Nové Audi A4 Avant g-tron s pohonem na CNG

Audi A4 Avant g-tron je po modelu A3 Sportback g-tron druhým modelem Audi, který může být provozován na stlačený zemní plyn (CNG), resp. syntetický plyn Audi e-gas. Jeho motor 2.0 TFSI poskytuje nejvyšší výkon 125 kW (170 k) a maximální točivý moment 270 N.m.

Hnací síla je v nových modelech Audi A4 přenášena na přední kola. Trvalý pohon všech kol quattro je u zážehových motorů nabízen pro 2.0 TFSI s výkonem 185 kW (245 k), u vznětových motorů od 2.0 TDI s výkonem 140 kW (190 k). Pro nejvýkonnější verzi 3.0 TDI (200 kW/272 k) se dodává sériově.
foto: Audi

Model Audi A4 Avant g-tron bude k dispozici od konce roku 2016 a jeho nádrže na zemní plyn jsou uloženy pod zadní částí vozu. Pojmou 19 kilogramů zemního plynu stlačeného na 200 barů a díky nové konstrukci jsou mimořádně lehké.

Vnitřní vrstva je tvořena plynotěsným polyamidem, zatímco druhá vrstva, kombinující kompozity vyztužené uhlíkovými a skelnými vlákny, zajišťuje nejvyšší pevnost.

Třetí vrstva ze skelných vláken umožňuje snadnou vizuální detekci případných poškození způsobených vnějšími vlivy. Pojivem v kompozitních materiálech vyztužených vlákny je epoxidová pryskyřice.

Spotřeba zemního plynu pod hranicí čtyř kilogramů na 100 km v normovaném cyklu znamená pro zákazníky extrémně nízké náklady na palivo. Bivalentní model g-tron má v kombinovaném cyklu EU dojezd na zemní plyn více než 500 kilometrů.

Klesne-li tlak v nádrži při zůstatkovém množství 0,6 kilogramu na méně než 10 barů, přejde řídicí jednotka motoru automaticky na spalování benzinu. Dojezd se tak prodlouží o dalších více než 450 kilometrů.

auto nové Audi A4 Avant g-tron s pohonem na CNG

foto: Audi

Provoz modelu A4 Avant g-tron je mimořádně ekologický při použití syntetického plynu Audi e-gas. Společnost Audi představuje s tímto modelem první řešení mobility na dlouhé vzdálenosti se zcela neutrální bilancí emisí CO2.

Audi vyrábí palivo e-gas v několika zařízeních z elektrické energie z , vody a CO2. Značka se čtyřmi kruhy umožňuje touto metodou ukládat přebytky energie získávané z obnovitelných zdrojů. Palivo e-gas je čerpáno se speciální tankovací kartou, která plní funkci bilančního nástroje.

Audi zároveň pokračuje v intenzivním výzkumu syntetických paliv (e-fuels). Společně s kooperačními partnery vyvinula nyní společnosti Audi novou metodu výroby paliva e-gas, která zajistí budoucí zásobování pro rostoucí počet modelů g-tron na silnicích.

Palivo Audi e-gas je v novém procesu získáváno pomocí mikroorganismů na základě biologické metanizace. V porovnání s dosavadním chemickým procesem vzniká plyn při výrazně nižším tlaku a nižších teplotách.

Převodné ústrojí

Pro přenos hnací síly mají zájemci o nové modely A4 na výběr zcela odlišná řešení – mechanickou převodovku, převodovky S tronic a tiptronic a pohon předních kol nebo pohon všech kol quattro. Pro každý motor je připraveno optimalizované technické řešení.

Všechny motory TFSI a čtyřválcové motory TDI jsou sériově vybaveny nově vyvinutou šestistupňovou mechanickou převodovkou, jejíž skříň je vyrobena z velké části z mimořádně lehkého hořčíku. Čelní soukolí nahrazuje hřídel k diferenciálu přední nápravy, který měla převodovka předchůdce.

auto nové Audi A4 Avant g-tron s pohonem na CNG

foto: Audi

Z toho plynou velké výhody v oblasti tření a prostorové náročnosti. Hmotnost snižují rovněž děrovaná ozubená kola, duté hřídele a spojka menších rozměrů – nová převodovka je celkově o 16 kilogramů lehčí.

Audi nabízí pro všechny motory s výjimkou vrcholné jednotky TDI novou sedmistupňovou převodovku S tronic, která se dodává sériově pro motor 3.0 TDI clean diesel s výkonem 160 kW (218 k).

Dvouspojková převodovka, která nahrazuje převodovku multitronic s plynule měnitelným převodem, přesvědčí vysokou účinností. Mezi nejdůležitější vylepšení patří nižší tření, nízká hmotnost, velmi efektivní mazání a odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů na dvouhmotovém setrvačníku, který umožňuje velmi nízké otáčky volnoběhu.

Obě kompaktní lamelové spojky nové sedmistupňové převodovky S tronic jsou uloženy axiálně za sebou místo radiálního uložení nad sebou jako u předchozí převodovky. Tím se snížily unášecí síly.

Spojky jsou přiřazeny dvěma na sobě nezávislým dílčím převodovkám, které mají podobnou konstrukci jako mechanická převodovka. Obě převodovky jsou trvale aktivní, ale jen jedna z nich je propojena s motorem.

Řazení probíhá během několika setin sekundy výměnou spojek téměř bez přerušení toku hnací síly. U převodovky pohonu všech kol quattro je hnací síla přenášena z výstupního hřídele do diferenciálu přední nápravy prostřednictvím čelního soukolí.

Rychlé a hladké řazení: Osmistupňová převodovka tiptronic

Osmistupňová převodovka tiptronic je vyhrazena motoru 3.0 TDI clean diesel s výkonem 200 kW (272 k). Rovněž zcela nově vyvinutá samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu řadí hladce, rychle a spontánně.

Vysoký počet převodových stupňů umožňuje udržovat motor co nejčastěji v oblasti ideálních otáček a zatížení.

Nový tlumič torzních kmitů přizpůsobující se otáčkám umožňuje provoz výkonného šestiválcového turbodieselu dokonce i při pouhých 850 min-1. Konstrukce ozubených soukolí a řadicích prvků zaručuje nízké unášecí síly, a tím vysokou účinnost.

auto nové Audi A4 Avant g-tron s pohonem na CNG

foto: Audi

Obě převodovky s automatickým řazením pro novou modelovou řadu A4 se vyznačují nejmodernější technikou. Díky širokému rozpětí převodů mohou mít nižší převodové stupně sportovně krátký převod, zatímco vyšší převodové stupně snižují svým dlouhým převodem otáčky a spotřebu paliva.

Převodovky S tronic a tiptronic jsou integrovány do chladicí soustavy motoru a koncipovány pro provoz se systémem start-stop. Řidič má na výběr režimy D, S a E a řadit může kdykoli manuálně pákou voliče nebo alternativně pádly na volantu, která jsou součástí sériové výbavy.

Veškeré povely jsou do převodovky přenášeny elektronicky – by wire – a k manuálnímu řazení stačí krátký pohyb pákou voliče.

Ve spojení s novým tempomatem přichází ke slovu účinná funkce zvyšující hospodárnost: Pokud řidič uvolní v režimech D nebo E pedál plynu, zařadí převodovka volnoběh, pokud tím bude ušetřeno palivo. Setrvačná jízda je možná v rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h.

Je-li vůz vybaven prediktivním asistentem efektivity a adaptivním tempomatem adaptive cruise control Stop&Go včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně, dodávanými na přání, pracuje systém setrvačné jízdy mimořádně předvídavě.

tisková zpráva

15 Comments on “Nové Audi A4 Avant g-tron s pohonem na CNG”

  1. Jen pro zajímavost:
    Jen pro zajímavost: denik.cz/ekonomika/vitkovice-prodaly-v-prvnim-pololeti-pres-milion-kubiku-plynu-20150711.html

    Nevím, jestli dnes je CNG hit nebo miss, taková indiferentní technologie, ani klasický spalovák s potenciální produkcí aromatických uhlovodíků a jiných nedobrot, ale ani relativně čistá, pokud je to elektřina z hydro, Jaderných, Větrných, částečně solárních a několika dalších doplňkových, zdrojů. Ono i prohnat ten plyn přes PPC je efektivnější než jej spálit v motoru auta. Stejně tak PPC Vřesová bude vždy uhlí užívat efektivněji než nejlepší uhelná elektrárna.

    Podle mne to mohlo k něčemu být kdyby tu nebyla Tesla, kdoví co nám za horizontem produkuje Asie. A byť padají ceny ropy, dokud poběží Tesla a pokud bude se neobjeví nějaká móda, která by zvládla lidi přesvědčit zpět k fosilním palivům, jaktože v elektroenergetice to tak krásně šlo a u aut ne?, tak klasická auta a kapalná apliva budou mizet.

    Je pravda že Audi má ten jejich SNG, ale ten to nezachrání v budoucnu nic, pořád bude levější, ještě děkády, vrtat. O tuto technologii by mohli ale proevit zájem zejména ti, kdo najezdí denně několik set kilometrů, tedy několik dojezdů elektromobilů a jsou limitováni pracovní dobou, tam bude pořád rychlost doplnění pohonné energie důležitá. Případně to může najít uplatnění v lehčí nákladní dopravě, kde výkon baterií nebude stařit ale zároveň se nevyplatí trolejové řešení.

    Ale každopádně to není zase taková výhra, jak by se mohlo zdát.

    1. Já bych po včerejší
      Já bych po včerejší zkušenosti s tím VW trochu brzdil. Se ženou jsme v ostravském VW Auto Heller vyzkoušeli VW e-UP! a VW e-Golf.
      Pocity velmi smíšené, e-UP! nám připadal pomalejší a těžkopádnější než Peugeot Ion, taky místo uvnitř, hlavně na zadních sedadlech a přístup k nim, stísněnější. Opruz byla i nutnost volby rekuperace po každém nastartování a vyřazení na N nebo P, chyběly i takové maličkosti jako automatické svícení. Okna na zadních sedadlech jen výklopná. Pozitivní byl větší hluboký zadní kufr na zavazadla, což je dáno tím, že motor a vše k němu je v předním kufru. Ale za 609 tisíc je to prostě o ničem.
      VW e-Golf byl už jiná káva, v podstatě jde o obyčejného Golfa se všemi vychytávkami, jen osazeného elektromotorem a bateriemi. Je to subjektivní pocit dvou lidí, kteří jezdí elektromobily různých značek už rok a čtvrt, ale v porovnání s Nissanem Leaf bychom zvolili Nissan. Golf je přetechnizovaný a ovládáním je to takový hybrid mezi benzínem a elektrikou. Žádná jednoduchost a elegance. A opět cena, za 915 tisíc je to prostě o ničem, navíc naše verze měla pár věcí navíc (třeba navigaci) a už stála přes milion.
      Celkové naše hodnocení – Peugeot Ion lepší v poměru užitek cena i v jednoduchosti ovládání a prostoru než VW e-UP!. Nissan Leaf je na tom podobně versus VW e-Golf.
      Auto Heller prozatím prodal jen 3 elektrické Up!. Oba elektrovozy měl jen na pár dní předváděcích jízd zapůjčeny z Prahy, sám žádné k dispozici nemá. Když jsme si prohlédli prospekty z roku 2014, které jsme obdrželi, moc se nedivíme. I tato auta jsou nabízena ve stylu emoce vítězí a na hezkých barevných tvrdých křídových listech se skví takové přednosti jako modře podsvícené logo nebo ozdobná lišta s nápisem e-UP. Prostě hovadiny nahraditelné samolepkou.
      Díky testu jsme navíc zjistili, že v areálu Auto Heller je designově velmi hezká nabíječka Porsche s kabelem s koncovkou Mennekes, na níž se před naší jízdou dobíjel elektrický Golf. Znaje mnoho jiných nevzhledných elektrikářských krabic, jde o krásný kousek pro potěchu oka i duše.

      1. Zase na druhou stranu VW je
        Zase na druhou stranu VW je pořád nasazovaná psí hlava té ošklivé záškodnické firmy, co brání pokroku a při tom ta auta vůbec nejsou špatná. e-Golf dokonce v testu dojezdu vyhrál nad Leafem i Kiou a to celkem výrazně. A jakkoli v porovnání s jiným EV nemusí e-UP! vypadat jako kdoví jaký trhač asfaltu, tak v porovnání s těmi standardními tříválcovými spalovači je to přímo raketa. Pokud časem trochu zvýší výrobu a sníží cenu u každého modelu, tak tím konkurenci dost nadělají vrásky.

  2. som velky fanusik EV, ale
    som velky fanusik EV, ale musim si zastat audi. Ich sinteticky plyn audi e-gas nema nič spoločneho s Ruskom a ani inou krajinou, je to čisto sebestačny projekt a založený na fantastickych myšlienkach,. Pravdu povediac už som dlhšie čakal kedy to cele rozbehnu.

    EV je č. 1, ale ak niekto nema zaujem o EV-čko, tak prave tento projekt je super vec a palec hore 🙂

  3. Tak jsem si to pozorně
    Tak jsem si to pozorně přečetl. Fantastické! Naprosto špičková až převratná technická řešení. Chtěl bych se v tom projet a vyzkoušet, jak všechno do sebe zapadá, elektronika i mechanika. Musí to být krásný pocit. Jako strojař jsem nadšen.

    No a jako potenciální uživatel si myslím, že je to celé na hovno.

    1. jasný jasný je nám to
      jasný jasný je nám to všem jasný jak je ANDINA 30 LET v prrrzadu …. OPROTI TESLE !! ale chápeme že v očích zadrogovaných brmbrm spalováků je na špici, ikdyz vlastně není 😉
      kcc-hho.webnode.cz/elektromobil/tesla-motors-usa-/
      jj holt konzerva je konzerva a nikdy nebude nic víc než konzerva :DDDDDDDDD

  4. A tohle jako vyvíjeli
    A tohle jako vyvíjeli posledních 10 let?? Před 10ti lety totiž ani vidu ani slechu o cng natož elektro a to Tesla 2005 teprve začínala a kde je dnes? TAKŽE A4 Avant g-tron QUATRO TSI/CNG protože víc to bude jezdit na benzín než na ruský CNG = je to slabý hoši od VW AUDI 😉
    kcc-hho.webnode.cz/znacka/vw-audi/

Napsat komentář