CNG v České republice: pravdy, mýty a aktuální statistiky

O automobily na stlačený zemní plyn CNG je stále větší zájem zejména mezi firmami a státní správou. Letos poprvé také počet nově registrovaných CNG automobilů překonal starší technologii .

Auta na stlačený zemní plyn () jsou v Česku stále oblíbenější
foto: Hybrid.cz

Je ale pravda, že je CNG bezpečné? Zaplatíte za vůz stejné peníze jako za benzínovou či naftovou verzi? A jak je to aktuálně s garážováním těchto vozidel?

CNG je v Česku stále populárnější. Podle aktuálních informací Českého plynárenského svazu (ČPS) přibylo loni v Česku tolik CNG stanic, kolik jich bylo celkem vystavěno v uplynulých pěti letech – 26.

Letos je přitom tempo výstavby ještě rychlejší, jen v prvním půlroce se nových stanic otevřelo 15. A odhad do budoucna? Na konci roku 2016 by mohli mít čeští motoristé k dispozici až 160 veřejných CNG stanic.

I přes vzrůstající oblíbenost se občas mezi lidmi šíří mýty a zavádějící informace. Jak je to s CNG ve skutečnosti?

Mýtus 1: Auta na plyn jsou nebezpečná

Pro automobily na stlačený zemní plyn CNG platí, že jsou bezpečné a splňují nejpřísnější standardy. „V mnoha případech jde pouze o subjektivní pocit řidiče, že má v autě zabudovanou palivovou nádrž plnou stlačeného plynu. Ta ovšem obsahuje celou řadu pojistných mechanismů, které omezují možnost jakékoliv nehody,“ vysvětluje Radek Patera, odborník na CNG ze společnosti E.ON. Jde zejména o pojistku, která při nárazu vozidla uzavře ventil nádrže, aby nemohlo docházet k úniku plynu.

Mýtus 2: Málo „tankovacích“ míst

To, co platilo před několika málo lety, dnes již pravda není. V České republice je v současné době v provozu už 87 plnicích stanic na CNG. Vzhledem k počtu registrovaných aut na tento alternativní pohon jde o vyhovující množství.

To se navíc bude v budoucnu zvyšovat a v roce 2020 by podle očekávání odborníků mělo být v provozu 200 až 300 plniček na CNG. Je téměř jisté, že hranice 100 otevřených plnicích stanic bude překonána ještě letos.

Mýtus 3: Zákaz parkování v podzemních parkovištích

Vjezd a parkování vozidel s pohonem CNG v garážích je ze zákona povolen, pro provozovatele parkovacích domů ale platí několik pravidel. „Garáže musejí být například vybaveny účinným odvětráváním a dále detektory, které signalizují výskyt zemního plynu nad stanovenou mez,“ vysvětluje Radek Patera.

Jak loni vyplynulo z rozsáhlého testu ÚAMK, v Praze zhruba polovina garáží vjezd CNG umožňuje, druhá polovina nikoliv, přestože je často dostatečně vybavena. „V této oblasti se stále pracuje na úpravách vyhlášek, které by měly směřovat k celoplošnému povolení garážování vozů na CNG,“ dodává Patera.

Mýtus 4: Automobily jsou drahé

Kupní ceny vozů s pohonem na stlačený zemní plyn CNG dlouhodobě klesají. Dnes přitom dosahují maximálně několik desítek tisíc Kč. „Rozdíl vždy závisí na tom, jaký motor porovnáváte. Obecně ale platí, že například v ceně vozu srovnatelného motoru s pohonem na CNG a naftu již nejsou prakticky žádné rozdíly,“ vysvětluje Radek Patera.

Dobře je to vidět na příkladu nejprodávanějšího CNG vozu u nás, kterým je Škoda Octavia G-TEC. Rozdíl mezi CNG a naftou je v jejím případě něco málo přes 10 000 Kč, u benzínu rozdíl činí asi 30 000 Kč. Také díky malým cenovým rozdílům dnes česká Škoda prodá již každou desátou Octavii v provedení na stlačený zemní plyn.

Mýtus 5: Nákup vozu s alternativním pohonem se nevyplatí

Je tomu právě naopak. Automobily na CNG jsou díky nižší ceně tohoto paliva v provozu výrazně levnější než automobily na benzín či naftu. Rozdíly se reálně pohybují mezi 30 až 50 %.

Není výjimkou, pokud s vybranými modely vozů zvládnete jezdit i za 1 Kč na kilometr. Například u zmíněného automobilu Škoda Octavia G-TEC je návratnost investice při nájezdu 30 000 kilometrů jen něco málo přes 1 rok.

Mýtus 6: Nemohu si koupit auto na CNG v každé třídě

Toto tvrzení je pravdivé pouze z části. „Pokud budete chtít kabriolet, budete ho v nabídce vozů na CNG hledat marně. Jinak je ale výběr vozů téměř ve všech třídách dostatečný jak pro účely soukromých osob, tak firem,“ říká Radek Patera.

V nabídce automobilek jsou zastoupeny vozy nižší, střední i vyšší třídy, k dispozici jsou také užitkové automobily a pro případné zájemce z řad firemní klientely též autobusy. Pokud jde o značky, pak se nejvíce setkáte s vozy Škoda, Mercedes-Benz, Seat, Volkswagen, Opel nebo Fiat.

Mýtus 7: V zahraničí nenatankujete

Ani toto tvrzení neobstojí. S automobilem na CNG můžete po Evropě jezdit bez výraznějšího omezení. V České republice je síť plnicích stanic více než dostatečná a ani ostatní evropské státy nijak nezaostávají. Velmi hustou síť mají například Rakousko a Německo, dostatečný počet na pohodlný průjezd i Francie, Itálie či Španělsko.

tisková zpráva

60 Comments on “CNG v České republice: pravdy, mýty a aktuální statistiky”

  1. Na Hybridu se to hemží
    Na Hybridu se to hemží články, oslavující CNG, plných polopravd a nesmyslů.
    Asi budu částečně opakovat, co už napsali jiní pode mnou.
    1) CNG není nebezpečný díky propracovanému bezpečnostnímu systému. Nebezpečným se stane, jakmile selže lidský faktor. Jinak vysoce hořlavý a vznětlivý plyn, stačený na více než 200 barů v pohybujícím se autě, principielně nebezpečný je.
    2) 87 tankovacích míst je opravdu málo. Je nesmysl vztahovat to k počtu vozidel. Hustou síť nepotřebujeme, abychom se u nich nemačkali, ale abychom neprojeli víc paliva a času při jízdě k pumpě.
    3) parkování v ČR je kapitola sama pro sebe. Zákazy jsou i u nadzemních garáží bez stěn.
    4,5) Pořád se propaguje CNG,oproti LPG. komfort LPG oproti CNG je nesrovnatelný a pořizovací cena mnohem nižší a náklady na kilometr stejné. „Není výjimkou, pokud s vybranými modely vozů zvládnete jezdit i za 1 Kč na kilometr.“ Já při současných cenách jezdím s Fabií na LPG za 85 haléřů/km

    1. 1, ano je to trochu
      1, ano je to trochu nebezpečné, stejně jako pětimetrový žebřík. Taky se na něm může člověk zabít.
      Ale řádově bezpečnější, než benzín či nafta. Stejně tak kalo LPG má nádrž na to dělanou, tak i CNG má nádrž k tomu určenou, jaký je kde tlak negraje roli.
      2, nesouhlasím, já si vystačím s pár nabíječkama a čtvrtinovým dojezdem a i tak ročně najezdím 40.000
      3, není problém technologie, takže to tu nemá cenu řešit.
      4,5 ať si každý jezdí na to co mu vyhovuje já jezdil na benzín LPG i naftu a teď jezdím na elektřinu.

    2. Tomiq:
      Videl jsi krome

      Tomiq:

      Videl jsi krome obrazku na webu CNG auto, a hlavne jsi uzivatel, ze jsi vypsal tolik zarucenych informaci, ktere pro toho kdo CNG auto provozuje zni jako lez?

      1) hodnekrat bylo dokazano pri testech HACICU (ne na dohadech Tomiqu apod. lidi), ze CNG je bezpecnejsi nez benzin, ale i LPG. Zde vyslovene LZES, PROTOZE PROC?

      2)tankovaci mista jsou „dostatecne“, ale jenom pro mista kde je daly (ty cerpacky), jako je Praha, Ostrava apod. Jooo v horni dolni, kde cerpacka je 40km daleko asi CNG neni zatim urceno, ale tak to je vzdy. Ale napsat, ze pro prazaka apod. je malo?
      Co se tyka me, ktery jezdi po republice na CNG, tak pro me plati co jsi napsal je vyslovene jako lziva informace, dojezd 350km na plnou mi staci k pohodlnemu cerpani a nemam problem z dojezdem a po ceste mam cerpacky. Zde LZES, protoze mas nulovou zkusenost z provozen CNG.

      3) zakon u realita (zkusenost) mi ukazuje opak toho co pises, proste pohadky az na par vyjimek na kterych stavis absolutne paltne pravidlo co jsi si vymyslel, protoze opet, mas nulovou zkusenost…

      4) provozuju zafiru a mam 1,4 (zde doporucuju kolik zere na benal ci naftu nez napises zase nejakou lez). A jezdil jsem tyden s kapesnim autem CityGo, a spotreba 0,6 kč/1km. Takze co jako ze ty na LPG mas ,85 haliru? co zapocitat, ze musis platit za prestavbu kazde rok revizu coz u zafiry neni (ano je jednou za 10 tvych revizi navstivi autorizovane servis)…

      Ja bych ti doporucil, nez napises vyslovene lzi, protoze nic nevis a jenom meles pantem, protoze mas pocit, ze na zaklade precteni par clanku jsi sezral veskerou moudrost, nejprve to auto provozovat…

      P.S. nevyhody CNG ma, ale uplne jine, nez jsi napsal ty…

    3. S Fabie na LPG žere okolo
      S Fabie na LPG žere okolo 8 l LPG a první 2-3 km na benzín jestli nejezdíte vyloženě dálky , pak se pod 1,2 kč/km nedostanete. Jinak souhlas LPG je bezesporu výhodnější pokud máte ojetinu, kdo si kupuje nové auto pak CNG je jednoznačná volba, protože odpadá provoz na benzín a tovární vozy mají stejný dojezd jako dodatečně upravené vozy na LPG.

  2. Pánové a všichni….
    mám

    Pánové a všichni….

    mám auto na CNG a mám taky elektromobil…
    Tak tedy mohu porovnávat…
    Jako zábavu a drahou zabavu mohu všem doporučit elektromobil.Ale fakt je to drahá a nebezpečná zábava, sebere hodně času.
    Kdo chce jezdit ekologicky a auto používá pro jiné učely než „elektropředvádění“, tak tomu vždy doporučím CNG.S tím mícháním Bioplynu je to pravda, v Německu to dost často tankuji.
    CNG je zatím nejlepší jak pro pocit slušnosti k přírodě, tak jako dobrá volby pro dalších cca 10 let…Děkuji

    1. počkej počkej, a můžeš
      počkej počkej, a můžeš mě vysvětlit proč myslíš že je CNG víc eko než LPG? plasty stejnak nepřestaneme dělat tak proč předělávat na tu chvilku celou infrastrukturu z LPG ma CNG. o tolik cng lepčí není, furt je to plyn, spalování a CO2. To leda kdybysme z tý chvilky než přijdou elektromobily TESLA chtěli udělat pořádnou chvíli žejo :))

      1. Vážení, myslím,že zde
        Vážení, myslím,že zde jsou všichni odborníci, tak nemusím popisovat obrovský rozdíl mezi LPG a CNG (LNG).
        Tedy tady je uplně jasné, co není z ropy a co je vážně příznivější a bezpešnější…
        Ale ještě o ceně za ujetý kilometr…
        Tesla jezdí zdarma, tedy nepatí se KWh…no jo, ale akku se musí vyměnit po cca 160 000km (auto je pořád na síti, kdyby jste nejezdil do Vídně do servisu na drahé prohlídky, tak Vám auto asi „na dálku“ vypnou.
        Nová, povinná baterka stojí prý víc než 1,5 milionu Kč, tedy mi vychází, že to ježdění na pohon „zdarma“ stojí cca 10Kč/km…Nebo to vidíte nějak jinak? Servis obyčejného zážehového motoru je hodně levný, například olej měníme po cca 40 000km a je jako nový, neponičený benzínem…
        Děkuji, Petr

        1. tak to je lehce vtipné
          tak to je lehce vtipné pane!
          1) olej se ve spalováku mění po 10.000km anebo 1 roce podle toho co uplyne dřív, jinak si motor ničíte a nezvládne ani těch vašich 160.000 km. Irelevantní co píšou na štítku flašky – defakto česká distribuce stejnak v paramu mění jen etikety 😉 Nemluvě o životnosti dnešních spalovacích popelnic produkovaných 2010+ účelově projektovaných na 200.000 km max … 🙂
          2) Teslu MODEL S není třeba tahat do Vídně do servisu, upgrady sw jsou online a pokud není vyloženě závada garanční prohlídky NEJSOU POVINNÉ a bez omezení funkce, neklamte národ
          3) jo a ten OBROVSKÝ ROZDÍL LPG/CNG … ANO MÁTE PRAVDU JE .. V ČERPAČKÁCH V POMĚRU 900 ku 85 :)))))))))))))))))))))))))

  3. Mýtus 1: Auta na plyn jsou
    Mýtus 1: Auta na plyn jsou nebezpečná = 200 baru zemáku pod zadkem ještě jde, každopádně odvádějí soustředění na elektromobily a o to germánům právě jde
    Mýtus 2: Málo „tankovacích“ míst = 87 je opravdu málo a bude málo i 160ks/2016 když LPG měl 900ks/2011 a to je tak tak akorát
    kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/statistiky/
    Mýtus 5: Nákup vozu s alternativním pohonem se nevyplatí = vyplatí, obzvláště elektro, cng je pro socky, respektive vláda to tak chce. Ale pokud se nezaprodáme ZAHRANIČNÍMU NÁKUPU CNG A TÍM PÁDEM NEMUSÍME PRODÁVAT VLASTNÍ ELEKTŘINU, MŮŽEME VŠICHNI JEZDIT V POHODĚ ELEKTRO, I SOCKY!!
    kcc-hho.webnode.cz/ropa/elektrina/
    PS: jako slováci…

    CTRL+C

  4. CNG vozidla mohu posoudit z
    CNG vozidla mohu posoudit z praxe řidiče často pobývajícího v Ostravě-Vítkovicích. Pan Světlík, jako majitel Vítkovice Machinery Group, pokračuje v jím avizované přeměně vozového parku na CNG mílovými kroky (včetně nové čerpací stanice na ulici Ruská nedaleko ředitelství). Je to opravdu velký rozdíl, pohybovat se za vozy VMG dnes, kdy jezdí na CNG, v porovnání s minulými lety, kdy jejich doménou byla nafta. Ten rozdíl slyšíte, cítíte a vidíte.
    Pro nechápavé vysvětlím – neslyšíte chrochtající nafťáky, necítíte smrad a nevidíte kouř od výfuků.

    1. to sice ano, ale pořád
      to sice ano, ale pořád musíte:
      1) nakupovat za valuty zahraniční zemák, který se v čr netěží
      2) vypouštět zplodiny CO2 přispívající global oteplování klima
      3) 66% energie ze spálenýho zemáku převádět ve ztrátě na teplo a zas ohřívat planetu
      4) měnit olej, kapaliny a celý servis jako u spalováku
      5) prodávat do zahraničí NAŠI ELEKTŘINU (aby na ten nákup zemáku bylo) vyrobenou od našich pradědů v těžce vybudovaný perfektní ENERGETICE ČR

      TAKŽE CELÉ JE TO O TOM ŽE VLÁDA JDE NA LOPATU GERMÁJOJ, PŘECE ČEŠI NENÍ MOŽNÉ ABY ELEKTROMOBILY MĚLI DŘÍV NEŽ SE CELÝ NĚMECKO ZBAVÍ DÍZLOVÝCH POPELNIC !!
      (ctrl+c)

        1. no a to mě picni! putin
          no a to mě picni! putin kvůli těžbě plynu nechá roztát sibiřský permafrost, ať se česko klidně promění v chorvatsko bez moře a ty mě vyprávíš že v ČR stačí do země a do hnoje narvat trubku a vesele mužeme 5.000.000 popelnic v čr krmin CNGčkem jo?? Naval důkaz jinak ti nevěřím! :))))

          1. Mluvil jsem o stávajícím
            Mluvil jsem o stávajícím množství automobilů. Ne půl milionu. Denní těžba plynu v ČR pokryje denní spotřebu (počítám 100 km denní dojezd, což je podle mě v průměru značně nadsazené) asi 60000 vozidlům. Jelikož jich teď jezdí asi 10000, tak máme celkem rezervy.

            1. no jasný jako
              no jasný jako €jrodotační bioplynky ČR s výcucem všech €jrofondů na futra samozřejmě dejme tomu nakrmí pár desítek ticíc českých CNGček ale stát ČR uvažuje o STATISÍCÍCH AŽ MILIÓNU z současných 5 MILIONU STÁVAJÍCÍCH OSOBÁKŮ NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH ČR 😉
              autosap.cz/zakladni-prehledy-a-udaje/slozeni-vozoveho-parku-v-cr/#zde

              1. Bobane, prvne si precti neco
                Bobane, prvne si precti neco o nerostnem bohatctvi Ceske
                Republiky a co se tezi, pak by jsi napriklad zjistil ze MND na jizdi morave tezi plyn co by pokryl spotrebu CNG aut i kdyby jich bylo 10x vice nez jich je v soucasnosti, takze co sem pletes bioplynky, ktery by resili nezavislost druztřev na dovozu,

                Ale chapu, bobanek myslel, ale prsne ukazal problem naseho skolstvi, velke sebevedomi, kriticke hodnoceni faktu, ale jaksi chyby znalosti, ktere by umoznili to kriticke hodnoceni…

        1. ee vobadva ste dementi 😉 on
          ee vobadva ste dementi 😉 on má pravdu!
          prodávat těžce vyrobeNou elektřinu germánoj za pakatel a pak od něho draze kupovat CNG do CNG popelnic vyrovených v germánský automobilce může jen ZAPRODANEC €JROSOSIALISTA BLBEC ČECH 😉
          kcc-hho.webnode.cz/ropa/elektrina/

    1. Tak slepá ulička to asi
      Tak slepá ulička to asi nebude, vidím budoucnost v tom, že se může používat bioplyn (někde se už přidává k zemnímu plynu). Nevím, jestli lze použít čistě bioplyn místo CNG. Také záleží z čeho je ten bioplyn vyrobený, z odpadu by to bylo ideální.

        1. V definici slepé uličky se
          V definici slepé uličky se asi budeme rozcházet. Ano elektřina ve městech nemá zplodiny (emise), ale svět není černobílí, rozdíl mezi benzínem a CNG v emisích je diametrální. Elektřina je nejekologičtější v dopravě, hned po jízdě na kole, ale je lepší jezdit na CNG než benzínem. Přechod na e-dopravu nemůže být skokový a ani to nelze. Z koně se také nepřešlo na auto ze dne na den.

          1. no to je
            no to je €jrososoalistický názor, každopádně když vzali opratě do ruky v norsku pravičáci, tisíce elektromobilů se začali do země hrnout dá se říct přez noc 😉
            A stejně jako norové i češi mají spousty současné přebytkové levné elektřiny.
            JE JENOM NA NÁS, JESI JI PRODÁME GERMÁNOJ ZA BABKU A DRAZE SI OD NĚHO KOUPÍME CNG PLYN (GERMÁN je obchodník, chce to tak, NAPAKOVAT SE A BLB ČECH TO ZAPLATÍ pokud skloní hlavu)
            ANEBO SE NA ELEKTROMOBILY DO GERMÁNIE VYPRDNEME A ZELEKTRIFIKUJEME SI ROVNOU SVOJI AUTOMOBILOVOU FLOTILU 😉
            NEZAPOMEŇTE ŽE ŠÁDE JE NĚMECKÁ AUTOMOBILKA 😉 NIKOLI ČESKÁ
            ctrl+c

            1. Chvilku jsem přemýšlel,
              Chvilku jsem přemýšlel, jestli mám reagovat na Vaše myšlenkové vývěry, ale nedalo mi to. Máte pravdu v tom, že vývoj prodejů v Norsku byl velice rychlý, ale s dalším odstavcem nemohu souhlasit, protože elektřina v ČR není z převážné části z vody. Cenu energie určuje burza tedy trh.
              K ostatnímu se vyjadřovat nehodlám, kdo má trochu přehled si udělá svůj názor. Budu se opakovat: svět není černobílý, ve Vašem případě skoro černý.

                1. KDO chce koupit TWITTER?
                  KDO chce koupit TWITTER? Prodává se TWITTER, velice levně, TWITTER kupte si TWITTER
                  google.com/finance?q=twitter
                  :)))))))))))))))))))))))))))))))

            1. Kůň jako hospodářské
              Kůň jako hospodářské zvíře ano, do dopravy už zpátky prosím ne. Nejsme ve středověku či před stoletím páry.
              Turistické stezky a cyklostezky v okolí Břeclavi a Lednicko valtického areálu plné jejich koblížků nejsou nic moc. Ale člověk to v rámci koloritu ještě snese.
              Ano, je to o bezohlednosti majitelů, ale předevčírem v centru Prahy totéž. A to mají koně, tahající turistické kočáry, povinně pod zadkem na výkaly zavěšený vak. Ovšem když se jim zachce na malou, tak to stříknou rovnou na dlažbu. A není to pár deci, spíše litrů. O zápachu z nich v těchto horkých dnech ani nemluvě. A hejna much všude.
              Ovšem na druhou stranu uznávám, že dvakrát přeuzený koňský salám je lahůdka :-). Mám koně rád.

          1. špatně! z germánie si
            špatně! z germánie si dotáhni bramboráka za pár kaček, předělej ho na LPG zababku, šrotuj ho a až za pár let došrotuješ, koupíš si Elonovu TESLU MODEL E. A žádný pitomí germánskoruský CNG nepotřebuiješ k životuim, jako ti podsouvá €jrosisialistická vláda 😉 ctrl+c

                1. Aj táto odpoveď svedčí o
                  Aj táto odpoveď svedčí o tom, že sa bavím s primitívom, s pomerne chabými technologickými vedomosťami, a ktorý pravdepodobne nerozlišuje medzi CNG a LPG.

                2. no tak to si o sobě
                  no tak to si o sobě myslíš jenom ty od monitoru, ale ostatním na place se věci jeví tak trochu jinak 🙂

    1. no je to skrytá
      no je to skrytá €jrososialistická hra, jak zamaskovat CNG nesmysl. Ale jinak máš pravdu, současný LPG jako odpadní plyn při zpracování ropy na plasty jen tak nezmizí a Elonova TESLA MODEL E 03/2016 jezdí za vážně skvělých 20kWh/100km 😉
      kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/a2015-tesla-model-e/
      ctrl+c

Napsat komentář