Ve Valašském Meziříčí spuštěna nová rychlonabíječka

Rychlonabíječkám pro elektromobily se v ČR začíná dařit. Mimo jiné i díky tomu, že na trh vstupují nové subjekty. Nejnovějším přírůstkem je dvou-standardní 44kW rychlodobíjecí stanice ve Valašském Meziříčí od společnosti inChaNet s.r.o.

Nová rychlonabíjecí stanice DBT CEV ve Valašském Meziříčí
foto: DBT CEV

Nabíjecí stanice je umístěna u firmy ROBE ve Valašském Meziříčí a nabízí dobíjení nejrozšířenějším rychlodobíjecím standardem CHAdeMO až do výkonu 44kW DC a Mennekes Type 2 až do příkonu 3x62A – tedy 43kW AC.

Dobíjecí stanice byla uvedena do provozu 6. května a v současné době je volně dostupná široké veřejnosti bez poplatku či registrace. Zástupci firmy inChaNet se však netají tím, že v budoucnu přejde do zpoplatněného režimu.

Valašské Meziříčí leží na důležitém tahu na Slovensko a také je zajímavým bodem mezi Brnem a Ostravou.

Firma inChaNet navíc chystá AC dobíjecí body po celé ČR standardu Mennekes Type 2 a nabízí časově a kusově omezenou možnost získat zdarma nástěnnou nabíjecí stanici. Podmínkou však je poskytování nabíjecí stanice veřejnosti a provoz 24/7.

Firma inChaNet s.r.o. byla založena rodinou Kubišových v červenci 2014 a od té doby vyvíjí, vyrábí, prodává a provozuje elektroniku pro usnadnění dobíjení elektrických vozidel.

Mezi tyto výrobky se řadí především různé adaptéry, rozvodné skříně či dobíjecí stanice. Kromě toho také poskytujeme poradenství a podpůrné služby v oboru elektromobility na území ČR a .

Konečným cílem je vytvořit přijatelnou a cenově dostupnou infrastrukturu pro dobíjení elektrických vozidel po celé ČR. Zakladatelé společnosti mají s elektromobilitou letité zkušenosti. Ing. František Kubiš byl prvním majitelem Nissanu Leaf v ČR ještě před jeho uvedením na český trh a také jedním z prvních majitelů Tesla Model S v Evropě.

tisková zpráva

20 Comments on “Ve Valašském Meziříčí spuštěna nová rychlonabíječka”

    1. Nejsou pod střechou Jirko.
      Nejsou pod střechou Jirko. V podstatě žádná, snad s výjimkou podzemních parkovišť. Mají jen zabezpečení proti vodě a krytí jako třeba venku používané spotřebiče a prodlužovací kabely, tedy IP45, nemýlím-li se. Nabíjíme v zimě v létě, v dešti i ve sněhu a zatím stále žijeme :-). Ostatně na mapě nabíjecích stanic třeba ČEZu http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html je můžete při kliknutí na konkrétní stanici vidět přímo v reálu na fotce.

      1. Aha, tak to jsem nevěděl..
        Aha, tak to jsem nevěděl.. A ještě tedy jedna záludná otázka 🙂
        když se nabíjí, nemůže nějaký vtipálek prostě vyndat nabíjecí konektor z auta? Např. přijedu do nákupního centra, zapnu auto na nabíječku, jdu si nakoupit a přijde „hovádko, co se nudí“ a prostě mi kabel vytáhne.. Po hodině přijdu a auto nabité není. Nebo je konektor blokovaný proti vytažení?

        Jirka

        1. Vandalové mohou
          Vandalové mohou samozřejmě cokoliv a proti čemukoliv, co se těmhle individuím připlete do cesty.
          Nabíjecí konektor z auta vtipálek většinou nevytáhne, protože je uzamčen. Buď u vývojově starších vozů (Peugeot Ion, Citroen C Zero atp.) primitivně malým visacím zámkem nebo u vývojově novějších přímo samotným autem před zahájením nabíjení. Dokonce lze tuto funkci programovat ve stylu – zamčeno jen při dobíjení či zamčeno trvale. To aby si mohl kabel v okamžiku, kdy už je auto nabité, ale majitel není v dohledu, další elektromobilista vytáhnout a zapojit do svého auta (velmi praktické u rychlodobíječek CHAdeMO). Nebo naopak nikdo další kabel použít nemohl. Třeba když se jedná o soukromou nabíječku nebo je auto naprogramováno nabíjet se až od určité hodiny třeba nočním proudem.
          Horší je to na druhé straně, tedy u nabíjecího místa. Pokud je to obyčejná zásuvka, pak prostě kabel vytáhnete a je vymalováno, nenabíjí se. Ovšem i zde podstupujete jako vandal riziko, protože mnoho elektromobilů jde dnes dálkově sledovat přes mobil a aplikace spojená s autem Vám ihned nahlásí, že dobíjení bylo přerušeno. Protože současně sleduje stav nabití baterií a usoudí, že nabity rozhodně nejsou, takže se nejedná o ukončení. A můžete mít rozezleného majitele rázem za zády.
          Nabíjecí stojany, např. ČEZu nebo PRE, toto riziko obvykle řeší jednoduše, zásuvka je krytá plechovými dvířky a ta se uzamknou. Z mezery pod nimi ční jen kabel, k zásuvce se nedostanete. Pak máte kabel uzamčen na obou stranách.

  1. Pokud se podaří dohodnout
    Pokud se podaří dohodnout mezi majiteli stávajících elektrovozů, kteří mají nějakou firmu, mohlo by to rychle zasíťovat rychlodobíječkami ČR. Protože máte-li firmu, máte jistě i slušné elektrické připojení a vysoké hodnoty jističů. Takže zapojení nabíjecího stojanu CHAdeMO by pak nemusel být problém. A mohli by kromě svých elektroaut dobíjet za poplatek i jiná.
    Já jsem bohužel u jedné firmy v pronájmu a druhou mám v rodinném domku, kde disponuji pouze jističem 3x25A. Takže zatím poskytuji zdarma dobití nonstop jen na venkovní zásuvce 230V 16A před domem vedle parkoviště. Naštěstí ta první sídlí v objektu VŠB-TU Ostrava, kde nabíječku máme díky lidem ze skupiny SAZE fakulty elektro. Ale i tak složitě řešíme, kde dát v areálu další nebo rychlou. Buď je problém s jističi nebo s dotažením kabelu nebo s parkováním nebo s požární plochou nebo s kopáním přes čerstvě položený asfalt……

      1. Zelený bonus znamená, že
        Zelený bonus znamená, že veškerá výroba FVE je vedena do elektrické sítě domu, na kterém je střešní elektrárna instalována. Pouze případné v domě nespotřebované přebytky odchází přes elektroměr ven do veřejné sítě. Ten elektroměr počítá jak běžný odběr, tak přebytky posílané do sítě. Taková je filozofie Zeleného bonusu, přednostně spotřebovat celou výrobu v místě. Proto i pořízení FVE na Zelený bonus bylo omezeno obvyklou výškou spotřeby elektřiny v domě a muselo se dokládat fakturami z minulých období. Třeba pro mne to znamenalo povolený výkon FVE max.4kWp. Díky velikosti jižní střechy a výkonu v té době dodávaných FV panelů mám ale jen 3,6 kWp.

        Čili všechny zásuvky a spotřebiče v domě jsou napájeny elektřinou ze slunce a FVE, včetně dobíjecí zásuvky pro elektrovozidla. Ta zásuvka není ve skutečnosti nic speciálního, na fasádě domu jich mám kolem dokola několik a využívám je při sekání trávy pro elektrickou sekačku nebo jiné venkovní práce. Je tato je shodou okolností vedle vstupních dveří pro sekání před domem a současně díky plotu jen k rohům domu veřejně přístupná. Byť parkoviště před domem i přístupový chodník jsou už na mém pozemku. Označena je také jen A4 v okně vedle ní.

    1. Vůči umělému standardu
      Vůči umělému standardu Combo budu mít prostě vždy jedinou námitku – vymyšleno k omezení rozšíření elektromobility v Evropě. A podporuje se tím mastodonty jako Audi, VW a BMW, kteří pro praktickou elektromobilitu de facto nedělají nic. Viz například jejich slabé palubní dobíječky. Ať si zamakají a mají svoje nabíjecí stojany Comba pro jimi vyráběné vozy alespoň před každou svojí prodejnu, jak to třeba dělá Nissan s CHAdeMO. Bohatí jsou na to dost.
      CHAdeMO je ověřené a rychlé, dobije s ním většina elektroaut, jezdících v ČR.
      To samé se týká Mennekesu, který využijí Tesly, nemající CHAdeMO adaptér, a také všichni ostatní, kteří mají kabel s Type2 koncovkou. A paradoxně i všichni mastodonti, byť pomaleji než s Combo.

      1. O Combu vs Chademo na
        O Combu vs Chademo na těchto stránkách proběhlo v diskuzích už hromada argumentů a protiargumentů a nemyslím si, že má smysl tuhle debatu tady znova rozviřovat.
        A nevím, o co jsou BMW nebo VW větší mastodonti než Nissan nebo Hyundai. Nicméně faktem je to, že v současnosti v mnoha Evropských státech nejprodávanější elektromobily pochází z produkce VW. Čímž konspirační teorie, že Combo bylo vymyšleno kvůli omezení elektrombility a blabla, nedávají žádný smysl.

        Nikdo neříká, ať tam není obyč. zásuvka Mennekes na 32 A, ale prostě nedat v současnosti na rychlodobíječku Combo je dle mého soudu pitomost.

        PS. Opět zdůrazňuji, že na Combu se dohodly německé a americké automobilky a to v době, kdy standard Chademo byl stále velmi málo rozšířený (skoro výhradně jen v Japonsku)

      2. Stotoznujem sa z nazorom, ze
        Stotoznujem sa z nazorom, ze combo EV viac ublizuje ako pomaha. Prakticke vyuzitie EV od VW ci BMW je zalostne a je to hamba tychto automobiliek. Kto chce naozaj vyrabat a predavat EV, tak da do auta 3 fazovu nabijacku, alebo buduje siet rychlonabijaciek. VW BMW nerobia ani jedno a suhambou sveta EV.

  2. Taky přidávám +1.
    Teď

    Taky přidávám +1.

    Teď ještě vymyslet nějaký rozumný systém pro placení, aby nezkrachovali hned na začátku. A člověk nemusel někde shánět nějakou kartu. Protože by to mohlo dopadnout tak, že by musel vozit v autě 1000 karet. Jednu pro PRE, jednu PRO ČEZ, další pro Slovenskou síť, další pro další, další pro zahraničí další pro zase nějakou jinou atd.

    A taky hlavně aby to nebyl paušál jako u ČEZu, to se hodí taky jen někomu.

    Ideálně zaplatit za spotřebovanou elektřinu hned na místě, nebo jinak ale nějak jednoduše. Bohužel tohle vymyslet je ten největší oříšek.

    1. Pokud znám systém těchto
      Pokud znám systém těchto stanic, taky by možná stačila registrace na webu a vložení peněz na svůj kredit – á la Regiojet a kreditová jízdenka. Kredit lze dobíjet z mobilu, kartou, bankovním převodem. Pak dostanete svůj PIN a tím se na stanici přihlásíte. Následně se Vám odečte podle odebrané elektřiny určitá částka z kreditu.
      Protože situace s kartami je přesně taková, jak píšete. Mám elektromobil rok a vozím kartu PRE, kartu ČEZ, kartu Wien energie, kartu VŠB-TUO. A k tomu PINy několika soukromých nabíječek a další PIN pro slovenskou síť Greenway. Ze sbírky v rámci ČR, SR a Rakouska mi už chybí jen Smartrics :-).

Napsat komentář