Rusko chce spojit Evropu a USA vysokorychlostní tratí a dálnicí

Vysocí představitelé Ruska představili návrh na vybudování 20 000 km dlouhé dálnice a vysokorychlostní železnice mezi Británií a . Rusko se tak chce stát důležitou dopravní spojkou.

Prosím lístek z Londýna do Los Angeles…
foto: Google Maps

Nová dopravní tepna protínající celé Rusko nese název „Trans-Eurasian Belt Development“ (TEPR). Projekt odhalil Vladimir Jakunin, ruský podnikatel a šéf tamních železnic. Návrh byl vypracován ve spolupráci s ruskou Akademií věd.

Přelomový je v tom, že by teoreticky bylo možné přejet z Británie do Spojených států autem, případně vlakem. Dopravní tepna se má skládat jak z dálnice, tak vysokorychlostní železniční trati.

Rusko si představuje, že se díky tomu stane globálním dopravním centrem, revitalizuje tak svou ekonomiku a přitáhne turisty. Tým, který za projektem stojí, odhaduje, že náklady se vyšplhají na biliony dolarů.

Zároveň by podél takové cesty měly vyrůst nové produktovody, včetně plynovodů a ropovodů, plus rozvodů elektřiny. To by mělo umožnit i růst nových měst. Jakunin si navíc údajně myslí, že by to pomohlo Rusku přitáhnout nový hi-tech průmysl.

TEPR se nápadně podobá jiným vtipným ruským projektům, kterými nás tato podivuhodná země zásobuje už pěknou řádku let (např. pilotované vesmírné lety na Měsíc, případně dokonce k Marsu, Venuši či Jupiteru).

Navíc, ruský dálný východ je civilizací ve velké míře dosud nepolíbenou oblastí, kde je dnes problém najít vůbec sjízdnou silnici. Celé představení projektu TEPR proto považujeme spíše za nepříliš povedený „PR stunt“ a snahu odpoutat pozornost od mnohem podstatnějších problémů.

58 Comments on “Rusko chce spojit Evropu a USA vysokorychlostní tratí a dálnicí”

  1. Dobrý den. Dle mého
    Dobrý den. Dle mého názoru je zcela možné tuto vizi uskutečnit. Měli by se však naši „sousedé“ zamyslet i nad tím jak co nejméně poničit krajinu a udělat celý dopravní systém co nejefektivnější. Přijde mi třeba jako naprosto dokonale vhodné udělat tam dvě dráhy pro každý směr jak pro železnici, tak pro silnici. S tím, že silnici by se mi jevilo jako nejvhodnější realiovat ve dvou patrech „přízemí“ nechat pro pomaleji jedoucí kamiony a „první patro“ nechat jen pro velice rychle jedoucí automobily, které případně mohou jet i bez řidiče – zapustit tam naváděcí kovové pásy. Železnice by pak měla být klasická i na vzduchovém respektive magnetickém polštáři. Potom bych sám šel a tuto železnici dělal. A vprostřed pustiny bych si koupil obrovskou parcelu, kde bych měl klid a zároveň dostupnou dopravu „kamkoliv“.

  2. ne úplně k tématu, ale
    ne úplně k tématu, ale spíše tomu nešťastnému zpolitizování diskuse – měl jsem teď párkrát příležitost Rusko (konkrétně Moskvu, Novosibirsk, Novovoroněž apod.) párkrát navštívit a docela mě zaujalo, že věci se tam zjevně daly v poslední době do pohybu, a to možná tempem, které bychom ji i my, „civilizovaní“ mohli závidět.
    Ano, země je to jaká je, ale rozhodně bych je nepodceňoval: vzpomeňte si, jak dlouho se již u nás operátoři handrkují a dohadují o pokrytí stanic metra signálem – a v „zaostalé“ Moskvě už si můžete v metru užít naplno WiFi -a to nejen ve stanicích, ale i za jízdy, a že jsou tam ty tunely pěkně hluboko. Na nábřeží v centru cyklostezky se solárními dobíječkami pro elektrokola (pravda, jestli fungují jsem netestoval, ale rozhodně funkčně vypadaly), VRT (Sapsan, tedy „sibiřské Velaro“) jim tam už taky jezdí. A shodou okolností jsem byl i na veletrhu, kde Jakunin před lety projekt modernizace ruských železnic vyhlašoval – včetně patřičných čísel. A to jsou statisíce kilometrů tratí a desetitisícové série vagonů a tisíce lokomotiv, takže to rozhodně nepůjde tak rychle, ale zdá se, že zatím jim to jde rozhodně svižněji než u nás, kde se pinožíme léta s modernizací pár úseků v délce maximálně desítek kilometrů.
    A jen tak na okraj: zabezpečovací zařízení na přejezdech? Zacinkají zvonky, naskočí červená a ze silnice se vyklopí metr vysoké masivní betonové bloky pobité ocelovými pláty, ani SUV nebo kamion nemá šanci to přejet, takže klasický nešvar našich řidičů sjíždět přejezd těsně před vlakem tam zjevně nefunguje. A ti tom zřejmě znají, takže nebudou riskovat, že je to zamkne uvnitř. Brutální, ale nepochybně účinné, a zřejmě funkčnější než naše sofistikovaná automatika

  3. Nějak mi uniká hlubší
    Nějak mi uniká hlubší smysl té dálnice vedoucí tisíce kilometrů prakticky neosídleným územím v příšerných klimatických podmínkách.
    Železnice má možná šanci na přepravu zboží, ale tam se budou muset popasovat s lodní dopravou, která nemá omezení dané kapacitou tratí, moře je veliké.

  4. Chodím na Hybrid prakticky
    Chodím na Hybrid prakticky uz od jeho zalozeni a vzdycky jsem si cenil toho, ze se komentare k clankum tykaji tematu a nebo ho jeste dal rozvijeji a obohacuji. Predevsim jsem si cenil toho, ze se do diskuzi nezavleka politika, ktere je plno na jinych serverech.
    Takze prosim diskutujici, aby se snazili toto dodrzovat i nadale. Tu zeleznici tam urcite nebude stavet Putin osobne, ale inzenyri, projektanti, technici atd. A pokud nesnesete ani slovo Rusko v nadpisu clanku tak clanek preskocte a prejdete k dalsimu.
    Budte tolerantni k tem, ktere to treba zajima a oni pak budou zase tolerantni k vam, kdyz zde bude dalsi clanek o Hyperloopu Elona Muska a urcite ho nebudou nazyvat fantasmagorii a nesmyslem. Dekuji.

    1. Jakožto diskutér, který
      Jakožto diskutér, který sem zatáhl (spíše okrajově) politiku se cítím tímto komentářem osloven a proto reaguji:
      Diskuze jsou výslednicí potřeb vyjádření mnoha diskutérů a nikdy nemůžou být podle představ jednoho z mnoha (tedy vás). Jestliže se vám osobně tahání politiky do diskuzí nelíbí (i když mnohé články i na hybridu s politikou úzce souvisí), tak buď diskuze nečtěte vůbec nebo prostě příspěvky o politice ignorujte. Ale jenom proto, že si to Vy přejete, kvůli tomu určitě nepřestanu tahat do diskuzí politiku, pakliže to uznám za vhodné.
      A k té toleranci – nevšiml jsem si, že by tu někdo k někomu nebyl tolerantní (kromě výlevu jednoho anonyma na komentář Leodenduly). Netoleranci tu ale naopak projevujte Vy, když ostatním kážete, o čem mají a nemají psát…

      PS. Hyperloop Elona Muka je na rozdíl od této fantasmagorie opravdu krůček od realizace minimálně testovací tratě.

      PS 2. Je jasné, že vás spíš popouzí kritika vůči Rusku, k němž nějakým způsobem cítíte náklonnost. Kdyby se tu probírala politika třeba Zimbabwe, tak jsem si téměř stoprocentně jistý, že byste neměl žádnou potřebu reagovat 😉

      1. Tak si prectete muj
        Tak si prectete muj prispevek jeste jednou. Pouzil jsem slovo PROSIM, tedy jsem vznesl prosbu na mistni diskutujici, nikoliv rozkaz, jak tvrdite vy.
        Moje prosba vychazela z ciste praktickeho hlediska. Pokud totiz vznikaji dlouha vlakna diskuzi s desitkami nebo stovkami zcela irelevantnich prispevku pak zabere mnoho casu takovou diskuzi projit a vybrat ty prispevky, ktere se tykaji tematu.
        V zadnem pripade nechci nekomu nakazovat, co ma ve svych prispevcich psat a ani neni v me moci to nejak ovlivnit.
        Jen jsem svobodne vyjadril svuj nazor, ze bych byl nerad, kdyby se mistni diskuze zvrhla v to, co vidime na Novinkach nebo iDnes atd.
        Nechci tady vytvaret dalsi uplne zbytecne vlakno prispevku, protoze pak bych delal presne to, o cem pisu ve svem puvodnim komentari. Na dalsi prispevky tak uz nebudu odpovidat.

        PS. Hyperloopu Elona Muska velice fandim a doufam, ze se nekdy opravdu zrealizuje.

        PS 2. Kritika vuci Rusku me opravdu nepopouzi, ale nemam rad, kdyz nekdo urazi celou zemi nebo cely narod kvuli nekolika jedincum.

        1. Za prvé: Nevím o tom, že
          Za prvé: Nevím o tom, že bych psal něco o rozkazu. Jen jsem použil slovo „kázat“, což automaticky neznamená rozkazovat, ale také poučovat nebo napomínat, a to jste přesně dělal. Slovo prosím na tom nic nemění.

          Za druhé: Nemyslím, že by zdejší diskuze nějak připomínaly tu diskutérskou žumpu na Novinkách nebo iDnes. I když i sem chodí pár jedinců, kteří nejdou k invektivám a vulgaritám daleko. Nicméně tohle není věcí tématu diskuze.

          Za třetí: Já osobně jsem tu nijak Rusko neurážel. Jen jsem podotkl, že dodnes nebylo schopné postavit ani dálniční spojení mezi svými největšími městy a to není urážka, ale fakt. Dodnes mezi Moskvou a Petrohradem nebo Volgogradem nestojí souvislá dálnice (a do té souvislosti má ještě hodně daleko). Pak mi tedy nějaké úvahy o propojování Londýna s USA dálnicí přes Dálný východ přijdou zcela právoplatně jako fantasmagorie zvlášť za současné hospodářské situace země a za situace, kdy velkou část peněz spolyká Putinem bohatě dotovaný armádní rozpočet.
          Nehledě na to, že takovéhle úvahy tu byly ještě za Sovětského Svazu, neboli je to stále se dokola vracející se téma, které opět za nějakou dobu zapadne a opět se zase po létech připomene. Nic, čemu je potřeba věnovat velkou pozornost.
          A opravdu mi nepřijde ani minimálně nemístné to zde zmínit. Už jen kvůli čitatelům, kteří by mohli třeba naivně věřit, že je to projekt na spadnutí.

      2. Jediný důvod, proč si
        Jediný důvod, proč si tady můžete psát, co chcete je ten, že diskuze na Hybridu neni moderovaná. Zkuste si plkat politické kecy na nějakém odborném serveru s moderovanou diskuzí a za chvíli máte takového banána, že už si tam se stejnou IP adresou ani neškrtnete. Tam vám na nějakou svobodu slova vysoce kašlou. Zaměření hybridu.cz je zcela jasné a to že sem politické diskuze nepatří je snad každému jasné taky.

          1. A me je u pr….le tvuj
            A me je u pr….le tvuj politicke nazor, kdyz napises neco o technice prosim, ale politikarit si bez na lamparnu a neobtezuj.

            Trochu presnej pro tebe, mas Moravce a jeho porad, ten ma i diskusi, takze pokud chces kecat o politice, mas moznost kterou si platis s poplatku a PROSIM NEOPRUZUJ TADY…

    2. Podobně jako Hyperloop jsem
      Podobně jako Hyperloop jsem též ve svém příspěvku použil „politiku“ čistě okrajově a nezáměrně. Souhlasím, s vámi, že Ruskou železnici nebudou stavět politici, ale inženýři,technici a vzdělaní barabové. Ten kdo trochu poznal Rusko-sovětskou železnici, ví, že má v 21.století hodně co dohánět. A proto pokud pomineme politiku, tak pro tento utopický projekt je nejdříve nutné začít s železniční přestavbou v Rusku, a teprve potom uvažovat o Evropě a Americe. Rusáci, díky svému nerostnému bohatství, si koupili výrobu Fiatu 124(Vaz 2001),barevných televizoru Rubín, a vysokorychlostních železničních souprav(Siemens)Moskva-Petrohrad. Ano omlouvám se pokud v tomto někdo hledá politiku, ale obávám se, že v případě Ruska to jinak nejde. Přiznám se, že vzhledem k tomu, že v celosvětových žebříčcích universitních vzdělanostních institucí, jsou ty Ruské v první stovce, tak si Rusko tyto vzdělance šetří a využívá vzdělance vespělé Evropy a Světa.

            1. Skutečná VRT je pouze mezi
              Skutečná VRT je pouze mezi Moskvou a Petrohradem. Rychlovlak Sapsan (Siemens Velaro RUS) jezdí také do Nižného Novgorodu, ale pouze max. rychlostí 160 km/h.
              Jednotky Allegro (podobný typ jako naše pendolina) jezdí mezi Helsinkami a Petrohradem, ale jejich rychlost je max 200 km/h na finském území. V Rusku pokud vím zatím 200 nejezdí, jelikož ještě není zrekonstruovaná trať, případně jezdí teprve krátkou dobu.
              RŽD také nakoupily jednotky Talgo s měnitelným rozchodem pro spojení Moskvy a Berlína (původně i Moskvy a Kyjeva, ale to je zřejmě už pasé), ale ty zatím v provozu nejsou a testují se. Navíc max. rychlosti 200 km/h zatím v Rusku dosahovat nemají.

              Jinak Moskva i Petrohrad jsou mnohomilionová města s intenzivní dopravou mezi nimi, tam budování VRT má opravdu smysl. V ČR je to poněkud diskutabilní, i když osobně pro stavbu VRT mezi Prahou a Brnem jsem.

    3. Problém je, že se u
      Problém je, že se u takové stavby nedá oddělit politická a ekonomická stránka. Země, která je politicky nestabilní a ani neslibuje záruku dlouhodobé spolupráce, nemůže pomýšlet na ekonomickou rentabilitu takového projektu. Může pomýšlet na výstavbu, ale podle mého názoru to dopadne podobně jako s BAM. Velká bublina, kde se proinvestovalo obrovské množství peněz, pracovali na tom tisíce nevoníků z gulagů a výsledek je, jak se i ostatně dalo čekat, katastrofální. Provozuschopné jsou pouze určité useky, které se daří udržovat jen s obtížemi a o návratnosti si mohou ruské dráhy také nechat jen zdát.

        1. No ano, jenomže to takhle
          No ano, jenomže to takhle nefunguje. Někdo, kdo má takový záměr musí nejprave přesvědčit vládu, parlament anebo prezidenta, pak to musí projít schválením. U takové velké stavby to bude přímo dáno zákonem a až pak se začne něco dělat. Je prostě politika od začátku až do konce. Nedělejte si iluze, že by taková stavba šla bez nich. Tunel Blanka je také hlavně a jen politický pomníček, nebo v případě Blanky přímo náhrobek. Úmyslně nejmenuji, ale to nic nemění na skutečnosti, že to byla a je stavba motivovaná hlavně politickými ambicemi.

          1. No tunel Blanka je primarne
            No tunel Blanka je primarne dobry umysl, ale to bych sem netahal, to je na jinou debatu.
            Ano presne tak to funguje bohuzel. Podle me je stat tady od toho, aby se postaral o pravo, bezpecnost, skolstvi a zdravotnictvi. Do niceho jineho by memel vubec kecat. Je to jen naskodu.

            1. Ano Blanku nemá cenu sem
              Ano Blanku nemá cenu sem tahat! Otázkou je- má Rusko opravdu schopné praktické vzdělance, jež by tento projekt uskutečnili. Nejde ani tolik o Evropu, tam jsou většinou odborné kádry prověřené a známé. Blanka a Severojižní magistrála byl dobrý umysl, ale bohužel ztroskotal nikoli na politicích ale „odborných“ vzdělancích. V případě Severojižní magistrály i na Prognostickém ustavu tedy Klaus a Zeman špatně předvídali budoucnost pražské dopravy!

              1. No jasneze ma. Docela uzce
                No jasneze ma. Docela uzce spolupracujeme na velice odborne urovni, ve spouste veci jsme se od nich nechali inspirovat. Ale zase nektere veci se nam zdali takove „ruske :)“.
                Rozhodne bych je nepodcenoval „normalni vzdelani rusove“ jsou naprosto v pohode.
                Nezapomente napr. ze Rusko je jedna ze tri zemi, ktere dokazi efektivne konkurovat googlu. A to yandex nema s politikou nic spolecneho.

    1. Ona je to v podstatě
      Ona je to v podstatě odbočka Eurasijské železnice kde severní páteř tvoří Transib a jižní vede přes Turecko teherán pakistán, Indii, obě končí prozatím v Číně. Takže tak nereálné to zase není. Jde jen o cenu, rychlost je na to dostatečná, byť by to potřebovalo pořád zrychlit, nebude to sice asi primárně pro lidi, ale pro náklad.
      Na jižní trase je ale problém jezero Van, jiný rozchod v Indii a Pakistánu. Přestože SUW 2000 si poradí až se třemi rozchody, na této trase není myslím ještě nasezen a ani asi nebude. Navíc jsem slyšel cosi o tom že by snad Pakistán měl přerozchodovávat.

      Každopádně severné trasa přes Rusko je v provozu a dopravuje se po ní náklad z Číny. Chtělo by to možná ještě urychlit. Ale těch více než 9000 km kolejí tam je a má relativně dost volné kapacity.

  5. Jakunin je ten pan co ma
    Jakunin je ten pan co ma zakazano jezdit do USA a Zeman ho vita v Praze a jezdi na jeho konference na Kypr.
    Jeden strejda ma plan na kanal Dunaj – Odra – Labe, ten druhy Londyn – Aljaska. Mozna by se meli starat o krmivo pro houpaci kone a nesirit takove bludy.
    TIRaci vypraveji jak je v Rusku a na Ukrajine vykradaji behem jizdy a tak vidim kolik blaznu by se tam odvazilo. Na dalnem vychode je kazdy cizinec spion a nepritel a malo cizincu by se vratilo zivi a zdravi. Forget it, tovarisci.

    1. V Rusku taky kvete legální
      V Rusku taky kvete legální okrádání cizinců na silnicích. Před 10-ti lety při cestě na Kavkaz nás několikrát stavěli policajti se smyšlenými přestupky, domělý přestupek byl promptně vyřešen kartonem piva nebo cigaret. Obdobně se doba stání na hranicích do Ruska odvozovala od poskytnutého bakšiše. Příjmy z korupce budou asi v tomto státním slepenci nezanedbatelným zdrojem příjmů se kterým každý na patřičném pozici může počítat.

      1. Právě proto, že je to
        Právě proto, že je to komplikované a hlavně drahé se to ještě ani nezačalo stavět a termín se neustále posouvá už léta. Navíc pokud vím ta poslední firma od toho dala nedávno ruce pryč. A to je prosím projekt, který je naprosto politicky zásadní.

        Jak pak můžete brát vážně nějakou fantasmagorii o propojování kontinentů?

        1. Třeba protože dráha je
          Třeba protože dráha je již asi 15km od Jakutsku, v Nižném Bestjachu (en. Nizhny Bestyakh), snad by měli pokračovat do Magadanu (odbočka do Jakutska je pozastavena, neví se ještě přesně jestli tunel nebo most)

          Bohužel sankce brzdí tento projekt i další, třeba tunel na Sachalin, bylo plánované pak po přerozchodování tratě propojení na Japonsko (st. rozchod Shinkansen, jinak 1067mm), kde by se buď musel pustit náklad i na VRT (nestane se), přerozchodování, nebo úprava systému podvozků aby zvládaly 1435, 1520 a 1067

          1. Odvolávat se na sankce
            Odvolávat se na sankce kvůli tomu, že Rusové nejsou schopní nejen realizovat fantasmagorické plány, ale ani celé léta vybudovat pořádné tratě a dálnice mezi velkými městy a to jen v evropské části, je opravdu úsměvné.
            Nehledě na to, že za současným hospodářským stavem Ruska hlavně stojí pád cen ropy, na což sankce nemají žádný vliv. Nemluvě o velkých výdajích na zbrojení, rozvědné a kontrarozvědné služby a propagandistickou mašinérii.

              1. Přesné číslo také
                Přesné číslo také neznám, ale v procentech dává víc než USA (skoro 5 %, USA asi 3,5 %). A to jsou jen přiznané částky. Je nutné si uvědomit, že asi šestinu ruského rozpočtu tvoří tajné a přísně tajné položky, u kterých nikdo neví, na co jsou určeny a jejich podíl v posledních letech strmě roste. Je velice pravděpodobné, že naprostá většina jsou opět určeny na armádní projekty, rozvědné a kontrarozvědné služby apod.

                1. Americky vojak ma
                  Americky vojak ma nekolikanasobne vyssi „vyplatu“ nez rusky. US armada za utracene penize nedostane tolik bojove techniky jako RF armada. Socialni vydaje jsou v USA o hodne vyssi nez v RF, proto nema cenu porovnavat absolutni ani relativni naklady. Navic armadni rozpocet stimuluje US hospodarstvi a v RF je prinos spise neutralni.

                2. Je smutné, že jsme
                  Je smutné, že jsme skončili u armádních výdaju Světa. Ale v tom případě je zde další otázka. S jakým rozchodem kolejí projekt počítá! S Evropským nebo Ruským! Nemám na mysli politiku, ale zkušenost se zdržením s přechodem z Evropského na Sovětský v Čopu! A dále, zkušenost z České zimy kdy všem železničním dopravcum bez rozdílu zamrzly cdrumy! A prostě se nejezdilo! A Rusko s jejich extremním počasím ……! Zažil jsem cestu po železnici nikoli jen po BAMu v době sojuzu, ale i po něm.

  6. Jak by asi zajistili
    Jak by asi zajistili bezpečnost při cestování, když u nás při cestě z Moravy do Čech jsou cestující ve vlaku okrádáni, a nikdo s tím desítky let nehne.

    Při takto dlouhých cestách by byl každý několikrát okraden a znásilněn – aspoň by si příště rozmyslel, jestli ještě někdy takový novodobý BAM použije.

  7. Projekt je to pěkný, jenom
    Projekt je to pěkný, jenom bohužel v současné situaci lehce nereálný, ne snad že by RF nebyla schopná stavět dráhu, respektive ji prodloužit, již dnes se dá s jedním přestupem dojet od nás (dobře, záleží jak odkud přesně) do Pekungu. I z Londýna se dá přes další města, je myslím trochu škoda že evropu nekřižují spoje opravdu dálkové, které by vyjížděly za Švédska a končily v Řecku či Španělsku, Z Edinburgu do Vilniusu či Bukurešti případně že jediný takový spoj, Budapešť – Teherán je velmi drahý, ale v současné politické situaci by po ní nikdo nic moc asi nevozil, rozhodně ne do USA a pro pár dobrodruhů by se to nevyplatilo.

    Rozhodně by se ale Evropa měla zamyslet nad koncepcí železniční dopravy, nejde jen o to postavit dost VRT, ale taky o to aby dráha mohla přepravit co nejvíc lidí na co největší vzdálenost bez přestupů a zdržení, chápu že na trase Berlín – Istambul, by přestup dlouhý hodinu nevadil, ale u nás, i na relativně dlouhých trasách tento přestupový čas se dost nepříznivě podepíše a nahraje autu, kdežto pokud vlak jede po evropě průměrně řekněme 140km/h nebo podobně, pak na opravdu dlouhé cestě ve stylu Berlín-Bagdád, jak byla plánována před WWI by ani zdržení několik hodin nevadilo, dalo by se to psočítat samozřejmě, kolik by to bylo přesně.

    1. „je myslím trochu škoda
      „je myslím trochu škoda že evropu nekřižují spoje opravdu dálkové, které by vyjížděly za Švédska a končily v Řecku či Španělsku“

      Takové spoje by měly smysl jedině v situace, kdyby z toho Švédska až do Španělska vedla souvislá VRT. Pak by takový spoj byl možná relativně vytížený. Nicméně za současné situace se na takhle velké vzdálenosti létá.
      A to nemluvě o nekompatibilních zabezpečovacích zařízeních jednotlivých železničních správ a nejednotných železničních předpisů, což by si vyžadovalo častou výměnu lokomotiv na hranicích.
      Zvlášť do toho Řecka, kdy by to jelo přes vých. Evropu a Balkán, by to byla naprostá nezbytnost.

      1. Ano Hyperloope – i když
        Ano Hyperloope – i když díky Eurostaru je to ve vyspělé Evropě už dnes možné částečně je. A Ruský projekt by opravdu měl nejdříve začít u Rusáku doma, než u Evropských státu! Než se Rusákum podaří vybudovat Ruskou železniční sát 21.století bude v Rusku jiné politické myšlení, bez Putina a pohrobku KGB! Jinak ale mi tento projekt připadá přínosným, i když z doby Marxova Kapitálu. On totiž celý projekt by v tomto případě nemohl kopírovat České Jančury a Novotné, ale aby se investice vrátila musí počítat i s nákladní železniční přepravou v jakýchkoli formách!

        1. Možná se náhodou na
          Možná se náhodou na Hybridu.cz najde čtenář jenž je profesorem na některé Českomoravské universitě, a ten dá svým studentum a sobě samému zadání ekonomické rentability tohoto projektu. Spojení Evropy s Amerikou přes Atlantik, nebo přes Asii! Vykrádání zásilek není výsadou pouze Ruska, ale děje se to i na uzemí ČR včetně některých zaměstnancu ČP a přepravních agentur.

        2. Máte pravdu. V této zemi
          Máte pravdu. V této zemi netušených možností (kde včera znamená zítra a zítra znamená nikdy) budování transkontinentálních tratí určitě půjde rychle. A k tomu by mohla Čína vybudovat plánovanou jižní větev z Číny do Řecka. Uvidíme, která z uvažovaných tratí bude v EU rychleji.

          1. Jižní větev, tedy pokud
            Jižní větev, tedy pokud myslíte to co já, tedy Eurasijskou železnici, pak ta je v provozu, byť není tak „kvalitní“ jako ta severní. Přece jenom hlavní traťě v RF jsou o něco lepší než v jiných zemích, např. Pakistánu, kde, pokud chcete po této jet, pak máte až 3 zlomy přechodu. Ideální by bylo kdyby tam byl jeden jediný a kdyby byla hotová trať kolem jezera Van ne jen trakejt přes něj.

          2. Jasně, v rusku to postavit
            Jasně, v rusku to postavit není možné protože je tam Putin, ale přes Islamské země, které jsou stabilita a bezpečnost sama mají buducnost :D.

            Takže to zhrnu k technice nic nemáš, a politicky je lepší stavět přes 5-6 islamských zemí, hmm, holt asi mám lepší představu kudy cestovat, než přes pákistán apod. 😀

      2. Zabezpečení je vždycky
        Zabezpečení je vždycky problém, ale ne nepřekonatelný.

        Stejně tak by ani nemusela být VRT zcela souvislá, stačilo by aby byl podíl tratí VRT mnohem vyšší než úseků nižšších rychlostí. Pokud máme problémy s nádražím v Brně nebo s napojením jiného, které je v centru města, pak je myslím zbytečné se snažit o to aby až k němu vedla VRT.

        Pokud jsou lidé ochotní se do Řecka trmácet autobusem, který může být pomalejší než vlak (nevím teď maximální rychlost těchto autobusů), pak by pokud existoval přímý spoj (ono to asi jde s přestupem v Bělehradě i dnes), který by dosahoval vyšší průměrné rychlosti spojení (o desítky km/h), pak by možná došlo ke zvýšení počtu cestujících.

        Což je další problém, jak dostat více cestujících na železnici. Bohužel jen VRT k tomu stačit nebudou.

          1. Také je neznám, nicméně
            Také je neznám, nicméně asi před rokem jsem se náhodou vyskytl v Brně na Zvonařce. Byly tam vypsány spoje, asi hodinová mezera mezi nimi, do Stockholmu a do Soluně. Tedy tado dvě města spojují autobusy s jedním přestupem. Pokud budu chtít vykonat cestu jenom Brno-Štokholm, pak budu přestupovat minimálně 3x přestupovat, po zrušení Avaly (byť měla chronické zpoždění, jsou to opět 3 přestupy, takže při jízdě Štokholm – Soluň máme 6 přestupů. O něco lepší výsledek mi vygenerovaly německé dráhy, ale také je to dost složité na přestupy. Ta trasa je dlouhá asi přes 3000km. Vlaky Moskva – Vladivostok vyjíždějí obden, trasa má přes 9000km.

            Vzhledem k délce trasy, kterou jsem řekl jako příklad jednoho možného páteřního přímého spojení, by byla možnost spíš takový vlak vypravovat obden. (velikost soupravy typ (ne)přepřahání, spojování s jinými vlaky, to je otázka jiná)

Napsat komentář