Chystá se trajekt se 4,2MWh baterií

První elektrický trajekt úspěšně funguje v Norsku. Už dnes se ale chystají další. Jeden takový bude od roku 2017 převážet vozidla a pasažéry v Dánsku.

Švýcarská společnost Leclanche dlouhodobě působí v oblasti baterií, včetně průmyslových řešení
foto: Leclanche

Doprava mezi dánským ostrovem Ærø a dánskou pevninou bude od roku 2017 zajišťována novým elektrickým trajektem. Výjimečný bude tím, že má být vybaven obří baterií o kapacitě 4,2 MWh. Výkon přístavní nabíječky dosáhne 4 MW pro rychlé nabíjení.

Jen pro srovnání, to kapacita, jaká se obvykle využívá v oblasti stacionárních baterií pro energetiku. O dodání baterie se postará švýcarská společnst Leclanché. Samotný trajekt postaví dánské loděnice Søby Shipyard Ltd.

Na vodu má být loď spuštěna v červnu 2017. Projekt je financován z fondů EU v rámci iniciativy Horizon 2020. Celkový rozpočet je 21 milionů euro. Proti běžným trajektům podobné velikosti klesné roční produkce NOx o 41,5 tun a výrazně se sníží i hlučnost.

tisková zpráva

22 Comments on “Chystá se trajekt se 4,2MWh baterií”

  1. Já jsem se již dávno
    Já jsem se již dávno ptal, proč v přístavech, když najíždí auta, než najedou, než se všechno naloží a vyloží, nejsou trajekty napojeny na síť a diesely nezapínají až při rozjezdu z přístavu. Ta hodina, co se trajekt nakládá a vykládá a motory pořád běží, je celkem síla.

  2. Přesně tak, jen kolik je
    Přesně tak, jen kolik je plochy na střechách všech našich paneláků… kdyby se tam dávaly alespoň sluneční kolektory na ohřev TUV, ale na většině je jen gumoasfalt, co se každých 10 let vyměňuje. A horní byty jsou v zimě tepelnou dírou, v létě tepelnou pastí. Někdy mám chuť koupit aspoň postříbřenou fólii a rozvinout ji tam, abych neměl v bytě takový hic…

    Na plochých střechách paneláků by se mohli solárníci zrealizovat velmi snadno a efektivně, navíc by ušetřili za ostrahu (neříkám že by se to ani na střeše nemuselo zabezpečit, ale odpadá stavba plotu a stálý hlídač).

    Na některých sídlištích by dokonce šla udělat termosolární elektrárna (řiditelná zrcadla) a věžový kolektor s cirkulujícím médiem pro ohřev a uskladnění tepla k pohonu parní turbíny s 24 hodinovým provozem).

    1. To je možné, ale problém
      To je možné, ale problém jsou úřady a státní buzerace. Většina FVE od 1.1.2013 se již staví bez vědomí úřadů (v ČEZku načerno) aby se provozovatelé několika panelů na střeše vyhnuli daní a výpalnému za spotřebu vlastní elektřiny, nutnosti mít licenci a být evidovaný jako podnikatel atd…..

      1. Ale železniční síť je
        Ale železniční síť je samozřejmě oddělená od normální sítě a je na to stavěná. Pravděpodobně bude mít špičkové přemosťovací kondenzátory nebo něco podobného. Právě proto se ptám, jak je to řešeno tady, ono i přenos podobného výkonu z nabíječky do lodě nebude tak úplně sranda, jeden menší zkrat….

        1. Myslíte, že ty projektanty
          Myslíte, že ty projektanty tohle taky nenapdalo? Myslíte, že jsou tak blbý, že by zapojili nabíječku rovnou na síť? to snad ne, že?

          Předpokládám, že jim to musí povolit distributor, stejně jako je někdo musí připojit na síť, takže to určitě mají nějak pořešené. A nemá cenu tu debatovat o tom, že jim to zamává s elektrickou sítí…

    1. Zajdi do Vítkovic, na
      Zajdi do Vítkovic, na Kvartu (válcovací trať)mají 2 motory (jeden pohání vrchní a druhý spodní válec), každý z nich má výkon 4,6MW (750V=, 6100A= -snad si to pamatuju, kdyžtak jsem se o moc neseknul ). Nu a teď si představ jak to celé pracuje – válcovací trať se rozjede jedním směrem, furt odběr celkem nic moc, ale jak železo najede mezi válce, tak to je obrovská zátěžová špička na plný výkon motorů. Železo během řekněme 15 sekund projede mezi válci, tyto se zastaví, pohony podávacích válečků reverzují chod společně s hlavními válci (taky celkem slušný odběr při reverzaci) a zátěžový cyklus jede na novo.

  3. Sákryš, že voni klucí
    Sákryš, že voni klucí severský byli v Brně na prýglu:
    Brněnskou lodní flotilu tvoří 5 nových dvoupalubových elektrických lodí – Vídeň, Dallas, Stuttgart, Lipsko a Utrecht, postupně dodávané v letech 2010 – 2012 a jedna již historická loď – jednopalubové Brno, což je dvakrát přestavěná loď původně z roku 1949. Pokud jsou lodě v provozu, pak každý den večer po zakotvení v bystrckém přístavišti jsou napájecími kabely připojeny k nabíjecímu zařízení a proběhne dobíjení akumulátorových baterií, aby příští den mohla loď bez problémů zvládnout předepsanou trasu. Po skončení plavební sezóny musí být lodě vytaženy z vody na souš. Z prostor pod dolní palubou lodi jsou vytaženy baterie a uloženy v baterkárně, kde jsou udržovány v provozuschopném stavu až do jara.
    Blíže plus fota http://www.dpmb.cz/?seo=lodni-doprava

    1. Jasný, to je o brněnské
      Jasný, to je o brněnské přehradě známá věc, ale tohle je trajekt, malinko větší loď, větší baterie, větší motor apod..
      Fandím tomu..

      Možná by nebylo od věci ukázat víc technických detailů – např. prostor s bateriemi nebo přímo nabíjecí kabel, systém zapojení apod.. Hádal bych, že se tam nestrká ručně, ale prostě se automaticky připne k lodi, protože musí být fakt masivní, aby zvládl přenést velké proudy.

      Na tohle použiotí je to super.. Krátká cesta tam a zpátky a v pauze dobití…

      Jirka

  4. Fííha, 41 tun NOx… Něco
    Fííha, 41 tun NOx… Něco mi řiká, že tohle je ta správná cesta ke snižování emisí, ne tříválcový malorážky s turbem.. Jinak když jsem v Janově čekal hodinu na trajekt, tak jsem viděl jak obrovský množství splodin ty lodě zbytečně vypouštějí.. No bylo mi z toho až špatně

        1. ono by uplne stacilo tim
          ono by uplne stacilo tim solarem pokrejt strechy prumyslovich staveb a pak obcas i strechy beznych obytnych domu, jen v CR tahle plocha na kterou jen sviti slunce a nebo prsi ma tolik nevyuziteho mista, zeby se ze stejne plochy solaru zasobovat cela EU

          nejvtipnejsi jsou haly kde nejsou ani svetliky a jeste se tak musi v nich nonstop svitit, treba v nemecku je tohle jiz zakazane, pokud chces stavet novou halu, treba prekladiste, market a podobne, musis jeji strechu automaticky pokryt solarni elektrarnou, jinak nani nedostanes stavebni povoleni 🙂 ty solarni zahradky na polich taky pomalu pomaloucku rusej, tak treba se k tomu v CR taky jednou dopracujem a prestane se plejtvat mistem

Napsat komentář