SpaceX postaví Hyperloop, futuristický dopravní prostředek Elona Muska

Vesmírná společnost SpaceX začne budovat zhruba 1,6 km až 4,8 km dlouhý testovací úsek Hyperloop. Tento zcela nový dopravní prostředek budoucnosti představil Elon Musk v roce 2013.

Dosavadní představa o podobě nové dimenze dopravy, Hypersmyčce neboli Hyperloop
foto: SpaceX

První testovací úsek Hyperloop by měl vyrůst nedaleko sídla společnosti SpaceX v kalifornském Hawthorne, a to zhruba do jednoho roku. Testovací dráha nebude v měřítku 1:1, ale menším. Vnitřní průměr tubusu bude přibližně 1 metr.

V souvislosti s tímto projektem bude SpaceX pořádat inovační soutěž „SpaceX Hyperloop Pod Competition“ ve které budou mít studenti za úkol navrhnout cestovní kapsle pro Hyperloop.

Idea „plnokrevného“ Hyperloopu neboli „Hypersmyčky“ je taková, že se cestující budou pohybovat v kapslích plujících nadzemním tubusem se sníženým tlakem rychlostmi blízkými rychlosti zvuku.

Po představení Hyperloopu v roce 2013 se strhla mediální lavina a projekt zaujal celou řadu jednotlivců i firem. Dnes už se hovoří dokonce o několika projektech výstavby testovacích drah.

Nový web SpaceX vztahující se k soutěži ale upozorňuje, že ani SpaceX, ani samotný Elon Musk, nemají k těmto společnost snažícím se prosadit/postavit Hyperloop žádný vztah. Jejich soutěž má podpořit inovaci a umožnit další rozvoj celého projektu. I proto zůstanou veškeré její výsledky k dispozici jako open-source.

Na webu SpaceX se navíc výslovně píše, že firma „sama nevyvíjí komerční verzi Hyperloop“. Má ale zájem na tom pomoct urychlit vývoj funkčního prototypu.

21 Comments on “SpaceX postaví Hyperloop, futuristický dopravní prostředek Elona Muska”

  1. pred x rokmi postavili v
    pred x rokmi postavili v nemecku testovaciu magneticku zeleznicu.
    ako sa obnovuje populacia, rovnake a podobne napady v rezime HALO/HYPE sa objavuju a miznu.

    kazdopadne, doprava ku mne do prace je na prd stale 🙂 uz desiatky rokov.

    potrubnu prepravu skusali v anglicku este v dobe ked som nezil.

      1. ne ne slo o podzemnu drahu,
        ne ne slo o podzemnu drahu, podtlak mal v tubuse tahat, nakoniec to bolo metro, a do dnes ma metro v anglicku koli tomu tvar tubusu ak si vsimnete.

        problem je v udrzatelnosti. t.j. ake rozbite a stare neudrziavane to este funguje, tubusova preprava bez moznosti zastavenia mimo urcenych bodov ma tento priestor velmi uzky. take metro v NY na tom bolo do 90 r. velmi zle a pritom aka to bola bohata krajina. nechali ho uplne schatrat.

        levitujuce vlaky su tiez v uzkom pasme, a len tak tak sa to vyplaca (skor nevyplaca). v hromadnej sa dobre udrzuju vlaky na pozemnej ocelovej kolaji do 100 km/h.

        je to skratka nezmysel, len hype, viera v bozstvo.

    1. Divím se, že se o téhle
      Divím se, že se o téhle souvislosti mnohem víc nepíše: Hyperloop se nápadně podobá konceptům technologie kosmických startů s pomocí elektromagnetické dráhy, děla, či tubusu, keré byly již dříve teoreticky rozpracovány. Takové řešení by zcela zásadně snížilo cenu kosmických startů. Pokud vím, uvažuje se o použití na Měsíci, ale v komplikovanější podobě i na Zemi. Je snad možné, že E. Musk podporuje vývoj Hyperloopu právě proto, že doufá že získané zkušenosti a vyvinuté technologie budou v budoucnu užitečné právě v kosmickém průmyslu? Podle mě je to nepochybné, přesto bych si hrozně přál aby mu tuto otázku někdo položil přímo…

      1. Elon Musk twitter 26.1.2015:
        Elon Musk twitter 26.1.2015: anything launched by a railgun (if you could ever reach ~ Mach 27) would explode upon exiting the barrel in our dense atmosphere.
        Odpoveď na tvoju otázku: nie. Možno na mesiaci kde nie je atmosféra.
        Elon Musk twitter 26.1.2015 pls don’t ask me about space elevators until someone at least builds a carbon nanotube structure longer than a footbridge
        Takže ani vesmírne výťahy

        1. Ta možnost ale existuje. A
          Ta možnost ale existuje. A že by to mělo vybuchnout, toho bych se nebál. Ano, při rychlosti 27 machů na hladině moře by to byl problém, ale Elon spíš mlží, vždyť to samé vydrží i návratové kabiny vesmírných lodí. Tak proč by to nevydržel náklad na nízkou orbitu. A hlavně nikdo nepředpokládá vypouštění rychlostí 27 machů. Spíš podstatně pomaleji a doplnění raketovými motory. Startovní fáze je vždy nejdražší a nejnáročnější na palivo. Takový startovní katapult ve spojení s letounem Skylon…. 🙂

          1. Nechcem brať ilúzie, ale
            Nechcem brať ilúzie, ale návrat lodí je možný preto, lebo postupne prichádzajú z riedkej atmosféry do hustej a tým sa postupne brzdia.
            Niečo, čo spomínaš by muselo mať výšku aspoň 20 km nad povrchom, kde je už redšia atmosféra a dá sa do toho vletieť niekoľko krát vyššou rýchlosťou ako zvuk a nič také nikto zatiaľ nepostavil a pravdepodobne ani tak skoro nepostaví. Navyše ak by to malo mať rovnaký princíp ako hyperloop, rotor musí byť umiestnený na takejto rakete, čo by pridávalo dodatočnú hmotnosť. Len rotor samotný v kapsule hyperloopu bol odhadovaný na niečo vyše tony. Takže na oveľa väčšiu a ťažšiu raketu by bol potrebný oveľa silnejší pohon, alebo by rozbiehanie trvalo dlho a tunel by musel byť veeeľmi dlhý a teda drahý.
            Ak vymyslia materiál, z ktorého by sa to dalo postaviť, nebol by drahý a dal by sa vyrobiť vo veľkom množstve, tak potom sa nad tým teoreticky dá uvažovať, ale zatiaľ sa o graféne a nanotrubkách viac píše ako skutočne robí.
            Rakety, ktoré sa vedia vrátiť na zem na vzor SpaceX budú podľa mňa minimálne 15-20 rokov najlacnejším riešením, palivo nie je až také drahé.

    1. len aby 10 km vybudovania
      len aby 10 km vybudovania trate nestálo viac ako ako jedna 737čka… tá trať musí byť celá vysiata zo vzduchu, rovná priama a presná s piliermi na kilometre ako pravítko na milimeter, som zvedavý ako sa s tým vysporiada Musk. keby išlo len o rýchlosť do 500km, nehovorím. ale 960km/h sa mi zdá dosť pre trať spojenú so zemou, to musí byť fakt rovné. radšej keby investoval do výskumu a vývoja zväčšenia kapacity svojich batérií..

      1. Je vidět, že jste ten
        Je vidět, že jste ten projekt nečetl. Pokud byste ho četl tak byste věděl:

        1) vzduch se tam nechává ale o nižším tlaku – ty kapsle se pohybují na vzduchovém polštáři – vzduch se tam používá i k dýchání. Tlak je snížen na úroveň tlaku v cca 30km, což zvládájí i jednoduché komerční kompresory.

        2) zcela rovné to být nemusí – jen se musí dodržet poloměry zatáček. Díky vzduchovému polštáři, který dokáže fungovat jako efektivní tlumiče to zvládá i drobné nerovnosti v rámci spojů jednotlivých tubusů

        3) cena trati – v návrhu je vytvářet ji jako jednoduchou a levnou stavebnici – 30m dlouhé trubky na betonových pilonech. Ani nemusí být 100% vzduchotěsné – to vám dneska zvládne i běžná betonárka (s trochou nadsázky)

        Samozřejmě tam bude spousta technologických výzev, ale ohledně ceny by ta trať mohla být levnější než železnice (mnohem méně terénních prací)

      2. Pokud šikmoočci dokázali
        Pokud šikmoočci dokázali postavit trate po maglev v krajině s vysokým procentem „zemětřesení“ s tím že to tam zatím stále bez poruch „létá“ musí být toto o dost snažší, neb to neřeší uvnitř počasí atd…
        Navíc takový systém baterií v pylonechh a solární pokrývce by mohla znamenat i celkem snadné udržování podtlaku…navíc pokud to nemisí být 100% těsné…další výhoda…

Napsat komentář