíječky ČEZu v Praze na Duhové ulici, neřešíme díky malému počtu elektrovozidel obsazené stojany. Tím se bohužel ČEZ ještě perverzně na FB chlubí, místo aby tam bleskově přidal další tři stojany. Je přeci pro podnikatele ostudou, když jeho zákazníci čekají v řadě nebo dokonce odjíždění bez „nákupu“. Navíc před sídlem firmy.

      1. Tak to můžu potvrdit.
        Tak to můžu potvrdit. Nabíjení v Duhové je velký problém. Posledních několik návštěv bylo před stojanem 3 – 5 aut čekajících na nabíjení. Jednou jsem měl jen 4km dojezdu, tak jsem se snažil vnutit s 1 až 2 minutami nabíjení abych dojel, bez úspěchu. Paradoxně většina těchto aut ani neplatí nízký poplatek ČEZu. Já ano, ale nemám kde nabíjet. Stát hodinu a půl ve frontě se mi nechce. Kdy už ten ČEZ rozšíří síť jak sliboval?

        1. No už se o to snaží. U
          No už se o to snaží. U tepláren a elektráren na severu dělá stojany po dvou. 🙂 Pak slavnostně oznámí – máme 200 nabíječek. Předpokládám, že 20 znich bude stát u temelína a 20 u dukovan. Musíme počkat až u současných rychlonabíječek uplyne záruka. Pak se na náklady polostátního čezu vymění za jiné, doufejme spolehlivější a třeba i nějaké přibudnou.

Napsat komentář