Karviná má nabíječku pro elektromobily

V centru Karviné byla v rámci aktivit projektu Elektromobilita ČEZ zprovozněna šestá veřejná dobíjecí stanice v Moravskoslezském kraji – v pořadí již 45. v Česku (v rámci sítě nabíječek ČEZ).

Nová nabíjecí stanice sítě ČEZ v Karviné
foto: ČEZ

TISKOVÁ ZPRÁVA

Karviná se loni na podzim zařadila mezi partnery projektu Elektromobilita ČEZ, jehož cílem je podpora rozvoje tohoto způsobu dopravy v ČR. Města na severu Moravy totiž sází na elektromobilitu především s cílem eliminovat zdroje znečištění ovzduší.

Na parkovišti u budovy C karvinského magistrátu v centru Fryštátu (rekonstruovaná budova bývalé banky) umožní nové zařízení Elektromobility ČEZ dobíjení dvou vozů současně, je vybaveno dvěma nezávislými zásuvkami – se standardem Mennekes s parametry dobíjení 32 A/400 V a běžnou „domácí“ zásuvkou s parametry 16 A/230 V.

V Moravskoslezském kraji dnes funguje celkem 7 veřejných dobíjecích stanic Elektromobility ČEZ – jedna rychlodobíjecí v Ostravě a 6 klasických. Kromě ostravských stanic jsou „dobíječky“ k dispozici ještě v Havířově, Třinci a právě v Karviné.

Další stanice jsou připravovány. V kraji také jezdí zhruba desítka elektromobilů v barvách projektu Elektromobilita ČEZ. Využívají je města Ostrava a Havířov a dále Krajský úřad Moravskoslezského kraje a společnost ČEZ Distribuční služby. Jednání o partnerství s dalšími městy v regionu jsou v pokročilém stadiu.

Jeden z elektromobilů používají také úředníci z Karviné. „Ekologická a levná doprava znamená nejen úsporu peněz, ale šetří i ovzduší. Proto jsme si pořídili elektromobil od ČEZu a nyní rádi poskytujeme zázemí pro veřejnou dobíjecí stanici pro elektromobily. Naši zaměstnanci už si elektromobil oblíbili natolik, že se na něj doslova stojí fronty a preferují jej před služebními auty na klasický pohon. Pořizovací náklady vozu byly pro nás nulové, ČEZ nám dal vozidlo do pronájmu. Jeho samotný provoz pak vyjde na pouhé desítky korun za měsíc,“ shrnuje dosavadní zkušenosti primátor města Tomáš Hanzel.

Podobně jako další velké sídelní celky v Moravskoslezském kraji sází i Karviná na rozvoj elektromobility a její popularizaci mezi domácnostmi i firmami. V budoucnu totiž může jít o jednu z cest, jak výrazně zlepšit stav ovzduší v regionu.

„Jsme rádi, že Karviná už nechybí na mapě tuzemské elektromobility. S 57 tisíci obyvateli se jedná o 15. největší město v ČR, které se navíc velmi angažuje v aktivitách směřujících ke zlepšení kvality ovzduší. Aktuálně máme v přípravě další kroky, které výrazně přispějí k rozšiřování elektromobility v regionu,“ dodává Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

tisková zpráva

20 Comments on “Karviná má nabíječku pro elektromobily”

  1. Mincovní dobíjecí automat
    Mincovní dobíjecí automat je třeba v Německém Wasserburgu.Můžeš nabíjet a ukazuje to kolik jsi odebral a kolik máš naházet mincí.Když nezaplatíš ,tak ti to nepustí kabel ze stojanu.Jinak jsou bezplatné dobíjecí stanice v západní Evropě i v malých obcích u jejich nákupních středisek.Klíč půjčují za vratnou kauci.Mám to vyzkoušeno. U nás v ČR je pořád ještě jiné myšlení a malá osvěta.Mě se jeden kolemjdoucí u nás ptal , kolik se musí spálit uhlí , abych si mohl elektrikou nabít svůj elektromobil. Co k tomu dodat ?

  2. Karviná je příhraniční
    Karviná je příhraniční město. Práv-je tam a na dálnicích, by měly byt rychlo-nabíjecí stanice osazovány, i když tato má sloužit převážně pro potřeby městských úředníků, stejně jako v nedalekém Havířově , Třinci a Ostravě u MU .Zástupce ČEZu přislíbil, že další budované budou převážně rychlo-nabíjecí. Doufejme, že konečně postaví rychlo-nabíjecí stanice na hlavních tazích. Kde jsou potřeba nejvíce .
    http://www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/rychlonabijeci-stanice-v-ostrave

    1. Sdělím Vám sladké
      Sdělím Vám sladké tajemství, které od včerejšího odpoledne znají jen někteří vybraní elektromobilisté – v Třinci u městského úřadu už je pomalá nabíječka vyměněna za rychlonabíječku CHAdeMO / Combo / Mennekes. Včera v neděli jsem ji otestoval, když se paní starostka chlubila v tisku, že co nevidět tam bude. A je.
      Takže pro přejezdy mezi severní Moravou a Slezskem k nejbližší rychlonabíječce sítě Greenway v Žilině naprosto ideální. Už můžete jet Žilina – Třinec – Ostrava, jen dál jsou lvi. Respektive nejbližší ČEZu v Brně nebo Hradci Králové. Naštěstí to trochu zachraňují soukromníci s CHAdeMO a Mennekesy ve Valašském Meziříčí, Vyškově, Brně a okolí. Zakletý je střed Moravy a Vysočina všeobecně.
      Jediná výtka ze včerejška z Třince – stanice dávala na CHAdeMO jen 391V a 47A, takže rychlost nabíjení mizerná, jen 18 kWh místo inzerovaných 50. a to jsem měl jen 54% baterie, takže do 80% by měla jet naplno. Ani ostravská u Orchardu moc netěší, opakovaně tam je třeba jen 347V a 63A, jako třeba tuto sobotu. Pro porovnání Mennekes zásuvka zvládá nabíjet 11 kW a obyčejná domácí zásuvka 230V 16A 3,6 kW.

          1. Ono kdyby se chtělo, tak by
            Ono kdyby se chtělo, tak by to šlo. Za malé peníze a rychle. V západní Evropě třeba narazíte i na vcelku jednoduché řešení mincovním automatem. Kolik naházíte mincí, tak dlouho Vám do venkovní zásuvky na fasádě u parkoviště jde proud. A hotovo, nezrujnuje je to.
            Žádné čipy, karty, stojany, prostě jen domácí zásuvka nebo červený pětikolík, čtyřkolík nebo karavanové přípojky jako v autokempu. Pak si musíte jen obstarat za pár peněz redukci. Třeba já vozím sebou za 500,- malou originál redukci z pětikolíku 16A 400V na běžnou domácí zásuvku Schuco 230V 16A.

    1. Ano, tohle tvrdím
      Ano, tohle tvrdím dlouhodobě jako majitel Peugeotu Ion. Kvůli své palubní nabíječky auta 3,6 kW zde dokážu využít jen pomalé nabíjení 230V 16A s rychlostí nabíjení 3,6 kWh. Tedy za hodinu necelou čtvrtinu kapacity 16 kWh baterie. A to jsem si ještě musel dokoupit silnější kabel 230V 16A a nepoužívat na cestách od výrobce standardní 230V 10A, který mi tam cpe jen 2,2 kWh.
      Ovšem s tímto stojanem se zásuvkou Mennekes s rychlostí nabíjení 11 kWh zaplesá srdce majitele Nissanu Leaf s příplatkovou palubní nabíječkou 6,6 kW, rovněž dodávky eNV200, zaplesá srdce majitelů BMW i3, eGolfů, eUPů, Tesel, Renaultů Zoe atd., které mají slušnou palubní dobíječku a Mennekes. Třeba BMW i3 při AC nabíjení Typem 2 Mennekes má palubní nabíječku 7,4 kW a s 32 A zásuvkou je na 80% kapacity z 0 za necelé 3 hodiny.
      Ovšem nesmí ten Mennekes zlobit, jak se stalo mně na Herálci a kolegovi ve Zlíně. To jste pak nahraní.
      Osobně bych byl rád, kdyby ČEZ pokračoval v osazení alespoň pomalými nabíječkami měst jako Bohumín, Český Těšín, Frýdek Místek, Nový Jičín, Hranice na Moravě, Hlučín, Opava a vytvořil tím pavoučí síť nabíjecích stojanů v MS kraji podél hlavních tahů, což by napomohlo rozvoji elektromobility a čisté dopravy.
      A ještě maličkost – v tiskové zprávě ČEZ pominul svou pomalou nabíječku v Klimkovicích, lázeňském městě na trase D1 za Ostravou směr Olomouc. Je sice pravda, že je to jen 11 km od nejbližší ostravské v Avion Shopping Parku u Kauflandu, ale oněch 11 km je díky dojezdu elektromobilů ještě pořád dost.

      1. Je to teda opravdu tak, ze
        Je to teda opravdu tak, ze je toto opravdu jen „zasuvka“ a ne „nabijecka“?

        Tenhle stojan je jen drzatkona zasuvku do elektricke site, ne?
        Nebo to ma v sobe nejakou inteligenci, jako napr. obvody pro nabijeni, hlidani nabijeciho proudu, komunikaci s autem o stavu nabiti jeho baterie a tim padem snizeni proudu pri konci dobiti?

          1. Děkuji za odkaz.
            Takže je

            Děkuji za odkaz.
            Takže je to opravdu tak jak jsem psal. Akorát navíc je tam „robustní“ konstrukce proti vandalům, identifikaci uživatele a komunikace přes GSM s centrálou. Tj. taková domácí zásuvka zabaléná v lesklém plátýnku, aby to vypadalo, že je to něco víc.

            Na jednu stranu, lepší něco nežli nic, ale jinak je to k pláči. 🙁

Napsat komentář