Cyklobus – autobus poháněný lidskou silou

Studio Rever přišlo s podivuhodným nápadem. Projekt „Cycling Bus“ neboli „cyklobus“ představuje autobus poháněný lidskou silou.

Koncept cyklobusu španělského designérského studia Rever
foto: Rever Design Studio

Designéři ze studia Rever vymysleli doubledecker, dvoupatrák, který ve spodním podlaží nabízí klasická místa k sezení. Ve druhém podlaží je ovšem umístěno 30 cyklotrenažerů. Na nich aktivní pasažéři vyrábějí elektřinu.

Cyklobus je tak de-facto elektrobus, který dobíjejí samotní pasažéři svou aktivitou. Výkon průměrného člověka je 80 Wh, takže za hodinu by plně obsazené druhé patro dokázalo vyrobit 2,4 kWh elektřiny.

Během 24 hodin kdy bude autobus v provozu pak 57,4 kWh. Aktivní pasažéři by pochopitelně obdrželi výraznou slevu na jízdném. Navíc by si zacvičili, protáhli svaly a nejspíš se po jízdě celkově cítili lépe, než ti pouze sedící.

O praktické realizaci podobného nápadu se dá s úspěchem pochybovat. Ale jako výlet do světa odvážných konceptů je to bezesporu velmi zajímavé!

21 Comments on “Cyklobus – autobus poháněný lidskou silou”

  1. Smysl by to mohlo mít za
    Smysl by to mohlo mít za podmínky, že
    1. odpadne patro
    2. síla se bude přenášet řetězem nebo řemenem
    3. a hlavně budou šlapat všichni, možná kromě řidiče
    Všechno kvůli snížení zbytečné hmotnosti. Jde tak vlastně o větší a kryté tandemové kolo.
    Kdo nechce šlapat, ať si jezdí tak jako dosud. Přece si nesednu někam, kde se budu dívat, jak na mne budou šlapat jiní lidé. Doprava cizí lidskou silou má tradici jen u rikšů v Indii a podobně.

  2. Tohle není žádná
    Tohle není žádná novinka. Šlapací autobus se objevil již před 40ti lety v pohádce Z. Svěráka Tiché šlapací království.
    Jinak výkon se neudává ve watthodinách, ale ve wattech!
    A 80 je opravdu málo, nejspíš se počítá nějaký průměr. Bylo by určitě zajímavé do tohoto projektu zapojit i seniory, invalidy a děti.

    1. Už som to objavil, tak si
      Už som to objavil, tak si odpoviem sám- viz cs.wikipedia.org/wiki/Doprava_lidskou_silou
      Ak by mali všetci pasažieri šlapadlo, bolo ich povedzme 60 a každý dával 200Wh, je to 12kWh. To je spotreba „bežného“ elektromobilu. Keby sa k tomu pridali účinné solárne panely a ultra light konštrukcia autobusu, tak mi to pomaly vychádza na perpetum mobile. 🙂

      1. Tohle není perpetum mobile,
        Tohle není perpetum mobile, když se tam vkládá energie. Lidská síla, která vzniká z kyslíku, knedlíků a vepřového.
        Všichni tu po autorovi nesmyslně opakujete Wh A Kwh, což je samozřejmě nesmysl. Výkon je ve Wattech. Jinak souhlasím, že 12kW (nikoli kWh) by postačoval pro městský autobus. S akumulátorem, dodávajícím energii pro rozjezd a vyšší výkon do kopců a naopak by ukládal při brždění a střádal při stání na zastávkách. Současné autobusy spálí víc nafty při stání než při jízdě.

      2. 60 se jich do jednoho patra
        60 se jich do jednoho patra nevejde. A obsazenost by nebyla 100%, nutno počítat s vystupováním a tak! 200W našlape jen sportovec v kondici a ne průměrný člověk, navíc je potřeba počátat s minimálně 10% strátou při přenosu a generování. Solární panely mají tuším kolem 100w na metr čtvereční a pokud je pod mrakem , tak je to jen zbytečná zátěž, navíc by v autobuse bylo nesnesitelné vedro z té černé střechy. 12kw rozhodně na žádný autobus nestačí!
        Rekuperace je též jen pár desítek procent.
        V autobuse by bylo na umřítí, už bez šlapajících lidí se tam nedá dýchat.

        Lidi, není náhodou lepší jezdit na starým dobrým kole?

        1. pokud by ty solarni clanky
          pokud by ty solarni clanky nebyly zabudovany primo do karoserie, mohly by naopak fungovat jako tepelna izolace a v autobuse by nebylo takove horko protoze by neprazilo slunko primo na nej.
          Zas na druhou stranu, kdyby to byl takovy problem jak z toho delate, asi by se dnes neprodavalo tolik cernych aut 😀

          1. Nad karoserii?? Zvihl by se
            Nad karoserii?? Zvihl by se odpor vzduchu, na který by si ty články těžko vydělávali! A pokud by bylo zataženo, museli by na to vydělávat šlapači. Uvědomte si, že plný výkon články dávají v poledne a to když svítí slunce. Po zbytek dne by to byla pouze zbytečná a těžká okrasa. Jízda ve městě mezi budovy není pro články ideální.
            Ano, černá auta se prodávají, většinou ale mají chlazení a nemusí pod střechou šlapat 2 tucty lidí!

            1. Muzete mi rict o kolik by se
              Muzete mi rict o kolik by se „zvihl“ ten odpor vzduchu? 🙂
              Ja mel za to, ze solarni clanky jsou velmi tenke a branily by tedy proudeni vzduchu jen minimalne. Stejne tak by skoro ani nezvetsily celni prurez vozidla. Ale rad se necham zasvetit do matematiky, ktera to popisuje.

              PS: tim nerikam, ze solarni clanky umistene na aute/autobuse jsou nejaky dobry napad 😀 Samozrejme na strese domu budou levnejsi a ucinnejsi.

              1. Tady nejde o tloušťku,
                Tady nejde o tloušťku, pokud by se ale nechala mezera mezi panely a střechou, bylo by to jako zahrádka na autě, kterou se k vůli spotřebě doporučuje sundávat. Ne že by se markantně odpor zvedl, ale výkon článků je tak malý (počítám max 60w na metr čtverečný plus ztráty s ukládáním), že by tam byly úplně zbytečné. A proč je tam pak dávat, když by si vydělali maximálně sami na sebe. O to mi šlo.

Napsat komentář