Pětina nově prodaných aut v Norsku jsou elektromobily

Norsko je jedním z hlavních trhů pro elektromobily v Evropě. A to díky tedrým dotacím, vyspělé infrastruktuře i bohaté nabídce. V lednu 2015 dosáhl podíl nově prodaných elektromobilů 18 %.

Elektromobil Volkswagen e-Golf je v Norsku nejprodávanějším plně elektrickým vozem
foto: Volkswagen

V lednu 2015 se v Norsku prodalo 1895 elektromobilů. To představovalo 18 % všech nově zaregistrovaných aut. Pokud započítáme i , stoupne toto číslo na 21 %.

Není započítáno ani 266 dovozových nákupů aut a 38 nových elektrických dodávek. Za druhý nejvyšší počet prodaných elektromobilů v Norsku (rekordní byl březen 2014 s 2813 prodanými kusy a 28% podílem) může zejména .

Německá automobilka konečně začala dodávat do Norska elektromobily Volkswagen e-Golf vybavené . Celkem se jich prodalo 879 (tzn. 66,9 % všech elektromobilů) a jde o nejprodávanější elektromobil v Norsku.

Pro srovnání, prodal 309 kusů, Volkswagen e-up! pak 171 kusů, celkem 101, Kia Soul EV 92, 79, 71, elektrická dodávka Nissan e-NV200 33 a novinka Mercedes Benz třídy B ED první dva kusy. Kupodivu se v Norsku stále dobře prodává i Mitsubishi i-MiEV se skóre 98.

Pozadu nezůstávají ani plug-in hybridy: Mitsubishi Outlander PHEV 234 registrací, Audi A3 e-tron 54, Volvo V60 Plug-in Hybrid 30 a celkem 6 kusů.

Celkový počet elektromobilů jezdících v Norsku by měl už letos dosáhnout 50 000 kusů. Právě tato hranice je limitem, po kterém by mohly být zrušeny některé dotace na jejich nákup.

19 Comments on “Pětina nově prodaných aut v Norsku jsou elektromobily”

  1. Zajímavá čísla. Uvidíme
    Zajímavá čísla. Uvidíme pokud se ukončí dotace, jak klesne počet nových registrací. Nejsem zastánce jakýchkoli dotací, ale „malé“ postrčení v oblasti elektromobility bych nezatracoval. Norsko je dost specifický trh, protože daně na ropné produkty jsou vysoké a cena elektřiny celkem nízká. Ale zase tam mají větší zimu což většina elektromobilů dosti nelibě nese.

      1. Disel je výrazně
        Disel je výrazně zvýhodněn v emisích. Normy EURO jsou benevolentnější k nekterým splodinám u diselu více, než u benzinu. Pro zlepšení ovzduší by vlastně stačilo určité narovnání trhu. Elektromobil by mohl dostat alespoň symbolickou podporu jako odpuštění poplatků za dálnice a za parkovné na městských parkovištích.

        1. To nic neřeší. Neřeší
          To nic neřeší. Neřeší to stav, kdy si soused ráno „zahřívá“ na místě svůj stoletý P605 SRdT. A na měření emisí určitě projde, protože to prostě uplatí. To by se muselo zvednout třeba mýtné jako v Německu, aby to byl dvojnásobek za benzín. Odpuštění známky za 1500,- asi nikoho nepřinutí vyhodit svou plečku.

            1. Souhlas a také to, že se
              Souhlas a také to, že se spotřeba měří jakousi NEDC metodikou, dle které vychází výrazně nižší, než je realita a tím pádem auta nají papírově menší emise, než ve skutečnosti. Já bych byl třeba spokojen, pokud by auta s vymlácenými DPF neprošli technickou.

      1. Pokud platí to druhé, pak
        Pokud platí to druhé, pak je to v článku špatně. Píše se tam o dotaci, ale to je jedno. Něco podobného bych bral i u nás. Škoda že ti co o tom rozhodují většinou ani nevědí co to vlastně ten elektromobil je a že se to nevyrábí pouze na ČVUT. 🙂

        1. Ano, v Norsku se EV
          Ano, v Norsku se EV nedotuji, ale maji odpustenou DPH a jelikoz necadi tak i dan odvozenou z emisi automobilu, coz u auta velikosti a vykonu Modelu S muze udelat mozna i 50% z ceny. Hmm, +-, nechcu prehanet, presne cisla vam z hlavy nereknu…
          „dotuje“ se ale provoz dobijecich stanic, prepravy elektromobilu lodni dopravou na ty jejich male ostruvky, muzou jezdit v pruzich pro autobusy, atp.
          Takze je to vlastne kombinace dotace + odpusteni dane.

Napsat komentář