Čeští vědci vyvíjejí superodolnou baterii

Čtyři roky uplynuly od doby co jsme poprvé informovali, že Čeští vědci pracují na revoluční technologii 3D baterií. Nyní jsme firmu HE3DA navštívili znovu a dostali exkluzivní možnost prohlédnout si prototyp 1kWh baterie.

Prototyp baterie společnosti HE3DA, který jsme mohli vidět v běhu
foto: Hybrid.cz

Česká společnost HE3DA dnes sídlí v Letňanech, v areálu Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu. Šéf firmy Jan Procházka nás po letech pozval abychom se přesvědčili, jak projekt pokračuje.

V laboratořích na nás čekal 1kWh prototyp baterie, kterou by teoreticky stačilo zabalit do vhodného obalu a mohla by se prodávat. Její parametry jsou skutečně nevídané: přesvědčili jsme se, že baterii je možné z plné kapacity vybíjet třeba i zkratem až na prakticky nulovou kapacitu.

Narozdíl od prakticky veškeré konkurence je ovšem baterie HE3DA schopna i po takovém zacházení fungovat. „Máme ověřeno, že baterii můžeme vybít na 0 % kapacity celkem v 1500 cyklech,“ popisuje Procházka. Pro srovnání, takové zacházení odrovná konkurenci po několika jednotkách až desítkách cyklů.

Zeptali jsme se jaká by byla životnost baterie, pokud by se vybíjela třeba pouze do hloubky 50 %. Procházka potvrdil, že několikanásobně vyšší, klidně i přes 10 000 cyklů. Takto dnes fungují běžné baterie pro elektromobily – jejich reálná kapacita je vyšší než využitelná kapacita.

auto baterie HE3DA superodolná baterie čeští vědci

Ani zatloukání hřebíků do staršího a menšího prototypu baterie se nijak významně nepodepsalo na schopnosti baterie dál dodávat napětí
foto: Hybrid.cz

Baterie HE3DA má proti konkunrenci i další výhody: téměř se nezahřívá a nejsou v ní žádné organické látky. Nemůže tedy vzplanout a hořet plamenem. Jak jsme se přesvědčili na vlastní oči, je téměř nezničitelná. I po protlučení hřebíkem stále dodávala napětí a proud.

Hlavní „zbraní“ baterie českých výzkumníků tak není kapacita, která je srovnatelná s konkurencí, nýbrž bezpečnost a možnost extrémně rychle vybíjet baterii klidně až „do dna“. Zajímavá prý bude i cena, která může být o něco nižší než v případě konkurence.

auto baterie HE3DA superodolná baterie čeští vědci

Měření tepelného záření z infračervené kamery při vytahování hřebíků z malého staršího prototypu
foto: Hybrid.cz

„Nechceme ale jít s cenou příliš nízko, proč také? Nabízíme něco, co nikdo jiný v oboru nemá,“ říká s úsměvem Procházka. Výhodou jeho baterie je také možnost vyrábět články velmi malých, ale i obřích rozměrů. Zájem o jeho baterie už prý projevily některé energetické koncerny působící v Česku.

Právě v oblasti energetiky, ale také elektromobility, by mohly nové baterie HE3DA najít své uplatnění. V současné době pracuje pětičlenný tým vědců na zmenšení prototypu o zhruba 40 % a finálním zapouzdření. Připravují se také postupy pro průmyslovou výrobu. S tou by se podle Procházky mohlo začít už během příštího roku.

vlastní

29 Comments on “Čeští vědci vyvíjejí superodolnou baterii”

  1. pokud by to bylo vsechno jak
    pokud by to bylo vsechno jak se pise v textu i na strankach firmy, a kontaktovali by Teslu, tak by v pripade ze to neni jen bublina tech 50 mega meli hned, takhle se jen dozvidame ze jednaji s investory a investor chce tovarnu v Nemecku

    zrejme to asi tak uzasne nebude kdys maj vpodstate problem toho investora sehnat

  2. Tohle je typ pro masovou
    Tohle je typ pro masovou výrobu . Jistěže je také založena na obsahu lithia jsou to směsi tak jak všude jinde. Ale tenhle řeší bezpečnost, která dnes chybí a proto nejde stavající lithiovky masově nasadit v energetice. Duležitý je zde taky parametr pracovní teploty okolí ten činí odzkoušených 70 C a kapacita ještě vzrostla o 5 %. u standartních lithiovek dnes nepřektočíte 40C pak zkolabují. což v solárních oblastech je docela problém .Kapacita je zhruba o 30% vyšší než u nejlepších dnešních lithiových baterii ale má jako bonus tu obrovskou bezpečnost a pracovní teplotu . Vybíjecí proudy jsou 4:1 , ale nemají na to měřák aby to mohly demostrovat u kilowatu. Nejduležitejší je však cena a tady má být v masovce 100 USD a to je super.
    Mají článek na čtk kde to je uvedeno.
    pro mega kapacitu v malém objemu připravují jiný typ ale ten bude zase někde jinde cenově .

  3. Mě osobně by více při
    Mě osobně by více při dané návštěvě než samotná baterka zajímalo proč to trvalo a nadále trvá tak dlouho potažmo než se chlubit zaťatým hřebíkem je lepší se pochlubit smlouvou o výrobě. Sekundárně ty technické věci….co hustota kg/W? Přijde mi že dřív slibovali daleko větší hustotu než teď prezentují. Dál by mě zajímalo proč je to pořád i po dost letech jen ve fázi vývoje či spíše jen výzkumu – zda byla dána nějaká nabídka na odkup aby se s tím aspoň nějak pohlo.

  4. Zařízení vypadá
    Zařízení vypadá zajímavě, ale nevím jestli se to chytne, přece jenom celý svět se dal na lithiové články, kdyby s tím přišli o nějkou chvíli dřív, o pár let, tak by s to možná chytlo, takto nevím. Rozhodně jestli je kapacita nějaká zajímavá, mohly by se po takovýchto článcích poohlédnout dráhy a znovu zavést ekumulátorové lokomotivy, jako tomu bylo za první republiky a kolem druhé světové války, např. E413, limitem je jak hmotnost, tak velikost těch baterií, ovšem to se od doby kdy byly vyrobeny dost změnilo. Myslím že na mnoha vlacích by se tkové stroje uživily, taky na posunech, na kterých, z nějakého důvodu, se používají Dieselové lokomotivy a posunovacích elektrických stojí plná depa.

    1. Nu já bych to domů koupil,
      Nu já bych to domů koupil, když by to bylo levné, abych přešel na FV elektřinu.
      Když vezmu, že by měli vydržet 10000cyklů, pak při nabíjení 1x denně to dá 27 let, „zmenšíme to na 20let“. Při ceně 60tisíc pro spotřebu baráku (beru optimalizovaného), tak by se to dalo konečně s FV panely použít na odstřižení od DS. Doma nevadí objem ani váha.

      1. no ty stránky jsou tedy ale
        no ty stránky jsou tedy ale jako vážně děs 🙂 Každopádně jejich odkaz by mohl být uveden automaticky, dodává čtenáři mnohem víc komfortu při inhalaci zprávy. Stejnak se neutají a čtenář si je vygůglí. Dál by mě zajímala informace jak to s těmi bateriemi skutečně vypadá? tzn: proč ještě nejsou na trhu? kde to vázne? proč to vázne? co je potřeba doladit? jaký je jejich časový plán od A do Z tzn, Z = dokončení, kdy je naplánováno ukončení výzkumu a reálné testování? 1 nebo 10 let??

    1. V tom problém nevidím.
      V tom problém nevidím. Pravdepodobne bude možné vyrobiť aj 1MWh (keď o tom uvažujú aj energetici). Otázka je, aká veľká bude fin. verzia? Lebo keby som 85 takýchto prototypov naukladal do Tesly, tak tam neostane miesto ani pre šoféra 🙂
      Druhá otázka je, kedy budú schopní produkovať ich vo veľkých sériách? Prototypov som videl už kvantá.

Napsat komentář