Podívejte se na video prvního vodíkového auta BMW

Když bavorská automobilka BMW před časem ukázal svá první auta na vodík, nebylo to zas takové překvapení. Teď ale máme konečně možnost podívat se na „vodíkové BMW i8“ i na videu.

Vodíkový prototyp vozu BMW je vysoce modifikovanou verzí plug-in hybridu BMW i8.
foto: BMW

Vodíková auta jsou pořád ještě vzácnost. Ještě v letech 2011-12 prohlašoval Daimler, že začne prodávat auta na vodík v roce 2014. A všude ukazoval svůj Mercedes-Benz třídy B F-Cell na cestě kolem světa.

Podobně se dušoval také s modelem Hyundai ix35/Tucson, jehož cenu ale musel posléze snížit o $100 000. A ti i přes údajně „nebývalý zájem„…

Prvenství nakonec vyfoukla všem Toyota s modelem Mirai, který jde na trh vybraných regionů letos. Vidět proto černočerný výzkumný prototyp vodíkového auta značky BMW „v akci“ je přeci jen poněkud osvěžující.

Cars

48 Comments on “Podívejte se na video prvního vodíkového auta BMW”

  1. Neviem, ci ma este zmysel
    Neviem, ci ma este zmysel prilozit polienko do tejto diskusie, ale pokusim sa.
    Vodik buducnost mozno ma, ale skor iba teoreticku a okrajovu. V horizonte blizkej aj vzdialenejsej buducnosti je elektrina, baterie/supercapacitory alebo nejaka ich buduca zdokonalena verzia podstatne praktickejsie riesenie. Najme z titulu dostupnosti ci moznosti vyroby a/alebo skladovania oboch typov „paliva“.
    Elektrinu vyrobim alebo ziskam prakticky hocikde, lacno. Dokonca aj uplne primitivne baterie je mozne vyrobit zo zakladnych dostupnych veci – nejaka kyselina, kov, flasa…
    Pouzijem podstatne drahsie materialy ci technologiu – kapacita a vykon vzrastie.
    Dalsim faktom je, ze elektrina vseobecne ma podstatne dlhsiu dobu komercneho zivota na dennodenne vyuzivanie, nepomerne lepsiu infrastrukturu a rozsirenost nez vodik ako prakticke palivo pre bezneho cloveka. Kable a zasuvky su vsade, solarny panel kupim uz tiez skoro vsada alebo veterny generator, tie sa daju nainstalovat za par hodin aj svojpomocne. A co je najhlavnejsie, vyrobene „palivo“ je univerzalne, lahko sa skladuje, pouzijete ho nielen do auta, ale aj do pocitaca, hodiniek, v kuchyni, na svietenie, ohrev, pranie, vrtanie, brusenie, zabavu… S vodikom nieco take este dlho nehrozi, jeho vyroba, distribucia ani skladovanie ani zdaleka taka jednoducha nie je a ani nikdy nebude. A to je jeho najvacsia slabina, stale to je a vzdy ostane – vybusny plyn. Uz len tahanie obycajnych trubiek na plynny vodik je podstatne narocnejsie, ako natiahnut jeden kabel. Kabel preseknes – nic sa nedeje, elektrina prestane tiect, nikam neunika, nikoho neohrozuje. Kabel sa da opravit velmi rychlo a lacno. Preseknes ci poskodis vodikovu trubku? Ten moze unikat aj dni a nikto si to nemusi vsimnut, lebo vodik je bez zapachu. A zrazu cely barak vyleti do luftu, o narocnosti opravy sa uz vobec nemusime bavit. Mozno o 100 ci 200 rokov budu existovat aj nejake univerzalne vodikove zasobniky ci patrony, ako mame dnes baterie 18650, ktore budu univerzalne pouzitelne ci do vrtacky, motorky alebo nejakej verzie pocitaca buducnosti. Alebo automobilu. Lenze kym prejdeme tuto cestu vyvoja, pretecie este vela vody a za tu dobu budu aj dnesne elektricke akumulatorove baterie (resp. ich buduce verzie) podstatne dalej co sa tyka kapacity, vykonu a zivotnosti.
    Osobne vsadzam na elektrinu, ma podstatne sirsie, univerzalnejsie, jednoduchsie a praktickejsie moznosti v kazdom ohlade – naroky na vyrobu a skladovanie, pouzivanie, prenos, bezpecnost, cena…
    Vodik pre auta vidim ako zaujimavu, ale slepu cestu, podobne ako boli raketoplany. Svojho casu posluzili viac nez dobre, ale v dlhodobom meradle boli slepou ulickou. Elektrina a elektromobily su uz prilis daleko, aby ich vodik mal sancu dobehnut ci nebodaj predbehnut. Akonahle bude dostupna prijatelna technologia superkapacitorov, ktore bezo zbytku nahradia akumulatorove baterie, tak vodik uz nebude mat sancu vobec. Ved do neho nemozete robit ani rekuperaciu!
    Tot moj nazor.

  2. Všichni tu víte, že jsem
    Všichni tu víte, že jsem velkým zastáncem elektromobilů a velkým obhájcem Tesly.

    Jen se mi nelíbí urážky a výroky, o tom, že něco jiného než to moje je blbost a nikdy se to neuplatní. A to je největší chyba Elona Muska. Musk, nevím proč, strašně kritizuje vodík, říká, že je to nesmysl.

    Je pravda, že dnes nemá vodík moc využití a má mnoho nevýhod, ale to měl elektromobil také, stejně jako na začátku vývoje i benzín měl obrovské nevýhody. Motor se startoval klikou, benzínek bylo jako šáfránu, prostě nepoužitelné….

    A přesto je tu máme, to je divný, ne?

    1. Já si také myslím, že je
      Já si také myslím, že je to zajímavá cesta. Jak píšu níže, on je vlastně vodíkový článek jenom jiný typ baterie s průtočným elektrolytem a se stabilními elektrodami (neubývají). Takové baterie už také jsou – elektrolyt se vyměňuje a mají vysokou hustotu energie. Tak proč nepoužít palivový článek?

      1. O jaké přidané hodnotě
        O jaké přidané hodnotě pro zákazníky to mluvíte?

        Myslíte to, že ty „první“ spalováky byly smradlavý, špinavý od oleje, poruchový, složité ovládání, startování klikou, benzín nikde nebyl, a v neposlední řadě byli pomalejší než tehdejší bežná vozidla.

        Kočáry tažený koňmi měl o proti tehdejším spalovákům jen samé výhody.
        Hlavně byl rychlejší, tišší, spravil ho kde jaký kovář ve vesnici, palivo jste měli, kromě města a zimi, vpodstatě kdekoli.

        Nepřipomíná Vám to něco? Mě teda to přípomíná hodně situaci dnes s vodíkovími auty. Samozřejmě přiměřeně dnešní době. Akorát jde o palivo, které nejde načepovat kdekoli, vyrobit je ho složité a drahé, dojezd je menší než na benzín, nikdo Vám to jen tak neopraví. Navíc je to strašně složité o proti jednoduché konstrukci elektromobilu.

        1. Nevyzadovaly tolik pece jako
          Nevyzadovaly tolik pece jako o kone. Taky si nemyslim, ze by byly o tolik pomalejsi nez kocar.
          Kazdopadne me asi spatne chapete. At si Toyota klidne investuje do vodiku nebo treba do studene fuze. Ja si jen myslim ze to neni tak dobra investice, ale oni tomu asi vic rozumi, tak prosim.
          Hlavni duvod meho odporu je proste v tom, ze vodik je mene efektivni nez baterie. A na tom se jen tak neco nezmeni. Druhy duvod je, ze se vodik vyrabi z fosilnich paliv protoze to je levnejsi nez z vody a elektriny a tim padem to nic nezmeni na nasi zavislosti na fosilnich palivech. Misto na benzin budeme jezdit na plyn, ktery jeste musi reformovat na vodik.

            1. To čo povedal Musk,
              To čo povedal Musk, nevnímam ako urážku. Povedal niečo v duchu „Vodík je palivo budúcnosti, a tým aj ostane“. Pravdepodobne presne chápe, že uložiť EE do bateriek je jedoduchšie a lacnejšie ako to robiť cez H2. Samozrejme môžu nastúpiť rôzne regulácie, podpory a iné finančné zhovadilosti, ktoré z H2 urobia lacnejšiu variantu. A pravdupovediac, tohoto sa aj obávam. Nevýhodnosť využita H2 oproti baterkám je ale zatiaľ tak priepastná, že to možno neprejde.

      2. No něco by se našlo. Ale v
        No něco by se našlo. Ale v současné době bych ani tak nevyjmenovával výhody HEV jako spíše samotného článku a jeho paliva.

        – možnost uskladnění paliva ve velkém objemu celkem levně
        – možnost využít výrobu vodíku z OZE ke stabilizaci rozvodné sítě
        – možnost vyrábět z vodíku metan, acetylen, methanol, ethanol
        – možnost využít v palivovém článku výše uvedená paliva
        – celkem velké portfolio článků pro nejrůznější účely (podle účinnosti, typu paliva, provozní teploty, ceny a toxicity surovin pro výrobu)

        Pro účely elektromobility je nesporná výhoda v tom, že vodíkový článek je vlastně baterie, nikoli akumulátor a z toho plyne i vysoká hustota energie (zhruba polovina je jí v kyslíku ze vzduchu) podobně, jako je tomu u Zinc Air battery, kde ale dochází k degradaci elektrod. Uplatnění vodíkového
        palivového článku ČVUT 2012

        Jako hlavní nevýhodu vidím v tom, že je potřeba další komponenta do vozu, protože bez většího akumulátoru to ani v HEV nepůjde a také ve vodíku samotném. Bude s ním docela hodně starostí.

        Proto se domnívám, že HEV si ještě budou muset projít trochu delší cestu a je možné, že se uplatní ve větší míře až bude článek na vyšší úrovni nebo jiného typu, ale nic to nemění na tom, že tato technologie podle mě má budoucnost a že je zajímavá už dnes.

        Ale máte pravdu, že z pohledu současného stavu je big battery pack mnohem jednodušší a výhodnější.

    2. Dobre, a čím sa líši
      Dobre, a čím sa líši auto na vodík od EV? Pokiaľ viem, tak len spôsobom uloženia energie – oba sú elektromobily. Autá na vodík majú podstatnú nevýhodu oproti EV – odkázanosť majiteľa na nejakú infraštruktúru (EV si dobijem doma zo zásuvky). A EE si vyrobím z vetra, zo slnka, … To všetko ma robí nezávislejším a to je pre niekoho problém. Preto veľkí hráči tak urputne bojujú za vodík – žiaden iný rozumný dôvod nie je.

  3. Jak již bylo řečeno
    Jak již bylo řečeno vodík má mnohá omezení – ale jako nejpodstatnější se mi jeví že nenabízí to, co elektromobil – svobodu. Dnes není vůbec problém si doma produkovat se stávajícími technologiemi elektřinu pro veškeré ježdění – velikost FV systému lze zvolit podle požadavků – a člověk se tím stává v oblastí energií úplně nezávislý. Provozováním auta na vodík se člověk opět stává součástí závislosti toho koloběhu daní států, marží a zisků nadnárodních společností.

  4. Vodík je podle mě nesmysl,
    Vodík je podle mě nesmysl, ale třeba metanol už takový nesmysl není. Metanolové články mají dnes moc pěknou účinnost a metanol se dá vyrábět v podstatě z vody a vzduchu úplně stejně jako vodík, akorát trochu složitějšími reakcemi. Výhodou je, že se nemusí stlačovat a dojezd je úplně jinde.

  5. jsou to dva poměrně
    jsou to dva poměrně rozdílné obchodní modely. Auto na baterky prodá a v podstatě infrastruktura už není potřeba. Mimo dodavatele elektriky už bude uživatel nezávislý. Auto na vodík vyžaduje poměrně náročnou infrastrukturu, technologie které v garáži mít uživatel nebude a tím se udrží síť plnicích stanic srovnatelná s dnešními benzinkami.

  6. Sice je Musk hodně dobrej
    Sice je Musk hodně dobrej chlapík a jeho Model S moc povedené auto, říkat, že vodíková auta jsou blbost bych si netroufnul, stejně jako jakákoli jiná technologie, potřebuje čas. Sice to nené dnes, ale to neznamená, že to nebude zítra.
    A říkat, aby se do vývoje nedávali peníze je také krátkozraké, nikdo neví co člověk vymyslí a co bude funkční za 5, 10 a více let a klidně vodík může za několik let předběhnout baterky (čemu ted ani já moc nevěřím), ale možné je všelico.

    A třeba se díky vývoji vodíkových aut vymyslí lepší palivové články, kam se doplní například jen voda a žádný výbušný vodík.
    Mnoho vynálezů, které změnili svět přislo jako náhoda, nebo jako vedleší produkt nějakého jiného výzkumu.

    Takže Ani Musk není děd vševěd a ani on nemůže říkat, že vodík je blobost, protože to prostě není pravda. Vodíková auta tu jsou a můžou mít nenahraditelné místo v určité oblasti, kde jiná technologie nestačí.

    1. Je to prostě jen
      Je to prostě jen nepraktické a řidičům to nepřináší stejný komfort jak baterkový auto. Tj dobíjet kdekoli. Kdekoli je prostě všude. Když přijedete na chatu, do kempu, k hospodě, všude seženete zásuvku. Ano – pomalu, ale jistě! Tohle vám vodík nikdy nenabídne. Vždy pojedete na bezinku jako jezdíte dnes.

      1. Ach jo, ach jo, tyhle
        Ach jo, ach jo, tyhle kategoricky výroky jsou zrovna tak nesmyslný jako říkat, že voda teče nahoru.

        To samé říkali lidi o benzínu, když teprve auta na benzín začínali.
        Auta na vodík jsou dnes v plenkách stejně jako kdysi elektromobily, nebo spalovací motory.

        Říkat, že jsou nepraktické je přeci nesmysl, všechny nové věci, které jsou na začátku vývoje jsou nepraktické. Ukáže čas jestli se rozvinou v něco praktického, nebo zaniknou, nebo si dají jen technologickou přestávku, jako elektromobily.

        1. Ale to o tom, že je to v
          Ale to o tom, že je to v zárodku. Mě vadí jezdit pro benzín i dnes, kdy je tu nejvíce pump na km2. Prostě tam musím zajet, jelikož po cestě žádnou nemám a je to pro mě zajížďka. Stojí mě to čas i peníze a s vodíkem to bude to samé i když každá dnešní pumpa bude vodík mít. Baterky si nabiju doma. O tom to je. Kdy budu mít doma FVE + výrobnu vodíku, tak to sice bude dobrý, ale zase FVE + výrobnu vodíku nebudu mít na chatě atd. A zase budu muset zajet si natankovat. O to mi jde. Elektromibil na baterky má prostě konkurenční výhodu.

      1. Acho jo. A proč by to měl
        Acho jo. A proč by to měl být nesmysl? Jak víte, že za pár let nepřijde lidstvo na něco co vám umožní nabrat třeba vodu kdekoli v kohoutku, nebo z potoka a nalít do svého vozidla?

        Před 100 lety byl taky nesmysl nalejt benzín do auta.
        A nebo když ještě lidi nevěděli nic o autech tak lidi tenkrát taky říkali, že jezdit bez koní je nesmysl a přitom není. Teď se tomu smějeme.

        Tak jak můžete vědět, že je to nesmysl? Jak jsem psal nikdo není děd vševěd, nikdo nemůže vědět co lidi zítra vymyslí.

    2. Pokial sa nezvysi efektivita
      Pokial sa nezvysi efektivita vyroby vodika, tak je cisty elektromobil na tom 2x lepsie, vid. http://insideevs.com/wp-content/uploads/2015/07/fcv-ev.jpg

      Podla mna mozu vodikove aj cisto elektricke auta existovat spolu. Kto chce nabijat doma, ma na to cas a staci mu kratsi dojazd, tak si kupi BEV (na baterky) a kto potrebuje elektromobil na vacsie dialky a potrebuje rychlo dotankovat tak mu bude viac vyhovovat FCV (na vodik). Je to podobne ako teraz benzin vs. diesel 🙂

    3. Hobite, vodík nemůže
      Hobite, vodík nemůže nikdy baterky předběhnout, protože termodynamický limit účinnosti palivového článku je horší než běžně dosahovaná účinnost dnešních baterií. Naopak jsou to baterie, které díky zvyšujícím se nabíjecím proudům brzy smažou poslední výhodu vodíku – rychlost tankování.

      Váš nápad s autem na vodu porušuje 2. zákon termodynamiky, takže tudy ne.

      Vyjádření Elona Muska jsou založena na znalostech fyzikálních zákonů, nikoli na vašich doměnkách. Člověk nemusí být „děd vševěd“, jak uvádíte, stačí mít středoškolské vzdělání.

      1. Dovolil bych si oponovat.
        Dovolil bych si oponovat. Výroba elektřiny ve vodíkovém článku není čistá termodynamická reakce, ale elektrochemická nebo nejspíše termochemická. Proto má také článek účinnost mnohem vyšší, něž mají bežné spalovací motory 40-70%. Nižší účinnost je způsobená ztrátami a také tím, že palivový článek potřebuje ke svému provozu určité množství energie a také tím, že při exotermní reakci se část energie uvolní jako tepelné fotony.
        V baterii vlastně probíhá totéž (elektrochemická reakce), jen s tím rozdílem, že celý cyklus je uzavřený a elektrolyt je součástí baterie, zatímco v případě palivového čláku se elektrolyt přivádí na elektrody v plynné formě H2 a O2.
        Docela by mě zajímala jak taková termochemická rovnice vypadá jako celek a kolik energie je v elektronech a kolik ve fotonech, tj. maximální teoretická účinnost vodíkového článku při výrobě elektřiny, ale obávám se, že to je úloha z kvantové fyziky.

          1. No to je právě to. Teplo
            No to je právě to. Teplo je vlastně část elektromagnetického spektra světla – infračervená oblast a ta je z pohledu kvantové fyziky tvořená fotony s dlouhou vlnovou délkou. C’est à dire tepelnými fotony. Podobně se vysvětluje například i termický pohyb molekul jako sdílení termických fotonů, které se nakonec vyzáří, jak těleso chladne. Absolutní nula je vlastně absence tepelných fotonů ve zchlazené látce a tlak v plynech je způsobený mimo jiné i tlakem termických fotonů na molekuly, atd. až makroskopickému pohybu automobilu způsobenému tlakem v plynu při spalování. Fuj, to je obludnost. 🙂

      2. Jak jsem psal výše, to že
        Jak jsem psal výše, to že něco dnes nejde je jen o tom, že to nedokážeme pochopit a popsat. Ale neznamená to že to nepujde v budoucnosti.

        Ano Muskova slova jsou založena na jeho současných znalostech fyziky, ale tyto znalosti jsou dost omezené. A proto říkat, dnes o něčem, že je blbost, je dost krátkozraké.

        Stačí se podívat do historie, kdysi byly elektromobily daleko před benzínem, a lidi si mysleli, že nic lepšího nebude, pak přišel benzín a elektro se na 100 let uspalo, až dnes se dostává do popředí díky vývoji.

        Ukažte mobil člověku před 100 lety a bude se křižovat, že máte dábelksou krabičku.

        Proč tedy něco kategoricky odmítat, nebo dokonce tomu nadávat, když vůbec nevíme, jestli to za pár let nebude lepší?

        1. Milý Hobite, znalosti
          Milý Hobite, znalosti fyziky lidí kolem vás nejsou tak omezené, jak si myslíte. Termodynamický limit účinnosti H2/O2 palivového článku je 83% a v našem vesmíru tomu už nikdy jinak nebude, dokud se nezmění fyzikální zákony. Věřte mi, na zákony termodynamiky je spoleh 😀

    4. aby mohl vodik konkurovat
      aby mohl vodik konkurovat baterkam, muselo by se zmenit spouta veci

      1. museli by se vyrazne zlevnit technologie okolo skladovani a tankovani vodiku, 1 stojan za $3-5 milionu s plnicim tlakem jaky potrebuje kuprikladu Toyota Mirai, tak neni sance aby vodikove auto melo dojezd nad 300-350km

      2. musela by se zlepsit efektivnost skladovani, protoze dnesni technologie a legislativa ti vpodstate neumoznuje na tom cerpacim miste skladovat vic vodiku nez, kolik by stacilo na natankovani asi 20 aut, a dovedes si predstavit cerpacku v centru kam po 2 odbavenych/natankovanych autech musi dojet nakladak s dalsi davkou vodiku? frekventovane benzinky treba v Praze odbavej za hodinu i 50-60 aut, takze by muselo jezdit zasobovani 2-3 za hodinu, coz je nesmysl

      3. vodik ma jednu jedinou vyhodu, tim ze je to elektromobil, tak se do nej stale davaji finance na vyvoj a ma tedy sanci se stale vyvyjet, ovsem po mnohem mensich skocich nez ty baterky, za tema baterkama nestoji jen automobilovej prumysl, ale hlavne prumysl okolo spotrebni elektroniky (jen pro zajimavost, na tuny se rocne vyrobi stale asi 50x vice baterek pro spotrebni elektroniku, nez pro elektromobily)

      1. Vzdyt jsem psal, ze ted
        Vzdyt jsem psal, ze ted vodik jeste neni uplne provozuschopny, jen omezene. Stejne jako kdysi na zacatku vyvoje taky benzin nebyl schopen konkurovat elektrice a behem nekolika let ho predbehl. Elektrice to trvalo 100 let nez zacala byt koknkurenceschopna benzinu.

        Proto se divim, ze tu lidi ted rikaji, ze vodik je blbost kdyz nikdo nemuze tusit na co lidi behem 100 let neprijdou.

    5. Musk vychazi z
      Musk vychazi z termodynamickych zakonu, na to nemusi byt vseved…

      Jestli si myslite, ze do auta misto benzinu budete nekdy lit vodu, tak zrejme vam chybi zakladni znalosti fyziky/chemie. Pak se neni cemu divit, ze nechapete proc Musk odsuzuje FCV. Hlavni duvod je strasna neefektivnost FCV vuci BEV.

      EDIT: Ale ja taky nemam nic proti vyvoji vodikomobilu, kdyz nekdo chce, tak prosim. Pokud tim nekomu poskytne pridanou hodnotu a nebude mu vadit nizsi ucinnost a vetsi provozni naklady, tak jsem jen pro.

      Nedavno jsem cetl jak se nejaka Nemecka firma chvastala, ze z vetrne energie a vody umi vyrobit 1kg vodiku za 10€ a ze zemniho plynu za 8€. To je 270Kc na ~100km, tedy 2.7Kc/km. V porovnani s elektrinou v nizkem tarifu kdy me vyjde km na 0.6Kc, tak to je proste 4.5x drazsi provoz (oboji pred zavedenim spotrebni dane).

      1. Neznám sice termodynamické
        Neznám sice termodynamické zákony, mě stačí obyčejný selský rozum.

        Zajímalo by mě, kde berete jistotu, že někdy tu vodu do auta lejt nebudeme?
        Před více jak 100 lety taky nikoho nenapadlo, že budeme do aut lejt benzín před 200 lety nikoho nenapadlo, že budeme vůbec jezdit v autech!

        Nepotřebuji znát žádné zákony fyziky, stačí si jen přečíst něco o historii a mám 100% jistotu, že za dalších 50/100 let budeme používat k dopravě úplně něco jiného než dnes a vůbec si to nikdo nedokáže představit. Takže nevím proč bychom někdy v budoucnosti, jak jsem psal, nemohli klidně do aut čepovat vodu.
        Pouze pár lidí vidí trochu do budoucnosti (mezi ně řadím i Muska), kteří nezavrhují žádnou technologi, o které si dneska spousta lidí myslí, že je to blbost a že to kvůli nějakým zákonům nemůže fungovat. Ale i to jsou lidi a jsou slepě zamšřený na tu svoji oblast o které si myslí že je nejlepší.

        Ostatně fyzikální zákony jsou jen nějaké popsané chování od člověká, který má tak omezené vnímání světa, že nikdy nebude vědět úplně všechno o fungování vesmíru. Vždy to bude jen malinkatý náhled toho jak to všechno funguje.
        A i když si člověk dnes myslí, že už ví skoro všechno, že zná termodynamické zákony, apod. tak když si ty samé znalosti porovnáte se znalostmi po dalších 100 letech, tak se vám budou zdát směšný, jak to, že to ty lidi před těmi 100 lety nevěděli?

        Kdysi si také lidi mysleli, že nemůžou lítat, protože nějaký zákon jim říkal, že jsou těžší než vzduch, tak byl přeci nesmysl aby někdy mohl člověk lítat!
        A kupodivu za nějakou dobu zjistili, že podle jiného zákona funguje ve vzduchu vztlak a kvůli těmto zákonům lze do vzduchu dostat i tělěso těžší než vzduch.
        Takových věcí, o kterých si člověk myslel, že „nemůže“ byla hromada a dnes to běžně používáme.

        Podobně, dnes nikdo nemůže vědět, jaké „zákony“ člověk objeví, které bude moci využít například i k tomu aby použil energii ve vodě k pohonu.

        Třeba jednou opravdu budou „nějaké palivové články“ do kterých si koupíte bombičku ve stánku na ulici a načepujete energii do svého vozidla budoucnosti, nebo do svého „chytrého“ oblečení….

        1. Tu jistotu beru prave z tech
          Tu jistotu beru prave z tech zakonu, ktere neznate 😀

          Ale v necem mate pravdu, pominul jsem jadernou energii na pohon dopravnich prostredku. Takze pokud nekdo za 100 let udela miniaturni jaderny reaktor na vodu a nazve ho „vodni palivovy clanek“ tak pak budeme lit vodu do „palivovych clanku“ ikdyz to uz fakticky nebude palivovy clanek…

          Taky nevylucuji, ze tam budeme lit vodu + „neco“. Ale urcite ne jen vodu.

          Poslechnete si video s Tarpeningem o tom jak zakladali Teslu. Oni nezavrhli ani palivove clanky, ale podivali sej funguji a zjistili ze to je strasne neefektivni v porovnani s BEV a proto sli do baterii. Prikladem budiz Toyota Mirai s 67MPGe, zatimco vetsi a tezsi Tesla Model S 70D ma o 50% vetsim MPGe => 102MPGe. Oba pouzivaji elektromotor k pohonu, rozdil je ve zdroji energie.

          Ten vas priklad s letajicim clovekem je ale dost spatny… Pred vynalezem letadla lidi vedeli, ze letat muze i predmet tezsi nez vzduch protoze to videli vsude kolem sebe (ptaci, vrzene predmety). Problem byl vyresit jak tyto zname veci pouzit pro vlastni prospech.

          Ukazte mi priklad kde se ziskava energie z vody…

          1. Jsem optimista a asi snílek
            Jsem optimista a asi snílek takže věřím tom, že určitě lidi objeví nějaké jiné zákony, které jim umožní nevídané věci.

            Také si myslím, že elektromobily mají budoucnost v kapse a proto jsem jejich velkým propagátorem a obhájcem. Ale na Muskovi se mi nelíbilo právě to, že neřekli jen, nepůjdeme do vodíku, protože je neefektivní, ale on tuto technologii nechutně uráží. A to mi vadí, když se mu nelíbí, přeci jako inteligentní člověk by neměl nikoho urážet. Zvlášť ne svoji konkurenci, co si o něm pak mám myslet?

            Ohledně létání byl právě problém v tom, že neveděli o vztlaku nevěděli zákony aerodynamiky, které dnes již známe. A o tom jsem mluvil. To co dnes víme je stále jen zlomek toho co nás čeká a co objevíme a co nám umožní třeba i létat bez letadel s pomocí třeba jen nějakých malých křídel na zádech to by byla věc. Ale třeba to přijde taková malá křídla na způsob křídel brouku, tak aby se dalo startovat z místa, ovládaná elektromotory s posilovači, inteligentní řídící jednotkou napojenou přímo na mozek a baterií jako zdrojem energie to by bylo, co? Toho se asi nedožiju, ale umím si to představit, že to jednou někdo postaví. Zatím na to není dostatečně výkonný zdroj, ani dnešní baterie na to nejsou a ani palivovoé články dneska to nedokážou. Ale v budoucnu kdo ví co bude.

            Energie z vody, asi nevim, ale já toho nevím. Možná termojaderná fůze? Nebo něco co by dokázalo rozbít molekulu vody na vodík a kyslík, pak by to bylo obrovská zásobárna energie. Ale fakt nevím. Možná ne voda, ale třeba něco tomu velmi podobného, nebo nějaká jiná směs s vodou, která by se prodávala v bombičkách na každém rohu, to si dokážu představit, že to v budoucnu také tak může vypadat.

            1. O to prave jde, abyste mohl
              O to prave jde, abyste mohl rozbit molekulu vody, musite energii pridat! Nejedna se tedy o zdroj energie, ale jen skladovani s bidnou ucinnosti…
              Tu porad musite nekde vyrobit (konvertovat). Mozna se vodik bude pouzivat na vyvazovani energeticke soustavy… Necham se prekvapit.
              Jeste potencial vidim v domaci (jen zimni – pres leto je dost slunecniho zareni) vyrobe elektriny a tepla na topeni z plynu za pomoci palivoveho clanku. V lete ze solarnich panelu. Oboji bafrovano pres baterie. Ovsem tim stale zustava zavislost na fosilnim palivu a nejedna se tedy o obnovitelny zdroj.

              1. Ja jsem myslel, že v JE se
                Ja jsem myslel, že v JE se energie získává právě rozbitím atomů uranu? Samozřejmě je na to počáteční rozbití potřeba nějaká energie, ale potom při tom následném výbuchu se uvolní o dost víc než bylobylo potrebapotřeba pro jeho rozbití. Teda to jsem si myslel, nebo to tak není?

                Proto předpokládám, že s H2O by to melo být podobné.

                1. pak uz to ale neni palivovy
                  pak uz to ale neni palivovy clanek ale fuzni reaktor, ktery slucuje molekuly vodiku. Znamy take jako vodikova bomba…

                  Myslel jsem si ze se bavime o palivovych clancich (ktere jsou vuci bateriim strasne neefektivni) a ne o fuznich reaktorech.

  7. Jak Elon povídal,
    Jak Elon povídal, vodíková auta JSOU BLBOST a kdo je podporuje zaprodanec, protože moc dobře víme že si vodík v garáži ze soláru na střeše nenabijem 😉
    kdo chce 870 bar extremně výbušnýho vodíku pod zadní sedačky?? :DDD
    kcc-hho.webnode.cz/vodikomobil/
    PS: Je to otravný porát číst €jrosocialistickou propagandu bmw sem bmw tam a kde nic tu nic:
    i3 šunka
    i8 bejkárna
    PODPORUJEME JEDINOU POCTIVOU AMERICKOU ELEKTRICKOU TESLU DOKAT BMW NEDOSTANE ROZUM 😉

Napsat komentář