NASA testuje elektrické letadlo s 18 motory

Elektrické solární letadlo Solar Impulse 2 aktuální plní přední stránky světových médií. Elektroletadla jsou v kurzu a svoje teď zkouší i .

Elektrické letadlo NASA LEAPTech
foto: NASA

Elektrické letadlo NASA se má jmenovat LEAPTech. Prozatím ale tamní inženýři zkoušejí jen jeho zmenšený prototyp, resp. samotné 9,5m křídlo. To je vyrobeno z uhlíkových kompozitů a je na něm namontováno 18 elektromotorů.

Prozatím se křídlo testuje tak, že je připevněno na korbě nákladního auta. V budoucnosti by ale mělo umožnit dosahovat elektroletadlům stejných rychlostí jako dnes dosahují běžná, fosilními palivy poháněná vrtulová letadla.

auto nasa elektroletadlo elektrické letadlo LEAPTech

Testovací křídlo elektrického letadla NASA
foto: NASA

Hlavním problémem elektroletadel, podobně jako , jsou dnes baterie. V případě letadel totiž musejí být ještě výrazně lehčí, ale přitom nabízet dostatečnou kapacitu.

NASA

15 Comments on “NASA testuje elektrické letadlo s 18 motory”

  1. K těm dohadům proč zrovna
    K těm dohadům proč zrovna tolik motorů lze dodat, že jim možná šlo o to vyzkoušet nové možnosti ovládání letounu pomocí diferenciálního řízení otáček elektromotorů.

    Hned první možnost se nabízí(i z obrázku éra to tak vypadá) vypustit směrové kormidlo. Ale u toho to nemusí skončit, teoreticky by tato koncepce mohla nahradit i křidélka, vzdušné brzdy… Otázkou kterou možná chtějí zodpovědět je jak moc dobře to může fungovat.

    1. v duchu, poprime co sme sa
      v duchu, poprime co sme sa doposial naucili a nedovolme lietadlu bezpecne plachtit a pristat ak mu zlyha motor ?

      zakladom kazdeho monstra tazsieho ako vzduch by mala byt uplna schopnost plachtit a pristat bez motorov, nakoniec ani ten raketoplan nebol skutocna lietajuca tehla.

      pokial im ide o nieco inovativne co velmi dobre funguje, preco neskusia virnik ?

      1. Tak selhání jednoho motoru
        Tak selhání jednoho motoru by asi nebyl problém vykompenzovat. Navíc on by ten klouzavý let s takovýmhle křídlem a ještě zastavenýmí všemi vrtulemi bez sklopení/praporu asi nebyl moc dlouhý. Nakonec takovéhle éro asi bude mít už záchranný padák.

        Z toho videa ale vychází, že jim šlo ještě o něco jiného – vypadá to, že z nějakého důvodu chtějí tah generovat v co největší ploše?

        Jinak takovej vírník je moc fajn věc 🙂

  2. čim viac motorov, tým viac
    čim viac motorov, tým viac lietadlo.
    podla mna skusaju modelarske striedave motorceky z chiny za 3.50
    ktore nahanaju vykon v otackach a prekrucuju matematiku a zhluk nesurodych cisiel.

    ale pravda je ze obr paramotor vs. hobby king turnigy ukazuje ze tam nieco s cim sa nepocita, v prospech turnigy ukazuje.

    len aby to nebola dan za opotrebenie (teplom) magnetov a lozisk.

      1. Vzduch rozvířený vrtulemi
        Vzduch rozvířený vrtulemi musí být pěkně turbuletní, což je nevýhodné. Laminární proudění je pro takové letadlo výhodnější. Lepší by bylo mít vrtule tlačné (pak by tolik křídlo neovlivňovaly), ale odtoková hrana je tenká, takže to má zase jiné nevýhody.

Napsat komentář