Hradec Králové si parkovací domy pro kola oblíbil

Rovinatý Hradec Králové patří mezi města, kde je bicykl naprosto běžným dopravním prostředkem. Na začátku roku 2013 se podařilo zprovoznit celoevropský unikát: parkovací dům pro kola Bike Tower.

Parkování jízdních kol v Hradci Králové. Už már let pomáhá i Bike Tower.
foto: archiv autora

116 kol v bezpečí

Technicky i architektonicky zdařilá prosklená stavba nedaleko od hlavního vlakového nádraží se již přes dva roky tyčí do výšky necelých 11 metrů a má průměr osm metrů. Sofistikovaný parkovací dům je v provozu něco přes dva roky. Za pětikorunu zabezpečí až 116 kol zároveň proti zlodějům.

Právě obavy z krádeže jsou dodnes důvod, proč ve veřejných stojanech stojí nejčastěji stará oprýskaná městská kola. Vzhledem k pořizovací ceně je jasné, že nebo nový bicykl, na kterých je jízda nesrovnatelně příjemnější, zaparkuje do veřejného stojanu, třeba i se zámkem, jen hazardér.

V parkovacím domě to není problém. Díky možnosti nechat zde kolo i s brašnami a helmou se zvyšuje bezpečnost – cyklisté, kteří neměli dříve po zaparkování kam dát helmu, mají nyní o starost méně. Stejně tak mohou na kolech nechat cyklocomputery.

Po odevzdání kola si kamera sejme rozměry a vše další se již děje automaticky. Díky čipové technologii má systém přehled, kde které kolo stojí a případné poškození se dá řešit – kola jsou pojištěna a před zloději je chrání alarm, který se spustí okamžitě po násilném vniknutí do objektu. Kolo je pak vydáno po vhození žetonu zpět do automatu.

Stále oblíbenější

Parkovací dům již uschoval a vydal přes 35 000 jízdních kol a popularita roste, oproti jaru loňského roku se letos využívání zvýšilo o patnáct procent. Díky počasí lze očekávat, že budou následovat tři měsíce s rekordní návštěvností, loni v červenci se poprvé (a zatím naposled) dostal počet vjezdů za měsíc nad dva tisíce, přesně to bylo 2014. Symbolické.

auto parkování jízdních kol Hradec Králové

Bike Tower v Hradci Králové
foto: archiv autora

V době, když byl první parkovací dům uveden do provozu, byl nejbližší podobný až na Tchaj-wanu a právě tam se podnikatel Rudolf Barnart nechal inspirovat a ve spolupráci s asijskými výrobci změnil tvář prostoru před nádražím. A možná i začal psát novou kapitolu v historii parkování jízdních kol nejen v Česku, ale v celé Evropě.

Investice sedm milionů korun se díky pětikoruně za denní parkování hned tak nevrátí, ale podnikatel tvrdí, že není cílem na projektu vydělat. Nějaké finance jdou také z reklamních ploch umístěných na věži. Celý projekt ale výstavbou jednoho domu neskončil, nedávno byla například v blízkosti zprovozněna pumpa pro cyklisty.

Stavba pochopitelně rozvířila debaty i v dalších nejen českých městech (Olomouc, České Budějovice, Ostrava, Pardubice a další), zatím však je ojedinělá.

„Analýza parkování v jednotlivých městech by mela byt vždy komplexní,  každému městu může vyhovovat něco jiného podle požadavků památkářů, kapacity, požadované návaznosti na veřejnou dopravu, vlastnictví pozemků a podobně,“ upozorňuje však Jitka Vrtalová z Asociace měst pro cyklisty. Často se na ní samotná města obracejí s žádostí o doporučení osvědčených řešení.

Hradec chystá další dva domy

Další parkovací dům tak vznikne opět v Hradci. „Zastupitelstvo města již vyčlenilo finanční prostředky na stavbu další dvou parkovacích domů,“ potvrzuje tisková mluvčí hradeckého magistrátu Magdalena Vlčková, dodává však, že celý proces je administrativně na začátku. Domy by měly vyrůst ve fakultní nemocnici a v areálu Univerzity Hradec Králové a nyní bude investorem město.

„Cíl zůstává stejný, tedy bezpečné uschování kola i s příslušenstvím a s možností umístění i výdeje v kteroukoliv denní i noční dobu,“ říká mluvčí. Již nyní se objevují spekulace, kde by mohla vyrůst další parkovací místa – ve hře je prostor u zimního stadionu, u nákupního centra Futurum nebo u koupaliště Flošna.

Pardubice nezůstanou pozadu

Stejně jako Hradec Králové, i sousední Pardubice jsou „městem cyklistů“. V posledních letech se zde prováděla spíše nízkonákladová opatření usnadňující cyklistům pohyb po městě (dopravní značení zejména v centru města, v okolí mostu přes Chrudimku).

„V Pardubicích počítáme s prvním nasazením automatického zakladače na kola v návaznosti na hlavní vlakové nádraží,“ prozradila Nataša Hradní z tiskového oddělení pardubického magistrátu a připustila inspiraci Hradcem Králové.

„K realizaci dojde v příštím roce v rámci projektu Multimodální uzel veřejné dopravy v Pardubicích, který je častěji známý jako ´Přednádraží´. V současné době je dokončen návrh stavby a je vypsáno výběrové řízení na zpracovatele projektové dokumentace,“ uvedla Hradní.

Pro cyklisty, které by však mohl odradit poplatek, určitá časová náročnost nebo nedůvěra k automatizovanému zařízení v parkovací věži budou i nadále k dispozici klasické stojany na kola. Zdá se, že východní Čechy stojí na prahu malé cyklistické revoluce, alespoň co se parkování týká.

vlastní

14 Comments on “Hradec Králové si parkovací domy pro kola oblíbil”

  1. Myslím že oba nápady tedy cyklodům i cyklobox je úžasná
    Myslím že oba nápady tedy cyklodům i cyklobox je úžasná věc a je třeba je hlavně realizovat v co největším počtu měst zejména v tě s rovinatým terénem. Co se týká výhodnosti cyklodomu proti cykloboxu je jednoznačné pro lokality jako jsou nádraží železniční a autobusová tam se 100 míst určitě vyplatí co se týká boxů a zabrané plochy tak tam bych si dovolil nesouhlasit s rčením že místa je všude dost. to však nechám, otevřené téma. Jsem z Kralup a tam se nám zatím o podobném projektu zatím jen zdá. (handlíři s kolama stále vesele odcizují …)

  2. Dobrý den,
    lepším

    Dobrý den,

    lepším řešením jsou boxy na kola – boxnakolo cz

    Boxy lze rozmístit kdekoliv po městě, vejdou se na podélné parkovací stání.

    Nemusí se připojovat na elektrickou síť a narozdíl od boxů v Uherském hradišti mají řídící jednotku, která zabrání zneužívání jednou osobou.

    Za cenu 8 mil lze pořídit 192 boxů a uschovat až 384 kol – ve věži jen 110 kol.

      1. A na to jste přišel jak?
        A na to jste přišel jak?

        Na stránkách mají, že box – sestava o 4 nebo 5 boxech je velký 2,3 x 4,2 m , tedy na jedno parkovací stání pro auta.

        Plošně by tedy měli zabrat cca 40 míst.

        Myslím si, že plochy se všude najde dostatek, ale kde potřebujete 116 kol na jednom místě?

        Je to celkem vysoký počet a lepší je podle mě více míst po městě s menším počtem uložených kol.

        Což s budovou na jednom místě moc dobře nejde,že?

  3. Člověk z Ostravska,
    Člověk z Ostravska, znajíce koly bohatě protkaný sousední Bohumín i další menší rovinatá města, by neměl být překvapen, ale já byl doslova šokován. Loni v dubnu jsem v noci v pracovní den nabíjel před nádražím na tehdy ještě pomalém stojanu ČEZu a modře osvícený parkovací dům pro kola byl jako UFO. Taky ovšem stovky kol zaparkovaných před nádražím ve stojanech i u sloupů nebo zábradlí. A neustálé skupinky cyklistů ke každému odjezdu nebo příjezdu vlaku. Až si člověk říkal, proč tam mají ještě trolejbusy a autobusy, když celý Hradec jezdí na kolech. Ovšem pokud hledáte klidné město, tak toto je správná cesta.

    1. Bohužel jen zdání.
      Bohužel jen zdání. Automobilová doprava ve městě strmě roste a radní zájem o cyklisty spíš jen předstírají a omezují na pár nekoncepčních (rozuměj nepropojených) výkřiků. Domy a parkovací domy pro auta jen rostou, o stojany a parkovací místa na kola v podmínkách pro novou výstavbu nezavadíte.

      1. Pár typických
        Pár typických příkladů:
        – rozmístění trendy hogofogo designových (rozuměj drahých) stojanů, ke kterým kolo zamknete jen odmontovatelnou částí
        – rozmístění trendy hogofogo designových (rozuměj drahých) stojanů, ke kterým drahé kolo bez rizika poškrábání laku rámu raději zamykat nebudete
        – město rozprodalo pozemky na výstavbu obchodních center za periferiích a za II. vnitřním okruhem aniž by u významné části zajistila přístup po cyklostezkách (Hornbach, MAKRO, Velké Tesco, Terno, )
        – město nedávno za desetimilony prodalo pozemek na stavbu dalšího x-tého obchodního centra a prakticky ty samé peníze, kromě pár milionů na úplatky, nyní vydá na úpravu silničních přístupů na „pozemek developera“. V případě bytové výstavby by to samé požadovalo zahrnout do nákladu developera.
        – město vydává čas a prostředky na soudy a výstavbu nepoužitelných autoparkovišť (za Černigovem), místo aby úpravou provozu na komunikacích s minimálními prostředky změnili návyky a dopravní hustotu v centru
        – ….

        1. tak ale “ rozuměj
          tak ale “ rozuměj :)“,obchodni centra sou soukromy majetek a ty nemaji zajem o cyklisty 🙂 ba naopak je este vykazou 🙂 to je ale potom smutny cist tenhle clanek,ktery ukazuje,jak se zbytečně zastavuje pozemek pro OC, kde se parkovani pro auta najdou, ale cyklista ma smulu i zákaz. Tohle je zase zbytecna vec, kolo je skladny, tak stacej rámy, ale to je stejny s motorkama, ty taky nikam nepripnete…
          Raději bych očekával od města, dohodu s objekty, pro instalaci techto zarízeních na jejich ploše, kolik kol se vejde na místo stání 1 auta?

        2. V Hradci jsou úplně všude
          V Hradci jsou úplně všude parkovací automaty a je to jen výsledek korupce. Zatímco například v širším centru Brna je mnoho ulic kde můžete svobodně parkovat libovolně dlouho, v Hradci ne. Vždyť provoz tolika automatů možná stojí stejně jako ten výběr z nich a potom je to jenom okrádání občanů.

Napsat komentář