Aktuální data o carsharingu v ČR

Carsharing v ČR zažívá v posledních měsících prudký růst. Dle údajů nově vzniklé Asociace českého carsharingu nyní v ČR jezdí více než 100 sdílených automobilů.

Jak je na tom carsharing neboli sdílení aut v České republice?
foto: AČC

Asociace českého carsharingu zveřejnila aktuální údaje o carsharingu v ČR. Z nich plyne, že je zde nyní k dispozici 108 sdílených vozidel v pěti městech – Praze, Brně, Plzni, Liberci a Ostravě. Ještě v roce 2010 jezdila po českých silnicích pouhá čtyři sdílená auta a je tedy zřejmé, že český carsharing prudce roste.

Mezi sdílenými auty výrazně převažuje model tzv. klasického carsharingu, kdy poskytovatel carsharingového systému dává k dispozici auta, jejichž je provozovatelem. V tomto modelu klienti nedávají k dispozici svá auta, ale využívají sdílená auta poskytovatele. Těchto aut je v ČR nyní celkem 90 od pěti různých poskytovatelů.

V modelu P2P (peer to peer) carsharingu jsou majiteli a provozovateli sdílených aut uživatelé systému, kteří svá auta dávají k dispozici ostatním. Poskytovatel carsharingového systému tedy provozuje jen platformu pro sdílení aut a nikoliv auta samotná. V P2P modelu nyní v ČR funguje 18 aut v systému od jednoho poskytovatele.

V českém carsharingu přibývají nejen auta, ale také firmy, které carsharing provozují. Firem, které na trhu aktivně působí, je aktuálně šest a další vstup na trh zvažují nebo jsou těsně před ním.

INFOGRAFIKA

auto Carsharing sdílení aut v České republice

foto: AČC
tisková zpráva

6 Comments on “Aktuální data o carsharingu v ČR”

  1. Tak jsem se koukal na
    Tak jsem se koukal na AutoNapůl a nechápu systém, kde auta parkují. Připadá mi, že na svém webu mají žalostně málo informací.
    To jsou auta umístěna „někde“ v určené zóně? Kdekoliv? Takže když si auto zarezervuji, tak musím nejdřív vyrazit (autobusem? pěšky?) k místu, kde auto je, pak si ho můžu vyzvednout a jezdit. Pak si ho samozřejmě zaparkuju před svým barákem, aby pro něj ten další zase musel jet ke mně. Kdy se dozvím, kde to auto je? Až poté, co ho ten přede mnou zaparkoval (a někam napsal, kde je? Nebo mají auta GPS?) Nebo se musí dopředu při rezervaci hlásit kdy a kde auto na konci zaparkuju?
    Tak do tohoto bych asi nešel. Neumím si představit, jak to můžou propagovat fotkou paní s dítětem, která si jede nakoupit. Už vidím, jak budí dítě ze spaní, aby stihla rezervovaný čas a táhne ho s sebou přes půl Brna šalïnou, aby si auto vyzvedla.

    1. Máte bohužel pravdu. Viz
      Máte bohužel pravdu. Viz http://emuj.cz/zaregistruj-se, kde se dočtete stále jen: „Zaregistruj se Jsme v testovacím provozu. Prozatím není možné se do systému zaregistrovat.“
      Průběžně je sleduju. Do Brna sice jezdím minimálně, ale i tak bych je zkusil. Stejně jako když jedu do Prahy a lze to, vypůjčím si u Sixtu elektrický Smart ED nebo elektroskútr E.ON Emax 90. Jen pro ten pocit a projetí se. A za 499,- Kč na 24 hodin je to cena více než příznivá. Díky spolupráci s EON ČR.

      Kolega pomýšlí na půjčovnu elektrických aut, ale je to o hodně penězích do začátku a velmi nejistém výsledku. Bráno v parametrech Emuj by prvních 5 malých aut při nabídce na wave promotion vyšlo na skoro 2,5 milionu, ale největší překážku vidím v parkovacích místech a dobíjecích přípojkách u nich. To musí být papírování, že by se z toho jeden po………

    1. Co se týče zakazování,
      Co se týče zakazování, tak je potřeba rozlišovat carsharing (sdílení aut) a ridesharing (spolujízda). V prvním případě si řídíte sám, ve druhém případě vás někdo veze.

      Ridesharing ála Uber má s existující legislativou nemálo střetů, ale u carsharingu žádné takové problém nejsou ani v zahraničí ani v ČR.

Napsat komentář