Český studentský elektromobil směřuje k výrobě

Elektronický diferenciál, rychlá výměna pohonných baterií, optimální rozložení hmotnosti a dojezd na jedno nabití až 180 kilometrů. To jsou některé z předností sportovního elektromobilu StudentCar SCX.

StudentCar SCX využívá diametrálně odlišné řešení oproti stávajícím konceptům. S výraznou finanční podporou Technologické agentury České republiky (TAČR) ho vyvinul tým tvořený studenty, inženýry a vývojáři Katedry materiálů a technologií pro automobily Vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě (VŠB-TU), který byl doplněn odborníky ze spolupracujících firem EVC Group, s.r.o. a TÜV SÜD Czech, s.r.o.
foto: StudentCar SCX

Za poslední čtyři roky podpořila TAČR 36 projektů, na kterých se podílela VŠB-TU. Podpora aktivit univerzity na těchto výzkumných a inovačních projektech s možností aplikace jejich výsledků v praxi přesáhla 123 milionů korun.

„Automobilismus je velmi dynamicky se rozvíjející průmyslové odvětví. V České republice má bohatou minulost i velmi úspěšnou současnost,“ uvedla Rut Bízková, předsedkyně TAČR. „Vývoj elektromobilů jde velmi rychle dopředu. Pokud nechceme zaostávat, musíme spojovat um našich lidí, v tomto případě šikovných studentů a jejich profesorů v Ostravě, s rozumně distribuovanou finanční podporou státu. Mám radost, že se nám to daří,“ dodala.

Vývoj StudentCar SCX probíhal přes tři funkční vzorky. Vůz má unikátní uspořádání elektropohonu 4×4, který je tvořen čtyřmi synchronními motory řízenými čtyřmi frekvenčními měniči. Elektromotory přímo přes poloosy pohánějí kola.

auto studentský elektromobil

foto: StudentCar SCX

Díky této koncepci pohonu, která umožňuje Torque vectoring využívá vozidlo funkce aktivních elektronických diferenciálů, které vozidlu dodávají perfektní jízdní vlastnosti. Zatáčky SCX projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech (s bočním přetížením více než 1 G).

Výkon motorů (4 ks BLDC frekvenčně řízený, kapalinou chlazený) je 220 kW. Maximální točivý moment je 640 N.m. Zrychlení z 0 na 100 km/hod dosahuje za 4,9 sekundy. Vůz váží 1438 kilogramů. Poháněný je 300 kusy baterií LiFe PO4 s kapacitou 17kWh s napětím 320V.

auto studentský elektromobil

foto: StudentCar SCX

Nosný rám karoserie, která je kompozitová (fiberglass), je příhradový samonosný ocelový. Nápravy jsou přední řízená lichoběžníková, hnaná s nezávislým pohonem kol, zadní více-prvková, hnaná s nezávislým pohonem kol.

„Probíhají aktivity směřující k výrobě limitované série. Cenu vozu, která se velmi odvíjí od celé řady výrobně technologických aspektů, zatím nelze stanovit. V současné době hledáme vhodného investora. StudentCar SCX bude mimo jiné představen v tomto týdnu na Investiční konferenci GET MORE,“ sdělil doc. Petr Tomčík.

auto studentský elektromobil

foto: StudentCar SCX

„Automobil budou moci zájemci shlédnout na letošním podzimním Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde bude součástí naší výstavní expozice,“ upozornila Rut Bízková.

Doposud Technologická agentura ČR přijala přes 4800 žádostí o projektovou podporu, z nichž bylo 25,4% projektů podpořeno – to činí celkové poskytnuté dotace ve výši 16,9 mld Kč. Tyto finanční prostředky získalo prostřednictvím TA ČR téměř 1700 podniků a více než 1600 výzkumných organizací, z toho v 1017 případech vysoké školy.

auto studentský elektromobil

foto: StudentCar SCX

auto studentský elektromobil

foto: StudentCar SCX

TA ČR je státní organizace, která poskytuje podporu aplikovaného výzkumu a vývoje a podporuje spolupráci mezi výzkumnými organizacemi a podnikatelskou sférou ve všech oblastech vědy a techniky. V roce 2015 její rozpočet činí 3,16 mld Kč.

tisková zpráva

20 Comments on “Český studentský elektromobil směřuje k výrobě”

  1. No mají to pěkné. Ještě
    No mají to pěkné. Ještě zapracovat na doladění a může to skutečně jít do výroby.
    Vrásky mi dělá to, co bude pokud se vůz začne vyrábět. Poputuje to do zahraničí? Nebo se bude vyvíjet a vyrábět tady? Nedopadne to jako ve většině případu tak, že pro nás Čechy zbyde jen banánová slupka? Zatímco zahraniční majitel slízne smetanu.

  2. Moc bych si přál slyšet
    Moc bych si přál slyšet komentář vedení Škodovky k tomuto projektu.
    Mám (měl jsem)utkvělou představu o šanci na státní dotace k zakoupení el.automobilu.V ní si slibuji od Škodovky vliv na státní podporu ve věci elektromobility.Obávám se, že se o to nesnaží dostatečně,nebo i hůř,vůbec!Tenhle projekt to jenom potvrzuje.

    1. Konečně hozená rukavice
      Konečně hozená rukavice Škodovce! Přeji uspěch, a dotažení do výrobního finále. Pochybovačum, by jsem připomněl období mladého Československa, a nejen ing. Sodomku a jeho karosárnu, ale i uspěšnou dobu Aero, Walter i Jawa. Pokud Moravská VŠB vzkřísí historii Metalexu v maloseriové výrobě bude silnou konkurencí studentum z Mladé Boleslavi! Konkurence a studentská a profesorská soutěživost je o něčem jiném než je politika, a žvanění! BRAVO, jen vydržte a pokračujte.

      1. Nechci nijak snižovat to,
        Nechci nijak snižovat to, že někdo dokázal sehnat finance (!) na vývoj a postavení studentského elektromobilu a dotáhl to do konce, ale fakt si myslíte, že tohle něčemu může konkurovat? I kdyby sériovou výrobu dotáhli, tak to bude stát tolik, co dva Leafy, ale se zlomkem jeho výbavy, minimálně o třídu horším akumulátorem a nulovou servisní základnou.

        1. Já bych si nechal
          Já bych si nechal vysvětlit ten o třídu horší akumulátor, co je na něm tak špatně, resp. hlavně v čem je baterie Leafu o třídu lepší? (prosím nebrat jako provokaci, já o té baterii v SCX nevím skoro nic)

          Pokud vím, tak se mluví o LFP a 20Ah článcích, což mě vede na domněnku, že jsou použity pouch články od A123, které mají na úrovni článků o cca 20% horší specifickou hustotu energie než AESC LMO/LNO články v Leafu.

              1. Tak on má ctirad pravdu,
                Tak on má ctirad pravdu, já bych akorát nebyl, obzvláště ve srovnání s Nissanem, až tak kritický. Ano ta baterie SCX je dnes skutečně zastaralá snad ve všech ohledech, ale zrovna Nissan dlouhodobě také nepředvádí nějaký vrchol technologie. Mimochodem ten vývoj SCX taky asi trval nějaký ten pátek a jestli se pro ty LFP články rozhodli řekněme už před 3lety..

                Právě to, že za sebou nemají velkou korporaci jim naopak nesvazovalo ruce a mohli si dovolit navrhnout něco, co by bylo pro sériovou výrobu nepoužitelné, ale zas by to disponovalo pořádnými parametry. Dalším bodem je, že baterie vznikala ve spolupráci se společností EVC, která sice není ta velká korporace kterou máte na mysli, ale zkušenosti mají značné.

        2. Nu cenu by jsem tolik
          Nu cenu by jsem tolik neřešil! Nevím kolik občanu v Čechách a na Moravě si muže pořídit Teslu S nebo Soula EV. A obě tyto firmy nemají s odbytem problém mimo ČR. Takže studenti z Ostravy si z těchto mohou vzít příklad, jistě se kupci najdou v EU nebo Světě!

      2. Ono se říká že Češi
        Ono se říká že Češi jsou na rozdíl od jiných národností nestandardně „posedlí“ svojí domácí značkou. V každém případě tato zvolená koncepce do portfolia škodovky nikterak nezapadá a tudíž ji může být upřimně jedno jestli to vytvořili studenti nebo Nissan s BMW.

        Tuto koncepci když už ji mermomocí chcete srovnávat s elitou, pak odpovídají modely jsou Tesla Roadster a nebo nový Audi R8-etron.

        Pokud však chcete zůstat objektivní, tak je potřeba se podívat na podobné studentské práce jako např. MUTE z TU Mnichov.

  3. Na VŠB jsou aktuálně dvě
    Na VŠB jsou aktuálně dvě party stavějící auta a jsou ilustrativní ukázkou, jak by to mělo na VŠ se studentskými pracemi vypadat. Prostě v partě dělají něco nového, něco zajímavého a něco (možná jednou) užitečného.
    Není divu, že jak na FS, tak na FMMI je o studium na těchto oborech obrovský zájem a vyučující si opravdu mají z čeho vybírat.

    1. Na 100km 9,5kWh je opravdu
      Na 100km 9,5kWh je opravdu rekordně nízká hodnota, ale není řečeno, při jaké rychlosti, stylu jízdy anebo, jestli je to jen dosažená hodnota na okruhu. Ale i elektromobily mají svoje rezervy. Je možné, že při nezávislém řízení a synchronizaci otáček každého kola zvlášť se o tolik sníží valivý odpor, že se dá ušetřit více jak 30% energie. Pokud tomu tak opravdu je, tak se můžete těšit i na to, že přiměřeně klesne i opotřebení pneumatik. 🙂

      Smutné na celé věci může být, že to okopíruje někdo jiný a naše zaprděná kotlinka zase nic než smraďochy nevyprodukuje…

  4. No vida, studenti s
    No vida, studenti s profesory postaví na první pokus takovou káru a velké automobilky budou pořád tvrdit, že to nejde, pche. Vsadím se, že kdyby tito studenti měli to zázemí co mají automobilky, tak už VŠB sériově vyrábí ten elektromobil, o kterém tu všichni sníme. Doufám, že to VŠB odprezentuje Tesla Motors a ta v MS kraji díky tomu postaví svou továrnu pro Evropu.

    1. No, je to třetí auto ze
      No, je to třetí auto ze série, na prvních dvou se to učili. A předvedli výhodu „malého podniku“. Dokázali makat a rychle a levně vytvořili něco nového, bez valných hromad, několika úrovní managerů, kteří ničemu nerozumí, útvaru vnitřní kontroly a politikaření.
      P.S.: Jsem zaujatý, protože mi hoši všechno ukázali a nechali mě si ho prolézt, bylo to moc fajn.

Napsat komentář