Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule

Dnes brzy ráno odstartovalo z Abú Zabí solární letadlo Solar Impulse 2. Piloti Bertrand Piccard a André Borschberg s ním úspěšně doletěli do Maskatu v Ománu. Obletět chtějí celý svět.

Vykládání solárního letadla Solar Impulse 2 ze speciálního nákladního letounu v Abú Zabí
foto: Solar Impulse

Z Ománu poletí solární letoun Solar Impulse 2 do Ahmadábádu, největšího města indického státu Gudžarát. Pak bude následovat dalších 10 zastávek. Bezesporu těmi nejobtížnějšími budou přelety z Číny na Havaj a z Havaje do kontinentálních .

Solar Impulse 2 je letadlo postavené na zkušenostech, které dvojice dobrodruhů získala na jeho první verzi. S tou podnikala četné přelety Evropy, Afriky i Spojených států. Jeho druhá verze váží 2,3 tuny (z toho baterie 633 kg), má rozpětí křídel 71,9 metrů, větší než Boeing 747 a může létat i v noci.

Letoun získává energii pouze ze slunce, resp. solárních článků, kterými je letadlo prakticky celé pokryté. Je jich tam 17 248 a díky nim může letoun fungovat buďto pouze na slunce, nebo na slunce a baterii nebo čistě baterii. V takovém případě může létat i v noci.

auto Solar Impulse 2 Abú Zabí

Solárního letadlo Solar Impulse 2 připraveno ke startu na letišti v Abú Zabí
foto: ořez, Solar Impulse

Bertrand Piccard, Švýcar, který je následníkem slavných předků-dobrodruhů, přiznal, že více než technickou výzvou pro letadlo je přelet světa, ač na etapy, výzvou pro piloty. Často budou totiž muset vydržet ve vzduchu a bdělí i několik dní v kuse.

O pohon letadla se starají čtyři elektrické motory o výkonu 13 kW/motor. Průměr vrtule je 4 metry. Maximální cestovní rychlost 140 km/h, max. letová hladina 12 000 m. Do Indie startuje letadlo už zítra.

Solar Impulse

8 Comments on “Solární letadlo se vydalo na oblet zeměkoule”

  1. Úplně mě šokuje, jak
    Úplně mě šokuje, jak někteří diskutující (kupodivu i zde) shazují tento projekt. Jako by jim chyběla schopnost vidět širší souvislosti. Nejde ‚jen‘ o oblet země solárním letounem. Vždyť je třeba vzít v úvahu také:
    – odborný růst techniků, kteří se na projektu podíleli (třeba z nich vyrostou další Jobsové a Muskové)
    – ověření technických řešení v praxi (papír snese všechno a konečné prvky taky všechno nevyřeší)
    – propagace techniky (jinak bychom sice měli spousty ‚superstar‘, ale zpívalo by se před jeskyní u táborového ohně)
    – propagace tvůrčí práce a dobrodružství objevování (to je ta krása, když se vám první robot zřítí ze schodů)

    A určitě i další souvislosti, které mi z vlastní neznalosti a lenosti ducha unikají.

    1. „…ale zpívalo by se před
      „…ale zpívalo by se před jeskyní u táborového ohně.“

      Hmmm, to není tak špatná činnost. Hlavně s pívečkem a nějakým tím bůčkem. 😀
      Sakra, kde je to jaro?!

      Jinak smysl to rozhodně má, vždyŤ nějak se začít musí. Na druhou stranu mě také nesedí, že se nepoužívají více vzducholodě. Ale tomu nerozumím…

  2. Podla mna to nie je koule,
    Podla mna to nie je koule, ..ale Guľa.
    Podmienky ake na let potrebuje by lepsie zvladla vzducholod naplnena heliom. Nakoniec, bublina v atmosfere na let nevyhnutne nepotrebuje nonstop funkcne motory a pozornost pilota, a tiez sa mi to zda viac bezpecne a pohodlne. Toaleta, postel, kuchynka, moznost sa postavit a prejst. A kto vie, mozno by tak potom mohli pouzit aj solarne plachty. Kapitan na palube.

    1. Osobně si myslím, že tyto
      Osobně si myslím, že tyto zastávky jsou čistě z reklamních duvodu,než z vlastního duvodu přistání. Už při prvních letech 24hodinovkách Solar-1 dokázal ve vzduchu přežít i noc. Zaráží mne informace v mediích,že Solar-2 je jednomístný stroj. Představapři stavbě 2 byla postavit dvoumístné letadlo právě s možností duální pilotáže. Jinak jak oba majitelé a piloti uvádějí, jedná se pouze o originály jež nebudou sloužit jako nultá serie v masové výrobě! Takže Solar 1 i Solar 2 jsou originály a tak i zustanou!

Napsat komentář