Proč nebude potřeba 20 nových Temelínů

Česká vláda rozhodla o dostavbě jaderných elektráren Temelín a Dukovany. Zda se reálně uskuteční, to je otázka. Pojďme si ale vyjasnit jednu věc: kvůli elektromobilům nové jaderné elektrárny nejsou třeba.

Česko každý rok vyveze více elektřiny, než kolik vyrobí jaderná elektrárna Temelín
foto: ČEZ

20 nových Temelínů kvůli elektromobilům? BLBOST! S velkým překvapením jsme zjistili, že mýtus o tom, že „kdyby všechna auta měla jezdit na elektřinu, budeme potřebovat X nových Temelínů“ (za X dosaďte libovolné číslo od 5 do 20) je široce rozšířen nejen mezi laiky, ale i odbornou veřejností.

Pojďme proto počítat. Dnešní elektromobil spotřebuje průměrně 15 kWh na 100 km. Průměrný roční nájezd českého auta bude řekněme 15 000 km. Za rok tedy 1 elektromobil spotřebuje 2,25 MWh elektřiny.

ZAJÍMAVOST: Česká republika je pátým největším vývozcem elektřiny na světě. V roce 2014 jsme čistě vyvezli 16,9 TWh. Už čtvrtým rokem po sobě vyváží ČR kolem 17 TWh. Pro srovnání, české domácnosti spotřebují za rok kolem 15 TWh.

Aut je u nás asi 4,9 milionu. I kdyby skutečně všechna jezdila na elektřinu (což se v nejbližších 50 letech nestane), spotřebovala by 11 025 000 MWh, tedy 11 025 GWh anebo 11 TWh. Jaderná elektrárna Temelín v roce 2014 vyrobila 14,95 TWh.

vlastní

102 Comments on “Proč nebude potřeba 20 nových Temelínů”

  1. Takže z těch čísel naopak jasně vychází, že je kvůli
    Takže z těch čísel naopak jasně vychází, že je kvůli elektromobilům potřeba začít okamžitě dostavovat Temelín o 2 nové reaktory, což běžnu rychlostí trvá přez 10 let, aby Česko nemuselo do budoucna elektřinu nestabilně dovážet, jak se bude postupně ukončovat těžba místního uhlí.

  2. Mám ještě jednu
    Mám ještě jednu připomínku k rafinériím, které sou v příspěvcích často citované v souvislosti se spotřebou elektrické energie.

    Někdy se uvádí jako výhoda, že

    – rafinerie mají svojí vlastní elektrárnu a šetří tedy veřejné zdroje

    – přičemž spalují vlastní odpady (nejen k výrobě eletřiny, ale i tepla), což je výhodné

    Nehledě k tomu, že takové místní zdroje budou exhalacemi zamořovat okolí a že spalované odpady mohou výrazně ohrožovat zdraví lidí z toho plyne, že automobily mají vlastně výfuky tři.

    V elektrárně, v rafinerii a pak teprve ten svůj vlastní.

    Ironií by bylo, kdyby rafinérie začaly investovat do OZE, aby si zlepšily pověst a ochránily alespoň zčásti životní prostředí. 🙂

        1. Doprava ropy se údajně
          Doprava ropy se údajně promítá do energetické bilance jen asi 3% (3% energie v palivu obsažené). V průměru. Samozřejmě, že se to může dost lišit. Mě se to také zdálo málo, ale našel jsem jen jediný zdroj, kde to bylo vyčíslené. Kolik je to konkrétně z Ruska k nám, nevím. Ono i tak je to dost tristní, výrobou se spotřebuje asi 15%-40% energie v palivu obsažené a auto s toho využije také jen asi třetinu. Celkově to vychází, že celková účinnost je někde kolem 10-30%, ale našel jsem údaje, že je to i horší než 10%.

        2. Našel jsem výpočet, kde
          Našel jsem výpočet, kde se to počítá. Autorovi to vychází, že je potřeba přibližně 100 kW konstantního výkonu elektrických pump, aby dopravovaly ropu na 1 km ropovodu. Takže jen těch cca 400 km z Břeclavi do Kralup udělá pěkných 40 MW výkonu. to už je slušná fabrika.

          1. Ropovod Družba má délku
            Ropovod Družba má délku 4000 Km a průměr potrubí 525mm. Rychlost proudění ropy je 1 – 1,4m/s. Podle vašich údajů by bylo potřeba 400MW výkonu po dobu 4000000s, tj. cca 1111h. Tj. 444GWh. Vychází to 141W/dm3. Pokud tam nemám chybu, je to asi tak na 1,5% energie v palivu obsažené (10KWh/dm3). Není to tak špatné. Domníval jsem se, že to bude mnohem horší.

  3. Jako elektroinženýr mám
    Jako elektroinženýr mám následující poznámku, je samozřejmě pravda , že elektromobilita v osobní dopravě neznamená automatickou potřebu nových zdrojů ne jen kvůli výkonu, ale i kvůli tomu, že většina aut bude dobíjena v době mimo špičku. Nicméně pokud jde o celkovu spotřebu je třeba uvažovat i se ztrátami vozů při nabíjení nikdo nevidí do budoucnosti , ale předpokládejme účinnost okolo 85%. Dále pak potřeba nových JE není jen z důvodu el. mobility ,ale zejména proto, že dnešních zhruba 42TWh z uhlí zbyde za 25 let tak 12, takže je třeba postavil 2 velké jaderné elektrárny typu Temelín jen k nahrazení uhelných el. Další věcí je obecná náhrada uhlí ve vytápění domů, to lze zajistit buďto zemním plynem nebo tepelnými čerpadly. Dále je tu růst spotřeby el. energie z důvodu automatizace výroby a služeb a růstu životní úrovně občanů jinými slovy když to všechno sečtete , pak to máte v TWh za uhlí 30, za el.mobily 5 , za tepelná čerpadla 10 včetně růstu spotřeby suma sumárum 45TWh = cca 6 jaderných bloků typu JETE. Jinak největším vývozcem el. energie na světě je Francie a náš vývoz v roce 2014 vrcholil, během příštích 5 let bude na polovině a v roce 2025 budeme zhruba na nule. Kolem roku 2030 budeme dovozci i přes rozvoj OZE a úspory. Bez rozvoje jaderné energetiky nás čeká 80% závislost na dovozech energie což je fakticky konec politické nezávislosti republiky. Čím více JE se u nás postaví, tím bohatší jako národ budeme, tím méně budeme na vydíratelní od dodavatelů ropy a plynu. Není náhoda , že k velkému rozvoji hospodářství u nás došlo právě v letech po zprovoznění JETE. Kdyby se nedostali k moci zelení stavěl by se nový Temelín právě v roce 2008 což by mělo celorepublikově vliv na průběh hospodářské krize. A pokud by stát místo FV panelů podpořil za řádově nižší peníze rozvoj tepelných čerpadel nebyl by problém ani s využitím el. energie z nové elektrárny. Ve výsledku bychom se už dnes měli tak jako se nebudeme mít ani v roce 2020. Se současnou politikou nikdy nedoženeme Rakousko a Německo a budeme vždy jen ti chudí z východu a o tom to je.

    1. Tepelne cerpadlo v typickem
      Tepelne cerpadlo v typickem ceskem dome neni vhodne. Vsechny ty stare domy jsou koncipovany na topeni s radiatory a teplotou topne vody daleko nad 50 st. C. Pri takove teplote ma tepelne cerpadlo topny faktor kolem 2 a mene. Instalace podlahoveho topeni je vetsinou nerealne, takze pro vetsinu lidi tepelne cerpadlo neni reseni. Ja topim TČ v podlaze a to je vskutku parada. Ale ten dum musi byt na to staveny. Topim pouze vecer 2 az 5 hodin denne. Akumulace vystaci na cely den. Moje spotreba je v noci a na to neni zadny novy Temelin potreba. Nocniho proudu je nadbytek. proto take mesta v CR sviti celou noc aby se ta elektrina spotrebovala.

      Uvadite Nemecko a Rakousko jako cil naseho ekonomickeho usilovani. Jedni jadro opousti a druzi zadne nemaji a presto jsou daleko pred nami. Jadro a ekonomika nejak moc nesouvisi.
      MPO protlacuje dostavbu JETE kvuli jinym zajmum a ne kvuli nedostatku energie. Ministr ma tesne hospodarske a rodinne vazby na rusko a tam smeruje usili o zakazku. I kdyz se JETE nebude stavet, pripravne investice budou kolem 30 miliard Kc. Vetsina penez padne za velkohube planovani a znalecke posudky. Proto fotovoltaika je nekomu trn v oku.

      1. Uvádíte německo, a že
        Uvádíte německo, a že jádro stím nesouvisí, položil jste si otázku kde tyto dvě země berou energii? Z jádra českéhoa jádra francouzkého.

        Tzv zelená elektrika rakouská, prodávaná do německa je někdy podvod a fikce na hloupý rakušáky a němce. Viz přečerpávací elektrárna na rakouské straně, kdy vou načerpají pomocí „české jaderné elektřiny“, samozřejmě zalevno a pak draze do německa prodají „vodní elektřinu“.

        Otázka zní, jak bude fungovat průmysl německa, kdyby odešla od jádra francii a i ČR? Nijak, protože by neměli kde nakoupit. Ekonomicky to funguje tak, že jsme kolonií německa, která je zásobuje, aby doma mohla vláda tvrdit „na území německa jsme ekologivé a nemáme jádro“, fakticky ale na jádro jedou.

        FV je trnem oku, protože když nemáte jak uložit elektřinu, tak je prostě na dvě věci, joooo, když by FV propojili třeba z výrobou umělého CNG apod. pak by to dávalo smysl a i topení na zimu by pro domy bylo, ale jinak váš příspěvek je směska názorů, které trochu nesouvisí s reálným stavem…

        1. Vážený Anonyme dodejte
          Vážený Anonyme dodejte čísla, jinak Vám nemůže nikdo věřit. Váš příspěvek je také Váš názor, stejně jako můj příspěvek. Nic není černobílé.

          Nevidím nic špatného pokud rakušáci kupují elektřinu u nás a pak ji prodávají jinam (pokud tomu tak je) naopak bych spíš řekl, že chyba je u výrobce, proč má tolik elektřiny a Rakousko pomůže stabilizovat síť.

          Nazývat ČR kolonií Německa je dosti přehnané a je vidět, že máte jasný názor na vztahu těchto zemí, ale skutečnost je jaksi jiná. Jsou to úzce propojené trhy a kde je poptávka je i nabídka. Doporučil bych Vám rozšířit si znalosti o evropském trhu, který je sice trochu pokřivený dotacemi v mnoha oblastech, ale je to pořád trh, kde se někdo poptává a někdo nabízí.

          Dle mého názoru FV patří na střechy obytných domů nebo továren a je doplňkovým zdrojem energie (prozatím) jinak jako hlavní zdroj je to zatím neekonomické. Na druhou stranu do ekonomiky FV se nezapočítává takové věci jako nebýt závislý na drátech (výpadky, růst ceny nebo daní atd.).

          1. Právě naopak FV hlavně z
            Právě naopak FV hlavně z Německa těžce destabilizují síť. V elektrárnách mají hrůzu z blbého zatmění slunce. A co se týče Rakušanů tak dokonce se jednu dobu prodával přístroj, který se zapojil do zásuvky a filtroval elektřinu z jaderné elektrárny od nás, aby Rakušani byli ekologičtí. Že je to blbost jak brno je jiná věc, ale podstatné je, že to Rakušani nakupovali a používali. To, že Rakušani protestovali proti Temelínu je známé, ale už jim nikdo neřekl, že doma fungují právě z té naší elektrárny. Škoda, že elektrika nejde zastavit jak voda a do Rakouska se neodstavila dodávka elektřiny. To by se rychle uklidnili.

    2. samozřejmě se s vámi dá
      samozřejmě se s vámi dá souhlasit, bohužel je opět jen jeden z úhlů pohledu. Účinnost nabíjení EV není ani dnes 85% ale vyšší, nepočítáte s růstem ostrovních systémů, jak u domácností, tak v průmyslu atd. atd. a nenalhávejme si, že pokud budeme mít více JE, potom se jako občan i stát budu mít lépe. to je s prominutím populismus.

        1. tobě musel na hlavu
          tobě musel na hlavu spadnout celej barák ty teoretiku. Sám ostrovní systém mám a nevidím v jeho rozvoji žádný problém, hlavně pokud se na trh budou dostávat produkty jako od Tesly PowerWall atp. Pokud EV nabíjím v průněru 3,2kW po dobu 5-ti hodin odeberu 16kWh. Baterie jsou 15kWh a na to ujedu cca 100km. Podle mě účinost 93%.

            1. A proč by nemohlo?
              Pokud

              A proč by nemohlo?
              Pokud ještě bude mít 20% rekuperaci, pak má auto s účinností 113% – ujede 100 km a ještě mu v baterkách zůstane do dalšího nabíjení.
              A po dalším nabíjení již bude mít účinnost 105% a po najetí 100 km se mu účinnost s rekuperací zvedne na 126%. A tak dále.
              Nakonec bude jezdit auto trasu 100 km úplně bez dobíjení.

    3. Vaše prognózy jsou
      Vaše prognózy jsou přehnané. Rozvoj OZE je v ČR již několik let zmrazený, nevím, kde berete tu odvahu psát, že se u nás podporuje. Jediné, co se podporuje je vyplácení nesmyslně vysokých dotací několika málo subjektům, které vydělávají na zkorumpované legislativě.
      Potenciál OZE je u nás nevyužitý a dovoluji si odhadnout, že při udržení rozumné míry využití ploch (hlavně střech) pokryjeme asi tak 1/3 až 1/2 současné výroby. Mohli bychom se dostat asi tak na 60% současného stavu jen s využitím OZE. Dále nevím, proč by spotřeba nutně měla růst. Jsou oblasti, kde naopak výrazně klesá (IT, osvětlení, domácí spotřebiče, výroba spotřebního zboží atd.).

    4. spotreba elektriny v CR
      spotreba elektriny v CR spise klesa, ac minimalne, tak klesa, za poslednich 5 let klesla o cca 5 TWh (ac nejvetsi skok cca 4TWh je mezi 2013 a 2014) , za stejne obdoby v CR naopak vzrostl instalovany vyrobni vykon o cca 1TW (vse se da dohledat na Energostatu)

      k dobe nabijeni, elektromobily se budou dobijet a dobiji zhruba ve 2 etapach, zaprve prez den kdy proste stoji na parkovisti a majitel je treba v praci a pak take v noci kdy naopak je majitel doma a elektromobil se mu=ze opet dobijet, trosku vedle jsou pak udaje kuprikladu z rychlonabijecek (budeme vychazet z udaju tesly ktera provozuje asi nejvetsi takovou sit v podobe Superchargeru) a tam diky poloham a ucelu tech Superchargeru zase lide nabiji vpodstate jdys nekam jedou, obdobne na tom budou treba nabyjecky u supermarketu a podobnych mist, takze se da rici ze elektromobily se nabiji vpodstte tak nejak roztrousene porad proste podle toho kdo je majitel a dalo by se to krom nocniho nabijeni zcela prirovnat k uplne bezne rutinne cerpaci stanice kde je proste frmol od X hodin do XX hodin

      co se ucinnosti nabijeni dnes tyce, tak Tesla uvadi u Superchargeru 94%, jak jsou na tom jini netusim, udaje jsem nehledal

  4. Elektromobilita prinese
    Elektromobilita prinese obrovske investice a uspory. Kazdy usetreny barel ropy prinese nejen usporu dovozu, ale zaroven generuje domaci vyrobu elektriny. Vsechny miliardy co se plati sejkum a rusakum, zustanou doma a budou podporovat nasi ekonomiku. Kdo myslite ze zaplatil dubajske mrakodrapy a ledni kluziste v pousti? Kdo zaplatil nove ruske tanky a jine zbrane? No prece vsichni Evropane co jezdime na benzin a naftu.
    Kolik usetrime penez za mensi nutnost zbrojeni, kdyz rusaci nebudou mit nase penize za jejich ropu a nebudou tolik zbrojit a ohrozovat cely svet?
    Elektromobilita je o premene sveta k nasemu prospechu. Uz nikdy nas nebude vydirat nejaky poustni nebo sibirsky diktator.
    A jako bonus dostaneme cisty vzduch a lepsi zivotni prostredi.
    At je to na zacatek treba i s novym Temelinem, ale do budoucna stejne zvitezi fotovoltaika.

    1. Uplně se dovozu ropy nikdy
      Uplně se dovozu ropy nikdy nezbavíme, pořád bude třeba pro výrobu plastů, stejně tak je Rusko poměrně významným producentem jaderného paliva, některých technologií, Kaspersky Lab je světově uznávná softwareová firma, má i další suroviny, navíc případné akce jsou z meznárodního pohledu transparentní, stopovatelné, rozkrytelné. Navíc, pokud nedojde k jaderné válce, válka/obsazení Ruskem neznamená akutní nebezpečí vyvraždění obyvatelstva ČR.

      Pravdu máte, já to říkám delší dobu, ovšem, co se týká ropných šejků, kde je reálné riziko že financují, nebo financovali teroristické akce z ropných peněz. Pokud se velmi rychle, v horizontu jedné dekády, podaří přejít na elektromibily, pak jejich příjmy výrazn poklesnou, což oslabí jejich teroristické schopnosti.

      Máte také pravdu, alespoň částečnou, že by tento přechod znamenal zlepšení zahraničně-obchodní bilance. Ovšem ne úplně, protože stejně by bylo nutné dovážet například jadenré palivo. (Podle mne by každý ze států EU měl mít možnost splnit cíle snížení spotřeby uhlíkatých paliv dle vlastního uvážení a možností, tedy u nás klidně i s těmi jaderkami, Rakousko pak ať klidně zase investuje do PVE, pak to může fungovat lépe) Nebo bychom je mohli vyrábět. Nejlepší je z dostupných technlogií asi použít kanadské těžkovodní reaktory, které si umí část paliva vrobit a poradit si s vyhořelým, částečně, ze současných elektráren.

      Nemuselo by se navíc vůec spoéhat jen na ČEZ. Proč ta vyčleněná místa neotevčít i jiným zájemcům z EU? Samozřejmě s tím že musí plnit naše pravidla.

      Ekologie, samozřejmě, ale udělat to tak, aby to neohrožovalo průmysl a nezatěžovalo příliš ekonomiku, tady by byla asi dobrá možnost kombinace velmi volných parvidel pro domácnosti a firmy co se týče instalací na střechách budov a malých zařízení pro využití OZE, do těch 20kW třeba jen ohlášení, neodmítnutí připojení na DS etc. A výstavby jaderných elektráren, spolu s podporou průmyslu k ekologizaci, ale ne likvidační.

  5. OZ muze delat treba 1000%
    OZ muze delat treba 1000% ale je treba baterie na nocni provoz, k tomu je treba dodat ze v tomto pripade bude elektrina ve spicce zdarma protoze ji bude tolik ze ji nikdo nebude chtit.
    K tomu to vsechno smeruje.

    Je uplne jedno kolik udela atom ten mi nikdy el. zadarmo neda.

    1. Dovolím si nesouhlasit.
      Dovolím si nesouhlasit. Vcelku proti jaderným elektrárnám nic nemám, naopak, jsou skvělým zdrojem čisté elektřiny. Ale v dnešní době už nejsou ekonomicky ani ekologicky schůdné. Mnohem výhodnější je investovat do decentralizovaných zdrojů a především snižování energetické náročnosti. Ani desetitisíce malých solárních elektráren na střechách (kam patří) by nestály tolik co nová jaderná elektrárna. Na druhou stranu, ani ty „polní“ solární elektrárny nejsou nijak zvlášť škodlivé – prostě se za pár desetiletí z pole odstraní a zrecyklují. Nezbudou po nich tuny betonu ani radioaktivního odpadu jako po jaderné elektrárně.

      1. Ale je nutné také
        Ale je nutné také zvažovat životnost jednotlivých zařízení. Jaderná elektrárna se nestaví na 25 let. Ta má většinou konstrukční životnost 50 let s možností poměrně značného prodloužení. Uvažuje se, že životnost některých starých jaderek v USA apod. se bude prodlužovat daleko přes 100 let! To je poměrně šílené, ale i přesto to funguje. A co se týče jaderných materiálů, tam stačí postavit již ozkoušené množivé reaktory a můžete jet na thorium.

      2. Absolutní nesmysl. Do
        Absolutní nesmysl. Do snižování energetické náročnosti skandinávské země a Německo a investují horem dolem už léta a přesto je tam spotřeba elektrické energie na obyvatele mnohem vyšší než v ČR. A nechat odejít veškerý energeticky náročný průmysl do číny to opravdu ale opravdu není „snížování energetické náročnosti“. Spotřeba elektřiny prostě bude stoupat v ČR, to je nepochybné. Ohánět se tedy tím, že spotřebu elektromobilů můžeme saturovat nějakým vývozem jsou pusté fabulace.
        Jaderné elektrárny jsou každopádně ekonomicky a ekologicky mnohem schůdnější než tzv. oze. To je fatk. Stejně tak je faktem, že síť se bez velkých stabilních zdrojů neobejde.

        1. Že bude spotřeba stoupat
          Že bude spotřeba stoupat odvozujete z čeho? V posledních letech naopak klesá tak jako klesá energetická náročnost masově používaných spotřebičů. Například pokud elektřinou netopím a neohřívám vodu je největší žrout lednička. Moje původní měla spotřebu 400kWh/rok ta současná má 150. Žárovkové osvětlení se postupně měnilo za zářivky a nyní za LED. CRT televize za LCD a nyní LED. Stolní počítače nahrazují noteboky atd, atd…

          1. Ano jsou spotrebice kde
            Ano jsou spotrebice kde spotreba klesa, ale je cela rada spotrebicu ktere maji velke odbery a drive vubec nebyli. Rychlovarne konvice, el. trouby, varne desky, tepelna cerpadla, klimatizace… Obavam se ze tyto maji spatrebu mnohem vetsi nez co usetrime na sviceni a chlazeni potravin.

            1. Jj, máte pravdu, někdo kdo
              Jj, máte pravdu, někdo kdo snížil svou spotřebu vyvozuje důvody, že takto bude celý stát, ale zapomene říci, že to nejde, nekdo topí plynem, uhlím apod. jak toto nahradí? Většina lidí např. sporáky dá raděj alektřinu, což je nárůst slušné, někdo si dá topení elektřinou (ať tepelná čerpadla, nebo nízkoenergetické přímo el. topení apod.), zase nárůst. Když „přejdeme na elektromobily“, opět se zvýší. Průmysl i když snižuje energetickou náročnost nahrazuje kapacity, které byli zlikvitovány po 89, takže nárůst další.

              Jako je fakt, že když mi někdo řekne, „vyměnil jsem žárovku za LED, temelín není potřeba“, na to není co říci, to je samo o sobě vypovídající, že je zbytečné na podobný výplod cokoliv říci, on enpochopí co řekl za blbost a jiný názor nepřijme.

            2. Kolik znáte rodin, co v
              Kolik znáte rodin, co v dnešní době nemá rychlovarku a budou si ji do budoucna pořizovat? Spíše už budou kupovat další za tu co jim dosluhuje a ta bude zase účinnější. Co si já pamatuji, dříve jsme vodu na čaj a kávu připravovali 10 minut v konvičce na plotýnce. Ano, cca do roku 2009 spotřeba stoupala, ale nyní prostě klesá. To není můj názor, to je statistika. Varné desky nahrazují dříve používané plotýnky a mají také menší spotřebu, navíc dnes nastupují ještě úspornější indukce. Tepelná čerpadla z části nahrazuji jiné formy elektrického vytápění. Dnes už se i bojlery dělají s TČ. Klimatizace taky nejsou žádná novinka a kdo má potřebu chladit je vetšinou má. Navíc na rozdíl od ledničky klimatizace běží jen pár dní v roce.

          1. Dogma? To by jste měl
            Dogma? To by jste měl vědět, Vy.

            co tak vysvětlit jak s fotovoltaiky a větru dostanete elektřinu, když bude potřeba svítit v noci v bezvětří?

            Ale chápu, dnes se ustanovil etalon, že vše zelené je dokonalé a cokoliv co toto DOGMA naruší je šíření lží a pomluv.

            Tedy jak díky zelené výrobě elektřiny získám dostatek stabilních zdrojů na provoz rozvodů elektřiny aby se pokryla veškerá spotřeba, dle ekonomiky?

            Připomenu v Německu a přes větrníky na severu musí dovážek elektřinu z jádra z ČR a Francie, když by to nedělali, padne jim síť.

            Takže kromě výkřiků polilticko-ekologických hesel, řekněte řešení, zatím dogma šíříte Vy.

            1. máte pravdu dneska. Ale to
              máte pravdu dneska. Ale to neznamená, že v budoucnu nebude možné energii z OZE levně skladovat a tím umožnit její nepřetržitou využitelnost a tímpádem přechod na decentralizované zdroje. A k tomu ten vývoj pomalu a jistě směřuje.
              Energie by z OZE bylo dost, kdyby se dala uskladnit. Což dneska zatím efektivně a levně nejde, v tom máte pravdu

              1. lacno uskladnit elektrinu ?
                lacno uskladnit elektrinu ? a ako konkretne si to predstavujete ? precerpavacky a ich umele jazera, zatopene udolia ? supravodive cievky ? nejaky artefakt z vesmiru ?

                jediny stabilny zeleny zdroj co utiahne cca 20 percent (na SR) z celku je vodna elektraren. momentalne nie je kde staviat dalsie.
                slnko ani vietor to realne nebude, vsetko ostatne sa dovaza (zdroje),
                snad jedine co naozaj vyvazame je ocel a mozno drevo, inak sme uplne v riti.

                nejake realizovatelne sci-fi, mozno fuzne elektrarne, ale to je asi ako s vodikom, k hovnu.

                tak nasadneme na bicykle s dynamom a mozeme sa postarat o vylepsienie obrazu vo svete.

                1. No tak jestli nevidíte nic
                  No tak jestli nevidíte nic mezi přečerpávačkami a artefaktem z vesmíru tak to máte velmi omezený rozhled. Jesli je vše ostatní scifi, tak by asi měli zastavit veškerý vývoj a propustit na dlažbu všechny vědce. Dle Vás jsme vůbec měli zůstat na stromech, ne? 🙂

                2. co mate proti stromom ?
                  vasa

                  co mate proti stromom ?
                  vasa viera vo vedecky objav co nas spasi je .. fascinujuca.

                3. Vaše víra ve stagnaci
                  Vaše víra ve stagnaci rovněž.
                  Hezký den 🙂

        1. Zatím je vyhořelé palivo
          Zatím je vyhořelé palivo jen zdrojem svárů, investic do úložišť, protestů a bezpecnostních rizik. Nechal bych virtuální tuny radioaktivního odpadu z JE raději ležet v zemi jako surovinu až do doby, kdy se to bude nechat opravdu využívat jak píšete. Ono to totiž také může být nikdy. Nebo se ukáže, že se surovina dá využít jinak a mnohem efektivněji než vyhořelé palivo.

  6. Dostavba Temelínu se ale
    Dostavba Temelínu se ale nedělá kvůli elektromobilitě. Ta se dělá kvůli postupnému uzavření uhelných a plynových elektráren, které jsou špinavé nebo nerentabilní a také jako nahrazení jednoho nebo obou bloků v Dukovanech, které půjdou relativně brzo (20 let) do důchodu, pokud se jim neprodlouží životnost. V podstatě budeme mít dva velké centrální zdroje, do toho zamontujeme vodní elektrárny a nějaký menší mix OZE, vítr skoro nic, fotovoltaika ideálně pár procent na střechách domů (ta fotovoltaické pole by to chtělo zrušit) a nějaký ta kogenerace.

      1. Do očí bijící nesmysl,
        Do očí bijící nesmysl, byl a je pouze ten, že oze parodie na elektrárny dokážou nahradit jaderné elektkrárny. V ČR to skončilo bilionovým tunelem. V Bulharsku to skončilo pádem vlády, ve španělsku 25 % nezaměstnaností a v německu tunelem za biliony eur a nárůstém spalování uhlí ve špinavých a starých elektrárnách. Nárůst elektromobility rozhodně k nárůstu spotřeby elektřiny povede.

  7. Pane Horčíku skutečnost
    Pane Horčíku skutečnost je taková, že kdyby se teď hned přešlo na 100% elektromobilitu a současně se odstavily rafinerie, tak se spotřeba energie nezvýší. Důvod je prostý. Na výrobu paliv je potřeba přibližně tolik energie, kolik potřebuje elektromobil na ujetí stejné vzdálenosti jako automobil na odpovídající množství fosilního paliva.

      1. Nevím, jak autor došel k
        Nevím, jak autor došel k tomu, že za na výrobu 1 galonu je potřeba 6KWh. Galon je něco kolem 4l. Naopak mám informace o tom, že na výrobu jednoho litru paliva je potřeba asi 3-7KWh (to není celkové množství energie, ale jen eletrické). Největší spotřeba je na čištění. Proto množství energie může značně kolísat a vysoce kvalitní ropa (Severní moře), která ovšem není u nás běžná (u nás Rusko), může spotřebu výrazně omezit.
        Moc rád bych si přečetl nějakou statistiku, kde jsou uvedené metrické míry, nejlépe pro ČR. Například jakou mají rafinerie reálnou spotřebu energie na výrobu paliv a kolik vyrábí. Pokud máte takový odkaz, tak to by bylo opravdu přínosné.
        Údaje ve článku na který odkazujete se nedají ověřit a něco mi vychází i o 3 řády jinak, např. cca 200KWh/gallon. Další podstatný rozdíl je v tom, že autor počítá celkovou energetickou bilanci. Ne jen spotřebu elektrické energie.
        Hodnota 0,2 KWh/gallon, tj asi 50Wh/l je pak nesmyslně nízká. Je to méně jak 1% energie obsažené v palivu a přitom 3% se spotřebují jen na těžbu a dopravu. Celková výrobní bilance je někde kolem 15-40% energie obsažené v palivu, některé zdroje uvádí ještě vyšší hodnoty.

  8. No, to jsou osobní
    No, to jsou osobní elektromobily českých občanů. K tomu zahraniční turisti s auty, autobusy, náklaďáky a dieslové lokomotivy a nakonec i letadla a lodě. To už by pár Temelínů dalo 😀

    A hlavně je potřeba počítat s tím, že když je doprava lacinější, tak se i víc využívá, rozhodně to není 1:1.

    1. Nebál bych se toho, bude to
      Nebál bych se toho, bude to kompenzované zase tím že elektromobily mají o něco menší doezd, zatím, jsou o něco dražší. Letadla přejdou maximálně na vodík, tak dobré bateria asi ješt dlouho nebudou, maximálně vzdušné, kde se pracuje s minimální vlhkostí (podívejte se po Air Battery)
      Lodě by mohly být poháněné bateriemi, jen by to znamenalo značný mnoství přepravovaného materiálu, ktrý by byl již znatelný. U vlaků by byl asi problém s dojezedem, ale to by se dalo řešit, byť by to znamenalo jistá zpoždění, tím že by v samotné lokomotivě byla jen pomocná baterie s malým dojezdem a ta hlavní byla v „tendru,“ ty by se pak mohly v určitých stancích měnit.

      Je ale otázka, jestli už není levnější pevně zadrátovat všechny tratě, to by ale zase znamenalo, že v síti budou vytvářeny výkyvy a bude taková infrastruktura náchylná na různé výpadky a pod, což by u baterové trakce v takové míře nehrozilo. To by ale znamenalo značnou zátěž navíc u vlaků, pokud dnes někde jezdí motoráček o váze 20t, pak při řešení s bateriemi by jeho hmotnost mohla vzrůst klidně jednou tolik.

  9. Určitě zajímavé
    Určitě zajímavé počty,
    nemyslím, že bychom měli problém s výrobou elektřiny, ale s jejím uchováváním. Ne všichni máme možnost dobýjet auta doma v garáží a Superchargery nebo veřejné stanice taky něco sežerou.
    Víc než nedostatku elektřiny se bojím kolapsu soustavy. Stále více firem má klimatické jednotky, spousta firem se staví, odběr ze sítě není stabilní.

    1. Je zajímavé, že spotřeba
      Je zajímavé, že spotřeba elektřiny za 5 let mírně klesá, jak je vidět ZDE
      Kolapsu soustavy bychom se nemuseli bát, kdyby jsme nebyli propojeni s okolními zeměmi např. Německem kde mají problémy s větrnými elektrárnami na severu.
      Tento článek bere obrazně trochu munice odpůrcům elektromobility. V ČR mít elektromobil je zatím životní styl stejně jako mít „nadupanou káru“ která je slyšet, ale to se doufám brzy změní.

      1. Doplnil bych mít nadupanou
        Doplnil bych mít nadupanou káru, která je hodně slyšet a cítit. A která je uživateli pro praktické použití celkem k ničemu nebo naopak pro denní použití brutálně předimenzovaná, aby jednou ročně zvládla ono pověstné Chorvatsko.
        Což je další mýtus o elektromobilech – do Chorvatska s tím nedojedeš. Tady čekám na praktickou zkušenost kolegů z Brna, kdy se tam mají na běžnou rodinnou dovolenou vypravit staří a mladí s dětmi v Nissanu Leaf a Nissanu eNV200. V tomto okamžiku dávají dohromady přístupy k nabíječkám po trase (karty, čipy, paušály, registrace, platby) a plánují trasu jízdy. Ostatně to je podobné spalovákům – kudy tam nejkratší a nejrychlejší cestou bez dálničních poplatků a mýta, abychom zpátky dojeli na kanystr paliva v kufru a nemuseli nikde tankovat. A pokud ano, kde to jde po trase nejlevněji.

        1. Stačilo by kydyby se dráhy
          Stačilo by kydyby se dráhy nechovaly tak jak se chovají (nemyslím jen ty české) a ceny a doprava skutečně odpovídaly tomu, jaké jsou potřeby, chápu že se musí přepravit i vagony občas, ale opravdu je pro ně tak složité mimo špičku nechat polvinu vlaku odstavenou? Zejména je o vlaky osobní, případn některé rychlíky, na druhou stranu jsou neschopné posilovat vlaky v pátky a neděle, kdy není v dálokových kam si sednout. S lepší organizací by jistě byly schopny pohodlně a levně dopravit majitele i s auty do některé z Chorvatských stanic, odkud by mohli pokračovat po vlatní ose. Nemluvě o tom, že by se na vlaku mohla auta nabíjet.

        2. Ahoj a tady vidím obrovský
          Ahoj a tady vidím obrovský problém elektromobility..

          Abych se dostal se spalovákem k moři, tak mi stačí jen kreditka a otvor na plnící pistoli :)..

          Abych se dostal elektromobilem k moři, tak musím mít plán trasy, zmapované dobíjecí stanice, karty a čipy k nim apod… Neexistuje jednotná nabíječka, jednotný přístup k nabiječkám apod… Nutí to člověka velmi podrobně plánovat.. Není to ta jednotna benzinových pump… A prosím nepředhazujte mi, že někde na pumpě nemají speciální benzín…. 99% čechů vystačí s BA95 nebo naftou…

          Chybí mi tu zastřešovací organizace, která by se domluvila, jak platit, jak účtovat, jak to technicky udělat apod..

          Jirka

          1. Nesmíte od infrastruktury
            Nesmíte od infrastruktury elektromobility za posledních 5 let chtít stejný komfort, jaký máte u infrastruktury spalováků za posledních 100 let. Na tom všem se teprve dělá.
            Taky jsme ještě nedávno museli pumpy hledat, modlit se aby měly otevřeno a třeba ještě aby braly karty. Nebo byl poblíž bankomat.

            1. Já elektromobilitě
              Já elektromobilitě Radovane fandím.. Už teď je po republice statisíce nabíjecích stanic – např. u všech rodinných domů 🙂 .. Jen ti majitelé nevědí, jak nabídout svou přípojku veřejnosti bez toho, aby museli dobití cizího elektromobilu platit ze svého…

              A zde by byla činnost společné organizace vítaná – navrhla by standard, jak tuhle situaci řešit, jak to zajistit technicky i obchodně, aby lidi měli motivaci nabíjet apod..

              Jirka

              1. Toto jsem řešil již před
                Toto jsem řešil již před deseti lety- viz http://www.elektromobil.wz.cz HELP
                Na základě nabídek jsem nechal vytvořit mapu. Ta byla ale posléze znehodnocena nekorektními údaji.
                Osobně používám http://www.drehstromnetz.de Toto je víc, než dostačující síť pro rychlé nabíjení 22kW.Za hodinu 200 km.
                Pokud by chtěl někdo nabídnouti 3 fázovou zásuvku, nechám je zapsat do této sítě. U nás již několik takových zásuvek je, jen zápis nějak vázne.

          2. Zásuvky CEE 32/400V najdete
            Zásuvky CEE 32/400V najdete opravdu skoro všade a jelikož mám na palubě nabíječku 22 kW, jde to i rychle. Na 500 km nabiji za necelé 3 hodiny. Dnes již mám nainstalovaný obvod, který nabíječku ochrání, i když je ta zásuvka blbě zapojena.
            Když se chce, všechno jde. Jen chtít a umět se přizpůsobit. Elektromobil není pro blbce.

        3. „Nadupaná kára“ jsem
          „Nadupaná kára“ jsem myslel jako protipól elektromobilům. Předimenzované, hlučné, žeroucí spousty PHM a hlavně vepředu a vzadu spojler. Cestu do Chorvatska neřeším, bych si půjčil auto v tom nevidím problém. Nebudu si přeci kupovat auto na 1 nebo 2 cesty za rok k moři, nejsem trubka.
          Snad se o té cestě někdy dočteme, jak probíhala.

    2. Hned za „20ti Temelíny
      Hned za „20ti Temelíny kvůli elektromobilům“ vede žebříček elektromobilních mýtů ten o přetížení rozvodné soustavy. Vážení, dnes každou noc máme přebytek výkonu téměř 2GW. Současně data o užívání elektromobilů sezbírané jejich výrobci říkají, že přes den se dobíjí pouze zlomek elektromobilů. Pokud si dobře vzpomínám, tak Tesla uvádí jednotky procent. Jednoduše, když si pořídíte elektromobil, tak si dobíjení levným nočním proudem zajistíte. Jistě, může někde lokálně vzniknout problém, ale nic globálního, neřešitelného se nestane.

      1. Rád bych tomuto věřil a
        Rád bych tomuto věřil a již jsem to taktéž několikrát slyšel.
        Mohl bych se zeptat, vidím, že tomu asi budete rozumět, co se dělá s přebytkem energie? Těžko se bude prodávat nebo posílat přes půl světa tam, kde je potřeba. A jak se to kompenzuje, když je zase nárůst spotřeby energie?
        Něco málo jsou přečerpávací vodní elektrárny co jsem slyšel, ale to mi taky moc nedává.
        Díky.

Napsat komentář