TEST: Audi A3 Sportback e-tron

Náš nedávný test Audi A3 g-tron s pohonem na CNG ukázal, že pohon na zemní plyn tomuhle autu příliš nesvědčí. Jen krátce poté jsme ale usedli do plug-in hybridní verze e-tron. Která je lepší?

Audi A3 e-tron je pohledné, výkonné a po všech stránkách vyladěné auto. A tak není divu, že si za něj Audi říká také velmi slušnou cenu…
foto: Hybrid.cz

Nebudeme vás dlouho napínat. Lepší je jednoznačně e-tron. Volkswagen jako kdyby si dal na plug-in hybridu Audi A3 mnohem víc záležet. Přitom první zmínky o Audi A3 e-tron plug-in hybridu jsme zaznamenali už před čtyřmi lety (!) na autosalonu v Šanghaji.

auto test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic

foto: Hybrid.cz

Pilotní program testování byl spuštěn v polovině roku 2012, aby se pak Audi A3 e-tron mohlo představit na autosalonu Ženeva 2013.

Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic je plug-in hybrid, jehož hlavní pohonnou jednotkou je řadový čtyřválec o objemu 1395 ccm a výkonu 110 kW (150 koní). Doplňuje ho elektromotor o výkonu 75 kW (102 koní)/330 Nm a celkový výkon hybridní pohonné soustavy činí 150 kW (204 koní)/350 Nm.

Síla elektřiny

A tahle síla je na autě ihned cítit. Proti plynovému g-tronu je to velký a příjemný rozdíl. Za který si ale pochopitelně připlatíte. Základní cena vozu ve výbavě Ambition na českém trhu činí 1 073 900 Kč, Attraction pořídíte už za 989 900 Kč. Námi testovaná verze doplněná o vybranou příplatkovou výbavu činila 1 140 000 Kč s DPH.

auto test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic

foto: Hybrid.cz

Po usednutí za volant vás potěší střídmá stylovost interiéru, podobně jako u plynové Audi A3 g-tron. Jakmile ale sešlápnete plyn, poznáte, že tohle auto má pod kapotou elektromotor. Z 0 na 100 km/h umí vystřelit během 7,6 vteřiny, z toho z 0 na 60 km/h zvládne velmi tiše během 4,9 vteřiny.

Hbitost a ladnost elektromotoru je narušena pouze v okamžiku, kdy plynový pedál sešlápnete dupnutím až na zem. V ten okamžik vystřelí elektromotor kupředu, ale po chvíli se přidá i spalovací motor, což je doprovázeno mírnou prodlevou.

Těžší, stejně prostorný

Stejně jako plynová verze, i e-tron nabízí zavazadlový prostor pouze 280 litrů. A to i navzdory faktu, že 8,8kWh li-ion baterie je umístěná spíše pod zadními sedačkami než pod kufrem. Po sklopení zadních sedaček získáte stejných 1120 litrů.

auto test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic

foto: Hybrid.cz

Proti g-tronu se zmenšil objem benzinové nádrže, a to z 50 litrů na 40 litrů. Citelně se zvýšila hmotnost, z 1260 kg na 1540 kg. Svezení je díky tomu příjemnější, protože lépe vnímáte hmotu vozu a snáze lze odhadnout jeho chování.

ZAJÍMAVOST: O převod síly spalovacího motoru se stará šestistupňová dvojspojková DSG převodovka. Jediný elektromotor funguje zároveň jako zdroj trakce i generátor pro rekuperaci.

auto test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic

foto: Hybrid.cz

Auto vždy upřednostňuje plně elektrický pohon dokud je v baterii dostatek elektřiny. Pokud ale víte, že se budete pohybovat například po dálnici, je výhodnější ručně přepnout na hybridní pohon a elektřinu v baterii si „nechat na později“, kdy se např. budete jezdit po městě.

Dále jsou k dispozici také módy „Hybrid Hold“ a „Hybrid Charge“ – první využití baterie zcela vypne, druhý naopak baterii nabíjí. Čistě na elektřinu dokáže auto dosáhnout rychlosti lehce přes 130 km/h. V hybridním módu je max. rychlost omezena 222 km/h.

Spotřeba

V praxi jsme vyzkoušeli, že plug-in hybrid Audi A3 Sportback e-tron hravě zvládne ve měste ujet čistě na elektřinu 40 km až 45 km. Jakmile vyrazíte na rychlejší silnice, sníží se dojezd k 30-35 km.

auto test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic

foto: Hybrid.cz

Ačkoliv papírově má auto spotřebu 1,5 l/100 km, reálně se pochopitelně k takovému číslu dostanete jen stěží. Průměrně 40 km na jedno nabití baterie, které si z běžné 230V zásuvky vezme 8,0 kWh během zhruba čtyř hodin nabíjení. To znamená spotřebu elektřiny 20 kWh/100 km.

Pokud je k dispozici 380V zásuvka a vhodný kabel speciální wallbox se správným konektorem, je možné nabíjet do plna už během asi 2,5 hodiny. Za jediný zádrhel u nabíjení považujeme nepříliš elegantně vyřešený poklop zásuvky za předním Audi znakem, který se otevírá otočným knoflíkem.

Jakmile po vybití baterie naskočí spalovací motor, pohybuje se průměrná spotřeba na 6,0 l/100 km. Reálně lze tedy prvních 100 km ujet za nějaké 2-3 l/100 km, po městě ještě o něco méně. Tohle auto ale určitě „není o spotřebě“. Elektromotor a baterie mu pomáhají především ke skvělým výkonovým charakteristikám a řidičům dávají radost z řízení.

auto test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic

foto: Hybrid.cz

Po vozech Chevrolet Volt/Opel Ampera, které se na českém trhu příliš neuchytily, šetrné Toyota Prius plug-in hybrid a nemastném neslaném Volvo V60 Plug-in hybrid jde o první takové auto dostupné v našich končinách. Sporťák Fisker Karma pochopitelně nepočítáme…

auto test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic

foto: Hybrid.cz

auto test plug-in hybridu Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic

foto: Hybrid.cz
vlastní

16 Comments on “TEST: Audi A3 Sportback e-tron”

Napsat komentář