Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií

Česká republika a Německo navázaly oficiální spolupráci v oboru vodíkových technologií a palivových článků. Jde o významný krok pro české výzkumné instituce i průmysl, jimž přinese přístup k pokročilým technologiím, spolupráci s německými firmami i investice z německého Národního inovačního programu.

Minulý týden navštívila česká delegace (zástupci ministerstva životního prostředí, České vodíkové technologické platformy, Vítkovice Holding a sdružení DTSW) jednání a seminář německého Národního inovačního programu v Berlíně.

Výsledkem je přizvání České republiky do mezivládní podpůrné skupiny pro rozvoj vodíkových technologií, kde se tak budeme po boku Švédska, Rakouska, Nizozemska, Anglie, Francie a Dánska podílet na rozvoji vodíkové infrastruktury v regionu. Česká republika je prvním z nových členských států EU, kterému byla spolupráce nabídnuta.

„Pozvání považujeme za velký úspěch a příslib do budoucna. Německo sází na vodíkové technologie a palivové články jak v oblasti dopravy, tak v souvislosti s rozvojem obnovitelných zdrojů a pro nás tento krok znamená, že nezůstaneme stranou. V praxi může jít třeba o spolupráci na vybudování sítě čerpacích stanic na vodík na našem území, a to jak z hlediska financování, tak v odborné rovině,“ vysvětluje Karin Stehlík z České vodíkové technologické platformy.

Německý národní inovační program existuje od roku 2006 a má rozpočet 1,4 miliardy eur. Jeho cílem je připravit obor vodíkových technologií pro vstup na trh, členy je na 500 významných průmyslových subjektů včetně koncernů Dailmer, Volkswagen či BMW. Celkem získaly firmy 48 procent všech prostředků z programu na podporu jejich vývoje v oboru.

„Program ukázal, že spolupráce urychlí vznik sítě subdodavatelů, rozvoji lidských kapacit ve firmách či přípravu licencování nových technologií. Německo si je ale vědomé toho, že pro úspěšné zavedení technologií na trh je nezbytná mezinárodní spolupráce, aby například vodíková auta na cestě z Drážďan do Vídně mohla natankovat i v Česku,“ přibližuje ideu spolupráce Karin Stehlík.

Vedle automobilového průmyslu se vodík prosazuje i v oboru vysokozdvižných vozíků a především v oblasti akumulace energie.

V rámci programu spolupracovali výrobci kotlů Vaillant, Vissmann a Sulzer na vývoji kogeneračního zařízení pro domy Callux. Jeho inovativní myšlenka je v tom, že zařízení je sice v domě zákazníka, ale patří nadále poskytovateli a ten jej tím pádem může řídit a reagovat tak na potřeby sítě. Dalším příkladem využití vodíkových technologií jsou pomocné energetické jednotky (APU).

„Německá organizace přijala naši pozvánku do Prahy, kde se setká s českými aktéry v oboru. Věříme, že naše zapojení do vládní podpůrné skupiny nám přinese možnost spolupráce s německými firmami a institucemi, které jsou světovými lídry v oblasti vodíkových technologií. A v neposlední řadě také investice do vývoje a následně i výroby v České republice,“ přibližuje vyhlídky do budoucna Karin Stehlík.

tisková zpráva

44 Comments on “Německo přizvalo Čechy k rozvoji vodíkových technologií”

  1. Musím souhlasit z
    Musím souhlasit z většinou diskutujících. Vodík je drahá zbytečnost. Vodíkový cyklus se nemůže vyrovnat kvalitním akumulátorům ani v jeho nejvyšší teoretické účinnosti – možná je to dobrý mezičlánek pro nákladní dopravu, přece jenom je energetická hustota H vyšší. A také pro přimíchávání H do plynové sítě při přebytku offshore VE.
    Do osobních aut jsou to vyhazované peníze firem a daňových poplatníků, aby se mohlo pořád něco tankovat místo, aby jste si mohli vybrat kde si jednoduše nabijete (můžete klidně i doma a z jakéhokoliv zdroje energie)!
    Čas a reálná (bez dotací a podpor)ekonomika H do os. aut ukáže….

  2. Je někde informace o tom,
    Je někde informace o tom, na kolik přijde nějaká měrná jednotka natankování a kolik se na ní ujede? Dohledal jsem jenom, že v USA stojí 3-3,5$ za množství ekvivalentní galonu benzínu, což je teda sakra pálka. A co teprve, kdyby se k tomu měla připočíst evropská spotřební daň a DPH. A k tomu čerpací stanice za pouhý milion EUR, no nekupte to.

  3. Já myslím, že na vodík
    Já myslím, že na vodík už je pozdě, příliš dlouho váhali. Až teď se domlouvají o tom jak dál rozvíjet vodík? Elektromobilita není už jen v hlavách fantastů či jen na rýsovacích prknech, v současné době brázdí silnice Evropy desítky tisíc elektromobilů a do dvou let budou mít elektromobil v portfoliu pravděpodobně všechny významné značky. A auta na vodík – J E D E N model vyráběný se značnou ztrátou pro výrobce. Jakou toto může mít perspektivu? I kdyby se do toho pustílo více značek a náklady se snížily masovou výrobou (což je při složitosti systému vodíkových aut nepravděpodobné), není v dohlednu řešení problémů spojených s výrobou a distribucí vodíku. Zatímco elektromobily nabízí v praxi použitelné, masově ověřené a přímočařejší řešení… Nástupce Leafu a Model 3 to zpečetí…

    1. obavam se ze baterkove
      obavam se ze baterkove elektromobily je nezastavej, tohle je o dotacich a o lidech kteri s tema penezma rozhazujou jen aby vykazali nejakou cinnost, takze dokud bude EU, budou i nesmyslne dotace v miliardach eur na nesmyslne veci

      ale aby se jen nehanilo, tak vodik ma jako jista alternativa i svoje pozitiva

        1. Ropa tak skoro nedojde.
          Ropa tak skoro nedojde. Jedine ze si o jej loziskach a novych vrtoch vymyslaju o sto sest. Kazdopadne, je pravda ze premienat fotovoltaiku na vodik z vody a ten tankovat do aut je riadna blbost pokial nejde o priemyselne meritko. A to myslim riesia, nahradu za akumulator pre velke meritka. Preto vodik.

    2. Vodik a elektroauta si
      Vodik a elektroauta si neodporujou. Auta na vodik budou mit palivovy clanek ktery vyrobi elektrinu a dal to znate z elektroauta.
      Konkurovat si bude akumulator a palivovy clanek.

      Palivovy clanek je mozne tez pouzit v domacnostech jako vyrobnu elektriny. Kdyz se to spoji s akumulatorem a solarnim panelem, bude to perfektni kombinace.

      1. Nadavku som si mal odpustit,
        Nadavku som si mal odpustit, uznavam.

        Navrhovať ale nič netreba, už to začal Musk, Ghosn a iný, jediné čo mňa rozčuluje, že politici a ich finančné skupiny za naše daňe vybudujú vodíkový svet (čerpačky, skladovanie, prevoz, výrobu) v hodnote miliard Eur a následne z toho zaryžujú desiatky miliard Eur do vlastného vačku.

        Toto nezmením tak že si to nekúpim a ty to dobre vieš.

        Ak dajú legislatívu že bude na predaj iba spalovak alebo vodikove auto s green dotáciou a EV sa predavať nemôže, „lebo medved“ (niečo si nájdu) tak si to asi budem musieť kúpiť, že jo ;(

        A ako je možné, že sa o politikom podarí presadiť? Ovečkoobčanom pusia video že auto vylučuje iba čistú vodu a v pozadí vyrasie zelený strom. Totálne vypatlaný občania EU to samozrejme s úsmevom zožerú a EV-čka sa môžu zoštrotovať ako kedysi.

        grc

            1. Ano je to porad dokola,
              Ano je to porad dokola, proste bez podkladu tady nekdo neco tvrdi o cem si neco mysli na zaklade nejakych informaci, ktere nejsou nicim podlozene.
              Vsechny ty vase argumenty jsou postaveny na vasich domackych vypoctech energeticke narocnosti a proto, ze to prece rika Musk, tak to musi byt pravda.
              Jo, pak jeste jedna dulezita vec a to je na zaklade vasich pocitu, ze to prece musi byt blbost, tak proto to prece jasna blbot je. A auto na vidik je strasne slozite. A cele je to nesmysl.

              A prave proto do vodiku investuji miliony dolaru Japonci, Nemci a treba i NASA. A vsichni jsou pod ropnou loby. Panove jdete se vycpat.

                1. Jsem zdesen z toho, ze se
                  Jsem zdesen z toho, ze se takto muze vubec nekdo zeptat ….

                2. Ja jsem z vas taky dosti
                  Ja jsem z vas taky dosti zdesen…

                  EDIT: O vodiku jsem si uz cetl hodne a na mnoha nezavislych mistech. Kdyz vy nejste ochoten si o tom neco precist a nastudovat, budiz, vase vec.

                  Vodik je proste strasne neefektivni a to mi nikdo nerozmluvi dokud se neobjevi nejaky zasadni prulom ve vodikovych clancich, ktery by zvysil ucinnost konverze. Stejne tak by to chtelo prulom v ucinnosti komprese vodiku anebo jineho skladovani. Elektrolyza vody se da udelat celkem efektivne, ale vzdy bude mene efektivni nez ziskavani vodiku ze zemniho plynu, cimz se vracime k zavislosti na fosilnim palivu.

                  A nakonec ani ta opevovana rychlost tankovani neni zadna slava. Je rychlejsi nez nabijeni ale stale z prazdna do plna to nenatankujete pod 10 minut. Podobne jako u baterii se i u vodikove nadrze tankovani spomaluje jak se plni nadrz a tak z 66% do 95% budete rad za necelych 10 minut.

                  EDIT 2: A nakonec ani ten dojezd neni zadna slava. Hyundai Tucson FCV ma 270 mil EPA, coz je presne jako ma Model S 85D, take 270 mil EPA.

                3. Ja nebudu komentovat co se
                  Ja nebudu komentovat co se komentovat neda, myslim tim trapne komentare vyse.

                  Netvrdim, ze to ted je efektivni, jasneze neni, ale to nikoho neopravnuje k tomu, aby rikal, ze to neni cesta a ze to je o ropne loby a zase o zavislosti na fosilnich palivech. Momentalne ano.
                  Vseho docasu. Vy verite baterkam, ja vodiku. Stejne jako vy ve vodiku, tak ja v baterkach vidim spoustu negativnich veci. Jedne je ale zasadni a to je efektivita obou reseni, jen zalezi ktera strana je vyresi drive. Ja verim vodiku.

                4. Znova se te ptam. Jak se ten
                  Znova se te ptam. Jak se ten vodik bude pouzivat v doprave? Prime spalovani, palivove clanky? Pokud tomu fandis tak o tom neco musis vedet tak se podel.

                5. Trapny jste vy. Ja netvrdil
                  Trapny jste vy. Ja netvrdil nic o ropny loby…

                  A ani jste mi neodpovedel na regulerni otazku… EV se vyrabi a pouzivaji, HFCV ne. Dokonce Toyota – snad nejvetsi propagator H2 – vyrobila vic EV nez vodikovych aut 😀 To je proste fail…

                  Co se tyce zminovane efektivity vyuziti energie, vy rikate, ze to neni efektivni a ja souhlasim, ze vodik neni efektivni. Jen dodavam, ze elektromobil je mnohem ucinnejsi nez vodikomobil. Jestli mam 1kWh elektricke energie z obnovitelnych zdroju (anebo treba neobnovitelny – to je fuk) tak v EV s ni dojedu o dost dal nez u vodiku.

                  Vodik + palivovy clanek je jen jiny typ „baterie“. Zbytek auta je velmi podobny. Ja bych si mozna jeste dokazal predstavit vodikovy kamion nebo vodikove letadlo kde by mohlo jit o hmotnost. Pak se ale nabizi otazka jestli radeji nepouzit synteticky benzin/alkohol jako uskladnovaci energeticke medium.

                  Furt nas krmi reklamou na vodikove auta, ale skutek utek.

                6. Tim trapnym jsem nemyslel
                  Tim trapnym jsem nemyslel vas komentar, ale ostatni, na ktere nema smysl reagovat.

                  HFCV se nevyrabi/nepouzivaji? Hmm, asi zijeme kazdy v jinem svete Toyota Mirai je co? Souhlasim, ze EV se vyrabeji ve „velkem“ oproti vodikovym, ale to jen proto, ze tato technologie je tady desitky let, vlastne od okamziku vzniku automobilu. Pred 10. lety byl FCV clanek scifi.

                  Arumentace proti je zalozena pouze na efektivite na nicem jinem. A vite co ja mam rad cisla, pokud jde o penize a veci ktere se daji merit. Pokud se ale jedna o vyzkum, vyvoj tak zadne cislo nema smysl, protoze to bychom se nikam neposunuli. Tyhle veci nejsou o cislech, ale o pocitech. Vodik je vsude kolem, jde jen o to jak ho efektivne ziskat a pouzit.

                7. 10let a sci-fi asi
                  10let a sci-fi asi ne:
                  Princip palivového článku byl objeven už v roce 1838 švýcarským vědcem Christianem Friedrich Schönbeinem. Popsal jej v publikaci, která vyšla v lednu 1839. Na základě této teoretické práce sestavil první fungující prototyp Sir William Growe.

                  První použitelný článek o výkonu 5 kW prezentoval jeho vynálezce Francis Thomas Bacon v roce 1959.

                  Svou skutečnou renesanci zažil palivový článek v 60. letech 20. století. Bylo to především díky kosmickému výzkumu, protože článek má proti jiným zdrojům výhodnější poměr energie/hmotnost. Byly jimi například vybaveny kosmické lodi programu Apollo,

                8. Ještě bych dodal, že
                  Ještě bych dodal, že palivové články byly již testovány před programem Apollo v projektu Gemini (1961-1966).
                  V roce 1966 byl vyvinut palivový článek u GM Chevrolet Electrovan s dojezdem 170 mil. Sice byl postaven pouze jeden, ale automobilka ho považovala za cenově dostupné.
                  Velice zajímavá historie.
                  Slepá ulička to asi nebude, ale nebude to nejrozšířenější pohonné médium u aut. Zatím je to velice nerentabilní.

                9. Je videt ze vase znalosti
                  Je videt ze vase znalosti palivovych clanku jsou prinejlepsim omezene 🙂

                  HFCV se podle me prakticky nevyrabi. Mirai je maloseriovy prototyp v objemu stejnem jako byl Tesla Roadster v roce 2008. Navic se zatim prodava jen v Japonsku (diky dotaci $19.600) a nikde jinde na svete. A jestli myslite, ze palivovy clanek existuje teprve 10 let, tak opravdu zijeme kazdy v jinem svete.

                  Vodik je vsude, ale neni volne dostupny, je vazany v chemickych slouceninach. Vicemene nemam nic proti ziskavani vodiku z vody nebo z odpadu, ale je to narocnejsi nez ziskavani vodiku ze zemniho plynu. A obycejny Pepa spotrebitel co prijede k benzince si proste vybere levnejsi variantu a natankuje ten levnejsi. Ten, ze ktereho se uvolnilo vice CO2 a ten, ktery je nadale zavisly na vyrobe z neobnovitelnych zdroju. FCV nic neresi, jen presouvaji zavislost z ropy na zavislost na plynu.

                10. Ano pravda, spatna
                  Ano pravda, spatna formulace, nemel jsem namysli princip, ale seriove vyrabeny palivovy clanek.

                  Ale jak jinak vasim pohledem, no jasne ze jsou omezene, jakpak by nebyli. Vedomosti diskutujicich na tomto foru jsou jak jiz jsem si zvykl excelentni ve vsech oblastech, kolem alternativnich zdroju. Vsichni vyzkumnici v oblasti akumulatoru, cng a vodiku by sem pro ne meli chodit, protoze tady prece meji diskutujici kristalovou kouli a vi co bude bude za par let a jaka technologie se ukaze ta nejlepsi.

                  Ale za me koncim diskuzi, ta totiz nikam nevede, porad se tocime kolem toho sameho.

                11. Nemusi byt excelentni, staci
                  Nemusi byt excelentni, staci kdyz nebudou omezene 🙂

                  A omlouvam se, ale vazne odmitam srovnavat budouci FC s dnesnimi bateriemi. Budto srovnavat oboji dnesni anebo oboji budouci. Pak mam ale dojem (doufam ze spatny) jakobyste cekal, ze baterie se uz nemaji kam vyvinout.

                  A konecne, s radosti dam sanci palivovym clankum, kdyz do nich budou vodik vyrabet z obnovitelnych zdroju. Coz se zatim nedeje a jen by to zhorsilo jejich pozici z pohledu efektivity jeste vice.

                12. kdyz nad tim tak premyslim,
                  kdyz nad tim tak premyslim, je to vlastne dobra otazka. Proc automobilky vyrabi a po cestach jezdi elektromobily a ne auta na vodik? Vzdyt o nich se prece vyklada uz strasne dlouho a furt skutek utek…

                13. No šlapacích autíček
                  No šlapacích autíček dětí v ČR jezdí víc než elektromobilů.

                14. na to jsem se neptal…
                  na to jsem se neptal… prectete si to jeste jednou… Ptal jsem se proc?

              1. To, že do toho investuje
                To, že do toho investuje NASA neznamená, že na to chce jezdit. Mají pro vodík úplně jiné využití. To tě nenapadlo?
                Jinak je to stále dokola. Vodík je v současné době pro dopravu nekonkurence schopný.
                Jak si vlastně představuješ využití toho vodíku pro dopravu? Palivové články, přímé spalování. Vyveď nás co tvrdíme, že je to blbost z omylu.

Napsat komentář