Pneumatiky, které vyrábějí elektřinu

Známý výrobce pneumatik Goodyear na autosalonu Ženeva 2015 představil unikátní koncept. Nejde však o celé auto, nýbrž pouze pneumatiky. Které umí vyrábět elektřinu.

Pneumatiky Goodyear BHO3, které vyrábějí elektřinu, představila firma na autosalonu Ženeva 2015
foto: Goodyear

Koncept pneumatik Goodyear BHO3 představený na ženevském autosalonu vyvolal nemalé pozdvižení. Elektřinu údajně mají vyrábět tím, že zachytává teplo vytvářené smršťováním a roztahováním pneumatiky při jízdě.

Toho je dosaženo zapracováním vrstvy piezoelektrického materiálu. Navíc je pneu vybavena i ultra-černými záplatami, které přitahují sluneční záření. Díky tomu mohou například dobíjet baterii elektromobilu či hybridu, podobně jako rekuperace.

„Tento koncept mění roli, kterou budou pneumatiky v budoucnu hrát,“ komentoval novinku Joe Zekoski, hlavní technologický šéf Goodyear. „Představujeme si budoucnost, ve které naše produkty budou více integrovány s vozidlem i uživatelem, budou přívětivější k životnímu prostředí a všestrannější.“

Dalším konceptem který Goodyear v Ženevě představil byly pneumatiky Triple Tube. Ty se mohou aktivně přizpůsobovat různým podmínkám provozu změnou svého tvaru. A to díky třem zabudovaným nafukovacím hadicím uvnitř.

tisková zpráva

12 Comments on “Pneumatiky, které vyrábějí elektřinu”

  1. Myslel jsem, že na tento
    Myslel jsem, že na tento server chodí především vzdělaní fanoušci nových technlogií a ne lidé s minimálními informacemi a potřebou něco neustále shazovat. Každá nová technologie nemusí být vždy úplně dokonalá a občas ukáže i slepou uličku, ale kdybychom rezignovali na jakýkoliv vývoj, tak nikdy nevylezem z jeskyně. Sám dělám v automobilovém vývoji a Goodyear není firma, která si může dovolit představit nesmyslný koncept. Pracují tam zatraceně chytří lidé a moc dobře ví co dělají…

  2. Pripada mi to ako velmi
    Pripada mi to ako velmi nepravdepodobne, ale cas ukaze. Rovnako ako pri inych hlupostiach ktore sa tu uz tolko krat objavili. Este stastie ze v ramci tradicie nedostali aj privlastok „inteligentne“ a nebol pouzity americky standartny oznacovac velkosti „fudbaloveho ihriska“.

  3. To je hoax jak blázon.
    To je hoax jak blázon. Pletú sa tam 2 veci: zmršťovanie a rozťahovanie a k tomu dodávka tepla. Neviem koľko slnečného svetla budú schopné zachytiť tie ultračierne záplaty schované v blatníkoch?!?
    Z príspevkov je zrejmé že väčšina účastníkov vníma absolútny fyzikálny nezmysel, ja len upozorním na inú časť. Pneumatiky by mali byť vyrábané s cieľom aby čo najlepšie plnili určité špecifické úlohy (nízky valivý odpor, vysoká priľnavosť, nízka hmotnosť ….) tak aby mali pozitívny vplyv na spotrebu a bezpečnosť. Pokiaľ im dám viac úloh (v tomto prípade výrobu EE), nutne to povedie k tomu, že zľavím z nárokov na základné funkcie. Toto pravidlo platí všeobecne – čím je niečo univerzálnejšie, tým horšie je to použiteľné na konkrétnu funkciu.

      1. To nebola narážka na Vás
        To nebola narážka na Vás a Vašu prácu. Ten článok som čítal pár dní dozadu tušim na greenoptimistics. Hovorím o technickom nezmysle tohoto riešenia (podobne ako cesta vybavená piezoelektrickými snímačmi, kde za vyrobenú energiu platia vodiči vyššou spotrebou). Pravdepodobne slovíčko „hoax“ som použil v nesprávnom kontexte, za čo sa ospravedlňujem.

  4. „zachytává teplo
    „zachytává teplo vytvářené smršťováním a roztahováním pneumatiky při jízdě“

    …soudruzi soudruzi, ak je toto naozaj pravda, tak by pneu mala ostat studená, lebo teplo sa zmení na elektriku. Ale mne osobne studená pneumatika je na dve veci, keď potrebujem prejsť prudšou zákrutou….tak nevím, asi by to chcelo podrobnejšie info, zatial tomuto neverím a skôr sa obávam že tú elektriku vyrába iná energia, čo až sa majitelia aut dozvedia, isto ich to nepoteší 😉

  5. Já tedy nechci být za
    Já tedy nechci být za rýpala, ale:

    1) Kolik asi slunečního záření pneumatika zachytí, když je téměř celá skrytá v podběhu auta. Ven se dostane jen při natočení…

    2) Jaké asi budou náklady na instalaci toho zachytávání elektřiny v poměru s tím, co pneumatika vyrobí…

    Ale jak říkal Jára Cimrman: Tude ne, přátelé…

    1. Správný postřeh!
      Správný postřeh!

      Poněkud to připomíná osazení vrtulkou na kapotě, která bude generovat elektřinu z „větru“. Zde se v pneumatice odebere část deformační a třecí energie (= ztrát), a s mizernou účinností se vrátí zpět…
      Ale vypadá to zeleně, a určitě se na to dostane nějaký grant. A taky se o tom dá napsat, komentovat, zkritizovat atd. ad infinitum. 🙂

      Opravdu, soudruzi: proč používat polovodiče, když už umíme vyrobit i vodiče?!

Napsat komentář